[A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » ma 17 jun 2019, 0:22

Chris schreef: za 15 jun 2019, 22:37 Het scheelt wel dat er geen vrachtverkeer rijdt, ik ben bang dat als vrachtverkeer hier vrijgegeven wordt het een chaos wordt.
Zelf kom ik ook niet regelmatig over de Fernpass, maar als ik er rijd, rijden er toch best wel eens wat vrachtwagens. Dat zal dan wel bestemmingsverkeer zijn (of genadeloze overtreders), maar het gaat dan wel allemaal super traag. Kan me daarom ook enorm goed voorstellen, dat zonder een verbod op overig vrachtverkeer hier compleet chaos uitbreekt. De bergpas is inderdaad eenvoudig, maar zeker de zuidkant stijl genoeg incl. scherpe bochten om bij een lawine aan vrachtwagens een verkeersinfarct te veroorzaken.
Chris schreef: zo 16 jun 2019, 13:40 De B180. Eigenlijk is dit een Landesstraße, want Oostenrijk heeft geen Bundesstraßen meer. Sommige lijken ook daadwerkelijk hernummerd van B naar L, maar niet allemaal.
Velen behouden hun oude nummer en ook het oude schildje. Er zijn zelfs nieuwe borden met het klassieke schildje voor Bundesstraßen. In Vorarlberg deden ze het volgens mij altijd al zo.
Chris schreef: zo 16 jun 2019, 13:40 Het kan zo maar 50 cent verschillen met de Italiaanse benzineprijzen. In Italië liggen de benzineprijzen snel boven de € 1,80 als je verder van de dichtbevolkte regio's komt.
Hmm... dat kan ik m.b.t. Sicilië niet zo beamen. Op Sicilië koste de benzine ook zo'n €1,59 bij zelfbediening, ook buitenaf. Ongeveer hetzelfde als actueel in Noord-Italië. De meeste pompen zijn op Sicilië echter bediend en dan betaal je inderdaad genadeloos tot wel bijna € 2,00 per liter! Deze geintjes ben ik echter op het vaste land van Italië nog niet zo massaal tegen gekomen, maar ik ben dan ook nooit in de laars geweest. Mogelijk dat het daar ook duur is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 401
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Sondermaut » wo 19 jun 2019, 7:54

Sondermaut schreef: vr 07 jun 2019, 8:47 Over het algemeen zijn alle Oostenrijkse passen al open, al zitten een aantal bekende nog dicht.
Bielerhöhe: Aldus de VVV (Verkehrsverbund Vorarlberg) is de Wintersperre nog niet opgeheven en is Landbus 85 tot vermoedelijk 20 juni ingekort tot bushalte Partenen Loch (voor het tolhuisje aan de voet van de pas). Van een inkorting van lijn 260 in Tirol is mij niets bekend.
Furkajoch: De eveneens in Vorarlberg gelegen Furkajochpas tussen Rankweil en Damüls is ook nog dicht. Deze gaat vermoedelijk eind juni open.
Hahntennjoch: Deze vrij bekende Noord-Tiroler pas is tot eind juni gesloten.
Pass Lueg: Van de Pass Lueg is niets bekend over de opheffing van de Wintersperre
Sölkpass: Van deze pas is nog niet bekend wanneer hij opent.
Timmelsjoch: Deze grensbergpas zit nog dicht tot dit weekend.
Van bovenstaand lijstje zitten alleen de volgende passen nog dicht:
Silvretta Hochalpenstraße (Bielerhöhe, alleen vanuit Vorarlberg gesloten), Hahntennjoch en de Pass Lueg.
Voor de Hahntennjoch is de Wintersperre nog tot eind juni van kracht. De Bielerhöhe zou morgen weer moeten openen. De Pass Lueg zou ook een dezer dagen weer moeten openen na (waarschijnlijk) werkzaamheden.
De Sölkpass, Timmelsjoch en Furkajoch zijn inmiddels geopend.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » wo 19 jun 2019, 14:47

Een video van Timmelsjoch die ik vorige week gefilmd heb, er lag nog 3 - 4 meter sneeuw aan de Oostenrijkse kant. Een prachtige route.

Link

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door nederland24 » do 20 jun 2019, 15:27

Vorig jaar rond deze tijd van het jaar lag er veel minder sneeuw op deze pas. Wel een hele mooie route om te rijden. :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » za 22 jun 2019, 21:04

Wat foto's van de B108 naar Lienz in Osttirol. Wat een verademing zo'n mooie weg. Breed, overzichtelijk en genoeg inhaalmogelijkheden.

Afbeelding
B108 Osttirol-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B108 Osttirol-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B108 Osttirol-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B108 Osttirol-4 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B108 Osttirol-5 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B108 Osttirol-6 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B108 Osttirol-8 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
B108 Osttirol-10 by European Roads, on Flickr

Boeing777
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 07 jul 2018, 15:12

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Boeing777 » di 25 jun 2019, 14:38

[url=https://flic.kr/p/2gihPd2 schreef:B108 Osttirol-10[/url] by European Roads, on Flickr
Mooie serie Chris. Wat me bij deze foto opvalt, is dat de 80 km/h bij het kombord opgeheven is.
Ben al een tijdje aan het zoeken omdat me het al eerder is opgevallen in Oostenrijk, ook een 70 km/h die voor het kombord geld, en bibeko word opgeheven.
Het schijnt dat als er bubeko een afwijkende snelheid is dan de normale 100 km/h, je deze gewoon na het kombord mag blijven aanhouden, totdat het bibeko word opgeheven (of niet, dat kan ook). Geld de normale Freilandstraße 100 km/h, dan is het vanaf het kombord natuurlijk innerorts 50 km/h. Schijnt ook zo te zijn, dat als er bibeko een bord met bijvoorbeeld 60 km/h staat, je deze ook moet aanhouden als je het bord einde kom passeert, anders riskeer je een prent. Pas na het einde 60 km/h geld er dan weer de normale Freilanstraße 100 km/h. Weet iemand of ik dit goed heb, of zal ik de Oostenrijkers het zelf vragen ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » di 25 jun 2019, 23:29

ASFiNAG biedt nu Digitale Streckenmaut FLEX aan. Dit werkt net zoals de gewone Digitale Streckenmaut (vroeger Videomaut genaamd), alleen hoef je nu niet meer vooraf online een ticket te kopen, maar wordt het naderhand op je creditcard gefactureerd. Voor wie een rondreis maakt, of voor wie tijdens de reis wil beslissen tussen twee verschillende routes, kan dit handig zijn. Het is gekoppeld aan je kentekenplaat. Een transponder is niet nodig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 jun 2019, 11:46

^^
Eindelijk, dat werd zo langzamerhand ook wel tijd. Alleen de mogelijkheid om vooraf te betalen is niet meer van deze tijd. Bovendien was een Videomautticket ook max. 1 jaar geldig. Kocht je zo'n ding en maakte je er toch geen gebruik van, verviel de geldigheid na een jaar.

Iets anders nieuws: De bouw van de Fernpass-Tunnel lijkt al in 2021 te moeten starten. Parallel wil men eigenlijk ook een treintunnel bouwen, om zo de "Grüne" ook hun zin te geven (die tegen de bouw van een wegtunnel waren), maar dat lijkt vooreerst nog wat lastig. Ook de mogelijke Tschirganttunnel komt weer in beeld.

Er is echter deels veel kritiek op de bouw van die Fernpasstunnel. De burgermeester van Reutte gaf aan: "Het verkeer dat aan beide kanten van de snelweg op ons toekomt moet zich aan de capaciteit van de Fernpass aanpassen, en niet omgekeerd." Schijnbaar leeft deze man in een andere tijd of sprookjeswereld.

Wel een goed plan is mogelijk het verbod op vrachtwagens beter te controleren. Er schijnen nu nog regelmatig vrachtwagens van de bergpas gebruik te maken, hetgeen snel voor flinke opstoppingen zorgt. Eigenlijk mogen alleen vrachtwagens met bestemmingsverkeer van de Fernpass gebruik maken, maar daar houden zich schijnbaar velen niet aan. Dat was eerder ook al mijn vermoeden. Betere handhaving op dit rijverbod zou de doorstroming wel kunnen bevorderen.

Desalniettemin ben ik van mening dat de capaciteit verhoogd moet worden. De oude S14-plannen van een Fernpass Schnellstraße waren eigenlijk vrij realistisch bedacht in de jaren '70...

Bron: https://www.augsburger-allgemeine.de/ba ... 89386.html
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » wo 26 jun 2019, 11:54

Ik denk dat de verbetering vrij gering is zolang het niet 2x2 wordt. Op drukke dagen rijden er tot wel 30.000 voertuigen over de B179. Ik vermoed dat het bij 2x2 ook lastiger wordt om een vrachtwagenverbod te rechtvaardigen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 jun 2019, 12:13

^^
Mee eens, van mij part wordt snel aan de 2x2 weg gebouwd en het vrachtwagenverbod opgeheven, maar zo'n 2x2 verbinding behoort voorlopig helaas nog tot het hoofdstuk "utopie".

Persoonlijk vind ik het vrij opmerkelijk hoe goed men in de jaren '60 en '70 het steigende aanbod aan verkeer heeft voorspeld. Destijds was niet alleen een Fernpass Schnellstraße gepland, maar bijv. ook een snelweg van München tot aan Venezia via het Zillertal. Ook de Rechenpass zou beter uitgebouwd worden. Had men al die projecten uitgevoerd, zou vandaag de dag de fileproblematiek er heel anders uitzien. Jammer dat toen o.a. de oliecrisis ervoor heeft gezorgd dat veel plannen van tafel verdwenen. Nu gaat nieuwbouw nog enorm gestaag. Had men van oorsprong met het tempo van vandaag gebouwd, hadden we amper de Brenner als snelwegverbinding gereed gehad.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » wo 26 jun 2019, 12:16

^^ Ik dacht dat we ooit hadden geconcludeerd dat een volledige snelweg Zillertal-Venetië nooit het stadium van de wilde fantasieën is ontstegen (hier). Maar feit is dat er hoogwaardiger verbindingen waren gepland door de Oostenrijkse Alpen dan er nu liggen, wat nu de bekende bottlenecks creëert. Dit zegt ergens natuurlijk ook iets over hoe mensen tegen snelwegen aan zijn gaan kijken. Over de hele breedte zag je in de jaren '60 ideeën ontstaan van veel parallelle snelwegen, die dan vermoedelijk allemaal redelijk smal zouden blijven. Na de oliecrisis is de tendens toch duidelijk verschoven naar "liever de oude hoofdas maar flink uitbouwen".
Chris schreef: wo 26 jun 2019, 11:54 Ik denk dat de verbetering vrij gering is zolang het niet 2x2 wordt. Op drukke dagen rijden er tot wel 30.000 voertuigen over de B179. Ik vermoed dat het bij 2x2 ook lastiger wordt om een vrachtwagenverbod te rechtvaardigen.
De aanleg van de Scheiteltunnel maakt het uiteindelijk ook moeilijk om een algemeen vrachtwagenverbod te handhaven. In ieder geval in de zin dat je daar net het stukje ondertunnelt waar vrachtwagens het meeste vertraging veroorzaken (de paar haarspeldbochten die de route kent, ietsje steiler). Dus de hinder die ze veroorzaken op het andere verkeer vermindert. Hinder voor omwonenden blijft natuurlijk. Mogelijk wordt dat dan de voornaamste rechtvaardiging om het verbod te handhaven, maar verkeerstechnisch kun je misschien best naar alleen een Fahrverbot op de drukste dagen toe - zeker wanneer het ook nog eens mocht komen tot een Tschirganttunnel.

Zolang je dit enkelbaans houdt, lost het de bestaande verkeersproblemen natuurlijk maar nauwelijks op. Vanuit het noorden bekeken, zal verkeer toch echt langs de bottlenecks van de Grenztunnel Füssen en de Lermoser Tunnel moeten. Het licht verbeteren van de situatie stroomafwaarts zal mogelijk betekenen dat de Blockabfertigung op die twee tunnels wat sneller kan rondlopen, maar feit is dat de Fernpaß op een toenemend aantal dagen een capaciteitsprobleem heeft. Het is niet geheel denkbeeldig dat de toevoeging van de Scheiteltunnel en op termijn de Tschirganttunnel dan ook nog een zekere aanzuigende werking heeft. In die zin lijkt 2x2 de enige echt toekomstvaste oplossing. Maar tegelijkertijd eentje waarvan ik de controverse wel kan begrijpen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 jun 2019, 13:50

Pino schreef: wo 26 jun 2019, 12:16 Ik dacht dat we ooit hadden geconcludeerd dat een volledige snelweg Zillertal-Venetië nooit het stadium van de wilde fantasieën is ontstegen
Het werd onlangs genoemd in een TV-uitzending van de BR over de Alpen, daarom zat het weer fris in m'n geheugen. Ik denk dat er meer achter zit dan in het verlinkte topic vermoed werd. Inderdaad ging het nooit om een directe verbinding met München (wat ik daar destijds geopperd had), maar tussen Venetië en Oostenrijk. Een artikel uit 2016 bericht, dat Italië nog steeds van zo'n snelwegverbinding droomt, wat ze aan het Europaparlement wilden voorleggen. Zulke stappen lijken toch iets meer dan alleen "wilde fantasieën" te zijn. Dat de plannen echter in de komende 50-100 jaar niet precies uitgepland, laat staan uitgevoerd zullen worden, is natuurlijk een ander verhaal.

Oostenrijk klinkt overigens in het verlinkte artikel wel erg Zwitsers. Alsof alle verkeersproblemen met het spoor opgelost kunnen worden... Wel, wel, we zien wat er bij de Gotthardtunnel na de opening van de basistunnel daar van terecht komt. En het noord-zuid-verkeer neemt aantoonbaar af?! Laat me niet lachen... De verkeersintensiteiten geven een heel ander beeld dat het juist aantoonbaar toeneemt.
Pino schreef: wo 26 jun 2019, 12:16 In die zin lijkt 2x2 de enige echt toekomstvaste oplossing.
Mee eens, maar bij de huidige koers van Tirol kunnen we denk ik ook dat voorlopig vergeten. Een S14 zou echter inderdaad zeer wenselijk zijn. Het genoemde artikel gaf ook al een negatief scenario af voor een beperkte uitbreiding van de Fernpass. Een 2x2 verbinding is nodig om ontlasting te geven, maar dat mag volgens de Oostenrijkse "Alpenkonvention" niet, net als in Zwitserland volgens de "Alpeninitiative" ook geen capaciteit uitgebreid mag worden. Persoonlijk vind ik deze dingen enorm hinderlijk om het verkeer anno 2019 te versoepelen. Zo lijken de Alpen weer tot een echt bottleneck te worden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » wo 26 jun 2019, 14:11

SnarfFlevoland schreef: wo 26 jun 2019, 13:50 Een artikel uit 2016 bericht, dat Italië nog steeds van zo'n snelwegverbinding droomt, wat ze aan het Europaparlement wilden voorleggen. Zulke stappen lijken toch iets meer dan alleen "wilde fantasieën" te zijn.
Mwa. Ik denk vrij zeker te weten dat het niet Italië is wat daar droomde, maar de regio Veneto. En dat het dus ook politici uit die regio, mogelijk afkomstig van de Lega toen die nog een veel regionaler profiel had dan nu, waren die met dit voorstel naar Brussel kwamen. Ik noem dat nog steeds een redelijk wilde fantasie. Je zou het ergens kunnen vergelijken met een Friese afgevaardigde die een brug Terschelling-Sylt op de Brusselse agenda probeert te zetten.

Je hebt Oostenrijk niet eens nodig om te weten dat dit project nooit zal slagen. De weerstand begint al met een veto van Trentino-Alto Adige (en conform hun autonomie-statuut kunnen zij ook effectief blokkeren).
Laatst gewijzigd door Pino op wo 26 jun 2019, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 jun 2019, 15:27

SnarfFlevoland schreef: wo 26 jun 2019, 13:50
Pino schreef: wo 26 jun 2019, 12:16 Ik dacht dat we ooit hadden geconcludeerd dat een volledige snelweg Zillertal-Venetië nooit het stadium van de wilde fantasieën is ontstegen
Het werd onlangs genoemd in een TV-uitzending van de BR over de Alpen, daarom zat het weer fris in m'n geheugen. Ik denk dat er meer achter zit dan in het verlinkte topic vermoed werd. Inderdaad ging het nooit om een directe verbinding met München (wat ik daar destijds geopperd had), maar tussen Venetië en Oostenrijk. Een artikel uit 2016 bericht, dat Italië nog steeds van zo'n snelwegverbinding droomt, wat ze aan het Europaparlement wilden voorleggen. Zulke stappen lijken toch iets meer dan alleen "wilde fantasieën" te zijn. Dat de plannen echter in de komende 50-100 jaar niet precies uitgepland, laat staan uitgevoerd zullen worden, is natuurlijk een ander verhaal.
Zelfs op plekken waar je een eventuele nieuwe doorgang makkelijk zou kunnen maken is niks. Ik zat laatst op de kaarten te kijken, maar je kunt je afvragen waarom er over de Pfitscher Joch geen weg is aangelegd. Zowel vanuit Oostenrijk als vanuit Italië lopen de verharde wegen tot een plek niet ver van de pashoogte, en er is een onverharde weg/pad zonder al te grote hoogteverschillen over de pas. Met vrij weinig moeite zou je een verbinding tussen het Zillertal en Sterzing kunnen maken.

Voor de Tuxer Joch geldt iets soortgelijks, dat is ook een relatief makkelijker overgang en daar zijn plannen geweest voor een doorgaande wegverbinding.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » wo 26 jun 2019, 15:43

De weg over het Pfitscher Joch zou niet erg lastig hoeven te zijn inderdaad. Tuxer Joch is wel heel steil, dat heeft meer voeten in de aarde. Het hoogteverschil aan de westzijde is daar 600 meter over hemelsbreed 1,5 kilometer. Daar zouden veel haarspeldbochten nieuw aangelegd moeten worden. Bij het Pfitscher Joch zou men de bestaande weg alleen maar hoeven te verharden en wellicht wat breder maken.

Het Staller Sattel is de eerste Alpenovergang ten oosten van de Brennerpass. Maar die verbindt twee dunbevolkte dalen, het Defereggental aan Oostenrijkse zijde is haast uitgestorven met maar een paar slaperige dorpjes. Het Antholztal (Anterselva) oogde mij wat meer op toerisme gericht dan het Defereggental aan Oostenrijkse kant.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » wo 26 jun 2019, 19:17

Op 1 juli gaat de regering van Oberösterreich formeel het tracé van de 'Osttangente Linz' vaststellen. Het wordt genoemd dat dit een nieuwe autosnelweg is langs de oostzijde van Linz. Onduidelijk is nog welk nummer deze snelweg krijgt.

Het lijkt me een goede keuze. Deze variant ontlast de A7 terwijl het ook de reistijd verkort naar Tsjechië. Een tracé dicht bij de stad zou dat minder goed doen, terwijl een tracé verder van de stad de A7 minder zou ontlasten, minder verkeer trekt en daardoor minder rendabel is.

Een heel groot deel komt ondergronds. De noordelijke tunnel zou ruim 6 kilometer lang worden.

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door marcel » za 29 jun 2019, 17:13

Boeing777 schreef: di 25 jun 2019, 14:38Ben al een tijdje aan het zoeken omdat me het al eerder is opgevallen in Oostenrijk, ook een 70 km/h die voor het kombord geld, en bibeko word opgeheven.
Ik heb het altijd zo opgevat:
In Oostenrijk kan een snelheidsbeperking ook hoger zijn dan de normale (bijv. 60 i.p.v. 50 binnen de bebouwde kom). Een bord einde snelheidsbeperking betekent niet automatisch dat je daarna harder mag, maar dat de snelheid naar de standaardwaarde teruggaat. 'Einde 80' betekent hier 'einde van het voorrecht 80 te mogen rijden', wegens de bebouwde kom mag je nog maar 50.
Het schijnt dat als er bubeko een afwijkende snelheid is dan de normale 100 km/h, je deze gewoon na het kombord mag blijven aanhouden, totdat het bibeko word opgeheven (of niet, dat kan ook). Geld de normale Freilandstraße 100 km/h, dan is het vanaf het kombord natuurlijk innerorts 50 km/h. Schijnt ook zo te zijn, dat als er bibeko een bord met bijvoorbeeld 60 km/h staat, je deze ook moet aanhouden als je het bord einde kom passeert, anders riskeer je een prent. Pas na het einde 60 km/h geld er dan weer de normale Freilanstraße 100 km/h. Weet iemand of ik dit goed heb, of zal ik de Oostenrijkers het zelf vragen ;)
Dat is nieuw voor mij, maar zou best kunnen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » za 29 jun 2019, 23:14

De verlaagde maximumsnelheid in het kader van IG-L (Immissionsgesetz Luft) geldt vanaf 1 juli niet meer voor elektrische auto's:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Palance » zo 30 jun 2019, 8:43

Hoe wouden ze dat controleren als ik bv met een Nederlandse elektrische wagen rijd?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Willem » zo 30 jun 2019, 8:52

De uitzondering geldt alleen voor auto's met een bepaald kenteken. Jouw Nederlandse auto heeft die niet en dus is het gewoon 100 rijden, elektrisch of niet.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Lekkere Kwal » zo 30 jun 2019, 9:00

^^ zou je daar geen bezwaar op kunnen aantekenen? Immers dat het niet te controleren valt is de reden waarom het niet mag, maar dat je met een ZEV een boete krijgt vanwege een mileuzone lijkt me juridisch niet houdbaar.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 jun 2019, 9:03

Chris schreef: za 29 jun 2019, 23:14 De verlaagde maximumsnelheid in het kader van IG-L (Immissionsgesetz Luft) geldt vanaf 1 juli niet meer voor elektrische auto's:

Afbeelding
Lijkt me niet heel veilig als er bij Vmax 100 een aantal auto's zijn die legaal 130 mogen rijden.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door DjIdee » zo 30 jun 2019, 9:50

Ach, dat heb je nu ook vaak, altijd wel een paar die toch niet de vmax rijden en stevig doorrijden. Niet per definitie gevaarlijk

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Palance » zo 30 jun 2019, 10:41

Hebben elektrische auto's in Oostenrijk dan een apart kenteken?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » zo 30 jun 2019, 10:50

Een groen kenteken kennelijk. Ik heb er geen één gezien op mijn ritten door Oostenrijk deze maand. Wel een paar Tesla's maar dat waren buitenlanders. Volgens de statistieken rijden er circa 25.000 van rond in Oostenrijk (0,5% van het wagenpark).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Jeroen » zo 30 jun 2019, 11:01

Het ironische is eigenlijk dat elektrische auto's, en zeker de varianten met een klein accupakket en 1-faseladen, er juist geen belang bij hebben om harder te rijden, omdat je dan bijna geen actieradius meer over houdt.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Willem » zo 30 jun 2019, 13:33

De eerlijkheid van de maatregel is wel mooi. Vanwege de luchtkwaliteit is de Vmax daar in het Inndal naar 100 verlaagd. Aangezien elektrische auto's geen uitstoot hebben is het consequent dat deze wel gewoon 130 mogen.
In Nederland zou zoiets vanwege de "veiligheid" uitgesloten zijn.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 401
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Sondermaut » zo 30 jun 2019, 13:40

Een verschil in snelheidslimieten is prima toepasbaar met een beetje gezond verstand van alle bestuurders.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 jul 2019, 16:48

Coen Tunnel schreef: di 25 jun 2019, 23:29 ASFiNAG biedt nu Digitale Streckenmaut FLEX aan. Dit werkt net zoals de gewone Digitale Streckenmaut (vroeger Videomaut genaamd), alleen hoef je nu niet meer vooraf online een ticket te kopen, maar wordt het naderhand op je creditcard gefactureerd. Voor wie een rondreis maakt, of voor wie tijdens de reis wil beslissen tussen twee verschillende routes, kan dit handig zijn. Het is gekoppeld aan je kentekenplaat. Een transponder is niet nodig.
Ik heb het inmiddels gebruikt. Het systeem werkt prima! :top: Het wordt per transactie gefactureerd naar je creditcard, voor elke passage had ik vrijwel direct een e-mail met de factuur in mijn mailbox (1 x Brenner, 1 x Tauern/Katschberg en 2 x Bosruck, heen/terug).

Boeing777
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 07 jul 2018, 15:12

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Boeing777 » wo 10 jul 2019, 21:36

marcel schreef: za 29 jun 2019, 17:13
Boeing777 schreef: di 25 jun 2019, 14:38Ben al een tijdje aan het zoeken omdat me het al eerder is opgevallen in Oostenrijk, ook een 70 km/h die voor het kombord geld, en bibeko word opgeheven.
Ik heb het altijd zo opgevat:
In Oostenrijk kan een snelheidsbeperking ook hoger zijn dan de normale (bijv. 60 i.p.v. 50 binnen de bebouwde kom). Een bord einde snelheidsbeperking betekent niet automatisch dat je daarna harder mag, maar dat de snelheid naar de standaardwaarde teruggaat. 'Einde 80' betekent hier 'einde van het voorrecht 80 te mogen rijden', wegens de bebouwde kom mag je nog maar 50.
Het schijnt dat als er bubeko een afwijkende snelheid is dan de normale 100 km/h, je deze gewoon na het kombord mag blijven aanhouden, totdat het bibeko word opgeheven (of niet, dat kan ook). Geld de normale Freilandstraße 100 km/h, dan is het vanaf het kombord natuurlijk innerorts 50 km/h. Schijnt ook zo te zijn, dat als er bibeko een bord met bijvoorbeeld 60 km/h staat, je deze ook moet aanhouden als je het bord einde kom passeert, anders riskeer je een prent. Pas na het einde 60 km/h geld er dan weer de normale Freilanstraße 100 km/h. Weet iemand of ik dit goed heb, of zal ik de Oostenrijkers het zelf vragen ;)
Dat is nieuw voor mij, maar zou best kunnen.
Dit is het belangrijkste gedeelte van de e-mail die ik stuurde naar een Oostenrijkse rijschool in Tamsweg voor ophelderding van deze soort van regel:

Es geht um folgendes:

''Eine beschilderte Geschwindigkeitsbeschränkung wird durch ein Hinweiszeichen "Ortstafel" oder "Ortsende" nicht aufgehoben!''

Ich habe bereits her und da auf das internet gesucht, und, wenn ich es gut verstehe, gelten folgende regelen:

Freilandstraße ist 100, dann kommt ein Ortstafel, dann gilt innerorts 50, dann kommt ein Ortsendetafel, dann gilt wieder Freilandstraße 100.

Freilandstraße 100, geschwindigkeitsbeschränkung auf der Freilandstraße von z.B. 80, Ortstafel, 80 nicht aufgehoben, also auch innerorts gilt der 80 weiter, Ortsendetafel, dann noch immer 80 auf der Freilandstraße bis der geschwindigkeitsbeschränkung wieder aufgehoben ist, oder eine andere geschwindigkeit angezeigt wird.

Freilandstraße 100, geschwindigkeitsbeschränkung auf der Freilandstraße von z.B. 80, Ortstafel, genau auf der anderen Straßenseite an genau der gleiche stelle wie der Ortstafel wird der 80 aufgehoben, also innerorts 50, Ortsendetafel, dann wieder Freilandstraße 100.

Freilandstraße 100, Ortstafel, innerorts 50, innerorts wird ein abweichende geschwindigkeit von z.B. 60 oder 40 angezeigt, Ortsendetafel, dann noch immer 40 oder 60 auf der Freilandstraße bis es wieder aufgehoben ist.

Wichtig: Wenn es eine andere geschwindigkeit gibt innerorts wie normal, z.B. 80 oder 70, dan gilt das nur für der Straße, an dem das Verkehrszeichen angebracht ist. Die geschwindigkeitsbeschränkung endet darum automatisch beim einbiegen in einer Querstraße, also dann gilt wieder der normale innerorts 50.

Wichtig: Befindet sich auf dem Ständer der Ortstafel zusätzlich eine geschwindigkeitsbeschränkung, oft 30 oder 40, so gilt diese für das gesamte Ortsgebiet. Von daher ist es auch nicht nötig, die geschwindigkeitsbeschränkung an der Ortsendetafel auf zu hoben, weil es für das gesamte Ortsgebiet gilt. (Dann gilt wieder ab der Ortsendetafel Freilandstraße 100). Der betroffene Straßenzug ist oft auch mittels einer Zusatztafel von Limit ausgenommen, andere Straßen innerorts oft auch.

Ist alles richtig was ich oben geschrieben habe?

Als antwoord van de chef van de rijschool kreeg ik: Alles richtig!!!

Plaats reactie