[CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door jelger » ma 31 aug 2020, 17:04

Ja, tijd zullen we in principe hebben. Goed om me even te herinneren aan het weer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 31 aug 2020, 17:29

Schelpenpaadje schreef: ma 31 aug 2020, 15:13
Pino schreef: ma 31 aug 2020, 13:04 Vraag is alleen hoezeer men in de jaren '60, toen de weg werd aangelegd, nog hard bezig was met een nationaal réduit als tegengesteld aan lucht- en atoomoorlog. Ik heb het idee dat de Zwitsers met hun stellingen rond de Gotthard ook in de jaren '60 nog wel gevoelig waren voor dit soort ideeën.
Het feit dat Zwitserland neutraal is kan meespelen in de wat afwijkende keuzes, ook gedurende de veranderende wijze van oorlogvoering. Als je niet actief deelneemt in conflicten en je militair gezien vooral bezig houdt met de landsverdediging kun je het jezelf makkelijker permitteren (en biedt het nog altijd enige mate van zekerheid) om dit soort investeringen te doen.
Dat klinkt ergens als Nederland tot aan de Tweede Wereldoorlog. Vergeet niet hoe wij ook in de meidagen van 1940 nog de waterlinie inzetten om ons nationale réduit te beschermen. En we waren toch neutraal? Maar met een vijand die parachutisten achter de linies kon loslaten, kochten we daar niet zo heel veel voor. En dat lag niet alleen aan Nederland. Bij de Belgen lag het fort Eben-Emael er binnen uren uit. Het was gewoon totaal niet berekend op Blitzkrieg.

Nou goed, dat wil niet automatisch zeggen dat de Zwitsers er in hun bergachtige setting er maar beter mee konden stoppen. Feit is dat tot aan het einde van de Koude Oorlog nog van alles is gedaan met verdedigingswerken rond de Gotthard, ook om die atoom-proof te maken. Er zal wel over nagedacht zijn wat de waarde dan nog was van dit soort stellingen op de grond, gebaseerd op scenario's die waren bijgewerkt voor wat er in en na WO2 allemaal was gebeurd. Over enkele decennia komt het uit de archieven ...

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 31 aug 2020, 19:24

^^ Nederland heeft zijn geologie niet echt mee, waardoor een vijandig leger vrij makkelijk kan oprukken. Bij de Afsluitdijk is de infasie daarentegen flink vertraagd. Als je weet waar de vijand langs gaat komen kun je je daar als land toch vrij effectief op voorbereiden.

Al in de Tweede Wereldoorlog waren nieuwe manieren van oorlogvoeren vrij cruciaal (bombardementen zoals op Rotterdam en op de Duitse oorlogsindustrie) en natuurlijk de atoomaanvallen op Japan. Ik denk dat je niet kunt zeggen dat tanks, infanterie en artillerie van de ene op de andere dag irrelevant werden. Ze vervullen tot op de dag van vandaag zelfs een rol. Al is die in Europa gelukkig nihil :mrgreen:

Voor Zwitserland is de militaire bescherming onderdeel van de onafhankelijke positie die het land graag heeft. Ook al zijn er al decennia geen concrete dreigingen meer binnen Europa.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » ma 31 aug 2020, 23:12

Interessante info over de passen. Vorig jaar ben ik een paar dagen in Innertkirchen geweest nabij Meiringen. Heel mooi gebied, veel te doen en inderdaad relatief betaalbaar zoals ik eerder in dit topic al schreef. Ik kwam er terecht omdat de accommodatie midden in de zomervakantie (toen we corona nog niet kenden) ongeveer 70% kostte van die in de omgeving van Interlaken.
Zelf kwam ik vanuit Aosta naar Innertkirchen. Ook genoeg moois te zien daar (flink understatement) en dat is ook een relatief goedkoop gebied in de Alpen. Je bent wel redelijk wat tijd kwijt aan zo'n route, maar een straf is dat zeker niet. Wat ook vertraagt is dat je vaak stopt om nog extra te genieten. Het vlakke stuk door het Rhonedal is rondom Visp behoorlijk tijdrovend maar het was ook hoogseizoen in het oude normaal.
Jelger, voor een route over de Grimselpas of Furkapas richting Rhonedal raad ik bij mooi weer (kijk omhoog hoe het op 3.000 meter is) echt de kabelbaan Fiesch-Eggishorn aan. Fiesch rij je gewoon langs op die route. Vervolgens kun je voor een redelijke prijs 2.000 meter omhoog naar dit geweldige uitzichtspunt (veel goedkoper dan de peperdure banen rondom Lauterbrunnen/Grindelwald). Je hebt een uitzicht rondom. Je zit eerste rang boven de Aletschgletsjer en kijkt zo naar de Konkordiaplatz (de ijsvlakte onderaan de Jungfrau).
Dure kabelbaan (zo'n 50 euro p.p.) maar ook 1 in dezelfde categorie is van Courmayeur naar de Helbronner aan de voet van de Mont Blanc vanuit het dal van Aosta. Je kan ook verder door naar Chamonix. Moet iemand anders de tunnel voor je doorrijden ;-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 sep 2020, 13:34

De westkant van de Sustenpass (Haslital-kant). Hier wordt het uitzicht gedomineerd door de Gwächtenhorn (3420 m). Ondanks dat deze berg niet bijzonder hoog is, ligt er veel meer sneeuw op dan andere bergen van deze hoogte. Komt misschien door zijn oriëntatie op het noorden. De Steingletscher is hier relatief ver teruggetrokken, het deel onder de 2200 meter is hier gesmolten. Desondanks is het wel één van de laagste gletsjers van de Zwitserse Alpen (er zijn passen die hoger zijn). Tot deze eeuw kwam de gletsjer nog bijna tot aan dat meer.

Afbeelding
Sustenpass 14 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Sustenpass 18 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Sustenpass 16 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Sustenpass 20 by European Roads, on Flickr

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 06 sep 2020, 15:17

Adembenemend. Ik verwacht daar over een week of twee te passeren. Of er zulke perfecte weersomstandigheden zijn...

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 06 sep 2020, 15:40

Zeker mooi. Wat me aan het twijfelen brengt. Ik had juist bedacht dat ik deze oversla op de route Luzern -> Lugano / Varese omdat het anders misschien iets te gortig wordt (in oost -> west richting) met omrijden.

Route nu uitgestippeld is via de Brünig Pass (Meiringen), over de Grimselpas, Furkapas en dan uiteraard de Gotthardpas.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 06 sep 2020, 16:24

^^ Nufenenpas nog overwogen?

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 06 sep 2020, 17:01

Ja, ziet er op de foto's ook mooi uit. Maar weegt dat op tegen het afsnijden van de Furka en Gotthard passen? Ik heb geen van de Zwitserse passen ooit gereden, dus het is kiezen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 sep 2020, 17:37

De Gotthardpas is van die passen wel de minst bijzondere, eentje die het minst een omweg waard is.

De Nufenenpas biedt een fantastisch uitzicht over het Berner Oberland, maar dan moet het wel helder weer zijn. Dat geldt natuurlijk voor alle passen, maar bij de Nufenenpas is dat uitzicht op het Berner Oberland wel het meest bijzondere deel. De directe omliggende bergen zijn minder overweldigend.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 sep 2020, 18:27

jelger schreef: zo 06 sep 2020, 15:40 Zeker mooi. Wat me aan het twijfelen brengt. Ik had juist bedacht dat ik deze oversla op de route Luzern -> Lugano / Varese omdat het anders misschien iets te gortig wordt (in oost -> west richting) met omrijden.

Route nu uitgestippeld is via de Brünig Pass (Meiringen), over de Grimselpas, Furkapas en dan uiteraard de Gotthardpas.
Je zou vanaf Luzern ook eerst de A2 kunnen pakken naar Wassen, dan de Sustenpass, de Grimselpass en dan aansluiten ofwel de Furkapass en Gotthardpass, of de Nufenenpass. Zoals Chris al zegt is de Nufenen vooral indrukwekkend bij goed weer, met goed uitzicht richting Berner Oberland. Maar dan moet je wel van zuid naar noord rijden, of bovenop stoppen. Als je de andere kant op rijdt en het weer middelmatig is zou ik toch eerder voor de Furka en Gotthard gaat. Want de combi Furka en Gotthard is ook best aardig. De Furka is leuk om te rijden en wellicht is de ijsgrot nog open, op de Gotthardpass zit een museum dat interessant is voor een kort bezoek, en de oude weg (de Tremola) om af te dalen naar Airolo is interessanter dan de hoofdweg. Al is de hoofdweg ook best leuk; je daalt aardig vlot af over een goede weg. Ook best mooi aangelegd.

Het omweggetje over de Susten in plaats van de Brünig zal je iets meer tijd kosten, maar niet heel veel meer, terwijl de Brünig op zich geen bijzondere pas is. De weg over de Brünig is een prima, vrij snelle route, maar de Sustenpass is ook een moderne weg waar je weinig oponthoud zult hebben. Het uitzicht over de Sarnersee en de Lungerersee is het leukste aan de route over de Brünig, maar het is maar vrij kort dat je uitzicht hebt op beide meren omdat de doorgaande weg door enkele tunnels loopt. De Brünigpass zelf is dermate laag dat je daar geen bijzonder uitzicht hebt.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 06 sep 2020, 18:46

Ok, dan denk ik nog na over de Sustenpas, waarbij ik dan een driekwart cirkel maak over alle passen. Als het meevalt in tijd of kilometers dan is dat de moeite wel waard. Het ging me overigens niet om de Brunig Pas, die had ik niet eens op de radar tot ik het hierboven opschreef. Was meer de routering in het algemeen. Bij de Gotthard had ik ook de oude weg in het hoofd.

En wat Nufenenpass betreft: ja deze zouden we dan van west naar oost (richting Italië) rijden. Niet andersom. Op de terugweg komen we niet langs deze omgeving. Dan rijden we via de Simplon naar de omgeving van Sion.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 06 sep 2020, 22:05

Ik vind de suggestie Luzern -> Wassen -> Süsten -> Grimsel en dan Nufenen of Furka -> Gotthard wel een aardige.

Brünig mis je weinig aan, zeker vergeleken bij de anderen.

Als je op deze route voor de Nufenen kiest in plaats van Furka dan zou je de Gotthardpas alsnog kunnen pakken op de terugweg in plaats van de tunnel (er even vanuit gaand dat je ongeveer dezelfde route terug neemt en dan geen omwegen zou willen nemen).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 sep 2020, 11:02

Aan de westkant van de Sustenpass is een zijweg naar de Steingletscher. Die gletsjer is tegenwoordig best wel wat teruggetrokken, hij kwam tot vrij recent op een paar honderd meter van die weg. Maar het is wel een mooi gebied om serieuze bergwandelingen te maken zonder dat je een halve dag kwijt bent om alleen al in het hooggebergte te komen, of dat je een kabelbaan nodig hebt.

Locatie: https://www.google.com/maps/@46.7132695 ... a=!3m1!1e3

Parkeren is er overigens gratis. Er zijn ook geen voorzieningen, de weg er naar toe is wel geasfalteerd.

Afbeelding
Steingletscher Sustenpass 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Steingletscher Sustenpass 02 by European Roads, on Flickr

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 sep 2020, 13:47

^^ Dat is toch een tolweg?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 sep 2020, 13:52

Ik heb daar niks van gezien. Geen poort / huisje / slagboom of iets waar je moest betalen.

Het Zwitserse leger was daar overigens aan het schieten toen ik er was.

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » vr 11 sep 2020, 14:11

^^
Waarschijnlijk omdat je geen tol betaald had natuurlijk ;)
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 11 sep 2020, 22:26

^^ Dan betaal je wel een hoge prijs :mrgreen:

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » za 12 sep 2020, 14:18

Chris schreef: ma 31 aug 2020, 12:14 Ik kwam de term Scheiteltunnel ook al tegen voor de oude Lötschbergtunnel, kennelijk om het te onderscheiden van de Basistunnel, maar de oude Lötschbergtunnel ligt ook wel diep natuurlijk. Een nogal rekbare definitie.
In Italy they refer as "base tunnels" for those of the new Fréjus and Brenner railways, even if the one on the Fréjus route is the third railway on this corridor (although the first one ran on the Mont Cenis pass and was used only for 4 years), and if on the Brenner railway there is no Scheiteltunnel (summit tunnel).

Then on the Milan-Genoa line there are three cross-mountain rail tunnels, but none of them is usually called "summit tunnel" or "base tunnel". The first is named after the pass (Giovi), the second after the town near it (Ronco), the third is just called "terzo valico" (third pass crossing). Obviously each time a line was built there it had a longer summit tunnel, a lower heigh, and less steep tracks.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 sep 2020, 13:31

Wat foto's vanuit Wengen, een autovrij dorp dat alleen per trein te bereiken is. Er is wel een gravelweg van Lauterbrunnen naar Wengen die deels wel te berijden is met normale voertuigen maar op een gegeven moment wordt het zo smal en steil dat je er eigenlijk alleen nog met een quad overheen zou kunnen.

Afbeelding
Wengen 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wengen 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wengen 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wengen 06 by European Roads, on Flickr

De Jungfrau (4158 m). Eigenlijk zie je hier vooral de bekende 'Wengen Jungfrau' (4089 m), de eigenlijke top ligt 300 meter daar achter en is daardoor bijna niet zichtbaar.
Afbeelding
Wengen - Jungfrau by European Roads, on Flickr

Nog wat mooie bergfoto's:
SPOILER: TOON

De Breithorn (3780 m) en rechts de Tschingelhorn (3562 m).
Afbeelding
Wengen - Breithorn - Tschingelhorn by European Roads, on Flickr

Detail van de top van de Breithorn. Toch wel een markante berg in de regio.
Afbeelding
Wengen - Breithorn 02 by European Roads, on Flickr

De Grosshorn (3754 m) achter het markante haakje / pyramide van de Schwarzmönch, erg in het oog springend vanuit Lauterbrunnen.
Afbeelding
Wengen - Grosshorn by European Roads, on Flickr

De Gspaltenhorn (3436 m). Deze foto is wel super ver ingezoomd, de afstand is in werkelijkheid 13 kilometer.
Afbeelding
Wengen - Gspaltenhorn by European Roads, on Flickr

De opvallende Silberhorn, een berg die onderdeel van de Jungfrau is. Hier lijkt het net of de sneeuw zo vanuit het bos uitrijst ;-)
Afbeelding
Wengen - Silberhorn 02 by European Roads, on Flickr

De Staubbachfall
Afbeelding
Wengen - Staubbachfall 02 by European Roads, on Flickr

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 15 sep 2020, 13:38

^^ Wat leuk! Daar was ik vorige week nog! :D
Prachtige omgeving! Zal ook eens wat foto's van deze omgeving posten binnenkort.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 15 sep 2020, 14:45

Fe-no-me-naal. :wow:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 15 sep 2020, 17:28

Niks aan toe te voegen :mrgreen:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 16 sep 2020, 12:45

De Reichenbachfall bij Meiringen is een leuke attractie voor 1-2 uur (of langer als je een flinke wandeling wil maken). Bij Meiringen kan je met een funiculair omhoog naar de Reichenbachfall. Gratis parkeren en een ticket was volgens mij 10 CHF. Ook leuk voor kinderen.

De Reichenbachfall is ook bekend van Sherlock Holmes. Ik ken die verhalen niet, maar het wordt gebruikt als attractie.

Afbeelding
Reichenbachfall-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Reichenbachfall-4 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Reichenbachfall-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Reichenbachfall-7 by European Roads, on Flickr

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 16 sep 2020, 21:32

Mooie foto's van een mooie omgeving.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 16 sep 2020, 21:48

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niets van de verhalen van Sherlock Holmes ken, maar in Meiringen wordt zijn verhaal flink uitgebuit, met onder meer een standbeeld, diverse horeca die ernaar vernoemd zijn, gerelateerde items die worden verkocht in souvenirwinkeltjes, enz.

Zelf had ik overigens geen dringende behoefte aan een pijp :p
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 sep 2020, 11:25

Boven de Reichenbachfall bevindt zich de weg naar de Grosse Scheidegg. Deze bergpas naar Grindelwald is geasfalteerd maar er mogen alleen postbussen overheen. Het staat dan ook niet bewegwijzerd. Ik weet eigenlijk niet hoe ver je nou kan komen met de auto. Er zal wel een keer een verbodsbord of slagboom staan. De bewegwijzerde Schwarzwaldalp is wel vlak voor de pashoogte en op satellietbeelden is daar ook een parkeerterrein te zien waar veel auto's staan, dus daar zou je moeten kunnen komen.

Afbeelding
Zwirgi-1 by European Roads, on Flickr

Het stuwmeertje Zwirgi dat wordt gebruikt om de waterafover naar de Reichenbachfall te reguleren.
Afbeelding
Zwirgi-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Zwirgi-4 by European Roads, on Flickr

Uitzicht over Meiringen.
Afbeelding
Zwirgi-5 by European Roads, on Flickr

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 sep 2020, 13:58

Volgens mij zie ik hier op Streetview in de verte het verbodsbord voor gemotoriseerd verkeer: https://www.google.nl/maps/@46.676204,8 ... 312!8i6656

Jammer dat je er niet overheen mag. In Oostenrijk hadden ze je 20 euro tol laten aftikken en had je er wel overheen gemogen. :mrgreen:

martwout2
woonerf

Bericht door martwout2 » wo 23 sep 2020, 16:13

Chris schreef: wo 23 sep 2020, 11:25 Boven de Reichenbachfall bevindt zich de weg naar de Grosse Scheidegg. Deze bergpas naar Grindelwald is geasfalteerd maar er mogen alleen postbussen overheen. Het staat dan ook niet bewegwijzerd. Ik weet eigenlijk niet hoe ver je nou kan komen met de auto. Er zal wel een keer een verbodsbord of slagboom staan. De bewegwijzerde Schwarzwaldalp is wel vlak voor de pashoogte en op satellietbeelden is daar ook een parkeerterrein te zien waar veel auto's staan, dus daar zou je moeten kunnen komen.
Klopt. Toen ik in Grindelwald zat heb ik een excursie met de Grindelwald Bus gemaakt. Die stopte daar waarna je met de Postbus naar Meiringen ging. Daar kon je met de trein via Interlaken terug. Leuke excursie. Ik hoop Grindelwald weer eind juni te zien. De reservering van het vakantiehuis hebben we een jaar doorgeschoven. We hebben daar eentje op 8 min lopen van het station maar met vrij zicht richting de bergen. De trein loopt onderlangs de tuin van de eigenaren.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 23 sep 2020, 17:05

Toch jammer om te zien dat zich bovenaan iets natuurlijks als een waterval een reservoir bevindt waarvan de afvoer gecontroleerd kan worden.

Zouden ze de waterval uitzetten als alle toeristen slapen? ;)

(het wordt gebruikt om stroom op te wekken en als ik het goed begrijp kan er zo nodig een noodoverlaat worden ingezet om het water af te voeren)