[CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » ma 05 okt 2020, 20:11

^^ De Simplon wordt het hele jaar open gehouden, en je hebt dan nog de autotrein om een eventuele sluiting op te vangen (alleen die was nu dus ook dicht, wat echt super-uitzonderlijk is). Dus op zich wel begrijpelijk dat bewegwijzering daar niet heel sterk op staat ingericht. Gek genoeg vraagt dit soort situatie ook om een enorme omweg, waarbij je bij Milaan en Basel eigenlijk al globaal de keuze Sint Bernard-Simplon-Gotthard-San Bernardino maakt. DRIPs op de wegen bij Milaan, Basel en Zürich voegen dan meer toe dan het klassiekere paneel “open en gesloten passen” dichterbij de overgang.

Misschien hadden ze hier ook nog wat extra tekstkarren moeten neerzetten op plaatsen als Martigny en Gampel. Maar bepaalde mensen bereik je toch niet. Dit is toch ook het hele weekend op de Zwitserse verkeersinformatie geweest. Kan wellicht zijn dat het niet lekker in navigatiesystemen stond.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 05 okt 2020, 22:21

Op de DRIPs bij Martigny stond alleen dat de Simplonroute dicht was voor vrachtverkeer, dat had duidelijker gekund.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 okt 2020, 9:45

^^
Normaal staat op de DRIP bij Martigny wel dat de Simplonroute i.v.m. sterke sneeuwval tijdelijk afgesloten is. Dit was een uitzonderingssituatie en ja, ben had het beter kunnen doen, maar aan de andere kant: Het komt zo (gelukkig) bijna nooit voor. Ik heb ook wel elders eens een stuk gereden, zonder dat er voor een afsluiting gewaarschuwd werd en daar stond ik dan. Niet leuk, maar kan gebeuren. Als je verkeersinformatie op de radio aan hebt, worden afsluitingen in Zwitserland overigens erg snel bekendgemaakt. Misschien een tip voor de volgende keer. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 06 okt 2020, 10:28

Het Zwitserduits lukt me nog wel, maar de Franse taal ben ik helaas niet machtig genoeg. :lol:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 06 okt 2020, 11:30

^^ Met DAB-radio kan je tegenwoordig ook zeer goed de Duitstalige zenders in de Romandie ontvangen (en een stuk in de Haute-Savoie :p ).

Ansich is de aankondiging bij Martigny nog op tijd om de keuze te maken tussen de Simplon of de Gd-St-Bernard voor Italië. De ouderwetse pas-informatieborden staan/stonden voor de VZP Gd-St-Bernard, zodat je er ook nog af kon om je opties te overwegen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 okt 2020, 11:32

^^ Ook zonder DAB. Radio SRF 1 is in heel Zwitserland te ontvangen, dus wie Schweizerdeutsch wil horen, kan dat ook in Franstalig en Italiaanstalig gebied. Omgekeerd trouwens ook met RSR La Première in de rest van het land. Niet de meest interessante muziekzenders, dat wel, maar je kunt er even naartoe wisselen op het hele of halve uur.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 okt 2020, 11:32

Chrysa schreef: di 06 okt 2020, 10:28 Het Zwitserduits lukt me nog wel, maar de Franse taal ben ik helaas niet machtig genoeg.
Al is Frans zelfs voor de onervaren bijna makkelijker te verstaan als het Walliserduits. :lol: Maar op SRF1 etc. met landelijke verkeersinformatie wordt meestal Zürichduits gesproken, dat is inderdaad voor mensen die het Hoogduits machtig zijn wel te verstaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 okt 2020, 11:34

^^ De verkeersinformatie op de SRF gaat toch in het Hochdeutsch (als in: wat Zwitsers daarvan maken)?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 okt 2020, 11:40

^^
Ähm... daar kan je gelijk in hebben, heb meestal de ouderwetse "TP" in m'n auto aan staan en dan krijg je verkeersinformatie van een random zender die eigenlijk altijd in het Zwitserduits is, ook in het Frans- en/of Italiaanssprekende deel. Het nieuws op SRF-zenders is in ieder geval altijd in het Hoogduits, weer en verkeer echter dan vaak weer in het Zwitserduits, al zou SRF1 inderdaad dat alles best in het Hoogduits kunnen doen. Zou je even moeten checken online, anders let ik er volgende week wel weer op. :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 okt 2020, 12:34

^^ Afgelopen uur even SRF 1 en SRF 3 geluisterd. Beide doen verkeersinformatie in het Hochdeutsch. Had wel het idee dat ze op SRF 3 wat minder goed hun best deden: de laatste reguliere zin van de verkeersinfo (de wachttijd voor de Gotthard) gleed hoorbaar af naar tussentaal en ging vloeiend over in een “Allen unterwegs, eine gute Fahrt” waar echt geen Hochdeutsch meer in over was.

Ik wissel nu naar Radio Rottu Oberwallis voor dat deel van de test ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 okt 2020, 18:23

Een wat onbekendere pas: de Jaunpass, die verbindt het Simmental met de Franstalige regio Gruyère. De pas zelf ligt echter in Duitstalig gebied, de Franse naam col de Bellegarde is daardoor vrij onbekend. De pas is 1509 meter hoog.

De locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=46. ... 921/7.3396

1. Uitzicht over het Simmental. Rechts de hogere bergen van het Berner Oberland, die hier echter al een stuk minder hoog zijn dan in de Jungfrau-regio.
Afbeelding
Jaunpass 01 by European Roads, on Flickr

2. Blik op de bergketen Gastlosen. De bergen zijn hier toch wel anders dan bij Interlaken, dit oogt wat meer Dolomieten-achtig.
Afbeelding
Jaunpass 03 by European Roads, on Flickr

3. In het Simmental, de Jaunpass is hiervan een zijweg naar Bulle.
Afbeelding
Jaunpass 05 by European Roads, on Flickr

4. De Jaunpass was overal betaald parkeren, wat mij nogal overdreven leek gezien het geringe aantal toeristen. Er is op de pashoogte ook geen uitzicht dus ik ben er niet gestopt.
Afbeelding
Jaunpass 08 by European Roads, on Flickr

5. Blik richting de Plaine Morte, een soort ijsveld bovenop een vrij afgeplatte bergrug, waardoor het minder een typische gletsjer is. De gletsjer ligt op circa 2.750 meter hoogte. Aan de linkerzijde ligt de Wildstrubel (3244 m), wat net niet het hoogste punt ten westen van de Gemmipass is. Dit is dus maar twee dalen westelijker dan het Jungfraugebied maar de bergen zijn er ook meteen 1.000 meter lager. Ik ben niet helemaal zeker, maar volgens mij zie je helemaal links naast de bomen de Balmhorn (3698 m), de hoogste berg rond Kandersteg.
Afbeelding
Jaunpass 09 by European Roads, on Flickr

6. Toch niet onaardig landschap.
Afbeelding
Jaunpass 14 by European Roads, on Flickr

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 06 okt 2020, 19:08

Prachtig.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 06 okt 2020, 19:09

Prachtige foto's Chris! Ik moet echt weer eens naar Zwiterland :yes:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » di 06 okt 2020, 20:51

Alright then. De 2 mooiste foto's, wel met tegenlicht maar dat maakt het eigenlijk ook zo mooi:

Afbeelding

De Rhone duidelijk zichtbaar in het tegenlicht, ergens boven vermoedelijk Visp in de richting van Martigny kijkend. Linksboven is de Mont Blanc zichtbaar. Helemaal links is het stuwmeer van de Grande Dixence dam. Die dam van 285 meter hoog, de hoogste zwaartekrachtdam van de wereld.
Daar heb ik overigens ook nog wat foto's van.

Afbeelding

Lac Leman :-).
De bergen zijn toch het best te zien als je ze in grote resolutie ziet, niet in de relatief kleine resolutie die het forum aanhoudt.

In de spoiler volgt een selectie van de mooiste foto's.
SPOILER: TOON

Afbeelding

De Mont Blanc rechtsboven, het vrij brede dal van Aosta (wat is de feitelijke naam?) zie je ook duidelijk.

Afbeelding

Bergen! De Mont Blanc (4800m) bovenaan, de Grand Combin (4300m) daar net rechtsvoor. Onder de Grand Combin is de Matterhorn (4400m)zichtbaar. De sneeuwtoppen links onderaan is het massief van de Monte Rosa (Dufourspitze, 4600m). Het is met tegenlicht maar het blijft mooi.

Afbeelding

Terugkijkend op de Monte Rosa met rechts de eerder genoemde bekende bergen.

Afbeelding

Nog eens terugkijkend, op de voorgrond zijn duidelijk de Strahlhorn en Rimpfischhorn zichtbaar, toch bijna 4200m hoog.

Afbeelding

Rechts in de mist begint het Rhonedal zichtbaar te worden. De berg beneden is de "Dom" - de hoogste berg die helemaal in Zwitserland ligt. Ook is de Weisshorngruppe zichtbaar. Beide meer dan 4500m hoog.

Afbeelding

Nog een foto richting de Matterhorn en het Aosta dal. Ik herkende de Matterhorn overigens pas later op de foto's.
Ook is de berg Dent Blanche nu goed zichtbaar, rechts op ongeveer dezelfde hoogte als de Matterhorn.

Afbeelding

Nog een close-up van het Mont Blanc massief.

Daarna volgen nog wat foto's maar beginnen we eigenlijk te hoog te vliegen om er nog veel van te maken. We zijn ook wel voorbij het meest interessante deel wat hoge bergen betreft.

Link naar het album: Google Photo's

Ah ja, en dan nog de Grande Dixence...:

Afbeelding

Ik raad aan om eens goed te kijken naar de foto, je ziet de schaal pas als je de vlaggen opmerkt die op de dam staan :mrgreen: Het is werkelijk gigantisch.

3 jaar geleden ben ik ook in Zwitserland geweest, ik zal daar ook wat foto's van uploaden.
Laatst gewijzigd door Vegi op do 08 okt 2020, 11:10, 4 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 06 okt 2020, 21:18

Leuke aanwinst, Vegi.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 06 okt 2020, 22:17

Ik heb ook nog wat plaatjes van het uitzicht van de Grimselpas, laat op de avond van 30 september.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik blijf dit qua uitzicht toch wel de meest bijzondere pas vinden. Zeker richting noorden kijk je uit op een kaal rotslandschap wat ik nog nergens anders zo heb gezien. Elke keer als ik hier rij blijft het bijzonder.

En de Simplonroute, afgelopen zondag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het was toch wel even schrikken, opeens met -2 graden in een sneeuwstorm terechtkomen. Ik had geen winterkleren bij me. :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 07 okt 2020, 10:52

De Grimselpass ontbreekt het een beetje aan goed zicht op echt hoge bergen. Als je langs het stuwmeer rijdt zie je kortstondig de Finsteraarhorn, maar vanaf de pashoogte zijn het vooral bergen van rond de 3.000 meter. Vanaf de Furkapass heb je beter zicht op de Walliser Alpen met de Dom, Monte Rosa en Weisshorn, ook al is het verder weg. Ook zie je vanaf de Furkapass de Finsteraarhorn.

Van het rondje passen in dat gebied heeft de Sustenpass misschien wel het meest spectaculaire uitzicht, omdat de hoge bergen daar vrij dichtbij zijn. De Nufenenpass heeft ook mooi uitzicht op het Berner Oberland maar dan van iets grotere afstand. De Gotthardpass vind ik zelf niet zo interessant. Ja het is mooier dan de Posbank maar in dat gebied is het misschien de minste, al ken ik de Lukmanier nog niet, die schijnt ook een beetje 'mwah' te zijn.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 07 okt 2020, 12:52

Lukmanier vond ik zelf erg tegen vallen, dan vind ik de Oberalp en verder de hauptstrasse door het dal richting Chur een stuk meer bijzonder. De Nufenenpas heb ik al een paar keer gereden, maar heb ik nog niet met helder weer meegemaakt. Ik vind zelf de oude Gotthardpas (Tremola) wel grappig om te doen, al stuiter je daar wel helemaal weg over de kinderkopjes.

Ik denk dat voor mij in die regio van de grotere passen de Sustenpas ook wel favoriet blijft.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 07 okt 2020, 12:56

Het uitzicht van de Nufenenpass (2010):

Afbeelding
Nufenen-6 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Nufenen-5 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Nufenen-3 by European Roads, on Flickr

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 07 okt 2020, 14:04

Het uitzicht van de Gotthardpas de vallei in richting Airolo kan ik wel altijd waarderen:

Afbeelding

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 07 okt 2020, 14:54

Hoe zijn eigenlijk de passen tussen Uri en Glarus (de namen weet ik even niet zo snel). De moeite waard of van een minder kaliber?

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 07 okt 2020, 17:45

Het mooie aan de Grimselpas vond ik vooral hoe je daar in zuidelijke richting afdalende tegen de Furka aan kijkt, wetende dat je daar vervolgens weer omhoog gaat - als dat de vervolgrichting is.

De Gotthard is als pas niet heel speciaal vanaf het noorden - ik zoefde zomaar langs het pas bord terwijl ik voorgenomen had ze allemaal op de foto te zetten. Maar de Tremola maakt het wel wat aparter dan de rest.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 okt 2020, 20:19

Willem schreef: wo 07 okt 2020, 14:54 Hoe zijn eigenlijk de passen tussen Uri en Glarus (de namen weet ik even niet zo snel). De moeite waard of van een minder kaliber?
Dat is er maar eentje, de Klausenpass. Die dan wel onder de 2000 meter blijft, maar net zo goed de moeite waard is als de hogere passen. Ik vind het een mooie route. Alleen iets minder makkelijk te combineren met andere bergpassen.

Je kunt het nog in combinatie rijden met bv. de Pragelpass, of met een omweg met de Sattelegg en Ibergeregg, maar die drie passen zijn beduidend minder interessant en liggen ook een stuk lager. Al is de Pragelpass nog wel leuk om te rijden, maar ook erg smal en alleen op weekdagen toegankelijk.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 okt 2020, 20:23

Chris schreef: wo 07 okt 2020, 10:52 De Grimselpass ontbreekt het een beetje aan goed zicht op echt hoge bergen. Als je langs het stuwmeer rijdt zie je kortstondig de Finsteraarhorn, maar vanaf de pashoogte zijn het vooral bergen van rond de 3.000 meter. Vanaf de Furkapass heb je beter zicht op de Walliser Alpen met de Dom, Monte Rosa en Weisshorn, ook al is het verder weg. Ook zie je vanaf de Furkapass de Finsteraarhorn.

Van het rondje passen in dat gebied heeft de Sustenpass misschien wel het meest spectaculaire uitzicht, omdat de hoge bergen daar vrij dichtbij zijn. De Nufenenpass heeft ook mooi uitzicht op het Berner Oberland maar dan van iets grotere afstand. De Gotthardpass vind ik zelf niet zo interessant. Ja het is mooier dan de Posbank maar in dat gebied is het misschien de minste, al ken ik de Lukmanier nog niet, die schijnt ook een beetje 'mwah' te zijn.
Er is natuurlijk meer dan alleen uitzicht op hoge bergen, en wat dat betreft begrijp ik Chrysa wel als zij zegt dat het uitzicht vanaf de Grimsel bijzonder is. Ik vind het ook een geweldige pas. De Susten is overigens ook mooi.

Aan de Lukmanier mis je niks. Het is een vlotte weg om te rijden maar qua uitzichten is de pas echt niks bijzonders en zijn er heel wat meer mooiere passen in Zwitserland te rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 07 okt 2020, 22:19

Vegi schreef: di 06 okt 2020, 20:51De Rhone duidelijk zichtbaar in het tegenlicht, ergens boven vermoedelijk Visp in de richting van Martigny kijkend. Linksboven is de Mont Blanc zichtbaar. Helemaal links is het stuwmeer van de Grande Dixence dam. Die dam van 285 meter hoog, de hoogste zwaartekrachtdam van de wereld.
De foto heb je boven Sierre gemaakt zo te zien, Sion en zelfs z'n luchthaven zijn erop goed te herkennen. :)
Vegi schreef: di 06 okt 2020, 20:51Lac Leman :-).
De bergen zijn toch het best te zien als je ze in grote resolutie ziet, niet in de relatief kleine resolutie die het forum aanhoudt.
Heel herkenbaar dat uitzicht, alleen dan een paar Flightlevels lager. ;) Ben druk bezig met nieuwe video's daarvan, op YouTube vind je een vlucht van me van Freiburg naar Aosta.
Vegi schreef: di 06 okt 2020, 20:51De Mont Blanc rechtsboven, het vrij brede dal van Aosta (wat is de feitelijke naam?) zie je ook duidelijk.
Valle d'Aosta
Coen Tunnel schreef: wo 07 okt 2020, 20:23 Er is natuurlijk meer dan alleen uitzicht op hoge bergen, en wat dat betreft begrijp ik Chrysa wel als zij zegt dat het uitzicht vanaf de Grimsel bijzonder is. Ik vind het ook een geweldige pas. De Susten is overigens ook mooi.
Mee eens, de Grimselpass is één van de mooiste en indrukwekkendste bergpassen van de Alpen als je het op het landschap betreft. Susten is inderdaad ook erg fraai en ben persoonlijk ook fan van de Grosse Scheidegg, al is die helaas alleen per bus of met een speciale vergunning te berijden. Heb dat 1x mogen doen met eigen auto: Wow! 8-)

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » do 08 okt 2020, 10:31

Een paar dagen dit draadje niet openen en je wordt verwend met een flink aantal prachtige posts! :wow:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 10 okt 2020, 18:21

Bij het terugzoeken in foto's van 2012 kwam ik nog 3 foto's van de Julierpass (in H3: Tiefencastel-Silvaplana) tegen:

AfbeeldingJulierpass 2012 by Waldo Gadellaa, on Flickr

AfbeeldingJulierpass 2012 Hospiz by Waldo Gadellaa, on Flickr

AfbeeldingJulierpass by Waldo Gadellaa, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 15 okt 2020, 20:30

De Col des Mosses, gelegen in de H11 tussen Château-d'Œx en Aigle. Ik wilde eigenlijk via de hogere Col du Pillon maar de weg was helaas afgesloten.

Afbeelding
Col des Mosses 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Col des Mosses 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Col des Mosses 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Col des Mosses 04 by European Roads, on Flickr

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 15 okt 2020, 21:02

Toch zie je weinig van sneeuw in de omgeving wat erop duidt dat een hogere weg ontoegankelijk is 8-)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 16 okt 2020, 9:43

^^ met 1546m hoogte is de Pillon niet super hoog. De pas was deze zomer meerdere werken afgesloten wegens wegwerkzaamheden.