[FL] Liechtenstein

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door waldo79 » wo 24 sep 2014, 20:32

De hoofdstad stelt niet al teveel voor en je kunt het paleis niet bezoeken :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 20:34

^^ De hoofdstad is niet eens de grootste plaats van het land. :lol:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 20:55

Coen Tunnel schreef:^^ In praktisch alles ziet Liechtenstein er uit als een stukje Zwitserland. Ik ben er een paar keer geweest waarvan één keer op de nationale feestdag, dan is het wel leuk, maar verder is het om eerlijk te zijn niet heel veel bijzonders en heeft het niet echt een eigen identiteit en uitstraling, iets dat Luxemburg nog wel heeft.
De bewegwijzering is gelijk aan die van een Zwitsers kanton, met dien verstande dat in Liechtenstein geen wegnummers bestaan. De stationsbordjes zijn in Oostenrijkse stijl heb ik me laten vertellen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door captain007 » wo 24 sep 2014, 22:23

Ben vorige maand in Vaduz geweest. Er was weinig te beleven moet ik zeggen, maar wel grappig om er een keer geweest te zijn.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door Wesso » wo 24 sep 2014, 22:53

Het leukste van Vaduz vond ik het postzegelmuseum ;)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door Robbert297 » wo 24 sep 2014, 23:14

Nou ik denk ook niet dat er veel te beleven valt.
Als Wesso zegt dat het leukste aan Vaduz het postzegelmuseum was, dan lijkt mij Vaduz in ieder geval al geen bal aan. :rofl2:
Слава Україні

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door waldo79 » wo 24 sep 2014, 23:18

Wesso schreef:Het leukste van Vaduz vond ik het postzegelmuseum ;)
Daar ben ik ook geweest :dyn_hyp:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 sep 2014, 1:16

Coen Tunnel schreef:Het is ook geen belastingparadijsje zoals Andorra.
:?: Volgens mij staat Liechtenstein er juist samen met Andorra en Monaco erom bekend een belastingparadijs te zijn. Ben benieuwd waar je die info vandaan hebt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door Coen Tunnel » do 25 sep 2014, 8:52

^^ Ik was niet duidelijk genoeg, ik doelde op de BTW. Daar waar je in Andorra goedkoop drank, sigaretten, parfums en brandstof kan inslaan hanteert men in Liechtenstein gewoon de Zwitserse prijzen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door RSK » do 25 sep 2014, 13:47

Die Zwitsers zijn met 8% BTW natuurlijk ook niet echt inhalig. Enige nadeel is de ongunstige koers van de Frank, maar dat hebben we te danken aan het ECB-beleid.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 sep 2014, 17:11

Coen Tunnel schreef:Ik was niet duidelijk genoeg, ik doelde op de BTW. Daar waar je in Andorra goedkoop drank, sigaretten, parfums en brandstof kan inslaan hanteert men in Liechtenstein gewoon de Zwitserse prijzen.
Ah, op die manier. Ja, wat dat betreft lijkt Andorra juist weer op Samnaun en Livigno. Desalniettemin kan 8% BTW als hoogtarrief (2,5% laagtarrief) in Liechtenstein en Zwitserland natuurlijk niet veel genoemd worden. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door RSK » do 25 sep 2014, 17:41

SnarfFlevoland schreef:8% BTW als hoogtarrief (2,5% laagtarrief)
Als ik even de fiscale feitelijk uit mag hangen: er bestaat geen hoog BTW-tarief.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 sep 2014, 18:04

^^
Klopt, dat was even voor het gemak. Bovendien kent Zwitserland ook nog 3,8% BTW voor overnachtingen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door Vinny » do 25 sep 2014, 20:19

RSK schreef:Die Zwitsers zijn met 8% BTW natuurlijk ook niet echt inhalig. Enige nadeel is de ongunstige koers van de Frank, maar dat hebben we te danken aan het ECB-beleid.
De Zwitsers zelf geven Duitse ondernemingen de schuld. Die zijn na de invoering van de euro gaan "sparen" door de lonen niet, maar de prijzen wel te verhogen - terwijl in Zwitserland de lonen wel omhoog zijn gegaan. Een kapper verdient in Zürich 10 keer zoveel als in Berlijn. Het is dan ook niet vreemd dat zelf naar de kapper gaan in Zürich voor een gemiddelde Nederlander (of Duitser) bijna onbetaalbaar is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door harry » wo 22 okt 2014, 22:34

Ik ben er vorige week ook even wezen lunchen. Ik kan het helemaal met de vorige sprekers eens zijn: de enige reden om erheen te gaan is dat het een apart land is.
Wij zijn trouwens vanaf Zwitserland het land binnengegaan en uitgereden, we hebben de grens met Oostenrijk niet gezien.

Een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Liechtenstein heeft veel buitenland. :)

Afbeelding
De afstanden op alle wegen in het land worden gemeten vanaf dit nulpunt in Vaduz.

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door Robbert297 » do 23 okt 2014, 12:36

Mooi! :top:
Wat je inderdaad eigenlijk ziet is Zwitserland met een vleugje Oostenrijk.
Klein Zwitserland mag ik het natuurlijk niet noemen, maar zo zou je het wel kunnen noemen :p
Слава Україні

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door marcel » do 23 okt 2014, 20:51

harry schreef:Afbeelding
De afstanden op alle wegen in het land worden gemeten vanaf dit nulpunt in Vaduz.
Interessant, ik heb nog nooit een afstandaanduiding gezien in Liechtenstein, laat staan kilometrering.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door harry » do 23 okt 2014, 22:35

^^ Ik ook niet. :)
Maar zo staat het wel vermeld in de uitleggende tekst.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 okt 2014, 1:10

harry schreef:Wij zijn trouwens vanaf Zwitserland het land binnengegaan en uitgereden, we hebben de grens met Oostenrijk niet gezien.
Dan heb je zo'n beetje de meest streng bewaakte buitengrens van de Zwitserse douane-unie gemist. Als het ergens altijd raak is met controles, dan is het wel daar. Waarom is me niet zo duidelijk. Kan me nauwelijks voorstellen dat bij Feldkirch zoveel meer ongewenste mensen Zwitserland (en Liechtenstein) binnenkomen als via Basel.
harry schreef:Liechtenstein heeft veel buitenland.
Eigenlijk hadden ze eigen borden moeten hebben. :) Die CH schildjes op een Zwitsers layout doen me in Liechtenstein altijd een beetje raar voor.
Robbert297 schreef:Wat je inderdaad eigenlijk ziet is Zwitserland met een vleugje Oostenrijk.
Klein Zwitserland mag ik het natuurlijk niet noemen, maar zo zou je het wel kunnen noemen
Mwah, nee ik vind Liechtenstein in sommige opzichten toch echt anders als Zwitserland. Dat met een vleugje Oostenrijk vind ik wel weer kloppen, althans als je het met Vorarlberg vergelijkt. Het heeft best veel invloeden uit Vorarlberg vind ikzelf. Maar goed, Vorarlberg mag je eigenlijk weer geen Oostenrijk noemen, want dan zijn de 'echte' Oostenrijkers (alles ten oosten van de Arlberg) meteen beledigd. :razz:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door Chris » wo 21 dec 2016, 17:09

Ik heb het aantal verkeersdoden in Liechtenstein eens opgezocht. Het is zo laag dat het statistisch bureau geen onderscheid maakt tussen doden en gewonden. De Landespolizei geeft wel cijfers.

Aantal verkeersdoden:
2010 0
2011 2
2012 1
2013 2
2014 3
2015 2

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door SnarfFlevoland » vr 23 dec 2016, 12:21

^^
Dat is natuurlijk niet veel, maar hoe scoort Liechtenstein in verhouding met andere Europese landen? Hoeveel kilometer per jaar wordt er eigenlijk door Liechtenstein gereden?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door Chris » vr 23 dec 2016, 12:41

Je kan dit soort cijfers op meerdere manieren in perspectief plaatsen. De meestgebruikte methode is per 1 miljard voertuigkilometers of per 1 miljoen inwoners. Die eerste wordt vaak gezien als een uitdrukking van de verkeersveiligheid, terwijl de laatste vaak gezien wordt als een indicator van de volksgezondheid (health indicator). Die laatste wordt echter veel meer gebruikt omdat data van het aantal voertuigkilometers niet beschikbaar is, of van wisselende kwaliteit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 dec 2016, 12:46

^^ Maar het zorgt wel voor vertekende statistieken, met name voor kleine landen die een relatief groot aandeel aan buitenlands verkeer hebben. Luxemburg scoort in dit soort lijstje ook altijd slecht, maar er is dagelijks alleen al een gigantische hoeveelheid aan grensforensisme vanuit Frankrijk, België en in mindere mate Duitsland. Allemaal voertuigkilometers die niet gemaakt worden door inwoners van Luxemburg.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door BHJ » ma 14 aug 2017, 20:35

Nog wat BWW-foto's
SPOILER: TOON

Bewegwijzering naar Liechtenstein toe
Afbeelding
In Liechtenstein
Afbeelding
Afbeelding
De Zwitsers-Liechtensteinse grens
Afbeelding
Afbeelding
Er is weinig consistentie met de landenovaaltjes. Het grote manco van die dingen wat mij betreft. Ook vreemde afstanden op verkeersborden (17m, 42m).
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door NWH » do 07 mar 2019, 23:12

Vorige week een dagje naar Liechtenstein geweest. Een aantal foto's plaats ik hier in deze draad.

Aan de noordwest kant van Feldkirch de grens over gegaan bij deze grensovergang. Op een vergeeld A4-tje stond dat als je iets had aan te geven je jezelf dan kon melden bij de "grote" grensovergang bij Schaanwald. :lol:
Afbeelding

Het welbekende schild dat aangeeft dat je je in Liechtenstein bevindt
Afbeelding

De grenspaal, schijnbaar stammend uit het jaar 1955
Afbeelding

De Alte Rheinbrücke, Deze loop- en fietsbrug ruim 115 jaar oud en zo'n 130 meter lang. Op ongeveer 3/4 steek je de grens met Zwitserland over.
Afbeelding
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door Km357 » vr 08 mar 2019, 8:16

Leuk, een Europees land waar je op zich eigenlijk amper iets over hoort, alsof het niet bestaat soms.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door Willem » vr 08 mar 2019, 16:42

Het is natuurlijk nogal klein. Er zal daarom niet zo snel iets gebeuren dat 800 km. verderop nog het nieuws haalt. Een faillissement van Hilti zou hier waarschijnlijk wel het nieuws halen, of een troonswisseling.

Juist daarom blijft het grappig om er eens langs te gaan of er foto's van te zien. Hoewel het in de praktijk functioneert als een Zwitsers kanton met wat ruimere bevoegdheden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door GuteFahrt » vr 08 mar 2019, 16:48

In 2008 was er wat te melden. De Duitse fiscale opsporingsdienst stuitte er op stichtingen die enkel in het leven waren geroepen om belastingen te ontduiken.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door NWH » di 19 mar 2019, 21:14

Er valt inderdaad niet vaak iets nieuwswaardig te melden.
Echter stond er van de week in de Trouw een heel artikel over Liechtenstein. De strekking van het verhaal was dat het land dit jaar 300 jaar bestaat en zijn negatieve imago als belasting- en witwasparadijs in dit jubileumjaar behoorlijk wil opvijzelen.
Daarnaast nog wat feitjes:
De staatsschuld is er €0,-
Per hoofd van de bevolking heeft men de meeste olympische medailles binnen gehaald en heeft het land de meeste bedrijven.
De brexit zorgt daarnaast ook voor een verdere groei van de economie doordat verschillende banken hun hoofdkantoor hebben verplaatst naar dit dwergstaatje.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: [FL] Liechtenstein

Bericht door carman6 » ma 06 mei 2019, 21:29

Nieuwe brug in aanbouw.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie