[CH][A005] A5 Yverdon - Biel - Solothurn

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

[CH] Zwitserland: A 5 binnenkort open

Bericht door Vinny » zo 01 mei 2005, 10:39

Ik zag gisteravond toevallig een reportage van een open dag op de A 5 in Zwitserland op TV 5. Het leek een geweldige belevenis om er bij te zijn en overigens ook om een knap staaltje techniek te zien. Een mooi stukje constructiewerk al zeg ik het zelf. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » zo 01 mei 2005, 12:45

Welk stuk A5 bedoel je? Langs het meer van Neuchatel of bij Biel?
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 01 mei 2005, 19:40

Het stuk Yverdon-les-Bains - Neuchâtel. Eindelijk gaat het helemaal open! Ik kom er minstens twee maal per jaar langs. Ik heb het zien bouwen van nul tot af bij wijze van spreken. Erg mooi geconstrueerd. Bijvoorbeeld is er een stuk waar er een galerie gemaakt is (A5) met daar bovenop de N5. Heel slim om het op die manier in te passen.

Nu nog het stuk bij Biel aanpassen :)

Voor foto's zie ook deze draad (Zwisterse snelwegenforum)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » di 17 mei 2005, 21:44

Ja, de A5 is inderdaad op 12 mei geopend. Ik ga binnenkort eens kijken (als het weer goed is ...)

Bij Biel zal het nog wel enige (tientallen) jaren duren voor de A5 helemaal klaar is.

Marcel

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

[CH][A005] A5 Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door Vinny » za 23 apr 2011, 22:27

Gemaakt: vrijdag 22 april 2011
Chauffeur: Marcel
Album: https://picasaweb.google.com/vinnyville ... directlink
Preview:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [CH][A5][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door keokiracer » za 23 apr 2011, 22:35

SPOILER: TOON

Vinny schreef:Afbeelding
Zulke pijlen op bebording heb ik nog nooit eerder gezien, ik vind ze wel mooi :top:. Veel beter dan de pijlen op het wegdek in Zwitserland :kots:
Laatst gewijzigd door Vinny op za 23 apr 2011, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geciteerde foto even in de spoiler gezet, aangezien de foto erboven al in volle pracht te bewonderen is :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH][A5][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door Vinny » za 23 apr 2011, 22:36

Het vervolg naar Solothurn:
https://picasaweb.google.com/vinnyville ... directlink

Preview:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [CH][A5][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door keokiracer » za 23 apr 2011, 22:39

^^ Nog bedankt trouwens voor de grote hoeveelheid posts van de Zwitserse (snel)wegen. Ik wou al een tijdje weten hoe het eruit zag in Zwitserland. :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH][A5][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door Vinny » za 23 apr 2011, 22:55

De foto's in de preview zijn niet representatief hoor ;)
Tweetaligheid is erg zeldzaam in Zwitserland (alleen in Biel en Fribourg en op het treinstation van Sierre), de N5 zie je als zodanig nooit op een bord staan (N = Nationalstrasse, en is meestal een auto- of autosnelweg, maar de nummering wordt louter administratief gehanteerd al komt die vaak wel overeen met het A nummer (in een rood schildje).

En die fietspijlen op de wegwijzer heb ik ook nog nooit zo gezien. Ik vind het niet erg goed staan, dus ik hoop niet dat dit nu wordt uitgerold)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door Palance » zo 24 apr 2011, 10:25

Afbeelding
Waarom geen pijlen op de wegwijzers? En zie ik nu echt een artsen-symbooltje op het rechterpaneel staan?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door Chris » vr 12 sep 2014, 19:57

De Zwitserse federale overheid heeft de aanleg van de westelijke tak van de A5 rond Biel goedgekeurd. De aanleg begint waarschijnlijk in 2019 en moet in 2030 opengesteld worden. Dit deel omvat een 1.760 meter lange tunnel. De aanleg van dit deel kost 2 miljard CHF (€ 1,65 miljard).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door RSK » za 02 apr 2016, 12:39

Zijn er eigenlijk plannen (geweest) om de A5 te voltooien? Vanuit Genève naar de noordelijke helft van het land zou het een leuke afsnijding vormen en het bespaart je ook de ring Bern. Die rondweg langs Biel/Bienne zit natuurlijk al een tijdje in de pijplijn, maar tussen Biel/Bienne en Neuchâtel is de H5 ook nog een behoorlijk stuk enkelbaans met 80km/h of lager, ik kan eerlijk gezegd niets over plannen vinden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door Pino » za 02 apr 2016, 19:15

^^ Die plannen zijn er nu niet en ik vermoed dat ze er ook nooit zijn geweest. Althans niet op een heel serieus niveau. Veel verkeer tussen de Deutschschweiz en de Romandie is er niet, en het heeft al genoeg voeten in de aarde gehad om de A1 tussen Lausanne en Bern en de A5 oostelijk van Biel compleet te krijgen. Men lijkt niet naar de A5 te kijken als potentieel betere verbinding richting Deutschschweiz. Ik weet ook niet of het in kilometers naar Zürich veel zou schelen, terwijl aanleg langs dorpjes tussen de Bielersee en de Jura ook behoorlijk bewerkelijk zal zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door Chris » za 02 apr 2016, 19:20

Er is inderdaad betrekkelijk weinig verkeer op de taalgrens. Als je de A1 van Bern richting Lausanne rijdt dan wordt de snelweg na Bern ook heel snel erg rustig.

Op de H5 rijden 13.000 voertuigen per dag tussen Biel/Bienne en La Neuveville. Het is niet echt problematisch veel, en de aanleg van de A5 zal hier erg duur zijn, ik denk zelfs dat deze vrijwel geheel in tunnels in de helling van de Bielersee gebouwd moet worden. Dan praat je toch snel over een tunnel die richting de 15-16 kilometer lengte gaat.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door RSK » za 02 apr 2016, 20:32

Pino schreef:Ik weet ook niet of het in kilometers naar Zürich veel zou schelen,
Mijn vermoeden was dat het wel wat zou schelen, maar op de huidige wegen is de 5-route tussen de beide Verzweigungen met de A1 maar 102km, tegen 107 voor de A1. Dat scheelt dus helemaal niet zo veel.
Pino schreef:terwijl aanleg langs dorpjes tussen de Bielersee en de Jura ook behoorlijk bewerkelijk zal zijn.
Chris schreef:Op de H5 rijden 13.000 voertuigen per dag tussen Biel/Bienne en La Neuveville. Het is niet echt problematisch veel, en de aanleg van de A5 zal hier erg duur zijn, ik denk zelfs dat deze vrijwel geheel in tunnels in de helling van de Bielersee gebouwd moet worden. Dan praat je toch snel over een tunnel die richting de 15-16 kilometer lengte gaat.
Ja, het landschap is (zoals in behoorlijke delen van Zwitserland) een probleempuntje. De A1 rond de taalgrens loopt ook door talloze tunnels, waar je steeds terug moet naar 100. Als alternatief voor tunnels denk ik eerder aan een viaduct-oplossing zoals de Franse A40 bij Nantua. Maar goed, gelet op de beperkte intensiteiten en het tegenvallende voordeel in afstand, zal de weg voorlopig niet snel uitgebouwd worden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door Coen Tunnel » za 02 apr 2016, 22:50

^^ Op de A1 zijn een paar kortere tunnels met vluchtstrook en Vmax 120. Dat is toch heel wat voor Zwitserland. :)
Chris schreef:Er is inderdaad betrekkelijk weinig verkeer op de taalgrens. Als je de A1 van Bern richting Lausanne rijdt dan wordt de snelweg na Bern ook heel snel erg rustig.
De A1, en ook de A12, zijn tussen het Duitstalige en Franstalige deel inderdaad erg rustig. Zeker 's nachts. Waar er elders in Zwitserland 's nachts nog wel het nodige verkeer is, zijn de A1 en A12 praktisch uitgestorven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door SnarfFlevoland » za 02 apr 2016, 23:27

Coen Tunnel schreef:Op de A1 zijn een paar kortere tunnels met vluchtstrook en Vmax 120. Dat is toch heel wat voor Zwitserland.
Op de A5 heb je aan de westkant van Lac de Neuchâtel zelfs meerdere langere tunnels met vluchtstrook en Vmax 120. ;)
Coen Tunnel schreef:Waar er elders in Zwitserland 's nachts nog wel het nodige verkeer is, zijn de A1 en A12 praktisch uitgestorven.
's Nachts zijn er overal wel rustige snelwegen. Alleen zo de hoofdas Bern-Basel-Zürich en Lausanne-Genève zijn wat drukker bereden, maar datzelfde effect zie je 's nachts in andere landen ook.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door Coen Tunnel » za 02 apr 2016, 23:47

^^ Ik rij ook zo nu en dan de hele A2 's nachts, maar daar is zelfs tussen Luzern en Bellinzona nog wel wat meer verkeer dan op een nachtelijke rit op de A1 of A12 tussen Bern en de A9.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door SnarfFlevoland » zo 03 apr 2016, 20:14

^^
Op zo'n belangrijke noord-zuid verbinding rijdt natuurlijk altijd wat verkeer, maar het is geen vergelijk met bijv. de Duitse A3. En zeker ook verder Oostenrijk in is de A8 en A1 naar Wien 's nachts druk bereden. Wat dat betreft vind ik het in Zwitserland allemaal reuze meevallen. Alleen zoals gezegd rondom de 'grotere' steden, maar dat heb je overal.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door Chris » zo 03 apr 2016, 20:19

In Zwitserland geldt ook een Nachtfahrverbot voor vrachtverkeer. In andere landen is het aandeel vrachtverkeer 's nachts vaak hoog, maar in Zwitserland is dat dus niet mogelijk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door SnarfFlevoland » ma 04 apr 2016, 12:19

^^
Dat scheelt inderdaad ook een hoop. In Duitsland kan je 's nachts op 2x2 snelwegen met transitfunctie wel eens pech hebben continu achter een inhalende vrachtwagen te zitten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door marcel » wo 31 mei 2017, 20:30

Op 27 Oktober moet de oostelijke rondweg Biel opengaan:

http://www.a5-biel-bienne.ch/ostast/

Ik was eigenlijk van plan er deze zomer weer eens te gaan kijken maar nu ik dit weet wacht ik maar wat langer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door marcel » zo 10 sep 2017, 18:09

Foto's van de open dag op 9 September:
https://photos.app.goo.gl/Yir3wITg5z84YABv2

Foto's richting Neuchatel in
https://photos.app.goo.gl/Fs8ZEBs6wL6uvFeP2

Richting Solothurn in
https://photos.app.goo.gl/IhVLPecf8qq3yEx43
vanaf
https://photos.google.com/u/4/share/AF1 ... ZxOV9ESnlB

Helaas waren een aantal borden nog niet geplaatst of afgeplakt, maar de meeste heb ik toch wel.

Opmerkelijk hieraan
Afbeelding

is dat richting Bern helemaal niet afgeplakt is. Verder staat nummer 6 hier al aangegeven, terwijl die pas 5 km verder begint.

In 2008 was het gemarkeerd als 2+1
Afbeelding
nu is het 1+1 geworden:
Afbeelding
maar alleen in het knooppunt, de rest is 2x2.

Verkeerd nummer bij de nieuwe afrit:
Afbeelding
in werkelijkheid is de volgende afrit nummer 3
Afbeelding
ertussen ligt nog steeds deze tijdelijke rotonde
Afbeelding
Ik dacht dat deze intussen opgeheven zou worden. Aan beide kanten is binnen een paar honderd meter al een afrit dus zie ik het nut niet in.

Nog wat foto's uit Biel (ook oude)
https://photos.app.goo.gl/AdvaW5AQ14BqNwVo1

Dit viel mij nog op:
Afbeelding
Tot nu toe heb ik dit soort dingen alleen op heel oude borden gezien maar dit is duidelijk nieuw.

Tenslotte nog dit bord op de A1:
Afbeelding
Ik dacht dit tijdelijk was en door een normaal bord met pijlen boven de weg zou worden vervangen maar het staat er al jaren. Verder ontbreekt het nummer 6 rechtdoor.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door marcel » vr 27 okt 2017, 18:17

Vandaag is de A5 in Biel opengegaan.
Er is ophef over de borden die alleen in het Duits zijn:
https://www.bernerzeitung.ch/region/ber ... y/18436339
Bij Fribourg wordt de taalgrens strikt aangehouden en ik dacht dat dat hier ook gold en dat dit deel (buiten de stad) gewoon Duitstalig was. Er heeft zich toch ook nooit iemand aan gestoord dat hier alleen Biel-Ost staat:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door Vinny » za 28 okt 2017, 17:13

Franstaligen mokken altijd over het ontbreken van Frans. Duitstaligen hebben daar minder last van, maar in Zwitserland zijn ze natuurlijk de meerderheid. Dat helpt ook wel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door GuteFahrt » zo 29 okt 2017, 11:34

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door marcel » zo 29 okt 2017, 23:31

Ik heb gisteren de resterende borden bij Biel gefotografeerd, en ook de A16 tussen Delémont en Biel.

A5:
Yverdon - Solothurn
https://photos.app.goo.gl/IhVLPecf8qq3yEx43
Solothurn - Yverdon
https://photos.app.goo.gl/Fs8ZEBs6wL6uvFeP2

A6:
Biel - Wimmis
https://photos.app.goo.gl/IKayVfiRW4HeCl863
Wimmis - Biel
https://photos.app.goo.gl/IXErjGkbt6f696bg2

A16:
Boncourt - Biel
https://photos.app.goo.gl/GGddnfX4Hr2jLomH3
Biel - Boncourt
https://photos.app.goo.gl/9u13Z8TrqmwvsaA23

Bijzonderheden:

A16
Het valt mij nu pas op dat hier al vele jaren Neuchatel via de A16 stond, terwijl er daar helemaal geen weg was. Zelfs nu is het nog sneller door Biel.
Foto uit 2008:
Afbeelding
Eigenlijk heeft dit pas zin als de ring west ook klaar is (als alles meezit in 2035).

Hier is Solothurn vervangen door Zürich:
Afbeelding

Afbeelding

A5
Op het afstandenbord voor Biel is Biel vervangen door Bern en Neuchâtel is 2 km verder:

Afbeelding

A6
Deze afrit is afgesloten:
Afbeelding
Door de begroeiing lijkt het net of het al jaren zo is maar het is hoogstens een paar weken.

De rotonde is ook weg:
Afbeelding

Het kleine stukje snelweg heeft eigen kilometrering van 0 tot 1.2:
Afbeelding

en administratief is dat blijkbaar de N6A:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A005][5][FOTO] Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door Chris » do 08 feb 2018, 20:11

marcel schreef: vr 27 okt 2017, 18:17 Vandaag is de A5 in Biel opengegaan.
Er is ophef over de borden die alleen in het Duits zijn:
https://www.bernerzeitung.ch/region/ber ... y/18436339
Bij Fribourg wordt de taalgrens strikt aangehouden en ik dacht dat dat hier ook gold en dat dit deel (buiten de stad) gewoon Duitstalig was. Er heeft zich toch ook nooit iemand aan gestoord dat hier alleen Biel-Ost staat:
Afbeelding
Er komen binnenkort tweetalige wegwijzers: Autoroutes: des panneaux bilingues installés

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH][A005] A5 Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door GuteFahrt » ma 25 feb 2019, 21:39

^^ Het moet wel consequent, vinden sommige plaatselijke autoriteiten:

https://www.srf.ch/news/regional/bern-f ... -schildern

Voorbeelden:
Aus dem heutigen Schild

«Biel-Ost» soll «Biel/Bienne - Ost/Est» werden.
«Biel-Mett» soll in «Biel/Bienne - Mett/Mâche» geändert werden.
«Biel-Bözingenfeld» soll hingegen nicht mit «Bienne - Champs de Boujean» übersetzt werden.
Die laatste gaat ze toch net iets te ver, en stelt men voor er Biel/Bienne - industrie van te maken. Daarmee is de koek nog niet op:
Gefordert wird auch, dass es künftig «Ausfahrt/Sortie» heisst und die Radiofrequenzen in beiden Sprachen aufgeführt werden. Im zweisprachigen Kanton Freiburg sei das der Fall.
Er moeten nog 32 borden aangepast worden en dan is de klus geklaard aldus de "tweetalig consequent lobby." Het ligt blijkbaar gevoelig. Er is een motie ingediend om de regels / de wet aan te passen en wel zo dat de tweetaligheid daar consequent kan worden ingevoerd waar er een minderheidstaal in het spel is die door zeker 30% van de bevolking wordt gesproken (In Biel is dat volgens het artikel 42%). Die is nog niet behandeld als ik het goed begrijp en daarom kan Astra (het Zwitserse wegenbeer) niets doen. De Bondsraad schijnt hoe dan ook tegen dit voorstel te zijn uit leesbaarheidsoverwegingen, al heeft Biel daar al enigermate een uitzonderingspositie verworven.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH][A005] A5 Yverdon - Biel - Solothurn

Bericht door Vinny » do 28 feb 2019, 19:52

Franstaligen zijn altijd boos als het Frans niet gebruikt wordt omdat ze vinden dat de rest van de wereld over dient te schakelen op het Frans, in plaats van dat zij gedwongen worden één of meerdere vreemde talen te moeten gebruiken. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie