[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » zo 23 jun 2019, 17:43

Bij Martigny staat deze:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » di 25 jun 2019, 19:15

De ASTRA heeft wat statistieken over het verkeer op de Nationalstrassen in 2018 gepubliceerd

Het aantal afgelegde kilometers nam met 0,1% toe (vrachtverkeer: +0,4%)
De congestie daalde in totaal met 1,9%
Congestie door capaciteitstekort daalde met 3,7%
Congestie door ongevallen groeide met 3,7%

De congestie hotspots:
Afbeelding

De verkeersintensiteiten en aandeel vrachtverkeer (klik voor groter).
Afbeelding
Switzerland 2018 traffic volumes by European Roads, on Flickr

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » za 27 jul 2019, 14:49

Tussen Buchs und Dielsdorf werd een tijdelijke snelheidsbeperking 40 ingevoerd.
Bij deze kruising werd het niet herhaald:

https://www.google.nl/maps/@47.4643692, ... 312!8i6656

Iemand die na deze kruising geflitst werd met 72 km/h argumenteert dat er hier een bord had moeten staan. Ik geef hem gelijk, maar volgens de politie is het een veldweggetje waar dat niet voor geldt.
Hierdoor rijst de vraag hoe je precies moet beoordelen of een verbod na een kruising automatisch opgeheven is of niet.

Zie https://www.20min.ch/schweiz/zuerich/st ... t-10413125

Bijzonder vind ik ook de argumentatie van de politie 'Zudem wurde die Anpassung der Geschwindigkeit auf der Dielsdorferstrasse amtlich publiziert' - alsof je voor je op weg gaat eerst alle publicaties van gemeenten waar je doorheen rijdt gaat doorzoeken of er misschien een afwijkende regeling is ergens op je route.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » za 27 jul 2019, 15:01

marcel schreef: za 27 jul 2019, 14:49Iemand die na deze kruising geflitst werd met 72 km/h argumenteert dat er hier een bord had moeten staan. Ik geef hem gelijk, maar volgens de politie is het een veldweggetje waar dat niet voor geldt.
Hierdoor rijst de vraag hoe je precies moet beoordelen of een verbod na een kruising automatisch opgeheven is of niet.
En hoe kun je als weggebruiker zien wat precies de status van zo'n zijweg is? Het ziet er gewoon uit als een gelijkwaardige kruising.
Bijzonder vind ik ook de argumentatie van de politie 'Zudem wurde die Anpassung der Geschwindigkeit auf der Dielsdorferstrasse amtlich publiziert' - alsof je voor je op weg gaat eerst alle publicaties van gemeenten waar je doorheen rijdt gaat doorzoeken of er misschien een afwijkende regeling is ergens op je route.
:emo: Weer zo'n bizarre redenering die je wel vaker ziet in Zwitserland. Net als die autobestuurder die midden in de nacht een voetganger op de snelweg doodreed - de rechter oordeelde dat hij dus te snel had gereden omdat hij niet tijdig had geremd. :nuts:

Ik hoop maar dat zulke onzin mij nooit zal overkomen als ik in Zwitserland rijd...
:denk:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 jul 2019, 13:15

marcel schreef: za 27 jul 2019, 14:49 Iemand die na deze kruising geflitst werd met 72 km/h argumenteert dat er hier een bord had moeten staan. Ik geef hem gelijk, maar volgens de politie is het een veldweggetje waar dat niet voor geldt.
Hierdoor rijst de vraag hoe je precies moet beoordelen of een verbod na een kruising automatisch opgeheven is of niet.
Klinkt erg naar eenzelfde regeling als in Duitsland waar een extra beperkende Vmax eerst met een :A2: of een :F8: opgeheven moet worden. Een zijweg of oprit is daarbij niét voldoende om een Vmax op te heffen. Desalniettemin heeft de Duitse rechtspraak al eens uitgewezen dat als er 2 km na een zijweg of oprit geen Vmax herhaling komt, er vanuit gegaan mag worden dat de Vmax is opgeheven. Hoe dit in Zwitserland zit... geen idee. Waarschijnlijk niet.
Coen Tunnel schreef: za 27 jul 2019, 15:01 Weer zo'n bizarre redenering die je wel vaker ziet in Zwitserland. Net als die autobestuurder die midden in de nacht een voetganger op de snelweg doodreed - de rechter oordeelde dat hij dus te snel had gereden omdat hij niet tijdig had geremd.
De Zwitserse rechtspraak is inderdaad enorm vreemd en doet overal nog een schepje bovenop. Recent is een luchtverkeersleider veroordeeld omdat deze vrijwillig (!) een incident zonder verdere gevolgen heeft gemeld waarbij het net niet tot een botsing tussen twee verkeersvliegtuigen in de lucht is gekomen.

Binnen de EASA (waar Zwitserland ook toe behoord) bestaat er de zogenaamde "Just culture", hetgeen betekend dat als je fouten vrijwillig toegeeft, je er niet voor veroordeeld kan/mag worden, om zo de angst te nemen zodat fouten geanalyseerd kunnen worden om de luchtvaart veiliger te maken. De betreffende luchtverkeersleider dacht safe te zijn, maakte een melding en kwam alsnog voor een Zwitserse rechter terecht en werd veroordeeld. Resultaat: Na het oordeel hebben diverse luchtverkeersleiders zich ziek gemeld en worden veiligheidsmarges enorm vergroot, waardoor het vliegverkeer enorm te kampen heeft met vertragingen. En nog erger: Geen enkel persoon gaat nog vrijwillig fouten toegeven en komen zeer waarschijnlijk nooit boven water. Het proces krijg nog een staartje, want de veroordeelde wil voor de Europese rechter alsnog vrijgesproken worden, aangezien Zwitserland zich eenduidig niet aan de EASA afspraken houdt.

Dit is bizar en absurd, net als inderdaad die eerdere veroordeling van een automobilist die op een autosnelweg (!) iemand doodreed die zelfmoord wilde plegen. Ik kan Zwitserland in veel dingen waarderen, maar de rechtspraak staat me enorm tegen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » di 30 jul 2019, 17:57

SnarfFlevoland schreef: zo 28 jul 2019, 13:15 Een zijweg of oprit is daarbij niét voldoende om een Vmax op te heffen.
Dat is nieuw voor mij: hoe kun je dat weten als je uit zo een zijweg komt?

In dit geval hier dacht ik eerst dat het vooral ging om de zijweg rechts, waar na 50 m een bord staat alle verkeer verboden is, waardoor je dus noet daarvandaan kunt komen, maar je moet dat bord wel net zien op 50 m afstand.
Linksaf zag ik meteen een verbodsbord staan maar het blijkt dat dit alleen op zon-en feestdagen geldt. Daar deze man er blijkbaar op zaterdag reed (staat in de papieren krant, niet in het artikel op de website) zou het dus mogelijk zijn vandaar te komen en zou je onmogelijk kunnen weten dat hier een snelheidsbeperking geldt. Daardoor denk ik dat hij een goede kans maakt de zaak te winnen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » di 30 jul 2019, 18:11

Persoonlijk vind ik de wegbeheerder in zo'n geval ook verwijtbaar. Er had gewoon een snelheidsbord na de kruising moeten staan. Maar goed, ik ken de Zwitserse rechtscultuur een beetje: Dogmatisch en conservatief. Ik schat de kans dat de automobilist vrijuit gaat niet heel erg hoog in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » di 30 jul 2019, 19:24

marcel schreef: di 30 jul 2019, 17:57 Dat is nieuw voor mij: hoe kun je dat weten als je uit zo een zijweg komt?
Simpel: Dat kan je niet weten als je ter plaatse onbekend bent. Je moet dan in beroep gaan en als de rechter ervan overtuigd is dat je ter plekke inderdaad onbekend bent, word je eenmalig vrijgesproken als je uit de zijweg kwam. Is de rechter er echter van overtuigd dat jij ter plaatse wel bekend moet zijn, moet je alsnog de boete betalen. Meerdere rechtzaken in Duitsland hebben deze praktijk reeds bevestigd.

Deze regeling geldt overigens alleen Bubeko, bibeko is het inderdaad na elke kruising of zijweg zonder herhaling weer 50 km/h, tenzij een zonebord is ingesteld.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019, 16:31

Op zondag kwamen rotsen naar beneden die over de Axenstrasse (A4) vlogen. De weg raakte niet beschadigd, de rotsen, met rotsblokken tot 12 ton, kwamen vanaf de berg en vlogen over de weg heen na zware neerslag. De geotechs hebben nu besloten dat de situatie onstabiel is en de weg langdurig dicht moet om de onstabiele helling aan te pakken. Volgens de media kan dit wel 2 maanden duren.

De Axenstrasse is dicht tussen Sisikon en Flüelen. Aangezien dit de enige wegverbinding is langs de oostkant van de Vierwaldstättersee moet doorgaand verkeer omrijden via Luzern.

Ik heb nog geen goede foto's van de situatie gezien. Er circuleren wel archiefbeelden van een andere landverschuiving in 2017.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » wo 31 jul 2019, 17:06

^^ Wat foto's in de Luzerner Zeitung. Aan de weg is dus niets te zien; je ziet alleen foto's van de situatie boven de weg die men op wil lossen alvorens weer verkeer toe te laten op de Axenstrasse. De instabiliteit bestaat, naar ik begrijp, niet zozeer uit rotsen die over de weg zouden zijn gevlogen, maar om enorme rotsen die zich boven de weg bevinden en die instabiel zijn komen te liggen.
Luzerner Zeitung schreef:Bei dem Murgang vom Sonntag wurden 500 Meter oberhalb der Axenstrasse zwei 300 und 200 Kubikmeter grosse Felsblöcke freigelegt. Sie hätten ein Gewicht von 1000 Tonnen und seien akut absturzgefährdet, sagte Richard Kocherhans, Chef der Astra-Filiale Zofingen.

Die beiden Felsblöcke müssten gesprengt werden. Weil das Gebiet aus Sicherheitsgründen nicht betreten werden kann, können die dafür notwendigen Bohrungen nur am hängenden Seil vom Helikopter aus vorgenommen werden. Am Freitag, 2. August, entscheiden die Geologen, wann und wie gesprengt wird und ob es mehrere kleine oder eine grosse Sprengung braucht. Ferner könne auch nur bei guter Witterung gearbeitet werden.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 04 aug 2019, 17:47

Een paar foto's uit mijn woonplaats Adliswil.

Zwitserse precisie: voorrang over 13 m
Afbeelding

Wegwijzer naar wegwijzers: zoiets had ik wel vaker gezien maar het was mij nooit opgevallen op het station in Adliswil.
Afbeelding

Aan de andere kant staat er 'naar de wandelroutes'
Afbeelding

Een deel van het 3,5 jaar project dat ik eerder noemde is klaar. Ik dacht dat de aanduiding 'generell' alleen op oude borden stond omdat tegernwoordig 50 toch standaard is, maar blijkbaar wordt het op nieuwe borden ook nog gezet
Afbeelding

Handig is ook dat ze tegelijkertijd maanden (misschien ook wel jaren) aan de parallelle hoofdweg 4 werken en je nog verder om moet rijden
(overigens zijn ze vergeten van deze kant een omleidngsroute aan te geven)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door marcel op ma 05 aug 2019, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » ma 05 aug 2019, 21:44

marcel schreef: zo 04 aug 2019, 17:47 dat ze tegelijkertijd maanden (misschien ook wel jaren) aan de parallelle hoofdweg 4 werken
Ik had het mis. Tot mijn verbazing is het één dag later klaar:
4 Augustus
Afbeelding

5 Augustus
Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Schelpenpaadje » vr 16 aug 2019, 11:58

De afsluiting van de Axenstrasse gaat nog minstens acht weken duren, zo kondigde de wegbeheerder vandaag aan. Het aanbrengen van explosieven, dat vanuit een helicopter gebeurt, is vanwege nieuwe puinstromen afgebroken.

Na het verwijderen van de twee grote keien, die de weg op dit moment bedreigen, moet nog worden beoordeeld in hoeverre ander materiaal in het dal dat boven de weg uitkomt een bedreiging vormt. Voor de weg weer open kan wil men tevens een camerasysteem installeren.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » ma 19 aug 2019, 0:26

Schelpenpaadje schreef: vr 16 aug 2019, 11:58De afsluiting van de Axenstrasse gaat nog minstens acht weken duren
Zo wordt het aangegeven, vanaf de A4:

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf de A14 is er geen omleiding:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Rotkreuz:

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 01 sep 2019, 14:54

Indirecte verwijzingen naar weg 1 in wit:

Afbeelding

Afbeelding

Foto's van 2017, ik was toen vergeten ze te uploaden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » ma 02 sep 2019, 21:32

Heel bijzonder weer. Het is toch wel wonderlijk hoe weinig consistent de bewegwijzering en de wegnummering is in Zwitserland maar aan de andere kant ook wel weer goed, want verdwalen zul je er zelden. Je moet alleen door wat creatief kleurgebruik heen kijken en accepteren dat je op het onderliggend wegennet beter niet op routenummers kunt navigeren. Op snelwegen is het in ieder geval een stuk beter geworden is mijn indruk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 sep 2019, 22:25

De Axenstrasse in de A4 tussen Fluëlen en Sisikon kon vorige week met enige beperkingen weer worden opengesteld:

https://www.srf.ch/news/regional/zentra ... eder-offen

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 27 okt 2019, 12:41

Een week geleden ben ik gaan kijken bij de aanleg van de tunnel in Schwamendingen.
Omdat er een metrotunnel onder de weg ligt, kan de weg niet lager worden en wordt er een dak op de weg gebouwd (een 'Einhausung').
Bij de aanleg van de weg in de jaren 60 heeft men de metrotunnel alvast meegebouwd omdat dat achteraf veel moeilijker zou zijn. Helaas werd het project echter in 1971 bij een referendum afgewezen. 5 stations zijn uiteindelijk in gebruik genomen (drie als tramhaltes en twee als treinstations).

https://photos.app.goo.gl/eZFqRRhmnYp56Q2BA
en richting Winterthur
https://photos.app.goo.gl/oWSPnoffPepbpdLb7

Richting oost:
Afbeelding

Ingang tot een metrostation:
Afbeelding

Korte tijdelijke afrit:
Afbeelding

Dit bord is precies voor dit soort situaties: de tunnel is momenteel afgesloten. Ik snap niet waarom ze het bord ook nog moeten afkruisen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door marcel op zo 22 nov 2020, 18:55, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door mavas » zo 27 okt 2019, 18:10

Bij die eerste foto lijkt het net Maastricht!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » ma 28 okt 2019, 17:03

De laatste maanden meerdere keren over de A7 gereden. Wat me opvalt is dat er vrijwel geen Duitsers op die snelweg rijden, ook al eindigd deze bij de grensovergang met Duitsland. Nu heeft de A7 voor interregionaal verkeer een gering belang, het internationale verkeer komt of gaat vrijwel allemaal naar Konstanz en/of omgeving, maar het is desondanks een goede ontsluitingsweg voor Thurgau en een alternatief voor de A4 langs Schaffhausen, als je ten oosten van Winterthur moet zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » za 02 nov 2019, 13:17

Weer eens een uitwas van de absurde privacywetgeving: zelfs de politie mag geen auto's automatisch fotograferen, en iemand die zonder rijbewijs reed gaat vrijuit:
https://www.20min.ch/schweiz/ostschweiz ... n-19053381

Het kan wel mogelijk gemaakt worden door de politieverordening aan te passen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 03 nov 2019, 19:37

Ik had het misschien vorig jaar al gemeld, maar had er toen in ieder geval geen foto van, nu wel: de A1.1 bij Rorschach is op de km palen veranderd in A1R:

Afbeelding

Nog een bijzonderheid: dit kantonsbordje is alleen zichtbaar voor spookrijders:
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 10 nov 2019, 12:28

In mijn woonplaats kwam ik dit tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er echt uit, een lettertype dat je soms nog ziet op heel oude borden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 nov 2019, 6:35

^^ Je afbeeldingen zijn helaas niet zichtbaar.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » wo 13 nov 2019, 8:36

Vreemd, het is een album dat iedereen zou moeten kunnen zien, ik heb nog maar eens een link aangemaakt:

https://photos.app.goo.gl/CTFTQFNAeLTSgF9n6

Lukt het nu wel?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 nov 2019, 8:37

Ja, nu zie ik ze wel!

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 24 nov 2019, 22:58

Op weg terug vanuit Schaffhausen ben ik nog even gaan kijken of de A50 bij Glattfelden nu ook in westelijke richtign staat aangegeven, maar het is nog zo als vroeger, vreemd genoeg gaat weg 7 zowel over de snelweg als over de oude weg:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 27 nov 2019, 18:11

De Bundesrat heeft het bouwprogramma voor de voltooiing van de Nationalstrassen goedgekeurd. Dit betreft het 10e bouwprogramma lange termijn. Het geld gaat naar de A4 Axenstrasse en A9 in Wallis.

Deze bedragen zijn beschikbaar:
2020 190 Mio. Franken
2021 237 Mio. Franken
2022 315 Mio. Franken
2023 333 Mio. Franken

Voraussichtliche Eröffnungstermine zwischen 2020 und 2023:

A9: Sierre – Gampel, Teileröffnung 2021
A9: Steg/Gampel – Visp West, Teileröffnung 2021

Weitere grosse Projekte der Netzfertigstellung sind:

A4: Neue Axenstrasse
A9: Umfahrung Visp, Pfynwald


>> https://www.astra.admin.ch/astra/de/hom ... 77246.html

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » do 28 nov 2019, 17:57

Het vignet van 2020 is rood en kost wederom CHF 40.,- https://www.nzz.ch/schweiz/die-autobahn ... ld.1524963

Nieuwtje:
Per 1. Januar 2020 übernimmt der Bund einige bisher kantonale Autobahnen und Autostrassen. Diese werden ins Nationalstrassennetz integriert und unterliegen somit ab 1. Januar 2020 ebenfalls der Vignettenpflicht.
Het gaat om de rode stukken welke naar de staat gaan:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op do 28 nov 2019, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » do 28 nov 2019, 18:42

^^ De rode wegen worden aan het Nationalstrassennetz toegevoegd, maar de vignetplicht geldt uiteraard alleen op de delen die Autobahn of Autostrasse zijn, niet op delen die die status niet hebben. De weg van Gampel-Steg naar Goppenstein bijvoorbeeld zal niet ineens vignetplichtig zijn.

De A6, A52, A53 en A1R zullen straks waarschijnlijk wel onder de vignetplicht gaan vallen.

Plaats reactie