[CH] [foto] Diverse Harry 2019

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

[CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door harry » di 22 okt 2019, 21:36

Enkele wegenfoto's van Marcelland. Vrij willekeurig; wat ik tegenkwam op een bewolkte doortocht Genève-Solothurn vorige week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
A5.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oud (voor) en nieuw (achter).

Afbeelding
In Biel/Bienne. Of was het nou Bienne/Biel? :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
In Solothurn-City.
Laatst gewijzigd door harry op za 04 jan 2020, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door Chris » di 22 okt 2019, 21:40

Ik heb het altijd wat apart gevonden dat de Grand Saint Bernard zo ver van te voren al aangegeven staat. De pas heeft maar een beperkt regionaal belang, tussen Wallis en Aosta. Misschien is dit een overblijfsel uit de tijd van voor de Mont Blanctunnel, toen dit de voornaamste verbinding van Frankrijk naar Italië was (het lag indertijd in het verlengde van de Franse N5). In andere landen zou die pas hooguit pas bij Martigny op de afritbewegwijzering van de A9 komen. Het is ook wel discutabel of de Simplon al helemaal in West-Zwitserland op de bewegwijzering moet.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door harry » di 22 okt 2019, 21:43

Wat mij dan weer opviel was dat de A1 vanuit Genève uitsluitend naar Lausanne gaat. Pas vlak voor Lausanne komen er andere plaatsen op de borden.
(Zeg maar tussen foto 1 en 2)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door Chris » di 22 okt 2019, 21:53

Lange tijd ontbrak er nog 45 kilometer van de A1 tussen Yverdon en Murten. De A9-A12 was destijds de beste route naar Bern, mogelijk is de bewegwijzering nooit op de veranderde situatie aangepast (de A1 is sinds 2001 doorgaand te berijden).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door Pino » di 22 okt 2019, 21:57

Chris schreef: di 22 okt 2019, 21:40 Ik heb het altijd wat apart gevonden dat de Grand Saint Bernard zo ver van te voren al aangegeven staat. De pas heeft maar een beperkt regionaal belang, tussen Wallis en Aosta. Misschien is dit een overblijfsel uit de tijd van voor de Mont Blanctunnel, toen dit de voornaamste verbinding van Frankrijk naar Italië was (het lag indertijd in het verlengde van de Franse N5). In andere landen zou die pas hooguit pas bij Martigny op de afritbewegwijzering van de A9 komen. Het is ook wel discutabel of de Simplon al helemaal in West-Zwitserland op de bewegwijzering moet.
Inderdaad waren Sint Bernard en Simplon prominente verbindingen naar Italië vanuit Frankrijk/Parijs, maar dat belang is echt al heel lang verdwenen dankzij de Mont Blanctunnel. Tot het gereed komen van de Gotthard-verbinding in 1980 was de Sint Bernard denk ik nog wel een belangrijke route tussen Duitsland en delen van Italië. De Brenner lag wel heel veel verder oostelijk en Gotthard voor 1980 was toch nog veel secundair (niet alleen de pas, er lag ook geen Seelisberg of lekkere verbinding Basel-Zürich-Altdorf). Maar goed, dat is ook alweer een 40 jaar terug.

De vroege verwijzingen op de A9 en de A13 voelen inderdaad als onnodig vroeg. Wat ze enigszins rechtvaardigt is het idee dat Martigny ook niet heel herkenbaar is als doel om al bij Bern of Vallorbe te bewegwijzeren. De naam van een grote Alpenovergang gaat er dan wel in bij lange-afstandsverkeer. En uiteindelijk is het gewoon een extra doel op de borden. Het heeft naar mijn gevoel niet geleid tot het weglaten van iets noodzakelijks.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 23 okt 2019, 8:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 okt 2019, 3:20

Chris schreef: di 22 okt 2019, 21:40Het is ook wel discutabel of de Simplon al helemaal in West-Zwitserland op de bewegwijzering moet.
Kan al prima in Oost-Frankrijk: https://www.google.nl/maps/@46.4651268, ... 312!8i6656

:duck:

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door Ernst76 » wo 23 okt 2019, 17:04

Besançon bij Lausanne aangeven is wel positief. Bij Lausanne begint de E23 en Besançon is ook maar ruim 100 km hiervandaan. Simplon en Gd-St-Bernard kan ik wel goedkeuren zolang het niet tot teveel doelen op de bewegwijzering leidt. En juist bij Lausanne staan er wel erg veel doelen op de borden....om de E62 te benadrukken had ook kunnen worden volstaan met Martigny. Daar splitsen immers de wegen naar beide passen en Martigny is voor die streek nog best een grote plaats.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door Pino » wo 23 okt 2019, 17:36

^^ Vind de borden bij Lausanne wat aan de volle kant, maar het kan uit. Hoewel ik met bewegwijzering van Martigny ipv Simplon plus Gd St Bernard zou kunnen leven, voelt het als een knap stomme move om twee doelen te vervangen door een derde. Kies dan alleen voor Simplon, zou ik zeggen. Tot aan het knooppunt A9-A12 bij Vevey zit je naar mijn gevoel vooral op een oost-westroute, waarvan de Simplon ook nog eens het einde van het wegnummer 9 is. Wanneer bij :KP: La Veyre noord-zuidverkeer uit Basel/Bern erbij komt, wordt dat anders, maar tegen die tijd is er genoeg ruimte op de borden voor twee passen en Martigny.

Overigens: als je bij Lausanne de borden te vol vind, moet je misschien ook eens kijken naar de combinatie Montreux/Vevey die daar op de borden staat. Dit bord, met vier doorgaande doelen in één lijn naast een lokaal doel, vind ik wel een prestatie op zich. En niet in positieve zin...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door Vinny » wo 23 okt 2019, 19:39

Mij vallen twee dingen zo op:

- Het aangeven van de '20' in een vroeg stadium op afritbewegwijzering, dat zie je niet zo vaak in Zwitserland.
- Het veranderen van de volgorde Biel/Bienne en Bienne/Biel. Ik zie daar geen enkele reden voor, en volgens mij werd tot nog toe altijd vast gehouden aan de Duitstalige naam eerst voor die plaats.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door harry » wo 23 okt 2019, 20:38

Vinny schreef: wo 23 okt 2019, 19:39 - Het aangeven van de '20' in een vroeg stadium op afritbewegwijzering, dat zie je niet zo vaak in Zwitserland.
Ik was ook blij verrast want ik had nog geen eigen foto waar de 20 op staat. :)
Vinny schreef: wo 23 okt 2019, 19:39 - Het veranderen van de volgorde Biel/Bienne en Bienne/Biel. Ik zie daar geen enkele reden voor, en volgens mij werd tot nog toe altijd vast gehouden aan de Duitstalige naam eerst voor die plaats.
Het nieuwe bord staat (zoals ik schreef) achter het oude, dus Biel/Bienne is de nieuwe volgorde.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door Vinny » wo 23 okt 2019, 20:46

Dan wás het bord fout en wordt het hersteld 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door Pino » wo 23 okt 2019, 21:51

Vinny schreef: wo 23 okt 2019, 19:39- Het aangeven van de '20' in een vroeg stadium op afritbewegwijzering, dat zie je niet zo vaak in Zwitserland.
Is het noemen van H-nummers op de afritbewegwijzering niet in algemene zin ongebruikelijk, in welk stadium dan ook? Of heb ik niet goed opgelet de laatste keren dat ik door Zwitserland reed? Uiteraard zou dit geen verkeerde ontwikkeling zijn, al moet je denk ik wel waken om bij zo ongeveer iedere afrit van de A2 ook de H2 als kruisend wegnummer neer te zetten (en vergelijkbaar bij andere situatie waar A en H parallel aan elkaar lopen).

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

[CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door hoompey » wo 23 okt 2019, 22:03

Pino schreef:
Vinny schreef: wo 23 okt 2019, 19:39 Is het noemen van H-nummers op de afritbewegwijzering niet in algemene zin ongebruikelijk, in welk stadium dan ook? ).
Dat is inderdaad niet gebruikelijk, maar de 20 is een Nationalstrasse. Ik denk dat hij daarom staat aangegeven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door Chris » wo 23 okt 2019, 22:25

Pino schreef: wo 23 okt 2019, 21:51al moet je denk ik wel waken om bij zo ongeveer iedere afrit van de A2 ook de H2 als kruisend wegnummer neer te zetten (en vergelijkbaar bij andere situatie waar A en H parallel aan elkaar lopen).
In Spanje doen ze dat wel. Het komt soms voor dat van de 10 afritten achter elkaar er 7 naar hetzelfde wegnummer gaan omdat dit de oude hoofdweg is. Op sommige routes heb je een paar honderd kilometer achter elkaar continu afritten naar hetzelfde wegnummer omdat dit de eerste kruisende weg is. Tja het is correct, maar voegt het echt wat toe?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 okt 2019, 22:39

Vinny schreef: wo 23 okt 2019, 19:39 Mij vallen twee dingen zo op:

- Het aangeven van de '20' in een vroeg stadium op afritbewegwijzering, dat zie je niet zo vaak in Zwitserland.
Is dit misschien omdat de H20/J20 hier 2x2 is en snelwegstatus heeft? Dit is gewoon een kruisende snelweg die toevallig geen Autobahnnummer heeft maar een Hauptstrassenummer. De snelwegstatus op de H20/J20 houdt aan tot de enkelbuizige tunnel bij Les Hauts-Geneveys, vanaf daar wordt het een autoweg (Autostrasse).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door Pino » wo 23 okt 2019, 22:41

Chris schreef: wo 23 okt 2019, 22:25 Op sommige routes heb je een paar honderd kilometer achter elkaar continu afritten naar hetzelfde wegnummer omdat dit de eerste kruisende weg is. Tja het is correct, maar voegt het echt wat toe?
De vraag stellen is hem beantwoorden, Chris. En als je dan toch wilt vermelden: Spanje is nu ook geen land waar het kruisende wegnummer even subtiel staat weggestopt op het bord. Als het daar zo subtiel ging als bij dit H20-schildje, zou je het gegeven nog wat makkelijker van je af laten glijden...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door harry » wo 23 okt 2019, 22:56

Nog één foto:

Afbeelding
Brug in de A5 (als ik me niet vergis).
Laatst gewijzigd door harry op za 04 jan 2020, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door marcel » zo 27 okt 2019, 12:33

Coen Tunnel schreef: wo 23 okt 2019, 22:39
Vinny schreef: wo 23 okt 2019, 19:39 Mij vallen twee dingen zo op:

- Het aangeven van de '20' in een vroeg stadium op afritbewegwijzering, dat zie je niet zo vaak in Zwitserland.
Is dit misschien omdat de H20/J20 hier 2x2 is en snelwegstatus heeft? Dit is gewoon een kruisende snelweg die toevallig geen Autobahnnummer heeft maar een Hauptstrassenummer. De snelwegstatus op de H20/J20 houdt aan tot de enkelbuizige tunnel bij Les Hauts-Geneveys, vanaf daar wordt het een autoweg (Autostrasse).
De Hauptstrassennummers staan inderdaad vrijwel nooit op snelwegen aangegeven, behalve bijv. bij het eind van een snelweg of nadat je de afrit genomen hebt.

Dit is juist de niet-snelweg 20. Ik weet niet waar dit precies is. In ieder gebal is het nieuw. Op mijn foto's vind ik dit:
Afbeelding

De afrit naar de snelweg is in een tunnel (daarom heb ik helaas geen betere foto)
Afbeelding

Ook de snelweg is overigens juist geen Nationalstrasse (maar wordt het wel in 2020).
Brug in de A5 (als ik me niet vergis).
Klopt, ik heb er ook een foto van
Afbeelding
Je ziet hier dat het op de grens van Bern en Solthurn is.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door JB81 » ma 28 okt 2019, 14:32

Chris schreef: wo 23 okt 2019, 22:25
In Spanje doen ze dat wel. Het komt soms voor dat van de 10 afritten achter elkaar er 7 naar hetzelfde wegnummer gaan omdat dit de oude hoofdweg is.
*kuch* N289 / A58 8-)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door SnarfFlevoland » ma 28 okt 2019, 16:52

Simplon als hoofddoel voor de A9 is een prima keuze. Andersom wordt vanaf Brig ook Lausanne aangegeven. Martigny heeft niet echt een groot belang, alternatief zou nog voor Sion als hoofdstad van Wallis gekozen kunnen worden, maar waarom dan niet Simplon meteen aangeven?

De vroege weergave van de Gd-St-Bernard is mogelijk ook te verklaren, omdat deze naast de Simplon, Gotthard en St-Bernardino de belangrijkste Alpenovergang van Zwitserland is, plus de genoemde historische waarde van de verbinding.
harry schreef: di 22 okt 2019, 21:43 Wat mij dan weer opviel was dat de A1 vanuit Genève uitsluitend naar Lausanne gaat. Pas vlak voor Lausanne komen er andere plaatsen op de borden.
(Zeg maar tussen foto 1 en 2)
In de tegenrichting is dat precies hetzelfde: Er staat alleen Genève aangegeven tot het knooppunt Le Vengeron met de A1a, vanwaar pas verder naar Frankrijk wordt verwezen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 okt 2019, 17:08

SnarfFlevoland schreef: ma 28 okt 2019, 16:52In de tegenrichting is dat precies hetzelfde: Er staat alleen Genève aangegeven tot het knooppunt Le Vengeron met de A1a, vanwaar pas verder naar Frankrijk wordt verwezen.
Maar die kant op ligt er direct na de grens ook niet zoveel van betekenis, en Genève is een bekend doel, het is de tweede stad van Zwitserland. Zelfs bij Genève wordt enkel naar 'France' verwezen. Wat zou je anders ook moeten aangeven? Lyon? Dat is tweemaal hoek-om. Annecy of Chambéry? Te klein.

Ook op de Franse A40 wordt Genève als hoofddoel gebruikt, er ligt simpelweg niet iets van belang in de buurt.

De A1 rond Genève kwam ook pas in 1993 gereed, dus misschien is de doelenkeuze later nooit aangepast.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door SnarfFlevoland » ma 28 okt 2019, 18:04

^^
Mee eens, de huidige situatie is prima. Het is net als Basel op de Duitse A5 dat tot de stad en grensovergang zonder verder doel wordt aangegeven. In Zwitserland verschijnen pas verdere doelen, hetgeen ook prima is, omdat Basel alleen al belangrijk en duidelijk genoeg is. Datzelfde geldt ook voor Genève.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door Pino » ma 28 okt 2019, 20:09

Genève en Basel snap ik inderdaad prima. Althans als primair bewegwijzerde hoofddoelen van de wegen in kwestie. Maar wanneer je een dominante stad nadert die niet veel grote uitvalswegen heeft, vind ik eigenlijk dat je bij het naderen van die stad (uiterlijk een 15km van tevoren) iets moet gaan toevoegen op de afstandenborden.

Bij Genève gebeurt dat ook. Richting Frankrijk is het zelfs wel heel uitgebreid (Lyon/Annecy/Chamonix/Evian, en iets later ook Parijs - ikzelf zou ondanks twee keer afslaan voor Lyon kiezen met wat later Paris/Annecy); op de Franse A40 gebeurt het hoofdzakelijk met Milan/Turin respectievelijk Paris. Bij het naderen van Basel vanuit Zwitserland wederom zeer tijdige verwijzingen naar Karlsruhe en Mulhouse op de Zwitserse A2. Ergens is het jammer -en eerder de uitzondering- dat vanaf een Duitse A5 niet al Zürich en Gotthard ergens kort voor Basel worden toegevoegd. De Franse A35, die pas relatief kort een doorgaande verbinding naar de Zwitserse A2 geeft, is vergeven.

Op deze basis vind ik ook de bewegwijzering op de A1 van Genève richting Lausanne, waar de afstandenborden ook vlak voor Lausanne nog niets daarachter laten zien, karig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] [foto] Diverse Harry 2019

Bericht door SnarfFlevoland » ma 28 okt 2019, 22:57

Wat missende doelen betreft scoort vooral de Duitse A81 erg slecht, waar tegenwoordig tot Kreuz Hegau geen enkel Zwitsers doel meer wordt genoemd. Het blijft overal “Singen” totdat bij Hegau plots Schaffhaussen opdoemt. Andersom wordt Stuttgart al vanaf Winterthur vermeld, hetgeen tijdig genoeg is. De A5 is met Basel echter wel goed bediend, de rest komt m.i. na de grens wel, wat ook onmiddelijk gebeurd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie