[A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » wo 11 jul 2007, 15:19

Hoe zit het met het "10-dagen-vignet"...

Wanneer gaan die 10 dagen in? Vanaf de datum dat ie voor het eerst 'gesignaleerd' wordt, of vanaf het moment dat je hem koopt...? :roll:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 11 jul 2007, 15:29

Je kan de ingangsdatum zelf bepalen. Je moet dat zelf aankruisen op dat ding geloof ik. Het is alweer even geleden dat ik 'm zelf gebruikt heb.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » wo 11 jul 2007, 15:33

Palance schreef:Je moet dat zelf aankruisen op dat ding geloof ik.
Hoe weet die meet-apparatuur dan, wat je hebt aangekruist...Afbeelding
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 11 jul 2007, 15:45

Volgens mij moet je een gaatje prikken in zo'n vignet.

En dat meten ze toch niet? Volgens mij gewoon controle mogelijk (nog nooit meegemaakt).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 11 jul 2007, 15:47

Er bestaan wel electronische vignetten, maar die de gemiddelde toerist koopt zijn volgens mij 'gewone' stickers waar een datum op moet worden ingevuld of aangekruisd oid.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » wo 11 jul 2007, 15:47

Chris schreef:En dat meten ze toch niet? Volgens mij gewoon controle mogelijk (nog nooit meegemaakt).
Ik dacht dat er kastjes zouden hangen boven de weg... :roll:

Overigens: Weet er iemand of er op de A13 (Brenner) tol wordt geheven...Hebt t op twee karten zien staan, maar lijkt me wel gek, want dan zijn er twee vormen van tol... :roll: :?
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 11 jul 2007, 15:51

Oostenrijk kent stukken met "Sondermaut": Het vignet is daar dan niet nodig, maar je betaalt alsnog tol bij een tolstation. De A10 heeft zo'n stukje tusen de Tauern- en Katschbergtunnel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 11 jul 2007, 15:58

Für die einfache Fahrt über den Brenner wird eine Maut von 8 Euro berechnet. Durch die Einhebung dieser Sondermaut durch die Betreibergesellschaft ASFINAG unterliegt die Brennerautobahn nicht der in Österreich sonst auf Autobahnen üblichen Vignettenpflicht.

dgeleyn
dorpsstraat
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 15:31

Bericht door dgeleyn » wo 11 jul 2007, 16:52

Palance schreef:Oostenrijk kent stukken met "Sondermaut": Het vignet is daar dan niet nodig, maar je betaalt alsnog tol bij een tolstation. De A10 heeft zo'n stukje tusen de Tauern- en Katschbergtunnel.
De Sondermautstrecken zijn gewoon stukken waar "gewoon" tol geheven wordt.
Als je een vignet koopt, wordt de datum waarop het ingaat gewoon aangeduid. Je kan die dingen kopen bij de VAB, Touring, ANWB of aan de grens.
Afbeelding De datum wordt aangeduid door een knipje in de vakjes aan de zijkant.

Sondermautstrecken:
* Arlbergtunnel personenwagen en mobilhomes: € 9.00
met aanhangwagen : € 13.00
* A13 Brennerautobahn cat 1 : € 8.00
cat 2 : € 31.00 - cat 3 : 43,50
* Felbertauerntunnel personenwagen met of zonder aanhangwagen : € 10.00 (heen en terug op dezelfde dag: € 15.00)
* A10 Tauernautobahn cat 1 : € 9.50 - cat 2 : € 16.00 - cat 3 : € 22.50
* A9 Phyrnautobahn met Bosrück + Gleinalmtunnel: € 12.00
* A11 Karawankentunnel : Cat 1 : € 6.50
Cat 2 : € 10.50 - Cat 3 : € 15.00
* S 16 Arlberg Schnellstrasse : € 8.50
* Silvretta-Hochalpenstrasse personenwagen : € 10.90 (verboden met aanhangwagen).
* Gerlos-Alpenstrasse personenwagen met of zonder aanhangwagen : € 7.00
* Grossglockner Hochalpenstrasse : personenwagen met of zonder aanhangwagen : € 26.00
* Timmelsjochstrasse personenwagen : € 13.00 (verboden met aanhangwagen)

Vanaf deze zomer is een vignet ook verplicht op de A12 tussen Kiefersfelden en Kufstein. Tot vorig jaar was een vignet maar verplicht vanaf de 2de afrit.
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 11 jul 2007, 21:13

Bij de ANWB stanst men met een perforator een gaatje in de betreffende dag of week. Je moet dan wel binnen een bepaalde periode door Oostenrijk rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » do 16 aug 2007, 20:29

nu.nl schreef:Brussel blokkeert Oostenrijkse tolverhoging

BRUSSEL - De Europese Commissie blokkeert Oostenrijkse plannen om de kilometerheffing voor vrachtwagens te verdubbelen naar 54 cent per kilometer.

"Zo'n verhoging is niet te rechtvaardigen en schendt de Europese richtlijn", zei een woordvoerder van de Europese Commissie donderdag. Volgens hem hanteert Oostenrijk nu al het maximumtarief.

De Oostenrijkse verkeersminister Werner Faymann wilde met de prijsverdubbeling het vrachtverkeer over de weg duurder maken dan het spoorvervoer. "Zolang het wegvervoer goedkoper is dan het spoor is een verschuiving naar spoorvervoer en dus lagere CO2-uitstoot niet realistisch", zei hij woensdag.

Brussel heeft het voortdurend aan de stok met Oostenrijk over vrachtverkeer. Vorige maand greep de Europese Commissie in toen deelstaat Tirol een vrachtwagenverbod invoerde op het begin van de belangrijkste doorgangsweg.

Momenteel loopt nog een onderzoek naar nieuwe zeer strenge regels voor binnenlands vrachtvervoer door buitenlandse bedrijven.
54 cent per kilometer vind ik ronduit SCHANDALIG.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door snelwegracer » zo 19 aug 2007, 20:58

54 cent per kilometer vind ik ronduit SCHANDALIG.
Wat een geldwolven zeg. :evil:

Mooi filmpje was dat weer. Ik zag wel ergens bij een kruising dat de verkeerslichten boven de weg hangen aan een soort van kabels ofzo ofxo. Misschien heb ik het niet goed gekeken het was in Feldkirch.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

bart1984
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 22 aug 2007, 18:25

Re:

Bericht door bart1984 » wo 22 aug 2007, 19:17

Chris schreef:Volgens mij moet je een gaatje prikken in zo'n vignet.

En dat meten ze toch niet? Volgens mij gewoon controle mogelijk (nog nooit meegemaakt).
Ik heb ze deze zomer gehad bij het inrijden van de Landeckertunnel ('mautpflichtig', vignet voor nodig). Ze stonden daar met een autootje langs de kant en keken vluchtig of je een klever had. Volgens mij konden ze nooit zien of het correct geknipt was...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » ma 21 jul 2008, 13:10

Corridorsticker voor Vorarlberg, van Duitsland naar Zwitserland:
Afbeelding

Afbeelding

gupie33
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: do 31 jul 2008, 15:07
Locatie: Goirle

Re:

Bericht door gupie33 » za 02 aug 2008, 19:53

nielske1990 schreef:
Chris schreef:En dat meten ze toch niet? Volgens mij gewoon controle mogelijk (nog nooit meegemaakt).
Ik dacht dat er kastjes zouden hangen boven de weg... :roll:

Overigens: Weet er iemand of er op de A13 (Brenner) tol wordt geheven...Hebt 't op twee kaarten zien staan, maar lijkt me wel gek, want dan zijn er twee vormen van tol... :roll: :?
Inderdaad wordt er voor de Brennerautobahn apart tol geheven, het tolstation ligt bij Schönberg. Hier geldt het Oostenrijks wegenvignet dus niet

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 aug 2008, 1:49

Reageren op een bericht van meer dan een jaar oud, waar ook al direct eenzelfde antwoord op is gegeven als dat jij nu geeft, is niet nodig en wordt hier over het algemeen niet gewaardeerd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

[A] KorridorVignette, S18 en S17

Bericht door SnarfFlevoland » zo 03 aug 2008, 23:41

Binnenkort komt ASFiNAG (Oostenrijkse snelwegenmaatschappij) met iets nieuws: Een KorridorVignette voor de A14 tussen de Duitse grens en afrit 23 (Hohenems). Je kan dan voor €2,- (enkele reis) en voor €4,- (retour) van Lindau over de Oostenrijkse autosnelweg naar afrit 23 waar je over een zeer korte binnendoorweg naar de Zwitserse A13 richting Chur en Liechtenstein kan rijden. Dit vignet gaat vanaf september 2008 in en vanaf de aankoop langs de grensovergang bij Lindau (of bij Hohenems) is het vignet 24 uur geldig. Je hoeft dit vignet niet aan de vooruit te plakken, maar simpelweg alleen in het zicht te leggen van de vooruit (netzoals een parkeerbon).

Voor de ASFiNAG is dit een expiriment, omdat er anders teveel mensen binnendoor rijden (over B190 en B202), wat regelmatig tot files lijdt. De KorridorVignette word in 2013 weer afgeschaft als de Pfändertunnel helemaal klaar is (als de westbuis gereed is en de oostbuis vernieuwd is). Wanneer je al een 10-dagen, 2-maanden of een jaar tolvignet hebt hoef je uiteraard geen KorridorVignette te kopen.

Mij lijkt dit een geweldig idee (nog beter is gratis, maar ja dat kan natuurlijk niet uit). Het scheelt wel weer een 10-dagen vignet kopen, als je toch alleen maar naar Zwitserland moet. Meer info over KorridorVignette, zie: http://www.asfinag.at/index.php?idtopic=1042

Overigens mogen ze van mij wel eens beginnen met het bouwen van de S18 (Bodensee Schnellstrasse). Dan hoef je helemaal niet meer binnendoor (hoe kort en snel die binnendoorroute bij Hohenems ook is). Plan van huidige S18 variant is afgekeurd door de rechter. Ze moeten met een nieuwe variant komen. Het ontwerp wat wel kan worden uitgevoerd zal pas in 2009 klaar zijn. Het word zeker wel 2010 als ze beginnen met bouwen... helaas, HELAAS!!!

Van mij mag ook die S17 (Liechtensteiner Schnellstrasse) er wel komen met die Letzetunnel ten zuiden van Feldkirch heen. Helaas zijn deze planningen "verworven". Wel is het plan van de Letzetunnel in de B191 herzien, maar op dit moment zit er geen beweging meer in. Het knooppunt bij Feldkirch-Süd is al wel gebouwd, alleen dient nu alleen slechts maar als afrit.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] KorridorVignette, S18 en S17

Bericht door Chris » ma 04 aug 2008, 8:32

Chris schreef:Corridorsticker voor Vorarlberg, van Duitsland naar Zwitserland:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A] KorridorVignette, S18 en S17

Bericht door Palance » ma 04 aug 2008, 8:55

Dit kan beter gepost worden in het Oostenrijk-topic (waar Chris dus al foto's had gepost).

:slotje_erop:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » vr 23 dec 2011, 11:28

's Nachts moet je extra veel tol betalen als chauffeur op de A12 en A13.

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door nederland24 » vr 23 dec 2011, 19:28

^^Wat een onzin om juist 's nachts meer tol te betalen. Ze zouden het rijden 's nachts juist moeten stimuleren, omdat er dan vrij weinig verkeer op de weg is.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door JeroenF1 » vr 23 dec 2011, 21:18

Ik denk dat het met geluidshinder te maken heeft. Dat heb je al gauw in de dalen, waar het geluid tussen de bergen blijft hangen.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » za 17 mar 2012, 10:36

Oostenrijk heeft een nieuw wapen tegen vignet-overtreders, een Automatische Vignettenkontrolle (AVK). Deze camera's maken foto's van alle passerende voertuigen en wanneer het lijkt dat een vignet ontbreekt wordt de foto doorgestuurd naar de ASFiNAG die de foto dan handmatig controleert. In 2011 zijn daardoor 30% meer overtreders betrapt, namelijk 131.000 voertuigen zonder vignet. Er zijn nu 5 van deze AVK's in gebruik, en nog meer gepland. Deze camera's staan met name in de stedelijke gebieden waar het handmatig controleren niet haalbaar is. Overtreders krijgen een boete thuisgestuurd en Oostenrijk staat bekend dat ze ook boetes naar het buitenland sturen. De camera's zijn zeer effectief, in 2004, toen er nog geen AVK was, waren er per jaar 60.000 overtreders beboet. Nu is dat dus ruim het dubbele, en dat komt enkel door de stedelijke gebieden. In 2011 werd € 23,5 miljoen aan boetegeld geind.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Snelwegfreak » za 17 mar 2012, 13:44

Wanneer het lijkt dat het vignet ontbreekt? Wordt een aardig werkje, vooral omdat alle foto's handmatig gecontroleerd worden. Zal ook aardig wat kosten, al zal dat een stuk minder zijn dan dat het oplevert ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » za 17 mar 2012, 13:55

Alleen de foto's van voertuigen waarbij de sticker door de herkenningssoftware als "niet aanwezig" wordt bestempeld worden handmatig gecontroleerd, dus niet van elk voertuig. Zoveel werk is dat overigens niet, je kan in één oogopslag zien of er een sticker op zit of niet. Ik denk dat ze verplicht zijn het handmatig te controleren omdat er wel eens wat door de software zal glippen. De techniek hiervan zal nog niet zo gebruikelijk zijn als snelheidscontroles.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Snelwegfreak » za 17 mar 2012, 13:57

Juist. Maar het kan toch ook zijn dat mens vervalste stickers gebruikt? Dan is het zichtbaar als sticker, terwijl men niet betaalt. Het lijkt mij dat het niet mogelijk is om door een camera te zien of een sticker echt is of niet. Het zal niet vaak voorkomen, maar het lijkt me voor ontduikers toch een oplossing...
Enne gojje mins blieft altied leave.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door jeroent » wo 21 mar 2012, 21:53

Snelwegfreak schreef:Juist. Maar het kan toch ook zijn dat mens vervalste stickers gebruikt? Dan is het zichtbaar als sticker, terwijl men niet betaalt. Het lijkt mij dat het niet mogelijk is om door een camera te zien of een sticker echt is of niet. Het zal niet vaak voorkomen, maar het lijkt me voor ontduikers toch een oplossing...
Ik heb deze zomer het corridorvignet gebruikt bij Bregenz. Dat is een kartonnen kaartje wat je uit een automaat trekt, geen sticker. Die kun je dus niet automatisch controleren. Werd net voor de Oostenrijks/Duitse bij een controle er wel uitgepikt omdat men geen sticker had zien zitten. Bij stilstand was meteen duidelijk dat ik het kaartje wel voor de voorruit had liggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » di 21 aug 2012, 18:10

De Autobahnvignetten voor 2013 worden roze en 3,6% duurder.

Afbeelding

Nieuwe prijzen:

10-dagen vignet: € 8,30
2-maandvignet: € 24,20
Jaarvignet: € 80,60

De kostenstijging is groter dan in voorgaande jaren, vermoedelijk vanwege de nogal hoge schulden die de ASFiNAG heeft.
Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door nederland24 » di 21 aug 2012, 18:44

Toch zijn dat klant vriendelijke prijzen. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » do 28 feb 2013, 15:49

In 2012 zijn 78.000 automobilisten en motorrijders beboet voor het rijden zonder een vignet op de Oostenrijkse Autobahn. De boete daarop is € 120.

Op de volgende Autobahnen werden de meeste mensen beboet;

* A14 Rheintal Autobahn: 20.500
* A12 Inntal Autobahn: 12.400
* A2 Süd Autobahn: 9.500
* A6 Nordost Autobahn: 4.900
* A4 Ost Autobahn: 4.800
* A8 Innkreis Autobahn: 4.200
* A9 Pyhrn Autobahn: 3.100

De controles zijn zowel automatisch met mobiele cameras als handmatig bij tankstations en onderweg.

Plaats reactie