[A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door waldo79 » do 11 jul 2019, 6:24

Mag ik nog een Nederlandse samenvatting, aangezien Duits geen voertaal is op dit forum?

Dus het passeren van een kombord heft een hogere snelheid niet op?

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Sondermaut » do 11 jul 2019, 6:49

Ik zal wel even proberen de post zo goed mogelijk te vertalen vanuit het Duits:
Boeing777 schreef: wo 10 jul 2019, 21:36Dit is het belangrijkste gedeelte van de e-mail die ik stuurde naar een Oostenrijkse rijschool in Tamsweg voor ophelderding van deze soort van regel:

Es geht um folgendes:

''Eine beschilderte Geschwindigkeitsbeschränkung wird durch ein Hinweiszeichen "Ortstafel" oder "Ortsende" nicht aufgehoben!''
Een snelheidsbeperking aangegeven door snelheidsborden wordt niet door komborden opgeheven.

Ich habe bereits her und da auf das internet gesucht, und, wenn ich es gut verstehe, gelten folgende regelen:

Freilandstraße ist 100, dann kommt ein Ortstafel, dann gilt innerorts 50, dann kommt ein Ortsendetafel, dann gilt wieder Freilandstraße 100.
In deze situatie is er geen sprake van een bijkomende snelheidsbeperking. Binnen de bebouwde kom geldt dus 50, daarbuiten 100.
Freilandstraße 100, geschwindigkeitsbeschränkung auf der Freilandstraße von z.B. 80, Ortstafel, 80 nicht aufgehoben, also auch innerorts gilt der 80 weiter, Ortsendetafel, dann noch immer 80 auf der Freilandstraße bis der geschwindigkeitsbeschränkung wieder aufgehoben ist, oder eine andere geschwindigkeit angezeigt wird.
Deze situatie is al wat complex. Er staat voor men de bebouwde kom inrijdt een bord 80 op de weg waar men 100 mag. Dat zou betekenen dat men 80 i.p.v 50 bibeko mag rijden. De beperking tot 80 geldt ook nog na beide komborden.
Freilandstraße 100, geschwindigkeitsbeschränkung auf der Freilandstraße von z.B. 80, Ortstafel, genau auf der anderen Straßenseite an genau der gleiche stelle wie der Ortstafel wird der 80 aufgehoben, also innerorts 50, Ortsendetafel, dann wieder Freilandstraße 100.
In deze situatie staat er een snelheidsbeperking bubeko van 80, die precies op het kombord wordt opgeheven. Dat betekent bibeko 50 en daarbuiten weer 100 aldus Boeing777.
Freilandstraße 100, Ortstafel, innerorts 50, innerorts wird ein abweichende geschwindigkeit von z.B. 60 oder 40 angezeigt, Ortsendetafel, dann noch immer 40 oder 60 auf der Freilandstraße bis es wieder aufgehoben ist.
In deze situatie volgt er bibeko een bord met een andere snelheid dan 50. Deze geldt dan buiten de bebouwde kom ook nog tot een bord deze snelheid opheft.
Wichtig: Wenn es eine andere geschwindigkeit gibt innerorts wie normal, z.B. 80 oder 70, dan gilt das nur für der Straße, an dem das Verkehrszeichen angebracht ist. Die geschwindigkeitsbeschränkung endet darum automatisch beim einbiegen in einer Querstraße, also dann gilt wieder der normale innerorts 50.
Belangrijke noot hierbij is dat een snelheidsbord bibeko alleen voor de straat geldt waaraan hij staat! De andere straten zijn gewoon 50 of 30 afhankelijk van de inrichting.
Wichtig: Befindet sich auf dem Ständer der Ortstafel zusätzlich eine geschwindigkeitsbeschränkung, oft 30 oder 40, so gilt diese für das gesamte Ortsgebiet. Von daher ist es auch nicht nötig, die geschwindigkeitsbeschränkung an der Ortsendetafel auf zu hoben, weil es für das gesamte Ortsgebiet gilt. (Dann gilt wieder ab der Ortsendetafel Freilandstraße 100). Der betroffene Straßenzug ist oft auch mittels einer Zusatztafel von Limit ausgenommen, andere Straßen innerorts oft auch.
Een tweede noot is dat als er een snelheidsbord onder het kombord staat, dat deze expliciet moet worden opgeheven op het einde kombord. Anders geldt de limiet nog tot hij bubeko wordt opgeheven met een bord.
Ist alles richtig was ich oben geschrieben habe?

Als antwoord van de chef van de rijschool kreeg ik: Alles richtig!!!
De rijschool bevestigt dat in alle hierboven genoemde situaties goed gehandeld wordt.

Boeing777
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 07 jul 2018, 15:12

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Boeing777 » do 11 jul 2019, 8:46

Sondermaut, hartelijk dank voor het vertalen! Ik begrijp dat niet iedereen hier even goed Duits kan. Voor zover ik kan zien kloppen alle vertalingen, maar over het volgende heb ik nog een aanmerking: Als er een afwijkende snelheid staat onder het kombord, zoals 30 of 40 bijvoorbeeld, hoeft die niet bij het einde kombord opgeheven te worden, omdat die snelheid voor de hele bebouwde kom geld. Na het kombord geld dus weer bubeko 100 km/h.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » do 11 jul 2019, 10:09

De Oostenrijkse regeling is eigenlijk min of meer dezelfde als in Zwitserland, met als uitzondering dat in Zwitserland een kombord niks over de Vmax zegt en in Oostenrijk alleen als de standaardwaardes gelden.

In Zwitserland loopt het vaak als volgt af: Je rijdt op een Bubeko weg met Vmax 80. Dan komt een bord Vmax 60, dan een kombord en verderop ergens een bord Vmax 50, die d.m.v. de bovenschrift "Generell" als zone bedoeld is. Voordat je de bebouwde kom uitrijdt volgt een Vmax 60 bord, dan de opheffing van de bebouwde kom en verderop pas een einde Vmax 60, waarna je weer 80 mag. Echter worden ook vaak bebouwde kom en Vmax 50 samen op één bord gestart en opgeheven.

Je kunt in Zwitserland echter ook alleen een kombord aantreffen zonder verlagende Vmax. Het is inmiddels vrij zelden, maar in dat geval mag je met 80 km/h doorrijden. Vaak heb je dan in de dorpskern nog een Vmax 50 (of zelfs 30), maar kleine gehuchten hebben ook wel eens helemaal niks.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » do 11 jul 2019, 11:11

SnarfFlevoland schreef: do 11 jul 2019, 10:09Je kunt in Zwitserland echter ook alleen een kombord aantreffen zonder verlagende Vmax. Het is inmiddels vrij zelden, maar in dat geval mag je met 80 km/h doorrijden. Vaak heb je dan in de dorpskern nog een Vmax 50 (of zelfs 30), maar kleine gehuchten hebben ook wel eens helemaal niks.
Dat is vergelijkbaar met de situatie die we in Nederland hebben bij gehuchtborden (blauw-op-wit). Er zijn her en der nog wel wat woonstraten in gehuchten waar je gewoon met 60 km/u doorheen kan rijden (80 km/u zal wel bijna niet meer voorkomen in Nederland). Het gehucht Klein Groningen is een mooi voorbeeld.

Ik vind het Oostenrijkse systeem op zich best prettig. Ze zijn daar een stuk flexibeler met maximumsnelheden bibeko. Als 50 te snel is, is het niet gelijk 30, maar is 40 ook mogelijk. Of omgekeerd, 60. De maximumsnelheden in Oostenrijk zijn vaak realistisch en passen bij het wegbeeld.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » do 11 jul 2019, 11:39

^^
Mee eens, maar dan vind ik toch de manier hoe de Zwitsers dat doen iets prettiger, want die Vmax opheffingen bij de ingang van Bibeko in Oostenrijk kunnen wat verwarrend zijn.
Coen Tunnel schreef: do 11 jul 2019, 11:11 Dat is vergelijkbaar met de situatie die we in Nederland hebben bij gehuchtborden (blauw-op-wit).
Nu je het zegt... inderdaad! In Duitsland heb je dat ook bij gehuchtborden (geel-op-groen).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » za 13 jul 2019, 16:02

Chris schreef: za 13 jul 2019, 11:52 Een blik op de Fernpassroute. Google Maps geeft hier een reistijd van 1 uur om de circa 20 kilometer vanaf het einde van de A7 tot de zuidkant van Reutte af te leggen.

Ik vraag me overigens af waarom de kop van deze file telkens aan de zuidkant van Reutte ligt. Er is daar geen verandering van rijstroken en zo heel veel verkeer zal er vanuit Reutte ook weer niet invoegen. Wegwerkzaamheden zijn daar ook niet. Er staat hier een stuk meer file dan op de Fernpass zelf.

Hier werd overigens ook aangekondigd dat de politie verkeer dat door Reutte wil rijden gaat terugsturen.

Afbeelding
Het blijkt dat in juli 2017 een doseerlicht is geplaatst op de B179 richting zuiden, kort voor de aansluiting Reutte-Süd. Hiermee is de file verplaatst van de Fernpass naar de bypass van Reutte. Het vakantieverkeer wordt dan vastgezet op de B179 (en eventueel de Duitse A7) zodat lokaal verkeer tussen Reutte en Lermoos geen last heeft van een vakantiegridlock.

De wachttijd op drukke dagen kan oplopen tot ongeveer 1 uur, alhoewel ik ook mediaberichten van wel 2 uur en 26 kilometer file ben tegengekomen. Deze wachtrij kan je dus niet meer makkelijk vermijden om door Reutte te rijden, aangezien je bij de afritten Vils en Reutte-Nord teruggestuurd wordt als je geen bestemmingsverkeer bent.

EtienneM heeft hem op de foto gezet:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » za 13 jul 2019, 16:16

Met zulke wachttijden gaat omrijden via de Hahntennjoch, of meer grootschalig via Scharnitz, de Arlbergtunnel of München-Kufstein gauw lonen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » zo 14 jul 2019, 10:37

Een paar foto's van de B180 in het Oberinntal, vanaf Landeck tot de grens met Zwitserland.

1. Alhoewel tegenwoordig een Landesstraße, zijn de voormalige Bundesstraßen nog wel nieuw bewegwijzerd met B-nummers. Alleen Vorarlberg heeft ze echt veranderd in een L-nummer.
Afbeelding
B180-1 by European Roads, on Flickr

2. Een boel bestemmingen in de regio. En teveel om te lezen met 100 km/h.
Afbeelding
B180-2 by European Roads, on Flickr

3. De afsplitsing naar het Kaunertal.
Afbeelding
B180-3 by European Roads, on Flickr

4. Prutz. Wat mij altijd opvalt in het buitenland is de afwezigheid van een fysieke bebouwde komgrens met chicanes, drempels, rijbaansplitsingen, you name it. Soms vind ik Nederland overengineered. In het buitenland krijg je de snelheid met alleen een bord wel omlaag, in Nederland moet er altijd een hele berg maatregelen en weginrichtingen bij.
Afbeelding
B180-4 by European Roads, on Flickr

5. Veel verkeersborden in Oostenrijk ogen wel erg ouderwets.
Afbeelding
B180-6 by European Roads, on Flickr

6. De B180 is overigens een goed uitgebouwde weg waar je grotendeels ook echt 100 kan rijden.
Afbeelding
B180-7 by European Roads, on Flickr

7. B180.
Afbeelding
B180-8 by European Roads, on Flickr

8. Ondanks het grauwe weer toch wel mooi uitzicht.
Afbeelding
B180-9 by European Roads, on Flickr

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » zo 14 jul 2019, 11:29

Chris schreef: zo 14 jul 2019, 10:37 Alhoewel tegenwoordig een Landesstraße, zijn de voormalige Bundesstraßen nog wel nieuw bewegwijzerd met B-nummers.
Zelfs nieuwe borden worden nog met het wegschildje van B-nummers uitgerust. Volgens wikipedia normaal. Opzich lijkt me dat ook geen rare keuze, er staat geen "B" voor het wegcijfer, dus dan kan je het ook wel voor andere benamingen gebruiken.
Chris schreef: zo 14 jul 2019, 10:378. Ondanks het grauwe weer toch wel mooi uitzicht.
Ja, dat soort weer kan ik in de bergen ook nog wel waarderen, zolang de wolken hoog genoeg zijn en de zichten goed. Het wordt pas een beklemmend gevoel als de mist laag in het dal hangt. Voor een paar dagen wel leuk, maar op ten duur niet erg prettig.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » zo 14 jul 2019, 17:01

Ik ben vroeger een paar keer in Tirol en de Allgäu op vakantie geweest. Wat mij toch het meest is bijgebleven daarvan was het slechte weer. Vaak regen en lage bewolking. Het zijn neerslagrijke gebieden en vooral ook in de zomer. In Innsbruck valt in de zomermaanden 110 - 140 mm per maand terwijl er in de winter maar 40-50 mm valt. Het contrast met het Vinschgau net over de grens is eigenlijk wel heel groot.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door marcel » zo 14 jul 2019, 18:52

SnarfFlevoland schreef: zo 14 jul 2019, 11:29 Zelfs nieuwe borden worden nog met het wegschildje van B-nummers uitgerust. Volgens wikipedia normaal. Opzich lijkt me dat ook geen rare keuze, er staat geen "B" voor het wegcijfer, dus dan kan je het ook wel voor andere benamingen gebruiken.
Ze staan bekend als 'Landesstrasse B'.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » zo 14 jul 2019, 20:41

Chris schreef: zo 14 jul 2019, 17:01Ik ben vroeger een paar keer in Tirol en de Allgäu op vakantie geweest. Wat mij toch het meest is bijgebleven daarvan was het slechte weer. Vaak regen en lage bewolking. Het zijn neerslagrijke gebieden en vooral ook in de zomer. In Innsbruck valt in de zomermaanden 110 - 140 mm per maand terwijl er in de winter maar 40-50 mm valt. Het contrast met het Vinschgau net over de grens is eigenlijk wel heel groot.
Ja, de zomervakantie maanden Juli en Augustus zijn helaas voor de Noord-Alpen qua weer eigenlijk zo'n beetje de slechste maanden van het jaar. Daarbij moet ik wel zeggen dat Frankrijk en Zwitserland toch net wat beter weer hebben als Oostenrijk. Vooral Tirol en Salzburg kan inderdaad wekenlang slecht weer hebben.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » zo 14 jul 2019, 21:59

Chris schreef: zo 14 jul 2019, 17:01 Het contrast met het Vinschgau net over de grens is eigenlijk wel heel groot.
Nou is de Vinschgau verhoudingsgewijs heel droog. Het oost-west-dal is aan de noord- en zuidkant omgeven door hoge bergen en dat zorgt voor een regenschaduw. Wallis heeft dat ook, Engadin in wat mindere mate.

In het algemeen betekent "zuidkant van de Alpen" niet noodzakelijkerwijs beter weer. Je kunt ook daar wekenlang vochtige stroming uit het zuiden krijgen net bijbehorende regen. Maar in de zomer profiteert de zuidkant van de Alpen makkelijker mee van het stabiele weer boven de Middellandse Zee, terwijl de noordkant nog West-Europese wisselvalligheid kan krijgen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » zo 14 jul 2019, 22:11

In het najaar heeft de zuidkant inderdaad vaak veel neerslag. En in de zomer heb je aan de zuidkant bijna elke paar dagen zwaar onweer, al dan niet met grote hagel, tornado's of modderstromen. Dat is ook de reden dat de omgeving van het Lago di Garda bijvoorbeeld nog best wel groen is ondanks dat het de hele zomer 30-35 graden is. Zuid-Frankrijk en zeker Spanje is veel droger in de zomer.

In de Vinschgau viel me op dat alles massaal beregend wordt, elke boomgaard en weiland heeft zijn vaste beregeningspunten. Ik vraag me af waar al dat water vandaan komt want in de zomer ligt er nog maar weinig sneeuw dat kan smelten. De Reschensee stond ook al wel erg laag afgelopen maand. Zelfs na stortbuien waren ze nog driftig aan het beregenen.

Het verschil is wel dat het aan de zuidkant van de Alpen vaak maar kortdurend slecht weer is, vaak alleen onweer aan het einde van de dag, met weer zonnig weer de volgende dag. In Tirol en de Allgäu kan het gewoon wekenlang regenachtig zijn als je pech hebt. Ik stond een keer met mijn ouders in Isny op de camping, het had de eerste week bijna non-stop geregend, het was een vakantie waar we weinig buiten waren.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door waldo79 » zo 14 jul 2019, 22:13

Aan de noordkant heeft de oceaan nog enige invloed vanwege het ontbreken van hoge bergen ten westen van de Alpen (de noordelijke Jura is met 1600 meter niet hoog genoeg en de Vogezen noch het Zwarte Woud overstijgen de 1500 meter) om invloeden uit West-Europa tegen te houden.

Aan de Italiaanse kant beschermen allerlei bergruggen het land tegen Atlantische invloeden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » zo 14 jul 2019, 22:34

^^
Dat zou ik niet zo snel willen zeggen. De Jura beschermt juist de Noord-Alpen van Zwitserland nog redelijk voor regenachtig weer. Bij westelijke stromingen regenen de eerste portie wolken al in de lijn van Genève-Neuchâtel-Basel uit. Heb ik ook al vanuit de lucht goed kunnen zien. 1600 m is weliswaar geen 3000 m, maar alsnog hoog genoeg om voor een flinke "Stau" te zorgen. In Duitsland kan het Sauerland ook al voor een "Stau" zorgen en dat bij maar max. 800 m hoogte.

Het punt is echter dat de Allgäu en de Oostenrijke Noord-Alpen niet van een ander gebergte beschermd worden, hetgeen sneller in regenachtig weer kan resulteren. Zeker in de Allgäu kan het tijden achter elkaar regenen. Daar loop je echt het risico dat je zomervakantie in het water valt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door waldo79 » ma 15 jul 2019, 18:01

Volgens mij zijn we het met elkaar eens. De Jura ligt effectief te zuidelijk om daadwerkelijk invloed te hebben op het weer in Zuidoost-Duitsland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » zo 21 jul 2019, 19:06

De B179 / Fernpassstraße. Dit is de weg naar de Fernpass.

1. De binnenkomst in Oostenrijk vanaf de Grenztunnel. De eerste afrit is Vils.
Afbeelding
B179 Fernpassstrasse-1 by European Roads, on Flickr

2. De Oostenrijkse bewegwijzering is wel even wennen. Het is afwijkend van wat de meeste andere landen doen, ook landen die witte bewegwijzering gebruiken op het onderliggend wegennet. Het is eigenlijk vier-kleurig: met een wit vlak, zwarte bestemmingen en pijlen en verder nog groene en blauwe elementen.
Afbeelding
B179 Fernpassstrasse-5 by European Roads, on Flickr

3. Leuke brandstofprijzen.
Afbeelding
B179 Fernpassstrasse-6 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
B179 Fernpassstrasse-7 by European Roads, on Flickr

5. De splitsing met de B187 naar Garmisch-Partenkirchen. Dit gaat langs de voet van de Zugspitze.
Afbeelding
B179 Fernpassstrasse-8 by European Roads, on Flickr

6. Wel mooi uitzicht, alleen jammer dat het weer niet echt meewerkte.
Afbeelding
B179 Fernpassstrasse-9 by European Roads, on Flickr

7. Ehrwald. Wat mij trouwens opviel is hoe snel je midden in de bergwereld zit als je vanaf de A7 komt. Vanaf de A7 zie je de bergen wel maar zodra je door de Grenztunnel bent gereden zit je ineens echt midden in de bergen. Dat gaat best abrupt.
Afbeelding
B179 Fernpassstrasse-11 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Vinny » ma 22 jul 2019, 20:16

https://live.staticflickr.com/65535/483 ... dfff_b.jpg

De wegbeheerder heeft de klachten over te kleine letters op de bewegwijzering serieus genomen zo te zien...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » za 27 jul 2019, 20:39

Het dorp Obsteig in Tirol wil maatregelen tegen het transitverkeer dat vanaf de Fernpass komt. Het dorp ligt aan de B189, richting het Inntal naar Innsbruck.

>> https://www.tt.com/politik/landespoliti ... andeshilfe

Het probleem is echter dat er komende vanaf de Fernpass gewoon geen andere routes zijn die niet door bebouwde kommen gaan. Naar Imst moet je ook door die plaats en Tarrenz.

De enige oplossing is het upgraden van de infrastructuur. Maar men wil tegelijkertijd de Fernpass niet 'nóg' aantrekkelijker maken voor transitverkeer. Een downgrade van de B189 door Obsteig zal echter meer verkeersproblemen veroorzaken dan het oplost. Er moet een rondweg komen, of een tunnel vanaf Nassereith naar de A12.

Wat mij trouwens opvalt aan de Fernpassproblematiek is dat er nooit file gemeld wordt op de A12/B189 vanaf Innsbruck naar Nassereith. De problemen zijn vaak op de Fernpass en vooral ook rond Reutte, maar niet op de B189.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » za 27 jul 2019, 20:42

Omdat niet al het verkeer van of naar Innsbruck gaat. Er is ook nog het nodige verkeer dat richting Imst en verder richting Landeck, Reschenpass of Ötztal rijdt. De B189 kent lagere intensiteiten dan de B179 over de Fernpass.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op za 27 jul 2019, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » za 27 jul 2019, 20:51

Gemiddeld over het hele jaar liggen de intensiteiten door Tarrenz hoger dan door Obsteig, omdat die regio voor dagelijks verkeer meer op Imst is gericht dan het verder weg gelegen Innsbruck. Er is echter een interessant onderscheid. In de winter gaat het piekaanbod van en naar Imst, in de zomer van en naar Innsbruck.

In de zomerweekenden rijden door Obsteig 13.000 - 18.000 voertuigen per dag tegen zo'n 6.500 normaal. In Tarrenz is op zulke dagen nauwelijks een verhoging van het verkeersaanbod. In de winter is dat andersom, dan gaan er wel tot 23.000 voertuigen door Tarrenz, tegen zo'n 13.000 normaal, maar is er door Obsteig alleen een licht verhoogd verkeersaanbod.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door petervdveen » zo 28 jul 2019, 21:13

Chris schreef: zo 14 jul 2019, 10:37 Een paar foto's van de B180 in het Oberinntal, vanaf Landeck tot de grens met Zwitserland.
Ik moest het echt ff nakijken. Was er van overtuigd, dat die over ging in Italië. Dat klopt ook overigens, maar komt idd heel dicht langs CH.
Chris schreef: zo 14 jul 2019, 10:37 6. De B180 is overigens een goed uitgebouwde weg waar je grotendeels ook echt 100 kan rijden.
Ja, overgang van Italië naar Oostenrijk is echt bizar. Italië kan je met geluk een gemiddelde van 40/50 halen. In Oostenrijk rijdt het gelijk door.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » zo 28 jul 2019, 21:25

Ja je hebt gelijk, de B180 gaat naar Italië. De weg volgt het Inntal en slaat dan af om naar de Reschenpass te stijgen. Ik vermoed dat de historische route wel via Zwitserland naar Nauders ging en dat vanwege praktische redenen pas later dat deel vanaf de brug over de Inn tot Nauders is aangelegd met die tunnels. In juni was dat stuk overigens afgesloten, je kon Nauders en de Reschenpass toen alleen via Zwitserland bereiken. Er waren geen actieve grenscontroles op dat moment.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » zo 28 jul 2019, 22:00

^^ Klinkt logisch. Al zou ik dan verwachten dat de route niet over de Finstermünzpas liep, maar het dal van de Inn wat noordelijker verliet op het punt waar de Stille Bach in de Inn uitkomt. Dat is ook het riviertje dat tot aan de Reschenpas loopt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » wo 07 aug 2019, 15:55

Een paar foto's van Kühtai in Tirol. Dit is een 2020 meter hoog dorp / bergpas ten westen van Innsbruck, parallel, maar veel hoger gelegen dan de A12.

Afbeelding
Kühtai-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Kühtai-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Kühtai-4 by European Roads, on Flickr

Een paar panorama's bij de stuwdam ten westen van Kühtai.
Afbeelding
Kühtai-6 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Kühtai-8 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Kühtai-10 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 aug 2019, 16:52

^^ De weg over de Kühtaisattel is alleraardigst om te rijden. Veel leuker dan de A12 volgen in ieder geval. 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » zo 11 aug 2019, 13:23

De Arlbergpass, en aan het einde nog de Flexenpass:

Link

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 aug 2019, 21:39

^^ Verkeerde wegnummer? B179 in plaats van B197. In het filmpje zelf staat het wel goed. Wel een mooi filmpje, Arlberg en Flexen is een leuke route, vooral de historische Flexengalerie is bijzonder.

Plaats reactie