[A] Tolwegen in Oostenrijk: Autobahnvignet, Videomaut, digitale vignet, LKW-Maut

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 mei 2018, 3:58

^^ Voor een reeks van die toeristische bergwegen in Karinthië kan de Kärnten Card nog een uitkomst zijn; in sommige gevallen krijg je die zelfs gratis bij een verblijf in een hotel of vakantiehuis, en anders kun je er ook mee besparen. Voor € 39,00 (laagseizoen) of € 44,00 (hoogseizoen) p.p. heb je een Kärnten Card voor een week en zijn de Nockalmstrasse, Villacher Alpenstrasse, Malta Hochalmstrasse en Goldeck Panoramastrasse inbegrepen. Neem je drie van die vier wegen, dan heb je al een besparing. Het is vooral interessant als je alleen reist, als je met z'n tweeën reist en het je alleen om de bergwegen draait (en niet de andere attracties die zijn inbegrepen bij de Kärnten Card) is het goedkoper om 1 Kärnten Card te hebben en voor de tweede persoon een kleine toeslag aan tol te betalen, in plaats van 2 Kärnten Cards, maar dan is de besparing geringer.

Maar Oostenrijk ligt inderdaad vol met dat soort toeristische bergwegen, zoals ook de Postalmstrasse, Gerlitzen Gipfelstrasse, Kaunertaler Gletscherstrasse, Gerlos Alpenstrasse, Ötztaler Gletscherstrasse, Timmelsjoch, Kalser Glocknerstrasse, Silvretta Hochalpenstrasse, en niet allemaal zijn ze even boeiend of hebben ze echt wat te bieden. De Silvretta Hochalpenstrasse was een weg die ik persoonlijk nogal vond tegenvallen, bijvoorbeeld. Maar je kunt pas oordelen als je er zelf geweest bent. De Grossglockner Hochalpenstrasse was dan wel heel duur, maar ook mooi.

Overigens krijg je op de Grossglockner Hochalpenstrasse een tientje korting bij een rit na 18:00, dan betaal je € 26,00. In juni, juli en augustus is het dan nog licht en is de weg open tot 21:30 uur. Op die manier kun je dus wat besparen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chrysa » vr 11 mei 2018, 15:08

Ah, dat wist ik dan weer niet. Dank je wel, die ga ik onthouden. :top:

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door brytje008 » vr 11 mei 2018, 17:54

Ik vraag me af, zullen die bergpassen dan ook minder bereden worden in vergelijking met passen in de andere Alpen landen? Want ik kan mij best voorstellen dat mensen die wat minder ervaring/bekend zijn met bergpassen rijden, zich af laten schrikken door die prijzen.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 mei 2018, 22:51

^^ Dit zullen vooral wegen zijn die gebruikt worden door mensen die op vakantie in de regio zijn, als dagtrip bijvoorbeeld. Ze worden ook echt als toeristisch uitje gepromoot. Zeker doodlopende wegen zoals je in Oostenrijk veel hebt, maar ook wegen als de Grossglocker Hochalpenstrasse of de Nockalmstrasse. Het aantal mensen dat een roadtrip maakt over meerdere Alpenpassen zal niet zo groot zijn.

En sprekend voor mezelf, als ik toch al een vakantie maak naar de Alpenlanden ben ik al genoeg geld kwijt, dan kan een keertje € 36 voor de Grossglockner Hochalpenstrasse er ook wel af. Al zal ik dat niet elk jaar doen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » za 12 mei 2018, 10:33

  • Die Postalmstraße ist zum größten Teil eine privat finanzierte Straße und deren Erhaltung ist sehr kostenintensiv. Die gesamste Instandhaltung, Schneeräumung und Lawinensicherung werden mit dieser Mautgebühr finanziert.
Dit is vaker het geval bij toeristische bergwegen. De staten willen dat niet betalen, zoals in Frankrijk, Zwitserland of Italië wel het geval is. Dus moet je op nogal wat bergwegen tol betalen, die vaak ook best wel hoog is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » za 12 mei 2018, 12:25

^^ Ik kan me dat ook wel voorstellen. In Oostenrijk wordt dat soms extra benadrukt doordat er aan het einde van het door de overheid beheerde deel een bordje staat dat aangeeft dat het wegnummer daar eindigt. Zelfs op tolwegen die twee Bundesstrassen verbinden, zoals de Grossglocker of Silvretta Hochalpenstrasse. Maar ook de Timmelsjoch.

Wegen als de Nockalmstrasse en Postalmstrasse zijn niet doodlopend, maar zijn nog veel meer lokaal/regionaal qua karakter, en hebben nauwelijks een doorgaande functie. Ze zijn beiden volgens mij ook pas in de jaren '80 geopend en dus nog relatief nieuw.

Dan heb je verder in Oostenrijk nog een behoorlijk aantal doodlopende wegen die geen enkel doorgaand of ontsluitend doel hebben, maar uitsluitend voor toerisme interessant zijn, en ook met een toeristisch doel zijn aangelegd. In dat geval is tol zeer begrijpelijk - sowieso, als de staat er niet voor betaald, zal iemand er voor moeten betalen.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 11 jun 2018, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door duikgek89 » za 12 mei 2018, 12:59

Coen Tunnel schreef: vr 11 mei 2018, 22:51 En sprekend voor mezelf, als ik toch al een vakantie maak naar de Alpenlanden ben ik al genoeg geld kwijt, dan kan een keertje € 36 voor de Grossglockner Hochalpenstrasse er ook wel af. Al zal ik dat niet elk jaar doen.
Van de andere kant: Er zijn in Europa veel mooie wegen waar je niet zulke monsterachtige bedragen voor neer moet tellen, dat je zou kunnen bedenken om zo'n dure toeristenval over te slaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » za 12 mei 2018, 13:17

In andere Alpenlanden heb je ook wegen die vooral een toeristisch karakter hebben, daar betaalt de overheid het beheer juist om toerisme te stimuleren. Wat Oostenrijk doet is toeristen afschrikken. Daar komt nog bij dat Oostenrijk qua weer vaak het minste is van de Alpenlanden, dus ik snap wel dat veel mensen liever naar de Franse Alpen of Dolomieten gaan.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door brytje008 » za 12 mei 2018, 13:29

^^
Verschilt het weer in Oostenrijk echt zo vergeleken met de andere Alpenlanden? Ik dacht altijd dat dat nooit zo veel slechter was als bijvoorbeeld in Zwitserland.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » za 12 mei 2018, 13:47

Kärnten valt wel mee, maar Tirol is best wel regenachtig in de zomer. In juni-juli-augustus valt elke maand 110-140 mm regen in Innsbruck, dat is bijna het dubbele van Nederland in de zomer. In Zwitserland varieert het wel, maar het middendeel van de Alpen kent ook vrij veel neerslag in de zomer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » za 12 mei 2018, 14:07

Chris schreef: za 12 mei 2018, 13:17 In andere Alpenlanden heb je ook wegen die vooral een toeristisch karakter hebben, daar betaalt de overheid het beheer juist om toerisme te stimuleren. Wat Oostenrijk doet is toeristen afschrikken. Daar komt nog bij dat Oostenrijk qua weer vaak het minste is van de Alpenlanden, dus ik snap wel dat veel mensen liever naar de Franse Alpen of Dolomieten gaan.
Maar hoeveel van die doodlopende toeristenwegen heb je in Zwitserland of Italië? In Zwitserland heb je er niet veel, de Panoramastrasse Oberaar is een voorbeeld en die is inderdaad gratis, in de Dolomieten heb je dan de weg naar de Drei Zinnen maar daar betaal je ook € 20 voor. Maar 10-20 lange 'Panoramastrassen' zoals de Kaunertaler en Ötztaler Gletscherstrassen, de Villacher Alpenstrasse of de Malta-Hochalmstrasse heb je in Zwitserland en Italië niet of nauwelijks.

In Zwitserland betaal je overigens ook voor bv. de weg naar Lauchernalp of naar Steilimigletscher. En de Grosse Scheidegg zou in Oostenrijk ongetwijfeld een tolweg geweest zijn, in Zwitserland mag je er helemaal niet rijden zonder vergunning. En in Oostenrijk ligt er naar sommige plekken en uitzichtpunten een tolweg; in Zwitserland wordt je de kabelbaan of trein in gedwongen. Dat is een keuze van de landen hoe men het toerisme faciliteert.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door waldo79 » za 12 mei 2018, 18:44

En die kabelbanen zijn bepaald niet goedkoop in Zwitserland.

Maar goed we dwalen flink af :2cents:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 mei 2018, 1:02

^^ Flink afdwalen? Volgens mij gaat mijn post nog steeds voornamelijk over de Oostenrijkse toeristenwegen. Dat moet toch kunnen in een algemeen topic over Oostenrijk waar wat discussie is? :dontknow:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 mei 2018, 16:06

Chris schreef: za 12 mei 2018, 10:33
  • Die Postalmstraße ist zum größten Teil eine privat finanzierte Straße und deren Erhaltung ist sehr kostenintensiv. Die gesamste Instandhaltung, Schneeräumung und Lawinensicherung werden mit dieser Mautgebühr finanziert.
Dit is vaker het geval bij toeristische bergwegen. De staten willen dat niet betalen, zoals in Frankrijk, Zwitserland of Italië wel het geval is. Dus moet je op nogal wat bergwegen tol betalen, die vaak ook best wel hoog is.
Nog wat over de onderhoudskosten van zulke bergwegen, dit kwam ik tegen op de website van de Kaunertaler Gletscherstraße:
  • The Kaunertal Glacier Road is a private road owned by the cable car company “Kaunertaler Gletscherbahnen GmbH”. It costs approximately EUR 680,000.00 to maintain each year.

    The Glacier Road provides visitors access to a spectacular mountain world all year round, from down in the valley up to an altitude of 2,750 metres and to the very edge of the Weißseeferner glacier.

    Technical Specifications

    Length: 26 km, 29 bends, 28 m sweep radius
    Gradient: Average gradient 10%, maximum gradient 12%
    Altitude difference: About 1,500m, from 1,273 m to 2,750 m

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » vr 18 mei 2018, 16:15

Dat zijn toch kosten die makkelijk door de staat gedragen kunnen worden? Een paar maanden externe inhuur van juristen o.i.d. en je bent dat ook kwijt. De staat Tirol had in 2017 een begroting van € 249 miljoen voor wegen. Dan kunnen die paar toeristenwegen er toch ook wel bij?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jun 2018, 12:09

Chrysa schreef: vr 11 mei 2018, 3:15 Dat is een beetje het probleem, je hebt meerdere van dat soort passen die allemaal worden gepromoot als een dagje uit met allerlei toeristische zooi eromheen, en je gaat niet zomaar €100 betalen om ze allemaal te zien . Een tarief van <€10 als je binnen zoveel tijd de pas weer af bent zou voor mij wel welkom zijn.
Ik ben net terug van een weekje in de Alpen, voornamelijk in Oostenrijk, en de kosten lopen inderdaad aardig op.

Aan toeristische pas- en bergwegen heb ik het volgende uitgegeven:

Rossfeld Panoramastrasse € 8,00 (in Duitsland, al ligt 1,5 km formeel op Oostenrijks grondgebied)
Postalmstrasse € 10,00
Malta Hochalmstrasse € 19,50
Villacher Alpenstrasse € 17,50
Felbertauerntunnel € 11,00
Gerlos Alpenstrasse € 9,50
Kaunertaler Gletscherstrasse € 24,00
Schlegeis Alpenstrasse € 12,50

Bij elkaar toch nog meer dan 100 euro, al is de Felbertauernroute niet helemaal als een toeristische weg te klasseren. Maar zelfs al rekenen we die niet mee, dan zit ik nog net boven de 100 euro. Goed, het is vakantie, de entreeprijs voor een dagje Disneyland met mijn vriendin is duurder.

De Postalmstrasse viel wat tegen, geen spectaculaire uitzichten. Maar hij pastte wel goed in mijn route tussen de Rossfeld Panoramastrasse en Hallstatt, dus leuk om een keer te hebben gedaan. De andere wegen waren allemaal wel de moeite waard, al is de Gerlos Alpenstrasse gewoon vooral een korte verbinding vanaf de Krimmler Wasserfälle naar Gerlos met een paar mooie uitzichten op de watervallen. Je kunt ook de tolvrije Bundesstrasse nemen, maar als je ook de watervallen bezoekt rij je dan wel om. En de doorgaande route loopt over de tolweg, wie de B165 wil volgen moet twee keer afslaan, over de tolweg rij je continu rechtdoor, en bovendien kent de B165 een steile helling.

Bij de Rossfeld Panoramstrasse heb ik een korte wandeling gemaakt, bij de Schlegeis heb ik een wat langere wandeling gemaakt en bovendien kun je daar (net als bij de Malta Hochalmstrasse) de stuwdam bezoeken, wat ik overigens niet heb gedaan. De Krimmler Wasserfälle heb ik ook bezocht en over het pad ben ik tot de middelste waterval gelopen, toch nog een flinke wandeling naar boven. Bij de andere bergwegen ben ik bij verschillende uitkijkpunten gestopt maar heb ik geen lange wandeling gemaakt, al kan dat bij sommige wegen, zoals de Villacher Alpenstrasse, prima.

De Zilltertaler Höhenstrasse heb ik ook gereden, maar daar had ik het geluk dat het tolstation op dat moment niet (meer) bemand was. :)

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door brytje008 » ma 11 jun 2018, 13:40

^^ Alles bij elkaar klinkt het als een erg leuke route. Maar de prijzen bij elkaar opgeteld zijn aardig fors, maar gelukkig krijg je daar wel wat moois voor terug.

Is Hallstatt eigenlijk de moeite waard? Ik vraag me altijd af of dat niet zo,n wat overschat dorpje is..
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jun 2018, 13:52

Ik was maar kort in Hallstatt, maar het is inderdaad erg toeristisch. Prachtig gelegen, dat wel, en het ziet er mooi uit.

Dat ik op een vakantie dan een keer 100 euro kwijt ben om wat mooie wegen te rijden, het zij zo. Een keertje op en neer naar Spanje en je bent al veel meer aan tol kwijt voor de Franse snelwegen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Willem » ma 11 jun 2018, 13:54

^^ Binnenkort ga ik naar Zuid-Frankrijk en moest inderdaad even slikken toen ik de tol bij elkaar optelde.

En op die Oostenrijkse wegen zie je nog iets moois.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Ernst76 » ma 11 jun 2018, 14:54

Hallstatt is mooi, prachtig gelegen en je kan ook een hele oude zoutmijn met een kabelbaantje bezoeken en dan tegelijk een geweldig uitzicht over het meer en omgeving krijgen. Hallstatt is echter ook zeer toeristisch, duur en druk.
In 2015 zat ik zelf in Obertraun, 5 km verderop. Niet duur en rustig. Dezelfde mooie omgeving. Je zit ook aan de voet van de kabelbaan naar het Dachsteinmassief (Krippenstein) en de ijsgrot daar. Hallstatt doe je dan even als dagexcursie.
Ik vond deze streek erg mooi, zelfs voor Oostenrijkse Alpen begrippen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » ma 18 jun 2018, 17:45

Coen Tunnel schreef: ma 18 jun 2018, 17:41Een ander gaat liever naar een pretpark, ik rij graag over zo'n weg.
Dat is zeker waar, maar tarieven van meer dan 10 of 15 euro vind ik toch wat zuur. In de Franse Alpen zijn dat soort wegen eigenlijk altijd tolvrij. Kom je in Italië eigenlijk wel eens dat soort tolwegen tegen in de bergen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jun 2018, 18:01

^^ Ik ken alleen de weg van Misurina naar de Drei Zinnen (Rifugio Auronzo), even ten noordoosten van Cortina d'Ampezzo, die kost dan wel gelijk € 30,00: https://www.drei-zinnen.info/media/b0de ... 17-neu.pdf

Vanaf daar kun je een wandeling om de Drei Zinnen maken, dus als je dat wil doen ben je toch wel min of meer gebonden aan die weg. Een soort verkapt entree- en parkeergeld.

En de tol voor de Timmelsjoch geldt ook voor het Italiaanse deel, al is er een open systeem en wordt de tol aan Oostenrijkse zijde geheven. Verder zijn er wellicht wat kleinere zijwegen waar tol wordt geheven, ik zal nog eens een keer in mijn Grosser Alpenstrassenführer kijken (prachtig boekwerk).

Er waren ook plannen voor een tol van € 10,00 voor de Stelvio, maar daar is nooit wat van geworden.

Wat betreft die Oostenrijkse tolwegen in de bergen, voor sommige wegen die wat minder indrukwekkend waren vond ik het aardig aan de prijs. De Gerlos Alpenstrasse en de Postalmstrasse waren niet eens zo duur, maar in vergelijking met andere wegen niet echt bijzonder. De Villacher Alpenstrasse is best oké, maar € 17,50 is, mja, redelijk aan de prijs. Je gaat ook niet zo hoog de bergen in. De Kaunertaler Gletscherstrasse kostte € 24,00, maar ik heb ervan genoten.

Veel van die Oostenrijkse tolwegen zijn relatief laat aangelegd (jaren '70/'80) en dienen vooral/uitsluitend toeristische doeleinden. Sommige wegen hebben ook echt een tracé met zo mooi mogelijke uitzichten. Bij de bouw van de Gerlos Alpenstrasse en (in Duitsland) de Rossfeld Panoramastrasse is dat het uitgangspunt geweest, en in wat mindere mate ook voor de Villacher Alpenstrasse en Goldeck Panoramastrasse die uiteindelijk eindigen iets onder een bergtop vanaf waar je goed kan wandelen en mooie uitzichten hebt. In het geval van de Malta Hochalmstrasse en de Schlegeis Alpenstrasse is de weg ooit aangelegd voor de bouw van een stuwdam en exploiteert de eigenaar van de stuwdam nog steeds de weg (in Zwitserland geldt hetzelfde voor de Munt-la-Schera-tunnel). Een paar wegen hebben een gecombineerde functie voor landbouw/veeteelt op bergweiden (Almbetrieb) en toerisme, zoals de Postalmstrasse, Nockalmstrasse en Zillertaler Höhenstrasse.

Het aantal tolwegen waar je in Oostenrijk meer dan € 20,00 aan kwijt bent is zeer gering (volgens mij enkel de Grossglockner Hochalpenstrasse en de Kaunertaler Gletscherstrasse). En laten we wel wezen, alleen als je echt een roadtrip maakt kan het een duur geintje worden, de meeste toeristen zullen in een vakantie niet meer dan 1 en misschien 2 van dat soort wegen rijden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Willem » ma 18 jun 2018, 18:10

En misschien wordt de tol bewust hoog gehouden om zo te voorkomen dat het al te druk op die wegen gaat worden vanuit het oogpunt van milieubescherming.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 jun 2018, 18:11

^^ Dat zal misschien meespelen, en op sommige wegen speelt de verkeersveiligheid ook mee. En natuurlijk wil men er uiteindelijk wat aan verdienen, daarom worden die wegen commercieel geëxploiteerd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » ma 18 jun 2018, 18:18

Ik weet eigenlijk niet of die tolmaatschappijen heel winstgevend zijn. Een bescheiden boekwinstje om de reserves een beetje te spekken zou mogelijk al genoeg zijn?

Uiteindelijk is het hele Oostenrijkse model van wegfinanciering er vrij sterk op gebaseerd dat bijzondere wegen door de bergen worden betaald door de gebruikers, niet uit de algemene middelen (lees: uit wegenbelasting en benzine-accijns). Dat een weg die er zonder toeristen vermoedelijk nooit had gelegen binnen de Sondermaut valt, verbaast niet. In tegenstelling tot de wegen waarover mensen graag road-trippen door Zwitserland verbinden ze ook geen landstreken met elkaar op een manier dat het land er echt baat bij heeft. En tja, doordat het aantal gebruikers van een Timmelsjoch nu eenmaal vele malen lager ligt dan van de Tauern-tunnel, terwijl de onderhoudskosten nog steeds substantieel zijn, gaat de tolprijs per gebruiker rap omhoog.

Positief bekeken draagt dit systeem eraan bij dat je in Oostenrijk vrij lage lasten hebt voor autorijden: lage benzineprijs (betekent ongetwijfeld een relatief lage afdracht naar de algemene middelen toe) en een vignet dat niet overdreven duur is. Totdat je op vakantie leuke road-tripjes wilt gaan maken; dan is het kassa waar je in Italië, Frankrijk en Zwitserland je pasroutes rijdt over wegen waaraan voldoende strategisch belang is toegekend om ze uit de algemene middelen te financieren (en de wegfinanciering / benzine-accijns sowieso wat anders in elkaar zit).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 aug 2018, 18:12

Coen Tunnel schreef: vr 24 aug 2018, 16:25 De € 9,50 voor 30 km vignetvrije Brennerautobahn waar alleen de Europabrücke het enige bijzondere kunstwerk is vind ik dan verhoudingsgewijs veel prijziger. Maar daar hoor je bijna niemand over klagen.
Dat klopt niet helemaal, aardig wat mensen schijnen zich o.a. te ergeren aan de kortingen voor locals. Daar heeft de Europese commissie zich zelfs al eens mee bemoeit. Bovendien zit daar de B182 ook nog aardig vol met tolontwijkers.
Coen Tunnel schreef: vr 24 aug 2018, 16:25 Juist als iemand zo graag binnendoor wil tijden, verwacht je toch dat ze zich goed voorbereiden? Je hebt toch wel door dat je de grens met Duitsland nog niet gepasseerd bent op het moment dat je bij Hörbranz de A14 oprijdt?
Veel mensen zullen dat schijnaar niet door hebben. Bovendien sturen navigatiesystemen je deels daar ook de snelweg weer op. Natuurlijk is dat in principe allemaal geen geldig excuus om onder een "Ersatzmaut" of boete uit te komen, maar ik vind het wel ver gezocht, die ene kilometer. Om mensen daar te pakken vind ik overdreven.
Coen Tunnel schreef: vr 24 aug 2018, 16:25 Oostenrijkse vignetten zijn buiten Oostenrijk goed verkrijgbaar, bij ANWB, ADAC en vast ook wel bij andere soortgelijke organisaties, je kunt het eventueel ook online regelen mits je op tijd bent en anders worden die dingen op de hoofdroutes in Bayern vrijwel overal verkocht.
Het mag allemaal wel goed verkrijgbaar zijn, maar het gaat mij in dit geval om het principe en de manier waarop de wegbeheerder (ASFiNAG) de vignetten controleert. Het is alsof men juist op die gemene punten wil pakken, i.p.v. ergens midden op de A10, A12 of A14 te controleren. Ik vind het niet heel anders als flitsen op een brede 2x2 weg met een onrealistisch lage Vmax in de vorm van mensen in de val te lokken. Geef verkeersdeelnemers tenminste nog de kans om de eerste afrit in je land te kunnen pakken en/of tot de eerstvolgende verzorgingsplaats, zoals in Tsjechië. En dan hebben we nog zo'n geliefde prooi voor de vignetloze mensen in de vorm van de Landecker Tunnel. Ja, wegenfreaks weten dat het deel van de A12 is en er staat zo'n standaardbordje met tolplicht, maar het staat vanaf het OWN (B171) als B180 aangegeven. Dat is dan kassa als je even niet oplet. :geenlach:
Coen Tunnel schreef: vr 24 aug 2018, 18:01Nu begint bij de grens bij Salzburg de uitvoeger naar Raststation Walserberg vrijwel op de grens. Zou er echt al gecontroleerd worden op het hebben van een vignet als je daar afslaat om een vignet te kopen?
Ja, daar zijn TV-reportages over gemaakt. En daar werd dan iemand die daar een tolvignet kocht mooi nog even op de bon geslingerd, want tja, een tolvignet heb je nu eenmaal vanaf de grens nodig. :nothanks:
Coen Tunnel schreef: vr 24 aug 2018, 18:01Om even tussen :AS: Hörbranz en de grens nog op vignetten controleren, maar tussen :AS: Hörbranz en :AS: Bregenz is dat lastig omdat bijna het hele traject door de Pfändertunnel gaat. Als je niet tussen :AS: Hörbranz en de grens controleert is het de facto mogelijk om ook door de Pfändertunnel te rijden zonder vignet, want de pakkans is dan nihil.
Men kan daar wel controleren, maar verkeer dat bij Hörbranz de snelweg oprijdt kan je dan ook met een mondelinge waarschuwing door laten rijden. Je ziet die mensen vanaf de parkeerplaats waar gecontroleerd wordt aankomen rijden. Dat moet toch van de rest te onderscheiden zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 aug 2018, 19:23

SnarfFlevoland schreef: vr 24 aug 2018, 18:12Veel mensen zullen dat schijnaar niet door hebben. Bovendien sturen navigatiesystemen je deels daar ook de snelweg weer op. Natuurlijk is dat in principe allemaal geen geldig excuus om onder een "Ersatzmaut" of boete uit te komen, maar ik vind het wel ver gezocht, die ene kilometer. Om mensen daar te pakken vind ik overdreven.
Je weet natuurlijk niet of ze daarvoor ook al op de Oostenrijkse snelwegen hebben gereden. Je schept een precedent als je niet strikt handhaaft. Dat was met Kufstein-Süd ook het probleem: daar werd een bewuste uitzondering gemaakt terwijl dat op andere plekken niet zo was. Men heeft ervoor gekozen om één lijn te trekken en de vignetplicht overal te handhaven. Want als je op één kilometer niet handhaaft, waar trek je dan de grens?
Het mag allemaal wel goed verkrijgbaar zijn, maar het gaat mij in dit geval om het principe en de manier waarop de wegbeheerder (ASFiNAG) de vignetten controleert. Het is alsof men juist op die gemene punten wil pakken, i.p.v. ergens midden op de A10, A12 of A14 te controleren. Ik vind het niet heel anders als flitsen op een brede 2x2 weg met een onrealistisch lage Vmax in de vorm van mensen in de val te lokken.
Het is toch juist logisch om die vignetplicht rond de grenzen te handhaven? Daar zal de kans ook het grootste zijn dat er ontwijkers zijn. Ach, ik hoef maar even naar Bregenz/Salzburg/Kufstein/Villach. Allemaal plaatsen waarvoor je niet ver over de snelweg hoeft. Als daar niet meer gecontroleerd zou worden gedoog je dat mensen geen vignet meer aanschaffen voor zulke ritjes.
Geef verkeersdeelnemers tenminste nog de kans om de eerste afrit in je land te kunnen pakken en/of tot de eerstvolgende verzorgingsplaats, zoals in Tsjechië.
In Zwitserland en Tsjechië heeft men al langer dan in Oostenrijk een vignetplicht en behoudens de D8, waar op de grens geen mogelijkheid is om een vignet te kopen, wordt ook daar de vignetplicht vanaf de grens gehandhaafd. In Slowakije en Hongarije met hun digitale vignetten eveneens. Alleen in Bulgarije mag je het vignet binnen een bepaald aantal km van de grens aanschaffen en hoeft het niet per se op de grens. Maar daar heeft iedereen een vignet nodig, daar geldt het voor alle wegen. Het is niet mogelijk om zonder vignet door Bulgarije te rijden.
En dan hebben we nog zo'n geliefde prooi voor de vignetloze mensen in de vorm van de Landecker Tunnel. Ja, wegenfreaks weten dat het deel van de A12 is en er staat zo'n standaardbordje met tolplicht, maar het staat vanaf het OWN (B171) als B180 aangegeven. Dat is dan kassa als je even niet oplet. :geenlach:
De keer dat ik daar reed vanaf de Reschenpass namen de weggebruikers voor mij anders massaal de afrit voor de Landecker Tunnel. Maar dat is vanaf de zuidkant, daar staat het goed aangegeven. Vanaf de noordkant weet ik het niet, maar misschien dat men het daar duidelijker kan aangeven.
Men kan daar wel controleren, maar verkeer dat bij Hörbranz de snelweg oprijdt kan je dan ook met een mondelinge waarschuwing door laten rijden. Je ziet die mensen vanaf de parkeerplaats waar gecontroleerd wordt aankomen rijden. Dat moet toch van de rest te onderscheiden zijn.
Waarom? Als ik één pak koffie steel in de supermarkt krijg ik ook geen waarschuwing, nee, dan wordt de politie gebeld en zal ik een straf (waarschijnlijk een boete) krijgen. Omdat ik iets meeneem waarvoor ik niet heb betaald. Dat is niet minder erg dan twee, drie of tien pakken koffie stelen. Het hoort gewoon niet. Of als ik 230 Ugl blaas bij een alcoholcontrole. "Maar agent, ik heb maar één biertje te veel gedronken en ik hoef maar een kilometer naar mijn huis te rijden..." Daar trappen ze terecht ook niet in.

En hier is nog niet eens vast te stellen of de desbetreffende bestuurder inderdaad alleen maar bij Hörbranz zonder vignet heeft gereden. Het kan net zo goed dat die bestuurder al veel meer zonder vignet heeft gereden. Als je er bij Hörbranz met een waarschuwing vanaf komt kun je gewoon lekker de A14 afrijden van Bludenz tot Bregenz (kleine pakkans), door Bregenz heen, bij Hörbranz er op en slechts een waarschuwing krijgen. Daarom moet je bij een systeem dat niet 100% waterdicht is omdat er geen 100% controle is dus geen uitzonderingen maken als je wel controleert.

Mensen die bij Hörbranz de snelweg oprijden en de vignetplicht negeren enkel een waarschuwing geven, en anderen flink beboeten, creëert rechtsongelijkheid (immers, beide groepen negeren de vignetplicht) en zorgt ervoor dat er een grijs gebied ontstaat. Wat als iemand midden in Oostenrijk dan voor een kilometer de snelweg neemt (bv. van Bings naar Bludenz-Montafon over de S16) en toevallig gepakt wordt? Ook waarschuwen en niet beboeten? Nu is er eindelijk een heel duidelijke handhaving van de vignetplicht (of je het nu leuk vindt of niet) en wordt er weer gepleit voor een gedoogbeleid...

Het is heel simpel, je kunt het gezeur makkelijk voorkomen door gewoon dat stickertje voor € 9,00 aan te schaffen. Zo moeilijk is dat helemaal niet. Er kunnen nu wel allemaal redenen verzonnen worden waarom het zo zielig en zo oneerlijk is dat mensen die het niet hebben beboet worden, maar de vignetplicht voor Oostenrijk mag na meer dan 20 jaar inmiddels wel bekend zijn. Ik koop wel altijd netjes een vignet, ook al zijn er keren geweest dat ik er minder dan 30 km over vignetplichtige wegen mee heb gereden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Vinny » vr 24 aug 2018, 19:49

Ja, daar zijn TV-reportages over gemaakt. En daar werd dan iemand die daar een tolvignet kocht mooi nog even op de bon geslingerd, want tja, een tolvignet heb je nu eenmaal vanaf de grens nodig. :nothanks:
In de Duitstalige wereld geldt sterker dan in een land als Nederland het "Ordnung muss sein" principe. In Zwitserland wordt je vanuit Frankrijk tenminste nog gewaarschuwd dat autosnelwegen een groene beschildering kennen en dus (vrijwel altijd) vignetplichtig zijn.
https://goo.gl/maps/e7HyJLwLZ9x
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Willem » vr 24 aug 2018, 20:39

Los daarvan is het normaal om als je ergens op vakantie naar toe gaat je op de hoogte te stellen van de plaatselijke tol.
Als je dan toch gepakt wordt heb je er bewust voor gekozen om de tol te negeren, met alle consequenties van dien.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » vr 24 aug 2018, 20:45

Coen Tunnel schreef: vr 24 aug 2018, 19:23 Je schept een precedent als je niet strikt handhaaft. Dat was met Kufstein-Süd ook het probleem: daar werd een bewuste uitzondering gemaakt terwijl dat op andere plekken niet zo was.
Dat stond echter rondom Kufstein ook redelijk aangegeven dat er een uitzonderingspositie was. Bovendien maakte de Felbertauerntunnel destijds reclame mee dat je de tunnel vanuit Duitsland zonder tolvignet kon bereiken. Dat kan nu uiteraard nogsteeds, maar niet meer via de snelste/bewegwijzerde route via de A12.
Coen Tunnel schreef: vr 24 aug 2018, 19:23 Men heeft ervoor gekozen om één lijn te trekken en de vignetplicht overal te handhaven. Want als je op één kilometer niet handhaaft, waar trek je dan de grens?
Eerste afrit na de grens of vanaf de eerste verzorgingsplaats zou ik veel eerlijker vinden.
Coen Tunnel schreef: vr 24 aug 2018, 19:23 Ach, ik hoef maar even naar Bregenz/Salzburg/Kufstein/Villach. Allemaal plaatsen waarvoor je niet ver over de snelweg hoeft. Als daar niet meer gecontroleerd zou worden gedoog je dat mensen geen vignet meer aanschaffen voor zulke ritjes.
Het zou de lokale economie mogelijk goed doen. Duitsland wilde dat met de tolplannen ook zo gaan doen. Grensplaatsen uitzonderen. En alle landen die met tol per gereden kilometer werken (Frankrijk, Italië, Polen e.d.), krijg je een tolstation vaak ook pas enkele tientallen kilometers na een grens te zien. De eerste afrit na de grens is vrijwel overal tolvrij in die landen.

In Zwitserland moet je vanaf een grensovergang weliswaar ook meteen een tolvignet hebben (m.u.v. Rheinfelden), maar daar moet je sowieso stoppen voor de douane (of er langzaam aan voorbij rijden) en kan je desnoods keren als je het land toch niet wilt betreden.
Coen Tunnel schreef: vr 24 aug 2018, 19:23 Als ik één pak koffie steel in de supermarkt krijg ik ook geen waarschuwing, nee, dan wordt de politie gebeld en zal ik een straf (waarschijnlijk een boete) krijgen. Dat is niet minder erg dan twee, drie of tien pakken koffie stelen. Het hoort gewoon niet.
Nu vind ik dat je dat niet helemaal met elkaar kunt vergelijken. Al helemaal niet met Oostenrijk, waar vroeger de snelwegen tolvrij waren en de wegbeheerder in 100% eigendom van de staat is. Toch wat anders dan een private snelweg in Frankrijk. Bovendien zal een pak koffie stelen in de winkel voor de eerste keer mogelijk ook wel minder zwaar bestraft worden dan €120.

En zeg nu eens eerlijk als we toch van de principes zijn: Heb je nog nooit muziek, films of software illegaal gedownload? Altijd eerlijk gekocht?! Want ook dat is eigenlijk niks anders dan stelen, ook al wordt dat door velen niet zo ervaren, omdat het makkelijk thuis via de computer gaat. En wat dacht je van 'even' 5 min parkeren op een betaald parkeerterrein? Hoeveel mensen niet even snel iets uit de winkel moeten halen en slechts een paar minuten een parkeerplaats gebruiken. Tja, ook daar zijn er gemeenten waar ambtenaren op de loer liggen voor dat soort klandizie...

Begrijp me niet verkeerd: Als ik op een tolweg rij, dan koop ik ook een vignet. Zelf kan ik er ook niet zo goed tegen als mensen op een dure zomer of wintervakantie staan te klagen over een tolvignet. Toch kan ik de mensen ook wel begrijpen die niks opzettelijk fout willen doen en dan toch op lullige punten op de bon geslingerd worden. Om een pak koffie uit de winkel te stelen is wat criminele wilskracht voor nodig. Een tolweg oprijden niet persé. Is toch een verschil. En voor die mensen die zonder kwade bedoelingen een tolweg oprijden en dan meteen gepakt worden, speel ik nu de advocaat van de duivel. Vooral omdat men in Oostenrijk zo overdreven streng de tolplicht handhaaft en in een land waar agenten ook nog steeds snelheidsovertredingen met het blote oog mogen schatten... :roll: In Duitsland heerst al Ordnung muß sein wat Vinny terecht aangaf, maar in Oostenrijk wil men soms nog Roomser als de paus zijn.
Coen Tunnel schreef: vr 24 aug 2018, 19:23 In Zwitserland en Tsjechië heeft men al langer dan in Oostenrijk een vignetplicht en behoudens de D8, waar op de grens geen mogelijkheid is om een vignet te kopen, wordt ook daar de vignetplicht vanaf de grens gehandhaafd.
De ringweg van Cieszyn is in Tsjechië ook tolvrij om zo de E75 tolvrij te houden en verkeer tussen Polen en Slowakije uit de stad te weren.
Coen Tunnel schreef: vr 24 aug 2018, 19:23 Mensen die bij Hörbranz de snelweg oprijden en de vignetplicht negeren enkel een waarschuwing geven, en anderen flink beboeten, creëert rechtsongelijkheid (immers, beide groepen negeren de vignetplicht) en zorgt ervoor dat er een grijs gebied ontstaat.
Klein verschil: De ene groep gebruikt een dure tunnel, de andere rijdt 1 kilometer over een simpel stukje snelweg. OK, beiden gaan de fout in, maar niet even erg. Iemand die 1 km/h te hard rijdt wordt in de meeste landen ook niet net zo hard geschraft als iemand die 20 km/h te hard rijdt en dat is ook goed zo. Even landen als Frankrijk en Spanje daargelaten. Dan zou je dus ook voor de mensen die bij Hörbranz de snelweg oprijden een goedkopere deal moeten aanbieden, want dat is de Ersatzmaut. Het wordt zelfs nog als 'service' gezien, aangezien de officiële boete tussen de €300 en €3.000 uit kan vallen.
Coen Tunnel schreef: vr 24 aug 2018, 19:23 Het is heel simpel, je kunt het gezeur makkelijk voorkomen door gewoon dat stickertje voor € 9,00 aan te schaffen.
Tja, je kunt dat ook een woekerprijs noemen en dan is de vraag of die €9,00 dan wel zo eerlijk is voor korte trajecten. Aan de andere kant: De wegbeheerder mag natuurlijk zelf de prijzen vast leggen, ook al zijn die belachelijk hoog.

Begrijp me nogmaals niet verkeerd: €9,00 voor een 10-dagenvignet vind ik zeker niet te duur. Maar je kunt het wel te duur zien als je er maar een paar kilometer gebruik van maakt. Dat geldt natuurlijk ook voor andere landen met een tolvignet, maar Oostenrijk krijgt van mij nogmaals die extra aandacht, omdat ze ook 'extra' controleren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie