[A][A009] A9 Pyhrn Autobahn: Wels - Graz - Spielfeld

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » di 25 aug 2009, 13:58

A9 Pyhrnautobahn: Voralpenkreuz - Graz

Deze route volgt de A9 zuidoostwaarts vanaf het Voralpenkreuz bij Wels (Begin van de A9) tot aan Graz, 180 kilometer zuidelijker, dwars door de Alpen, met name de Kalkalpen. Inclusief twee toltunnels (Bosrück en Gleinalm) en de langste tunnel is tolvrij (Plabutsch bij Graz). De foto's zijn vorige week maandag gemaakt. De Oostenrijkse bewegwijzering is overigens ronduit slecht, valt zeker in het as-van-het-bewegwijzeringskwaad.

Klik hier

route:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Willem » di 25 aug 2009, 15:17

Opvallend zijn de U-nummers bij de afslag Sattledt. Wist niet dat ze in Oostenrijk daaraan deden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » di 25 aug 2009, 15:30

^^ Zag ze ook terugkomen in de fotoserie van Roy over de A8 tussen Passau en Linz. Een tweede ruiter op de afritbewegwijzering náást het afritnummer. Wordt wel een beetje vol ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 aug 2009, 15:51

Mooie fotoserie Chris! :klappen:

Vorig jaar was ik hier ook in de kerstvakantie met mijn neef. Toen was alles zo mooi wit! Ik zie dat het in de zomer er ook mooi uitziet! :) Persoonlijk vind ik de A9 één van de mooiste snelwegen van Oostenrijk, samen met de A13, S6 en de S36/S37. Daarbij is de A9 route heel wat rustiger als de A10. Zeker rondom die zwarte zaterdagen.

Heb je ook nog de S6 en/of de S36-S37 route gereden, Chris? Die zijn ook erg mooi! Vooral de S6 heeft veel nieuwe stukjes ertussen zitten met daarbij ook heel veel mooie nieuwe tunnels met 2x2 rijbanen. Hier kan zelfs de S16 (Arlberg Schnellstrasse) nog niet aan tippen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

roylabruyere
stadsweg
Berichten: 442
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 16:32
Locatie: Etten-Leur (NL)
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door roylabruyere » di 25 aug 2009, 17:46

Pino schreef:Wordt wel een beetje vol ...
Ja, dat is ook zo. Blijkbaar vind Oostenrijk dat toch handing/leuk.
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » wo 26 aug 2009, 19:39

Video: A9 Pyhrn Autobahn

Een gedeelte van de Pyhrnautobahn, vanaf het raststation bij St. Pankraz tot aan de Bosrücktunnel, door de Kalkalpen.

Bekijk hem in HD op youtube of hieronder:
Link

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 aug 2009, 20:00

Leuke video Chris! ;) De A9 is en blijft één van de mooiste Oostenrijkse snelwegen.

Wel weer typisch Oostenrijks om toltunnels maar enkelbaans te houden... :( Wat ik mij nog kon herinneren is dat je na de Bosrucktunnel wel een afrit had naar Schladming, maar je vanuit Schladming niet de snelweg op kan richting Linz door de Bosrucktunnel. Vreemd...

Maak je overigens foto's en video's tegelijk op je toestel? Je hebt namelijk ook al een mooie fotoserie van de A9, en volgens mij kwam je daar maar een keer langs? Of heb je twee verschillende toestellen op je dashboard staan? Of maak je van je film later foto's? Ik ben benieuwd...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » di 06 sep 2011, 16:20

Er is wat meer bekend over de tweede tunnelbuis van de Gleinalmtunnel in de A9. De tweede buis van de Bosrucktunnel wordt nu aangelegd, en de Plabutschtunnel telt al twee buizen. De Gleinalmtunnel is de oudste van de drie grote tunnels in de A9, en 22.000 voertuigen rijden er dagelijks doorheen. Voorheen was het de intentie om de tweede buis "na 2013" aan te leggen, maar de Asfinag heeft bekend gemaakt dat de tweede buis in 2013 in aanleg gaat en eind 2017 in gebruik genomen gaat worden. Daarna wordt de bestaande buis gerenoveerd, vanaf 2019 zijn er dan 2x2 rijstroken beschikbaar.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door DjIdee » di 06 sep 2011, 16:38

Goed nieuws....

Waar ik overigens verwacht had nog in de file te staan rondom de Tauernautobahn, bleek dat helemaal niet het geval. Zowel de Tauern als de Katschberg zijn al 2+2.... Wat scheelt dat een hoop op weg van/naar vakantie :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Palance » di 06 sep 2011, 17:50

Nou het tolstation nog...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door DjIdee » di 06 sep 2011, 21:45

Palance schreef:Nou het tolstation nog...
Leverde bij ons totaal geen vertraging op, integendeel.... Misschien dat dat zaterdags anders is... Maar goed, wie op een zaterdag van/naar vakantie gaat vraagt er imho gewoon om.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » wo 07 sep 2011, 0:04

^^
Daarvoor hebben we Videomaut. Vooraf betalen en gaan met die banaan! 8-)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » do 12 jul 2012, 22:08

Maandag ben ik over Knoten St. Michael gereden en ik moet eerlijk zeggen dat dit een veel beter en duidelijker knooppunt is dan de variant van Charette in België. Hulde ook aan de bewegwijzering want die was dit keer duidelijk genoeg. De rotonde is ook ruimer opgezet, zodat je met 60 km/h (plaatselijke Vmax.) er makkelijk doorheen kan rijden.

Overigens vond ik het wel opmerkelijk dat de A9 nog voor de Bosrucktunnel voor een lang deel enkelbaans is uitgevoerd. De snelwegstatus blijft echter wel intact. Je rijdt een serie aan enkelbaanse tunnels door, waarna de A9 voor een kort gedeelte normaal (2x2) is uitgebouwd tot de Bosrucktunnel. De Bosrucktunnel wordt overigens uitgebreid met een extra tunnelbuis, zodat daar toekomstig 2x2 mogelijk is, maar het eerdere stuk dat enkelbaans is uitgebouwd blijft voorlopig nog zo. Opmerkelijk, maar ach, de A9 is wellicht één van de rustigste Alpensnelwegen. Mooi was de snelweg overigens ook met enorm veel tunnels. 8-)

En mijn eerste échte persoonlijke ervaring met Videomaut was overigens ook geslaagd. De slagboom ging vrijwel meteen open en een lichtkrant gaf aan dat mijn auto 'berechtigd' was om door te mogen rijden. Met andere woorden: Voor herhaling vatbaar. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » do 12 jul 2012, 22:14

Je bedoelt denk ik de Tunnelkette Klaus, die ligt ten noorden van de Bosrucktunnel. Er zijn plannen om die tunnels tussen 2015 en 2019 te verdubbelen, daarna beschikt ook de Pyhrn Autobahn over doorgaand 2x2 rijstroken.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door DjIdee » do 12 jul 2012, 22:18

Mooi dat die weg nog steeds zo rustig is, komende zomer weer over de Pyrnautobahn richting Dalmatie/Kroatie. Overnachten in Admont, vlakbij de Bosrucktunnel... Rij vrijwel altijd over de Pyrnpas trouwens ipv door de Bosrucktunnel, maakt niet zo heel veel uit in tijd, en zijn dan toch bijna op bestemming/net vertrokken, voor de wagen ook wel zo fijn. Echt een pas is het in mijn ogen ook niet te noemen trouwens.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Vinny » do 12 jul 2012, 23:26

Maandag ben ik over Knoten St. Michael gereden en ik moet eerlijk zeggen dat dit een veel beter en duidelijker knooppunt is dan de variant van Charette in België. Hulde ook aan de bewegwijzering want die was dit keer duidelijk genoeg. De rotonde is ook ruimer opgezet, zodat je met 60 km/h (plaatselijke Vmax.) er makkelijk doorheen kan rijden.
Jij vindt de Oostenrijkse bewegwijzering altijd duidelijk en met 60 km/h kun je Cheratte ook wel nemen (of het verstandig is, is vers twee). Dit bewijst dus nog niets... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door duikgek89 » vr 13 jul 2012, 0:22

Zo erg is Cheratte nou ook weer niet...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Mandelsoft » vr 13 jul 2012, 10:31

Cheratte heeft ook een heel andere layout. Vergelijk de twee maar eens:

Cheratte: https://maps.google.nl/?ll=50.680199,5. ... 7&t=h&z=17
St. Michael: https://maps.google.nl/?ll=47.336525,15 ... 7&t=h&z=17

Nog iets:
https://maps.google.nl/?ll=50.681905,5. ... 3,,1,-3.74
Op Cheratte is dit de enige wegwijzer die ik enigzins onoverzichtelijk vindt. Echter zie je wel wat de essentie van dit probleem is: Er komen hier zo veel routes samen, dat ze allemaal bewegwijzerd moeten worden. Alleen op dat punt kan het maar moeilijk eenvoudiger, dit in tegenstelling tot het gros van de Oostenrijkse bewegwijzering...

De rest van het knooppunt is een verademing van eenvoud vergeleken met de Oostenrijkse wegwijzers:
https://maps.google.nl/?ll=50.680259,5. ... 48,,0,4.02

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » vr 13 jul 2012, 12:09

Vinny schreef:Jij vindt de Oostenrijkse bewegwijzering altijd duidelijk en met 60 km/h kun je Cheratte ook wel nemen (of het verstandig is, is vers twee). Dit bewijst dus nog niets...
Je kan St. Michael ook wel met 70 à 80 km/h nemen. Heb ik ook min of meer gedaan en dat was zonder problemen duidelijk te volgen. Ik kom er binnenkort nog een paar keer langs, dus dan probeer ik eens een paar foto's te maken. ;)
Mandelsoft schreef:Op Cheratte is dit de enige wegwijzer die ik enigzins onoverzichtelijk vindt. Echter zie je wel wat de essentie van dit probleem is: Er komen hier zo veel routes samen, dat ze allemaal bewegwijzerd moeten worden. Alleen op dat punt kan het maar moeilijk eenvoudiger, dit in tegenstelling tot het gros van de Oostenrijkse bewegwijzering...
Eerlijk gezegd was nu dit juist een punt dat bij Knoten St. Michael wél goed geregeld was. Boven elke rijstrook van de rotonde hingen borden met de bestemmingen per rijstrook. Je kon makkelijk wisselen als je ergens anders naartoe moest. Vervolgens stond er bij elke splitsing ter verduidelijking nog eens twee borden. Het kon eigenlijk niet misgaan, mits je natuurlijk wel actief blijft opletten en niet half slapend die rotonde oprijdt.
duikgek89 schreef:Zo erg is Cheratte nou ook weer niet...
Mee eens... Daar ben ik ook nog nooit fout gereden, maar het is m.i. wel minder overzichtelijk dan de variant van St. Michael.
Chris schreef:Je bedoelt denk ik de Tunnelkette Klaus, die ligt ten noorden van de Bosrucktunnel. Er zijn plannen om die tunnels tussen 2015 en 2019 te verdubbelen, daarna beschikt ook de Pyhrn Autobahn over doorgaand 2x2 rijstroken.
Dat zal zeker de doorstroming extra bevorderen, alhoewel het rustig genoeg was dat ik ook op dat enkelbaanse stuk gewoon lekker kon doorrijden. De plaatselijke verkeersintensiteiten zijn met rond de 16.000 voertuigen ook behoorlijk laag.
DjIdee schreef:Rij vrijwel altijd over de Pyrnpas trouwens ipv door de Bosrucktunnel, maakt niet zo heel veel uit in tijd, en zijn dan toch bijna op bestemming/net vertrokken, voor de wagen ook wel zo fijn. Echt een pas is het in mijn ogen ook niet te noemen trouwens.
Ik ben benieuwd. Op de kaart leek het inderdaad weinig spannend die Pyhrnpass, maar omdat ik snel op locatie wilde zijn koos ik voor het comfort van de tunnel. Binnenkort zal ik in deze regio nog wat roadtripjes maken en dan zal de Pyhrnpass ook nog wel aan de beurt komen. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Mandelsoft » vr 13 jul 2012, 12:52

Mag ik anders nog foto's zien van de wegwijzers op St. Michael? Dan weet ik waar we het over hebben...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Vinny » za 14 jul 2012, 9:41

St. Michael is iets ruimer zo te zien, en het lijkt meer op een standaard rotonde (alleen buitenom invoegen), daar waar Cheratte binnendoorlussen heeft. Ik denk dat het knooppunt meer lijkt op dit Belgische broertje:
https://maps.google.nl/maps?q=50.913555 ... 1&t=h&z=15
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » za 14 jul 2012, 23:17

Mandelsoft schreef:Mag ik anders nog foto's zien van de wegwijzers op St. Michael? Dan weet ik waar we het over hebben...
Aankomende week zal ik een paar foto's maken. ;)

Overigens ben ik vandaag vanuit Graz terug via de S35-S6 gereden i.p.v. via de Gleinalmtunnel (A9). Een leuke en mooie route, maar niet echt geschikt als een reëel alternatief op een doorgaande reis. Zowel de S35 als de S6 zijn zeer bochtige tracés (leuk om daar 130 km/h over te rijden 8-) ) en de totale omweg bedraagt een kleine 30 kilometer. De S35 is officieel een autoweg, maar heeft op diverse stukken alsnog een Vmax. van 130 km/h dat apart aangegeven staat. De weg is wel modern uitgevoerd met mooie tunnels.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » vr 19 jul 2013, 17:08

A9 Bosrucktunnel

Vandaag is de 2e buis van de Bosrucktunnel (5.425 meter) in gebruik genomen, ten noordwesten van Graz. De oude buis is nu buiten gebruik en wordt tot 2015 gerenoveerd. Zomer/herfst 2015 kan dan de volle capaciteit van 2x2 rijstroken benut worden. Het project kost € 280 miljoen. Ik vraag me overigens af waarom de renovatie van de oorspronkelijke buis ruim 2 jaar moet duren. Voorheen duurden renovaties van buizen altijd 1 jaar.

De komende jaren worden alle resterende enkelbuizige tunnels van de A9 verdubbeld naar dubbelbuizig. In augustus 2013 begint de aanleg van de 2e buizen van de Tunnelkette Klaus en in september 2013 begint de aanleg van de 2e buis van de Gleinalmtunnel. Vanaf 2019 zal dan de hele A9 2x2 rijstroken tellen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » do 12 mar 2015, 17:49

Vandaag was de tunneldoorslag van de Gleinalmtunnel van de A9. De aanleg van de 8,3 kilometer lange tweede tunnelbuis begon in september 2013. De tweede buis wordt in de zomer van 2017 opengesteld, waarna de oude buis gerenoveerd wordt. Vanaf 2019 zijn dan 2x2 rijstroken beschikbaar. De verdubbeling kost € 260 miljoen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » zo 11 okt 2015, 19:37

Op 19 oktober opent de volle capaciteit van 2x2 rijstroken van de 5,5 kilometer lange Bosrucktunnel (A9) voor het verkeer. De tweede buis is in 4 jaar tijd tussen 2009 en 2013 aangelegd, waarna de oude buis vervolgens volledig gerenoveerd is. De aanleg en renovatie kostte € 280 miljoen.

Momenteel worden de overige tunnels van de A9 ook verdubbeld. Tussen 2013 en 2018 wordt de Tunnelkette Klaus voor € 180 miljoen verdubbeld. Tussen 2013 en 2019 wordt de Gleinalmtunnel voor € 240 miljoen verdubbeld. De Gleinalmtunnel is de drukste enkelbuizige tunnel in de Alpen met gemiddeld 21.000 voertuigen per dag.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 okt 2015, 20:04

^^ Dus de tweede buis voor de Gleinalmtunnel en voor de Tunnelkette Klaus gaat goedkoper worden dan voor de kortere Bosrucktunnel? :?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » zo 11 okt 2015, 20:16

Misschien was de bodemgesteldheid een probleem. Het is wel een onderdeel van de Kalkalpen, dat is over het algemeen lastig voor tunnelbouw. De bouwtijd van 4 jaar voor 5,5 kilometer was ook wat aan de lange kant.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » do 03 mar 2016, 15:44

A9 Pyhrn Autobahn

Vandaag was de laatste tunneldoorslag voor de Tunnelkette Klaus. Dit is een serie tunnels op het noordelijk deel van de A9 die verdubbeld wordt. Het is het laatste project om de A9 doorgaand van 2x2 rijstroken te voorzien. De Tunnelkette Klaus bestaat uit 4 tunnels achter elkaar, de gecombineerde lengte is 6,2 kilometer. Het project kost € 166 miljoen. De tweede buizen moeten in 2017 gereed zijn, waarna de oude buizen gerenoveerd worden. Vanaf 2018 zijn er dan 2x2 rijstroken.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Rogier » do 03 mar 2016, 20:42

^^ Mooi dat ook dit project binnenkort afgerond wordt. Wel vreemd dat men de 'oude' tunnels moet gaan renoveren.
Volgens mij zijn de eerste tunnels in 2003 opengesteld. Achteraf gezien was het misschien verstandiger geweest om deze tunnel bij de bouw al van een tweede tunnelbuis te voorzien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » do 03 mar 2016, 20:43

^^ Het is min of meer standaard om bij een tunnelverdubbeling de oude buis aansluitend te vernieuwen, zodat beide buizen over dezelfde techniek en systemen beschikken.

Plaats reactie