[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Chrysa
autoweg

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » wo 07 okt 2020, 22:51

Ik vond het wel meevallen eigenlijk, maar heb dan ook meestal niet het hele stuk tot Genève gereden. Ben wel benieuwd of die kaart correct is, zag toch wel flink wat Zwitsersen sneller rijden op de A9 bij Vallorbe, ook al staat daar volgens de kaart een trajectcontrole. Anders krijg ik nog een paar keer post van ze van afgelopen zomer denk ik. :)

Die Walliser kranten lijken me wel interessant, daar ga ik me eens in verdiepen als dat online mogelijk is. :top:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 09 okt 2020, 21:43

SnarfFlevoland schreef:
wo 07 okt 2020, 22:42
En Romandiërs
Ik lees op Wikipedia dat de Romandie in het Duits het 'Welschland' heet. Dat heb ik nou nooit geweten... De Duitse Wikipedia gebruikt wel de term 'Romandie'.

Ik heb mij ook wel eens afgevraagd hoe het kan dat Wallis één kanton is ondanks de tweetaligheid. Anders dan andere kantons met twee talen is het hier geen klein stuk die anderstalig is, maar een substantieel deel. Hebben mensen in Wallis nou familie aan beide kanten van de taalgrens? Is er een gedeelde identiteit? Aan de andere kant vraag ik mij ook wel eens af of alle kantons ook een sterke regionale identiteit hebben, met name in Noord-Zwitserland.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 09 okt 2020, 21:52

Welsch is een vrij generieke term in Germaanse talen voor alles wat Romaanse taal spreekt (de taal van Wales gaat, wellicht wat uitzonderlijk maar etymologisch verklaarbaar, terug op die stam). En de naam Romandie duidt daar natuurlijk ook op. Maar de term Welschland klinkt op zijn best als iets dat in het verleden gangbaar kan zijn geweest.

In Wallis wordt eens in de zoveel tijd het plan opgevat om het kanton op te splitsen op de taalgrens en er twee halfkantons van te maken. Dat zegt misschien iets. Maar dat kost ook invloed, dus niemand wil er echt aan. De quote die ik eerder gaf “Walliser als FC Sion de bekerfinale speelt” zegt vermoedelijk iets over het gebrek aan echte banden. Het is historisch waarschijnlijk een geheel worden doordat het Rhônedal tot aan het Meer van Genève een logisch en goed te verdedigen geheel vormde. Maar het was ook een uithoek waarin niemand echte behoefte had om het soort centralistische politiek te voeren waarin taalverschillen verdwijnen. Vergelijk het in zoverre met Graubünden en de Dolomieten, die ook taalkundige lappendekens zijn gebleven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 09 okt 2020, 23:47

Chris schreef:
vr 09 okt 2020, 21:43
Hebben mensen in Wallis nou familie aan beide kanten van de taalgrens? Is er een gedeelde identiteit?
Familie aan beiden kanten van de taalgrens komt voor, maar is eerder een uitzondering. De taalgrens is deels wel door de tijd heen wat verschoven geweest. Beide kanten delen de trots van Wallis en zien ook het landschap als beide van 'hun'. Bovendien heb je diverse gewoonten en de besproken "cowboy"-instelling ook aan beide kanten van de taalgrens, in zoverre kan je van een gedeelde 'identiteit' spreken. Een local uit Sion zal zonder twijfel zeggen dat de Matterhorn uiteraard 'hun' berg is en spreek je iemand uit Brig, dan is de Mont Fort ook 'hun' berg.
Pino schreef:
vr 09 okt 2020, 21:52
Het is historisch waarschijnlijk een geheel worden doordat het Rhônedal tot aan het Meer van Genève een logisch en goed te verdedigen geheel vormde.
Het is eeuwenlang een vrij ontstuimige regio geweest. De taalgrens was vroeger flink schuivende, in de middeleeuwen zijn er veel Alamannen uit het Berner Oberland naar Wallis gekomen en hebben Wallis stap voor stap verduitst. Kort voor 1500 waren de Sieben Zenden (Oberwallis + Mittelwallis) geheel de baas en overheersten het Bas-Valais (Unterwallis). Pas na de Franse Revolutie is de boel volledig veranderd, werd het Wallis met geweld in 1799 door de Fransen bezet, is een tijdje een eigen Alpenrepubliek geweest (1802-1810) en later ook enkele jaren onderdeel van Frankrijk als Département du Simplon (1810-1813), waarna de Oostenrijkers in Wallis kwamen. Uiteindelijk werd het in 1815 onderdeel van de Zwitserse confederatie, op advies van het Weens congres, al waren er daarna ook nog diverse opstanden. Pas vanaf 1848 bij de vorming van de Zwitserse Bondsstaat was er min of meer rust.

Dat is overigens de geschiedenis heel kort door de bocht samengevat. De Duitstalige wikipedia heeft een heel uitgebreid artikel over de geschiedenis van Wallis, waar je wel een paar avondjes mee zoet kunt zijn.

Nu verschuift de taalgrens niet meer, al zijn de steden Sion en Sierre wel weer terug 'verfranst' en wordt de taalgrens steeds harder. Het is ook best wel opvallend dat veruit de meeste mensen in Sierre amper Duits verstaan, al woont er nog een minderheid Duitstaligen. In Salgesch is het echter plotsklaps Duits en in Leuk kan men al nauwelijks Frans meer. Dat is best apart, want in de Jura is de taalgrens wat vloeiender. Zo heb je het echt tweetalige Biel/Bienne, maar principieel kunnen de Franstalige Juranen ook wel een aardig woordje Duits. Zo had ik in Delémont of Moutier geen enkel probleem met de meeste locals Duits te praten, op een heel vriendelijk Frans accent. In Unterwallis is dat grotendeels ondenkbaar.

Toch is er best nog wat verkeer over de taalgrens. Het is ook weer niet iets van "we gaan bij elkaar niet op bezoek", dus men leeft wel samen en er is ook absoluut geen taalstrijd, zoals in België.
Pino schreef:
vr 09 okt 2020, 21:52
In Wallis wordt eens in de zoveel tijd het plan opgevat om het kanton op te splitsen op de taalgrens en er twee halfkantons van te maken.
Heel erg serieus is dat geloof ik niet. De meesten zijn juist op de unieke situatie best trots, al is daar ooit best veel bloedvergieten aan vooraf gegaan, waar je niet perse so trots op hoeft te zijn. Maar gezien de geschiedenis zou het me niet verbazen als oude vijandigheden weer boven water komen, al zou dat natuurlijk in de huidige tijd doodzonde zijn. Soms hoor je ook wel geluiden dat het Oberwallis een eigen soevereine staat zou willen worden. :roll: :twisted: De ruime meerderheid zal echter niks willen veranderen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coccodrillo
dorpsstraat

Bericht door Coccodrillo » za 10 okt 2020, 9:50

You see the meaning of "welsch" also in the unofficial name Welschtirol, that is, the Italian-speaking (and Ladin-speaking?) part of Tirol (now province of Trento in Italy).

I have never seen linguistic diputes in Switzerland. Quite an exception in human history. If there are or were disputes, that's for other reasons.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 10 okt 2020, 10:18

^^ Ladin is spoken in both some German as in some Italian municipalities in South Tyrol, it isn't tied to just the Italian parts like Welschtirol is.

Coccodrillo
dorpsstraat

Bericht door Coccodrillo » za 10 okt 2020, 22:47

Yes, I modified the phrase after having written it making it less clear.

Anyway, I forgot the only serious language dispute in Switzerland I am aware of: https://en.wikipedia.org/wiki/Jurassic_separatism
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 18 okt 2020, 22:50

Gisteren weer een lange wandeling gemaakt naar Wohlen, zo'n 50 km, de langste tot nu toe.

Wat foto's uit Aargau:
https://photos.app.goo.gl/kDt32fMQz7zSvVPW8

Witte voorwegwijzers zie je zelden
Afbeelding

Van de 7 bestemmingen beginnen er 5 met een B, hoe zelden zal dat voorkomen
Afbeelding

Wohlen: volgens mijn collega Carmen betekent AG 'Achtung Gefahr', en inderdaad, ik werd twee keer bijna aangereden! Normaal gebeurt dat misschien eens in de 10 jaar.
Bovendien heb ik een aanrijding zien gebeuren, al was er volgens mij geen schade:
Afbeelding

Bremgarten:

De 'skyline'
Afbeelding

Bij dit huis lijkt het net of er een stuk afgebroken is
Afbeelding

Bruggen in Aargau hebben altijd een bord met jaartal, hier volstaat men met 13e eeuw (plus allerlei ombouw)
Afbeelding

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 14 nov 2020, 18:31

7 m, de kortste afstand die ik ooit gezien heb. Het gaat erom dat je een parkeerplaats links nog kunt bereiken.
Afbeelding

22 %: in deze wijk zijn er nog heel wat steile straten, maar nergens anders in Zürich heb ik zo'n bord gezien. Misschien plaatsen ze het alleen bij meer dan 20 %.
Afbeelding

De Hoffnungsstrasse: hoop dat je er kunt parkeren is er in elk geval niet.
Afbeelding

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 22 nov 2020, 18:54

Ik ben na een jaar weer gaan kijken in Schwamendingen (zie viewtopic.php?f=264&t=77&p=1068623&hili ... n#p1068623)
er is nu een muur:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bouw duurt in totaal 5 jaar, voor Zwitserse begrippen snel, ik dacht veel langer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 dec 2020, 11:47

Vanaf 1 januari mogen auto's met aanhanger (tot max 3,5 ton) 100 km/h op de autosnelwegen in Zwitserland:

Link

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 09 jan 2021, 18:00

Op het stuk A14 dat vroeger A4a was zijn nieuwe afgeplakte kilometerborden geplaatst, de waarden zijn 20.5 km meer en zijn gebaseerd op het andere stuk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik snap niet dat ze de oude borden niet gewoon meteen weggehaald hebben.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 10 jan 2021, 9:22

^^ Vermoedelijk omdat hectometrering niet alleen een kwestie is van bordjes plaatsen. De nummering wordt in diverse ict-systemen gebruikt voor plaatsbepaling. Je wilt dat de administratie in die systemen overeenkomt met de waarden in het veld. Vandaar lijkt het me logisch dat er vooraf één datum wordt afgesproken waarop de nieuwe nummering ingaat en dat vooraf voorbereidingen worden getroffen om die nieuwe nummering zowel fysiek als digitaal makkelijk te kunnen invoeren.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 10 jan 2021, 11:33

Schelpenpaadje schreef:
zo 10 jan 2021, 9:22
Je wilt dat de administratie in die systemen overeenkomt met de waarden in het veld. Vandaar lijkt het me logisch dat er vooraf één datum wordt afgesproken waarop de nieuwe nummering ingaat en dat vooraf voorbereidingen worden getroffen om die nieuwe nummering zowel fysiek als digitaal makkelijk te kunnen invoeren.
Ja, maar digitaal is het al op 1-1-2020 gebeurd, zie
https://map.geo.admin.ch/?lang=de&topic ... 18&zoom=10
Sindsdien klopten de waarden in het veld al niet.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 10 jan 2021, 13:35

Mogelijk was het daarom ook zaak de nieuwe bordjes zo snel mogelijk te plaatsen. Oude tegelijkertijd opruimen vertraagt dat alleen maar. Hoewel het dan nu wel tijd zou zijn om de oude alsnog weg te halen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 10 jan 2021, 17:03

Misschien een aanbestedingsdingetje ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 11 jan 2021, 11:15

Hoe zit het in Zwitserland eigenlijk met de A-nummering van hoofdwegen op het OWN? Persoonlijk heb ik de indruk dat ondertussen steeds meer (of zelfs alle) Nationalstrassen met kilometerbordjes zijn uitgerust die de typische rood-witte snelwegschildje hebben. Zo is de A21 in Wallis doorgenummerd tot de St. Bernardtunnel, en de A9S tot en met de grensovergang bij Gondo. Bovendien zie ik nergens meer op de borden een H9 of H21 nummer/schildje, al verschijnt A9S en/of A21 ook nog niet op de reguliere borden. In Bern en Obwalden geldt hetzelfde voor de A8, die ook op de OWN-delen is doorgenummerd met A8-schildje. Hoe zit dit precies? Op internet vind ik niet echt duidelijke antwoorden, op admin.ch kom ik niet verder dan lijsten van de nieuwe Nationalstrassen en op autobahnen.ch wordt er ook niet specifiek op ingegaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 jan 2021, 20:30

10 jaar geleden ben ik dat ook al tegengekomen en het lijkt me gewoon echt fout; het schildje hoort alleen te worden toegepast op wegen die 'autobahn' of 'mini-autobahn' zijn. Voor 'autostrasses' geldt dat je op de bewegwijzering alles tegen kunt komen:
1. niets
2. een nummer in een blauw vierkantje (zoals gebruikelijk op het OWN)
3. een nummer in een autobahnschildje
4. een nummer in een groen vierkantje (heel zeldzaam).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jan 2021, 20:41

Vinny schreef:
ma 11 jan 2021, 20:30
10 jaar geleden ben ik dat ook al tegengekomen en het lijkt me gewoon echt fout; het schildje hoort alleen te worden toegepast op wegen die 'autobahn' of 'mini-autobahn' zijn. Voor 'autostrasses' geldt dat je op de bewegwijzering alles tegen kunt komen:
1. niets
2. een nummer in een blauw vierkantje (zoals gebruikelijk op het OWN)
3. een nummer in een autobahnschildje
4. een nummer in een groen vierkantje (heel zeldzaam).
Nee, fout is dat allerminst. De 'Autobahnschildjes' zijn ook eerder regel dan uitzondering op Autostrassen. De A13 is het meest bekende voorbeeld, maar ook delen van de A8, A5, A9, A16, A4 en de A2 in de Gotthardtunnel. In tegenstelling tot in veel andere landen is in Zwitserland het 'Autobahnschildje' niet uitsluitend voor Autobahnen. Groene bewegwijzering in combinatie met het rode 'Autobahnschildje' is de standaard voor zowel Autobahnen als Autostrassen, en ook volkomen correct in Zwitserland. Het geeft in veel gevallen ook direct aan dat een weg vignetplichtig is, want de meeste Autostrassen zijn dat namelijk ook. Dat het voor andere misschien niet intuïtief is om die categorieën op één hoop te vegen maakt het natuurlijk nog niet fout.

Of ze ook op wegen die geen Autobahn en geen Autostrasse zijn gebruikt moeten worden, dat kun je je natuurlijk wel afvragen. Maar voor de continuïteit van een wegnumer (zoals de A8 die middels een paar losse bordjes dubbelgenummerd is met de H6 en H11 langs de Thunersee, of de enkele verwijzing naar de A8 over de Brünig) is het soms wel wenselijk.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 jan 2021, 21:04

Coen Tunnel schreef:
ma 11 jan 2021, 20:41
Of ze ook op wegen die geen Autobahn en geen Autostrasse zijn gebruikt moeten worden, dat kun je je natuurlijk wel afvragen.
Artikel 58 van de Signalisationsverordnung is daar vrij duidelijk over. Schildje is alleen voor Autobahnen en Autostrassen. Kilometerborden horen ook uitsluitend op Autobahnen en Autostrassen thuis, aldus art. 89.

De doorverwijzing, die me inderdaad wel wenselijk lijkt, moet dan zijn beslag krijgen als een indirecte verwijzing. Beetje vergelijkbaar met hoe België de gaten in autosnelwegen met E-nummer aangeeft (in het verleden uiteraard zichtbaarder dan nu). Kilometerbordjes zouden daar niet bij moeten horen. Voor wat het dan nog waard is: indirecte verwijzingen naar A-wegen met een nummer zijn natuurlijk ook verre van gangbaar in Zwitserland. Maar dat lijkt me nog wel toelaatbaar onder de Signalisationsverordnung; in ieder geval niet zo flagrant in strijd ermee als gebruik van de schildjes als ware het de weg waarop je rijdt.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » di 12 jan 2021, 20:00

Voor de nieuwe / veranderde N-nummers houd ik dit bij op deze pagina:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... mbers-2020

In de meeste gevallen staan de km borden met rood wegnummer alleen op de snelwegen en autowegen, en bordjes die lijken op de (oude) Duitse bordjes langs B- L- en K-wegen op de overige wegen.
Maar ik heb inderdaad ook steeds vaker gezien dat langs niet-snelwegen de km-borden staan die eigenlijk op snelwegen horen, voorbeeld op de H5 in Biel:
Afbeelding
Bovendien zie ik nergens meer op de borden een H9 of H21 nummer/schildje
Dat is gewoon omdat zulke nummers in Valais nooit worden aangegeven (net als bijv. in Genève). Dat was altijd al zo, tenminste zolang ik er kom.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 12 jan 2021, 20:28

^^ ik wilde opmerken dat de H21 wel staat aangegeven, maar bij nader inzien staan die borden in Vaud (A9 afrit bij Bex). Als twijfelgeval, als ik me goed herinner, op de H144 net in Wallis, net voorbij de kantonsgrens met Vaud, maar dat project is door Vaud uitgevoerd... :lol:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 12 jan 2021, 20:34

Coen Tunnel schreef:Nee, fout is dat allerminst. De 'Autobahnschildjes' zijn ook eerder regel dan uitzondering op Autostrassen.
Eigenlijk komt het er op neer dat iets dat tien jaar geleden nog tamelijk ongebruikelijk was; namelijk een 'autobahnschildje' gebruiken op autostrasses steeds meer de standaard is gaan worden. Met fout bedoelde ik eigenlijk ook meer de situatie die Marcel gepost heeft, waar dit ook ineens opduikt bij dorpspassages. Ik vind het erg betreurenswaardig dat Zwitserland die kant op gaat, volgens mij kun je beter het OWN schildje gebruiken voor wegen die niet hoogwaardig zijn uitgebouwd; en op kilometerbordjes met een letterprefix, zoals vroeger.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 12 jan 2021, 20:40

^^ Nu worden Autostrassen in Zwitserland wel gezien als hoogwaardig uitgebouwde wegen, en daar is zeker wat voor te zeggen.

Maar inderdaad, het is meer vreemd als het wordt gebruikt bij gewone wegen, met of zonder dorpspassages. Zoals de door mij genoemde A8 langs de Thunersee, die daar tegenwoordig staat aangegeven op het deel dat H6/H11 is en een gewone weg bubeko is.

Het zou ook raar zijn als de A8 volledig bewegwijzerd zou zijn over de Brünig (H4), of de A4 over de Axenstrasse (H2) inclusief dorpspassage Sisikon (wat wel gebeurt).

Makkelijke stelregel:

Groene bewegwijzering: dan moet het rode Autobahnschildje worden toegepast, ongeacht of het Autobahn of Autostrasse is.
Blauwe bewegwijzering: dan moet het als een H-weg worden aangegeven, rode Autobahnschildje alleen gebruiken voor duidelijk indirecte verwijzingen.
marcel schreef:
di 12 jan 2021, 20:00
Maar ik heb inderdaad ook steeds vaker gezien dat langs niet-snelwegen de km-borden staan die eigenlijk op snelwegen horen,
De A9S over de Simplon viel me een jaar of vier, vijf geleden als eerste op.
marcel schreef:
Bovendien zie ik nergens meer op de borden een H9 of H21 nummer/schildje
Dat is gewoon omdat zulke nummers in Valais nooit worden aangegeven (net als bijv. in Genève). Dat was altijd al zo, tenminste zolang ik er kom.
Hier geeft men wel een H-nummer aan (H19 bij Brig).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 13 jan 2021, 13:46

marcel schreef:
Maar ik heb inderdaad ook steeds vaker gezien dat langs niet-snelwegen de km-borden staan die eigenlijk op snelwegen horen, voorbeeld op de H5 in Biel:
Persoonlijk heb ik juist de indruk dat nu die km-bordjes met rood snelwegschildje op alle N-wegen worden geplaatst. Op de N5 door Biel, op de N4 langs de Axenstrasse, op de N8 over der Brünigpass, op de N9S over de Simplonpass tot de Italiaanse grens, op de N21 tot de Grote St. Bernardtunnel etc. Het lijkt er dus op dat Zwitserland de kant op gaat dat het rode schildje niet persé voor een auto(snel)weg staat, maar voor een Nationalstrasse. Officiële informatie vind ik daarover echter nergens. Sterker nog: Hetgeen wat Pino citeerde van admin.ch lijkt juist het tegenovergestelde te zeggen.
Coen Tunnel schreef:
di 12 jan 2021, 20:40
Groene bewegwijzering: dan moet het rode Autobahnschildje worden toegepast, ongeacht of het Autobahn of Autostrasse is.
Blauwe bewegwijzering: dan moet het als een H-weg worden aangegeven, rode Autobahnschildje alleen gebruiken voor duidelijk indirecte verwijzingen.
Precies dat was mijn gedachte en interpretatie van de Zwitserse wegnummering ook altijd. De Nationalstrassen waren puur administratief. Kennelijk is dat nu niet meer zo.
Coen Tunnel schreef:
De A9S over de Simplon viel me een jaar of vier, vijf geleden als eerste op.
Op de digitale borden van de A9 ten zuiden van Montreux wordt de A9S als "N9S" aangegeven, wanneer de Simplonpass voor vrachtwagens afgesloten is. Dat wordt tot het knooppunt met de A/N21 bij Martigny meerdere keren (uitsluitend in het Frans) herhaald, wannaar het vrachtverkeer richting Italië naar de Grote St. Bernardtunnel wordt gestuurd. Op de A9 verschijnt dank kantelwalsborden :C7: naast het doel "Simplon". Bovendien staat "Milano" dan in het oranje met vrachtwagensymbool richting de Grote St. Bernardtunnel aangegeven. Dit kan men ook nog veranderen voor al het verkeer, wanneer de Simplon (tijdelijk) geheel afgesloten is.

Vrachtwagens die overigens toch verder op de A9/N9 richting Brig rijden, worden ten oosten van Raron op een groot parkeerterrein geleid, waar men moet wachten.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 13 jan 2021, 19:15

Coen Tunnel schreef:
Het zou ook raar zijn als de A8 volledig bewegwijzerd zou zijn over de Brünig (H4), of de A4 over de Axenstrasse (H2) inclusief dorpspassage Sisikon (wat wel gebeurt).
Zoals Pino zegt zie ik dit als indirecte verwijzingen.
Hier geeft men wel een H-nummer aan (H19 bij Brig).
Dat is inderdaad de enige uitzondering. En bovendien nog vanaf een snelweg, wat ook al heel bijzonder is omdat die nummers in principe niet vanaf snelwegen worden aangegeven (in het hele land, al zijn er nog enkele uitzonderingen).
de N4 langs de Axenstrasse
Dat moet nieuw zijn, ik heb er weleens op gelet maar heb ze niet gezien. Maar ik ben er ook wel een paar jaar niet langsgekomen.
wordt de A9S als "N9S" aangegeven
Ook heel interessant, maar ik zal het wel nooit zien want ik kom er bijna nooit en al helemaal niet in de winter.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 13 jan 2021, 19:52

SnarfFlevoland schreef:
wo 13 jan 2021, 13:46
Precies dat was mijn gedachte en interpretatie van de Zwitserse wegnummering ook altijd. De Nationalstrassen waren puur administratief. Kennelijk is dat nu niet meer zo.
De opname van een flinke hoeveelheid blauwe wegen in het N-net (Nationalstrassen dritter Klasse) lijkt dus nu te leiden tot een push om deze administratieve nummers alsnog te bewegwijzeren. Even laten zien dat de federale overheid ook nog wat doet, wat een H-schildje niet bewerkstelligt. Op de oudere blauwe N-wegen als de Gotthardpas en de ontsluiting van de Vereina had men hier minder last van, maar nu moet het kennelijk even (misschien ook juist wel in Wallis, waar Berner bemoeizucht een standaard-thema is). Tegelijk is het een rare associatie, want het rode zeshoekige schildje mag ook worden gebruikt voor kantonale Autobahnen en Autostrassen.

Waar je bij gewone richtinggevende borden dus nog naar de rode schildjes kunt kijken als indirecte verwijzingen, kun je er bij kilometerborden niet echt omheen dat men de schildjes toch echt “direct” inzet. En dat doet mij dan weer denken aan de jaren vóór de invoering van de rode zeshoek. Toen had je namelijk ook kilometerborden met N-nummers. Lichtgroene schildjes waren dat. Het lijkt dat de federale overheid kilometerborden belangrijk vindt op nationalstrassen en dan eigenlijk niets heeft om neer te zetten op de plek van het wegnummer. Want een H-nummer is nou ook niet voorzien in de Signalisationsordnung.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 13 jan 2021, 20:13

marcel schreef:
wo 13 jan 2021, 19:15
Ook heel interessant, maar ik zal het wel nooit zien want ik kom er bijna nooit en al helemaal niet in de winter.
Heb er zelfs een foto van, ook al is deze 's avonds in het donker gemaakt en helaas niet scherp.

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 13 jan 2021, 21:56

Pino schreef:
wo 13 jan 2021, 19:52
Toen had je namelijk ook kilometerborden met N-nummers. Lichtgroene schildjes waren dat.
In 2014 nog zichtbaar op de A3:

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 13 jan 2021, 22:00

^^ Mooie vondst. In mijn herinnering stond het N-nummer echter vaker geïntegreerd op het witte paneel. Maar misschien laat mijn geheugen me in de steek ...