[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » ma 02 apr 2018, 13:29

Een paar bijzonderheden uit de omgeving waar ik woon:

Voetpad verboden voor voetgangers:
Afbeelding

Snelheidsbeperking 25 (tijdelijk)
Afbeelding

Ze hebben het voor Indiers blijkbaar wat eenvoudiger gemaakt - onder zal niet hetzelfde staan:
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 04 apr 2018, 11:21

Afgelopen donderdagmiddag/avond reed ik vanuit Disentis richting Emmental. Op de laatste werkdag voor het lange paasweekend stond er voor de Gotthardtunnel 7 km file. Op de radio hoor je dan natuurlijk weer "Route über San Bernadino empfohlen". Eerlijk gezegd betwijfel ik of dat ook wel echt van voordeel is. Meteen vanaf Reichenau tot Chur stond een file in de tegenrichting op de A13. Vervolgens weer ter hoogte van Sarganserland en meerdere keren op de A3 langs de Zürichersee stond het in de tegenrichting vast (zal wel continu stop-and-go geweest zijn).

Ook de route over de Hirtzelpass stond in de tegenrichting goed vast, evenals het einde van de A4a tussen Baar en Sihlbrugg. Op de radio werden natuurlijk ook de nodige files rondom Zürich gemeld. Het leek alsof iedereen op een bepaalde manier richting de San Bernardino probeerde te geraken en dan lopen al die toevoerwegen natuurlijk ook gewoon vast.

Helaas kwam ik op de A14 meteen al bij Rotkreuz ook in een file terecht, maar alternatief binnendoor was volgens de verkeersinformatie op m'n smartphone niet sneller. Uiteindelijk met 15 min vertraging bij Emmen de snelweg afgereden richting Entlebuch.

Volgens mij kan je op dit soort dagen (als er ook nog geen bergpassen als alternatief geopend zijn), maar beter gewoon de vertraging voor de Gotthardtunnel voor lief nemen of anders via Wallis (Simplon of St. Bernard) proberen richting 't zuiden te rijden. Op de Simplonpass was volgens de radio overigens een (tijdelijk) aanhanger- en vrachtwagenverbod van kracht.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 apr 2018, 18:46

De Simplon en de Grand-Saint-Bernard zijn alternatieven die ook op drukke dagen prima te doen zijn. Ook van Wegenforummers die in de zomer die routes gebruikt hebben is er de nodige positieve feedback geweest. Goed, je betaalt vooral voor de Grand-Saint-Bernard wat meer tol, maar daarmee rij je wel over veel rustiger wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » za 28 apr 2018, 13:18

De eerste hoge bergpassen zijn afgelopen week weer open gegaan, zoals de Oberalppas, Lukmanierpass en Splügenpass.

In het Gotthardgebied ligt drie keer zoveel sneeuw als gebruikelijk. April was echter een warme maand, zodat de meeste passen naar verwachting niet heel veel later dan normaal openen.

De Klausenpass wordt vermoedelijk op 18 mei geopend, de Furkapass gedeeltelijk midden mei en geheel begin juni. De Gotthardpass opent vermoedelijk op 25 mei. De Sustenpass opent vermoedelijk pas midden juni. De Sustenpass is vaak de laatste die opent in Zwitserland.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door brytje008 » za 28 apr 2018, 19:27

^^
Is er nog een speciale reden waarom de Sustenpas als laatste open gaat? Ik kan mij toch niet voorstellen dat daar zoveel meer sneeuw valt als op andere hoge bergpassen.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » za 28 apr 2018, 19:35

Volgens mij omdat er gewoon veel sneeuw valt, misschien is daardoor ook verhoogd lawinegevaar omdat het hoogste deel van de pas op steile hellingen ligt. De Sustenpass is bijna altijd de laatste van de grote passen die open gaat, een opening in juni komt wel vaker voor.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » zo 29 apr 2018, 0:04

Chris schreef: za 28 apr 2018, 13:18 De eerste hoge bergpassen zijn afgelopen week weer open gegaan, zoals de Oberalppas, Lukmanierpass en Splügenpass.

In het Gotthardgebied ligt drie keer zoveel sneeuw als gebruikelijk. April was echter een warme maand, zodat de meeste passen naar verwachting niet heel veel later dan normaal openen.

De Klausenpass wordt vermoedelijk op 18 mei geopend, de Furkapass gedeeltelijk midden mei en geheel begin juni. De Gotthardpass opent vermoedelijk op 25 mei. De Sustenpass opent vermoedelijk pas midden juni. De Sustenpass is vaak de laatste die opent in Zwitserland.
De Lukmanier wordt toch het hele jaar door sneeuwvrij gehouden?

De Nufenen gaat trouwens ook vaak laat open.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » zo 29 apr 2018, 0:14

Coen Tunnel schreef: zo 29 apr 2018, 0:04 De Lukmanier wordt toch het hele jaar door sneeuwvrij gehouden?
In principe ja, maar het is wel zo'n beetje de eerste pas in de winter die bij het minst of geringste een poosje dicht gelaten wordt. Het is geen Simplon of Julierpass die ze snel sneeuwvrij en lawine veilig maken. Dat heeft bij de Lukmanier altijd tijd nodig... Volgens locals vanwege geringe prioriteit.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » di 08 mei 2018, 11:43

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Hajo » di 08 mei 2018, 12:37

^^ Mooi! :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » do 10 mei 2018, 15:33

Het kanton Ticino wil voor 1,45 miljard CHF een 6,5 kilometer lange tunnel bouwen om Locarno met de A2 te verbinden. Er lijkt veel steun voor te zijn, zelfs milieuorganisaties zijn voor, volgens de SRF.

https://www.srf.ch/news/schweiz/kampf-d ... adinoebene

Afbeelding

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door martwout2 » do 10 mei 2018, 16:24

Is dat stuk zo druk dan? De keren dat ik er ben op een dagtocht Lago Maggiore is het niet echt druk. Het lijkt me weinig tijdwinst.

Edit: De beelden geven al het antwoord. Dus ja.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » do 10 mei 2018, 16:26

Gemiddeld rijden dagelijks 30.000 voertuigen door de dorpen, dus ja, het is druk op dat traject. Het is ook een ontbrekende schakel van hoogwaardige ontsluiting van de stad Locarno.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » do 10 mei 2018, 22:50

GuteFahrt schreef: di 08 mei 2018, 11:43 Back to the seventies: https://www.srf.ch/play/tv/archivperlen ... 5cd6e895a7
Leuk inderdaad.

Locaties:

0:05:
https://www.google.nl/maps/@47.3218216, ... 6656?hl=nl

0:17 (sterk ingezoomd):
https://www.google.nl/maps/@47.5273654, ... 6656?hl=nl

1:13:
https://www.google.nl/maps/@47.5305613, ... 6656?hl=nl

1:16:
Ik dacht dit te herkennen (A3 bij Rheinfelden) maar het lijkt toch niet te kloppen, de hoogspanningsmasten staan aan de verkeerde kant ...

1:46:
Ik denk hier, en de overkapping is later gebouwd:
https://www.google.nl/maps/@47.3785666, ... 6656?hl=nl

1:51
Ik denk hier:
https://www.google.nl/maps/@47.5329692, ... 6656?hl=nl
Het afstandenbord zou Zürich en Rheinfelden kunen aangeven.
Opmerkelijk is vooral de doorgetrokken streep naar de afrit. Misschien was die nog niet open (maar dan kan het niet Augst zijn).
Ook interessant is dat bord 80 - 120.

Bij 2:30 nog interessant: het snelwegsymbool op het bord Werkhof / Polizei.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » vr 11 mei 2018, 11:39

Leuk dat jij op jouw beurt even bent gaan zoeken en de locaties hebt vermeldt! :top:

Volgens mij klopt het allemaal wel. Ook die van 1:16. Dat moet toch de brouwerij van Feldschlößchen zijn. Ik zou echt niet weten waar het anders is.

https://goo.gl/maps/ZbS9jLTFfVv
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » vr 11 mei 2018, 12:02

Op een paar punten in het filmpje zie je bewegwijzering naar de snelweg. Zie bijvoorbeeld op 0:07 en 0:50. Ik zie in het zwart-wit zo snel geen kleurenonderscheid tussen de 'snelwegdoelen' en de 'niet-snelwegdoelen'. Zou het kleuronderscheid groen-blauw toen nog niet hebben bestaan? In Italië werd het ook pas in 1969 ingevoerd, dus mogelijk waren de Zwitsers toen ook nog niet om?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » za 12 mei 2018, 9:06

Het besluit groene borden te gebruiken is genomen op 25-3-1971. Hoe lang het daarna duurde voor de borden ook daadwerkelijk vervangen werden weet ik niet.
De filmpjes kunnen natuurlijk ook een paar jaar eerder opgenomen zijn. Dat zou ook de doorgetrokken streep bij Augst verklaren: de A2 is daar geopend op 23-12-1970. Alleen het laatste fragment moet dan nieuwer zijn.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » za 12 mei 2018, 9:23

Ik heb het ook op youtube gevonden:
Link
Hier zie je aan het begin nog een verkeerscentrale en bij 1:00 zie je het bord 80 - 120 km/h dat ik al noemde.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » za 12 mei 2018, 13:56

marcel schreef: za 12 mei 2018, 9:06 Het besluit groene borden te gebruiken is genomen op 25-3-1971. Hoe lang het daarna duurde voor de borden ook daadwerkelijk vervangen werden weet ik niet.
Toch grappig hoe best wel een aantal landen eind jaren '60, begin jaren '70 een aparte snelwegkleur op hun bewegwijzering zijn gaan brengen. De Italianen als gezegd in 1969, Frankrijk ergens eind jaren '60 (op vroege beelden van bijvoorbeeld een A31 rond Metz zijn de borden nog wit), Zwitserland dus in 1971. Zweden ging over in 1978, zo lees ik op Skyscrapercity. Ik had altijd het idee dat die kleurenonderscheiden in andere landen er zo'n beetje vanaf de eerste snelwegen waren, maar het kwam dus later. Het plaatst ook het Nederlandse experiment met groene autosnelweg-bewegwijzering van begin jaren '70 in een wat ander perspectief: als bekend vond men in Nederland dat invoering van een aparte ASW-kleur teveel zou kosten voor wat het opleverde. Andere landen zagen dat in dezelfde tijd duidelijk anders.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » za 12 mei 2018, 16:27

^^ En daarmee is Nederland de uitzondering geworden. Als wegwijzers alleen aangepast werden als ze aan vervanging toe waren duurde het proces langer, maar waren de kosten veel lager geweest. Eigenlijk is het experiment een gemiste kans geweest waardoor we nu als zo ongeveer het enige land geen kleuronderscheid tussen snelweg en OWN hebben.

België is ambivalent: wel kleuronderscheid bij indirecte verwijzingen naar een snelweg, maar niet op een snelweg zelf. Ook dat is uniek.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » za 12 mei 2018, 21:05

In veel landen is het kleuronderscheid er ook om langzaam verkeer te geleiden, automobilisten een tolvrij alternatief te bieden of om een alternatieve route aan te duiden. In Nederland is dat minder relevant te achten. Daarbij komt ook dat blauwe bewegwijzering beter te lezen is, en je zou deze kleur ook bij voorkeur voor de hoogst geclasseerde wegen gebruiken. In Zwitserland speelt dan ook nog mee dat autosnelwegen destijds niet met een nummerschild werden aangegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » za 12 mei 2018, 21:40

Wat je ziet is dat ieder land dat tot pak 'm beet 1980 een aparte snelwegkleur invoerde simpelweg een kleur gepakt heeft die men toen niet gebruikte. In het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland was blauw nog beschikbaar (omdat wit resp. geel de basiskleuren waren). Groen werd ingevoerd in landen waar blauw al in gebruik was als basiskleur. Tot aan de invoering van diamond grade-folies was het leesbaarheidsverschil tussen blauwe en groene achtergrond overigens miniem.

De eerste landen die een kleuronderscheid invoerden waren Duitsland en Groot-Brittannië; twee landen waar geen tol geheven werd waardoor een tolvrij alternatief diende te worden bewegwijzerd. Zwitserland als nummer vijf had toen ook geen tolwegen. In Frankrijk was het beschikbaar hebben van een tolvrij alternatief politiek belangrijk als rechtvaardiging van tolheffing; daar kan het wél een belangrijk onderdeel zijn geweest van de beslissing om twee kleuren te gaan gebruiken. In Italië heb ik dat daarentegen nooit zo bespeurd.

Wat in de verschillende landen nu precies beslissend is geweest voor het kleuronderscheid, is mij hoe dan ook niet duidelijk en het verschilt vast ook per land. Het feit dat meerdere landen ook kleuronderscheiden begonnen te maken binnen het OWN (groen vs wit in Engeland, blauw vs wit in Zwitserland en Italië) laat wat mij betreft zien dat men vaak méér wilde bereiken dan alleen langzaam/tolmijdend verkeer helpen. In die zin had ik, ook zonder een noodzaak in Nederland om langzamer verkeer te helpen, een andersgekleurd vlak om de doorgaande snelweg-doelen op het OWN graag gezien, zodat de belangrijkste uitvalswegen er voor de weggebruiker meteen uitspringen. Volgens mij was dát in Nederland ook veel meer de reden dat men in Apeldoorn en Amstelveen experimenteerde dan iets met langzaam verkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » za 19 mei 2018, 10:34

Gisteren is een Duitse bus in de San Bernardinotunnel uitgebrand. De tunnel is nu ongeveer een week dicht voor afkoeling en reparatie. Het lichte verkeer wordt omgeleid via de San Bernardinopass, wat één lange file bergopwaarts is, de rest moet van de Gotthardtunnel gebruik maken, waar de wachttijd 4 uur bedraagt.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » za 19 mei 2018, 11:53

Ook de bewegende beelden van de SRF zeggen genoeg: https://www.srf.ch/news/panorama/nach-b ... ard-tunnel

25 kilometer file. Ook de Seelisbergtunnel werd zo nu en dan afgesloten vanwege het vele verkeer. Sinds vrijdagochtend staat het non-stop stil.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Wouter N14 » za 19 mei 2018, 12:10

^^ "Bewegende" beelden :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » di 22 mei 2018, 13:07

De meeste resterende passen gaan binnen nu en 2 weken open:

* Albulapass: 25 mei
* Gotthardpass: 25 mei
* Umbrailpass: 25 mei
* Forcola de Livigno: 4 juni
* Furkapass: begin juni
* Grimselpass: 8 juni
* Sustenpass: midden juni

Alleen van de Nufenenpass en Grand Saint-Bernard is nog geen vermoedelijke openingsdatum bekend.

Bron: http://alpenpaesse.co/

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vahalis » di 22 mei 2018, 14:58

Volgens de ANWB blijft de San Bernardinotunnel tot en met donderdag dicht.

https://twitter.com/anwbeuropa/status/9 ... 25185?s=21

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » di 22 mei 2018, 17:12

Wat foto's van het sneeuwruimen op de passen in Centraal-Zwitserland. Wat opvalt is de enorme hoeveelheid sneeuw, op veel plekken nog meer dan 5 meter. En er ligt tot onder de boomgrens nog veel sneeuw. Ik dacht dat je eind mei wel tegen de 2.000 meter moest om nog sneeuw langs de weg te zien.

SPOILER: TOON

Grimselpass:
Afbeelding

Nufenenpass:
Afbeelding

Furkapass:
Afbeelding

Bron: Gombau

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » di 22 mei 2018, 23:15

Om dat allemaal weg te krijgen heb je bijna een hittegolf nodig.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » wo 23 mei 2018, 15:10

Chris schreef: do 10 mei 2018, 15:33 Het kanton Ticino wil voor 1,45 miljard CHF een 6,5 kilometer lange tunnel bouwen om Locarno met de A2 te verbinden. Er lijkt veel steun voor te zijn, zelfs milieuorganisaties zijn voor, volgens de SRF.

https://www.srf.ch/news/schweiz/kampf-d ... adinoebene

Afbeelding
Wat voor de H2/H406 (/Via San Gottardo/Via Valaa/Via Monte Ceneri ( langs Cadenazzo)) richting Lago Maggiore ook niet meehelpt is dat er geen aansluiting is op de A2 vanaf de H13 (de weg noordelijker via Gudo). Volgens de wiki (Strassenverlauf) is daar wel één gepland ( :AS: 46 Bellinzona-Centro).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie