[A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » ma 06 mei 2013, 16:36

Ik zit me wat te oriënteren voor een vakantie in de Alpen in juni, maar het valt me nog tegen hoeveel tol je moet betalen op Oostenrijkse Alpenwegen, één bergpas is vaak al duurder dan een 10-dagenvignet voor de Autobahn.

* Silvretta: € 14
* Timmelsjoch: € 14
* Ötztaler Gletscherstraße: € 17,50
* Felbertauern: € 10
* Großglockner: € 33

In Zwitserland zijn alle bergpassen zonder tol te berijden. Op zich snap ik wel dat ze een vergoeding vragen voor het onderhouden van bergpassen die vooral een toeristische functie hebben, maar ik vind de tarieven behoorlijk hoog, het komt me een beetje over dat ze toeristen proberen uit te melken. Vooral de tol voor de Großglocknerstraße is wel erg hoog, in Zwitserland kan je voor dat geld een jaar alle autosnelwegen berijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 mei 2013, 17:08

^^ Vergeet niet dat je voor de Autobahnen door/over de Alpen (Arlbergtunnel, Brennerautobahn, Tauerntunnel/Katschbergtunnel, Karawankentunnel, Bosrucktunnel, Gleinalmtunnel) ook nog Sondermaut moet betalen, dus dat maakt het verschil al wat kleiner. Tolvrije alternatieven zijn er ook wel, zoals de Brenner Bundesstraße of de route via de Radstädter Tauernpaß en de Katschbergpaß.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 06 mei 2013, 17:13

Dan ga je toch naar de Zwiterse Alpen in plaats van de Oostenrijkse? Ik kan het aanraden :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 mei 2013, 17:16

Ik ben al veel in Zwitserland geweest, in de laatste paar jaar heb ik midden- en zuidwest Zwitserland uitgebreid bezocht. Ik zat nu daarom te denken aan een combi oost-Zwitserland en Tirol. Ik wil bergpassen rijden en filmen met mijn nieuwe camera die een mooie brede lenshoek heeft, lijkt me uitermate geschikt voor bergroutes.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 06 mei 2013, 17:22

Is een rondje Oostenrijk-Hongarije-Slowakije-Tsjechië niet iets?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 06 mei 2013, 18:25

Ik wil wel opmerken dat de kosten voor accomodatie en eten en drinken in Zwitserland beduidend hoger liggen dan in Oostenrijk. Als je om tolkosten te besparen op vakantie gaat naar de Zwitserse alpen dan zou het mij niet verbazen als je onder de streep meer geld kwijt bent aan andere dingen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 06 mei 2013, 19:11

Ik heb ook het idee dat toeristen in Oostenrijk worden uitgemolken. Bij Nenzing is een bergweggetje gesloten voor fietsers en motorvoertuigen. De lokale vervoersmaatschappij laat je € 9,- per persoon per rit betalen voor de minibus. Dat zou voor voor mij en mijn broertje € 36,- kosten om heen en terug te gaan :nothanks:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 06 mei 2013, 19:14

Toch zou het me niet verbazen als de kostprijs van de vervoerder ook in die richting loopt. Bergritten kosten veel brandstof en leveren behoorlijk wat uitdagingen aan het materieel op. Al hangt dat natuurlijk wel af hoe het georganiseerd is: in Nendaz (Zwitserland) rijden gratis bussen voor bezitters van een skipas. Zo kan het ook :) (Het reguliere openbaar vervoer, de postbus naar Sion, kost wel geld. Omgerekend ook iets van 9 euro voor een enkele reis)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 mei 2013, 19:19

Qua kampeerkosten zijn Zwitserland en Oostenrijk vergelijkbaar, bovendien meestal met een redelijke prijs-kwaliteitverhouding, in tegenstelling tot Italië. Hotels en restaurants zijn in Zwitserland inderdaad erg duur. Qua brandstof is Oostenrijk ook goedkoper. Maar het ging me meer om het feit dat de Oostenrijkse Alpenwegen nogal duur zijn in vergelijking met wat je elders in de Alpen ziet. De tol voor de Felbertauerntunnel kan ik me nog wel voorstellen, maar € 33 voor een rit over de Großglocknerstraße is buiten verhouding.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 06 mei 2013, 19:22

Supermarkten in Zwitserland zijn ook duurder dan in de buurlanden. Aan de andere kant, de meesten hebben een restauratie-voorziening en de prijzen daar zijn een stuk vriendelijker.

Maar goed - het gaat natuurlijk om het totaalplaatje. Verder ben ik met je eens dat 33 euro tol wat buitenproportioneel is. Maar na twee pizza's in een Zwitserde pizzeria ben je net zoveel extra kwijt. Wou het alleen maar even gezegd hebben ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 06 mei 2013, 19:52

Palance schreef:Is een rondje Oostenrijk-Hongarije-Slowakije-Tsjechië niet iets?
Er was een tijd dat zo'n rondje nog zonder grenzen kon ;)
Chris schreef:Qua kampeerkosten zijn Zwitserland en Oostenrijk vergelijkbaar, bovendien meestal met een redelijke prijs-kwaliteitverhouding, in tegenstelling tot Italië. Hotels en restaurants zijn in Zwitserland inderdaad erg duur. Qua brandstof is Oostenrijk ook goedkoper
Is het anders aan de Duitse kant van de grens niet beter betaalbaar?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 mei 2013, 20:36

^^ Brandstof is in Duitsland duurder. Overnachtingen zijn er goedkoper, in Oostenrijk ook trouwens. Zwitserland is wat dat betreft gewoon duur. Ik ben de afgelopen jaren een paar keer naar de Ronde van Zwitserland gegaan en heb al meerdere malen in Frankrijk, Duitsland of Oostenrijk overnacht, net over de grens. Zelfs al maak je meer kilometers, dan nog ben je vaak stukken goedkoper uit. Je moet in Zwitserland echt zoeken voor goedkoop geprijsde hotels, en soms ook wat geluk hebben. Die keren dat we wel in Zwitserland overnacht hebben betaalden we ook niet meer dan CHF 100 per nacht, en dat was in plaatsen als Davos, Locarno en Andermatt, toch ook niet de goedkoopste plaatsen van Zwitserland. Maar is de grens enigszins in de buurt, dan kijken we gerust even of er aan de andere kant van de grens niet iets goedkopers is. In eigenlijk alle andere landen hebben we voor maximaal zo'n € 60 doorgaans wel een prima hotelkamer met eigen douche en wc.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 07 mei 2013, 16:23

Ds79m schreef:
Palance schreef:Is een rondje Oostenrijk-Hongarije-Slowakije-Tsjechië niet iets?
Er was een tijd dat zo'n rondje nog zonder grenzen kon ;)
Nu ook, door Schengen. 8-)

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 07 mei 2013, 16:30

Nee hoor. Die grenzen zijn er nog steeds. Het enige verschil is dat de grensposten weg/buiten gebruik zijn ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 10 mei 2013, 11:14

Kamperen is in de regel juist in Zwitserland goedkoper als in Oostenrijk! :idea: Daar staat natuurlijk tegenover dat verdere accomodaties van een jeugdherberg tot een vijf sterren hotel in Oostenrijk duidelijk goedkoper is. In Zwitserland zijn eigenlijk alleen vakantiehuisjes/appartementen betaalbaar en die worden meestal alleen vanaf een week verblijf verhuurd. Daar heb je op doorreis niks aan. Zoals reeds aangegeven zijn levensmiddelen in Zwitserland veel duurder, zodat je onder de streep in Oostenrijk (incl. tol) goedkoper uit zal zijn.
Chris schreef:De tol voor de Felbertauerntunnel kan ik me nog wel voorstellen, maar € 33 voor een rit over de Großglocknerstraße is buiten verhouding.
Dat klopt, maar daar staat tegenover dat de Großglocknerstraße ook een best bijzondere bergpas is met de Franz-Josefs-Höhe als hoogtepunt. Om de hoogste toppen in Oostenrijk eens te willen zien een absolute must. Er bestaan overigens ook combinatie tickets, zodat je een ronde Großglocknerstraße en Felbertauernstraße kan doen tegen een gereduceerd tarief.
Vinny schreef:Als je om tolkosten te besparen op vakantie gaat naar de Zwitserse alpen dan zou het mij niet verbazen als je onder de streep meer geld kwijt bent aan andere dingen.
Dat ligt eraan hoe je je vakantie in wil vullen. Een beetje kamperen, rondrijden en uitsluitend zelf eten klaar maken kan in Zwitserland tegen dezelfde prijs als in Oostenrijk. Wanneer je toch graag in restaurants wil eten en toeristische uitstapjes wil maken dan is Oostenrijk verreweg goedkoper.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 10 mei 2013, 19:40

Natuurlijk kun je in Zwitserland door slim te doen op kosten besparen. Ik heb dat wel eens eerder op het forum uitgelegd. Alles wat onder het kopje "dienstverlening" valt is erg duur in Zwitserland. Zorg er gewoon voor dat je zo min mogelijk diensten gebruikt in het land en dan scheelt het je meteen veel geld.

Maar als je dus lekker relaxed op vakantie wil gaan en je niet te veel bekommeren om hoeveel geld je waaraan uitgeeft. En ook af en toe in een fatsoenlijk restaurant wil eten. Dan moet je dus voor Oostenrijk kiezen. :)

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 11 mei 2013, 10:45

Vinny schreef:Alles wat onder het kopje "dienstverlening" valt is erg duur in Zwitserland.
Dat komt vooral omdat de lage lonen erg hoog zijn. Er is formeel wel geen minimumloon, maar het verschil tussen gemiddeld en (de facto)mimimumloon is veel kleiner dan in de meeste landen, waardoor dienstverlening relatief meer duurder is dan je zou verwachten op grond van het algemene gemiddelde prijspeil. Daar komt nog bij dat door de val van de euro veel producten wat goedkoper geworden zijn terwijl de lonen niet verlaagd zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 jun 2013, 15:04

Vanaf 1 december 2013 wordt het berijden van de eerste paar kilometer A12 vanaf de grens tot Kufstein zonder vignet niet meer gedoogd door de wegbeheerde ASFINAG. Sinds 1997 werd het rijden van dat stuk zonder vignet gedoogd, maar vanaf 1 december dus niet meer. Ze willen één lijn trekken met het afschaffen van het Korridorvignette op de A14 bij Bregenz. Voor 1 december is gekozen omdat dan het vignet van 2014 geldig is.

Dit is vooral van belang voor wintersporters naar Kirchberg, Kitzbühel en Sankt-Johann, die er meestal bij Kufstein-Süd al af gaan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 jun 2013, 15:20

Chris schreef:Vanaf 1 december 2013 wordt het berijden van de eerste paar kilometer A12 vanaf de grens tot Kufstein zonder vignet niet meer gedoogd door de wegbeheerde ASFINAG. Sinds 1997 werd het rijden van dat stuk zonder vignet gedoogd, maar vanaf 1 december dus niet meer. Ze willen één lijn trekken met het afschaffen van het Korridorvignette op de A14 bij Bregenz. Voor 1 december is gekozen omdat dan het vignet van 2014 geldig is.
Slecht nieuws dus voor twee partijen: Niet alleen de automobilisten richting Kitzbühel, Felbertauern of Zell am See zijn daarvan de dupe, maar ook de inwoners van Kufstein. Het doorgangsverkeer zal in de plaats toch behoorlijk toenemen. Toen ik een paar jaar geleden eens in Kufstein ben geweest viel me het op dat de doorstroming in de plaats niet zo geweldig is. Bovendien wordt de Felbertauern nog minder attractief als alternatieve route richting het zuiden. Men maakte er vroeger zelfs reclame voor: Geen tolvignet nodig om de Felbertauerntunnel te kunnen bereiken. In de toekomst moet dat dus wel, tenzij men zich over het OWN van Kufstein gaat worstelen.

Dat de KorridorVignette zou stoppen was al bekend bij de invoering ervan, maar vind het persoonlijk geen slimme set van de ASFiNAG. Er zal meer doorgaand verkeer naar Zwitserland weer van het al reeds drukke OWN gebruik gaan maken. Persoonlijk rij ik voor Oost-Zwitserland dan tochmaar weer liever over Basel of Schaffhausen, wat ik de laatste keer al heb gedaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 20 jun 2013, 15:43

^^Laten we het eens omdraaien: Ik vind dat van een grote gierigheid getuigen om geen vignet aan te schaffen. Het is maar een uiterst minimale investering :nuts:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 jun 2013, 15:48

Tja, Kufstein-Süd is 6 kilometer van de grens.

Maar feitelijk gezien staat de wegbeheerder in zijn volste recht en is consequent. Bij andere grensovergangen wordt ook geen uitzondering gemaakt. Ik vraag me af hoe dat eigenlijk bij Salzburg gaat. Ook daar moet je een kort stukje over een tolweg voordat je de stad bereikt.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 20 jun 2013, 15:51

AS115 van de Duitse A8 gebruiken en dan via het OWN Salzburg in?
Overigens was de route door Bregenz ook populair bij het verkeer A96 D - A13 CH :dyn_hyp:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 20 jun 2013, 16:10

Chris schreef:Maar feitelijk gezien staat de wegbeheerder in zijn volste recht en is consequent. Bij andere grensovergangen wordt ook geen uitzondering gemaakt.
Het is even consequent / inconsequent als tolheffen met een open systeem. Ook dan betaalt niet iedereen mee aan de tolweg, namelijk diegenen die de tolpoort niet passeren. Maar hoewel gesloten tolheffing rechtvaardiger lijkt, wordt toch regelmatig voor open systemen gekozen. Om praktische redenen, om bepaalde stedelijke gebieden een beetje te ontzien, waarom dan ook. Met het vrijstellen van de eerste paar kilometer achter de grens van vignetplicht is het eigenlijk niet anders.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 20 jun 2013, 16:59

^^Ik maakte het op de tolplichtige A13 in Frankrijk ook mee. Als je vanaf de D675 vanuit Caen de omleiding rond Pont-l'Evêque volgt, wordt je via de A13 geleid en je komt dan geen kassa's tegen :wow:

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 20 jun 2013, 17:55

Het is gewoon een keuze van de wegbeheerder. Uiteindelijk moeten hun het onderhoud betalen, zodat wij er comfortabel overheen kunnen rijden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 20 jun 2013, 18:42

waldo79 schreef:^^Ik maakte het op de tolplichtige A13 in Frankrijk ook mee. Als je vanaf de D675 vanuit Caen de omleiding rond Pont-l'Evêque volgt, wordt je via de A13 geleid en je komt dan geen kassa's tegen :wow:
Dat is een bewuste keuze om het (vracht) verkeer uit het centrum van Pont-l'Eveque te houden. Dit heeft ergens in de jaren '90 zijn beslag gekregen. Volgens mij is het centrum nu ook gesloten voor doorgaand vrachtverkeer, maar dat weet ik niet zeker.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 20 jun 2013, 19:20

Klopt. Vrachtwagens richting le havre moesten zelfs geheel de snelweg gebruiken, waar ik via de A132 en D579 mocht afsnijden :lol:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 20 jun 2013, 19:45

waldo79 schreef:Laten we het eens omdraaien: Ik vind dat van een grote gierigheid getuigen om geen vignet aan te schaffen. Het is maar een uiterst minimale investering
Juist, 8,50€ betalen voor 6 km snelweg en dan ook nog zonder kunstwerken. Goedemiddag! :nothanks:

Natuurlijk ben ik het geheel met je eens dat men soms ook te gierig kan worden. Een tolvignet moet er op een vakantie er zeker vanaf kunnen. Het probleem is echter dat men hier geen redelijke alternatieven voorhanden hebt als de snelweg. Bovendien belast de wegbeheerder hiermee ook nog eens Kiefersfelden in Duitsland, wat bij de overige grote grensovergangen niet het geval is. En dan vind ik die 8,50€ wel een beetje gierig van de wegbeheerder. Vraag dan gewoon een redelijk tolbedrag (bijv. 1,50€) voor dat stukje snelweg bij Kufstein en klaar is kees.
Chris schreef:Ik vraag me af hoe dat eigenlijk bij Salzburg gaat. Ook daar moet je een kort stukje over een tolweg voordat je de stad bereikt.
Dat klopt, maar men kan via de Duitse B20 en B304 vrij makkelijk tolvrij het centrum van Salzburg bereiken.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 20 jun 2013, 22:31

^^ Waarom niet met een Sondermaut voor dat stukje?

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 21 jun 2013, 0:29

Wat bedoel je precies daarmee? Sondermaut betekent: Iedereen moet tol betalen, maar je bent geen vignet nodig. Wil je dat of wil je gewoon een vignet voor dat kleine stuk zo als de Korridorvignette bij Bregenz?
Het tweede lijkt mij een handig plan.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer