[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Rein » vr 31 jan 2020, 10:54

Een paar jaar geleden ben ik tijdens een vakantie op verschillende momenten en op verschillende plekken (o.a. Schaffhausen, Munt La Schera tunnel) de Zwitserse grens overgestoken op het OWN zonder te beschikken over een vignet. In totaal 4 of 5 verschillende overgangen op verschillende dagen waarbij ik ook nog behoorlijke afstanden op het Zwitserse OWN heb afgelegd. Alleen bij de Munt La Schera tunnel, waar standaard controle is vanwege de nabijheid van Livigno, werd me gevraagd waar ik heen ging en toen ik aangaf richting het Oostenrijkse Oberinntal te gaan mocht ik doorrijden. Geen enkele keer werd mij een vraag gesteld over het ontbreken van een vignet. Eerlijk gezegd denk ik dat het controleren op vignetten niet echt prioriteit heeft voor de locale douane.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76288
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » vr 31 jan 2020, 11:05

Ik heb de indruk dat die vignetcontroles aan de grens dan ook voornamelijk bij snelweggrensovergangen zijn. De afgelopen jaren ben ik ook enkele keren de grens met Oostenrijk, Italië en Frankrijk overgestoken via het onderliggend wegennet en er waren of geen grenscontroles, of ze vroegen niks over een vignet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 jan 2020, 13:32

Rein schreef: vr 31 jan 2020, 10:54Alleen bij de Munt La Schera tunnel, waar standaard controle is vanwege de nabijheid van Livigno,
Vaak ook alleen maar tijdens kantooruren. In ieder geval als je Livigno via de Forcola naar Zwitserland verlaat, ik ben daar een keertje vroeg in de avond (rond 19:00 uur, het was nog licht) langs gekomen, buiten het hoogseizoen, en dan zit er niemand van de Zwitserse douane. Ik geloof dat dat met de Munt-la-Schera precies hetzelfde is, maar die heb ik alleen de andere kant op gereden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » vr 31 jan 2020, 16:26

Persoonlijk ken ik een Zwitser die een jaar lang zonder vignet heeft rondgereden, zonder erop gecontroleerd te zijn geweest. Zeker als je in het binnenland een stuk snelweg pakt zonder vignet, zal dat niet snel opvallen, als je je verder aan de regels houdt.

Om eerlijk te zijn ben ik vorig jaar ook een klein stuk zonder vignet over de Zwitserse snelweg gereden. Had toen net voor de grens in Duitsland autopech gekregen, moest afgesleept worden en kreeg een "ADAC Clubmobil" mee om m'n reis voort te zetten. Om daarvoor een apart vignet te kopen, ging me net voor een paar kilometer teveel, omdat ik verder altijd met eigen auto of van de zaak met geldig vignet rondrij. Heb het risico genomen en er is niks gebeurd. Heel zwart-wit gezien mag het niet, maar ja, had ik geen pech gehad, had ik sowieso geen extra vignet moeten kopen. En had m'n brandstofpomp het niet net in Duitsland, maar een paar kilometer verderop in Zwitserland begeven, had ik van de TCS waarschijnlijk een vervangende auto gekregen met tolvignet...
Coen Tunnel schreef: vr 31 jan 2020, 13:32 In ieder geval als je Livigno via de Forcola naar Zwitserland verlaat, ik ben daar een keertje vroeg in de avond (rond 19:00 uur, het was nog licht) langs gekomen, buiten het hoogseizoen, en dan zit er niemand van de Zwitserse douane.
Voorzichtig, soms staan ze niet bij het douanekantoor "La Motta", maar als mobiele controlepost op de Berninapass en pakken daarmee meteen ook mensen eruit die vanuit Tirano het land zijn binnengekomen. Dan kan het feest voor iets succesvol te hebben gesmokkeld ineens snel afgelopen zijn. :lol:
Chris schreef: vr 31 jan 2020, 11:05 Ik heb de indruk dat die vignetcontroles aan de grens dan ook voornamelijk bij snelweggrensovergangen zijn.
Mogelijk bij Weil am Rhein, Boncourt, Bardonnex en Chiasso. Alle andere overgangen hebben geen tolplicht vanaf de grensovergang. Het is dus maar een klein aandeel waar je direct een vignet nodig hebt, al zal over die grensovergangen wel het meeste transitverkeer komen. Zelfs de overgang van Rheinfelden (waar je niet direct een vignet nodig hebt) moet je weten, anders stuurt daar een navigatiesysteem je er zonder file door Basel er niet langs van/naar Gotthard.
Pino schreef: do 30 jan 2020, 21:55 Oostenrijk heeft elektronische controles.
Maar ook alleen voor de nieuwe digitale tolvignetten. De fysieke "Pickerl" wordt ook gewoon nog door ASFiNAG mobiel gecontroleerd d.m.v. personeel ter plaatse. Dat camera's boven de weg ook op geldige fysieke tolvignetten controleert, acht ik voor borrelpraat. Correct me if I'm wrong... maar de ASFiNAG zal wel geen zulke Ultra-HD camera's boven de weg hebben hangen, waarmee je kunt herkennen of een 10-dagen of 2-maanden vignet geldig is of niet met die mini-gaatjes erin en/of een jaarvignet correct geplakt is of niet. Dat moet een persoon langs de weg of op een parkeerplaats controleren.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 31 jan 2020, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » vr 31 jan 2020, 16:36

Die van Boncourt vind ik wel een interessante. Mettertijd is dat veranderd van geen vignetplicht naar wel een vignet noodzakelijk. Was wel benieuwd of er desalniettemin de "ontsnappingsroute" is naar :AS: Boncourt (we hebben het over 100 meter A16 t.o.v. de grensovergang). Volgens dit artikel werd het een tijdlang gedoogd maar ontkom je er (inmiddels al een jaar of 5) niet aan. Al wil je :AS: Boncourt nemen, betalen zul je. :yes:
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op vr 31 jan 2020, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » vr 31 jan 2020, 16:41

^^
Klopt inderdaad, al is het komende vanaf Belfort naar Boncourt niet eens een omweg van 1 km om tolvrij via Delle te rijden. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 jan 2020, 17:02

SnarfFlevoland schreef: vr 31 jan 2020, 16:26Voorzichtig, soms staan ze niet bij het douanekantoor "La Motta", maar als mobiele controlepost op de Berninapass en pakken daarmee meteen ook mensen eruit die vanuit Tirano het land zijn binnengekomen. Dan kan het feest voor iets succesvol te hebben gesmokkeld ineens snel afgelopen zijn. :lol:
Eerder namen we nog wel eens een slof sigaretten per persoon mee voor mijn schoonmoeder, maar sinds die gestopt is met tabak is dat ook niet meer aan de orde. De laatste keer dat ik door Livigno kwam heb ik alleen de tank volgegooid.
Mogelijk bij Weil am Rhein, Boncourt, Bardonnex en Chiasso. Alle andere overgangen hebben geen tolplicht vanaf de grensovergang.
Basel/St. Louis (dus vanaf de Franse A35) niet? Er staat daar wel een bord dat op vignetplicht wijst, er worden vignetten verkocht en er wordt volgens mij ook op gecontroleerd: https://www.google.nl/maps/@47.5771563, ... 312!8i6656
Maar ook alleen voor de nieuwe digitale tolvignetten. De fysieke "Pickerl" wordt ook gewoon nog door ASFiNAG mobiel gecontroleerd d.m.v. personeel ter plaatse. Dat camera's boven de weg ook op geldige fysieke tolvignetten controleert, acht ik voor borrelpraat. Correct me if I'm wrong... maar de ASFiNAG zal wel geen zulke Ultra-HD camera's boven de weg hebben hangen, waarmee je kunt herkennen of een 10-dagen of 2-maanden vignet geldig is of niet met die mini-gaatjes erin en/of een jaarvignet correct geplakt is of niet. Dat moet een persoon langs de weg of op een parkeerplaats controleren.
Hoe controleert ASFiNAG snel een digitaal vignet bij zo'n controle op een parkeerplaats? Ik had in september komende vanaf Maribor zo'n controle op de A9 (ook de enige plek waar me dat, tot twee keer toe, overkomen is) en met een zaklamp werd even een blik geworpen op mijn vignet en kon ik gelijk weer doorrijden.

Kunnen ze een digitaal vignet net zo snel checken?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » vr 31 jan 2020, 17:16

Coen Tunnel schreef: vr 31 jan 2020, 17:02
Mogelijk bij Weil am Rhein, Boncourt, Bardonnex en Chiasso. Alle andere overgangen hebben geen tolplicht vanaf de grensovergang.
Basel/St. Louis (dus vanaf de Franse A35) niet? Er staat daar wel een bord dat op vignetplicht wijst, er worden vignetten verkocht en er wordt volgens mij ook op gecontroleerd: https://www.google.nl/maps/@47.5771563, ... 312!8i6656
Volgens oude info uit 2007 niet, omdat de afrit naar Basel - Kannenfeld nog deels op Frans grondgebied ligt (ook te zien in Streetview):

https://www.admin.ch/gov/fr/accueil/doc ... 12956.html

Je moet op geloofwaardige wijze aan kunnen toen dat je die afslag gaat nemen, dan mag je door...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » vr 31 jan 2020, 17:21

SnarfFlevoland schreef: vr 31 jan 2020, 16:26Voorzichtig, soms staan ze niet bij het douanekantoor "La Motta", maar als mobiele controlepost op de Berninapass en pakken daarmee meteen ook mensen eruit die vanuit Tirano het land zijn binnengekomen. Dan kan het feest voor iets succesvol te hebben gesmokkeld ineens snel afgelopen zijn. :lol:
Ik krijg nou niet de indruk dat daar heel intens gecontroleerd wordt. Ik was op vakantie vlakbij Livigno dus ben een paar keer op en neer gereden, hoewel de douanebeambte elke keer intens in mn ogen keek om te kijken of ik wat gebruikt had, heeft de kofferbak nooit open gehoeven.
Ook op de terugweg met 3x de toegestane hoeveelheid geen enkel probleem gehad, Zwitserland in stond er überhaupt al niemand op de Splugenpas, en Zwitserland uit bij Basel werden eigenlijk mensen die alleen in de auto zaten eruit gehaald.

Ook het vignetten niet correct bevestigen wordt massaal gedaan, kijk na het wintersportseizoen maar even op Marktplaats, waar je voor 20 euro een vignet kan kopen voor de zomervakantie. Tot nu toe elk jaar dat het nodig is gedaan, is wel erg makkelijk verdiend. Zelf hebben we hem wel altijd op de voorruit geplakt, dus ons kunnen ze er niet op pakken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76288
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » vr 31 jan 2020, 17:31

Het hele vignetsysteem is eigenlijk een gedrocht als je er over nadenkt. De inkomsten voor de overheid zijn beperkt, elke keer dat je tankt betaal je ongeveer net zoveel belasting als dat jaarvignet.
Eigenlijk is het alleen bedacht om die paar procent buitenlandse voertuigkilometers ook belasting te laten betalen. Op kosten/baten is het vrij onzinnig.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » vr 31 jan 2020, 19:40

Ik meen dat de 'vignetcontroles' aan de grens ook officieel geen controles zijn, daar de douanebeambten de bevoegdheid niet hebben om hier boetes voor uit te delen. Ze zullen de toerist gewoon vertellen dat het verplicht is in Zwitserland en 90% van de weggebruikers zal dan zo'n ding wel aanschaffen voorzover ze dat nog niet hebben.
Het hele vignetsysteem is eigenlijk een gedrocht als je er over nadenkt. De inkomsten voor de overheid zijn beperkt, elke keer dat je tankt betaal je ongeveer net zoveel belasting als dat jaarvignet.
Ik denk dat ze inderdaad beter de brandstofaccijns iets kunnen verhogen en wellicht wat vaker 'sondernmaut' toepassen op bergpassen en -tunnels die onevenredig duur in beheer en onderhoud zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 jan 2020, 19:53

Vinny schreef: vr 31 jan 2020, 19:40Ik denk dat ze inderdaad beter de brandstofaccijns iets kunnen verhogen en wellicht wat vaker 'sondernmaut' toepassen op bergpassen en -tunnels die onevenredig duur in beheer en onderhoud zijn.
De brandstofaccijns met een paar cent verhogen zet meer zoden aan de dijk en levert meer op dan de vignetinkomsten. Sondermaut voor bv. de Gotthardtunnel of een hoge bergpas die ook de hele winter sneeuwvrij wordt gehouden zoals de Julier lijkt me onwenselijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » vr 31 jan 2020, 20:25

^^ Zeker op hoge passen als de Julier niet. Die houden ze tenslotte open in het belang van het landsdeel zelf. Afrekenen voor dat privilege gaat te ver. Op de Gotthard kan ik het me dan weer wel voorstellen, mits dat dan gepaard gaat met een principe dat geld dat daar binnenkomt ook ergens tussen Luzern en Lugano (of zoiets) moet worden besteed. Een extraatje voor de staat moet het niet worden.

Ik dacht trouwens dat dat ook zo’n beetje de lol was van het vignet, als tegengesteld aan brandstofaccijns. De netto-inkomsten uit het vignet gaan volledig naar Nationalstrassen en de federale bijdrage aan stedelijke wegenprojecten. Brandstofaccijns vloeit in de algemene middelen en dan hangt het van het politieke klimaat af wat daarvan komt. Je kunt vast ook op andere manieren stortingen in het wegenfonds garanderen vanuit de brandstofaccijns, maar deze manier is eenvoudig en niet onderworpen baan de waan van de dag. We weten allemaal wat er niet gebeurt met onze brandstofaccijns als die weer eens wat verhoogd wordt.
Coen Tunnel schreef: vr 31 jan 2020, 17:02Basel/St. Louis (dus vanaf de Franse A35) niet? Er staat daar wel een bord dat op vignetplicht wijst, er worden vignetten verkocht en er wordt volgens mij ook op gecontroleerd.
Vignetten zijn bij iedere grensovergang te koop. Meestal moet je daar alleen het kantoortje voor in. Maar uit het feit dat verkocht wordt kun je de tolplicht niet afleiden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » vr 31 jan 2020, 21:07

Coen Tunnel schreef: vr 31 jan 2020, 17:02 Hoe controleert ASFiNAG snel een digitaal vignet bij zo'n controle op een parkeerplaats? Ik had in september komende vanaf Maribor zo'n controle op de A9 (ook de enige plek waar me dat, tot twee keer toe, overkomen is) en met een zaklamp werd even een blik geworpen op mijn vignet en kon ik gelijk weer doorrijden. Kunnen ze een digitaal vignet net zo snel checken?
Op kenteken kunnen ze dat meteen in een computerdatabank natrekken. Min of meer net als bij het passeren van een Videomaut-rijstrook op een tolplein.
Chrysa schreef: vr 31 jan 2020, 17:21 Ik krijg nou niet de indruk dat daar heel intens gecontroleerd wordt. Ik was op vakantie vlakbij Livigno dus ben een paar keer op en neer gereden, hoewel de douanebeambte elke keer intens in mn ogen keek om te kijken of ik wat gebruikt had, heeft de kofferbak nooit open gehoeven.
Voor buitenlanders interesseert de Zwitserse douane zich ook niet echt of je alle import grenzen nauwletterlijk opvolgt, zolang het geen verboden middelen zijn. Als je kort aan de grens wordt staandegehouden, interesseren ze zich meer wat je in Zwitserland komt doen en checken ze eventueel je persoonsgegevens en als ze al bagage willen zien, puur om verboden middelen uit te sluiten. Zeker vanuit Livigno zal het ze vrij weinig uitmaken of een Nederlander of Duitser net een fles alcohol teveel mee neemt of niet. Interessanter wordt het daarbij voor Zwitsers m.b.t. potentiële belastingontduiking. Andersom interesseren de Oostenrijkse douaniers bij Spiss (vanuit Samnaun) of Italiaanse douaniers op de Passo di Foscagno (vanuit Livigno) zich wederom weinig voor Zwitsers, maar juist voor EU-burgers.
Chrysa schreef: vr 31 jan 2020, 17:21 en Zwitserland uit bij Basel werden eigenlijk mensen die alleen in de auto zaten eruit gehaald.
Dat zal dan wel de Duitse douane geweest zijn, vooral om te checken of zakenlui met €10.000 of meer cash de grens oversteken. Uitreiscontroles doen de Zwitsers langs de EU-landsgrenzen eigenlijk niet (de Italianen soms wel).
Chrysa schreef: vr 31 jan 2020, 17:21 Ook het vignetten niet correct bevestigen wordt massaal gedaan, kijk na het wintersportseizoen maar even op Marktplaats, waar je voor 20 euro een vignet kan kopen voor de zomervakantie. Tot nu toe elk jaar dat het nodig is gedaan, is wel erg makkelijk verdiend.
Als koper snap ik het, maar als verkoper ben je m.i. enorm dom. Als je niks wilt betalen, plak dan gewoon geen sticker op je ruit. Als je gepakt wordt zonder vignet kost dat 200 CHF, plus een nieuw vignet (40 CHF). Wordt je met een gemanipuleerd vignet gepakt, is dat geen overtreding meer, maar een misdrijf en kost 500 CHF (200 CHF voor geen geldig vignet en 300 CHF voor misdrijf-administratie) plus natuurlijk ook een nieuw vignet (40 CHF, 540 in totaal). Bij manipulatie sta je dus ook geregistreerd, als overtreder betaal je slechts de boete en klaar.
Vinny schreef: vr 31 jan 2020, 19:40 Ik meen dat de 'vignetcontroles' aan de grens ook officieel geen controles zijn, daar de douanebeambten de bevoegdheid niet hebben om hier boetes voor uit te delen.
Zover ik weet heeft het Grenzwachtkorps in Zwitserland de bevoegdheid om tolvignet-zondaars te bestraffen of ze meteen aan de politie te overhandigen. Daarmee kunnen mensen ook meteen aan de grens worden beboet.
Chris schreef: vr 31 jan 2020, 17:31 Het hele vignetsysteem is eigenlijk een gedrocht als je er over nadenkt. De inkomsten voor de overheid zijn beperkt, elke keer dat je tankt betaal je ongeveer net zoveel belasting als dat jaarvignet.
Eigenlijk is het alleen bedacht om die paar procent buitenlandse voertuigkilometers ook belasting te laten betalen. Op kosten/baten is het vrij onzinnig.
Mee eens.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » vr 31 jan 2020, 22:51

SnarfFlevoland schreef: vr 31 jan 2020, 21:07 Als koper snap ik het, maar als verkoper ben je m.i. enorm dom.
Tja, maar dat is niet mijn probleem. :lol:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » za 01 feb 2020, 16:50

Zover ik weet heeft het Grenzwachtkorps in Zwitserland de bevoegdheid om tolvignet-zondaars te bestraffen of ze meteen aan de politie te overhandigen. Daarmee kunnen mensen ook meteen aan de grens worden beboet.
Op autobahnen.ch heb ik gelezen dat de controles niet meer door de 'Grenzwacht' worden uitgevoerd maar door private bedrijven die in opdracht van de overheid werken. Maar wellicht was dat alleen ter ondersteuning toen Zwitserland in het Schengen-gebied terecht kwam (na een bilateraal verdrag tussen de EU en Zwitserland)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 02 feb 2020, 16:19

Ik heb een paar weken geleden weer eens in Luzern gefotografeerd. Veel borden had ik zo'n 10 jaar geleden voor het laatst gezien.

Er is niet veel veranderd maar er zijn wel wat nieuwe borden.

Een nieuw bord met alleen het nummer 2 en een camping:

Afbeelding

Hier hadden de nummers mooi onder gepast: links 2 en 4, rechts 4 en 2a

Afbeelding

Een nieuw bord met de nummers, wel erg klein

Afbeelding

Bijna goed: alleen linksaf ontbreekt 4

Afbeelding

Hier is nog steeds naast iedere rijstrook apart een fietsstrook. Vroeger fietste ik hier iedere dag.

Afbeelding

Nog steeds wordt weg 2 hier rechtsaf via weg 4 verwezen, terwijl de weg eigenlijk rechtdoor verdergaat.

Afbeelding

Hier staat dan dan ook:
Afbeelding

Maar zodra je de gemeente Luzern verlaat staat het nergens meer (wat er misschien op wijst dat de gemeente dat zelf verzonnen heeft).


Ik blijf het vreemd vinden dat een verwijzing naar een hoofdweg geleid wordt via een weg die 's nachts voor vrachtverkeer verboden is:

Afbeelding

Afbeelding

Temeer daar je dat bord vanaf de kruising niet kunt zien:
Afbeelding

Als je daar met een vrachtwagen nietsvermoedend dat bord ziet kun je moeilijk keren.

Ik wist niet dat er in Zwitserland ook fietsstraten waren:

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door harry » zo 02 feb 2020, 17:39

^^ De borden op de onderste foto vind ik verwarrend. Voor welk verkeer is het nou een eenrichtingsweg? Alleen voor Zubringerdienst?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Wesso » zo 02 feb 2020, 17:47

^^ Het eenrichtingsverkeer geldt volgens mij alleen voor de Zubringerdienst, want het reguliere gemotoriseerde verkeer is niet toegestaan. Klein en/of langzaam grut kan vrolijk in twee richtingen bewegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » ma 03 feb 2020, 20:54

Zubringerdienst is het best te vertalen met 'bestemmingsverkeer' of zoals ze in Vlaanderen mooi kunnen opschrijven: 'Aangelanden'. In principe is alleen het bovenste bord voldoende, aan de andere kant van de weg kun je éénzelfde bord neerzetten maar dan zonder de uitzondering van bestemmingsverkeer. Wel is het zo dat er dan geen sprake meer is van 'echt éénrichtingsverkeer'. Dat zal de wegbeheerder wellicht niet op zijn geweten willen hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » wo 05 feb 2020, 20:10

Aardig fragment van 1968, met beelden van de N1 en Raststätte plannen in die tijd: https://www.srf.ch/play/tv/srf-wissen/v ... e2ea767c32
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » do 06 feb 2020, 17:18

Een artikel over vorig jaar geplaatste toeristische borden in kanton Basel-Landschaft, inclusief de borden op een rij:

https://www.baselland.ch/politik-und-be ... -baselland
SPOILER: TOON

Afbeelding
Daarbij zijn deze geweken, welke sinds 1983 o.a. langs de A2 te bewonderen waren:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » za 08 feb 2020, 15:30

Ik heb een tabel gemaakt met de verwachte openingsjaren van een aantal projecten, in 2006 en 2019 (op https://sites.google.com/site/roadnumbe ... witzerland).
Zoals verwacht zijn vrijwel alle projecten verschoven, hoewel een deel van de A16 toch een jaar eerder klaar was.
Toch valt het een beetje mee: maar twee projecten zijn nog verder in de toekomst verschoven in die 13 jaar: de A9 16 jaar later (2014 > 2030), en de A5 in Biel 15 jaar (2019 > 2034).

Code: Selecteer alles

Number	From			To			Expected 2006	Expected 2019 / opened
A3	Basel-St. Johann	Wiese			2006		2007
A3	Urdorf-Süd		Dreieck Zürich-Süd	2008		2009
A3b	Border Germany		Rheinfelden		2006		2006
A4	Wettswil		Blegi			2008		2009	
A4	Brunnen			Sisikon			2022		2027
A5	Auvernier		Serrières		2012		2014
A5	Biel			Brüggmoos		2019		2034
A5	Brüggmoos		Bözingerfeld		2016		2017
A8	Giswil			Lungern			2016		2028
A8	Lungern			Brienzwiler		2018		no more estimate
A9	Sierre			Brig			2014		2030
A16	Boncourt		Porrentruy		2015		2014
A16	Delémont		Tavannes		2015		2017
H28	Schiers			Küblis			2016		2029

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 09 feb 2020, 12:25

marcel schreef: ma 05 aug 2019, 21:44
marcel schreef: zo 04 aug 2019, 17:47 dat ze tegelijkertijd maanden (misschien ook wel jaren) aan de parallelle hoofdweg 4 werken
Ik had het mis. Tot mijn verbazing is het één dag later klaar:
...
5 Augustus
...
Ik was wat te voorbarig. Ze waren alleen met dat stuk klaar. Wat verder zuidelijk is vanaf morgen de H4 in Langnau ruim 10 maanden éénrichtingverkeer:
Afbeelding

Deze tijdelijke borden wijzen erop dat de hoofdweg helemaal afgesloten wordt en het vekeer langs deze straat moet:
Afbeelding
Dat verklaart ook waarom het alleen in één richting kan.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 09 feb 2020, 13:01

Wat verder noordelijk op dezelfde weg 4: vandaag is er gestemd over de Rosengartentunnel. Er is nog geen officieel resultaat maar het lijkt duidelijk dat dit project met een grote meerderheid (meer dan 60 %) afgewezen wordt.
Jammer, maar het zou ook wel 20 jaar geduurd hebben tot de opening.

Overigens was de huidige weg in de jaren 60 bedoeld als tijdelijke oplossing omdat de bouw van de snelweg vertraging opliep en de verkeersproblemen uit de hand liepen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » ma 17 feb 2020, 15:01

Afgelopen donderdagochtend stond ik 15 minuten in de file voor Dreieck Weil am Rhein. Mijn navigatie gaf verder wat langzaam rijdend verkeer door Basel aan en wilde me daarom telkens de A98 langs Lörrach en Rheinfelden sturen. Uit ervaring weet ik dat de grensovergang van Rheinfelden bij drukte veel moeizamer verloopt als bij Weil am Rhein, maar liet me na drie meldingen toch overhalen om alsnog de A98 te pakken. Resultaat was uiteindelijk dat ik op de A861 tussen Rheinfelden-Mitte en de grensovergang circa 30 minuten muurvast stond. Uiteindelijk begon het weer een beetje te rollen, nadat de Zwitsers voor personenverkeer waren opgehouden met controleren. Was ik gewoon rechtdoor via Basel gereden, was ik ondanks de ochtendspits 20 min sneller geweest. Mijn navigatie (zowel Google als Apple Maps) schatte de vertraging bij Rheinfelden dus compleet verkeerd in...

Desalniettemin stond ik ook op de A5 voor Weil am Rhein al 15 minuten vanwege het grensverkeer vast, in totaal dus een vertraging van 45 minuten, zonder verdere incidenten of wegwerkzaamheden. Moest daarbij nog aan alle "Grenzgänger" denken die dit probleem dagelijks zitten, want 45 minuten zijn wel erg fors als je hier dag-in dag-uit mee te maken hebt. Zelfs al wordt er niet actief gecontroleerd, blijft de grensovergang een stroperig gebeuren, vooral vanwege de beperkte capaciteit van de grensovergang bij Rheinfelden. Dat ik op de A5 al 15 minuten heb moeten aansluiten is al wel erg lang geleden, meestal loopt dat nog wel vlotjes door, maar goed, meestal kom ik hier buiten de ochtendspits langs en dan is zeker bij Weil am Rhein nooit wat aan de hand. Volgende keer ga ik ook weer vrolijk door Basel. De route via Rheinfelden is in mijn optiek alleen richting Duitsland sneller of buiten de spitsen.

Verder rij ik ook vaak over de Duits-Zwitserse grens bij Konstanz of Thayngen. Daar zijn er nooit echt problemen, al moet ik toegeven op zaterdag Konstanz als de pest te mijden, vanwegen de massa's aan Zwitsers die er komen inkopen. Bovendien is de B33 in de ochtendspits van Singen naar Konstanz en 's avonds van Konstanz naar Singen ook erg druk, al steekt daarvan bijna niks de grens over met Zwitserland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door IQ[] » ma 17 feb 2020, 15:19

^^ Herkenbare situatie. Wellicht toevallig, maar vaak was de route over Rheinfelden toen wel sneller al was het minimaal. Het was dan ook op een zaterdagmiddag. Wat ik me afvraag, hoe is de grensovergang St Louis (A35) op een moment zoals jij beschrijft? Je kan namelijk nog redelijk laat vanaf de A5 doorsteken naar de A35.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » ma 17 feb 2020, 15:25

^^ Ik ben om allerlei redenen buiten de spits wel eens gewisseld tussen de Duitse en de Franse kant, hetzij via Dreieck Neuenburg hetzij nog door Huningue zelf (de D105 die tussen de laatste Franse afrit voor de grens en de laatste Duitse afrit voor de grens loopt). De Frans-Zwitserse grensovergang lijkt toch meestal wel veel rustiger. De grensovergang Rheinfelden blijft in die zin voor mij iets om heel terughoudend mee om te springen. Het lijkt zo'n mooie optie buiten Basel om, maar met de veel beperktere capaciteit loop je daar toch veel sneller vast.

Volkomen stilstaand verkeer geeft hoe dan ook vaak een behoorlijk verkeerde uitkomst in de navigatie. Zo kun je goed in de aap logeren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » ma 17 feb 2020, 15:47

IQ[] schreef: ma 17 feb 2020, 15:19Wellicht toevallig, maar vaak was de route over Rheinfelden toen wel sneller al was het minimaal. Het was dan ook op een zaterdagmiddag.
Het weekend is een net wat andere situatie. De problemen van Rheinfelden zijn typisch voor de ochtendspits van maandag t/m vrijdag.
Pino schreef: ma 17 feb 2020, 15:25 De Frans-Zwitserse grensovergang lijkt toch meestal wel veel rustiger. De grensovergang Rheinfelden blijft in die zin voor mij iets om heel terughoudend mee om te springen. Het lijkt zo'n mooie optie buiten Basel om, maar met de veel beperktere capaciteit loop je daar toch veel sneller vast.
Kan ik geheel beamen. Desalniettemin rij ik zelden via Frankrijk als verder de Duitse A5 geen aanzienlijke vertragingen heeft. Wel ben ik veel meer via de A81 gaan rijden, zolang het op de A8 bij Pforzheim of A6 bij Sinsheim/Heilbronn geen zooitje is. En sinds de A3 tussen de A45 en A81 nu geheel 2x3 rijstroken heeft, is dat ook altijd nog een optie voor me, waarmee ik me meteen de ellende rondom Kreuz Walldorf besparen kan. De standaardcongestie op de A8/A81 rond Stuttgart en Böblingen kan vrij eenvoudig via de B295/B464 omzeilt worden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » ma 17 feb 2020, 19:48

^^ Kan ik me vanuit het Sauerland veel bij voorstellen, al is een route over Würzburg naar Zürich of Centraal Zwitserland wel een 45-50 kilometer langer. Je hebt een goede file in de Rhein-Neckar-regio en/of lange stukken raas-ruimte op de A81 nodig om dat goed te maken.

Komend vanaf Nederland is die route juist nog wat verder om, terwijl varianten door Frankrijk veel meer voor de hand liggen. Vanuit de wereld ten oosten van de Linksrheinische Autobahn zijn die varianten een rare afwijking naar links, waar voor ons varianten over Stuttgart een rare afwijking naar rechts vormen.

Plaats reactie