[CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Pino » do 24 mar 2016, 22:55

Tunnel du Grand Saint Bernard / Traforo Gran San Bernardo @ Wegenwiki

De Sint Bernhard-route is zo'n Alpentunnel die je eigenlijk niet echt serieus neemt. Niet verbonden met het snelwegennet, je moet er een klim voor maken naar 1900 meter, wel tol voor betalen en op welke verbinding is hij nu echt handig? Maar goed, we zouden naar Aosta en door de wintersluiting van de pas was de tunnel de enige optie. Ik moet zeggen dat ik prettig verrast was. De uitbouw van de route als geheel laat zich enigszins vergelijken met de Simplon.

Aan Zwitserse kant wordt de pas al aangegeven vanaf Bern en Vallorbe. Aftakkend van de A9 begin je met de volledig ongelijkvloerse bypass van Martigny. Daarna ga je naar boven over een weg die op grote stukken 2+1 is en waar een paar rotondes eigenlijk de voornaamste vertraging vormen. Men was zichtbaar aan het bouwen aan nog wat nieuwe stukken 2+1. Een aparte belevenis in de tunnel (die op dit moment overigens wordt voorzien van een veiligheidstunnel) is dat je nog noordelijk van de grens onder Italiaans wegbeheer terecht komt, onder andere te zien aan het lettertype en de kleur van borden en aan de vormgeving van pictogrammen. De wissel vindt plaats bij de knik in de tunnel, terwijl het bord "Einde Zwitserland Begin Italië" pas wat later komt.

Aan de Italiaanse kant is de weg volledig enkelstrooks en ook anderszins rijdt hij wat minder lekker. Men is daar bezig de SS27 om de dorpen St Oyen en Echevennoz heen te geleiden, wat het rijgenot zeker ten goede zal komen. Aan de jaartallen op kunstwerken zie je dat er sinds 2000 veel is gebeurd. Na een tunneltracé om Aosta heen ben je weer op de snelweg A5 (tevens E25, een E-route die vele Bernhard-gangers bij Bern zullen hebben verlaten).

Afbeelding

Foto's aan Zwitserse kant
SPOILER: TOON

Afbeelding

Hier gaan twee stroken naar boven, maar het is geen kruipspoor. Even later gaan weer twee sporen naar beneden.
Afbeelding

Zoals hier.
Afbeelding

Flauwe bochten met uitzicht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij het inrijden van de galerie die zal duren tot aan het tunnelportaal.
Afbeelding

Met excuus voor de slechte kwaliteit, maar dit dubbel-grensoverschrijdend doel moest natuurlijk gefotografeerd worden. Ik noem het maar dubbel-grensoverschrijdend omdat, hoewel Zwitserland en Frankrijk natuurlijk aan elkaar grenzen, de route naar Nice natuurlijk door Italië loopt. Resteert de vraag waarom de Italiaan voor me hier de gesloten pasroute op denkt te rijden.
Afbeelding
Foto's aan Italiaanse kant
SPOILER: TOON

Terugkijkend naar boven de gallerij van de laatste kilometers voor de tunnel.
Afbeelding

De T2 is, evenals andere T-routes in Italië, in snelweg-groen bewegwijzerd. Bij het oprijden van de T2 vanuit het zuiden (bij de splitsing pas/tunnel) staat ook een bord "begin autosnelweg". Dit ondanks de uitbouwtoestand; zal wel met toegangsrestricties te maken hebben.
Afbeelding

Inmiddels op de SS27.
Afbeelding

Kort voor Aosta. Het massief van de Gran Paradiso doemt al op aan de andere kant van het dal.
Afbeelding

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: [CH][I] H021 SS027 T002 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door jms » ma 06 jun 2016, 18:07

De toegangsroute naar de tunnel aan Zwitserse zijde rijdt inderdaad erg lekker. Aan de Italiaanse kan zijn met name die dorpspassages vervelend, en dan met name de passage van Etroubles, waar twee krappe haarspeldbochten icm het vele vrachtverkeer het verkeer behoorlijk ophouden. De pasroute zelf is aan Italiaanse zijde prima te rijden maar aan de Zwitserse kant belabberd. Toen ik daar kwam had ik een paar weken mijn rijbewijs. Ik ben toen zelf de pas opgereden vanaf Italiaanse zijde maar toen mijn vader te belabberde uitbouwstandaard op het Zwitserse deel zag vond hij het tijd om zelf achter het stuur plaats te nemen. Hier een stukje Zwitserse pasroute, https://www.google.nl/maps/@45.8698993, ... 312!8i6656.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][I] H021 SS027 T002 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Pino » za 07 okt 2017, 10:45

De Sint Bernhardtunnel is tot eind november dicht vanwege problemen met het ventilatiesysteem. De tunnel werd eind september vrij abrupt gesloten, met verwachting dat deze dit weekend wel weer open zou zijn. Nu is dus gebleken dat veel meer tijd nodig zal zijn. Besloten is om de pas zo lang mogelijk open te houden, om personenverkeer een directe route Martigny-Aosta te blijven bieden (vrachtverkeer moet over de Simplon), maar de vraag is of dat tot eind november haalbaar zal zijn. Vanwege de hoogte van de pas, gaat de wintersluiting meestal al ergens half oktober in.

(Bron)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH][I] H021 SS027 T002 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Coen Tunnel » za 07 okt 2017, 10:47

^^ Het zal vast wel mogelijk zijn, maar het is natuurlijk een duur grapje om de pas sneeuwvrij te houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][I] H021 SS027 T002 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Chris » za 07 okt 2017, 10:54

Hoge bergpassen kunnen in principe wel open gehouden worden, tenzij het lawinegevaar te groot is. De reden waarom veel passen een wintersluiting hebben zijn vooral de hoge kosten en het feit dat de hoeveelheid verkeer in de winter lager ligt. Bijvoorbeeld in Noorwegen worden de meeste bergpassen wel open gehouden in de winter, maar ook daar zie je dat het gebruik soms maar 20% van dat in de zomer is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][I] H021 SS027 T002 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Pino » za 07 okt 2017, 11:07

Duur is het zeker. Maar dan nog kan het weer roet in het eten gooien; dat zie je ook op (lagere) passen die het hele jaar open moeten blijven. En dan stel ik me voor dat het open houden op de Sint Bernhard nog wat lastiger is, omdat daar nooit maatregelen getroffen zijn om het open houden in de winter makkelijker te maken - denk aan lawinehekken of galerijen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH][I] H021 SS027 T002 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Vinny » za 07 okt 2017, 15:32

Eind november is natuurlijk niet de hele winter, ik denk dat dat moet schelen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH][I] H021 SS027 T002 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door IQ[] » do 02 nov 2017, 10:47

De col gaat op 4 november om 12u in winterafsluiting. Er is dan geen directe verbinding meer mogelijk vanuit Wallis naar Aosta tot de tunnel weer open gaat.

In de loop van zaterdag wordt er te veel sneeuw verwacht om de weg nog langer veilig open te houden (dat is iets anders dan open houden natuurlijk). Deze beslissing is ook genomen omdat er afgelopen week een kettingbotsing heeft voorgedaan met een twintigtal ( :!: ) auto's aan de Italiaanse zijde van de pas, mogelijk veroorzaakt door slechte uitrusting van de auto's.

Overigens kost het openhouden/ijsvrij houden van de Zwitserse zijde van de pas CHF 20.000 (€17.200) per dag.

http://www.lenouvelliste.ch/articles/va ... idi-712846

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH][I] H021 SS027 T002 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Coccodrillo » zo 19 nov 2017, 21:04

Reopening will be on 30.11, 30.12 or 15.1, depending on sources (the official site cites 30.11, but January seems more plausible).

This is a problem for the ~100 commuters who use it daily or weekly.

Restoring works are being delayed by Italian bureaucracy.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][I] H021 SS027 T002 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Chris » zo 24 dec 2017, 10:50

De tunnel is weer opengesteld vandaag: https://www.srf.ch/news/regional/bern-f ... wieder-auf

Afbeelding


Beerta1992
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 16:26

Re: [CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Beerta1992 » za 23 feb 2019, 12:41

^^ mooie foto's Chris :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Chris » za 02 mar 2019, 14:26

Ik had nog twee foto's gevonden van de H21, net ten noorden van de Col du Grand Saint-Bernard, met zicht op de Mont Vélan vanaf het noorden.

Afbeelding
H21 Martigny - Grand Saint-Bernard-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
H21 Martigny - Grand Saint-Bernard-2 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Chris » zo 02 jun 2019, 17:27

10 kilometer file en meer dan 1,5 uur vertraging aan de Italiaanse kant van de tunnel.

Afbeelding

Afbeelding

Alle Alpenkruisingen zijn op dit moment trouwens problematisch. Lange wachttijden voor de Fréjus, Mont-Blanc, Grand St. Bernard, Simplon, Gotthard, San Bernardino, Brenner en Fernpass. Het helpt niet dat veel Alpenpassen nog een wintersluiting hebben. Zelfs de Gotthard is nog dicht.

Ik vermoed dat er op een weekend zoals deze veel meer Zwitsers zelf in de file staan. Die kennen de alternatieven zoals de Grand St. Bernard en de Simplon, in tegenstelling tot alle Duitse en Nederlandse toeristen die gewoon de Gotthard of San Bernardino nemen. In de zomer zie je doorgaans niet dergelijke wachtrijen bij de Grand St. Bernard en Simplon.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Pino » ma 03 jun 2019, 14:21

Met een grotere groep Zwitsers, is de Sint Bernard niet alleen een bekend alternatief, maar ook geloofwaardiger. Zeker bij langere wachttijden voor de Mont Blanc richting Genève. 1u30 wachttijd bij zo lange file vind ik nog best weinig trouwens. Als men op de Gotthard rekent op 1 uur voor 4km, is dat superweinkg wanneer je ook nog de tolpoort meerekent. Op de Mont Blanc (met tolpoort) moet je rekenen op een uur voor 2km file.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door exroosje » ma 08 mar 2021, 12:00

Pino schreef: do 24 mar 2016, 22:55 Men is daar bezig de SS27 om de dorpen St Oyen en Echevennoz heen te geleiden,
Ik rij de laatste jaren ook meestal over de st Bernhard en zie deze dan in de vorm van een tunnel in aanbouw (Op Google maps is ie te zien: https://www.google.nl/maps/@45.8229521, ... a=!3m1!1e3 en https://www.google.nl/maps/@45.8175727, ... a=!3m1!1e3 )

Elke keer hoop ik weer dat deze tunnel inmiddels in is opengesteld, maar nee. Iemand enig idee qua voortgang en planning? Komende zomer naar Piemonte, dus st Bernhard is weer de route.

Dat de weg aan de Italiaanse kant minder uitgebouwd is als aan de Zwitserse komt vooral door dit stukje, verderop naar Aosta schiet het goed op en ligt ie mooi vrij en dan nog de tunnel naar de A5. (Overigens zag ik afgelopen zomer dat in deze tunnel de inhaalstrook bergop permanent was afgezet, helaas....)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Pino » ma 08 mar 2021, 13:13

exroosje schreef: ma 08 mar 2021, 12:00 Elke keer hoop ik weer dat deze tunnel inmiddels in is opengesteld, maar nee. Iemand enig idee qua voortgang en planning?
Project ligt al een paar jaar volledig stil. Men is in 2011 begonnen met de werken, maar de aannemer is door dit project over de kop gegaan, doordat het project kennelijk geologisch complexer was dan gedacht (bron). Er worden pogingen gedaan de boel weer in beweging te krijgen, zie toevallig dit nieuwsbericht van enkele weken terug, maar dan praat je over zoiets als een nieuwe aanbesteding van het project. Dan weet je hoe lang het nog gaat duren...

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door exroosje » di 09 mar 2021, 13:28

Nou, dat was niet wat ik wilde horen, maar het maakt in elk geval de verwachtingen duidelijk....

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Chris » za 09 jul 2022, 19:06

De vluchtbuis van de Grand St. Bernard is vandaag officieel in gebruik genomen. De bouw begon in 2009 met het idee dat het 5 jaar zou duren. In 2020 was de buis dan eindelijk gereed, maar hij is nu pas officieel geopend. Alhoewel er natuurlijk geen verkeer doorheen zal gaan. Maar het is wel veiliger nu.

Wel één van meerdere projecten die wel erg lang duren. De extra buis van de Fréjustunnel duurt ook lang. En die van de Belchentunnel heeft ook 8 jaar geduurd. En die van de Gotthardtunnel is nu in aanbouw, gaat ook een jaar of 8 duren.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door exroosje » wo 03 aug 2022, 16:46

Pino schreef: ma 08 mar 2021, 13:13
exroosje schreef: ma 08 mar 2021, 12:00 Elke keer hoop ik weer dat deze tunnel inmiddels in is opengesteld, maar nee. Iemand enig idee qua voortgang en planning?
Project ligt al een paar jaar volledig stil. Men is in 2011 begonnen met de werken, maar de aannemer is door dit project over de kop gegaan, doordat het project kennelijk geologisch complexer was dan gedacht (bron). Er worden pogingen gedaan de boel weer in beweging te krijgen, zie toevallig dit nieuwsbericht van enkele weken terug, maar dan praat je over zoiets als een nieuwe aanbesteding van het project. Dan weet je hoe lang het nog gaat duren...
Ik had het idee dit jaar dat ik er weer wat activiteit zag...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Pino » do 04 aug 2022, 18:02

^^ Zou zomaar kunnen. Er wordt op het moment aanbesteed, dus dan zullen er voorbereidingen zijn geweest. https://www.stradeanas.it/it/valle-d’ao ... -etroubles

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door exroosje » di 01 aug 2023, 17:36

Er werd dit jaar ook gewerkt bij het benedenportaal van genoemde tunnel die het dorpje Entroubles aan de italiaanse kant moet ontlasten.

Er stond afgelopen zaterdag (29 juli) een behoorlijke file voor de ingang aan de zwitserse kant van de toltunnel . Dit alles veroorzaakt door de slechts 3 tolpoortjes, die ook nog eens tergend traag werken. Alles lijkt daar handmatig te gaan, ik schat dat het gemiddeld 20s kost per auto, dus kunnen er 9 auto's per minuut door. Er is daar geen ruimte voor meer tolpoortjes, maar waarom dan niet een automatisch systeem? Desnoods de Italiaanse telepeage (die is er nu ook in een senza barriere variant) en/of een kenteken herkenning systeem a la Brenner.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 374
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door Autostrada » zo 14 jan 2024, 16:39

exroosje schreef: di 01 aug 2023, 17:36 Er werd dit jaar ook gewerkt bij het benedenportaal van genoemde tunnel die het dorpje Entroubles aan de italiaanse kant moet ontlasten.

Er stond afgelopen zaterdag (29 juli) een behoorlijke file voor de ingang aan de zwitserse kant van de toltunnel . Dit alles veroorzaakt door de slechts 3 tolpoortjes, die ook nog eens tergend traag werken. Alles lijkt daar handmatig te gaan, ik schat dat het gemiddeld 20s kost per auto, dus kunnen er 9 auto's per minuut door. Er is daar geen ruimte voor meer tolpoortjes, maar waarom dan niet een automatisch systeem? Desnoods de Italiaanse telepeage (die is er nu ook in een senza barriere variant) en/of een kenteken herkenning systeem a la Brenner.
De oplevering van de bypass van Étroubles is voorzien in december 2025. Nog even geduld dus.
Is de pas bij file aan de Zwitserse zijde geen alternatief? Of staat het tolstation te dicht op de afsplitsing, waardoor je in een terugslag file staat?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][I] H21 / SS27 | Grote Sint Bernhard / Grand St Bernard

Bericht door SnarfFlevoland » wo 20 mar 2024, 13:30

Een paar ongewoonlijke opnames van de T2 in Italië:

AfbeeldingVoor de grote U-turn van de T2 ligt het kleine skigebied "Crevacol". Een tweepersoons stoeltjeslift brengt je in het skigebied, vanwaar een driepersoonslift het gebied zelf met de vele pistevarianten ontsluit. De lawinegalerij van de T2 is op de achtergrond al te herkennen.

Afbeelding
In de stoeltjeslift kort voor de lawinegalerij.

Afbeelding
Boven de lawinegalerij. Je kunt - inofficieel op eigen risico - op het dak van de galerij afdalen. Er is een punt waar je met ski's erop kunt komen en er ook weer af komt. Deze moet je precies weten, anders heb je - vooral om eraf te komen - een serieus probleem. Op deze dag waren er (nog) geen ski of snowboard sporen te herkennen.

Afbeelding
Op de dalafdaling naar de parkeerplaats. Op de achtergrond is de bekende U-turn van de T2 goed te herkennen.

Afbeelding
Op het punt waar de stoeltjeslift over het dak van de lawinegalerij verloopt, gaat de piste onderdoor.

Afbeelding
Het skigebied kan bereikt worden via de enigste afrit die de T2 kent. Deze afrit heeft men geopend, nadat men het tolstation rond 2010 van Saint-Rhémy-en-Bosses naar de tunnelingang heeft verplaatst. Vroeger moest men over een smalle weg door het dorp het skigebied bereiken.

Afbeelding
De afrit is enorm krap en is niet bedacht voor veel verkeer. Je kunt hier de T2 alleen vanuit Aosta verlaten en ook richting Aosta oprijden. Wie direct naar de tunnel wil, moet op de verzogingsplaats van Saint-Rhemy keren.

AfbeeldingHet skigebied heeft erg afwisselende pistes en is vooral tijdens het hoofdseizoen een geheimtip om de drukte in andere gebieden te ontlopen. Het is populair onder skitoerders.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie