[CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » zo 03 mar 2019, 16:21

Ten westen van Martigny nabij de Franse grens ligt het Lac d'Émosson, een stuwmeer op 1930 meter hoogte.

De stuwdam Barrage d'Émosson is tussen 1967 en 1973 aangelegd. Het stuwmeer werkt niet met lokale elektriciteitsproductie maar het water wordt via buizen naar twee elektriciteitscentrales bergafwaarts getransporteerd. Door het verval kan energie worden opgewekt.

Er loopt een weg vanuit de vallei naar de stuwdam, deze weg stijgt bijna 1000 meter over korte afstand. De dam is ook bereikbaar via twee tandradbaantjes en een treintje.

Afbeelding

Het hoogste punt van de weg wordt ook aangegeven als de Col de la Gueulaz (1960 meter). Ik had hier eigenlijk nog nooit van gehoord, mede omdat het geen pas is waar je aan de andere kant weer naar beneden kan rijden. Het is een doodlopende weg tot de stuwdam.

Afbeelding
Col de la Gueulaz by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Col de la Gueulaz-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Col de la Gueulaz-3 by European Roads, on Flickr

De vallei richting Chamonix:
Afbeelding
Col de la Gueulaz-4 by European Roads, on Flickr

De Tour de France finishte hier in 2016.
Afbeelding
Col de la Gueulaz-5 by European Roads, on Flickr

Zicht richting de Rhônevallei.
Afbeelding
Col de la Gueulaz-6 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Lac d'Émosson - Col de la Gueulaz

Bericht door Chris » zo 03 mar 2019, 16:27

Een paar foto's van het uitzicht.

1. Vanaf de stuwdam heb je uitzicht op het Mont Blanc-massief. De Mont Blanc zelf is dan 27 kilometer naar het zuidwesten.
Afbeelding
Lac d'Émosson - Mont Blanc-1 by European Roads, on Flickr

2. Deze bergen liggen op de grens Zwitserland-Frankrijk, aan de noordkant van het Massif de Mont-Blanc. Het heeft allerlei toppen tussen 3.200 en 3.800 meter.
Afbeelding
Lac d'Émosson - Massif du Mont-Blanc-2 by European Roads, on Flickr

3. Het Lac d'Émosson zelf. Je kunt daar mooie wandelingen maken, ik was er pas laat op de middag en het weer was niet zo geweldig dus ik heb een korte wandeling gemaakt naar een bergrug van 2060 meter hoog.
Afbeelding
Lac d'Émosson-2 by European Roads, on Flickr

4. mega 360 ponorama.
Afbeelding
Lac d'Émosson 360 panorama by European Roads, on Flickr

5. Blik over het Mont Blanc massief.
Afbeelding
Lac d'Émosson - Massif du Mont-Blanc by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Lac d'Émosson - Col de la Gueulaz

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 mar 2019, 23:46

Mooie foto's! 8-)

Beerta1992
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 16:26

Re: [CH] Lac d'Émosson - Col de la Gueulaz

Bericht door Beerta1992 » ma 04 mar 2019, 1:23

Zeker mooie foto's ;) ook weer een fantastische omgeving :top:

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: [CH] Lac d'Émosson - Col de la Gueulaz

Bericht door Santaarnpaal » di 05 mar 2019, 8:24

Prachtige omgeving en mooie foto's
Even niks

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [CH] Lac d'Émosson - Col de la Gueulaz

Bericht door NWH » di 05 mar 2019, 8:43

Prachtige fotoserie! :top:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [CH] Lac d'Émosson - Col de la Gueulaz

Bericht door martwout2 » zo 17 mar 2019, 15:34

Chris schreef: zo 03 mar 2019, 16:21 Er loopt een weg vanuit de vallei naar de stuwdam, deze weg stijgt bijna 1000 meter over korte afstand. De dam is ook bereikbaar via twee tandradbaantjes en een treintje.
Hoe is de weg omhoog en de parkeercapaciteit boven? Ik kom eind juni in de regio en zou het graag eens willen bezoeken vanuit Combloux.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Lac d'Émosson - Col de la Gueulaz

Bericht door Chris » zo 17 mar 2019, 16:05

De weg is steil en niet al te breed maar niet ongebruikelijk voor Alpen-begrippen. Ik vond het niet heel moeilijk om te rijden, maar het ligt aan je bergervaring hoe je het gaat ervaren. Ik heb bijna alle bergpassen in de westelijke en centrale Alpen wel eens gereden, dus voor mij is er niet veel nieuws aan om dit soort wegen te rijden.

De parkeercapaciteit is recentelijk flink uitgebreid. Er is overigens gratis parkeren. Ik weet niet hoe druk het daar normaal in de zomer is, je kan over de dam wandelen en mooie wandelingen maken.

Hier zie je links de uitgebreide parkeerplaats.

Afbeelding
Col de la Gueulaz-7 by European Roads, on Flickr

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [CH] Lac d'Émosson - Col de la Gueulaz

Bericht door martwout2 » ma 18 mar 2019, 9:17

Chris schreef: zo 17 mar 2019, 16:05 De weg is steil en niet al te breed maar niet ongebruikelijk voor Alpen-begrippen.
Is de breedte vergelijkbaar met andere cols in de omgeving? Ik ben ook weleens op de col achter de Cormet de Roseland geweest. Die was niet erg breed maar wel te doen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » vr 03 jul 2020, 13:00

Wat foto's uit het Lauterbrunnental. Dit is één van de bekendste dalen van de Alpen, het is eigenlijk een enorme canyon met verticale rotswanden van 400 tot 800 meter hoog, met aan het einde van het dal de 'Lauterbrunnen Wall', een serie hoge bergen die geschakeld zijn. Deze term wordt in de Engelse Alpinistenwereld gebruikt, maar er is geen equivalente Duitse term voor. Vanaf de rotswanden komen overal zeer hoge watervallen. Volgens de verhalen zijn het 72 watervallen, in werkelijkheid wel wat minder, maar ze zijn zeer spectaculair. Zoiets vindt je bijna nergens anders in de Alpen zo.

1. De weg van Lauterbrunnen naar Stechelberg. Van rechts naar links zie je hier de Breithorn (3780 m), Grosshorn (3754 m) en Mittaghorn (3892 m).
Afbeelding
Lauterbrunnental 01 by European Roads, on Flickr

2. Gezicht vanaf Stechelberg richting Lauterbrunnen. De rechterzijde gaat bijna 800 meter omhoog.
Afbeelding
Lauterbrunnental 02 by European Roads, on Flickr

3. Dichter bij Lauterbrunnen. Centraal in het gezichtspunt, de Breithorn (3780 meter), de meest herkenbare berg van de 'Lauterbrunnen Wall'.
Afbeelding
Lauterbrunnental 03 by European Roads, on Flickr

4. Vlakbij Stechelberg. Onderaan de rotswand zit het talstation van de Schilthornbahn. Links de Mürrenbachfall, een 417 meter hoge waterval. In 2009 is vastgesteld dat dit geen cascadeval is van 250 meter, maar één waterval van 417 meter. De kabelbaan voor goederenvervoer naar Mürren gaat er recht overheen. De Schilthornbahn gaat via Gimmelwald naar Mürren (iets naar links).
Afbeelding
Stechelberg 0 by European Roads, on Flickr

5. Dichter bij Stechelberg draait de vallei iets, en raakt de Breithorn uit het zicht. Dit zijn de bergen verder naar links (oost), bestaande uit de Grosshorn, Mittaghorn en later ook Ebnefluh en Gletscherhorn. Deze zijn net geen 4000 meter hoog en zijn geschakeld aan de Jungfrau (4158 m) die vanaf hier echter niet zichtbaar is.
Afbeelding
Stechelberg 01 by European Roads, on Flickr

6. De Breithorn even voor Stechelberg gezien.
Afbeelding
Stechelberg 05 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door GuteFahrt » vr 03 jul 2020, 18:37

Wat watervallen in de regio betreft, de Giessbachfälle aan de zuidoever van de Brienzersee mogen er ook wezen. :)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » vr 03 jul 2020, 18:49

De meest bekende is denk ik de Staubbachfall in Lauterbrunnen. Je kan daar achter komen via een pad dat is uitgehakt. En de waterval is 's avonds verlicht.

Afbeelding
Camping Jungfrau Lauterbrunnen 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Staubbachfall Lauterbrunnen 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Staubbachfall Lauterbrunnen 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Staubbachfall Lauterbrunnen 06 by European Roads, on Flickr

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Schelpenpaadje » za 04 jul 2020, 8:23

Mooie foto's!

Een bezoekje aan de Trümmelbachwatervallen is ook een aanrader. Een waterval in de berg die je via een gangenstelsel van 600 meter kunt bekijken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » zo 05 jul 2020, 11:44

De Trümmelbachfälle ben ik ook in geweest. Een leuke attractie die niet veel geld kost. De toegang was 11 CHF.

Afbeelding
Trümmelbachfälle 02 by European Roads, on Flickr

Vanwege de watervallen en canyons moet je wat foto-acrobatiek uithalen om nog een overzichtsfoto te maken, met scheve panorama's, verticale panorama's, etc. De rest is niet echt wegengerelateerd dus maar even in de spoiler:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Trümmelbachfälle 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trümmelbachfälle 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trümmelbachfälle 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trümmelbachfälle 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trümmelbachfälle 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trümmelbachfälle 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Trümmelbachfälle 15 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » di 07 jul 2020, 21:25

Stechelberg. Dit is geen bushalte maar een lawinebunker... Links de Mürrenbachfall (417 meter).
Afbeelding
Stechelberg 06 by European Roads, on Flickr

Kijkend richting de 'Lauterbrunnen Wall', de bijna 4.000 meter hoge bergen aan het einde van het dal.
Afbeelding
Stechelberg 05 by European Roads, on Flickr

In Lauterbrunnen. Rechts de Staubbachfall (297 meter), icoon van het dal. Linksboven de Jungfrau (4158 m).
Afbeelding
Lauterbrunnen 01 by European Roads, on Flickr

In de spoiler wat foto's van het station Lauterbrunnen:
SPOILER: TOON

Het station. Achter op de helling, net buiten zicht maar achter de bomen, ligt het dorp Wengen. Dat is groter dan Lauterbrunnen, maar niet per auto bereikbaar. Anders dan bijvoorbeeld Zermatt loopt er ook geen weg heen, al zou je er met een 4x4 wellicht nog kunnen komen.
Afbeelding
Lauterbrunnen 02 by European Roads, on Flickr

Bordjes van de wandelroutes, ik vind dat altijd wel leuk om op de foto te zetten. Isenfluh, Mürren, Trümmelbachfälle, Stechelberg, Schilthornbahn en Wengen heb ik allemaal bezocht. Die wit-rode bordjes geven aan dat dit een serieuze bergroute is en je daar geoefend voor moet zijn. Männlichen is bijvoorbeeld 2.343 meter hoog, dus zo'n 1.500 meter stijgen. Je kan er ook met een kabelbaan komen.
Afbeelding
Lauterbrunnen 04 by European Roads, on Flickr

Allemaal tandradbanen. De treinen kunnen daarop nog een redelijk tempo maken trouwens.
Afbeelding
Lauterbrunnen 07 by European Roads, on Flickr

Dit is het materieel. Smalspoor, maar je kan er wel met z'n tweeën aan beide kanten van het looppad in zitten.
Afbeelding
Lauterbrunnen 09 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » do 09 jul 2020, 20:45

De weg naar Isenfluh, een dorpje op 1.080 meter hoogte. Zuidelijk van Lauterbrunnen gaat deze weg van de hoofdweg af, daarna via een spiraaltunnel en eindigt dan in Isenfluh. Je kan vanaf daar nog met een kabelbaantje naar Sulwald.

De splitsing in het dal. Ze waren hier ook op meerdere plekken bezig met de weg.
Afbeelding
Isenfluh 02 by European Roads, on Flickr

Het is een smalle en bochtige weg. Daarom zijn er beperkingen.
Afbeelding
Isenfluh 03 by European Roads, on Flickr

Het benedenportaal heet Chuchischleif.
Afbeelding
Isenfluh 04 by European Roads, on Flickr

Aan de andere kant blijkt de tunnel ineens Luegiwald te heten... Volgens mij komt dit omdat de oorspronkelijke weg uit 1963 in 1987 werd weggeslagen door een rotsverschuiving. In 1992 opende deze spiraaltunnel waarmee Isenfluh weer over de weg bereikbaar is. Wellicht hebben ze een bestaande tunnel verlengd.
Afbeelding
Isenfluh 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Isenfluh 08 by European Roads, on Flickr

Isenfluh. Zelfs in zo'n gehucht moet je betaald parkeren. Het is niet bepaald een drukke toeristenplek.
Afbeelding
Isenfluh 09 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » zo 12 jul 2020, 11:08

Een video die ik graag nog een keer wilde maken is de rit van Lauterbrunnen naar Stechelberg. In 2010 al eens gefilmd, nu opnieuw. Het moet helder weer zijn, dan zie je eerst in Lauterbrunnen de Jungfrau (4158 m) en de Staubbachfall (297 meter hoog) en dan door het dal naar Stechelberg, waar de bergen aan het eind van het dal zichtbaar zijn. Ik ben hier in de jaren '90 ook al twee keer geweest en dat is mij als kind altijd bijgebleven.

Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » ma 20 jul 2020, 14:39

De H6 bij de Aareschlucht, nabij Meiringen. De rivier de Aare gaat hier door een nauwe kloof (schlucht), die op sommige plekken maar 1 meter breed is. Er is een looppad door de hele kloof gemaakt. Entree is maar iets van 10 CHF. Leuk uitje voor een dagdeel.

1. De oostkant.
Afbeelding
Aareschlucht 26 by European Roads, on Flickr

2. De Aareschlucht. De grootste parking is overigens aan de westkant bij Meiringen.
Afbeelding
Aareschlucht 27 by European Roads, on Flickr

Wat foto's van de Aareschlucht zelf in de spoiler:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Aareschlucht 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Aareschlucht 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Aareschlucht 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Aareschlucht 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Aareschlucht 14 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Aareschlucht 18 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Aareschlucht 23 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door tsov » ma 20 jul 2020, 15:12

Mooi! Ben daar als kind eens geweest, is me altijd bijgebleven :)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Schelpenpaadje » ma 20 jul 2020, 23:53

Mooie foto's!

Wij verbleven op weg naar Italië ooit een paar dagen in een pension in Hasliberg (waarvan de zomerprijzen voor Zwitserse begrippen erg schappelijk waren). Toen ook de Aareschlucht en de Reichenbachfall (inclusief kabeltreintje) bezocht. De Aareschlucht is vooral spectaculair in de ochtend als de zonnestralen dwars door de kloof schijnen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » di 21 jul 2020, 20:02

tsov schreef: ma 20 jul 2020, 15:12Ben daar als kind eens geweest
Het is mij vaak opgevallen dat wanneer ik met mensen van 40+ / 50+ over Zwitserland spreek, ze daar als kind zijn geweest en later niet meer (of pas nu weer voor het eerst als ik ze in Zwitserland sprak). Het land spreekt tot de verbeelding maar kennelijk is het voor veel mensen niet een bestemming waar ze vaak heen gaan, of pas na hele lange tijd weer. Van Noorwegen heb ik dat ook wel vaker gehoord.

Al heb je wel een groep liefhebbers die er wel vaak komt. Het is ook gewoon dichtbij, vanuit Zwolle ben je met 9 uur rijden in het Berner Oberland, het is dichterbij dan de bergen van Frankrijk en Oostenrijk.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Willem » di 21 jul 2020, 20:56

^^ Dat het een erg duur land is zal meespelen. En niet iedereen houdt van kamperen.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door tsov » di 21 jul 2020, 22:09

Chris schreef: di 21 jul 2020, 20:02Het is mij vaak opgevallen dat wanneer ik met mensen van 40+ / 50+ over Zwitserland spreek, ze daar als kind zijn geweest en later niet meer
Ben nog geen 40+ hoor :lol:
Op vakantie met mijn ouders drie keer in Zwitserland geweest, later nog een keer op Interrail en nog een keer doorheen gereden. Staat nog steeds hoog op het lijstje, maar de kosten houden me tot dusver toch tegen...

poller1
stadsweg
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door poller1 » di 21 jul 2020, 22:22

Inderdaad, het is best leuk, maar duur.
Paar weken terug 9 € betaald voor 2 matige cappuccino's in onhandelbare bekertjes.... :wall:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Coen Tunnel » di 21 jul 2020, 23:58

Willem schreef: di 21 jul 2020, 20:56^^ Dat het een erg duur land is zal meespelen. En niet iedereen houdt van kamperen.
Ik ben er vaak geweest, maar wel telkens voor kortere periodes. Vooral in de tijd dat ik veel naar wielerwedstrijden ging, meestal was ik er in juni twee weekenden voor de Tour de Suisse, en soms ook wel in de zomer om mooi door de bergen te rijden. Maar ik heb wel altijd in een hotel overnacht, kamperen is niks voor mij. Een hotel is over het algemeen duurder dan in de buurlanden. De supermarkt is iets duurder, maar het is niet dat de prijzen het dubbele zijn van in Nederland, zoals sommigen denken. Uit eten is relatief duur, maar het kan lonen om even goed te zoeken en dan kan het nog best meevallen. Ik vind Zwitserland wel duur, maar niet 'erg duur'. Het prijsverschil was vroeger verhoudingsgewijs een stuk groter. Ik vind het qua prijzen meer vergelijkbaar met bijvoorbeeld Denemarken. Onder 'erg duur' zou ik een land als Noorwegen scharen, dat is (zeker met bv. supermarktproducten, maar ook hotelovernachtingen) nog een stuk duurder dan Zwitserland.

Ook attracties kunnen duur zijn, maar wie van de natuur wil genieten door te wandelen over goed gemarkeerde wandelpaden, hoeft juist niet zoveel kwijt te zijn. Sommige dingen zijn ook meer een unieke belevenis. Natuurlijk is een tripje met de trein naar Gornergrat of Jungfraujoch duur, dat zal ik niet ontkennen. En dat soort dingen zijn vanwege de kosten misschien wat minder geschikt voor gezinnen. Maar er is zoveel meer te beleven dan die dure attracties, en zelfs al ga je er wel naar toe, dat zijn ook geen uitgaves die je elk jaar doet.

Het prijspeil is dan wel wat hoger, Zwitserland is echter ook een land dat schoon is en waar vrijwel alles doorgaans goed geregeld is, en van hoge kwaliteit is. En het land heeft gewoon ontzettend veel aan natuurlijk schoon te bieden. Je bent misschien wat meer kwijt, maar je krijgt er ook wel wat voor terug. En zoals Chris al zegt, het is relatief dichtbij. Je kunt 's ochtends op een normaal tijdstip vertrekken, relatief rustig aan rijden, en dan nog ben je voor zessen al de grens bij Basel gepasseerd, en liggen de bergen aan je voeten. Want niet ver na Basel, even na het uitrijden van de Belchentunnel, heb je bij helder weer voor het eerst zicht op het majesteuze trio Eiger, Mönch en Jungfrau, dat vanaf daar nog bijna 90 km hemelsbreed verderop ligt.
Chris schreef: di 21 jul 2020, 20:02Al heb je wel een groep liefhebbers die er wel vaak komt.
Ik was er al te lang niet geweest (even kort in 2018, één nacht gebleven) en daarvoor wat langer in 2016. Maar ik hou Zwitserland altijd in het achterhoofd als ik een paar vrije dagen heb en het weer mooi is. Het is niet al te ver rijden en het is gewoon echt genieten daar. Op de een of andere manier voelt het er toch ook wel vertrouwd. Het is misschien wel mijn favoriete vakantiebestemming binnen Europa.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 jul 2020, 1:45

Chris schreef: di 21 jul 2020, 20:02 Het land spreekt tot de verbeelding maar kennelijk is het voor veel mensen niet een bestemming waar ze vaak heen gaan, of pas na hele lange tijd weer. Van Noorwegen heb ik dat ook wel vaker gehoord. Al heb je wel een groep liefhebbers die er wel vaak komt.
Zwitserland zal denk ik inderdaad vooral liefhebbers aantrekken. Het trekt deels een ander publiek dan Oostenrijk of Frankrijk. Geen opgeschoten jeugd, geen stuivertellers, maar rustige genieters die weliswaar niet rijk hoeven te zijn, maar wel een centje te besteden hebben. Niet dat Oostenrijk volloopt met asociale en/of zuinige Nederlanders, maar je komt daar wel eens wat apart volk tegen. Hetzelfde kan ik ook zo voor Duitsers laten gelden.
Coen Tunnel schreef: di 21 jul 2020, 23:58 De supermarkt is iets duurder, maar het is niet dat de prijzen het dubbele zijn van in Nederland, zoals sommigen denken.
Hmmm... Als ik zo kijk wat ik in Zwitserland in m'n winkelmandje heb liggen, dan kan ik daarvan in Duitsland ruim het dubbele kopen. Ik vind het best een schrikbarend verschil. Toegegeven, ik ben zowel in Duitsland als Zwitserland klant van de wat betere supermarkten (Edeka, Coop, Migros etc.), mogelijk is het prijsverschil tussen de discounters Lidl en Aldi wat minder. Desalniettemin zijn zeker vleeswaren in Zwitserland een flink stuk duurder, maar ook importproducten als fruit zijn verhoudingsgewijs in Zwitserland duurder.

Opzich ben ik het er verder mee eens dat Zwitserland niet in alles super duur is, zeker als je van camperen houdt kan je in Zwitserland voor best schappelijke prijzen overnachten. En ook vakantiewoningen hoeven niet veel te kosten als je met wat eenvoudige uitrusting genoegen neemt. Hetzelfde geldt ook voor eenvoudige hotels. Ben je echter fan van luxe 4-5 sterren hotels, dan is Zwitserland natuurlijk wel vrij tot extreem duur. Dan kan je beter naar Oostenrijk. ;) En ook als je houdt van meerdaagse wandelingen en wilt overnachten in berghutten ben je in Zwitserland aanzienlijk meer kwijt als in Oostenrijk.
Coen Tunnel schreef: di 21 jul 2020, 23:58 Onder 'erg duur' zou ik een land als Noorwegen scharen, dat is (zeker met bv. supermarktproducten, maar ook hotelovernachtingen) nog een stuk duurder dan Zwitserland.
Laat ik voorop stellen dat ik alleen in het zuiden van Noorwegen ben geweest, maar ik vond Noorwegen qua prijsniveau onder de streep toch min of meer identiek met Zwitserland. Qua hotels had je zelfs best goede last-minute deals die ik zo (voor de kwaliteit van het hotel) in Zwitserland nog niet heb gehad.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Schelpenpaadje » wo 22 jul 2020, 13:17

Zwitserland is zonder meer niet goedkoop.
Om die reden zou ik er bijvoorbeeld niet jaarlijks twee weken willen verblijven.
Maar het is wel een prachtig land en het verschil met Nederland, Scandinavië en zelfs Noord-Italië is ook weer niet zó groot.

Ter illustratie: als ik er toch doorheen moet overnacht ik liever één of meerdere nachten in een mooie omgeving dan voor minstens zoveel geld langs een Zwitserse snelweg. En die dure cappucino smaakt bovenop de Gotthard een stuk beter dan met uitzicht op de file bij de VZP San Gottardo.

Juist afwisseling houdt reizen leuk en wat afwisseling betreft heeft Zwitserland genoeg te bieden :top:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Jeroen » wo 22 jul 2020, 16:00

SnarfFlevoland schreef: wo 22 jul 2020, 1:45Laat ik voorop stellen dat ik alleen in het zuiden van Noorwegen ben geweest, maar ik vond Noorwegen qua prijsniveau onder de streep toch min of meer identiek met Zwitserland. Qua hotels had je zelfs best goede last-minute deals die ik zo (voor de kwaliteit van het hotel) in Zwitserland nog niet heb gehad.
Ik heb ook sterk de indruk dat kamperen of het huren van een hut in Noorwegen een stuk populairder is dan in Zwitserland, waar ik relatief weinig Zwitsers op de campings in Zwitserland heb zien staan. Noren hebben wat meer de behoefte de rust op te zoeken dan in Zwitserland, waar zowat alle dalen (zeker in de Duitstalige delen) volgebouwd zijn.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Hajo » wo 22 jul 2020, 17:15

Ik ben vaak in Zwitserland geweest en ik vind het prijspeil hoger liggen dan in omringende landen. Dat geldt in het algemeen voor alles. Van benzine tot de supermarkt en, inderdaad, hotels. Zelfs voor een glas fris op een terras ben je zo 4 of 5 euro kwijt.

Wel is het zo dat "duur" natuurlijk een relatief begrip is. Wat voor de een duur is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Zo geef ik de voorkeur aan 4 - 5 sterren hotels (kamperen doe ik al jaren niet meer) en ja, hun prijzen voor een overnachting liggen inderdaad hoger dan die van een camping. ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Willem » wo 22 jul 2020, 18:20

Aan de andere kant is dat ook de keuze die je maakt. Noorwegen en Zwitserland hebben prachtige natuur en om de zoveel jaar ben je bereid om dat te accepteren om van de natuur te genieten. Voor de een op de camping, voor de ander in een 4- of 5-sterren hotel.
En het jaar daarop kies je wellicht weer voor een goedkoop land in Oost-Europa waardoor gemiddeld gezien je vakantiebudget weer uit komt.

En die dure trein naar de Jungfraujoch is een mooie belevenis om een keer te doen. Maar dat doe je niet iedere keer als je in Zwitserland bent.
En soms moet je geluk hebben: toen wij met drie personen in Zwitserland waren gaf de eigenaar van de vakantiewoning een kaartje voor twee personen voor de Jungfraujoch die hij een keer gekregen had gratis weg. Als je met drie personen voor de prijs van een kunt reizen wordt de afweging anders. Om eerlijk te zijn was ik er anders nooit geweest.
Maar het was een mooie tocht die je niet snel vergeet.

Plaats reactie