[CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » wo 22 jul 2020, 18:41

Als je gaat kamperen is Zwitserland helemaal niet zo duur, ik denk zelfs dat Zwitserland dan goedkoper is dan Côte d'Azur of Lago di Garda. En op die bestemmingen betaal je ook zomaar € 200 per nacht voor een mobile home in het hoogseizoen, in Zwitserland heb je dan al echt een goed hotel. Maar misschien geen 5-sterren zoals Hajo beweerd, want dan gaat het normaal wel richting de 300 - 400 euro per nacht (en nog veel meer voor de echt exclusieve hotels).

In Noorwegen kan je voor niet al te veel geld een hut huren. Dat heb je in Zwitserland een stuk minder, het aanbod accommodaties dat qua prijspeil tussen campings en hotels zit is niet zo heel groot. Aan de andere kant als je 3 dagen korter gaat dan heb je het hogere prijspeil toch al wel redelijk gecompenseerd. En Zwitserland is dermate dichtbij dat je niet een overnachting op de heen- en terugreis nodig hebt.

Aan de andere kant hoor je ook wel eens mensen klagen over het prijspeil terwijl ze het volgens mij prima kunnen betalen. Ik vind 4 euro voor een kopje koffie ook veel geld voor wat je krijgt, maar ik lig er echt niet wakker van. Als je om elke euro wakker ligt kan je beter maar dicht bij huis blijven...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 22 jul 2020, 18:53

Ook in Nederland worden soms zulke prijzen gevraagd.

Daarnaast kun je niet in de portemonnee van een ander kijken. En niet iedereen wil veel geld uitgeven aan iets, zelfs al kan die het betalen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 22 jul 2020, 19:25

Ooit heb ik, op doorreis door Zwitserland, inderdaad ongeveer 10 euro voor een koffie met iets erbij op een vzp betaald.
Na de kassa kwam je op een stil terras uit met uitzicht op een meer en daarachter de bergen. Op een mooie zomerse dag was het daar heerlijk zitten en ook het geld waard. En tegelijk het moment waarop de gedachte kwam om een volgende keer in Zwitserland vakantie te gaan vieren.
Hopelijk kan dat komende september.

Die vzp was trouwens de vzp Gruyeres langs de A12.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 22 jul 2020, 22:55

Dan gaan wij elkaar misschien wel tegenkomen in september.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 22 jul 2020, 23:13

De kunst, of grap zo je wilt, is juist in een 4 of 5 sterren hotel verblijven tegen een prijs die duidelijk onder de normale prijs ligt. ;)

Dit is een beetje een hobby van me. Hajo spendeert echt geen 600 of 700 euro voor één overnachting. :nuts: Als je goed zoekt en wat data betreft flexibel bent, vind je soms hele leuke aanbiedingen. Daarvoor moet je de website van het hotel of speciale sites als die van een luchtvaartmaatschappij bezoeken. Normaal betaal je voor één overnachting met ontbijt in een 5 sterren hotel bijvoorbeeld € 475 per persoon. Als je geluk hebt, kan dat ook voor minder dan de helft... :D

Zo heb ik ooit eens tegen een voor dat hotel belachelijk lage prijs in het Hotel Adlon Kempinski in Berlijn overnacht. :lol:
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 jul 2020, 23:31

Palance schreef: wo 22 jul 2020, 18:53 Ook in Nederland worden soms zulke prijzen gevraagd.

Daarnaast kun je niet in de portemonnee van een ander kijken. En niet iedereen wil veel geld uitgeven aan iets, zelfs al kan die het betalen.
Ik geef ook liever minder uit, maar bij een reis naar Zwitserland is het nou eenmaal een gegeven dat je weet dat bijna alles daar een tikje duurder is, en daar stel ik me ook op in. Ik ga daar dan niet moeilijk over doen.

En inderdaad, op meer toeristische plekken in Nederland ben je dit soort bedragen soms ook wel kwijt.
Hajo schreef: wo 22 jul 2020, 23:13 De kunst, of grap zo je wilt, is juist in een 4 of 5 sterren hotel verblijven tegen een prijs die duidelijk onder de normale prijs ligt. ;)

Dit is een beetje een hobby van me. Hajo spendeert echt geen 600 of 700 euro voor één overnachting. :nuts: Als je goed zoekt en wat data betreft flexibel bent, vind je soms hele leuke aanbiedingen. Daarvoor moet je de website van het hotel of speciale sites als die van een luchtvaartmaatschappij bezoeken. Normaal betaal je voor één overnachting met ontbijt in een 5 sterren hotel bijvoorbeeld € 475 per persoon. Als je geluk hebt, kan dat ook voor minder dan de helft... :D

Zo heb ik ooit eens tegen een voor dat hotel belachelijk lage prijs in het Hotel Adlon Kempinski in Berlijn overnacht. :lol:
Ik zat met mijn vriendin twee weken terug voor CHF 98 in een 4-sterren hotel van Mövenpick. Zonder ontbijt, dat wel, maar we hebben de volgende ochtend gewoon even een broodje bij een tankstation gehaald, daar heb je in Zwitserland ook genoeg keuze in.

Maar dat was niet duur, en zeker niet voor Zwitserse begrippen, dan is het echt een koopje. Een paar jaar terug was ik al blij als ik rond de CHF 100 überhaupt een tweepersoonskamer met eigen douche en wc kon vinden. Maar momenteel liggen de hotelprijzen in Zwitserland ook erg laag. En Mövenpick was voor mij ook wel interessant aangezien ik de Silver status heb bij het loyaltyprogramma van Accor. ;)
Willem schreef: wo 22 jul 2020, 19:25 Ooit heb ik, op doorreis door Zwitserland, inderdaad ongeveer 10 euro voor een koffie met iets erbij op een vzp betaald.
Na de kassa kwam je op een stil terras uit met uitzicht op een meer en daarachter de bergen. Op een mooie zomerse dag was het daar heerlijk zitten en ook het geld waard. En tegelijk het moment waarop de gedachte kwam om een volgende keer in Zwitserland vakantie te gaan vieren.
Hopelijk kan dat komende september.

Die vzp was trouwens de vzp Gruyeres langs de A12.
Dat is een prachtige VZP. Mijn vriendin en ik hebben daar op de terugweg vanuit Wallis een keer avondeten gehad op het terras. De prijs viel me nog mee, ik geloof dat we met z'n tweeën iets van CHF 50-60 kwijt waren, en we allebeide een hoofdgerecht en iets te drinken hadden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 jul 2020, 12:08

Door het Lauterbrunnental verlopen twee wegen, de hoofdweg en een secundaire weg die alleen voor aanwonenden toegankelijk is. Hier kan je mooi wandelen (of in mijn geval, een rondje hardlopen van Lauterbrunnen naar het dalstation van de Schilthornbahn).

Dit soort borden zie je vrij veel in het Berner Oberland.
Afbeelding
Lauterbrunnen Stegnatte 03 by European Roads, on Flickr

Het dalstation van de Schilthornbahn. Je gaat vanaf hier eerst met de kabelbaan naar Gimmelwald, daar stap je over op een kabelbaan naar Mürren en daar weer op een kabelbaan naar de Schilthorn.
Afbeelding
Schilthornbahn Talstation 02 by European Roads, on Flickr

Meer dan 50 jaar naar dato is James Bond hier nog alom aanwezig. In 1969 werd de film On Her Majesty's Secret Service uitgebracht, die voor een aanzienlijk deel in deze omgeving is opgenomen. Dit was de film met George Lazenby als Bond. Het was een succes, maar indertijd vond men Lazenby minder geslaagd. In de loop der jaren is de waardering voor deze film behoorlijk toegenomen omdat het zo getrouw is gebleven aan het boek van Ian Fleming. De cinematografie was voor die tijd ook ronduit sensationeel met die lange ski-achtervolgingen.
Afbeelding
Schilthornbahn Talstation 04 by European Roads, on Flickr

Eén van de bekendste features van het Lauterbrunnental zijn de enorme watervallen. Dit is de Mürrenbachfall, 417 meter hoog.
Afbeelding
Lauterbrunnen Mürrenbachfall 04 by European Roads, on Flickr

De Buchenbachfall, 380 meter hoog.
Afbeelding
Lauterbrunnen Buchenbachfall 01 by European Roads, on Flickr

De Aegertenbachfall, 261 meter hoog.
Afbeelding
Lauterbrunnen Aegertenbachfall 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lauterbrunnen Aegertenbachfall 04 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 24 jul 2020, 12:24

De weg naar Isenfluh, met uitzicht op de Jungfrau (4158 m). Links zie je ook nog net de top van de Mönch (4107 m).
Afbeelding
Isenfluh - Jungfrau 01 by European Roads, on Flickr

De H6 bij Meiringen / Innertkirchen.
Afbeelding
H6 Aareschlucht Meiringen 03 by European Roads, on Flickr

Haarspeldbocht op de H6
Afbeelding
H6 Aareschlucht Meiringen 01 by European Roads, on Flickr

Station Wilderswil, met de Jungfrau op de achtergrond. Dit is één van de grootste hoogteverschillen in de Alpen. Wilderswil ligt op 580 meter, de Jungfrau is bijna 3.600 meter hoger. Alleen de Mont Blancregio heeft vergelijkbare hoogteverschillen in de Alpen. Zermatt ligt al op 1600 meter dus heeft dat hoogteverschil niet over zo'n korte afstand.
Afbeelding
Wilderswil 05 by European Roads, on Flickr

Station Wilderswil met de Schynige Platte Bahn. Dit was de enige grote toeristenattractie van de regio die nog dicht was toen ik er was. Op 1 juli is het weer geopend.
Afbeelding
Wilderswil 04 by European Roads, on Flickr

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 jul 2020, 12:58

^^
Mooie plaatjes weer! 8-) Wat de hoogteverschillen betreft: In Wallis heb je ze ook wel, alleen wat minder bekend. Direct ten noorden van Visp (651 m) ligt bijv. de Bietschhorn (3934 m), ten noorden van Brig (684 m) de Nesthorn (3821 m) of (net iets minder hoog) ten noorden van Sion (491 m) de Wildhorn (3248 m). Ook heb je in het begin van de zijdalen vaak nog goed zicht op de plaatsen in het Rhônedal. Zo stond ik een aantal jaren geleden eens op de Gross Bigerhorn (3626 m) bij Grächen/Stalden waar je Visp mooi bijna 3000 m lager zag liggen.

Voor de rest zijn die extreme hoogteverschilen inderdaad zelden in de Alpen. Naast het Mont-Blanc massief houdt het wel zo'n beetje op. In de Kaukasus kom je het uiteraard beduidend vaker tegen, al zijn hoogteverschillen van 3000 m ook daar best flink.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 26 jul 2020, 12:21

Hajo schreef: wo 22 jul 2020, 17:15 Ik ben vaak in Zwitserland geweest en ik vind het prijspeil hoger liggen dan in omringende landen. Dat geldt in het algemeen voor alles. Van benzine tot de supermarkt en, inderdaad, hotels.
Benzine is juist relatief goedkoop (door lage belasting), nu door de zwakke Euro wel iets meer dan in Duitsland maar zeker minder dan in Nederland.
Vroeger was het beduidend goedkoper, maar toen de CHF steeds sterker werd bleven de vaste kosten (personeel, transport, gebouwen etc.) even duur dus werd het in andere landen naar verhouding goedkoper.

SnarfFlevoland schreef: wo 22 jul 2020, 1:45 Als ik zo kijk wat ik in Zwitserland in m'n winkelmandje heb liggen, dan kan ik daarvan in Duitsland ruim het dubbele kopen. Ik vind het best een schrikbarend verschil. Toegegeven, ik ben zowel in Duitsland als Zwitserland klant van de wat betere supermarkten (Edeka, Coop, Migros etc.), mogelijk is het prijsverschil tussen de discounters Lidl en Aldi wat minder. Desalniettemin zijn zeker vleeswaren in Zwitserland een flink stuk duurder, maar ook importproducten als fruit zijn verhoudingsgewijs in Zwitserland duurder.
Inderdaad, ik woon nu ruim 15 jaar in Zwitserland en kom ook vaak in Nederland en Duitsland en kan dat bevestigen. Vooral bepaalde dingen als vlees en fruit zijn erg duur. Sommige dingen kosten zelfs drie of vier keer zoveel als in Nederland of Duitsland, bouillon bijvoorbeeld.
Anderzijds zijn er een paar dingen juist goedkoper, electronica, benzine en auto's bijvoorbeeld.

Mijn vuistregel is dat als een Euro 2 CHF waard zou zijn, de prijzen (en lonen) vergelijkbaar zouden zijn met Nederland. Vroeger was de koers ca 1.50, dus was het een derde duurder, maar nu is het bijna 1:1 dus krijg je een factor 2.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 27 jul 2020, 6:55

Mijn vuistregel is dat als een Euro 2 CHF waard zou zijn, de prijzen (en lonen) vergelijkbaar zouden zijn met Nederland. Vroeger was de koers ca 1.50, dus was het een derde duurder, maar nu is het bijna 1:1 dus krijg je een factor 2.
Je moet in Zwitserland dus goed opletten, maar je kunt wel goedkoper uit zijn door bijvoorbeeld te eten in lunchrooms van supermarkten. Die zijn een stuk goedkoper dan reguliere restaurants.

Overigens zijn ook scheermesjes in Zwitserland een stuk goedkoper 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 jul 2020, 10:11

Wat foto's van de Grimselpass.

Bij Guttannen. Een waterkruising (ford / furt).
Afbeelding
Guttannen 02 by European Roads, on Flickr

De Panoramastrasse Oberaar was helaas nog gesloten.
Afbeelding
Panoramastrasse Oberaar by European Roads, on Flickr

Bovenop de Grimselpass. De Totesee.
Afbeelding
Grimselpass 02 by European Roads, on Flickr

Blik richting het Haslital.
Afbeelding
Grimselpass 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Grimselpass 07 by European Roads, on Flickr

Het oorspronkelijke ACS bord stond weggestopt, niet meer op de pashoogte.
Afbeelding
Grimselpass 09 by European Roads, on Flickr

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 27 jul 2020, 13:08

Krijg helemaal zin om op reis te gaan :yes:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 jul 2020, 11:13

Nog wat Grimselpass, de Walliser zijde.

Panorama over het Obergoms, met daar achter de Lepontische Alpen. Het gebergte kent een boel toppen tot circa 3.500 meter. Links zie je volgens mij de Galenstock (3586 m), één van de hogere toppen van de Urner Alpen. En je ziet de Furkapass.
Afbeelding
Grimselpass 11 by European Roads, on Flickr

Het dorp in het midden is Gletsch. In een lang verleden kwam de Rhônegletscher bijna tot aan dit dorp. Tegenwoordig zie je de gletsjer nog net vanaf de Grimselpass, maar vanaf de Furkapass is het al niet meer te zien. De Rhônegletsjer is één van de bekendste voorbeelden van een krimpende gletsjer: de tong ligt op 2.200 meter hoogte en op het zuiden. Dat soort gletsjers krimpen het snelst, de 0-gradengrens ligt in de zomer vaak ruim boven de 3.000 meter.
Afbeelding
Grimselpass 14 by European Roads, on Flickr

In 1964 kwam de gletsjer nog echt tot over het kantelpunt (van de James Bondfilm Goldfinger). Van deze locatie later nog wat foto's.
Afbeelding

Grimselpass bord aan de Walliser zijde.
Afbeelding
Grimselpass 16 by European Roads, on Flickr

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » di 28 jul 2020, 22:12

Chris schreef: vr 03 jul 2020, 13:004. Vlakbij Stechelberg. Onderaan de rotswand zit het talstation van de Schilthornbahn. Links de Mürrenbachfall, een 417 meter hoge waterval. In 2009 is vastgesteld dat dit geen cascadeval is van 250 meter, maar één waterval van 417 meter. De kabelbaan voor goederenvervoer naar Mürren gaat er recht overheen. De Schilthornbahn gaat via Gimmelwald naar Mürren (iets naar links).
The direct Stechelberg-Mürren freight ropeway will be rebuilt with two cabins and opened to passengers. It is the most steep ropeway in Switzerland at 160 to 168% (depending on how much it is loaded). It is accessible by passengers when the two via Gimmelwald (which are actually a single system, with only one motor in Mürren) are closed because of maintenance or other reasons.

https://www.youtube.com/watch?v=DoaFdSzDW9E

https://www.youtube.com/watch?v=QpKFKbxywwk

I would like to travel on it before it gets replaced, but it isn't clearly publicized when it is open to passengers.

The other two above Mürren will also be replaced, while the ones via Gimmelwald will remain as they are.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 01 aug 2020, 10:59

De Furkapass, beginnend vanaf Gletsch.

1. Drie niveau's. Op de achtergrond de Muttenhorn (3099 m)
Afbeelding
Furkapass 01 by European Roads, on Flickr

2. Overzicht richting Gletsch. Links de toevoer naar de Furkapass, rechts de Grimselpass. Daarachter, het Rhônedal en de Alpen van Wallis.
Afbeelding
Furkapass 02 by European Roads, on Flickr

3. Panorama over het laagste deel van de Furkapass.
Afbeelding
Furkapass 03 by European Roads, on Flickr

4. Uitzicht over het Rhônedal, met daarachter de machtige Weisshorn (4506 m). Het is de 9e piek van de Alpen, maar de 4e als je de prominentie op meer dan 400 meter zet.
Afbeelding
Furkapass 05 by European Roads, on Flickr

5. Links van de Weisshorn zie je volgens mij de Zinalrothorn (4221 m). De afstand is overigens wel tegen de 80 kilometer.
Afbeelding
Furkapass 06 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 03 aug 2020, 16:17

Furkapass deel II. Er is veel te zien hier.

Rechts lag ooit de gletsjertong van de Rhônegletsjer. Die is dermate teruggetrokken dat je het vanaf de pasweg zelf niet meer kan zien (wel vanaf de Grimselpass). Vroeger kon je vanaf de haarspeldbocht zo naar de gletsjer lopen. Kan nog steeds, maar het is verder weg en de gletsjertunnels bestaan niet meer volgens mij.
Afbeelding
Furkapass 09 by European Roads, on Flickr

De beroemde Belvédère.
Afbeelding
Furkapass 10 by European Roads, on Flickr

Beroemd van dit hotel (inmiddels buiten gebruik). Het dateert uit 1882. Artikel: Hotel Belvédère: The Iconic Swiss Hotel on The Edge of The Rhone Glacier
Afbeelding
Furkapass 15 by European Roads, on Flickr

Overzicht over de Walliser Alpen. Rechts het massief van de Weisshorn (4506 m). In het midden het massief van de Dom (4545 meter, de hoogste berg die geheel in Zwitserland is gelegen). Helemaal links het massief van de Monte Rosa (4634 m, de hoogste berg van Zwitserland).
Afbeelding
Furkapass 16 by European Roads, on Flickr

Detail van de Mischabel groep. Rechts de pieken van de Dom, dat blokkige deel in het midden is de Alphubel (4206 m), links het Monte Rosa massief, maar ik ben er niet helemaal uit of je daar Lyskamm (4527 m) of het hoogste deel van de Monte Rosa ziet. Ik ben geneigd te zeggen dat dit de Lyskamm is. Je kan de Matterhorn vanaf hier niet zien omdat de Dom er voor ligt.
Afbeelding
Furkapass 17 by European Roads, on Flickr

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 aug 2020, 17:13

Chris schreef: ma 03 aug 2020, 16:17Rechts lag ooit de gletsjertong van de Rhônegletsjer. Die is dermate teruggetrokken dat je het vanaf de pasweg zelf niet meer kan zien (wel vanaf de Grimselpass). Vroeger kon je vanaf de haarspeldbocht zo naar de gletsjer lopen. Kan nog steeds, maar het is verder weg en de gletsjertunnels bestaan niet meer volgens mij.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met gletsjertunnels, maar in 2015 nog ben ik vanaf Belvédère in de ijsgrot/tunnel geweest die elk jaar in de Rhônegletsjer wordt uitgehakt. Ook dit seizoen is die er weer, sinds 1870 al elk jaar: http://www.gletscher.ch/eisgrotte/

Best een leuke attractie en met 9 frank niet al te duur, en op een warme dag kun je er even heerlijk afkoelen. 8-)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 aug 2020, 15:16

Chris schreef: ma 03 aug 2020, 16:17 Helemaal links het massief van de Monte Rosa (4634 m, de hoogste berg van Zwitserland).
De Monte Rosa is inderdaad een massief, de hoogste bergtop zelf is de Dufourspitze. ;) Mooie foto's weer! :top:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 aug 2020, 20:50

De Monte Rosa is een groot massief met een boel toppen, de meeste daarvan hebben weinig prominentie. Zelfs Lyskamm is relatief weinig prominent vanwege de nabije Monte Rosa.

Nog wat meer foto's van de Furkapass.

Vroeger kwam rechts de Rhônegletsjer nog zichtbaar boven het dal uit.
Afbeelding
Furkapass 19 by European Roads, on Flickr

Dezelfde locatie in 1964, de James Bondfilm Goldfinger:
Afbeelding

Nogmaals het zicht over de Weisshorn (rechts) en Dom (links).
Afbeelding
Furkapass 22 by European Roads, on Flickr

Vanaf dit punt zie je de Matterhorn (4478 m) er net bovenuit steken. De afstand is hemelsbreed 87 kilometer.
Afbeelding
Furkapass 23 by European Roads, on Flickr

De Grimselpass, met daarachter het Berner Oberland.
Afbeelding
Furkapass 26 by European Roads, on Flickr

De Finsteraarhorn (4274 m), de hoogste berg van het Berner Oberland, maar relatief onbekend omdat hij van veel kanten niet goed zichtbaar is. Vanaf de noordkant (de klassieke toeristenkant) kan je hem volgens mij nergens zien, behalve misschien vanaf de Bachalpsee als ik het mij vaag herinner.
Afbeelding
Furkapass 27 by European Roads, on Flickr

Een andere hoge berg die zichtbaar is, is de Lauteraarhorn (4042 m).
Afbeelding
Furkapass 28 by European Roads, on Flickr

De Furka pashoogte (2436 m). De mooiste uitzichten zijn toch wel aan de westzijde zoals op de afgelopen foto's te zien was.
Afbeelding
Furkapass 30 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 aug 2020, 15:10

Vanaf Stechelberg kun je met de Schilthornbahn naar de Schilthorn (2970 m). Ik ben in het autovrije dorp Mürren (1638 m) uitgestapt. In Mürren heb je ook al een fantastisch uitzicht over de bergen.

1. Vertrek uit Stechelberg. De parkeerplaats is ook steeds groter geworden volgens mij.
Afbeelding
Stechelberg - Gimmelwald cable car 02 by European Roads, on Flickr

2. Het panorama in Mürren. Je zou er maar wonen zeg... Het was er overigens nu wel heel erg rustig. Veel restaurants en cafés waren ook dicht. Toch een stuk minder toeristen.
Afbeelding
Mürren 01 by European Roads, on Flickr

3. De Eiger (links), Mönch (midden) en Jungfrau. Op dit punt blokkeert de Schwarzmönch nog een deel van het uitzicht op de Jungfrau.
Afbeelding
Mürren 02 by European Roads, on Flickr

4. De 'Lauterbrunnen Wall' aan het einde van de vallei.
Afbeelding
Mürren 03 by European Roads, on Flickr

5. De spoorlijn Grütschalp - Mürren, die overigens niet op de rest van het Zwitserse spoornet is aangesloten. Je kan op twee manieren naar Mürren, via de Schilthornbahn, of via een kabelbaan van Lauterbrunnen naar Grütschalp en daarna deze trein.
Afbeelding
Mürren 09 by European Roads, on Flickr

6. Dat uitzicht.. In de linkerhelft de trio Eiger + Mönch + Jungfrau (deze worden vaak in één adem genoemd) en rechts de Lauterbrunnen Wall met de Gletscherhorn (3983 m) als hoogste punt.
Afbeelding
Mürren 11 by European Roads, on Flickr

7. Detail van de Breithorn (3780 m).
Afbeelding
Mürren 15 by European Roads, on Flickr

8. Onderaan zie je nog net het station Wengernalp van de spoorlijn Lauterbrunnen - Kleine Scheidegg. De bergen daarachter zijn de Wetterhorn + Schreckhorn, die boven Grindelwald uitstijgen.
Afbeelding
Mürren 18 by European Roads, on Flickr

9. Detail van de Eiger (3970 m). Deze berg is vooral beroemd van de 'Eigernordwand', een vrijwel verticale wand van 1.800 meter hoog. De noordwand heeft tot veel dodelijke ongelukken geleid. De noordwand is pas in 1938 voor het eerst beklommen, meer dan 70 jaar na de eerste beklimming van de Matterhorn. De Eiger heeft altijd tot de verbeelding gesproken.
Afbeelding
Mürren 20 by European Roads, on Flickr

10. De machtige Jungfrau (4158 m). Vaak wordt gedacht dat dit de hoogste berg van het Berner Oberland is, maar zoals bij de Furkapass aangestipt is dat de minder goed zichtbare Finsteraarhorn.
Afbeelding
Mürren 22 by European Roads, on Flickr

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 aug 2020, 18:35

Het is daar altijd een indrukwekkend natuurspectakel! 8-) :top:
Chris schreef: vr 07 aug 2020, 15:10 5. De spoorlijn Grütschalp - Mürren, die overigens niet op de rest van het Zwitserse spoornet is aangesloten. Je kan op twee manieren naar Mürren, via de Schilthornbahn, of via een kabelbaan van Lauterbrunnen naar Grütschalp en daarna deze trein.
De spoorlijn is wel perfect afgestemd om de kabelbaan van Grütschalp naar Lauterbrunnen en vice versa, vanwaar de kabelbaan weer direct aansluiting geeft op treinverbindingen naar Interlaken op het station van Lauterbrunnen. Het is inderdaad wel wat apart zo'n spoorlijntje "in het niets", maar desalnietemin geeft dat Mürren wel een speciale sfeer en attractie. Je had ook zoiets op de Reiseck in Oostenrijk, al was dat laatstgenoemde spoorlijntje puur voor de bouw van stuwmeren bedoeld en later voor toeristische doeleinden. Helaas is dat spoorlijntje in 2014 compleet opgedoekt.
Chris schreef: vr 07 aug 2020, 15:10 10. De machtige Jungfrau (4158 m).
Tegenwoordig moet ik bij de naam van de Jungfrau altijd denken aan de liftnamen in het skigebied van de Kleine Scheidegg. Om in de winter per ski van Grindelwald naar Wengen te komen zijn er volgende liften: Männlichen, Gummi, Wixi en Bumps. En dat allemaal onder het oog van de Jungfrau. Ja, ja, die Zwitsers! :lol: :rofl2:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 aug 2020, 18:48

Ik herinner mij nog van vroeger dat er van Lauterbrunnen naar Grütschalp geen kabelbaan was, maar zo'n funiculaire. Ik denk dat die uiteindelijk te oud was / niet genoeg capaciteit had.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 aug 2020, 19:36

^^
Dat klopt, die is vanwege z'n oudheid en beperkte capaciteit vervangen voor een kabelbaan. Die nieuwe kabelbaan is echter ook niet standaard, omdat er maar 1 grote cabine is en deze d.m.v. een lier voortbewogen wordt.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 07 aug 2020, 20:17

Hoe krijgen ze de treinen eigenlijk op dat stukje spoor boven als er geen aansluiting op de rest van het net is?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 aug 2020, 20:23

Dat zijn maar kleine smalspoortreinen die daar rijden. Rijtuig per rijtuig op een kleine dieplader kun je die daar best krijgen. Het dorp Mürren is immers ook gebouwd. Er loopt vanaf Lauterbrunnen wel een weg. Dan zet je ze bij Winteregg op het spoor.

Edit: even gegoogled. Niet met een dieplader, maar zo:

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 aug 2020, 20:24

Blijkbaar met een speciaal transport over bosweggetjes van Isenfluh naar Grütschalp. Er is ook een onverharde bosweg van Lauterbrunnen naar Grütschalp maar die zal wel te steil zijn. Ik heb aan de overkant Wengen - Lauterbrunnen gewandeld en daar kan je met een gewone auto of vrachtwagen niet overheen. Met een 4x4 zou het wel kunnen.

In Mürren rijden ook motorvoertuigen rond, bijvoorbeeld van bouwbedrijven en een enkele pickup truck. Ook daar moet wel eens wat gebouwd worden:

Afbeelding
Mürren 05 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 09 aug 2020, 20:18

De Furkapass vanuit de auto gezien. Opmerkelijk is dat de weg aan de Wallis-zijde beduidend beter uitgebouwd is dan aan de kant van Uri. Het uitzicht is aan de oostkant ook wat minder spectaculair.

Afbeelding
Furkapass 31 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Furkapass 33 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Furkapass 34 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Furkapass 35 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Furkapass 36 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 aug 2020, 12:21

De Oberalppass (2044 m) ten oosten van Andermatt. Ik vond het een beetje tegenvallen als je net van de Furka komt. Het is zeker mooi, maar niet zo spectaculair. Wel weer van het lijstje kunnen afstrepen.

Afbeelding
Oberalppass 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Oberalppass 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Oberalppass 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Oberalppass 05 by European Roads, on Flickr

Dit zie je veel in Zwitserland. Mensen die met een historische auto over de passen rijden alsof het 1930 is.
Afbeelding
Oberalppass 07 by European Roads, on Flickr

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 18 aug 2020, 20:52

Heerlijke foto's :)<>: