[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coccodrillo » za 20 apr 2019, 17:22

SnarfFlevoland schreef: do 18 apr 2019, 10:17De Oberalppass gaat dan al wel best vlot. Drie weken geleden ging ik nog met de ski's de pas over. Zelfs in de korte tunnel bij Andermatt schuift men sneeuw, zodat je vanaf Nätschen de hele weg tot Andermatt met de ski's of slee kunt volgen. Eerdaags zal ik er nog een foto van posten.
It is this tunnel: https://www.google.ch/maps/@46.6383742, ... 312!8i6656

Skiers once passed outside this tunnel partly on the structure one sees on Street View, but now they use the tunnel (I don't know exactly from when, I went skiing there maybe in the witner 15/16 and the skiers passed outside, but this winter I used the tunnel).

The section of road used by skiers is roughly from Nätschen railway station to just before the first houses of Andermatt.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » vr 10 mei 2019, 17:58

Verwachte pasopeningen;

* Albula: 24 mei
* Flüela: mei (vertraagd)
* Forcola di Livigno: 3 juni
* Furka: na 7 juni
* Gotthard: mei (vertraagd)
* Grand St. Bernard: onbekend
* Grimsel: onbekend
* Klausen: 17 mei
* Nufenen: onbekend
* San Bernardino: 24 mei
* Susten: midden juni
* Umbrail: eind mei

Relatief late openingen dit jaar door de forse sneeuwval aan het einde van het seizoen. De openstelling van de Flüela en Gotthard moest uitgesteld worden vanwege nieuwe sneeuwval en lawinegevaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » zo 26 mei 2019, 15:56

Nieuwe update Alpenpassen:

* Albula: 29 mei
* Flüelapass: mogelijk vanaf 28 mei
* Forcola di Livigno: 3 juni indien er geen sneeuw meer valt
* Furkapass: mogelijk na 27 mei
* Gotthardpass: 29 mei
* Grand St. Bernard: onbekend
* Grimselpass: niet voor 7 juni
* Klausenpass: pashoogte nog afgesloten vanwege veiligheid
* Nufenenpass: niet voor 7 juni
* San Bernardinopass: is open
* Sustenpass: niet voor midden juni
* Umbrailpass: eind mei

Veel passen die laat openen dit jaar.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 mei 2019, 18:15

^^
Er ligt ook nog enorm veel sneeuw in de bergen. Aanzienlijk meer als normaal. Begin deze maand volgende foto's boven Zwitserland genomen vanuit de lucht van Duitsland naar Italië:

Afbeelding
Verzweigung Wiggertal bij Oftringen met de A1 van Zürich naar Bern en de A2 naar Luzern.

Afbeelding
A1 en A2 bij Verzweigung Härkingen

Afbeelding
Thunersee met A8 langs het water en de op de achtergrond natuurlijk de Eiger, Mönch en Jungfrau.

Afbeelding
Kandertal boven Reichenbach

Afbeelding
Kandersteg met op/aflaadpunt Lötschbergtunnel

Afbeelding
Gemmipass

Afbeelding
Rhônedal boven Gampel-Steg, met uitzicht op Raron en Visp.

Afbeelding
Boven de bergtoppen tot zo'n 3000 m

Afbeelding
Zermatt

Afbeelding
Oversteek naar Italië via de Breuil/Furkjoch

Afbeelding
Matterhorn

Afbeelding
Afdaling naar luchthaven van Aosta, parallel naast de Italiaanse A5
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Palance » ma 27 mei 2019, 18:20

Heb je in de bergen veel last van turbulentie?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 mei 2019, 19:24

^^
Dat hangt sterk van de wind en het weer af. Je merkt overdag vrijwel altijd wat turbulentie en/of termiek in de bergen, vooral in de middag. Het meest aangenaam is dan 's ochtends vroeg of 's avonds laat te vliegen, dan kan je zelfs geheel rustige lucht aantreffen.

Turbulenties in de bergen kunnen echter ook gevaarlijk worden, vooral wanneer je in zogenaamde "rotoren" terecht komt. Deze kom je aan de lijzijde van de berg tegen. Een ander risico is dat de afvallende wind aan de lijzijde dermate sterk kan zijn, dat de motor van het vliegtuig er niet meer tegenop komt. Hoe meer wind er staat, des te extremer worden deze fenomenen. Met andere woorden: Er zijn maxima die ik voor mezelf aanhoudt. Vanaf bepaalde windsnelheden vlieg ik niet meer in de bergen en bij nog meer wind principieel niet meer. Dit is iets eenvoudig uitgedrukt, afhankelijk is ook waar de wind vandaan komt en of je ruim boven de bergen, tussen de bergtoppen of diep in de dalen vliegt. Het is een wetenschap voor zich en ben nog lang niet uitgeleerd. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door IQ[] » di 04 jun 2019, 8:33

Chris schreef: zo 26 mei 2019, 15:56 * Grand St. Bernard: onbekend
Op 3 juni geopend voor verkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » do 06 jun 2019, 19:10

Er zijn 3 projecten uit het wegenbouwprogramma geschrapt: te weinig geld en deze projecten zijn niet gedetailleerd genoeg uitgewerkt om een accurate kostenraming te maken.

Het gaat daarbij om de wegen;
* Bodensee-Thurtal-Strasse (BTS), een nieuwe verbinding tussen de A7 en Arbon
* ontbrekende schakel Oberlandautobahn (A53)
* de Muggenbergtunnel

De Muggenbergtunnel is volgens mij een verlenging van de H18 ten zuiden van Basel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » do 06 jun 2019, 20:01

IQ[] schreef: di 04 jun 2019, 8:33
Chris schreef: zo 26 mei 2019, 15:56 * Grand St. Bernard: onbekend
Op 3 juni geopend voor verkeer.
Volgens de TCS is hij alweer dicht vanwege lawinegevaar. Ik heb van meerdere passen gezien dat ze alleen 's ochtends open zijn omdat 's middags de kans op lawines te groot is. De Umbrailpass is ook weer geopend, maar vanaf Italiaanse zijde alleen 's ochtends vooralsnog. De Flüelapass is ook open, de Albula nog niet, die gaat naar verwachting op 12 juni open. De Forcola di Livigno opent vermoedelijk morgen, 7 juni.

In Centraal-Zwitserland is alles nog dicht behalve de Lukmanier en Oberalppass.

De Furkapass wordt vermoedelijk op 14 juni geopend. Van de Gotthard, Nufenen en Grimsel wordt nog geen openingsdatum aangegeven.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Schelpenpaadje » vr 07 jun 2019, 0:13

Chris schreef: do 06 jun 2019, 19:10 Er zijn 3 projecten uit het wegenbouwprogramma geschrapt: te weinig geld en deze projecten zijn niet gedetailleerd genoeg uitgewerkt om een accurate kostenraming te maken.

Het gaat daarbij om de wegen;
* Bodensee-Thurtal-Strasse (BTS), een nieuwe verbinding tussen de A7 en Arbon
* ontbrekende schakel Oberlandautobahn (A53)
* de Muggenbergtunnel

De Muggenbergtunnel is volgens mij een verlenging van de H18 ten zuiden van Basel.
Een snelweg tussen Arbon en Kreuz Hegau van de Duitse A81 zou interessant zijn voor transitverkeer naar de A13. Uitvoering van de plannen uit de jaren '70 is heel ver weg.

Wat betreft de A53 is het zonde dat men hiermee niet doorpakr. Samen met de A52 liggen er twee halve snelwegen ten noordoosten van de Zurichsee.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 jun 2019, 10:44

^^
Het punt vooral is dat Wetzikon een eeuwige fileput is en dringend aan verkeersontlasting toe is. Een complete A53 is meer dan een "nice to have" verbinding, het is m.i. absoluut urgent dat deze verbinding eindelijk wordt gefinaliseerd.

Een verbinding tussen de A7 en A1.1 was ook niet verkeerd geweest, maar zo druk is het in die regio niet. Wat dat betreft snap ik wel dat dergelijke plannen voorlopig in de ijskast belanden. De Muggenbergtunnel was daarentegen niet verkeerd geweest, de A18/H18 is daar nogal druk, maar net weer geen file knelpunt. Desalniettemin mag Zwitserland best wel wat aan de uitbouw van haar wegennet gaan doen. Er komen op ten duur steeds meer knelpunten in dit toch wel dichtbevolkt landje.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door IQ[] » vr 07 jun 2019, 12:38

Chris schreef: do 06 jun 2019, 20:01
IQ[] schreef: di 04 jun 2019, 8:33
Chris schreef: zo 26 mei 2019, 15:56 * Grand St. Bernard: onbekend
Op 3 juni geopend voor verkeer.
Volgens de TCS is hij alweer dicht vanwege lawinegevaar.
Ik las net het lokale nieuws dat de pas 4 juni weer dichtgegaan is na een spontane lawine van ongeveer 40 meter breed. Er zijn geen gewonden gevallen. Omdat de lawine spontaan was en op een niet typisch lawinegevoelige plek, heeft men een nieuwe beoordeling van de sneeuwsituatie moeten maken en blijft de pas voorlopig dicht tot de beoordeling goed genoeg is en het veilig genoeg is (nieuwe openingsdatum is niet afgegeven). Er werd wel aangegeven dat dit altijd een risico is in de lente.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » vr 07 jun 2019, 19:51

De BTS lijkt mij best wel een nuttige verbinding, die veel doet voor de regionale bereikbaarheid, dat gebied is volgebouwd met kleine en grote dorpen. De Hauptstrasse 14 gaat meer door dan buiten de bebouwde kom.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Jeroen » za 08 jun 2019, 10:19

Chris schreef: zo 26 mei 2019, 15:56 Nieuwe update Alpenpassen:

* Albula: 29 mei
* Flüelapass: mogelijk vanaf 28 mei
* Forcola di Livigno: 3 juni indien er geen sneeuw meer valt
* Furkapass: mogelijk na 27 mei
* Gotthardpass: 29 mei
* Grand St. Bernard: onbekend
* Grimselpass: niet voor 7 juni
* Klausenpass: pashoogte nog afgesloten vanwege veiligheid
* Nufenenpass: niet voor 7 juni
* San Bernardinopass: is open
* Sustenpass: niet voor midden juni
* Umbrailpass: eind mei

Veel passen die laat openen dit jaar.
De Susten-, Furka- en Grimselpas zijn nog steeds dicht en gaan pas op zijn vroegst over een week weer volledig open. Best jammer, ik heb momenteel vakantie en had wel zin in een mooie passenrit met mijn roadster. :(

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » za 08 jun 2019, 10:35

Men noemt nu dat de Furkapass op 14 juni open gaat. De Gotthardpass en de Forcola di Livigno zijn gisteren geopend.

Je kan ook iets oostelijker gaan, in Graubünden zijn alle passen open behalve de Albula, die op 12 juni moet openen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 12 jun 2019, 11:31

Chris schreef: za 08 jun 2019, 10:35 De Gotthardpass en de Forcola di Livigno zijn gisteren geopend.
Op de dag van de opening ben ik over de Forcola di Livigno gereden. Echt veel sneeuw ligt er niet meer, de late opening zal wel door enkele wegwerkzaamheden en/of lawinegevaar te maken hebben gehad.

Ook ben ik over de recent geopende Umbrailpass gereden. Daar ligt wel flink wat sneeuw. Het is actueel de enigste 24/7 geopende verbinding met de Stelvio. De kant van Zuid-Tirol is nog niet geopend en de kant naar Bormio alleen van 's ochtends 6 uur tot 12 uur. Om 12 uur wordt dan de weg afgesloten, de mensen die er dan op zitten kunnen de bergpas nog naar boven en/of beneden rijden en dat was het. Iedereen die boven 'vast' zit kan dan alleen via de Umbrail weer naar beneden.

Een paar foto's bevinden zich in de spoiler.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Flüelapass in de vroege ochtend rond 5 uur

Afbeelding
Pashoogte Umbrail met grenskantoor

Afbeelding
Muren van sneeuw kort voor de pashoogte (Stelvio)

Afbeelding
Sneeuwruimingsacties aan de Zuid-Tiroolse kant. Een extra muur van sneeuw zorgt ervoor dat er niemand op het idee komt om de afsluiting voorbij te rijden en de deels geruimde weg naar beneden te proberen.

Afbeelding
Zuid-Tiroolse kant.

Afbeelding
Afgelopen zaterdag werd het skigebied van de Stelvio geopend. Het is het enigste skigebied in Europa dat alleen in de zomer geopend is.

Afbeelding
De afdaling van de gletsjer (Livrio) tot aan de pashoogte is slechts een maand mogelijk. Hier smelt de sneeuw erg rap. In jaren met minder sneeuw gaat het nog sneller. Daarom wordt hier nauwelijks meer geïnvesteerd.

Afbeelding
Forcola di Livigno met Italiaanse controlepost vanuit Italië gezien.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door nederland24 » wo 12 jun 2019, 12:47

Vorig jaar lag er een stuk minder sneeuw in die omgeving.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 12 jun 2019, 16:04

Ik reed eergisteren over de Ofenpass, daar lagen alleen sneeuwresten. Het regende bakken uit de lucht, dus heb de Umbrail maar gelaten voor wat het is.

Aan de Oostenrijkse kant van Timmelsjoch ligt het sneeuw nog metershoog. Op de Jaufenpass en Penser Joch ligt echter niks.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 12 jun 2019, 21:45

^^
Wat een toeval, daar reed ik eergisteren tussen Munt La Schera en Zernez ook. ;) In de sterke regen verder over de Flüelapass gereden, waar het in Davos en Klosters droog was. In Livigno was het daarentegen nog vrij goed weer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 12 jun 2019, 22:31

Bij Splügen moesten gisteren nog mensen gered worden:
Afbeelding

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door martwout2 » za 15 jun 2019, 16:15

Grimsel is open: https://www.jungfrauzeitung.ch/artikel/174423/

Ik ga zelf eind van de week richting Wallis en Haute Savoie. Helaas niet heen via de Grimsel vanwege de Tour de Suisse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » ma 17 jun 2019, 0:12

^^
Dat is een uitzondering. Normaliter ging in de laatste jaren eerst de Furka open en pas later de Grimsel. Dit jaar is uitzonderlijk in vele opzichten. Opzich verheug ik me over de vele sneeuw in de bergen, maar de late pasopeningen zijn wel vervelend.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door martwout2 » ma 17 jun 2019, 11:16

Ik lees net via https://www.bls.ch/en/fahren/unterwegs- ... iteltunnel dat er werkzaamheden zijn bij de autotrein van Kandersteg. Nu kom ik zaterdagmiddag daar. Weer iemand hoe het gemiddeld de laatste tijd daar is op zaterdag? Is dan inderdaad de wachttijd door de werkzaamheden veel langer of valt het wel mee? Ik neem aan dat dit meer rond vakantiedrukte kan zijn. Ik ken de discussie over de zin of onzin dus dat laat ik nu buiten beschouwing. Ik vind de rit leuk.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vahalis » ma 17 jun 2019, 13:32

^^ Ik heb even teruggebladerd in mijn berichtjes van de SMS Service van de BLS. De afgelopen weken inderdaad wachttijden in Kandersteg op zaterdagen. Afgelopen zaterdag begon het rond 10 uur met 30 minuten, oplopend tot 120 minuten rond het middaguur. Om 14.41 kwam de afmelding.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » ma 17 jun 2019, 14:16

Inderdaad, de wachttijden zijn abrupt gestegen sinds de werkzaamheden. Persoonlijk zou ik deze zomer dan de Grimsel of Furkapass kiezen, zodra deze geopend zijn, of anders de route via Martigny. De passage langs Montreux is vooral in de wintermaanden en voorjaar problematisch, maar zodra de Furka en Grimsel geopend zijn, ontspant zich de situatie daar. In de zomer komt ook niet zoveel verkeer op één keer, maar verdeeld het zich beter. Wat uitgebreider over deze zaken heb ik o.a. hier al eens beschreven. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door martwout2 » di 18 jun 2019, 10:53

Bedankt voor de update. Die sms-alarm kende ik nog niet dus maar aangemeld voor zaterdag en zondagmiddag. Mocht het te gek worden dan wordt het via Martigny. Qua tijd zou het ergens rond 14.00 uur worden, schat ik in. Ik laat de sms'en vanaf 12.00 lopen dus dan bij Bern beslist worden. Grimsel is wel open maar komende zaterdag zit de Tour de Suisse daar. Anders was dat wel een mooi alternatief (wel vaker gedaan op weg naar Brig).

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Jeff » zo 23 jun 2019, 16:38

marcel schreef: za 17 jun 2017, 20:49
SnarfFlevoland schreef:Sommige kantonale auto(snel)wegen hebben een wit onderbord met "Keine Vignettenpflicht".
Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding
Maar dit zie je zelden, ik denk hooguit in 10 % van de gevallen waar het geldt.
Zelfs in streetview zie ik het niet op de Vignette vrije wegen (6 / 52 / 53).
Dus mijn vraag: Waar vind ik deze unieke?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » zo 23 jun 2019, 16:59

Ik heb het bord wel vaker dan één keer gezien, maar wordt zoals Marcel al aangaf bijzonder weinig gebruikt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » zo 23 jun 2019, 17:18

Staat er wel een waarschuwing wanneer je vanaf zo'n weg een vignetplichtig deel oprijdt? Nu zullen de meeste mensen toch wel een vignet hebben, maar het lijkt makkelijk om je te vergissen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 23 jun 2019, 17:32

Deze staat aan de A50.

Hier nog twee voorbeelden aan de H16 (eerste helaas niet echt leesbaar)
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie