[CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door Chris » ma 05 okt 2020, 10:23

SnarfFlevoland schreef:
ma 05 okt 2020, 10:11
Rest nog het stuk door het Pfynwald en onder Susten door. Daar is nog geen datum voor bekend en zal minstends wel 3x worden uitgesteld. :facepalm:
Ik stond in juni op camping Monument, dat is in het Pfynwald aan de H9. Ik was met de eigenaresse aan het kletsen, ze vertelde dat ze eigenlijk al wel 20 jaar niet meer in de camping hebben durven investeren vanwege de bouw van de A9, waardoor de camping waarschijnlijk op een gegeven moment gesloten zou moeten worden. Dit is echter heel vaak uitgesteld, de camping is nog steeds open. Het is daardoor een vrij basic camping, het enige wat ze hebben is een zwembad. Verder is het eigenlijk niet meer dan standplaatsen in een bosgebied met een eenvoudig sanitairblok. De kosten daarvan zijn ook niet echt hoog, ik had de indruk dat die vrouw van tegen de 60 de hele camping zelf runde.

IQ[]
expressweg

Re: [CH][A009] A9 Wallis: nieuwbouw

Bericht door IQ[] » ma 05 okt 2020, 10:31

SnarfFlevoland schreef:
za 03 okt 2020, 13:42
Voor een modern en welvarend land als Zwitserland te bespottelijk voor woorden. Had men flink eraan gewerkt, hadden die "geologische problemen" ook wel eerder opgelost kunnen worden.
Wellicht heb je gelijk, maar ik vraag me af of echt alles zo voorspelbaar is. Als je de website mag geloven, hebben ze problemen gehad door door hydrologische effecten (niet verder gedefinieerd, wellicht veranderend patroon van de waterstromen in de berg), met daarbij horende vervormingen en afschuiven van de berg. Aangezien ze in Zwitserland, en in het specifiek Wallis, een aantal slechte ervaringen hebben met deze hydrologische effecten (Rawill-tunnel - beschadiging de Tseuzierdam, en ik geloof ook de Simplontunnel), denk ik dat ze het voorzichtig hebben aangepakt. Neemt niet weg dat 15 jaar erg veel is en toepasselijk is voor het A9 project...

Recente dronebeelden van trace bij Raron/Turtig:
Link