[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 23 mei 2018, 18:37

Op de A2 in Basel is voor de Duitse grens te weinig opstelruimte voor vrachtauto's. Momenteel wordt een parkeerplaats voor 120 vrachtauto's op het terrein van SBB Cargo gebruikt, maar die ruimte gaat gebruikt worden voor een overslagcentrum. Men wil nu de rechterrijstrook op de Grenzbrücke gaan omvormen tot opstelstrook. Deze brug heeft 3 rijstroken richting Duitsland. Het direct opstellen naast doorgaand verkeer is echter risicovol.

https://bazonline.ch/basel/stadt/basel- ... y/17820022

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 23 mei 2018, 21:15

Een lawine over de Klausenpass maandag

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Jeroen » wo 23 mei 2018, 21:21

Chris schreef: wo 23 mei 2018, 18:37 Op de A2 in Basel is voor de Duitse grens te weinig opstelruimte voor vrachtauto's. Momenteel wordt een parkeerplaats voor 120 vrachtauto's op het terrein van SBB Cargo gebruikt, maar die ruimte gaat gebruikt worden voor een overslagcentrum. Men wil nu de rechterrijstrook op de Grenzbrücke gaan omvormen tot opstelstrook. Deze brug heeft 3 rijstroken richting Duitsland. Het direct opstellen naast doorgaand verkeer is echter risicovol.

https://bazonline.ch/basel/stadt/basel- ... y/17820022
Het gaat enkel om vrachtverkeer voor de Zwitserse export. Chauffeurs met een transitdocument of zonder vracht mogen nu al gewoon doorrijden. Overigens zijn de wachttijden Zwitserland uit al veel minder extreem dan Zwitserland in. Bij Rheinfelden en Saint Louis heb ik Zwitserland uit sowieso nog nooit lange wachttijden meegemaakt.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door IQ[] » wo 23 mei 2018, 21:47

Chris schreef: di 22 mei 2018, 13:07Alleen van de Nufenenpass en Grand Saint-Bernard is nog geen vermoedelijke openingsdatum bekend.
De col Gd St Bernard gaat binnen enkele dagen open, aldus lokale media, met filmpje en foto's: http://www.20min.ch/ro/news/suisse/stor ... t-29305677

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 27 mei 2018, 13:31

Dit busje trok natuurlijk mijn aandacht (in Altstätten):

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door waldo79 » zo 27 mei 2018, 13:33

Is dat echt een uitsnede van een wegenkaart?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » zo 27 mei 2018, 14:45

Jazeker. Voornamelijk Kanton Appenzell Ausserhoden, maar ook een stukje Appenzell Innerhoden en Sankt Gallen staan erop. 8-) :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » zo 27 mei 2018, 14:51

Ik moest ook even kijken waar het was, ik herkende het aan St. Margrethen (punt waar de A1 in de A13 overgaat in het uiterste noordoosten van Zwitserland).

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coccodrillo » zo 27 mei 2018, 18:17

GuteFahrt schreef: wo 23 mei 2018, 15:10Volgens de wiki (Strassenverlauf) is daar wel één gepland ( :AS: 46 Bellinzona-Centro).
It is planned as half junction, only to/from the south. I suppose it is to avoid having all the vehicles wanting to enter the city concentrated here, instead of being split between Bellinzona north and south like they are now. Beside that, most traffic is from the south, they prefer routing Gotthard-Locarno traffic via the southern road (406), and building less ramps costs less...

The new A13 section is planned with a single lane per direction (except the first 2 km on the eastern side, which are partly in a separate 1 km cut and cover tunnel). However as a a single bore tunnel is considered unsafe, there will be two tubes with two full width lanes (3.75 m IIRC) but in which only one lane will be used. This is to allow two-way traffic during maintenance. The section between the western portal of the longer tunnel and the existing A13 roundabout will have a 4 lane bridge, but of these only 2 lanes will be for the A13, the other two will be for the local road (the existing bridge will be demolished). The roundabout at the end of the A13 was once a free flow interchange and was converted to a roundabout with no real reason. According to the new project this junction will rebuilt again, with the main route being that of the A13, but the roundabout will be kept to link with the access ramps. Note that the roundabouts on road 406 which were build only a dozen of years ago will be demolished again and replaced with traffic ligths.

I doubt it will be opened before 2040.

https://map.geo.admin.ch/?lang=it&topic ... .73&zoom=9
Laatst gewijzigd door Coccodrillo op do 03 jan 2019, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » za 02 jun 2018, 19:57

Diverse passen zijn nog steeds dicht;

* Forcola di Livigno: vermoedelijk 4 juni
* Furkapass: begin juni
* Grimselpass: 8 juni (+/- 1 week)
* Grand-Saint-Bernard: 5 juni
* Nufenenpass: ?
* Sustenpass: midden juni

Met name in Centraal-Zwitserland zijn de meeste passen dus nog even dicht. Komende week moet het meeste wel geopend worden, behalve de Sustenpass en Nufenenpass.

Bron: http://alpenpaesse.co/

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 06 jun 2018, 19:23

^^
Ben de afgelopen dagen met het vliegtuig in Zwisterland geweest. De passen zien er van boven inderdaad nog vrij wit uit. Er is de afgelopen winter natuurlijk ook enorm veel sneeuw gevallen, deels nog meer als de winter van 1999. Dat duurt ook nog wel voordat het smelt en het zal de schoonmaak-werkzaamheden wat vertragen.

Ook in de Vogezen en Jura waren nog de nodige sneeuwresten op de relatief lage bergen / hoge heuvels te vinden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » vr 08 jun 2018, 17:25

Een Autobahnkirche in Zwitserland: https://goo.gl/maps/yL3ThyB9cqH2

Tegelijk ook de enige van het land, maar ik wist niet dat het fenomeen ook buiten Duitsland bestond. In Oostenrijk zijn er ook twee volgens Wikipedia. Deze staat op de Gotthardraststätte ten noorden van Erstfeld, tussen Altdorf en de tunnel, in zuidelijke rijrichting. Staat niet op de borden aangegeven.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » vr 08 jun 2018, 18:13

^^ In het verleden (in ieder geval in 2011) stond die kerk wel op de borden.

Naar aanleiding van het feit dat die kerk van de borden is verdwenen heb ik een mail naar de Zwitserse evenknie van RWS gestuurd met het verzoek om die kerk opnieuw aan te geven op de wegwijzers van de VZP.
Tot mijn verbazing kwam twee dagen later een antwoord terug dat men de bewegwijzering op dat deel van de A2 aan het heroverwegen was waarbij het een van de vragen was of er toch een verwijzing naar die kerk (opnieuw) moet komen.

Sinds 2016 ben ik er niet meer geweest, dus of het nu al of niet staat aangegeven is onbekend.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » vr 08 jun 2018, 19:38

^^ In de zomer van 2017 in elk geval nog niet.

https://www.youtube.com/watch?v=QIYlpoKa66o (vanaf 1:21:00)

2009:

Afbeelding
IMG_5585 by European Roads, on Flickr
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 10 jun 2018, 15:09

Ik heb foto's uit 2006 en 2009, waar het ook niet op staat.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Mundial » zo 10 jun 2018, 15:22

GuteFahrt schreef: vr 08 jun 2018, 17:25 Tegelijk ook de enige van het land, maar ik wist niet dat het fenomeen ook buiten Duitsland bestond. In Oostenrijk zijn er ook twee volgens Wikipedia. Deze staat op de Gotthardraststätte ten noorden van Erstfeld, tussen Altdorf en de tunnel, in zuidelijke rijrichting. Staat niet op de borden aangegeven.
Off-topic misschien, maar
Het is een ander geloof, maar in Marokko heb je ook verzorgingsplaatsen met Moskeeën, die staan ook aangeduid op de signalisatie. De foto's in het Marokko topic zijn helaas verdwenen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 10 jun 2018, 16:22

Ik ben vandaag even gaan kijken bij de races in Zürich: https://www.zuerich.com/de/besuchen/for ... nnen-eprix

Opmerkelijk dat zoiets kan midden in Zürich:
Afbeelding

De weg vanuit de Ulmbergtunnel wordt als parkeerplaats gebruikt:
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » vr 15 jun 2018, 9:50

Wat ik mij afvraag m.b.t. Zwitserland en het tolvignet: als je via een Bundestrasse (vanuit Duitsland) of zeg maar het betere onderliggend wegennet de grens wilt passeren, kun je daar eigenlijk ook de befaamde sticker aanschaffen? Denk aan Waldshut (D) <-> Koblenz (CH) of bijvoorbeeld bij Diepoldsau (A->CH).

Uit ervaring weet ik dat bv. op de door mij genoemde locaties controleposten zijn, maar het gaat mij om het Autobahnvignet.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » vr 15 jun 2018, 11:03

^^ Ieder douanekantoor zou vignetten moeten verkopen. Zou een kwestie zijn van auto parkeren en dan naar binnen gaan. Of dat praktisch echt lekker loopt, en hoe het gaat wanneer je 's avonds of zondags zou willen kopen op een kleinere overgang, daar heb ik geen ervaring mee.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » vr 15 jun 2018, 12:09

Als je Zwitserland via het OWN binnenkomt kan je ook gewoon bij het eerstvolgende tankstation een tolvignet kopen. Kost ook niets meer en gaat vaak sneller als dat je een douanekantoor van binnen wilt zien.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » vr 15 jun 2018, 12:44

^^ Zit zeker iets in. En voor wat het waard is: ook postkantoren verkopen ze. Alleen dit kan allemaal net iets bewerkelijker worden wanneer je rijdt op tijdstippen dat winkels dicht zijn. Op Zwitsers OWN heb je zelfs nog best wat tankstations die op zondag sluiten...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » vr 15 jun 2018, 13:04

Oké, bedankt voor de tips. De A13 ligt wel zo dicht tegen de Oostenrijkse grens op een aantal plekken dat je tussen grens en Autobahn geen tankstation hebt, maar wel allemaal op een steenworp afstand aan de andere kant van de snelweg dus dat is dan meestal ook zeker wel een optie. Wellicht dat je ze in Oostenrijk langs de grens ook al wel kunt kopen bij tankstations voor Zwitserland, en omgekeerd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » vr 15 jun 2018, 13:20

^^
Ja, in Vorarlberg kan je eigenlijk bij de grotere tankstations overal wel een Zwitsers tolvignet kopen. Andersom lukt meestal ook wel. Of je gaat in Duitsland even bij Lindau de snelweg af, daar verkoopt de Aral zowel een Oostenrijks als Zwitsers tolvignet. Bovendien heb je daar een paar restaurants incl. McDonalds, perfect voor een pauze, voordat het in Oostenrijk iets duurder wordt of in Zwitserland erg duur.
Pino schreef: vr 15 jun 2018, 12:44 Op Zwitsers OWN heb je zelfs nog best wat tankstations die op zondag sluiten...
Klopt, dat kom je door het hele land wel tegen. Zelfs direct aan de snelweg zijn regelmatig tankstations 's nachts onbemand als je iets buiten de stedelijke gebieden komt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 jun 2018, 13:29

^^ Op de Gotthardroute is er 's nachts niks open tussen Bellinzona en Luzern-Neuenkirch. Langs de A13 is alles 's nachts dicht, of misschien is het tankstation bij Raststätte Heidiland 's nachts nog wel bemand?

Terug naar de vignetten: Als je toch via Oostenrijk naar Zwitserland gaat en al een Oostenrijks tolvignet hebt kun je bij Raststation Hohenems (24/7 open) wel het Zwitserse vignet halen. De kortste en snelste route naar de Zwitserse A13 richting zuiden loopt immers vanaf een afrit verder - afrit 27 Mäder. Komende vanaf de Arlbergtunnel zou je ook de kleine omweg via Hohenems kunnen maken (Raststation is vanaf twee richting bereikbaar en je kunt er dus ook keren), maar wellicht is het vignet ook al eerder bij de Raststationen langs de S16 verkrijgbaar.
GuteFahrt schreef: vr 15 jun 2018, 13:04 Oké, bedankt voor de tips. De A13 ligt wel zo dicht tegen de Oostenrijkse grens op een aantal plekken dat je tussen grens en Autobahn geen tankstation hebt, maar wel allemaal op een steenworp afstand aan de andere kant van de snelweg dus dat is dan meestal ook zeker wel een optie. Wellicht dat je ze in Oostenrijk langs de grens ook al wel kunt kopen bij tankstations voor Zwitserland, en omgekeerd.
Dat laatste kan ik uit ervaring beamen. Overigens zit volgens mij op alle routes tussen de Oostenrijkse A14 en Zwitserse A13 wel een tankstation, al zullen ze niet allemaal 24/7 open zijn.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door nederland24 » di 19 jun 2018, 22:51

Chris schreef: za 02 jun 2018, 19:57 Diverse passen zijn nog steeds dicht;

* Forcola di Livigno: vermoedelijk 4 juni
* Furkapass: begin juni
* Grimselpass: 8 juni (+/- 1 week)
* Grand-Saint-Bernard: 5 juni
* Nufenenpass: ?
* Sustenpass: midden juni

Met name in Centraal-Zwitserland zijn de meeste passen dus nog even dicht. Komende week moet het meeste wel geopend worden, behalve de Sustenpass en Nufenenpass.

Bron: http://alpenpaesse.co/
Tijdens mijn vakantie begin juni had ik de Grimselpass en de Nufenenpass op de planning staan. Helaas heb ik deze niet kunnen berijden. Hierdoor wel twee minder bekende passen gereden, maar die waren misschien wel net zo leuk en uitdagend. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » di 19 jun 2018, 22:55

Alle passen zijn inmiddels open. De Sustenpass was op 15 juni de laatste die open ging: https://www.luzernerzeitung.ch/zentrals ... ld.1029257 De Nufenenpass opende blijkbaar op 8 juni: https://www.tio.ch/ticino/attualita/126 ... lla-novena

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » vr 20 jul 2018, 8:46

CHF 2500 boete i.v.m. een regel die bijna niemand kent (ik ook niet):
http://www.20min.ch/schweiz/news/story/ ... --11205870

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » vr 20 jul 2018, 10:27

^^
En drie maanden rijbewijs kwijt plus bijkomende administratiekosten. De manier waarop men automobilisten wil aanpakken is voor mij wel een punt wat me aan Zwitserland überhaupt niet bevalt. De maatregelen zijn veel te streng, zeker in dit soort zaken. Alsof je nu dus maar in elk kanton de regels moet gaan doorlezen, alvorens je ook maar iets doet. Dat andere politiecorpsen de 2x2-regel überhaupt niet kennen en/of niet handhaven, zegt al genoeg. Enfin, ik weet voldoende... :nothanks:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » vr 20 jul 2018, 15:11

En hoe viel dit voor de achterop rijdende politie te controleren?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » vr 20 jul 2018, 15:15

Zwitserland lijkt wel kampioen absurd hoge boetes uitgeven voor regels die nergens op slaan of die niemand kent. Net zoals diegene die toen 's nachts een voetganger op de snelweg aanreed.

Plaats reactie