[FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door GuteFahrt » do 06 sep 2018, 15:20

Verhip, je hebt gelijk: https://goo.gl/maps/rn8xMoFhSTv

Dan weet ik het ook niet. :dontknow:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Ernie
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 24 mei 2018, 10:32

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door Ernie » do 06 sep 2018, 15:52

Mooi stukje weg, twee jaar geleden tijdens een warme dag op een P gestopt en vandaar het meer in gedoken, geweldig, net een spiegel met die bergen aan de overkant

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door GuteFahrt » zo 16 sep 2018, 11:42

Deel 4, Murg - Reichenburg

We rijden verder naar het westen, langs de langgerekte Walensee over de Linthvlakte naar de nog langgerektere Zürichsee. :)

48 foto's toegevoegd aan bestaand album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 7806001132

Op de kaart:

Afbeelding

Selectie:

1.Na :AS: Murg volgen nog steeds een aantal tunnel(tje)s. Zeker zes, afgaande op het bord
Afbeelding

2.Er volgt nog één aansluiting langs de zuidoever van de Walensee. Weesen ligt aan de westoever
Afbeelding

3.Dit is dan de afrit. Bijzonder plaatje, al zeg ik het zelf 8-)
Afbeelding

4.Op wikipedia.de lees ik dat dit stukje vroeger de spoorlijn was. In 1964 opende dit deel als N3
Afbeelding

5.Aankondiging P Walensee
Afbeelding

6.Je kunt er alleen niet stoppen helaas. Het restaurant is vergane glorie. Hier een artikel
Afbeelding

7.De op één na laatste tunnel, de langste van de noordelijke rijbaan.
Afbeelding

8.Na dit bochtige tunneltracé geldt er dan weer een Vmax van 120 km/h. We zijn in de Linthvlakte aangekomen
Afbeelding

9.Uitsmijter :AS: Weesen. De berg op de achtergrond is Hirzli, 1640 meter hoog
Afbeelding

10.Dan volgt :AS: Niederurnen, de belangrijkste aansluiting voor Kanton Glarus. Via Näfels kun je over de H17 die plaats bereiken. Uiteindelijk kun je, wanneer je die weg blijft volgen, in Kanton Uri uitkomen via de Klausenpas. Beslist een aanrader
Afbeelding

11.Raststätte Glarnerland, tussen Niederurnen en Bilten
Afbeelding

12.Waarschuwingsbord voor nevel en mist. Ik vraag me af of deze borden er zijn gekomen na het grote ongeluk in de winter van 2017 (zie Zwitserland draad)
Afbeelding

13.600-meterbord :AS: Bilten. Opvallend dat St. Gallen erbij staat, maar je kunt vanaf hier eventueel binnendoor naar deze stad, dat klopt
Afbeelding

14.Na lange tijd weer eens een afstandenbord. Het gebied tussen Walensee en Zürichsee waar we ons inmiddels bevinden is het gebied van de Linth. Niet heel bekend, maar uiteindelijk wordt het de Limmat, welke door Zürich stroomt
Afbeelding

15.Aankondiging Verzweigung Reichenburg
Afbeelding

16.Bij dit knooppunt, een klaverblad, is er aansluiting op de A53 (Oberlandautobahn) richting Rapperswil/Rüti/Wetzikon. Bij laatstgenoemde plaats is er de ontbrekende schakel tot Uster. Die gaat waarschijnlijk toch nog aangelegd worden, maar dan westelijker dan oorspronkelijk de bedoeling was om natuurgebieden te omzeilen en grotendeels ondertunneld. Tussen Uznaberg en Rapperswil is de A53 overigens enkelbaans
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op zo 16 sep 2018, 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door Chris » zo 16 sep 2018, 11:45

Mooie foto's! :top:

Ik heb deze weg alleen als passagier gereden, bijna 20 jaar geleden op vakantie.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door Santaarnpaal » zo 16 sep 2018, 11:51

Altijd een beetje verbaast over het ontbreken van het stuk snelweg bij Uster. Ik ken deze omgeving heel goed want mijn zwager woont in Uster.
Mooie foto's wederom. Ja de krapte qua ruimte bij de Walensee levert hele mooie snelwegplaatjes op.
Even niks

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door GuteFahrt » zo 16 sep 2018, 12:02

^^ Dat kan ik me voorstellen, maar er is veel om te doen geweest, decennialang is er strijd om gevoerd en uiteindelijk wonnen de natuurbeschermers.

Verder is het fijn een uitvalsbasis te hebben in Zwitserland. Ik kan er over meepraten. ;)

Lees trouwens in dat artikel over het restaurant wat een vervallen toestand is geworden dat de ASTRA die parking heeft gesloten omdat de in/uitvoegstrook te kort / te substandaard- is bevonden.

Een foto van bovenaf:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door GuteFahrt » za 29 sep 2018, 11:36

Deel 5 Reichenburg - Wädenswil

Hierbij het laatste deel van dit traject, vanaf :KP: Reichenburg tot aan :AS: Wädenswil. Door de Kantons Schwyz en Zürich rijden we langs de zuidoever van de Zürichsee.

52 foto's toegevoegd aan bestaand album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 1132/page2

Afbeelding

1.Afstandenbord na :KP: Reichenburg. We zijn hier nog in Kanton Glarus, maar weldra in Kanton Schwyz
Afbeelding

2.Links de kerk van Wangen, rechts wijnranken
Afbeelding

3.Een welkomstbord, dat wordt vervangen door iets nieuws (zie CH draad). De opvallende berg recht vooruit is de Etzel (1098 m. hoog). Daar is ook een pas, via die weg kun je in Einsiedeln komen
Afbeelding

4.:AS: Lachen. in die plaats schijnen ze wel een leuk haventje te hebben
Afbeelding

5.Tunnel Altendorf, gelegen onder het gelijknamige dorp, tussen Lachen en Pfäffikon SZ
Afbeelding

6.Uitsmijter :AS: Pfäffikon. -SZ welteverstaan. Er is ook een Pfäffikon ZH, kanton Zürich. Dat ligt oostelijk van Uster, aan de Pfäffikersee
Afbeelding

7.Dan volgt :AS: Schindellegi, een onvolledige aansluiting. Er zijn stemmen opgegaan om 'm compleet te maken, tot op heden is dat nog niet gebeurd. Via de H8 kun je via Schwyz(erbrugg) tot bij de Axenstrasse komen (->Altdorf UR). Gotthard staat aangegeven, maar hoofdstad Schwyz niet
Afbeelding

8.Raststätte Fuchsberg, vlak achter :AS: Schindellegi gelegen. Op de McD is een dakterras aanwezig met mooi uitzicht over de Zürichsee heb ik begrepen 8-)
Afbeelding

9.Beslisportaal/Uitsmijter :AS: Wollerau. De bebouwing die je ziet maakt deel uit van dat dorp (ruim 7.000 inwoners)
Afbeelding

10.Tunnel Blatt, ter hoogte van Wollerau. Regelmatig zie je nog bordjes met DRS erop, terwijl dat al een tijd SRF is geworden
Afbeelding

11.Dan volgt :AS: Richterswil. Ondertussen zijn we in Kanton Zürich aangekomen
Afbeelding

12.Na lange tijd weer eens een afstandenbord. Op de A3 vanaf Sargans tot hier staan er niet veel
Afbeelding

13.Welkom aan de zuidoever van de Zürichsee, Zurich Park Side genoemd. Voorheen bekend als regio Zimmerberg-Sihltal, maar dat was niet pakkend genoeg blijkbaar. De noordoever van het meer is dan ook aantrekkelijker, die staat bekend als goudkust. Vooral vanwege de gunstige liggen t.o.v. de zon. De zuidoever wordt meesmuilend Pfnüselküste (verkoudheidskust) genoemd
Afbeelding

14.We naderen Raststätte Herrlisberg, uiterst rechts is de Zürichsee te zien
Afbeelding

15.Aankondiging :AS: Wädenswil
Afbeelding

16.Niet gedacht van de Zwitsers, een bord in zo'n toestand aan te treffen. :p Voor de duidelijkheid, Wädenswil, Luzern en Zug staan op het bord. Dit is de binnendoor route naar die plaatsen, daar er een missing link is tussen de A4a bij Sihlbrugg en de A3. Die route staat bekend als de Hirzelpas. Wel een mooi stukje weg, maar bij tijd en wijle (zeer) druk. Er zijn wel plannen (geweest) om een tunnel aan te leggen, maar het is er nog niet van gekomen. Je zou het nog opvallend kunnen noemen dat Luzern hier op het bord staat. Ik neem aan dat ze dat verkeer naar die stad liever over de Westumfahrung A3/A4/A14 sturen. Dat is om, maar in tijd zou het niet veel kunnen/hoeven te schelen. Afijn, dit bord stamt voor 99% zeker uit de tijd voor de completering van de Westring ;)
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door Santaarnpaal » za 29 sep 2018, 12:30

Die twee Pfäffikon plaatsen vind ik altijd grappig. Ik ben in beide geweest en het ligt ook nog ongeveer 20 km van elkaar vandaan. Ondanks dat er achtervoeging SW of ZH er achter staat zullen er best wel vergissingen zijn gemaakt.
Even niks

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door GuteFahrt » za 29 sep 2018, 12:39

^^ Dat zit er dik in, ja. :mrgreen:

Nog een andere vraag, bij de borden van Raststätte Herrlisberg viel mij een symbool op dat ik niet direct thuis kon brengen:

https://goo.gl/maps/qfKA7rBsHoy

^Iemand een idee wat dat linker onderbordje betekent?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door verfmeer95 » za 29 sep 2018, 17:57

^^ Een mogelijkheid om je chemisch toilet te legen neem ik aan.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door GuteFahrt » ma 01 okt 2018, 14:16

Daar lijkt het inderdaad wel op, alleen het voertuig wat is afgebeeld associeer ik niet onmiddellijk met een camper.

Dat is meer zo:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door Schelpenpaadje » do 01 nov 2018, 10:14

GuteFahrt schreef: do 06 sep 2018, 14:33 Dit is tegenwoordig de enige mogelijkheid om direct langs de snelweg te stoppen als je van het Walensee / Churfirsten panorama wilt genieten. Een eindje verderop, tussen Mühlehorn en Weesen, was ooit ook een restaurant. Dat staat echter al jarenlang leeg en is onderhand een vervallen toestand geworden. Los daarvan is de parkeerplaats daar ook afgezet. Dat komt in de volgende serie nog voorbij.
Een stukje zuidelijk van :KP: Sarganserland ligt aan A13 de verzorgingsplaats Heidiland.

Het uitzicht is minder spectaculair maar je wordt op de parkeerplaats wel begroet door Heidi:

Link

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door GuteFahrt » do 01 nov 2018, 13:08

Leuk voor de kinderen. Benieuwd of zulk soort attracties ook tot verzorgingsplaatstoerisme leiden zogezegd. In Duitsland is dat volgens mij wel zo in het Illertal.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door Coen Tunnel » do 01 nov 2018, 13:44

^^ Heidiland is ook de laatste grote VZP aan de A13, Viamala Thusis en Campagnola zijn een stuk kleiner. Daarna zit pas aan de A2 bij Bellinzona weer een grotere VZP.

Heidiland is inderdaad een aantrekkelijke VZP, zo'n eentje waar gezinnen die er vaker langs rijden vermoedelijk inderdaad bewust een stop inplannen. En zelfs zonder kinderen stop ik er ook graag, ik vind het altijd wel leuk met die geitjes.

Zo zijn er wel meer VZP's waar mensen bewust een stop inplannen; in Duitsland bv. ook Hüttener Berge-Ost en Moseltal.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door Schelpenpaadje » do 01 nov 2018, 19:48

^^ Correct. Niet alleen de laatste (of eerste) grote VZP aan de A13 op de route van en naar Italië en Ticino, het is ook de laatste stop voor Landquart en Chur, waar aardig wat van die gezinnen de snelweg verlaten op weg naar bestemmingen in het Engadin en rond Lenzerheide.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door GuteFahrt » di 06 nov 2018, 18:57

GuteFahrt schreef: za 29 sep 2018, 12:39 ^^ Dat zit er dik in, ja. :mrgreen:

Nog een andere vraag, bij de borden van Raststätte Herrlisberg viel mij een symbool op dat ik niet direct thuis kon brengen:

https://goo.gl/maps/qfKA7rBsHoy

^Iemand een idee wat dat linker onderbordje betekent?
Langs deze weg ben ik er in ieder geval achter dat hier is afgebeeld de Wohnmotorwagen/Wohnmobil. Dus @verfmeer95 dan kan het niet anders of je hebt gelijk.

Voorbeeld van een campingsite:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door SnarfFlevoland » wo 14 nov 2018, 0:31

GuteFahrt schreef: za 29 sep 2018, 11:36 Die route staat bekend als de Hirzelpas. Wel een mooi stukje weg, maar bij tijd en wijle (zeer) druk.
Tijdens bijna elke spits is het daar zeer druk en al helemaal als het voor de Gotthardtunnel weer filerijden is, dan menen velen hier langs nog even snel richting de San Bernardino te kunnen rijden. Je kan er zomaar 10-30 min extra aan kwijt zijn. De route vind ik zelf ook niet zo fraai... de afdaling in oostelijke richting met uitzicht op de Zürichersee is niet verkeerd, maar dat uitzicht wordt ook nog wel door bomen, gebouwen e.d. geblokkeerd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door GuteFahrt » wo 14 nov 2018, 2:00

Er zijn wel mooiere routes, dat is waar. Afgelopen zomer was het los van reguliere drukte extra bal want er waren wegenwerken tussen Sihlbrugg en Hirzel, met alternerend verkeer over 1 rijstrook met zo'n losse VRI.

Hier en daar kwam/kom je wel dit soort borden tegen als je er rijdt:

Afbeelding

Ik zit niet helemaal in de achtergrondinfo van het project en de plannen, maar weet wel dat het een oude wens is waar getracht wordt dit nieuw leven in te blazen om die tunnel voor het wegverkeer alsnog aan te leggen, maar volgens mij is er in die hoek flinke concurrentie met spoorwegplannen. Die willen ze ook uitbouwen halverwege Zürich - Zug en dat schijnt belangrijker te zijn dus daar gaat het geld eerst naartoe als ik het goed heb onthouden.

edit: https://www.zsz.ch/horgen/strassenfonds ... y/11673123
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door NWH » ma 04 mar 2019, 10:19

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat je zo weinig van de Rijn ziet langs de A13.
De intensiteiten lagen toen ik er reed totaal niet hoog. Of dit nu komt doordat het zaterdag was óf doordat de Oostenrijkse A14 pal aan de andere kant van de grens loopt weet ik niet.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][CH][A013][A003] St. Margrethen - Wädenswil

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mar 2019, 11:00

Je mist er niet veel aan. De Rijn is daar nog relatief smal en gekanaliseerd en omgeven door dijken.

Plaats reactie