[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » ma 29 jun 2020, 11:48

marcel schreef:
zo 28 jun 2020, 22:23

Dit is overigens omgebouwd van 2x2 naar 2x1:
Afbeelding
Goed te zien in SV, met beeld van juli 2014:

Afbeelding

Aardig gedateerde borden daar destijds zo op het oog. Wat is het verhaal bij deze ingreep?

Bij wat snel zoekwerk op het net vond ik nog wel dat het ook nog de bedoeling is dat Kerzers meer ontlast moet worden van doorgaand verkeer van de H10 en de H22.

Nog wel een paar jaar wachten aldus het Bieler Tagblatt: https://www.bielertagblatt.ch/nachricht ... riorisiert
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 29 jun 2020, 16:29

Vandaag van Wallis naar Graubünden gereden, via de Nufenenpass, Bellinzona en de San Bernardino. Aan de westkant van de Nufenen zware regenval en in de wolken, helemaal geen uitzicht helaas, maar dat had ik eerder al eens gezien.

Daarna de H2 afgereden van Airolo naar Bellinzona. Leuk om het dal eens vanaf de oude weg te zien, waar overigens vrijwel geen verkeer reed.

Vervolgens de A13 en over de pas in plaats van de tunnel dit keer. En nu in Thusis voor één nacht. Morgen wordt goed weer verwacht en wil ik diverse passen rijden in Graubünden. Wat is mooier, de Fluela of Albula? De Julier ken ik al.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 jun 2020, 17:34

^^ Persoonlijk vind ik de Flüela een stuk imposanter, omdat je veel langer door het rotsachtige landschap rijdt. Bij de Albula rij je zeker aan de noordzijde nog heel lang in het bos en zijn de uitzichten wat minder. Op de Flüela is meer te zien. De weg over de Albula is daarnaast van vrij matige kwaliteit, terwijl over de Flüela een prima Hauptstrasse ligt, die prettig rijdt.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 29 jun 2020, 19:48

GuteFahrt schreef:
ma 29 jun 2020, 11:48
Bij wat snel zoekwerk op het net vond ik nog wel dat het ook nog de bedoeling is dat Kerzers meer ontlast moet worden van doorgaand verkeer van de H10 en de H22.

Nog wel een paar jaar wachten aldus het Bieler Tagblatt: https://www.bielertagblatt.ch/nachricht ... riorisiert
Daarop vooruitlopend wordt de H22 nu al omgeleid via de rondweg. Al te duidelijk is dat niet gedaan: je moet drie keer afslaan, en slechts in een van de zes gevallen wordt het nummer aangegeven:

Afbeelding

Komend vanaf de A1 klopt het ook niet: het nummer 22 staat weliswaar rechtdoor aangegeven, maar voor de andere richting zou het hier ook bij de afrit moeten staan:
Afbeelding

Ook merkwaardig is het punt waar de H10 en H22 weer splitsen: in 2008 staat nummer 10 er nog
Afbeelding
In 2013 is het nummer weg
Afbeelding
en in 2020 is het bord rechtsaf helemaal verdwenen, terwijl je hier toch echt nog steeds rechtsaf moet naar Bern, en er is ook geen voorwegwijzer
Afbeelding

Mijn foto's van de H22: naar het oosten
https://goo.gl/photos/nxyQx8sv34BiVYkE6
naar het westen
https://goo.gl/photos/fFoj3H8KHjC64cvx5

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 29 jun 2020, 21:16

Chris schreef:
zo 28 jun 2020, 18:14
Vandaag nog wat meer rondgetoured in Franstalig Wallis. Eerst naar de Grand Dixence dam, met 285 meter de hoogste dam in Europa. Met een kabelbaan naar boven en dan mooi wandelen.

In Zwitserland zijn overigens nog best veel betaalbare kabelbanen. Jungfraujoch, Schilthorn of Gornergrat zijn extreem duur, maar er zijn best wat baantjes waar je voor 10 tot 20 CHF een retour hebt. En die bieden vaak ook een grandioos uitzicht. Een Zwitser vertelde mij dat die banen naar Gornergrat of Jungfraujoch ook voor hen erg duur zijn.
De betaalbaarheid is inderdaad wel een minpuntje aan Zwitserland. Ik was voor dit jaar ook aan het kijken, omdat de hotels wat goedkoper zijn en de toeristenmassa’s van buiten de EU afwezig blijven.

De accommodatie is niet het probleem, maar als je naar een paar mooie bergtoppen wil, gaat het gezinsbudget van de uitstapjes snel naar een viercijferig bedrag. Daar krijg je ook het nodige spektakel voor terug, maar met in het achterhoofd dat de kabelbanen in Zuid-Tirol (weliswaar naar iets minder grootse bestemmingen) vorig jaar gratis waren, is het toch wel een afknapper.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 29 jun 2020, 21:30

Het prijsniveau in Zwitserland schrikt inderdaad veel mensen af. Ook uit eten gaan is verschrikkelijk duur, maar zelf koken en boodschappen doen bij de Coop of Migros is ook even slikken.

Een kop koffie op een terras kost vaak 4 tot 4.50 franken. Bij tankstations en supermarkten is het vaak wel wat goedkoper, rond 3 franken. Ik heb een aantal keer ontbijt of lunch ‘on the fly’ gehaald bij de Coop Pronto, dat is een kleine supermarkt met tankstation die meer heeft en wat goedkoper is dan een gebruikelijke tankstation shop. Ze zitten vaak aan de rand van plaatsen bij kruisingen. Ze hebben vrij groot aanbod vers brood.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 jun 2020, 22:06

Coop Pronto is inderdaad best gunstig geprijsd voor verse broodjes, of belegde broodjes uit de koeling.

Bij sommige grotere filialen van Coop en Migros zijn soms ook warmhoudvitrines met maaltijden. Op die manier heb ik meermaals voor minder dan een tientje een goede en verse portie pasta bolognese gehad. Ook de stationswinkels van Coop en Migros hebben vaak wel wat meer aanbod aan warme broodjes e.d., en ook dat voor, voor Zwitserse begrippen, schappelijke prijzen.

Je moet het een beetje weten te vinden, en je moet je er uiteraard op instellen dat het allemaal wat duurder is dan in Nederland, maar er is wel het één en ander te vinden in Zwitserland dat niet per se heel duur hoeft te zijn.

Uit eten gaan kan soms nog redelijk geprijsd bij een wegrestaurant, de keren dat ik met mijn vriendin daar heb gegeten waren we voor ons tweeën samen ongeveer 50 frank kwijt, voor iets waar je in Nederland bij een wegrestaurant rond de 40 euro kwijt zou zijn. Vooral het wegrestaurant langs de A12 bij Lac de la Gruyère was de moeite waard, want dan heb je ook nog een mooi uitzicht er bij:
https://www.google.nl/maps/place/Drive- ... 1!1BCgIYEw
https://www.google.nl/maps/place/Drive- ... 1!1BCgIYEw

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 30 jun 2020, 11:37

Chris schreef:
zo 28 jun 2020, 18:14
In Zwitserland zijn overigens nog best veel betaalbare kabelbanen. Jungfraujoch, Schilthorn of Gornergrat zijn extreem duur, maar er zijn best wat baantjes waar je voor 10 tot 20 CHF een retour hebt. En die bieden vaak ook een grandioos uitzicht. Een Zwitser vertelde mij dat die banen naar Gornergrat of Jungfraujoch ook voor hen erg duur zijn.
In het Saastal heb je nog de "SaastalCard", vroeger de "Bürgerpass", die je automatisch krijgt vanaf 1 overnachting en dan van alle kabelbanen (m.u.v. MetroAlpin en zomerski) in het dal gebruik kunt maken, plus OV en overige diverse kortingen. Dat is zeker voor een gezin erg interessant, maar ook voor een individu is dat aantrekkelijk. Ook meerdere campings doen mee en toen het aanbod voor het eerst in 2013 werd geïntroduceerd, was zelfs een campingovernachting goedkoper dan een retourtje naar een bergtop. Dat kan deels nog steeds zo zijn. Zeker als je meerdere kabelbanen wilt gebruiken, is zo'n "SaastalCard" geniaal.

Overigens doet niet alleen het Saastal aan dit soort acties. Je vindt het ook elders in Zwitserland terug. Alleen top-bestemmingen als Jungfrau Region, Zermatt en St. Moritz hebben zulke aanbiedingen natuurlijk niet. Maar elders krijg je bij overnachtingen ook fikse kortingen. Bovendien kan je in Graubünden voor een redelijke prijs nog een soort abonnement kopen, geheel los van overnachtingen, waarmee je diverse dagen gratis kunt reizen met OV en kabelbanen (zelfs in St. Moritz). Zeker om de spectaculaire Albula en Bernina bergpassen eens te doen, die m.i. via het spoor nogmaals een stuk indrukwekkender zijn als via de weg, een prima aanbod. Daar kan een meerdagsabonnement soms al goedkoper zijn dan een retourtje Chur-Tirano.

De Jungfrau Region heeft in de winter ook relatief goede aanbiedingen. Zo zit de Schilthorn natuurlijk al bij een skipas inbegrepen, omdat je er ook een piste hebt, maar je kunt dan ook voor een koopje naar de Jungfraujoch, wat normaliter peperduur is. En ook in de zomer hebben ze via de website soms leuke aanbiedingen, maar dan moet je wel van te voren weten op welke dag je wilt gaan. En als het dan net slecht weer is, heb je natuurlijk enorme pech.

Zwitserland is ook het eerste land dat ik ken, dat in de winter bij skipassen steeds meer flexibele prijzen handteerd. Op drukke dagen wordt het duur, op rustige dagen, of met slecht weer en minder geopende pistes, dan ook een stuk goedkoper. Het is net als bij een beurs, de prijzen kunnen spontaan ineens vallen of stijgen. Dat zie je elders in de Alpen nog niet zo. Echter is dit een vloek en zegen tegelijk. Wie buiten het hoofdseizoen doordeweeks kan skiën, is echt goedkoop uit en spaart zelfs t.o.v. Oostenrijk. Wie aangewezen is op de vakanties en weekenden betaald er flink bovenop en wordt het zeker voor niet-Zwitserse gezinnen snel onbetaalbaar.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 30 jun 2020, 13:57

Ik heb een keer in Davos overnacht en daar zo'n Davos Klosters Card gekregen, konden we ook gratis met de bus, trein en allerlei kabelbanen. Het was toen begin juni dus lang niet alles was open, maar we zijn o.a. naar Jschalp

Zo'n abonnement als je beschrijft voor Sankt Moritz komt ook rond Luzern/Centraal-Zwitserland voor. Daar heb je voor een redelijke prijs de Tell Pass, waarbij Rigi, Pilatus en Titlis volledig inbegrepen zijn, alsmede treinen, bussen, boten over de Vierwaldstättersee en andere kabelbanen. Als je twee van die bergen bezoekt heb je een pas voor twee dagen er al ruim uit. Best een groot gebied waar die pas geldig is (hieronder de geldigheid voor het zomerseizoen):

Afbeelding

Voor de Jungfraujoch heb ik onlangs gekeken. Daar heb je ook wel wat goede aanbiedingen in de vorm van verschillende passen. Het Good Morning-ticket lijkt dit jaar helaas niet meer beschikbaar.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 30 jun 2020, 18:13

Mijn ervaring is nu dat je in Duitstalig Zwitserland bijna overal betaald parkeren hebt, maar dat dit in Franstalig Zwitserland een stuk minder is, althans in de bergen.

Vandaag de Albula, Bernina en Flüela gedaan. Het beroemde Landwasserviadukt bezocht en ook nog even bij de Taminabrücke gekeken.

Er zijn overigens veel werkzaamheden met alternerend verkeer in de bergen. Sommige projecten duren vele jaren volgens de borden. Dat is ook niet verwonderlijk als je ziet hoe ze werken: telkens een stuk van 100 of 150 meter.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 30 jun 2020, 20:39

Chris schreef:
di 30 jun 2020, 18:13
Mijn ervaring is nu dat je in Duitstalig Zwitserland bijna overal betaald parkeren hebt, maar dat dit in Franstalig Zwitserland een stuk minder is, althans in de bergen.
Dat is ook mijn indruk, zelfs parkeerplekken buiten het centrum en soms zelfs in random woonwijken zijn tegenwoordig betaald. Ik ben eens bij iemand op bezoek geweest in Schwyz die geen eigen parkeerterrein bij haar huis had. De enige optie was parkeren op een betaalde parkeerplek, waar je ook nog eens maar max. 4 uur mocht staan. Alleen tussen 18 en 8 was het parkeren gratis. Lekker dan als je bezoek met auto wilt ontvangen... En dat zelfs voor de rand van een stadje als Schwyz... Heb ook wel eens mensen bezocht die in woonparken in Luzern of Winterthur wonen. Dan hebben ze op het hele terrein maar een handjevol parkeervakken voor gasten. Staat dat vol kan je dus ergens duur parkeren in de stad.

En ja, zelfs bij vele supermarkten moet je tegenwoordig in Duitstalig Zwitserland betalen voor een parkeerticket. Elders mag je dan nog 30-90 minuten gratis staan als je bij een supermarkt wat inkoopt, maar dat verwijnt ook steeds meer. Bij skigebieden moet je sowieso overal standaard 5 CHF voor een dag parkeren dokken. Alleen in de zomer vervalt dat soms...

Daarvoor heb je die onzin in Franstalig Zwitserland inderdaad vele malen minder. Zelfs in bekende prominente skigebieden als Portes du Soleil en 4 Vallées kan je grotendeels gratis parkeren.

Geen wonder dat Duitsland en Oostenrijk in de weekenden vol lopen met inkooptoerisme uit Zwitserland. Die kunnen niet alleen goedkoper hun boodschappen doen, maar ook nog overal eens gratis bij inkoopcentra parkeren. Dat is voor sommigen zelfs het hoofdargument, al zou je zeggen dat het op die laatste paar Franken niet aan mag komen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 30 jun 2020, 23:34

Dat van die parkeerplekken kan ik bevestigen. In Basel had je een jaar of 15 geleden tot vlak buiten het centrum ook nog volop witte parkeervakken op straat. De laatste jaren worden deze meer en meer vervangen door blauwe belijning (oftewel parkeerschijf en vergunninghouders).

Of het parkeerbeleid veel invloed heeft op het winkelgedrag vraag ik me af. In de steden vind je vaak (kleinere) supermarkten op loop/fietsafstand en zodra je de auto pakt voor grote boodschappen ga je eigenlijk automatisch naar een grootwinkellocatie met parkeren op eigen terrein, die meestal nog wel gratis of redelijk te betalen is, is althans mijn ervaring. Puur voor het parkeren kan een ritje over de grens niet uit.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 01 jul 2020, 1:27

Schelpenpaadje schreef:
di 30 jun 2020, 23:34
Of het parkeerbeleid veel invloed heeft op het winkelgedrag vraag ik me af. (...) Puur voor het parkeren kan een ritje over de grens niet uit.
Dan zeg dat maar eens aan de Zwitsers die in de buurt van de grens wonen, die vinden dat parkeerargument alleen al reden genoeg om lekker over de grens te gaan 'shoppen', ook al blijft het bij kijken en niet kopen. ;) Opzich heb je natuurlijk gelijk, maar parkeerkosten zijn ook een stukje psychologie.

Het zijn dan ook niet alleen winkelcentra, maar ook voor het zwembad, de fitness-studio, dokter etc. overal mag je dokken of er is net een privé terrein waar je gratis mag staan, al hebben dat diverse zwembaden ook al als extra inkomstenbron gezien. Parkeerkosten betalen kan tegenwoordig vaak wel via een app i.p.v. met contant geld zitten te friemelen, maar het blijft een gedoe en loopt op ten duur in de papieren. Alleen in parkeergarages werkt dat met een badge wel handig, al vallen dan de parkeerkosten elke keer niet meer zo op. En dan loopt de rekening lekker op.
Schelpenpaadje schreef:
di 30 jun 2020, 23:34
en zodra je de auto pakt voor grote boodschappen ga je eigenlijk automatisch naar een grootwinkellocatie met parkeren op eigen terrein, die meestal nog wel gratis of redelijk te betalen is, is althans mijn ervaring.
Hoevaak kom jij in Zwitserland? Dit is in Duitstalig Zwitserland echt niet meer de regel... Juist die grote moderne winkelcentra willen parkeergeld zien en deels niet te weinig ook. Het is (nog) wel vaak zo dat je bij grote Coop filialen gratis kunt parkeren, of je krijgt de eerste 30-90 minuten aan de kassa tegoed geschreven. Maar bij 30 minuten wordt dat voor een uitgebreidere boodschap al krapjes.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 01 jul 2020, 14:52

Een magisch moment op de Klausenstrasse (H17) bij Urnerboden, vorige week vrijdag:

Afbeelding

Foto; Petra Arnold
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op wo 01 jul 2020, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 jul 2020, 17:23

Prachtige pas om te rijden, en een beetje ondergewaardeerd. Hij ligt buiten de andere gebieden met aardig wat passen en veel doorgaand verkeer is er niet, hij komt ook (net) niet boven de 2000 meter, maar je gaat door op en top Zwitsers landschap. Zeker de moeite waard. Op doordeweekse dagen is hij in een rondje te combineren met de Pragelpass, da's ook wel een mooie weg om te rijden. :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 01 jul 2020, 17:40

Die staat ook (nog steeds) op mijn bucket list. Ik heb een tour door Zwitserland gemaakt: 6 dagen in het Berner Oberland, 3 dagen in Wallis en 2 in Graubünden. Maar de Klausenpass paste niet echt in dat schema.

Passen die ik de afgelopen dagen heb gereden;
* Brünig
* Grimsel
* Furka
* Susten
* Nufenen
* Oberalp
* Col des Mosses
* Col du Sanetsch
* San Bernardino
* Albula
* Bernina
* Flüela

Dit keer heb ik echter wat minder kilometers gemaakt en wat meer kabelbaantjes gepakt en wandelingen gemaakt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 jul 2020, 18:15

^^ Dat snap ik wel en dat is inderdaad het probleem met de Klausenpass: als je bent gefocust op de bergen ligt hij wat excentriek. Richting Gotthard/Oberalp/Susten zou je hem komende vanaf Basel/Zürich kunnen nemen, maar dan moet je de omweg via Glarus maken. Hij past eigenlijk alleen goed aan het begin of aan het einde van een trip, en zelfs dan is het nog lastig, omdat hij midden in Zwitserland ligt. Als je eerst richting Wallis en/of Berner Oberland gaat, en daarna richting Graubünden, ligt de Klausenpass ook uit de richting. En als je al terugrijdt vanaf Graubünden over de A13/A3 is de Klausenpass ook weer flink om, want die brengt je naar de A2 bij Altdorf.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 01 jul 2020, 19:18

De Brunig is makkelijk te rijden, maar niet zo spectaculair.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 jul 2020, 23:19

Nog wat observaties;

* komgrenzen worden in Zwitserland maar beperkt fysiek afgedwongen met een portaal / snelheidsremmers zoals in Nederland.
* komgrens is volgens mij geen automatische snelheidslimiet
* de komgrens volgt soms best wel laat voor Nederlandse begrippen. Ik heb regelmatig gehad van 'mag je hier echt nog 80 met al die erfaansluitingen?' en dan volgt een paar honderd meter de komgrens, al dan niet met generell 50.
* er zijn ook best veel kommen waar je 60 mag, met name als je niet echt door een kern gaat.
* ik heb weinig maximumsnelheden lager dan 50 gezien, en in dat geval was het meestal 40 en geen 30. 30 zones ben ik maar sporadisch tegengekomen en ze zijn vaak erg kort. Ik heb wel 50 zones gezien die in Nederland waarschijnlijk 30 waren.
* de maximumsnelheid in tunnels op snelwegen is meestal 100, maar nooit 120. Zelden 80.
* Zwitsers houden vrijwel geen afstand bij het passeren van fietsers op hoge snelheid, ook als er genoeg ruimte is om uit te wijken. Ze knallen gewoon met 80 op 30-50 cm langs een fietser als er een fietsstrook is.
* veel fietsstroken zijn voor Nederlandse begrippen levensgevaarlijk bij 80 km/h, maar aan de andere kant beter dan niks want er is meestal geen alternatieve route voorhanden.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 02 jul 2020, 23:26

Heb je nog verschillen gemerkt tussen de kantons? Ik hoor van veel mensen dat in Valais een stuk sneller gereden wordt dan andere kantons, en naar mijn idee is Graubünden volgens de locals ook goed geschikt om door te knallen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 02 jul 2020, 23:38

^^ Wallis heeft de naam, Graubünden in wat mindere mate. Grote oppervlakte/kilometers wegen in beheer, maar laag inwonertal dus ook geen ruime politiebudgetten. Kleine kantons hebben meestal ook geen ruime budgetten, maar die kunnen nog een of twee flitsers heel strategisch neerzetten en dan flink boetes schrijven. Nidwalden ‘profiteert’ op die manier van de A2 bijvoorbeeld.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 02 jul 2020, 23:44

Chris schreef:
do 02 jul 2020, 23:19
* de maximumsnelheid in tunnels op snelwegen is meestal 100, maar nooit 120. Zelden 80.
Ik ben enkele jaren geleden wel 120 tegengekomen in een paar kortere tunnels van hooguit een kilometer lang, met vluchtstrook, op de A1 tussen Bern en Lausanne. Ik weet niet of dat nog steeds zo is. Dat is natuurlijk een vrij nieuwe snelweg, het laatste deel daarvan opende pas in 2001.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 02 jul 2020, 23:57

^^
De A5 heeft ook diverse tunnels met 120 km/h snelheidslimiet langs Neuchâtel. De A2 overigens ook voor een gedeelte en op de A1 is dat tussen Bern en Lausanne inderdaad ook deels nog steeds zo, al zijn de langere tunnels daar wel met Vmax 100 km/h.
Chris schreef:
* komgrens is volgens mij geen automatische snelheidslimiet
Dat klopt inderdaad, dat heb ik in dit topic met citaten uit de bijbehorende wetten nader toegelicht.
Chris schreef:
* ik heb weinig maximumsnelheden lager dan 50 gezien, en in dat geval was het meestal 40 en geen 30. 30 zones ben ik maar sporadisch tegengekomen en ze zijn vaak erg kort. Ik heb wel 50 zones gezien die in Nederland waarschijnlijk 30 waren.
Is ook mijn ervaring. Massaal 30 km/h zones zie ik eigenlijk alleen in kanton Zürich. Daar zijn regelmatig complete dorpen een zone 30, zelfs de hoofdwegen er doorheen, m.u.v. zgn. "Hauptstrassen".
Pino schreef:
do 02 jul 2020, 23:38
Wallis heeft de naam, Graubünden in wat mindere mate.
Graubünden vind ik erg mee vallen. Mensen rijden wel goed door, maar het zijn geen felle snelheidsovertreders. Wallis is inderdaad best erg en er wordt vrij "Onzwitsers" gereden. Daar komt nog eens bij dat het gehele kanton geen enkele vaste flitspaal kent. Mobiele controles met flitsers of laseracties o.i.d. zie je ook bijna nooit. De pakkans is dus enorm klein, vergeleken met de rest van Zwitserland. Geen wonder dat men daar het gas er flink opgooit. Maar ja, wat zeggen de Zwitsers zelf: "Es gibt die Schweiz und es gibt Wallis." :lol: (Logisch, want in Wallis mag je geen Grüezi of Grüessech zeggen). Op de A16 in kanton Jura heb ik ook vaker hele Onzwitserse dingen gezien, maar op het OWN valt het daar wel mee.

Wat ik van Zwitserse automobilisten ook wel vind, is dat ze goed kunnen bumperkleven. Zit je bijvoorbeeld in een treintje op de snelweg zijn er vaak automobilisten achter me die denken dat ze van bumperkleven misschien sneller op hun bestemming aan komen. Anderen wederom zijn ook enorm goed in links blijven plakken.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 03 jul 2020, 0:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 03 jul 2020, 0:04

SnarfFlevoland schreef:
do 02 jul 2020, 23:57
Graubünden vind ik erg mee vallen. Mensen rijden wel goed door, maar het zijn geen felle snelheidsovertreders.
Dan ken jij een ander Graubünden dan ik. Mijn ervaring is dat er in de dalen en dorpjes wel goed gereden wordt, maar op de passen rij ik vrijwel altijd achter een local met 120-130 zodra de weg het enigszins toelaat, en ook de weg tussen St Moritz en Zernez wordt flink doorgereden, vaak door dikke auto's uit meer stedelijke kantons. Ik vind het heerlijk rijden, maar met de boetes in Zwitserland verbaast het me altijd wel.

Dat Wallis geen enkele vaste flitspaal kent is wel opmerkelijk, omdat het recht ingaat tegen dit:
Pino schreef:
do 02 jul 2020, 23:38
die kunnen nog een of twee flitsers heel strategisch neerzetten en dan flink boetes schrijven. Nidwalden ‘profiteert’ op die manier van de A2 bijvoorbeeld.
Het lijkt me dan voor Wallis al snel lonen om een paar flitsers neer te gooien. Zit hier politiek wat achter dat dit niet gebeurd?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 03 jul 2020, 0:14

Chrysa schreef:
vr 03 jul 2020, 0:04
Dan ken jij een ander Graubünden dan ik. Mijn ervaring is dat er in de dalen en dorpjes wel goed gereden wordt, maar op de passen rij ik vrijwel altijd achter een local met 120-130 zodra de weg het enigszins toelaat, en ook de weg tussen St Moritz en Zernez wordt flink doorgereden, vaak door dikke auto's uit meer stedelijke kantons. Ik vind het heerlijk rijden, maar met de boetes in Zwitserland verbaast het me altijd wel.
Maar hoe vaak kom je in Graubünden? ;) Voor mij is het met Wallis het kanton waar ik het meest voor m'n werk moet zijn. En ja, er wordt in Graubünden zeker goed doorgereden, maar het zijn niet die proporties van Wallis. Met 120-130 lijkt me op bergpassen vrij overdreven, dat haal je naar beneden hoogstends op de iets langere rechte stukken of omhoog met een PK-monster. En na een paar passen kan je dan een nieuw setje remblokken, al dan niet met nieuwe remschijven kopen. Dat er op de bergpassen als het even kan flink doorgereden wordt ja, maar dat wordt in de randuren ook wel op andere passen buiten Graubünden gedaan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 jul 2020, 0:19

In mijn ervaring zijn het in Graubünden vooral de Julier en Lukmanier waar wel stevig wordt doorgereden, en in wat mindere mate de Bernina. De Julier heeft aardig wat overzichtelijke stukken zonder scherpe bochten.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 03 jul 2020, 0:22

SnarfFlevoland schreef:
vr 03 jul 2020, 0:14
Maar hoe vaak kom je in Graubünden? ;) Voor mij is het met Wallis het kanton waar ik het meest voor m'n werk moet zijn. En ja, er wordt in Graubünden zeker goed doorgereden, maar het zijn niet die proporties van Wallis. Met 120-130 lijkt me op bergpassen vrij overdreven, dat haal je naar beneden hoogstends op de iets langere rechte stukken of omhoog met een PK-monster.
210pk is meer dan genoeg weet ik uit ervaring. ;) Omhoog lekker gassen, omlaag motorremmen, gaat prima, en zeker op de Julier en Berninapas erg leuk. Graubünden kom ik niet heel vaak, maar heb er toch wel een paar duizend kilometer opzitten inmiddels daar. Wallis ken ik niet goed, ben er slechts 1 keer doorheen gereden, maar als het daar blijkbaar nog erger is dan Graubünden word ik toch wel nieuwsgierig. :lol:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 jul 2020, 8:31

In Wallis is toch altijd het verhaal dat daar iets tussen de oren zit. Vrijgevochten, anti-autoritair bergvolk - zoiets. Dat vertaalt zich dan in een rijstijl en handhavingscultuur. Ook als je in Italië of Duitsland rijdt, zie ik toch altijd veel VS-kentekens die je van de weg af drukken. In kantons als Graubünden heb je misschien minder controle, maar minder dat vrijgevochtene. Als Frans het over on-Zwitsers heeft: Wallis is als laatste kanton bij Zwitserland gekomen en heeft een lange historie van onafhankelijkheid. Het was op het Weens Congres geen vanzelfsprekendheid dat Wallis bij Zwitserland zou komen. Ook in het Duits dat ze er spreken, heet het toch een totaal andere wereld te zijn.
(Niet iets waar ik als toerist veel van meekrijg overigens)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 jul 2020, 8:34

Zijn er overigens in Zwitserland weinig flitspalen buiten de snelwegen? Ik heb het gevoel er nauwelijks één gezien te hebben of ze moeten wel erg goed verstopt staan. Degenen die ik zag staan vielen wel op. Ik zag ergens ook een aanhanger flitspaal staan achter een schuur in de bebouwde kom. Het was geen weg die uitnodigde tot veel harder dan 50, maar toch wel sneaky als je de andere richting op rijdt.

Van een racebaan in Graubünden heb ik niks gemerkt. De H27 is wel een weg waar je goed op kan schieten in vergelijking met veel andere wegen. Dit is de hoofdweg door Engadin en is grotendeels breed en recht met niet veel bebouwde kommen.

In Wallis werd inderdaad wat harder gereden, met name op die bergwegen naar de zijdalen van het Rhônedal. Ik ben zelf geen slome duikelaar dus erg veel werd ik ook niet ingehaald. Als ik een beetje toeristisch aan het rijden was dan ga ik gewoon even ergens naar rechts om sneller verkeer te laten passeren, zowel door automobilisten als motorrijders wordt dat altijd erg gewaardeerd. Veel camperaars hebben dat benul niet en zitten op bergpassen anderen langdurig in de weg en op de weinige rechte stukken geven ze een dot gas om het je moeilijk maken om te passeren.

Deze borden zouden op elke bergweg moeten staan:

Afbeelding
du fair-play SVP slow traffic pull over 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
du fair-play SVP slow traffic pull over 02 by European Roads, on Flickr

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 03 jul 2020, 10:28

Mijn ervaring is dat het mettertijd minder zijn geworden en dat het er nu op het onderliggend wegennet niet veel meer zijn. Die borden, goed punt, ik moest wel als eerste aan de Schweizerische Volkspartei denken bij die afkorting ook al staat het er in het Frans. :p

Wat die aanhanger betreft, was dat er zo één? https://www.bbheute.de/nachrichten/poli ... -2-7-2020/

Wat Walliserdeutsch betreft, dit was in de zomer van 2008 (waar blijft de tijd) met regelmaat te horen op de Nederlandse tv in de vorm van Sina - Wänn Nit Jetzt Wänn Dä, daar het de intro vormde van studio sportzomer dat jaar. 8-)
SPOILER: TOON

Link