[A][A013] A13 Brenner Autobahn

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[A][A013] A13 Brenner Autobahn

Bericht door Chris » wo 19 jun 2019, 16:49

Er was opvallend genoeg nog geen apart topic over de A13 - Brenner Autobahn.

De A13 was de eerste Autobahn door de Alpen met 2x2 rijstroken. Het grootste deel is al in de periode 1963-1968 in gebruik genomen, het grenstraject in 1971. Het is momenteel met afstand de drukste snelweg door de Alpen, met ook het meeste vrachtverkeer.

Wat foto's vanaf de Brennerpass tot aan Innsbruck.

1. Vanaf Italië. Het eerste bord is Italiaans, het tweede is Oostenrijks.
Afbeelding
A13-1 by European Roads, on Flickr

2. Hier bevindt zich de grensovergang, met een verzorgingsplaats en ruimte om controles uit te voeren.
Afbeelding
A13-3 by European Roads, on Flickr

3. Brenner-Nord.
Afbeelding
A13-6 by European Roads, on Flickr

4. Het eerste landschap. Richting noorden is het deel bij Innsbruck eigenlijk mooier dan rond de pashoogte.
Afbeelding
A13-9 by European Roads, on Flickr

5. Nößlach.
Afbeelding
A13-14 by European Roads, on Flickr

6. De eerste van 4 wegwerkzaamheden op de A13 momenteel.
Afbeelding
A13-15 by European Roads, on Flickr

7. Vrachtverkeer mag maar 40, wat tricky is met achterop komend verkeer dat dat verkeerd inschat en abrupt naar links knalt.
Afbeelding
A13-16 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
A13-17 by European Roads, on Flickr

9. Aankondiging van de Brenner Basistunnel (een spoortunnel).
Afbeelding
A13-19 by European Roads, on Flickr

10. Deze fase van werkzaamheden ogen wel alsof ze bijna klaar zijn, misschien doen ze de rest na de zomer?
Afbeelding
A13-22 by European Roads, on Flickr

11.
Afbeelding
A13-25 by European Roads, on Flickr

12. Het tolstation. Er stonden trouwens agenten te controleren, net zoals je in Frankrijk wel eens ziet direct na de grens Spanje-Frankrijk.
Afbeelding
A13-29 by European Roads, on Flickr

13. De A13 heeft dan wellicht wel de scherpste bocht van het complete Europese snelwegennet?
Afbeelding
A13-31 by European Roads, on Flickr

14. Weer werkzaamheden.
Afbeelding
A13-33 by European Roads, on Flickr

15. Er waren flinke werkzaamheden op de Europabrücke, die inmiddels al 56 jaar oud is. Ooit was dit de hoogste brug van Europa.
Afbeelding
A13-34 by European Roads, on Flickr

16.
Afbeelding
A13-37 by European Roads, on Flickr

17. Geen idee wat ze links aan het bouwen zijn.
Afbeelding
A13-38 by European Roads, on Flickr

18. Innsbruck-Süd.
Afbeelding
A13-41 by European Roads, on Flickr

19. Ook het knooppunt met de A12 wordt momenteel grootschalig gerenoveerd.
Afbeelding
A13-45 by European Roads, on Flickr

20. Mooie afdaling naar Innsbruck zo.
Afbeelding
A13-46 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Pino » wo 19 jun 2019, 17:40

Je had aan Oostenrijkse zijde mooier weer dan ik onlangs. Toen ging de Italiaanse zon heel snel over in Oostenrijkse kou - plannen voor een picknick ergens kort na pashoogte toen ook maar verschoven naar de grote Raststätte bij de Europabrücke (die geen picknicktafels heeft, maar wel een apart parkeerplaatsje een stukje naar onderen, waar je echt weg van de snelweg bent).
Chris schreef: wo 19 jun 2019, 16:49 1. Vanaf Italië. Het eerste bord is Italiaans, het tweede is Oostenrijks.
Afbeelding
A13-1 by European Roads, on Flickr
Aan de kilometerpaal in de middenberm te zien zit je hier nog een kilometer van de grens, dus het is één Oostenrijkse bord ingeklemd tussen een redelijk aantal Italiaanse. Naast het verbodsbord op de voorgrond en de kilometerpaal zie je ook nog het tunnelbordje rechts naast de ingang van de tunnel en natuurlijk de 'scherpe bocht' chevrons, die allemaal zo Italiaans zijn als het maar zijn kan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Chris » wo 26 jun 2019, 12:39

De werkzaamheden op de A13 lijken een enorme LKW-Stau op de A12 te veroorzaken. Google Maps geeft niet de accurate situatie weer, op sommige plekken staat een LKW-Stau die Google Maps als groen aangeeft, omdat op delen van het traject het autoverkeer nog kan doorrijden. Op basis van de Asfinag webcams begint de LKW-Stau al bij Wattens, wat deze wachtrij tussen de 20 en 25 kilometer lang zou maken, maar er zitten ook enkele hiaten in de wachtrij.

Webcambeelden vanaf Wattens tot Schönberg:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » do 27 jun 2019, 11:23

Chris schreef: wo 19 jun 2019, 16:49 Wat foto's vanaf de Brennerpass tot aan Innsbruck.
Dank voor de fotoserie! Wat vond je nu zelf van de Brenner t.o.v. overige Alpenovergangen die je bereden hebt?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Chris » do 27 jun 2019, 18:58

Landschappelijk gezien vond ik het niet heel erg bijzonder. Het mooiste deel richting noorden is vooral de nadering van Innsbruck met zicht op het Karwendel, en af en toe een zij-uitzicht aan Italiaanse kant op de Stubaier Alpen.

Wat mij wel opviel is het volume aan vrachtverkeer, ik snap best dat Tirol hier serieuze bezwaren tegen heeft. Er is toch wel een behoorlijke shift ontstaan van Gotthard naar Brenner door de hoge tol en douane in Zwitserland. Alleen wordt het nu een soort wedstrijd wie het vrachtverkeer het meest kan hinderen om te voorkomen dat het nog verder toeneemt. Ik heb echter weinig hoop dat die basistunnels echt een groot verschil gaan maken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Willem » do 27 jun 2019, 19:51

Het is wel een heel makkelijke pas om te rijden. Alleen jammer van de, begrijpelijke, drukte.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » vr 28 jun 2019, 23:38

^^
De Brennerpass is een 'pas' in de zin van een bergpas, maar het is niet echt een 'pas' te noemen in de zin van een bergachtige route met een bergpas-achtig verloop, zoals de meeste mensen erover denken. De A13 natuurlijk sowieso niet, maar ook de parallele B182 is dat niet. Je krijgt er amper bergervaring van, behalve dat je wat omhoog en omlaag rijdt.
Chris schreef: do 27 jun 2019, 18:58 Landschappelijk gezien vond ik het niet heel erg bijzonder.
Dat is ook precies mijn mening. De Italiaanse kant vind ik daarentegen wel erg fraai, vooral het stuk door het (deels erg smalle) dal tussen pakweg Brixen en Bozen, maar ook de afdaling van de Brenner naar Sterzing kan ik zeer waarderen. De A27 tussen Belluno en Vittorio Veneto heeft echter een nog spectaculairder verloop langs o.a. Lago di Santa Croce.

Het klinkt misschien gek, maar qua snelwegen door de Oostenrijkse Alpen boeit me de A9 het meest. Het is vrij afwisselend en komt door diverse berggebieden. Van vlak land wordt je ineens in de bergen 'gekatapulteerd' en komt vrij snel bij Tunnelkette Klaus in een Schlucht terecht. Daarna wat 'geheimzinnig' gebied tot de Bosruck en daarna een fraai lang dal tot St. Michael. Ten zuiden van de Gleinalm krijg je dan al de zuidelijke flair.

Qua hooggebergte is in Oostenrijk misschien de S16 en de Arlbergpassage nog wel het meest interessant. Voor de rest spelen zich de meest spannende snelwegroutes door de Alpen wat mij betreft in Frankrijk, Italië en Zwitserland af. Dat geldt overigens ook wel voor de bergpassen (Großglockner Hochalpenstraße en Timmelsjoch uitgezonderd).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Chris » zo 17 nov 2019, 11:02

Moeilijke omstandigheden op de Brenner Autobahn momenteel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Chris » di 19 nov 2019, 17:09

Men heeft gekozen om de Luegbrücke vlak voor de Brennerpass te vervangen door een nieuwe brug. Tunnelopties of een brug/tunneloptie zijn afgevallen. De voorbereidende werkzaamheden starten in 2021.

De Luegbrücke is een typisch voorbeeld van een 'Hangbrücke', dat is niet een hangbrug met hangkabels, maar een brug over een steile berghelling (een 'hang'). Het voordeel is dat dan geen grote uitgravingen en keerwanden noodzakelijk zijn.

De 1804 meter lange Luegbrücke is de langste van het Autobahn-net in Oostenrijk.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Mark » za 23 nov 2019, 13:58

Wat is de reden voor de vervanging? Slijtage?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Chris » za 23 nov 2019, 14:10

Dat stond niet bij het persbericht, maar ik vermoed einde levensduur, de brug dateert van 1968 en op zo'n locatie heeft die waarschijnlijk nogal wat te lijden onder strooizout en de inmiddels forse hoeveelheden vrachtverkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Chris » za 04 jan 2020, 10:56

Ik kwam wat tegen over een mogelijke tunnel bij Schönberg, waar nu het tolstation zit. Eerst dacht ik dat men de A13 recht wilde trekken onder het dorp maar dat wordt problematisch (bijna 10% helling). Men wil het tolstation ook weg hebben / vervangen door elektronische tolheffing.

Dus ik vermoed dat het hier om gaat:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Chris » za 25 apr 2020, 18:46

Ik heb vorig jaar ook de hele A13 op de video vastgelegd. Hierbij de video:

Link

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Pino » za 25 apr 2020, 18:49

Mooi. Je bent vermoedelijk nog best wat tijd kwijt geweest aan het blurren van kentekens ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 apr 2020, 0:53

Smullen hoor. Een heerlijk stukje snelweg. Altijd leuk om te rijden. 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Chris » zo 26 apr 2020, 10:26

Pino schreef: za 25 apr 2020, 18:49 Mooi. Je bent vermoedelijk nog best wat tijd kwijt geweest aan het blurren van kentekens ...
Ja dat kostte wel een uur extra. Op zich nog minder dan ik had verwacht, maar het verkeer was niet erg druk.

In verreweg de meeste gevallen was het kenteken alleen goed leesbaar als je echt frame-by-frame ging en met de compressie die Youtube toepast is het leesbare effect nog wat kleiner. Veel van die blurs zijn minder dan 2 seconden lang. Alleen als je met een klein snelheidsverschil inhaalt of ergens dicht achter hangt is het echt leesbaar tijdens het afspelen van de video.

Ik heb dit gedaan door de video track te kopiëren, en daarop dan de effecten cookie cutter en gaussian blur toe te passen. Dit kan je dan in de timeline van het effect weer verplaatsen, en zo je effect dus tracken met de beweging van het voertuig. De eerste paar keer kostte mij veel tijd maar als je er handigheid in krijgt heb je zo'n blur wel snel voor elkaar. De renderingtijd is wel een stuk langer omdat er twee video tracks zijn in plaats van één.

Het is wel veel 'gedoe' voor iets wat eigenlijk amper zichtbaar is (de blur trekt meer aandacht dan als je geen effect zou toepassen, het Streisand Effect).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door boe! » zo 26 apr 2020, 10:30

Die Oostenrijkers weten ook wel wat een Baustelle is. De ene Baustelle is nog niet voorbij of de volgende is al weer in zicht.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Willem » zo 26 apr 2020, 11:01

Het scheelt dat de A13 een korte snelweg is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 apr 2020, 11:43

boe! schreef: zo 26 apr 2020, 10:30 Die Oostenrijkers weten ook wel wat een Baustelle is. De ene Baustelle is nog niet voorbij of de volgende is al weer in zicht.
Ik kwam er vorig jaar eind juni langs en toen was het inderdaad ook een aaneenschakeling van Baustelles. Maar het is positief dat er wat aan wordt gedaan, er wordt naar mijn indruk ook gewoon goed en vlot doorgewerkt, en de A13 is nou eenmaal een snelweg waar je in de winter eigenlijk niet aan het werk kan. Ik moet zeggen dat de Baustelles netjes en duidelijk waren ingericht, en er ook voldoende ruimte was. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik richting Brenner reed, misschien is het wel wat makkelijker om snelheid te minderen als je toch al bergop rijdt. En we waren destijds nog even voor ontbijt gestopt bij het Raststation Europabrücke.

Desalniettemin, ook met Baustelles vind ik het nog steeds een mooie weg. 8-) En de aansluitende A22 is ook niet mis.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Chris » zo 26 apr 2020, 11:54

De A13 is ook een oude snelweg, bijna de gehele snelweg is in de periode 1963-1968 opengesteld en dus meer dan 50 jaar oud. Ik denk dat we al blij moeten zijn dat de Europabrücke niet vervangen hoeft te worden.

De A13 was misschien wel de eerste echte bergsnelweg in Europa. Ik denk dat alleen Italië vergelijkbare projecten had in die tijd. Bijna alle snelwegen in de Alpen die niet in een grote vallei verlopen zijn pas na 1970 aangelegd. Bijvoorbeeld van de A10 Tauern Autobahn was tot 1970 maar 14 kilometer in gebruik.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 apr 2020, 12:31

Chris schreef: zo 26 apr 2020, 11:54De A13 was misschien wel de eerste echte bergsnelweg in Europa. Ik denk dat alleen Italië vergelijkbare projecten had in die tijd.
De Italiaanse A1 tussen Bologna en Florence dateert uit 1959-1960. Dat moet zeker voor die tijd ook wel een gigantisch project geweest zijn. Ook al is het niet zo hoog als de Brenner, die Apennijnenkruisingen zijn allemaal niet makkelijk. Die oude A1 is een aaneenschakelingen van tunnels en bruggen en in mijn optiek daarom wel echt als een bergsnelweg te kwalificeren. Al zitten er geen uitschieters bij zoals de Europabrücke of Luegbrücke. Dat maakte de Brenner Autobahn toch echt wel tot een uitermate bijzonder stukje weg voor die tijd, al helemaal gezien het internationale belang als deel van de snelste verbinding tussen de destijds twee meest geïndustrialiseerde landen in West-Europa. Ik heb ooit mijn profielwerkstuk geschreven over de geschiedenis van het vervoer door de Alpen en de barrière die de bergen vormden. Het ontzettende belang van de Brennerpas als laagste pasovergang in de hele Alpenhoofdkam tussen Nice en de Triebener Tauern moet absoluut niet onderschat worden. Ook dat hier, samen met de Italiaanse A22 in de jaren '70 al een doorgaande 2x2 autosnelweg lag is tekenend. Alle andere belangrijke Alpenkruisingen (de Franse A8/Italiaanse A10 kruist technisch gezien de Alpen maar dat gebeurt op zo'n lage hoogte dat ik die niet meetel) zoals de Fréjustunnel, Mont-Blanctunnel, Simplonpass, Gotthardtunnel, San Bernardinotunnel, Reschenpass, Felbertauerntunnel: ze hebben allemaal tot op de dag van vandaag nog steeds enkelbaans delen. Pas in 2011 is er, met de tweede buizen van de Tauern- en Katschbergtunnel, een tweede doorgaande 2x2-snelwegverbinding door de Alpen bij gekomen, al is deze zeker niet van hetzelfde belang als de Brenner (maar vooral van Zuid-Duitsland richting Balkan en Noordoost-Italië).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door waldo79 » zo 26 apr 2020, 13:37

boe! schreef: zo 26 apr 2020, 10:30 Die Oostenrijkers weten ook wel wat een Baustelle is. De ene Baustelle is nog niet voorbij of de volgende is al weer in zicht.
En de linkerrijstrook versmalt ook wel behoorlijk. Al met al maakt het samen met de uitvoegers zonder uitvoegstrook en het bijna geheel ontbreken van vluchtstroken tot een nogal substandaard wegvak.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Pino » zo 26 apr 2020, 15:15

^^ Vorig jaar zomer was de A13 goed aan de beurt, ja. Het hoort toch een beetje bij het terrein dat ze dat soort dingen in de zomer doen en dan vaak meerdere zomers achter elkaar. Het zal ook nog wel even duren, met bruggen die nu een leeftijd krijgen dat een grootschalige renovatie nodig is. Over de Luegbrücke loopt bijvoorbeeld nog discussie. ASFINAG wil hem gaan vervangen, maar de regio ziet liever een tunnel.
Coen Tunnel schreef: zo 26 apr 2020, 12:31 Dat maakte de Brenner Autobahn toch echt wel tot een uitermate bijzonder stukje weg voor die tijd, al helemaal gezien het internationale belang als deel van de snelste verbinding tussen de destijds twee meest geïndustrialiseerde landen in West-Europa. Ik heb ooit mijn profielwerkstuk geschreven over de geschiedenis van het vervoer door de Alpen en de barrière die de bergen vormden. […] Alle andere belangrijke Alpenkruisingen (de Franse A8/Italiaanse A10 kruist technisch gezien de Alpen maar dat gebeurt op zo'n lage hoogte dat ik die niet meetel) zoals de Fréjustunnel, Mont-Blanctunnel, Simplonpass, Gotthardtunnel, San Bernardinotunnel, Reschenpass, Felbertauerntunnel: ze hebben allemaal tot op de dag van vandaag nog steeds enkelbaans delen.
Ik heb zelf ook altijd wel een zwak voor de aanleg van de Mont Blanctunnel. Wat eerder klaar en ook een werk dat zijn tijd toch wel behoorlijk vooruit was, zeker wanneer je je bedenkt dat het Frans-Italiaanse verdrag waarin tot aanleg werd besloten al in 1949 tot stand kwam. Maar goed, niet volledig 2x2 en het heeft nog behoorlijk lang geduurd totdat de tunnel aan Franse kant nu echt lekker verbonden was met het snelwegennet (Macon-Geneve werd pas in de jaren '80 gebouwd).

Maar goed, dat laatste kon in de verkeersintensiteit ook nog heel lang heel redelijk uit. De Brenner was al ten tijde van de aanleg van A13-A22 een route waar enorme files konden ontstaan op de oude hoofdweg, dus men moest ergens wel in één keer naar 2x2. Dat alles maakt de bouw in de jaren ‘60 uiteraard geen minder opmerkelijk feit. In de alignementen heeft het de tand des tijds ook wel heel goed kunnen doorstaan, aan beide kanten van de grens, waar je op veel oudere autosnelwegen door bergachtig gebied toch wel behoorlijk substandaard elementen tegenkomt. De oude Italiaanse A1 heeft dat nog wel heel sterk.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Rogier » zo 26 apr 2020, 16:57

Mooi film, maar misschien tijd om een vervangingsstudie voor de gehele corridor tussen Insbruck en de grens op te starten. Het zou men niet verbazen dat de meeste bruggen, viaducten en tunnels inmiddels hun economische levensduur bereikt hebben en vervanging binnen 20 jaar wenselijk is. Vergeet dat de A13 eigenlijk niet aan de huidige ontwerprichtlijnen voldoet (steile hellingen, smal profiel, assignment dat eigenlijk niet voldoet, veel verkeer) en eigenlijk wel een verbreding kan gebruiken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Pino » zo 26 apr 2020, 19:45

^^ Zie mijn post van eerder vandaag: ASFiNAG is op meerdere manieren bezig met een sanering van de kunstwerken. Een totaal nieuw tracé lijkt niet aan de orde, maar wanneer een kunstwerk vervangen moet worden, ligt verlegging van het tracé wel als optie op tafel. Ik noemde al de Luegbrücke, waar een tunnel onderzocht is. Komt het tot een vervanging, dan wordt er in ieder geval wat breder aangelegd (artikel). Ook de Europabrücke zal op enig moment vervangen moeten worden. Ik wil maar aannemen dat ook dat gepaard zal gaan met de vraag of een beter tracé rond Schönberg denkbaar is.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door EtienneM » zo 26 apr 2020, 22:07

Chris schreef: za 25 apr 2020, 18:46 Ik heb vorig jaar ook de hele A13 op de video vastgelegd. Hierbij de video:
SPOILER: TOON

Link
Bekende route, maar het verveelt nooit 8-) . Ik heb vorig jaar hier ook rond deze tijd van het jaar gereden. Leuk om het weer een keertje terug te zien!
Coen Tunnel schreef: zo 26 apr 2020, 11:43 Ik moet zeggen dat de Baustelles netjes en duidelijk waren ingericht, en er ook voldoende ruimte was. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik richting Brenner reed, misschien is het wel wat makkelijker om snelheid te minderen als je toch al bergop rijdt.
Ik vind de markering zoals ze bij deze Baustelles zijn toegepast eigenlijk best onduidelijk. Er lijkt enige vorm van willekeur te worden toegepast, zo heeft een groot deel geen markering aan weerszijden. Vooral bij 7:44 valt me dit in het filmpje en ook toen ik er zelf reed op, dat de rijstrook ongemerkt smaller wordt, de bakens zijn hier steeds verder naar rechts zijn geplaatst. Er rijst bij mij altijd de vraag op bij dit soort willekeurig toegepaste tijdelijke markeringen wat semi-autonome voertuigen in dit soort situaties zouden doen.
Tevens valt mij het ontbreken van pijlwagens op, de rijstrookafzetting worden in het filmpje alleen met bakens aangeduid. Vreemd, aangezien ik bij Baustellen elders in Oostenrijk eigenlijk altijd wel pijlwagens heb gezien.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Coccodrillo » do 30 apr 2020, 22:12

Coen Tunnel schreef: zo 26 apr 2020, 12:31(de Franse A8/Italiaanse A10 kruist technisch gezien de Alpen maar dat gebeurt op zo'n lage hoogte dat ik die niet meetel)
The A8/A10 doesn't cross the Alps, but the A6 in some ways does it.The isn't a clear border between Alps and Appennini, the conventional limit is the lowest pass of the whole mountain range between Slovenia and Calabria.

https://www.google.com/maps/place/44%C2 ... 3588?hl=en

https://en.wikipedia.org/wiki/Colle_di_Cadibona

Curiously, the railway there is made by two separate single track lines, a bit like the motorway. One of the two lines is partly built for two tracks, but only one has been laid.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Pino » do 30 apr 2020, 23:37

^^ Well, the A8-A10 still get you through the Alps. It’s just that somewhere midway the A10 you find yourself in a different mountain range, where your typical Alps crossing goes from lowland to lowland. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 mei 2020, 0:04

Coccodrillo schreef: do 30 apr 2020, 22:12
Coen Tunnel schreef: zo 26 apr 2020, 12:31(de Franse A8/Italiaanse A10 kruist technisch gezien de Alpen maar dat gebeurt op zo'n lage hoogte dat ik die niet meetel)
The A8/A10 doesn't cross the Alps,
That depends on your definition. Where do the Alps end at the southwestern end? I think we can all agree that for example the Tenda Tunnel or de Col de Turini are still within the Alps. Alpes Maritimes, as the French call it.

According to the definition used on Wikipedia, the Mediterranean Sea is considered as one of the borders of the Alps. Wikipedia even considers Monaco to be a country located in the Alps, which is correct is you consider that the Alps end at the Mediterranean. And why wouldn't we? Towns like Nice, Menton, Ventimiglia, they are literally at the foothills of the mountains. This is where the Alps begin, or end, at the southwestern side. Near La Turbie the A8 reaches an altitude of around 500 metres. I don't know how one can't consider that as being part of the Alps.

Even if you see the Apennines as more or less a continuation of the Alps, the foothills of the Alps in the Provence and the western part of Liguria still run all the way to the Mediterranean coast.

So yes, the French A8 and Italian A10 cross the Alps. Not the Alpine divide (Alpenhauptkamm) and at a lower altitude, but nevertheless, they cross the Alps.

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [A][A013] Brenner Autobahn

Bericht door Coccodrillo » za 02 mei 2020, 22:07

Coen Tunnel schreef: vr 01 mei 2020, 0:04Where do the Alps end at the southwestern end?
At the Colle di Cadibona I would say, but that's arbitrary.

I would call "transalpine" primarly a passage between the basin of the Adriatic sea and another basin (Rhône/Rhein/Donau), and secondly also the passages between the other main basins (for instance, the Lötschberg, which connects the Mediterranean and the North Sea, and the Arlberg, North Sea and Black Sea).

https://en.wikipedia.org/wiki/European_watershed

I would call the A8-A10 an alpine motorway, but not a transalpine one. The Italian A6 is at the limit, transalpine and through the Appennini.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Plaats reactie