[CH][A004] A4 Schaffhausen - Zürich - Altdorf

Moderator: Moderatoren

marcel
expressweg

Re: [CH] A4 geopend

Bericht door marcel » zo 22 nov 2009, 14:01

SnarfFlevoland schreef:
waldo79 schreef:Nee. Langs de oostelijke oever van de Vierwaldstättersee ligt nog geen autosnelweg
Nou goed, expresweg dan... Je kan daar altijd lekker in één klap doorrijden van Brunnen naar Flüelen over de H2, dus is er ook geen reden om dat stuk te upgraden naar autosnelweg. Ik bestempel het voor het gemak gewoon even onder 'A4', terwijl het geen Autobahn of Autostrasse is. De H2 is daar immers een expresweg.
Er zijn wel flinke bochten en je mag op sommige stukken maar 50 rijden. Je moet ook door Sisikon. Ik zou het echt geen expesweg noemen.
Ik heb er foto's van, die komen als ik aan de Hauptstrassen toe ben. Er staan wel km-borden met A4 langs de weg (zoals A8 bij Brünig).

Er is daar overigens een autoweg gepland. Voor 750 miljoen CHF bouwen ze een weg die grotendeels in de berg ligt, maar dan wel met rotondes erin ...

http://www.astra.admin.ch/dokumentation ... g-id=25082
Planning is bouw tussen 2011-2025 (realistisch misschien klaar tussen 2030 en 2040).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 22 nov 2009, 22:03

marcel schreef:Er zijn wel flinke bochten en je mag op sommige stukken maar 50 rijden. Je moet ook door Sisikon.
Dat weet ik ook wel, maar ik vind dat stuk altijd super snel gaan... Dat stukje door Sisikon is ook maar erg klein en je hoeft niet meer door Fluelen. Toen ik in 1999 op vakantie was in Bruglen moest dat nog wel. Toen gingen we er bijna om de dag even in Brunnen aan de kade kijken. 8-) Dit jaar ben ik er vanuit Hemberg 2x over de H2 gekomen. Ook toen reden we er zo langs. :) Een echte expresweg is het niet, maar het is wel een goed doorlopende weg, zonder echte opstoppingen, en het zit aan beide kanten vast aan de A4.
marcel schreef:Planning is bouw tussen 2011-2025 (realistisch misschien klaar tussen 2030 en 2040).
Mooie plannen opzich, maar de route langs het water is 100x mooier als door een lange tunnel. En wanneer die weg gerealiseerd is zijn we alweer 20 tot 40 jaar verder, zoals je al terecht vermeld. Sommigen op dit forum zitten dan al achter de geraniums. :P
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 nov 2009, 22:32

SnarfFlevoland schreef:
Chris schreef:Het stuk tussen Winterthur en de Duitse grens is ook nog geen snelweg. Wel een autoweg.
Autostrasse bedoel je. :P
Wat een mierenneukerij. Autoweg is de correcte Nederlandse term, die de betekenis van Autostrasse het dichtst benadert.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 22 nov 2009, 23:14

^^ Grof taalgebruik? Is toch nergens voor nodig? :dontknow: Je weet toch ook wel dat dat niet geheel serieus was bedoeld? :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 nov 2009, 18:07

Als dat al grof taalgebruik is... :| Laat ik het zo zeggen, je kwam erg betweterig over terwijl Chris het correcte Nederlandse woord gebruikte. Dat vind ik dan mierenn**kerij.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 23 nov 2009, 19:48

^^ Dan moet je toch ook naar de smiles kijken? ;) Volgens mij zijn die smilies er niet voor niks... Enyway, het maakt ook verder niet uit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 23 nov 2009, 19:52

Beste Snarf en CoenTunnel,
Gelieve on-topic verder te discussieren. De volgende bijdragen over al dan niet toelaatbaar taalgebruik zullen worden verwijderd.
Met vriendelijke groeten,
Moderator-NL,
Vinny.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

[CH] [A004] Axenstrasse nieuwbouw

Bericht door Pino » zo 05 jan 2020, 9:34

*stof stof*
marcel schreef:
zo 22 nov 2009, 14:01
Er is [op het H2-stuk] overigens een autoweg gepland. Voor 750 miljoen CHF bouwen ze een weg die grotendeels in de berg ligt, maar dan wel met rotondes erin ...

http://www.astra.admin.ch/dokumentation ... g-id=25082
Planning is bouw tussen 2011-2025 (realistisch misschien klaar tussen 2030 en 2040).
Tien jaar na dato en meer dan planvorming is er niet geweest. Wel is er een project-site voor de nieuwe Axenstrasse: http://www.axen.ch

Het blijft een 1x2-weg, want de capaciteit van de route mag niet omhoog. Op de oude route zijn ook maatregelen voorzien die gebruik door niet-bestemmingsverkeer moeten ontmoedigen. Over rotondes in de tunnel lees ik gelukkig niets meer.

Op dit moment is de bedoeling het definitieve project in de eerste helft van dit jaar goed te keuren. Vanaf daar is Marcel’s realistische planning vermoedelijk nog steeds wel een realistisch uitgangspunt. In die zin dus nog genoeg tijd om van de uitzichten op de oude route te genieten. En volgens mij is het Urner deel van de H2 geen onderdeel van dit project, dat 80% Schwyz en 20% Uri is. Dus ook na oplevering zullen uitzichten blijven.

Coccodrillo
dorpsstraat

Re: [CH][A004] A4 Schaffhausen - Zürich - Altdorf

Bericht door Coccodrillo » zo 05 jan 2020, 21:02

I find a succession of more tunnels more annoying than a single tunnel, but it might be just my opinion.

Also it is sad that Sisikoner tunnel ends here rather than near the Flüeler tunnel so as to have a second road along all the Axen.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 13 jul 2020, 11:12

Ergens in de komende weken/maanden gaat de Vmax op de A4 tussen :KP: Winterthur-Nord en :AS: Kleinandelfingen terug van 100 naar 80 km/h. Dit stukje betreft een 1x2 configuratie.
Limattaler Zeitung (13-07-2020) schreef:Mit der Temporeduktion sollen bis zum Ausbau der A4 «insbesondere schwere Unfälle mit einer Kombination von Massnahmen verhindert werden», heisst es in einem Gutachten. Zusätzlich sind auch neue Bodenmarkierungen und Gefahrensignale geplant, «Staugefahr»-Schilder sollen Auffahrunfällen entgegenwirken.

Gemäss dem Gutachten wurde auch geprüft, ob anstelle der Geschwindigkeitsanpassung eine physische Trennung auf der Strecke installiert werden kann. Für diese Option würde der Platz auf der Strasse aber nur knapp ausreichen, zudem müssten sämtliche Markierungen neu erstellt werden.
Er vinden geregeld (zware) ongevallen plaats. De bedoeling is vanaf 2024 het ongeveer 10 kilometer lange traject om te bouwen naar 2x2 rijstroken.

https://www.limmattalerzeitung.ch/limma ... -138439553
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
expressweg

Bericht door marcel » vr 04 sep 2020, 15:00

De A4a is nu vervangen door A14 op de wegwijzers
Afbeelding
en afstandenborden
Afbeelding
maar nog niet op de km palen.
Ook is er geen dubbelnummering met de A4, ik ben benieuwd of dat nog aangepast wordt.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 28 feb 2021, 14:45

Gisteren liep ik langs de A4 en zag deze Notzufahrt:

Afbeelding

Volgens de kilometrering is het echter 54.5:
Afbeelding

Ik heb een heel stuk gelopen, hier is al km 94 ...
Afbeelding

Ze schijnen niet in de gaten te hebben dat het nummer 14 ook rechtdoor moet staan, we zijn hier niet in Frankrijk
Afbeelding

Vroeger was hier maar één rijstrook rechtdoor, volgens mij een unicum (foto van 2009)
Afbeelding