[CH] Kleine projecten in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door verfmeer95 » za 28 mar 2020, 20:29

Tussen de A4 en de H25 ligt bovendien nog het Reussdal, waardoor je vanaf bijvoorbeeld Muri eerst 70 moet dalen om daarna 100 meter te stijgen. Je komt op die route zelfs nog een haarspeldbocht tegen. Verder richting Zürich heb je dan nog twee extra bergruggen, terwijl de route richting Luzern zo goed als vlak is. Dus is het niet raar als de regio meer noord-zuid gericht is, wat dus ook extra verkeer op de H25 veroorzaakt.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 02 jun 2020, 20:38

GuteFahrt schreef:
ma 20 jan 2020, 23:03
Umfahrung Mellingen/AG

De besluitvorming heeft lang geduurd, maar dit jaar komt het ervan: een westelijke bypass langs Mellingen, gelegen in Kanton Aargau - globaal tussen Aarau en Zürich een eindje oostelijk van de A1. De voorbereidende werkzaamheden zijn begonnen, in de zomer staat de start van de wegaanleg gepland. Verwachte bouwtijd is 3 jaar, verwachte kosten in totaal ruim 36 miljoen Zwitserse franken. Alle info over het project is hier te vinden.
(...)
De aanleg van deze weg is vandaag begonnen.

https://www.ag.ch/de/aktuelles/medienpo ... 142729.jsp
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 24 aug 2020, 13:30

Een klein gedeelte van de Tangente Zug/Baar is vorige maand opgeleverd:

Afbeelding

De nodige -vrij actuele- fotoseries rondom dit project zijn hier te vinden: https://www.heiri-suess.ch/tangente.html

De laatste nieuwsbrief van Kanton Zug hier: https://www.zg.ch/behoerden/baudirektio ... ter-8-2020

Volgend jaar moet het klaar zijn.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 26 aug 2020, 1:59

GuteFahrt schreef:
do 22 mar 2018, 11:00
Umfahrung Wilderswil

Groen licht voor de bouw van een rondweg langs Wilderswil (Kanton Bern), juist ten zuiden van Interlaken gelegen. De Grote Raad van Bern is akkoord en heeft 70 miljoen Franken toegezegd. Aan het verkeersproject is een beschermingsproject tegen hoogwater nauw verbonden, dat kan eveneens doorgang vinden voor een som van ruim 3 miljoen Franken. Een tunnel die onderdeel van de bypass zal worden krijgt ook een functie in het afvoeren van overtollig water.

De rondweg zal zo'n 2 kilometer lang worden en begint juist ten zuiden van de A8 t.h.v. het voormalige vliegveld van Interlaken. Een tunnel van krap 600 meter lang zorgt voor de passage onder het stationsgebied door. De aansluiting op de Kantonsstrasse volgt met een rotonde. Men verwacht dat de werkzaamheden in 2020 kunnen starten en dat het project zo'n 4 tot 5 jaar in beslag zal nemen.

Dagelijks rijden tot zo'n 15.000 motorvoertuigen door Wilderswil. Vooral in de vakantietijd en tijdens weekenden kan het erg druk zijn. De H221 die door het dorp voert brengt je bij populaire toeristenoorden als Lauterbrunnen en Grindelwald, aan de voet van het Jungfrau massief gelegen. Naast ontlasting van het dorp betekent het betere bereikbaarheid voor dit gebied.

Dit stukje Berner Oberland werd in 2005 door noodweer en hoogwater getroffen, het gevolg was schade van 160 miljoen CHF. Sindsdien staat bescherming tegen hoog water ook hoog op de agenda en is er het nodige aan maatregelen gerealiseerd. Het gedeelte bij Wilderswil vormt de kers op de taart.

Impressie van de tunnelentree:
Afbeelding
Bron
Gisteren was de symbolische start van de hoofdwerken van dit project, de 560 meter lange tunnel. Over 4 jaar moet het klaar zijn.

https://www.be.ch/portal/de/index/medie ... hrung.html

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 aug 2020, 10:20

Ik ben deze zomer een heel aantal keer door Wilderswil gekomen. De weg is druk, oversteekbaarheid is lastig, ook voor linksafslaand verkeer. Een bypass zal veel helpen.

Er is al een stuk gebouwd vanaf de rotonde bij de aansluiting met de A8.

Sondermaut
dorpsstraat

Bericht door Sondermaut » wo 26 aug 2020, 18:03

Is de Berner Oberlandbahn zo duur dat veel mensen met de auto door dit dal reizen? De BOB rijdt in het hoogseizoen met treinen van tot wel 12 bakken tussen Interlaken Ost en Zweilütschinen, twee delen van zes bakken voor zowel Grindelwald als Lauterbrunnen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 aug 2020, 18:12

Ik had de indruk dat het meeste autoverkeer naar Grindelwald gaat, die heeft ook wat grootschaliger parkeergelegenheden dan Lauterbrunnen. Grindelwald is ook wat grootschaliger dan Lauterbrunnen, dat nog wat meer een dorps karakter heeft gehouden. Grindelwald heeft grote hotels, het Lauterbrunnental kleine hotels en campings.

Afbeelding
Zweilütschinen - Grindelwald 03 by European Roads, on Flickr

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 aug 2020, 18:18

^^ Lauterbrunnen heeft naast het station wel een aardige parkeergarage. Ik heb op weg naar Jungfraujoch ook nog overwogen om vanaf Lauterbrunnen te vertrekken, uiteindelijk toch maar voor Interlaken Ost gekozen, met als voordeel dat het dan iets makkelijker is om de ene kant op via Lauterbrunnen te reizen en de andere kant op via Grindelwald.
Sondermaut schreef:
wo 26 aug 2020, 18:03
Is de Berner Oberlandbahn zo duur dat veel mensen met de auto door dit dal reizen? De BOB rijdt in het hoogseizoen met treinen van tot wel 12 bakken tussen Interlaken Ost en Zweilütschinen, twee delen van zes bakken voor zowel Grindelwald als Lauterbrunnen.
Als je verder doorreist naar bijvoorbeeld Kleine Scheidegg of Jungfraujoch, dan maakt het qua kosten niet heel veel meer uit of je vanaf Interlaken Ost of Grindelwald/Lautebrunnen vertrekt. Bij Interlaken Ost parkeer je iets goedkoper.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 aug 2020, 18:27

Coen Tunnel schreef:
wo 26 aug 2020, 18:18
^^ Lauterbrunnen heeft naast het station wel een aardige parkeergarage.
Ja en nog een parkeerplaats bij de kerk, maar dat zijn ook wel de enige grotere parkeerplaatsen van Lauterbrunnen. Elders in het dal heb je alleen bij de Schilthornbahn nog een grote parkeerplaats.

Lauterbrunnen is vooral populair onder mensen die een actieve vakantie willen, er zijn twee campings en kleinschaliger hotels. In Grindelwald is het meer ingericht op het duurdere segment, met grotere hotels. Het wintersport is ook meer vanuit Grindelwald gericht. In Lauterbrunnen kan je niet skieën. In Wengen wel maar dat is kleinschaliger dacht ik. Männlichen wordt meer vanaf Grindelwald geskied meen ik. Misschien weet Frans daar meer over.

Sondermaut
dorpsstraat

Bericht door Sondermaut » wo 26 aug 2020, 18:37

Een retourtje BOB is maar 20 CHF meerprijs, zag ik net. Ik kan me herinneren dat ik eerder al eens de afzetterij in deze regio heb zitten uitpluizen. Met name de Jungfrau is achterlijk duur om te doen per trein. Een RegioPass is tot wel 399 CHF voor tien dagen, maar met een dagje Jungfrau heb je die er al voor meer dan de helft uit.
Wengen heeft als nadeel dat het autovrij is. De wintersporter moet de auto in Lauterbrunnen parkeren en met de Wengeralpbahn (WAB) verder.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 aug 2020, 18:46

Sondermaut schreef:
wo 26 aug 2020, 18:37
Met name de Jungfrau is achterlijk duur om te doen per trein.
Je betaalt voor een unieke once-in-a-lifetime-ervaring. Ik was dit jaar CHF 239 kwijt voor de Top of Europe Pass, ik heb die uiteindelijk maar één dag gebruikt maar ben er mee naar de Jungfraujoch en Harder Kulm gegaan. Het stond toch nog op mijn verlanglijstje en met het gebrek aan toeristen van buiten Europa was dit jaar het ideale moment om dat te doen. En ja, goedkoop was het niet (even CHF 478 aftikken op het station van Interlaken Ost voor twee personen...), maar ik heb er absoluut geen spijt van.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 26 aug 2020, 19:40

^^ Het zijn vooral die tiendaagse passen die wel gunstig geprijsd zijn, voor twee-drie dagen is het nog steeds vrij pittig. Wij hadden onlangs rond Luzern de tiendaagse Tell Pass van CHF 320 pp. Dat is dus zo’n 30 euro per dag, voor ongelimiteerd treinen, bussen, boten en kabelbanen. Dat hebben we er elke dag wel uitgehaald, zeker toen we in één dag de Stanserhorn en Pilatus deden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 aug 2020, 19:49

Coen Tunnel schreef:
wo 26 aug 2020, 18:46
Sondermaut schreef:
Je betaalt voor een unieke once-in-a-lifetime-ervaring.
De Jungfraujoch is wel de creme-de-la-creme van de bestemmingen in Europa. Er zijn een miljoen mensen die dit bedrag er voor over hebben elk jaar: https://www.jungfrau.ch/de-ch/unternehm ... rope-6637/

Op 5 december opent een nieuwe grote kabelbaan in het gebied, van Grindelwald naar Eigergletscher. Dit is de Eiger Express en brengt je in 15 minuten van Grindelwald naar de Eigergletscher.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 aug 2020, 20:02

Ds79m schreef:
wo 26 aug 2020, 19:40
^^ Het zijn vooral die tiendaagse passen die wel gunstig geprijsd zijn, voor twee-drie dagen is het nog steeds vrij pittig. Wij hadden onlangs rond Luzern de tiendaagse Tell Pass van CHF 320 pp. Dat is dus zo’n 30 euro per dag, voor ongelimiteerd treinen, bussen, boten en kabelbanen. Dat hebben we er elke dag wel uitgehaald, zeker toen we in één dag de Stanserhorn en Pilatus deden.
Dat is heel gunstig geprijsd, en ideaal voor een langer verblijf. Die regio wil ik zeker ook nog een keer bezoeken en ik heb al eens zitten kijken naar die Tell Pass.

In de Jungfrauregio is het vooral duur omdat de reis naar de Jungfraujoch normaal al erg aan de prijs is. Dat zie je dus ook in de prijs van de passen terug. Nu zijn in de regio rond Luzern bijvoorbeeld de Pilatus en Rigi ook zeker niet goedkoop, beiden ook ruim boven de CHF 100 als ik het goed heb, maar nog altijd 'slechts' ongeveer de helft van wat een tripje naar de Jungfraujoch kost.
Chris schreef:
wo 26 aug 2020, 19:49
Op 5 december opent een nieuwe grote kabelbaan in het gebied, van Grindelwald naar Eigergletscher. Dit is de Eiger Express en brengt je in 15 minuten van Grindelwald naar de Eigergletscher.
Ja, ik zag dat ze bij de Eigergletscher al druk bezig waren. Een heel indrukwekkend project. Straks ben je ook een heel stuk sneller bij Jungfraujoch. Dan parkeer je je auto in Grindelwald, pakt daar de kabelbaan naar Eigergletscher, en vanaf daar is het nog minder dan een half uur naar Jungfraujoch, vrijwel volledig door de tunnel in de berg. Dat zal straks in 45-50 minuten kunnen, dat is een half uur sneller dan de huidige route met de trein, waarbij je in Kleine Scheidegg moet overstappen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 26 aug 2020, 21:45

Chris schreef:
wo 26 aug 2020, 19:49
Coen Tunnel schreef:
wo 26 aug 2020, 18:46
Sondermaut schreef:
Je betaalt voor een unieke once-in-a-lifetime-ervaring.
De Jungfraujoch is wel de creme-de-la-creme van de bestemmingen in Europa. Er zijn een miljoen mensen die dit bedrag er voor over hebben elk jaar: https://www.jungfrau.ch/de-ch/unternehm ... rope-6637/
Het is hoe dan ook een schitterende ervaring natuurlijk, waarbij zeker voor toeristen van buiten Europa de prijs een relatieve bijzaak is. Daarbij zal het winner-takes-all effect ook wel spelen dat mensen precies naar de topattractie moeten, in plaats van te kijken naar alternatieven, die in de Alpen nog steeds van topniveau zijn.
Coen Tunnel schreef:
wo 26 aug 2020, 20:02
Ds79m schreef:
wo 26 aug 2020, 19:40
Dat is heel gunstig geprijsd, en ideaal voor een langer verblijf. Die regio wil ik zeker ook nog een keer bezoeken en ik heb al eens zitten kijken naar die Tell Pass.

In de Jungfrauregio is het vooral duur omdat de reis naar de Jungfraujoch normaal al erg aan de prijs is. Dat zie je dus ook in de prijs van de passen terug. Nu zijn in de regio rond Luzern bijvoorbeeld de Pilatus en Rigi ook zeker niet goedkoop, beiden ook ruim boven de CHF 100 als ik het goed heb, maar nog altijd 'slechts' ongeveer de helft van wat een tripje naar de Jungfraujoch kost.
Ja, ik heb andersom ook wel naar de Jungfrauregio gekeken, maar de mogelijkheden voor een gezinsvakantie, de lagere kosten en de alternatieven bij minder weer gaven nu de voorkeur om het wat oostelijker te zoeken. Het staat nog wel op de to-do list, maar dan voor de wat langere termijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 aug 2020, 22:07

^^ Ja, snap ik. Beide regio's hebben veel moois maar de regio rond Luzern heeft meer te bieden als je met kinderen op pad bent en is ook net zo goed een prachtig stukje Zwitserland.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 03 sep 2020, 22:40

GuteFahrt schreef:
vr 17 jan 2020, 11:22
Actuele webcambeelden van de tunnel te Küssnacht am Rigi:
SPOILER: TOON

Noordportaal:

Afbeelding

Zuidportaal:

Afbeelding
Oplevering staat gepland voor dit jaar.
De tunnel is vandaag feestelijk ingewijd.

https://www.pilatustoday.ch/zentralschw ... -139002867

De bouw van de gehele bypass, waarvan de aanleg op 19-06-2015 begon (in 2018 een deelopenstelling) kostte circa 130 miljoen franken. Morgen wordt het kunstwerk in gebruik genomen.

Vmax 60:

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 sep 2020, 23:04

^^ Hmm die rondweg is een stuk korter dan ik dacht. Je bypasst er maar de helft van de bebouwde kom van Küssnacht mee.

Ik heb in Zwitserland vaak de indruk dat dit soort projecten een beetje half werk zijn. Net zoals die nieuwe rondweg van Bütschwil in Sankt-Gallen. Duur, maar met te lage ontwerpeisen (60 km/h) om echt veel voordeel te bieden.

Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 03 sep 2020, 23:12

^^ Het plan is er wel om de rest ook (deels) te ondertunnelen. Er was/is echter nog geen geld voor.

Van de startdatum:
Noch nicht baureif ist der zweite Teil der Südumfahrung von Küssnacht. Die Stimmbevölkerung beschloss am 14. Juni an der Urne einen Planungskredit. Der Bezirk tut sich mit der konkreten Projektierung schwer, weil die Kassen leer seien.
https://www.srf.ch/news/regional/zentra ... kuessnacht

Dit is nu klaar:

Afbeelding

Dit is het gedeelte wat nog zou volgen:

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 sep 2020, 23:19

Ik vraag mij ook wel eens af of het verkeersprobleem / leefbaarheidsprobleem in zo'n situatie wel groot genoeg is om zo'n grote investering te rechtvaardigen als het niet een grote doorgaande weg met veel vrachtverkeer betreft. Een heel groot deel van het verkeer zal lokaal zijn of een bestemming in Küssnacht hebben. Op een gegeven moment moet je je afvragen of het leefbaarheidsprobleem nog opweegt tegen de kosten.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 04 sep 2020, 9:58

Langs de kust van de Vierwaldstättersee liggen echter wel veel hotels en campings. Het kan er op zomerse wisseldagen dus behoorlijk druk worden. Als het zo druk wordt dat er een gridlock drijgt dan wordt het meer dan een leefbaarheidsprobleem en kunnen dit soort investeringen gerechtvaardigd zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 sep 2020, 11:23

^^ Dat kan op sommige dagen misschien een probleem zijn, maar normaal zal dat toch wel meevallen. De H2 door Küssnacht heeft nauwelijks een doorgaand belang; het doorgaande verkeer neemt de A14 en A4.

Er zijn de laatste jaren in Zwitserland wel heel veel van dit soort kleine projecten met rondwegen en tunnels voor lokale verkeersproblematiek, waarbij je je kunt afvragen of de kosten wel opwegen tegen de baten. Intussen gaat het met het aanpakken van verkeersproblematiek op nationale assen enorm traag, denk aan de A9 in Wallis, de verbreding van de A1 tussen Bern en Zürich, de verbinding tussen de A14 bij Sihlbrugg en de A3 over de Hirzel, of een tweede buis voor de Gotthardtunnel.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 06 sep 2020, 15:04

GuteFahrt schreef:
ma 24 aug 2020, 13:30
Een klein gedeelte van de Tangente Zug/Baar is vorige maand opgeleverd:

Afbeelding
Gisteren weer zo'n 40 km gelopen o.a. naar dit project.
51 foto's in oostelijke richting:
https://photos.app.goo.gl/D86HjoSXkcikbnXt9
39 in westelijke richting:
https://photos.app.goo.gl/ZFZQe1FEPpQa3WwGA
Verder nog 36 van wegen in de omgeving
https://photos.app.goo.gl/Xjgod9u9kuCv2Q7aA

Het ontbrekende stukje ziet er wat mij betreft 100 % klaar uit, ik zie niet waarom het nog niet open is, alle borden staan er en de markering is ook klaar.
Afbeelding
Afbeelding

Opmerkelijk dat er verboden voor fietsers staat, maar niet voor voetgangers:
Afbeelding

Ik ben de hele tunnel doorgelopen:
Afbeelding

Op een zijweg is het bebouwde kom bord afgeplakt
Afbeelding
De weg ligt nu blijkbaar binnen de bebouwde kom, en als alles klaar is niet meer. Ik zie niet waarom dit veranderd moet worden.
Hier zal wel 60 staan, ik zie eigenlijk ook niet waarom dat afgeplakt is, de weg is op dit stuk klaar.
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 17 sep 2020, 0:04

GuteFahrt schreef:
ma 03 sep 2018, 13:35
Toggenburgerstrasse (H/T16) Wil - Wattwil

Ik meende er hier al eens over gelezen te hebben op het forum, maar dat zal dan op SSC geweest zijn want ik kan niets vinden. Er loopt al een tijdje een wegenproject in Kanton St. Gallen, meer specifiek in de regio Toggenburg: de bouw van een bypass bij Bütschwil, een dorp gelegen tussen Wil en Wattwil aan de Toggenburgerstrasse (H/T16) . Daar verlegt men het tracé van deze hoofdweg, om de plaats van doorgaand verkeer te verlossen. Op de kaart:

Afbeelding

Van dit project is ook een website in de lucht met de geschiedenis, foto's en webcams: https://www.umfahrungbuetschwil.ch/
(...)
Vandaag wordt de bypass van Bütschwil en Dietfurt voor het verkeer vrijgegeven. De aanleg duurde 6 jaar en 4 maanden. De kosten bedroegen ruim 200 miljoen franken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 sep 2020, 9:41

^^ Er is ook nog een tweede fase van de rondweg van Wattwil in aanleg blijkbaar: https://www.umfahrungwattwil.ch/gesamtp ... ebersicht/

Moet 124 miljoen CHF kosten (prijspeil 2008). Opening in september 2022: https://www.tagblatt.ch/ostschweiz/togg ... ld.1193841

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 17 sep 2020, 12:00

Klopt. Dat deel van mijn bericht heb ik nu weggelaten maar het zit bij de post van 03-09-2018.

viewtopic.php?f=264&t=18529&p=1021577&h ... g#p1021577

Vanavond om 19:15 is het zover: https://www.sg.ch/news/sgch_allgemein/2 ... rkehr.html

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 29 sep 2020, 21:36

Südwestumfahrung Brugg (Aargau)

Een project dat al een tijdje loopt, maar hier nog niet de revue gepasseerd, betreft de aanleg van een zuidwestelijke bypass van Brugg (ca. 12.500 inwoners). Genoemde plaats ligt tussen Basel en Zürich aan de Aare rivier, noordelijk van de A3. Op de kaart:

Afbeelding

Alle informatie (Duitstalig) over dit project en een aantal foto's zijn hier te vinden: https://www.ag.ch/de/verwaltung/bvu/mob ... ahrung.jsp

^Lang verhaal kort, doel is het centrum van Brugg en Windisch enigszins te ontlasten van doorgaand- en sluipverkeer. Sinds mei 2019 zijn de werken los, men verwacht een deelopenstelling in de herfst van 2021 en de afronding in 2022. De kosten bedragen nagenoeg 46,5 miljoen franken.

Off-topic, ik wist niet dat men dit gebied ook wel "waterslot van Zwitserland" noemt. Noordoostelijk van Brugg komen de Aare, Reuss en Limmat bijeen waarna het als Aare richting Rijn gaat (Monding bij het Zwitserse Koblenz). Een goed bewaarde Altstadt hebben ze er eveneens. Aan de zuidrand van de uitsnede ligt Habsburg, daar is ook het gelijknamige kasteel op de Wupelsberg. Vanaf daar zou je een mooi uitzicht op het Aaretalviaduct (A3) moeten hebben:

Afbeelding
^op de achtergrond zie je dan bergen die men tot de zuidflank van de Jura rekent.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 03 okt 2020, 12:02

GuteFahrt schreef:
di 29 sep 2020, 21:36
Off-topic, ik wist niet dat men dit gebied ook wel "waterslot van Zwitserland" noemt.
Ik ook niet.
Aan de zuidrand van de uitsnede ligt Habsburg, daar is ook het gelijknamige kasteel op de Wupelsberg. Vanaf daar zou je een mooi uitzicht op het Aaretalviaduct (A3) moeten hebben:
Dat uitzicht heb ik inderdaad een keer gezien, in 2007 had ik in de Habsburg een familiefeest.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 05 okt 2020, 17:23

GuteFahrt schreef:
wo 26 aug 2020, 1:59
GuteFahrt schreef:
do 22 mar 2018, 11:00
Umfahrung Wilderswil

Groen licht voor de bouw van een rondweg langs Wilderswil (Kanton Bern), juist ten zuiden van Interlaken gelegen. De Grote Raad van Bern is akkoord en heeft 70 miljoen Franken toegezegd. Aan het verkeersproject is een beschermingsproject tegen hoogwater nauw verbonden, dat kan eveneens doorgang vinden voor een som van ruim 3 miljoen Franken. Een tunnel die onderdeel van de bypass zal worden krijgt ook een functie in het afvoeren van overtollig water.

De rondweg zal zo'n 2 kilometer lang worden en begint juist ten zuiden van de A8 t.h.v. het voormalige vliegveld van Interlaken. Een tunnel van krap 600 meter lang zorgt voor de passage onder het stationsgebied door. De aansluiting op de Kantonsstrasse volgt met een rotonde. Men verwacht dat de werkzaamheden in 2020 kunnen starten en dat het project zo'n 4 tot 5 jaar in beslag zal nemen.

Dagelijks rijden tot zo'n 15.000 motorvoertuigen door Wilderswil. Vooral in de vakantietijd en tijdens weekenden kan het erg druk zijn. De H221 die door het dorp voert brengt je bij populaire toeristenoorden als Lauterbrunnen en Grindelwald, aan de voet van het Jungfrau massief gelegen. Naast ontlasting van het dorp betekent het betere bereikbaarheid voor dit gebied.

Dit stukje Berner Oberland werd in 2005 door noodweer en hoogwater getroffen, het gevolg was schade van 160 miljoen CHF. Sindsdien staat bescherming tegen hoog water ook hoog op de agenda en is er het nodige aan maatregelen gerealiseerd. Het gedeelte bij Wilderswil vormt de kers op de taart.

Impressie van de tunnelentree:
Afbeelding
Bron
Gisteren was de symbolische start van de hoofdwerken van dit project, de 560 meter lange tunnel. Over 4 jaar moet het klaar zijn.

https://www.be.ch/portal/de/index/medie ... hrung.html
Ik heb er nog een foto van:

Afbeelding
Sulwald - Wilderswil by European Roads, on Flickr

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 08 okt 2020, 21:29

^^
Bekend stukje.

Voor een bezoek aan deze omgeving verbleef ik ooit een paar nachten in het nabijgelegen Hotel Unspunnen, lichtelijk gedateerd maar idyllisch. Met weinig zicht (schemer en stromende regen) de afrit Interlaken-West van de A8 genomen en vervolgens kronkelend de voet van de berg omhoog waar dit hotel op staat. Toen de volgende dag invallende zonnestralen een nieuwe ochtend aankondigden en we de gordijnen open schoven bleken we ons pal boven de snelweg te bevinden en keken we recht tegen hoogspanningsmasten en het vliegveld aan. Een bijzondere gewaarwording.

Voor Wilderswil is het mooi dat er een bypass komt voor verkeer naar o.a. Lauterbrunnen en Grindwelwald.