[A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » za 25 aug 2018, 0:36

SnarfFlevoland schreef: vr 24 aug 2018, 20:45Eerste afrit na de grens of vanaf de eerste verzorgingsplaats zou ik veel eerlijker vinden.
Daar is wat voor te zeggen, net zo goed als dat er iets voor te zeggen is om het strikt te handhaven mits voor de grens duidelijk genoeg wordt gemaakt dat je op een weg met vignetplicht komt.
Het zou de lokale economie mogelijk goed doen. Duitsland wilde dat met de tolplannen ook zo gaan doen. Grensplaatsen uitzonderen.
Waarom? Hoeveel mensen zouden een tripje naar een buurland laten omdat ze de laatste paar kilometers niet over de snelweg gaan rijden, maar binnendoor moeten gaan? Zou het echt zoveel schelen voor de economie in de grensplaatsen? Zijn die plaatsen alleen aantrekkelijk als er geen tolplicht geldt?

In de grensregio's van Zwitserland en Oostenrijk zie je vaak genoeg dat ook auto's uit de buurlanden een vignet voor Zwitserland en/of Oostenrijk hebben.
En alle landen die met tol per gereden kilometer werken (Frankrijk, Italië, Polen e.d.), krijg je een tolstation vaak ook pas enkele tientallen kilometers na een grens te zien. De eerste afrit na de grens is vrijwel overal tolvrij in die landen.
Tientallen kilometers is wat overdreven, op veel plekken vind je toch wel gauw een tolstation. In Frankrijk zijn de grenzen met België, Luxemburg en Duitsland uitzonderingen vanwege grotere tolvrije delen in die gebieden. Je hebt een punt, de eerste afrit is in veel gevallen inderdaad gratis, maar dikwijls begint gelijk daarna toch het betaalde deel. En er zijn in Europa toch enkele voorbeelden waar jouw stelling niet opgaat en waar je niet tolvrij de grens kan passeren (buiten grote kunstwerken als tolbruggen/toltunnels):

Frankrijk A9-Spanje AP-7
Frankrijk A8-Italië A10
Kroatië A3-Servië A3
Nu vind ik dat je dat niet helemaal met elkaar kunt vergelijken. Al helemaal niet met Oostenrijk, waar vroeger de snelwegen tolvrij waren
In Zwitserland waren de snelwegen vroeger ook tolvrij. In Tsjechië en Slowakije ook. In Bulgarije en Roemenië idem dito. De situatie van meer dan 21 jaar geleden doet er mijns inziens nu niet zoveel meer toe. De vignetplicht voor Oostenrijk is algemeen bekend.
en de wegbeheerder in 100% eigendom van de staat is. Toch wat anders dan een private snelweg in Frankrijk.
Waarom? Is het minder erg als je de staat benadeelt dan als je een private partij benadeelt?
Bovendien zal een pak koffie stelen in de winkel voor de eerste keer mogelijk ook wel minder zwaar bestraft worden dan €120.
Euhm, nee. Je krijgt een aansprakelijkheidsstelling van € 181 voor de geleden indirecte schade, eventueel vermeerderd met de directe schade, plus dat los daarvan justitie ook nog een straf kan opleggen. Die € 181 bij winkeldiefstal is aardig standaard in Nederland. Uitleg: https://www.so-da.nl/download/SODA_winkeldiefstal.pdf
En zeg nu eens eerlijk als we toch van de principes zijn: Heb je nog nooit muziek, films of software illegaal gedownload? Altijd eerlijk gekocht?! Want ook dat is eigenlijk niks anders dan stelen, ook al wordt dat door velen niet zo ervaren, omdat het makkelijk thuis via de computer gaat. En wat dacht je van 'even' 5 min parkeren op een betaald parkeerterrein? Hoeveel mensen niet even snel iets uit de winkel moeten halen en slechts een paar minuten een parkeerplaats gebruiken. Tja, ook daar zijn er gemeenten waar ambtenaren op de loer liggen voor dat soort klandizie...
Ik zeg niet dat ik zelf nooit wat verkeerd heb gedaan. Maar het gaat hier ook niet om wat ik al dan niet verkeerd doe, of jij, of welke persoon dan ook. Ik bleef in algemeenheden, jammer dat je het op de man moet spelen, dat is in deze (verder goede) discussie helemaal niet nodig en voegt ook niks toe.
Begrijp me niet verkeerd: Als ik op een tolweg rij, dan koop ik ook een vignet. Zelf kan ik er ook niet zo goed tegen als mensen op een dure zomer of wintervakantie staan te klagen over een tolvignet. Toch kan ik de mensen ook wel begrijpen die niks opzettelijk fout willen doen en dan toch op lullige punten op de bon geslingerd worden.
Alleen kun je de mensen die niet goed hebben uitgekeken niet onderscheiden van de mensen die moedwillig iets verkeerd doen. Als iemand alle moeite wil doen om die lullige 9 euro uit te sparen mag je toch ook wel verwachten dat ze hun huiswerk doen. Want mensen zijn dondersgoed op de hoogte van de vignetplicht. Bij jouw voorbeeld van Hörbranz is er niet een vloeiende aansluiting waardoor je plots op de snelweg zit zonder dat je het doorhebt. Zoals je net zelf over Zwitserland stelde: ook bij Hörbranz kun je gerust keren of doorrijden in plaats van de snelweg op te rijden. Het is overduidelijk dat je nog in Oostenrijk zit en dat je een snelweg oprijdt.

Het is mij meermaals gelukt om helemaal tolvrij door Frankrijk te rijden, komende vanaf Spanje. En nu zeg je dat het goed te begrijpen is dat iemand die probeert tol te ontwijken vanaf Bregenz per ongeluk de A14 oprijdt? De kans is groter dat zo iemand het er op gokt dat er in die laatste kilometer toch niet gecontroleerd gaat worden. Mensen zijn in het algemeen niet zo dom als jij voorstelt.
Om een pak koffie uit de winkel te stelen is wat criminele wilskracht voor nodig. Een tolweg oprijden niet persé. Is toch een verschil.
Nee hoor, het is een kwestie van opletten. Ik doe aan zelfscannen in de winkel, daar zijn steekproeven. Dan let ik ook op dat ik alles scan, omdat het anders diefstal is. Terwijl ik me wel kan voorstellen dat iemand iets per ongeluk vergeet. Maar ook dat iemand dat moedwillig doet.
En voor die mensen die zonder kwade bedoelingen een tolweg oprijden en dan meteen gepakt worden, speel ik nu de advocaat van de duivel. Vooral omdat men in Oostenrijk zo overdreven streng de tolplicht handhaaft
Op alle A- en S-wegen moet je een tolvignet hebben. Dat wordt blijkbaar consequent gehandhaafd. Dat is mijns inziens beter dan: "je moet op alle A- en S-wegen een tolvignet hebben, maar we controleren niet overal".
De ringweg van Cieszyn is in Tsjechië ook tolvrij om zo de E75 tolvrij te houden en verkeer tussen Polen en Slowakije uit de stad te weren.
Tsjechië heeft bepaalde delen van de D- en R-wegen tolvrij verklaard, vaak rond (grote) steden. In Zwitserland en Oostenrijk is het echter vrij duidelijk: in Zwitserland geldt het op alle Nationalstrassen die Autobahn of Autostrasse zijn, in Oostenrijk op alle A- en S-wegen.
Klein verschil: De ene groep gebruikt een dure tunnel, de andere rijdt 1 kilometer over een simpel stukje snelweg. OK, beiden gaan de fout in, maar niet even erg.
Ik snap je punt, maar in beide gevallen is het gebruik van een snelweg en moet je een vignet hebben. Voor jou is er gevoelsmatig een onderscheid, wettelijk is dat er niet.
Iemand die 1 km/h te hard rijdt wordt in de meeste landen ook niet net zo hard geschraft als iemand die 20 km/h te hard rijdt en dat is ook goed zo. Even landen als Frankrijk en Spanje daargelaten.
En naast die twee grote landen ook Luxemburg, en eigenlijk schaar ik Duitsland er ook onder omdat de boetebedragen tot 20 km/u te hard dusdanig laag zijn dat veel mensen gerust Vmax+20 op de teller aanhouden omdat een eventuele boete dan nog wel te overzien is.
Dan zou je dus ook voor de mensen die bij Hörbranz de snelweg oprijden een goedkopere deal moeten aanbieden, want dat is de Ersatzmaut. Het wordt zelfs nog als 'service' gezien, aangezien de officiële boete tussen de €300 en €3.000 uit kan vallen.
Dat is het dan toch ook? Een soort schikking? Het is aan jezelf om daarmee akkoord te gaan of niet.

Als ik tijdens het rijden mijn telefoon vasthoud, ook al doe ik er verder niks mee, maar leg ik hem bijvoorbeeld even aan de kant, dan kan ik in Nederland al € 230 (exclusief administratiekosten) boete krijgen. In de trein is er ook één tarief voor een uitstel van betaling (bovenop de prijs van je treinkaartje) als je zwart reist, of je nu van Martenshoek naar Kropswolde reist, of van Groningen naar Maastricht. Het is simpel: wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. En dan kan er soms een relatief hoge boete zijn voor een gevoelsmatig klein vergrijp, omdat er één lijn wordt gehanteerd.
Tja, je kunt dat ook een woekerprijs noemen en dan is de vraag of die €9,00 dan wel zo eerlijk is voor korte trajecten. Aan de andere kant: De wegbeheerder mag natuurlijk zelf de prijzen vast leggen, ook al zijn die belachelijk hoog.

Begrijp me nogmaals niet verkeerd: €9,00 voor een 10-dagenvignet vind ik zeker niet te duur. Maar je kunt het wel te duur zien als je er maar een paar kilometer gebruik van maakt. Dat geldt natuurlijk ook voor andere landen met een tolvignet, maar Oostenrijk krijgt van mij nogmaals die extra aandacht, omdat ze ook 'extra' controleren.
Je snapt zelf denk ik ook wel dat dit één van de gevolgen is van een eenheidstarief. Hetzelfde had ik vroeger als ik mijn fiets meenam in de trein op een kort traject, dan was het fietskaartje duurder dan mijn eigen treinkaartje. Vignetsystemen zijn ook 'one size fits all' en minder geschikt voor weggebruikers die korte afstanden afleggen. Open tolsystemen hebben trouwens soortgelijke issues; we hadden onlangs de discussie over de Italiaanse A5 Aosta-Courmayeur; de Franse A63 heeft dit ook met twee tolstations in Les Landes waar je voor een relatief kort stukje als je van het ene naar het andere dorp rijdt ook een relatief hoog bedrag betaalt.

In het algemeen heeft een vignetsysteem zeker voordelen, maar voor degenen die korte afstanden afleggen is het inderdaad relatief duur. Maar je betaalt ook voor het gemak om de snelweg te kunnen nemen. Als je daar geen € 9,00 voor over hebt, dan kan ik net zo goed zeggen: als je maar een kort traject hoeft te gebruiken, kun je prima een alternatieve route over het OWN vinden. En op de enige plek vlakbij een grens waar het OWN-alternatief niet al te best is, bij Bregenz, krijg je voor die € 9,00 een bijna 7 kilometer lange tunnel, en daarmee toch nog enigszins 'waar voor je geld'.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » za 25 aug 2018, 5:04

Vooruit, dan spelen we de volgende ronde "advocaat van de duivel"... :twisted:
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 Daar is wat voor te zeggen, net zo goed als dat er iets voor te zeggen is om het strikt te handhaven mits voor de grens duidelijk genoeg wordt gemaakt dat je op een weg met vignetplicht komt.
Dat wordt eigenlijk nergens zo goed aangegeven als op de Duitse A17 voor Bad Gottleuba, maar daar mag je notabene nog zonder tolvignet doorrijden tot de eerste verzorgingsplaats kort voor Ústí nad Labem, terwijl je ook op de parkeerplaats voor de grens nog een tolvignet kunt kopen. De andere grensovergang waar het nóg duidelijker wordt aangegeven is de Duitse A5, waar je meteen met of zonder vignet kunt voorsorteren. Zulke goede bebording als op de A5 of A17 heb je op de A3, A8 of A93 niet.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 Hoeveel mensen zouden een tripje naar een buurland laten omdat ze de laatste paar kilometers niet over de snelweg gaan rijden, maar binnendoor moeten gaan?
Gevoeld de hele agglomeratie München maakt er in de weekenden deels een heuse hobby van om Oostenrijk te bezoeken, zonder daarvoor een tolvignet te moeten hebben. Zou men iets flexibeler zijn voor grensplaatsen (Kufstein, Salzburg), dan zou het verkeer op het OWN een stuk beter doorstromen en mensen beter verdelen. Ja, ik ben van mening dat zonder tolplicht nog een paar mensen extra zullen komen en/of andere doelen opzoeken. Denk maar eens na wat het betekend als Duitsland een tolvignet zou invoeren... Eventjes snel in Centro wat inkopen doen zullen Nederlanders ook wat minder gaan doen. Weliswaar zal zo'n tolvignet na een aantal jaar wel wennen, maar schade blijft.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 In de grensregio's van Zwitserland en Oostenrijk zie je vaak genoeg dat ook auto's uit de buurlanden een vignet voor Zwitserland en/of Oostenrijk hebben.
Tja, in de directe grensregio heb je ook geen keuze als je verder niks anders dan een matig OWN hebt. :roll:
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 Tientallen kilometers is wat overdreven, op veel plekken vind je toch wel gauw een tolstation. In Frankrijk zijn de grenzen met België, Luxemburg en Duitsland uitzonderingen vanwege grotere tolvrije delen in die gebieden.
En daarmee doel je bijna op veruit de meeste grensovergangen van Frankrijk, behalve die paar met Italië en Spanje. Zwitserland zou ik hier al niet meer willen opnoemen, omdat je alleen ten zuiden van Genève snel een tolweg oprijdt als je de A41 na het knooppunt volgt. De rest is eerst nog een stuk tolvrij of zelfs helemaal tolvrij (A35).

Denk verder ook aan Polen, de A2 is pas na 21 km tolplichtig en de A4 voorlopig nog steeds pas na 153 km.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 En er zijn in Europa toch enkele voorbeelden waar jouw stelling niet opgaat en waar je niet tolvrij de grens kan passeren

Frankrijk A9-Spanje AP-7
Frankrijk A8-Italië A10
Kroatië A3-Servië A3
Uitzonderingen bevestigen de regel. En naja, van twee kan je tenminste nog zeggen dat slechts één land roet in het eten gooit, want de Franse A8 en Kroatische A3 kan je tenminste nog tot de eerst volgende afrit tolvrij in beide rijrichtingen berijden. Blijft eigenlijk alleen de A9 - AP-7 over waar je voor beide kanten vanaf de grens moet betalen.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 De situatie van meer dan 21 jaar geleden doet er mijns inziens nu niet zoveel meer toe.
Nah, daar kan misschien nog een hele interessante discussie op volgen.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 Euhm, nee. Je krijgt een aansprakelijkheidsstelling van € 181 voor de geleden indirecte schade, eventueel vermeerderd met de directe schade, plus dat los daarvan justitie ook nog een straf kan opleggen. Die € 181 bij winkeldiefstal is aardig standaard in Nederland.
Je vergelijkt met Nederland. Ik vergelijk direct met Oostenrijk, waar je voor een kleine diefstal bij de eerste keer er met een voorwaardelijke straf of met een boete van rond de €50 à €60 vanaf komt.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 Ik bleef in algemeenheden, jammer dat je het op de man moet spelen, dat is in deze (verder goede) discussie helemaal niet nodig en voegt ook niks toe.
Het was ook niet tegen je persoonlijk bedoeld (niet zo negatief denken beste jongen ;) ), maar voor iedereen die het leest, om wat inlevingsvermogen te creeëren. Inderdaad gaat vrijwel iedereen ergens in z'n leven de fout in, zeker in deze digitale tijd ligt diefstal erg op de loer. Jou punt is dat een pak koffie stelen overduidelijk niet mag en je dat direct met het rijden op een tolweg zonder tolvignet kunt vergelijken. Mijn punt is dat als je zo precies op de principes van diefstal berust, je dan dat erg ver in je leven moet doortrekken tot het halen van een parkeerticket voor 2 min parkeren aan toe. En dat doet zeker wel terzake in deze discussië.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 Zoals je net zelf over Zwitserland stelde: ook bij Hörbranz kun je gerust keren of doorrijden in plaats van de snelweg op te rijden.
Niet als je op de snelweg zit. Daar ging het me in het betreffende voorbeeld om.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 Mensen zijn in het algemeen niet zo dom als jij voorstelt.
Daar ben ik inmiddels echt van andere mening. En dat hoeft niet persé domheid te zijn, als wel gewoon onoplettendheid. Hoeveel mensen volgen wel niet braaf hun navigatie of komen door een onhandigheidje ergens uit, waar ze helemaal niet willen zijn? We mogen niet denken dat alle mensen net als hier op dit forum zo actief hun routes doorplannen. Velen rijden gewoon en zien wel waar het schip strand.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 Ik doe aan zelfscannen in de winkel, daar zijn steekproeven. Dan let ik ook op dat ik alles scan, omdat het anders diefstal is. Terwijl ik me wel kan voorstellen dat iemand iets per ongeluk vergeet.
Hmm... is dat bij jullie al meteen diefstal?! De winkels in Duitsland en Zwitserland die ik ken met zelfscankassa's hebben daar extra personeel voor rondlopen die continu de zaak in de gaten houden. En als ergens iemand wat vergeet, wordt deze meneer of mevrouw er vriendelijk op gewezen. Meteen de politie bellen en aangifte doen zal wel niet snel gebeuren, ook al zouden ze het misschien theoretisch meteen mogen doen.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 Voor jou is er gevoelsmatig een onderscheid, wettelijk is dat er niet.
Dan moet de wet maar aangepast worden, dat is geen heilig boek door god gegeven. Ik vind het evengoed niet terecht dat je in Frankrijk zowel voor 1 km/h te hard als voor 20 km/h te hard dezelfde boete krijgt. Ik vind dat nogal een verschil. Tja, wettelijk heeft diegene met 1 km/h te hard pech en moet net zo goed "op de blaren zitten" als iemand die 20 km/h te hard heeft gereden, maar gerecht is dat m.i. niet.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 Op alle A- en S-wegen moet je een tolvignet hebben. Dat wordt blijkbaar consequent gehandhaafd.
Op grensnabije snelwegtrajecten en op zgn. tolplichtige "Zubringer", zoals de Landecker Tunnel of de A10a bij Spittal an der Drau wel, maar verder heb je in Oostenrijk bar weinig voor vignetcontroles te vrezen. De wegbeheerder weet dondersgoed waar hij cash kan innen.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 Dat is mijns inziens beter dan: "je moet op alle A- en S-wegen een tolvignet hebben, maar we controleren niet overal".
Tja, dan is het ook beter om elk snelheidslimiet streng te controleren, want het is beter dat consequent te handhaven dan "je moet je aan de snelheid houden, maar we controleren niet overal". Regels zijn regels.

Toegegeven, als je te hard rijdt steel je geen goederen of diensten. Daarvoor kan je wel mensenlevens in gevaar brengen. Bij het stelen van een bak koffie is dat niet echt het geval, laat staan bij het rijden zonder tolvignet. De vraag is wat erger is, maar dat is voer voor een andere discussië.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 In Zwitserland en Oostenrijk is het echter vrij duidelijk: in Zwitserland geldt het op alle Nationalstrassen
Dat is voor de buitenlander die zich niet voor wegen interesseert natuurlijk moeilijk te controleren. Of nu een auto(snel)weg National of Kantonal is, dat wordt nergens aangegeven. In principe kan je natuurlijk standaard aannemen dat groene bebording tolwegen betekenen, tenzij er in het klein onder staat "Keine Vignettenpflicht", maar dat gebeurd lang niet overal.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 In de trein is er ook één tarief voor een uitstel van betaling (bovenop de prijs van je treinkaartje) als je zwart reist, of je nu van Martenshoek naar Kropswolde reist, of van Groningen naar Maastricht.
Moet je in de trein niet ook naast de boete alsnog een kaartje voor het traject kopen waarvan je gebruik gemaakt hebt? In Duitsland zijn er best verschillende boetes tussen zwartrijden. Het bedrag in een metro zwartrijden is beduidend lager als bijv. met de ICE. Daar praten we uiteraard ook over volledige andere afstanden. M.i een goede zaak dat daarin verschil gemaakt wordt.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 Als je daar geen € 9,00 voor over hebt, dan kan ik net zo goed zeggen: als je maar een kort traject hoeft te gebruiken, kun je prima een alternatieve route over het OWN vinden.
Eens. En zeker mensen die dan menen tolvignetten 'tweedehands' te moeten kopen of van familie/kenissen overnemen, mogen van mij bij controles extra hard bestraft worden. Dat is opzettelijk de boel belazeren en als ik soms bij borrelpraat daarover stoere verhalen hoor (hoorde ik vroeger vaker in NL als nu in D), dan kon (en kan ik nog steeds) daar vrij boos over worden.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 0:36 En op de enige plek vlakbij een grens waar het OWN-alternatief niet al te best is, bij Bregenz, krijg je voor die € 9,00 een bijna 7 kilometer lange tunnel, en daarmee toch nog enigszins 'waar voor je geld'.
Dat is juist nog eens het extra probleem van de A14. Er is geen fatsoenlijk alternatief voor het OWN. Helaas kan je het niet zo met Frankrijk vergelijken, waar vrij hoogwaardige tolvrije alternatieven zijn. In Oostenrijk, maar ook in diverse andere landen zoals Zwitserland heb je die helaas niet. En daaraan mag dan best wel wat geschaaft worden, of anders goedkopere toltarieven aanbieden. In de vorm van een vernieuwde KorridorVignette bijvoorbeeld. En zoiets zou men dan ook prima bij Kufstein kunnen invoeren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » za 25 aug 2018, 10:04

SnarfFlevoland schreef: za 25 aug 2018, 5:04Denk maar eens na wat het betekend als Duitsland een tolvignet zou invoeren... Eventjes snel in Centro wat inkopen doen zullen Nederlanders ook wat minder gaan doen.
Om CentrO te bereiken heb je al een tijdje een Umweltplakette nodig. Ik heb niet de indruk dat er sindsdien minder Nederlanders naar toe gaan. Zou een tolvignet nou echt zoveel meer invloed hebben dan die milieusticker?
Uitzonderingen bevestigen de regel. En naja, van twee kan je tenminste nog zeggen dat slechts één land roet in het eten gooit, want de Franse A8 en Kroatische A3 kan je tenminste nog tot de eerst volgende afrit tolvrij in beide rijrichtingen berijden. Blijft eigenlijk alleen de A9 - AP-7 over waar je voor beide kanten vanaf de grens moet betalen.
In het tolbedrag dat je bij Ventimiglia betaalt zit de Franse A8 t/m Roquebrune inbegrepen. Dat deel is ouder en gelijktijdig met de Italiaanse A10 aangelegd, en er zijn daarover ooit afspraken gemaakt. Feitelijk valt dat nog onder het Italiaanse tolregime. Is hier wel eens op het Wegenforum besproken. Tussen Roquebrune en Menton betaal je geen tol; men zal hebben gedacht dat er niet veel verkeer voor dat korte stukje van de A8 gebruik maakt. Wie bij Ventimiglia richting Menton rijdt betaalt iets van € 2,50 tol, verhoudingsgewijs erg duur voor zo'n kort stukje (omdat het deel tot aan Roquebrune bij de prijs inbegrepen is). Verder staan er bij de toeritten Roquebrune en Menton ook Italiaanse borden: https://www.google.nl/maps/@43.7577881, ... 312!8i6656
Het was ook niet tegen je persoonlijk bedoeld (niet zo negatief denken beste jongen ;) ), maar voor iedereen die het leest, om wat inlevingsvermogen te creeëren.
Oké, duidelijk. Het kwam dan op mij verkeerd over. :handshake:
Niet als je op de snelweg zit. Daar ging het me in het betreffende voorbeeld om.
Komende vanaf Memmingen? Maar dan kun je toch ook nog vlak voor de grens een vignet kopen? Ik dacht dat het ging over verkeer vanuit Oostenrijk dat bij Hörbranz richting Duitsland de snelweg nam.
Daar ben ik inmiddels echt van andere mening. En dat hoeft niet persé domheid te zijn, als wel gewoon onoplettendheid. Hoeveel mensen volgen wel niet braaf hun navigatie of komen door een onhandigheidje ergens uit, waar ze helemaal niet willen zijn? We mogen niet denken dat alle mensen net als hier op dit forum zo actief hun routes doorplannen. Velen rijden gewoon en zien wel waar het schip strand.
Velen zijn ook prima op de hoogte van wat wel en niet mag.
Hmm... is dat bij jullie al meteen diefstal?! De winkels in Duitsland en Zwitserland die ik ken met zelfscankassa's hebben daar extra personeel voor rondlopen die continu de zaak in de gaten houden. En als ergens iemand wat vergeet, wordt deze meneer of mevrouw er vriendelijk op gewezen. Meteen de politie bellen en aangifte doen zal wel niet snel gebeuren, ook al zouden ze het misschien theoretisch meteen mogen doen.
Ik denk dat het voor één keer bij één vergeten product wellicht door de vingers wordt gezien en alles handmatig gescand zal worden door een caissière. Maar als iemand een fles champagne 'vergeet' te scannen is het natuurlijk wel opvallend.
Op grensnabije snelwegtrajecten en op zgn. tolplichtige "Zubringer", zoals de Landecker Tunnel of de A10a bij Spittal an der Drau wel, maar verder heb je in Oostenrijk bar weinig voor vignetcontroles te vrezen. De wegbeheerder weet dondersgoed waar hij cash kan innen.
Omdat op die plekken waar niet gecontroleerd wordt vermoedelijk bijna iedereen een vignet heeft, omdat mensen de regels heus wel weten.

Dat is niet anders dan dat de politie weinig flitst op wegen waar bijna iedereen zich aan de snelheid houdt.
Tja, dan is het ook beter om elk snelheidslimiet streng te controleren, want het is beter dat consequent te handhaven dan "je moet je aan de snelheid houden, maar we controleren niet overal". Regels zijn regels.
Al is het niet betalen voor iets nog wel iets anders dan een klein beetje te hard rijden. De huidige boetes maken daar ook een duidelijk verschil in. Een paar kilometer te hard rijden kost je minder dan zonder vignet rijden. En dat geldt voor andere landen net zo goed.
Toegegeven, als je te hard rijdt steel je geen goederen of diensten. Daarvoor kan je wel mensenlevens in gevaar brengen. Bij het stelen van een bak koffie is dat niet echt het geval, laat staan bij het rijden zonder tolvignet. De vraag is wat erger is, maar dat is voer voor een andere discussië.
Daarom worden in de meeste landen kleine snelheidsovertredingen relatief licht bestraft, maar forse snelheidsovertredingen kennen zware straffen.

Ontduiken van betalingsverplichtingen of belastingen wordt doorgaans streng bestraft om geen precedenten te scheppen. Als ik mijn wegenbelasting niet betaal krijg ik ook een boete, bovenop het bedrag wat nog open staat. Als ik een rekening van een bedrijf niet betaal krijg ik een aanmaning en daarna een brief van een incassobureau of deurwaarder, en komen er ook extra kosten bij. Daar ben ik zelf verantwoordelijk voor.

In die zin is het nog netjes dat men in Oostenrijk de kans biedt om de Ersatzmaut te betalen, in plaats van dat het volledig automatisch gehandhaafd wordt en je een paar weken later een bekeuring van € 300 of meer op de deurmat vindt.
Dat is voor de buitenlander die zich niet voor wegen interesseert natuurlijk moeilijk te controleren. Of nu een auto(snel)weg National of Kantonal is, dat wordt nergens aangegeven. In principe kan je natuurlijk standaard aannemen dat groene bebording tolwegen betekenen, tenzij er in het klein onder staat "Keine Vignettenpflicht", maar dat gebeurd lang niet overal.
Als je per se niet een vignet wil gebruiken moet je er wat moeite voor doen. Maar om Zwitserland zonder vignet door te rijden is, zeker 's winters met vele gesloten passen, een hachelijke onderneming.
Moet je in de trein niet ook naast de boete alsnog een kaartje voor het traject kopen waarvan je gebruik gemaakt hebt?
Ja, daarom zei ik ook 'bovenop de prijs van je treinkaartje'.
In Duitsland zijn er best verschillende boetes tussen zwartrijden. Het bedrag in een metro zwartrijden is beduidend lager als bijv. met de ICE. Daar praten we uiteraard ook over volledige andere afstanden. M.i een goede zaak dat daarin verschil gemaakt wordt.
Juist in de metro en S-Bahn is er in Duitsland veel meer overlast van zwartrijders. Zolang dat niet goed wordt aangepakt zal dat ook zo blijven. Het boetebedrag (naast de prijs van het vervoerbewijs wat je uiteraard ook nog dient te kopen) kan prima een uniform tarief zijn.
Dat is juist nog eens het extra probleem van de A14. Er is geen fatsoenlijk alternatief voor het OWN. Helaas kan je het niet zo met Frankrijk vergelijken, waar vrij hoogwaardige tolvrije alternatieven zijn. In Oostenrijk, maar ook in diverse andere landen zoals Zwitserland heb je die helaas niet. En daaraan mag dan best wel wat geschaaft worden, of anders goedkopere toltarieven aanbieden. In de vorm van een vernieuwde KorridorVignette bijvoorbeeld. En zoiets zou men dan ook prima bij Kufstein kunnen invoeren.
Dat kan een optie zijn, als een stukje extra dienstverlening voor verkeer over korte afstanden door Oostenrijk.

In Frankrijk praat je over tol naar afstand, wat op een enkele reis al gauw de prijs van een Oostenrijks 10-dagen vignet overstijgt. Voor weggebruikers die te beroerd zijn € 9,00 uit te geven hoef je echt niet het tolvrije netwerk te verbeteren, tenzij het onaanvaardbare overlast oplevert. In Kufstein is dat misschien het geval. Ook Frankrijk maakt her en der wat uitzonderingen waar passages langs bepaalde plaatsen op doorgaande tolwegen toch tolvrij zijn, soms zelfs binnen een gesloten systeem (A65 langs Aire-sur-l'Adour).

Ik ben op zich geen tegenstander van wat flexibiliteit, maar dan moeten de regels ook eenduidig zijn. Je suggestie van tol betalen vanaf de eerste afrit (of bij Kufstein dan t/m Kufstein-Süd) of vanaf het eerste Raststation in Oostenrijk is niet onredelijk, mits men berekent hoeveel inkomsten men misloopt en dat zal wel moeten worden verrekend in de prijs van vignetten, die dan omhoog gaat. Mij persoonlijk maakt het niet veel uit. Maar als men er bepaalde verkeersproblemen mee op kan lossen, waarom niet? Tot men zoiets beslist vind ik het echter geen enkel probleem dat het systeem strikt gehandhaafd wordt.

Nog één kanttekening: er zijn verschillende situaties. Het is lastig uit te leggen waarom men in Kufstein het niet gebruiken van een vignet jarenlang gedoogd heeft, terwijl er bij andere grenzen strikt op gecontroleerd werd. Bij Kufstein kon je zonder problemen 6 km lang zonder vignet rijden, bij Hörbranz kon je voor 1 km al flink gaan aftikken als je gepakt werd. In die zin vind ik het logisch dat de uitzondering bij Kufstein geschrapt is. Gelijke monniken, gelijke kappen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » za 25 aug 2018, 13:15

Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 10:04 Om CentrO te bereiken heb je al een tijdje een Umweltplakette nodig. Ik heb niet de indruk dat er sindsdien minder Nederlanders naar toe gaan. Zou een tolvignet nou echt zoveel meer invloed hebben dan die milieusticker?
Absoluut! Een Umweltplakette is een eenmalige actie die je in Duitsland maar €5 kost en er wordt bovendien door aardig wat steden nauwelijks op gehandhaaft. Dat kan je m.i. slecht met een tolvignet vergelijken.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 10:04 In het tolbedrag dat je bij Ventimiglia betaalt zit de Franse A8 t/m Roquebrune inbegrepen. Dat deel is ouder en gelijktijdig met de Italiaanse A10 aangelegd, en er zijn daarover ooit afspraken gemaakt. Feitelijk valt dat nog onder het Italiaanse tolregime. Is hier wel eens op het Wegenforum besproken.
Aha, dat wist ik nog niet. Leuke info! :)
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 10:04 Ik dacht dat het ging over verkeer vanuit Oostenrijk dat bij Hörbranz richting Duitsland de snelweg nam.
Klopt, maar in het betreffende voorbeeld nam ik ook snelwegen ter sprake. Was wat verwarrend van mijn kant.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 10:04 Velen zijn ook prima op de hoogte van wat wel en niet mag.
Ja, maar dan toch... Het is denk ik niet zo zwart-wit. Er zijn zoveel mensen die uit gemakzucht tegenwoordig blind navigatiesystemen volgen of zich in grensplaatsen niet correct oriënteren en dan alsnog per ongeluk net even een tolweg oprijden of (vanaf de snelweg gezien) de laatste afrit in Duitsland missen, bij de grens niet opletten (omdat men zich van geen kwaad bewust is) en dan ineens in Oostenrijk zijn. Daarvan zullen mogelijk best mensen een slecht geweten krijgen, maar daarvoor is het eenmaal op het tolplichtige deel te laat. Dan kan je alleen maar hopen dat er op de grens of bij de eerste afslag geen controle staat.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 10:04 Ontduiken van betalingsverplichtingen of belastingen wordt doorgaans streng bestraft om geen precedenten te scheppen. Als ik mijn wegenbelasting niet betaal krijg ik ook een boete, bovenop het bedrag wat nog open staat. Als ik een rekening van een bedrijf niet betaal krijg ik een aanmaning en daarna een brief van een incassobureau of deurwaarder, en komen er ook extra kosten bij. Daar ben ik zelf verantwoordelijk voor.
Mee eens, maar juist hier is een belangrijk verschil. Wegenbelasting hoef je niet alvast te betalen alvorens je een auto kunt aanmelden en op de weg mag rijden. Je laat je auto registreren en krijgt dan na verloop van tijd automatisch een acceptgiro thuis dat je wegenbelasting moet betalen. En als ik op een vliegveld wil landen, moet ik het landingsgeld ook niet van te voren betalen, dat gebeurd pas als ik er gebruik van gemaakt heb. Noorwegen geeft wat mij betreft het goede voorbeeld hoe dat ook met tol kan: Je hoeft van te voren niks te betalen. Als je geen tolbadge hebt krijg je vanzelf een rekening thuis gestuurd met het bedrag wat je verschuldigd bent.

Eigenlijk zou men zo'n systeem ook voor tolvignetten kunnen gebruiken. Zeker in ons huidige digitale tijdperk. In plaats van electronisch controleren of je een tolvignet hebt, wat diverse landen doen, automatisch het goedkoopst mogelijke bedrag in rekening stellen. Rij je bijvoorbeeld 15 dagen rond, dan krijg je automatisch een rekening voor 2x 10-dagenvignet. Rij je een maand rond, dan krijg je een 2-maandenvignet etc. Op die manier kan niemand vergeten een tolvignet te kopen en wordt iedereen eerlijk het verschuldigde bedrag in rekening gebracht. Pas als je rekeningen niet gaat betalen, krijg je problemen en die zijn m.i. dan ook volledig terecht.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 10:04 Omdat op die plekken waar niet gecontroleerd wordt vermoedelijk bijna iedereen een vignet heeft, omdat mensen de regels heus wel weten.
Iemand uit het Murtal heeft me ooit wel eens verteld niet veel verder als een paar ritjes op de S6/S36 te komen en geen tolvignet koopt. "Er wordt daar toch nooit gecontroleerd ." Heb er toen vrij weinig over gezegd... m'n blik zal toen wel meer als 1000 woorden gezegd hebben. Dat kan natuurlijk absoluut niet door de beugel, maar het schijnt dus wel te gebeuren.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 10:04 In die zin is het nog netjes dat men in Oostenrijk de kans biedt om de Ersatzmaut te betalen, in plaats van dat het volledig automatisch gehandhaafd wordt en je een paar weken later een bekeuring van € 300 of meer op de deurmat vindt.
De Ersatzmaut vind ik al een vrij gepeperde som geld als het universeel wordt toegepast. Iemand die het jaar door dus een beetje van snelwegen gebruik maakt zonder te betalen mag van mij best €300 of meer dokken. Dat is overduidelijk met opzet gewoon niet betalen. Iemand die bij Hörbranz of Kufstein-Nord per ongeluk de snelweg is opgereden (of te laat heeft verlaten bij Lindau of Kiefersfelden) en dan meteen €120 moet dokken, zonder kwade bedoelingen, vind ik het bedrag erg hoog.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 10:04 Je suggestie van tol betalen vanaf de eerste afrit (of bij Kufstein dan t/m Kufstein-Süd) of vanaf het eerste Raststation in Oostenrijk is niet onredelijk, mits men berekent hoeveel inkomsten men misloopt en dat zal wel moeten worden verrekend in de prijs van vignetten, die dan omhoog gaat.
Dat vind ik bijvoorbeeld een erg goed voorstel! Het is eerlijker en de mensen die actief van het snelwegennetwerk gebruik maken zijn denk ik ook best bereid er iets meer voor uit te geven. Persoonlijk zou ik zeggen: Doe er een paar euro bovenop en schaf daarvoor ook die Sondermaut af. I know... dat gaat uiteraard niet maar zo even makkelijk, maar Oostenrijk is wel een van de weinige landen waar men beide tolsystemen hanteerd. En dan is het voor de gemiddelde automobilist best akward eerst een tolvignet te kopen en dan ook nog eens voor Brenner of Tauern extra te moeten dokken.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 10:04 Voor weggebruikers die te beroerd zijn € 9,00 uit te geven hoef je echt niet het tolvrije netwerk te verbeteren, tenzij het onaanvaardbare overlast oplevert.
Ben ik van andere mening. Vergeleken met Frankrijk mag €9,00 niet veel zijn, maar wel in vergelijk wat je er in Oostenrijk voor krijgt.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 10:04 Het is lastig uit te leggen waarom men in Kufstein het niet gebruiken van een vignet jarenlang gedoogd heeft, terwijl er bij andere grenzen strikt op gecontroleerd werd. Bij Kufstein kon je zonder problemen 6 km lang zonder vignet rijden, bij Hörbranz kon je voor 1 km al flink gaan aftikken als je gepakt werd. In die zin vind ik het logisch dat de uitzondering bij Kufstein geschrapt is. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Van principe heb je helemaal gelijk, alleen had ik het dan omgedraaid en dus Hörbranz ook onder het gedoogbeleid genomen, even als andere eerste afritten na een grens.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » za 25 aug 2018, 13:32

SnarfFlevoland schreef: za 25 aug 2018, 13:15Ja, maar dan toch... Het is denk ik niet zo zwart-wit. Er zijn zoveel mensen die uit gemakzucht tegenwoordig blind navigatiesystemen volgen of zich in grensplaatsen niet correct oriënteren en dan alsnog per ongeluk net even een tolweg oprijden of (vanaf de snelweg gezien) de laatste afrit in Duitsland missen, bij de grens niet opletten (omdat men zich van geen kwaad bewust is) en dan ineens in Oostenrijk zijn. Daarvan zullen mogelijk best mensen een slecht geweten krijgen, maar daarvoor is het eenmaal op het tolplichtige deel te laat. Dan kan je alleen maar hopen dat er op de grens of bij de eerste afslag geen controle staat.
Alleen is het onderscheiden van goeden en kwaden niet mogelijk. En krijg je dus weer een precedentwerking omdat iedereen gelijkwaardig behandeld dient te worden. En zou je bij het gedogen de facto geen tolplicht meer hebben op dat soort stukjes weg.
De Ersatzmaut vind ik al een vrij gepeperde som geld als het universeel wordt toegepast. Iemand die het jaar door dus een beetje van snelwegen gebruik maakt zonder te betalen mag van mij best €300 of meer dokken. Dat is overduidelijk met opzet gewoon niet betalen. Iemand die bij Hörbranz of Kufstein-Nord per ongeluk de snelweg is opgereden (of te laat heeft verlaten bij Lindau of Kiefersfelden) en dan meteen €120 moet dokken, zonder kwade bedoelingen, vind ik het bedrag erg hoog.
Je zou nog kunnen denken aan een lagere Ersatzmaut voor 'grensgevalletjes' tussen de grens en de eerste afrit (of VZP met mogelijkheid tot aanschaf van vignet, als die eerder is). € 9,00 voor een vignet + € 20,00 boete bijvoorbeeld.
Dat vind ik bijvoorbeeld een erg goed voorstel! Het is eerlijker en de mensen die actief van het snelwegennetwerk gebruik maken zijn denk ik ook best bereid er iets meer voor uit te geven. Persoonlijk zou ik zeggen: Doe er een paar euro bovenop en schaf daarvoor ook die Sondermaut af. I know... dat gaat uiteraard niet maar zo even makkelijk, maar Oostenrijk is wel een van de weinige landen waar men beide tolsystemen hanteerd. En dan is het voor de gemiddelde automobilist best akward eerst een tolvignet te kopen en dan ook nog eens voor Brenner of Tauern extra te moeten dokken.
Daar hebben we het jaren terug al eens over gehad.

De Sondermaut bezorgt ASFiNAG 25% van de inkomsten. Het vignet de andere 75%. Dat betekent dat de vignetprijs voor een 10-dagenvignet 33% omhoog moet om eenzelfde hoeveelheid aan inkomsten te hebben. Als je een paar grenstrajecten uitzondert moet dat ook nog gecoverd worden, dan kom je in totaal op een prijsverhoging van wellicht zo'n 50%. Zelfs al nemen we het ruim, ik heb best € 15,00 over voor een 10-dagenvignet als daarmee de Sondermaut ook wordt afgeschaft.
Ben ik van andere mening. Vergeleken met Frankrijk mag €9,00 niet veel zijn, maar wel in vergelijk wat je er in Oostenrijk voor krijgt.
Hoe bedoel je dat? De Oostenrijkse wegen liggen er doorgaans goed bij.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Vinny » za 25 aug 2018, 14:28

Hebben jullie tijd over? :twisted:

Of iets rechtvaardig is of niet, daar gaat een land zelf over. Als je ergens op bezoek komt, of ergens gaat werken moet je je conformeren naar de wetten, en de gewoonten van een land. Anders zijn de consequenties ook voor jezelf.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » za 25 aug 2018, 21:46

Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 13:32 Alleen is het onderscheiden van goeden en kwaden niet mogelijk. En krijg je dus weer een precedentwerking omdat iedereen gelijkwaardig behandeld dient te worden.
Uiteraard is me dat bewust, men zou dan boetes in verschillende hoogtes moeten heffen (inderdaad een lagere "Ersatzmaut" voor grensgevallen die dan voor iedereen geldt), of nog beter: Tol op z'n Noors achteraf in rekening stellen.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 13:32 En zou je bij het gedogen de facto geen tolplicht meer hebben op dat soort stukjes weg.
Klopt, daarom pleit ik eigenlijk ook voor een officiële tolvrije mogelijkheid om de eerste op/afrit in het betreffende land te kunnen gebruiken voor/na een grensovergang. Of in het geval van Kufstein dan tot Kufstein-Süd om de plaats van OWN te ontlasten, want daar ging het me in m'n oorspronkelijke opmerking vooral om.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 13:32 Zelfs al nemen we het ruim, ik heb best € 15,00 over voor een 10-dagenvignet als daarmee de Sondermaut ook wordt afgeschaft.
Helemaal mee eens, dat zou ik er ook prima voor willen betalen als daarmee de Sondermaut afgeschaft kan worden en de grenstrajecten zoals besproken tolvrij worden.
Coen Tunnel schreef: za 25 aug 2018, 13:32 Hoe bedoel je dat? De Oostenrijkse wegen liggen er doorgaans goed bij.
Dat was bedoeld op de prijs per km snelweg. De kwaliteit van de wegen is in Oostenrijk over het algemeen inderdaad goed tot zeer goed (m.u.v. sommige onverharde OWN-wegen). Als je het hele land doorkruist is die €9,00 een koopje, laat staan als je het heen en terug kunt gebruiken of zelfs je 10 dagen achter elkaar helemaal suf rijdt. Moet je echter een tolvignet voor het stukje naar Kufstein-Süd kopen, dan is de prijs per km belachelijk hoog. Dezelfde problematiek als de eerder besproken open tolsystemen. Geen wonder dat het OWN bij Kufstein helemaal vast loopt...
Vinny schreef: za 25 aug 2018, 14:28 Hebben jullie tijd over?
Ach, ik vond het best interessant om zo heen en weer wat standpunten uit te wisselen en zoveel tijd kost dat nu ook weer niet. ;)
Vinny schreef: za 25 aug 2018, 14:28 Of iets rechtvaardig is of niet, daar gaat een land zelf over. Als je ergens op bezoek komt, of ergens gaat werken moet je je conformeren naar de wetten, en de gewoonten van een land. Anders zijn de consequenties ook voor jezelf.
Ik snap wat je bedoeld, en tot op zekere hoogte ben ik het er ook mee eens, maar niet universeel. De Europese landen om ons heen hebben allemaal wel min of meer dezelfde normen en waarden, maar dat is niet in ieder land zo. Denk aan het ontbreken van vrijheid van meningsuiting. Of dat bijv. de doodstraf in de USA nog altijd niet is afgeschaft, hetgeen ik voor een 'westers' land een schande vind. Puur om maar even wat extreems te noemen. Iets minder extreem en dichterbij huis en passend in dit topic: Dat Oostenrijkse politieagenten snelheidsovertredingen tot 30 km/h nog met het blote oog mogen schatten, vind ik ook een ongerechtigheid. In een ander land zou ik in beroep gaan als er iets met een flitspaal of laser niet klopt. In Oostenrijk is een "geschultes Amtsauge" geldig als officiële snelheidsvaststelling. Sorry, maar daar is niks rechtvaardigs aan. Zoals ik eerder in de discussië schreef zijn wetten niet door god gegeven, maar kunnen aangepast worden.

In de luchtvaart zijn er ook nog een paar punten waarop Oostenrijk vreemde praktijken na houdt in vergelijk met de rest van de EU en ICAO-landen, maar dat is meer iets voor een ander forum. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

[A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door GuteFahrt » di 20 nov 2018, 21:20

Kleine prijsstijgingen inzake de vignetten (ook Zwitserland): https://presse.adac.de/meldungen/adac-s ... -2018.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » di 20 nov 2018, 21:22

Het Zwitserse tarief zal wel via de ADAC zijn. De eigenlijke prijs van 40 CHF blijft ongewijzigd neem ik aan.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door GuteFahrt » di 20 nov 2018, 21:45

^^ Daar ga ik wel vanuit, ja. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door Chris » do 20 dec 2018, 15:40

Asfinag heeft 3 automaten geplaatst bij de grensovergang Kiefersfelden (A93-A12), je kan hier het digitale vignet aanschaffen die - in tegenstelling tot internetaankoop - direct geldig is. Ook kun je er de videomaut voor de Brenner Autobahn aanschaffen, zodat je in één ruk door kan rijden naar Italië zonder een vignet te hoeven plakken of te stoppen bij het tolstation Schönberg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door Coen Tunnel » do 20 dec 2018, 18:17

^^ Zouden ze ook bij Salzburg mogen doen, en dat je dan gelijk Videomaut voor de Tauern en Karawanken kan afrekenen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door SnarfFlevoland » vr 21 dec 2018, 12:55

Chris schreef: do 20 dec 2018, 15:40 je kan hier het digitale vignet aanschaffen die - in tegenstelling tot internetaankoop - direct geldig is.
Dat kan ook als je het tolvignet online als ondernemer koopt. Die is dan per direct geldig, omdat dan het retourrecht vervalt. Is een handige truc als je toch nog snel een Pickerl nodig hebt en geen zin hebt in plakken of onderweg stoppen. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door ronny forgeron » zo 06 jan 2019, 15:19

Vergeleken met de besparing bij al slechts eenmaal tanken in Oostenrijk voor een Nederlandse automobilist, is die groter dan
9 euro. Dus zelfs bij een kort ritje komt je tolvignet eruit. Ik vind het Oostenrijkse model prima, sinds invoering tolvignet zijn de accijnzen nauwelijk verhoogd en wegenbelasting kennen ze ook niet.
Dus iedereen, ook de toerist, betaalt mee en door de lage accijns trek je ook nog tanktoeristen aan de grens. Ga maar eens kijken bij het Thrainer tankstion in Niederndorf net naast de A93 over de Inn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door SnarfFlevoland » ma 07 jan 2019, 18:40

^^
Oostenrijk kent weldegelijk vormen van wegenbelasting, alleen worden deze op andere manieren geïnt. Een deel als extra belasting bij de verzekering, een ander deel moet als soort BPM bij de eerste toelating van de auto betaald worden. Omgerekend is Duitsland goedkoper qua belastingen, behalve als het om de brandstof gaat.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door ronny forgeron » ma 07 jan 2019, 22:50

De aanschafbelasting heet NOVA in Oostenrijk en is vergelijkbaar met de BPM. Maar wel lager.. En is dus iets anders dan wegenbelasting. Een belasting op de autoverzekering hebben we in NL ook, 21% assurantiebelasting. En dus geen wegenbelasting of houderschapsbelasting in Oostenrijk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door SnarfFlevoland » di 08 jan 2019, 12:49

^^
Je eerste reactie impliceerde dat Oostenrijk geen (wegen)belastingen heeft. Nederland heeft strikt genomen ook geen wegenbelasting, maar een motorrijtuigenbelasting en als belasting is die ook niet doelgebonden. Duitsland heeft geen NOVA of BPM, maar wel een KfZ-Steuer. Als je de NOVA over pakweg 8 jaar dat je een auto hebt berekend, ben je in Duitsland alsnog goedkoper af als in Oostenrijk. Autorijden in Oostenrijk is vanwege de gunstig geprijsde brandstof dus niet per definitie goedkoper als in Duitsland, de belastingen zijn alleen anders verdeeld.

In Nederland wordt de automobillist helemaal uitgekleed, dat staat buiten discussië...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door ronny forgeron » di 08 jan 2019, 17:17

Mijn reactie behelsde dat Oostenrijk in tegenstelling tot Nederland geen wegen of motorrijtuigen of houderschapsbelasting kent. Ik hoef dat niet te impliceren omdat het een feit is. Beide landen hebben een aanschafbelasting, BPM of Nova en beide landen hebben een assurantiebelasting op autoverzekeringen. Het Oostenrijkse model bevalt me beter dan het Nederlandse omdat de brandstofaccijns laag is en de tol niet hoog, en het voor het land i.c.m. toerisme een beter verdienmodel is.
Een vergelijking van aanschafbelasting met wegenbelastingen en dergelijke is appels en peren vergelijken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door SnarfFlevoland » wo 09 jan 2019, 17:57

^^
Dat zie ik anders. Uiteindelijk telt hoeveel belasting je onder de streep kwijt bent voor het autorijden. Wanneer en op welke manier dat gebeurt maakt niet zoveel uit. Het Oostenrijkse systeem bevoordeeld door lagere accijnzen de veelrijders en benadeeld de minder actieve automobilisten. Voor mij zou dat mooi meegenomen zijn, maar voor anderen is het minder eerlijk verdeeld. In Duitsland heb je een geringe jaarlijkse belasting en de rest wordt op de brandstof gelegd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door Chris » wo 09 jan 2019, 18:20

De aanschafbelasting betaal je echter alleen over nieuwe auto's en er zijn grote delen van de bevolking die geen nieuwe auto rijden en dus ook weinig met de aanschafbelasting te maken hebben. Dat is m.i. ook een onderbelicht punt in het kilometerheffingdebat in Nederland, waarbij BPM en MRB moeten worden omgevormd tot een kilometertarief, waarbij iedereen dus moet gaan betalen voor de BPM inkomsten die momenteel maar een klein deel van de autorijders betaalt.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door Jeroen » wo 09 jan 2019, 19:59

^^ De BPM wordt volgens mij gewoon in de totale afschrijving mee verwerkt. Daarom zijn niet alleen nieuwe auto's, maar ook vergelijkbare occasions nog steeds fors duurder dan in onze buurlanden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door Chris » wo 09 jan 2019, 20:21

Het BPM effect is op een occasion vanaf 3-4 jaar oud niet meer te merken, vooral niet bij de middenklasse auto's. Bij A-segmenters wellicht nog wel, die schrijven volgens mij procentueel ook minder af.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door Peter » do 10 jan 2019, 12:38

Hoe bedoel je dat ? Dat een auto (zeg VW Golf) van 4 jaar in Duitsland even duur als occasion is als in Nederland ? Volgens mij ebt dat effect pas bij 6 jaar of weg (als de BPM nog maar voor 20% van de catalogusprijs is). Bij 4 jaar is dat nog 30%, maar inderdaad wordt het wel interessant om vanaf 3 jaar (40%) of 4 jaar (30%) een auto te importeren als je denkt dat deze nog wel een flink aantal jaren meekan, waardoor import mede de occasionprijs bepaalt. Na 10 jaar zal alleen het topsegment en klassiekers geimporteerd worden voor de verkoop (vanwege de rompslomp)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door jelger » do 10 jan 2019, 18:35

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door Chris » do 10 jan 2019, 18:37

Het is een spagaat.

Vignet = buitenlanders betalen disproportioneel veel voor het gebruik van de wegen.
Afstandgebaseerde tol = eigen inwoners gaan aanzienlijk meer tol betalen

Het eerste is natuurlijk makkelijker te verkopen, want op het tweede zal een politicus afgerekend worden.

Ja ook 9 euro voor een vignet is veel meer dan wat Oostenrijkers betalen als je het omrekent per afgelegde kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door Willem » do 10 jan 2019, 18:55

Toch valt die tol voor ons als buitenlanders wel mee.

Als je bedenkt wat ze door hun landschap in Zwitserland en Oostenrijk allemaal niet hebben moeten doen om een snelweg te bouwen (tunnels, bruggen enz.) valt het bedrag van een vignet, plus eventueel extra tol voor de Brenner of de tunnels richting Slovenie, wel mee. In ieder geval begrijp ik de reden als je daar op een snelweg door de bergen rijdt.

Daar vind ik het veel logischer om tol te betalen dan op zo'n eigenlijk veel te dure tolweg dat door een zachtglooiend Noord-Frans landschap loopt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door jelger » do 10 jan 2019, 20:04

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 0:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door Jeroen » vr 11 jan 2019, 7:28

^^ Onzin, natuurlijk gaat de handel en het toerisme gewoon door met de invoering van vignetten of andere tolmiddelen. Zelfs de idioot hoge toltarieven om goederen de Alpen over te krijgen houden dat niet tegen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Bericht door Willem » vr 11 jan 2019, 15:19

De kosten van de tol worden gewoon doorberekend in de prijs van de goederen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » vr 07 jun 2019, 7:07

Chris schreef: do 08 jun 2017, 15:06 Het digitale vignet kan je pas op de 19e dag na aanschaf gebruiken:
  • Das Recht der Konsumenten ist uns wichtig

    Gemäß der Europäischen Richtlinie für Konsumentenschutz können Kundinnen und Kunden innerhalb von 14 Tagen vom Online-Kauf eines Produktes oder Dienstleistung zurücktreten – dies wird auch bei der Digitalen Vignette so sein. Der Tag des Kaufs zählt dabei nicht zu diesen 14 Tagen. Dazu kommt: da dieser Rücktritt neben E-Mail auch per Post möglich ist, werden hier weitere drei Tage für einen möglichen Postweg bis zum Einlangen bei der ASFINAG berücksichtigt.

    Somit ist die Digitale Vignette ab dem 18. Tag nach dem Tag des Kaufs gültig und berechtigt erst ab dann zur Nutzung der Autobahnen und Schnellstraßen in Österreich.
Bij de voorbereiding van een terugreis tegen deze kolder aangelopen. Weet iemand of er ergens op de Brenner een optie bestaat om in een Raststätte een digitaal vignet te kopen (Sondermaut A13 en regulier 10 dagen) waarvoor de 18 dagen-termijn niet geldt omdat je dan in een fysieke winkel koopt? Of eindig ik onvermijdelijk met een nieuwe sticker op mijn voorruit?

Plaats reactie