[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » di 25 jul 2017, 21:32

Vinny schreef:Volgens mij ontstaat krimp vooral omdat het in stand houden van voorzieningen te duur wordt, vervolgens gaat de aanbieder failliet (privé-sector) of wordt wegbezuinigd (publieke sector) terwijl mensen die er wonen wel afhankelijk zijn van zo'n voorziening of het graag willen consumeren. Meer subsidie voor een duurdere voorziening vergroot het probleem juist alleen maar omdat de lasten dan zwaar wegen op de gemeenschap. Zoiets kun je je alleen veroorloven als je accepteert in een 'transfer' unie te leven en er dus kapitaal van het rijke industriële gebied naar de arme periferie stroomt.
Het begint met terugloop in de bevolking, zou ik zeggen. Vaak zelf het gevolg geweest van toenemende inzet van machines in de agrarische sector en/of automatisering in de industrie. Dat leidt tot vraaguitval, waardoor diensten niet meer kunnen worden aangeboden, waardoor nog meer mensen wegtrekken etc. Dat is een cyclus die alleen met transfers kan worden onderbroken en ik zei al eerder dat transfers tot op zekere hoogte mogelijk moeten zijn om de landing van zo'n regio te verzachten. Je kunt in algemene zin niet verwachten dat een compleet land opereert op de grote getallen van een grote stad.

Nog nadenkend over wat je met dit soort passen kunt doen in de winter: ik stel mij zo voor dat het openhouden van een spoorlijn over de pas goedkoper is dan het openhouden van een weg. Zal zeker gelden voor enkelspoor, maar ik vermoed dat ook dubbelspoor wat makkelijker gaat dan een weg. De veiligheids-situatie is ook anders naarmate je uitgebreid getrainde machinisten over de pas stuurt of iedereen met een rijbewijs toegang heeft. Het is door het in stand moeten houden van de complete spoor-organisatie eromheen dat Autoverlads uiteindelijk zoveel duurder worden dan wat met een open pas-weg mogelijk zou zijn. Winteropening in concessie geven zou zo'n slecht plan nog niet zijn. Zelfs tunnels op zijn Noors zouden wel moeten kunnen voor bedragen lager dan wat je voor een Zwitserse Autoverlad neertelt, lijkt me.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » di 25 jul 2017, 21:59

Pino schreef:Winteropening in concessie geven zou zo'n slecht plan nog niet zijn. Zelfs tunnels op zijn Noors zouden wel moeten kunnen voor bedragen lager dan wat je voor een Zwitserse Autoverlad neertelt, lijkt me.
De Lötschberg, Grimsel- en Furka-autotunnels zouden wel welkom zijn. En als je CHF 25-30 tol vraagt (vergelijkbaar met de Grand-Saint-Bernard) is het goedkoper dan de gemiddelde autotrein en hoef je niet te wachten, en heb je 24/7 een verbinding. Zelfs de Munt-la-Scheratunnel, die toch een zeer beperkte capaciteit heeft, kan blijkbaar winstgevend geëxploiteerd worden. Wellicht zouden zulke tunnels voor een private investeerder best interessant zijn. Maar het bouwen van zulke tunnels: zou dat wel mogen met de Alpen-Initiative in gedachten?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » di 25 jul 2017, 22:02

^^ Of dit nog binnen het Alpen-Initiative zou passen of niet: je hebt een behoorlijke politieke wil nodig die in Zwitserland nu niet bestaat. En in bijvoorbeeld Noorwegen wel...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 jul 2017, 10:28

^^
In Zwitserland heb ik soms de indruk dat er voor de Gotthard gewild files worden gecreëerd. Soms is het gewoon echt rustig op de A2 en dan zijn de verkeerslichten voor de tunnel alsnog actief... :roll: Of de politiek daar nu gewoon het aantal verkeer wil dozeren of dat ze daarop pokeren de bevolking toch van een tweede tunnelbuis te overtuigen... Geen idee. Feit is dat de Gleinalmtunnel in Oostenrijk gemiddeld 22.000 voertuigen per etmaal kan verdragen, zonder echte filevorming (en bijna altijd zonder actieve dosering), de Gotthard daarvoor maar gemiddeld 17.500 met maximaal 1.000 auto's per uur. Een vrachtwagen of tourincar telt bovendien voor 3 auto's...
Coen Tunnel schreef:De Lötschberg, Grimsel- en Furka-autotunnels zouden wel welkom zijn.
Inderdaad, waarbij m.i. vooral op de Lötschberg en Furka de prioriteiten zouden moeten liggen. De Grimsel kan eigenlijk nog vrij makkelijk door de Lötschberg of Furka vermeden worden, behalve als je net in Meiringen zit... maar ook dan is de omweg via Lötschberg alsnog goed te doen.

Zolang men in Zwitserland echter nog helemaal treinfreak is, en men denkt daarmee alle problemen te kunnen oplossen, is er nog een lange weg te gaan. Automobilisten worden graag in de 'maling' genomen en mogen omrijden of wachten voor de autotrein. Toegegeven, overdag zijn de wachttijden voor de Lötschbergtunnel meestal erg kort en rijden er meer treinen dan de dienstregeling aangeeft. Binnen 10 minuten sta je op de trein. Is alsnog misschien niet optimaal, maar het gaat. Veel vervelender vind ik de Furka of Vereinatunnel, waar je ook bij hoge aandrang gewoon minimaal op de volgende trein volgens dienstregeling moet wachten. Mocht de Julierpass kortstondig gesloten zijn, kan je ook nog door de Albulatunnel, maar daar heb ik nog geen ervaringen mee.

Maar goed, in Zwitserland mag je tenminste gewoon in de auto blijven zitten. In Oostenrijk hebben ze zo'n vreemde regeling dat de passagiers op het perron al moeten uitstappen en in de wagon moeten, en de bestuurder uiteindelijk ook. Ik vind dat een vreselijk gedoe, waardoor de procedure alleen maar langer duurt als nodig. Bovendien rijdt die trein maar 1x in het uur, 's winters soms 2x. Zolang ik de autotrein Gastein-Mallnitz kan vermijden, doe ik dat. Ze beroepen zich in Oostenrijk op de 'veiligheid', maar in Zwitserland functioneert het blijven zitten overal...
Coen Tunnel schreef:Zelfs de Munt-la-Scheratunnel, die toch een zeer beperkte capaciteit heeft, kan blijkbaar winstgevend geëxploiteerd worden.
Volgens mij is die tunnel zelfs een kleine goudmijn. Er maken enorm veel toeristen (ook in de zomer) gebruik van. Het is in de winter ook de enigste zekere verbinding met Livigno. De Passo di Foscagno is in principe wel open, maar bij heftige sneeuwval moet hij wel eens kortstondig dicht.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vahalis » wo 26 jul 2017, 11:16

^^ de autoverlad op de Albulalijn bestaat al een aantal jaren niet meer.

https://www.nzz.ch/autoverlad_am_albula ... -1.6346570

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 jul 2017, 12:08

^^
Zo zie je maar weer dat je niet van alles altijd wat meekrijgt. Heb gelukkig ook nog nooit in de Engadin gezeten met een gesloten Julierpass. Dat wordt anders zonder Albula wat minder grappig. Overigens was de Albulatunnel voor 2011 al langer niet meer in de zomer in gebruik. Sinds wanneer de Albula alleen in de winter reed (en vaak alleen bij gesloten Julierpass) is me niet bekend. Waarschijnlijk vanaf de opening van de Vereina tunnel?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 jul 2017, 12:31

^^ Het autotransport via de Albulatunnel is na het winterseizoen 2010/2011 gestaakt. De Vereinatunnel was toen al een tijd geopend, maar het kon economisch niet meer uit om het autotransport via de Albulatunnel nog operationeel te houden.

Mogelijk dat de faciliteiten voor de autotreinen in Samedan en Thusis nog wel behouden zijn, dat men ze in een noodgeval (bv. bij langdurige uitval van de Vereinatunnel door een brand) snel weer in gebruik genomen kunnen worden. In Göschenen en Airolo zijn die faciliteiten ook nooit geheel opgeruimd en zodoende kon in de herfst van 2001 na de grote brand in de Gotthardtunnel snel een tijdelijk autotransport worden opgezet. De pas had op dat moment al wintersluiting, al denk ik dat het toen misschien wel praktischer zou zijn geweest om de pas sneeuwvrij te maken zodat in ieder geval personenverkeer over de pas zou kunnen gaan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 jul 2017, 12:56

^^
Ja, heb de informatie over de Albulatunnel zojuist opgezocht. Daar spreekt men er zelfs over dat vanwege spoorcapaciteit de perrons om auto's in Samedan op de trein te zetten heeft afgebroken. Dat wordt dan lastig als er calamiteiten op de Julierpass én in de Vereinatunnel zouden zijn. Hopelijk heeft men elders nog iets achter de hand.

Maar ik ben me er zeker van dat de Albulatunnel ook voor de definitieve sluiting alleen nog maar in de winter reed. Hoe lang dit het geval was kan ik helaas zo 1.2.3. niet meer terugvinden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » wo 26 jul 2017, 13:17

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Zelfs de Munt-la-Scheratunnel, die toch een zeer beperkte capaciteit heeft, kan blijkbaar winstgevend geëxploiteerd worden.
Volgens mij is die tunnel zelfs een kleine goudmijn. Er maken enorm veel toeristen (ook in de zomer) gebruik van. Het is in de winter ook de enige zekere verbinding met Livigno. De Passo di Foscagno is in principe wel open, maar bij heftige sneeuwval moet hij wel eens kortstondig dicht.
Munt la Schera is natuurlijk alleen al een exploitatie-feest omdat de tunnel is aangelegd ten behoeve van de electriciteitswinning en zich dus ook al op die manier heeft terugverdiend. Wat er dan nog extra binnenkomt aan tol is gevonden geld, zoals dat dan zo mooi heet. Dit model laat zich vast niet zo heel makkelijk overzetten naar tunnels die elders in Zwitserland nog zouden kunnen worden aangelegd, maar er zullen zeker opties denkbaar zijn wanneer men eens een keer van die trein-mantra's af weet te stappen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 jul 2017, 13:28

SnarfFlevoland schreef:^^
Ja, heb de informatie over de Albulatunnel zojuist opgezocht. Daar spreekt men er zelfs over dat vanwege spoorcapaciteit de perrons om auto's in Samedan op de trein te zetten heeft afgebroken. Dat wordt dan lastig als er calamiteiten op de Julierpass én in de Vereinatunnel zouden zijn. Hopelijk heeft men elders nog iets achter de hand.
Wellicht zou men dan tijdelijke perrons kunnen bouwen. Aan de andere kant heb je ook nog de optie om de Flüelapass sneeuwvrij te maken, maar dat heb je als er veel sneeuw ligt ook niet binnen een week geregeld.
Maar ik ben me er zeker van dat de Albulatunnel ook voor de definitieve sluiting alleen nog maar in de winter reed. Hoe lang dit het geval was kan ik helaas zo 1.2.3. niet meer terugvinden.
Ik ben daar ook zeker van, maar ik heb ook geen idee hoe lang dit al zo was.

Hier is nog wel een interessant artikel over de geschiedenis, maar er staat alleen maar in dat na de opening van de Vereinatunnel in 1999 de Albulatunnel steeds minder gebruikt werd: http://www.rhb-info.ch/autotransporte.htm

In 2001 was dat echter nog niet het geval, ondanks dat een reis via de Albulatunnel vier keer duurder was dan een reis via de Vereinatunnel: https://www.nzz.ch/article7A8UP-1.478530

Maar in 2002/2003 was het aantal gebruikers van de Albulatunnel al sterk gedaald: https://www.rhb.ch/fileadmin/user_uploa ... t_2003.pdf

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door IQ[] » wo 26 jul 2017, 15:40

Pino schreef:Munt la Schera is natuurlijk alleen al een exploitatie-feest omdat de tunnel is aangelegd ten behoeve van de electriciteitswinning en zich dus ook al op die manier heeft terugverdiend. Wat er dan nog extra binnenkomt aan tol is gevonden geld, zoals dat dan zo mooi heet. Dit model laat zich vast niet zo heel makkelijk overzetten naar tunnels die elders in Zwitserland nog zouden kunnen worden aangelegd, maar er zullen zeker opties denkbaar zijn wanneer men eens een keer van die trein-mantra's af weet te stappen.
Er is zeker zo een project in voorbereiding. Een treintunnel onder de Grimsel. Over mantra's gesproken ;)
https://www.grimseltunnel.ch/

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » do 27 jul 2017, 10:14

^^
He, bah! :pukey: Zwitsers en treinen... ze blijven onlosmakelijk van elkaar. Een autotunnel zou veel zinvoller zijn. :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 301
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coccodrillo » za 29 jul 2017, 21:18

Hi, some notes:

The Vereina tunnel was chosen by citizens against the Flüela road upgrade: https://de.wikipedia.org/wiki/Vereinatunnel

The Oberalp car shuttle only has 3 trains a day, and during winter the road on the Andermatt side becomes a ski slope.

The Furka base tunnel has been built because both the road and railway over the pass were closed in winter. On the railway the overhead lines and bridges were even dismantled to avoid damages by the snow.

No-one asked for a Bern-Wallis/Valais road tunnel after the Rawil project was cancelled.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » wo 16 aug 2017, 16:16

De oudste Raststätte van Zwitserland wordt deze zomer vijftig jaar oud. Kölliken-Süd, aan de A1 tussen Bern en Zürich, opende in 1967 eerst als tankstation (de eerste benzinepomp langs een Zwitserse Autobahn), kort daarna gevolgd door een wegrestaurant.

De SRF kijkt terug (inclusief aardig oud fotomateriaal): http://www.srf.ch/kultur/im-fokus/der-a ... er-schweiz

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 23 aug 2017, 18:34

Een grote rotsverschuiving bij Bondo in Bregaglia (Graubünden). Het hele dorp is geëvacueerd, en de enige doorgaande weg (Hauptstrasse 3) van Chiavenna naar St. Moritz is afgesloten.
Link
edit: Hauptstrasse 3:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » ma 25 sep 2017, 16:13

In Zwitserland vielen in het eerste half jaar van 2017 109 verkeersdoden, 20 meer dan in de eerste helft van 2016. Opvallend was vooral de stijging van aantal doden onder jonge bijrijders in een auto met een jonge bestuurder, die specifieke groep was voor bijna de helft van de stijging verantwoordelijk (+8).
  • Sie verunglückten ausserorts und grösstenteils bei Schleuderunfällen als Mitfahrende junger Lenkender, die mehrheitlich ihre Geschwindigkeit nicht an die nassen, vereisten oder verschneiten Strassenverhältnisse anpassten.

    Drei Viertel der auf einem Fussgängerstreifen tödlich verunfallten Fussgänger und Fussgängerinnen waren 65 Jahre oder älter.
https://www.astra.admin.ch/astra/de/hom ... 68180.html

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 29 okt 2017, 13:14

Nederlanders hebben in Zwitserland de grootste woonoppervlakte:
https://www.nzz.ch/wirtschaft/die-platz ... ld.1323805

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » zo 29 okt 2017, 13:33

Verdienen Niederländer in der Schweiz im Mittel (Median) brutto etwa 9500 Fr. pro Monat
€ 8200 per maand. Dat is zowat drie keer modaal in Nederland.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » zo 29 okt 2017, 17:08

Daar staat tegenover dat de kosten voor levensonderhoud daar hoger zijn dan hier. En de Nederlanders die in Zwitersland werken zullen een bovengemiddeld goede baan hebben. Je gaat immers niet emigreren om bv. kapper te zijn. Dat kan in Nederland ook wel.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Jeroen » zo 29 okt 2017, 17:40

^^ Waarom zou je enkel met een beter betaalde baan willen emigreren? Er zijn genoeg redenen te bedenken om te emigreren zonder een HBO of WO-diploma op zak. Het rond krijgen van een werkvergunning zal echter een groter obstakel worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » zo 29 okt 2017, 19:40

^^ Je zult eerst wel vaak kosten moeten maken om überhaupt te kunnen emigreren, en inderdaad een vergunning moeten hebben om daar te werken. In EU-landen is dat natuurlijk geen probleem maar in Zwitserland wel. Ondanks dat laagopgeleiden misschien best naar Zwitserland willen emigreren zullen het in de praktijk toch vooral hoger opgeleiden zijn die daar naar toe gaan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » vr 10 nov 2017, 2:21

Daar komt nog eens bij dat Nederlanders veel waarde hechten aan een fatsoenlijke woning en graag kopen i.p.v. huren. Het onderzoek verbaasd me wat dat betreft helemaal niks.

Verder hebben laagopgeleiden natuurlijk weinig kans op een baan in Zwitserland. Men zit daar niet op te wachten. Hoogopgeleiden zijn daarentegen erg in trek, omdat Zwitserland er zelf te weinig van heeft. Een woon en werkvergunning is in dat laatste geval vrij makkelijk, terwijl je het als laagopgeleide erg moeilijk zal krijgen.
Willem schreef:Daar staat tegenover dat de kosten voor levensonderhoud daar hoger zijn dan hier.
Precies. Heb voor mezelf al meerdere keren zitten dubben om eventueel naar de Eidgenossen te emigreren, maar de koopkracht wordt er niet echt rooskleuriger van. Misschien nog een paar jaar wachten. Misschien ook wel helemaal niet. Waar ik nu woon is de koopkracht voor m'n salaris bijna onverslaanbaar goed. Zelfs al zou ik naar Oostenrijk of Bayern verkassen, zou ik desondanks wat meer salaris wellicht iets op m'n koopkracht moeten inboeten. Dan moet ik m'n werkgever wel erg lief aankijken om beduidend meer te krijgen ter compensatie, zodat m'n koopkracht niet achteruit gaat, maar ik denk niet dat hij dat binnen Duitsland doet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » vr 10 nov 2017, 19:41

Toen ik terugging van Zwitserland naar Nederland ben ik in inkomen ook zeer fors achteruit gegaan, maar mijn woonlasten in Friesland zijn aanmerkelijk lager dus mijn koopkracht is uiteindelijk redelijk gelijk gebleven. En ik woon wel groter - in Zwitserland had ik een slaapkamer en hier een heel huis 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Jeroen » vr 10 nov 2017, 20:32

Als een hoger loon een primaire reden is om te emigreren begin je sowieso al fout. Dan ben je geen immigrant, maar een economisch vluchteling.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 nov 2017, 21:31

^^ Waarom zou dat fout zijn als je prima gekwalificeerd bent voor een baan en je in dat andere land prima rond kan komen en je koopkracht misschien ook nog wel vooruit gaat? :dontknow: Ik heb ook wel eens over emigratie gedacht, maar ik zou dan ook niet naar een land gaan waar ik het slechter ga hebben dan hier in Nederland.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Jeroen » za 11 nov 2017, 8:53

^^ Ik zei primaire reden. Als geld de belangrijkste drijfveer is voor iemand is om te immigreren, is dat een foute keuze. Het is juist net om die reden dat Europa keihard faalt op het thema arbeidsmigratie, waar die problemen in Zwitserland (al denken de Zwitsers daar anders over) reuze mee vallen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Ds79m » za 11 nov 2017, 9:11

Interessante benadering wel. Dan is op mijn werk iets van 80% vluchteling. Misschien moet ik dat gegeven eens op LinkedIn toevoegen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » za 11 nov 2017, 11:37

Jeroen schreef:^^ Ik zei primaire reden. Als geld de belangrijkste drijfveer is voor iemand is om te immigreren, is dat een foute keuze.
Waarom? Natuurlijk moet het land mij ook wel aanspreken, maar als ik in bv. Canada (of welk ander land dan ook) met hetzelfde werk meer kan verdienen en mijn koopkracht er flink op vooruit zou gaan, dan zou ik het toch serieus overwegen. Zo sterk is mijn binding met Nederland nou ook weer niet. Wat is er verkeerd aan om voor jezelf (en je partner/gezin) het beste te willen?
Ds79m schreef:Interessante benadering wel. Dan is op mijn werk iets van 80% vluchteling. Misschien moet ik dat gegeven eens op LinkedIn toevoegen.
:lol:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door duikgek89 » za 11 nov 2017, 12:05

Coen Tunnel schreef:
Jeroen schreef:^^ Ik zei primaire reden. Als geld de belangrijkste drijfveer is voor iemand is om te immigreren, is dat een foute keuze.
Waarom? Natuurlijk moet het land mij ook wel aanspreken, maar als ik in bv. Canada (of welk ander land dan ook) met hetzelfde werk meer kan verdienen en mijn koopkracht er flink op vooruit zou gaan, dan zou ik het toch serieus overwegen. Zo sterk is mijn binding met Nederland nou ook weer niet. Wat is er verkeerd aan om voor jezelf (en je partner/gezin) het beste te willen?
Dan ben je een vieze alles kapot makende banenpikkende crimineel!

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Snelwegfreak » za 11 nov 2017, 12:23

^^
Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie