[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » di 26 jan 2021, 19:53

Een kilometer / hectometer-paal langs de H2 in Ticino, onder het Viadotto Biaschina nabij Giornico.

Is dit te ontcijferen voor ons?

TI P2 betekent waarschijnlijk de Strada Principale 2 (P2) in Ticino. De pijl geeft denk ik de richting van de kilometrering aan.

Maar wat betekenen die andere cijfers? 420 is misschien kilometer 42,0? Dat zou dan wel aardig overeenkomen met de afstand van de grens Uri/Ticino.
Die andere cijfers 5062 zijn misschien een wegvaknummer? Er zijn ook delen die leeg zijn.

Afbeelding
Ticino P2 by European Roads, on Flickr

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 26 jan 2021, 20:10

Loopt dat 5062 ook gewoon netjes op, of zijn het per paaltje afwijkende of willekeurige cijfers?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 30 jan 2021, 12:36

Chris schreef:
di 26 jan 2021, 19:53
Een kilometer / hectometer-paal langs de H2 in Ticino, onder het Viadotto Biaschina nabij Giornico.

Is dit te ontcijferen voor ons?

TI P2 betekent waarschijnlijk de Strada Principale 2 (P2) in Ticino. De pijl geeft denk ik de richting van de kilometrering aan.

Maar wat betekenen die andere cijfers? 420 is misschien kilometer 42,0? Dat zou dan wel aardig overeenkomen met de afstand van de grens Uri/Ticino.
Klopt allemaal.
Die andere cijfers 5062 zijn misschien een wegvaknummer? Er zijn ook delen die leeg zijn.
Dat dacht ik ook altijd maar ik weet het niet, zowel links als rechts staat er meestal iets, zie mijn foto's
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... tes-ticino
Ik moet het eens uitzoeken.

Andere kantons hebben het ook, zie https://sites.google.com/site/roadnumbe ... nsstrassen
Sommige hebben deze variant
Afbeelding

en er zijn nog een paar met eigen systeem, bijv. Thurgau.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 31 jan 2021, 11:49

Ik heb mijn foto's van Basel bekeken
https://photos.app.goo.gl/WnoLzuXQaGT83omcA

en gevonden dat het nummer linksbeneden het gemeentenummer van het Bundesamt für Statistik is, hier te downloaden
https://www.bfs.admin.ch/bfs/de/home/gr ... 64524.html

Nu is er geen gemeente 5062, maar dit was tot 2012 Anzonico
https://de.wikipedia.org/wiki/Anzonico
en dat klopt ook wel met de afstand.
Geen wonder dat het samengevoegd is, met 104 inwoners. Volgens de Nederlandse Wikipedia bestaat het nog, en ook daar staat het nummer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Anzonico

De aanduiding rechtsonder is denk ik de afstand tot de precieze locatie van het km punt. Voorbeeld
Afbeelding

Dit zou dan op 9.6 m afstand van het eigenlijke punt (midden op de kruising) zijn.

Soms staat er ook 'm' erbij, zo kwam ik daarop:
Afbeelding

Als er niets staat is het op de juiste plaats.

Dit geldt echter niet voor alle kantons. Zo is mij opgevallen dat het in Zug blijkbaar geen kilometrering is en ik ben van plan dat verder uit te zoeken.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » zo 31 jan 2021, 14:42

^^ De kleine driehoek boven die afstand geeft dan zeker de richting van het correcte punt aan?

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 31 jan 2021, 23:46

Ja, en dat klopt ook bij de gevallen waar de km waarde 0 is.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 28 feb 2021, 14:37

Gisteren mijn eerste lange wandeling dit jaar, 45 km naar Knonau en de A4.

Ik was hier vorig jaar ook al te voet langsgekomen, maar dit km-bordje was mij toen niet opgevallen, ik moet wat beter opletten
Afbeelding

De site www.1m50.ch heeft niets met Corona te maken, het gaat erom dat automobilisten afstand moeten houden als ze fietsers passeren.

Afbeelding

Weer eens een fout op een bebouwde kombord:

Afbeelding

Boven de streep hoort het eerstvolgende plaatsje te staan, eronder de eindbestemming. Hier verlaat je echter Knonau. Steinhausen had boven de streep moeten staan en eronder Zug of Cham.

Correct voorbeeld:

Afbeelding

De gele wandelbordjes geven altijd een tijd aan, geen afstand. De oude witte hebben wel afstanden.
Ik ben ongeveer 50 % sneller: als er 3 uur staat doe ik er 2 uur over. Ik loop zo'n 6 km/h dus dacht ik dat de bordjes gebaseerd zijn op 4 km/h. Maar toen zag ik dit:

Afbeelding

Station Sihlbrugg 1,7 km, 50 minuten - blijkbaar wordt het reliëf en de kwaliteit wel in aanmerking genomen. Ik verwachtte een heel slecht onbegaanbaar pad. Het laatste stuk was inderdaad steil naar beneden en slecht, maar ik deed er totaal 20 minuten over, maar iets langzamer dan normaal dus.

Oekraiense stijl wegdek:
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 28 feb 2021, 14:41

Opvallend dat ze die 1,5m rekenen tot aan het fietswiel en niet het uiteinde van het stuur.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 02 mar 2021, 8:52

SRF: Digitale Geodaten von Swisstopo kostenlos und frei nutzbar

De geodata van Zwitserland komen als open data beschikbaar. Het gaat onder andere om (historische) luchtbeelden, topografische kaarten en terreinmodellen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 02 mar 2021, 21:34

marcel schreef:Station Sihlbrugg 1,7 km, 50 minuten - blijkbaar wordt het reliëf en de kwaliteit wel in aanmerking genomen
Die bordjes zijn vaak wel een redelijke inschatting hoe lang een familie erover zou lopen. In je eentje kun je eigenlijk altijd wel beter opschieten. Overigens als je de planetenroute op de Ütliberg loopt, dan kom je wel redelijk uitgeput aan kan ik uit eigen ervaring vertellen. Wilde persé Pluto nog halen :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 03 mar 2021, 21:41

Waarom is Zwitserland zo rijk? Deze documentaire probeert het te verklaren:
https://www.3sat.de/gesellschaft/politi ... h-102.html

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 mar 2021, 20:28

Vandaag was referendumdag in Zwitserland. Op landelijk niveau waren er geen infra-referenda. Op lokaal niveau wel.

In Zürich stemde 85% voor de Einhausung Schwamendingen, dit is een overkapping van de A1L. Dit is al in uitvoering, het ging kennelijk om een kredietverhoging. https://einhausung.ch/

In het kanton Luzern werd door 83% voor de upgrade van de Kantonsstrasse 36 door de Lammschlucht gestemd. Ik moest even opzoeken waar dat precies was want Google en OSM kennen dat nummer niet. Het ligt in Entlebuch, de huidige weg is smal en bochtig.

Afbeelding

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 14 mar 2021, 16:00

Gisteren heb ik 56 km gelopen. Dat was wel wat (te)veel, temeer daar er ook wat steile stukken in zaten.
Bovendien waaide het af en toe heel hard, erger dan ik ooit had meegemaakt in Zwitserland. Later las ik dat het inderdaad minder dan eens in de 10 jaar voorkomt, en er werd afgeraden door bossen te wandelen. Ik wist dat niet, ik had wel het weerbericht bekeken maar alleen gelet op temperatuur en neerslag. Maar het waren alleen vlagen van hoogstens een paar minuten. Vandaag sneeuwt het trouwens.

Ik liep bij Zürich door een miliair oefenterrein. Hoewel het er hier anders uitziet dan op de hei bij Amersfoort waar ik wel kwam voor een oefening, deed het mij wel denken aan mijn diensttijd in het Nederlandse leger.

Militaire snelheidsbeperking in geel
Afbeelding

Waarschuwing voor lawaai
Afbeelding
Er werd inderdaad geschoten.

Nog een geel bord:
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben hier vaak langsgekomen maar had de brug nog nooit van onder gezien:

Afbeelding

Afwassen verboden

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 14 mar 2021, 17:42

Bikkel, om even 56 km te gaan wandelen in geaccidenteerd terrein. Maar mooie oogst aan foto's :worship:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 14 mar 2021, 23:29

Dat stukje spoorlijn doet me aan het monument in Westerbork denken.

(Hier waaide het gisteren trouwens ook behoorlijk. :offtopic: )
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 15 mar 2021, 7:53

Abwasch. En ik kreeg met mijn eerste lessen Duits op mijn donder van de leraar als ik dat 'verduitste' Nederlandse woord gebruikte ipv. Geschirr .
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 15 mar 2021, 19:12

In 2021 wordt 2,9 miljard CHF uitgegeven aan de Zwitserse Nationalstrassen.

Hiervan gaat 1,8 miljard CHF naar de verbreding en onderhoud van het bestaande netwerk, 396 miljoen CHF naar grote projecten (hoofdzakelijk A1 Zürich en A2 Gotthardtunnel), 439 miljoen voor het beheer en 249 miljoen voor de bouw van nieuwe trajecten, grotendeels de A9 in Wallis.

De verbredings- en onderhoudsprojecten die in 2021 starten:

A1 - VD Etoy - Ecublens
A1 - VD Yverdon - Arrissoules
A2 - BL Sissach - Eptingen
A2 - LU Sentibrücken, Erweiterung Lärmschutz
A6 - BE Bern Wankdorf - Muri (Pannenstreifenumnutzung)
A14 - KU/ZG Buchrain - Rütihof

Werkzaamheden die al gestart zijn en nog voortduren:

A1 - GE Anschluss Grand-Saconnex
A1 - BE Kirchberg - Kriegstetten
A1 - ZH Dietikon - Verzweigung Limmattal
A1 - ZH Zürich Unterstrass - Zürich Ost (Einhausung Schwamendingen)
A2 - NW Kantonsgrenze Luzern - Hergiswil
A2 - TI Airolo - Quinto
A2 - TI Schwerverkehrskontrollzentrum Giornico
A2 - TI Melide - Gentilino
A3 - GL Weesen - Murg (Kerenzerberg)
A4 - SZ Küssnacht - Brunnen
A6 - BE Rubigen - Thun Nord
A9 - VD Vennes - Chexbres
A9 - VS Martigny und Umgebung
A16 - BE Tavannes - Bözingenfeld

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 mar 2021, 21:05

In Zwitserland vielen in 2020 meer verkeersdoden dan 2019. In 2020 vielen 227 verkeersdoden, 40 meer dan 2019 (+21,4%). Een grote stijging zat onder motorrijders: van 30 naar 52. Het aantal fietsdoden ging van 16 naar 29. Men noemt nog dat bij 21 hiervan de schuld bij de fietser zelf lag. Onder fietsdoden was een vrij grote stijging onder ouderen (65-84 jaar): van 6 naar 14.

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 18 mar 2021, 21:10

^^ Kijkende naar de trend is het "probleem" eigenlijk het goede jaar 2019, wat dan meer op een toevalstreffer lijkt. Maar ja, iedereen zal roepen dat het allemaal erger wordt en dat er wat moet gebeuren...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 19 mar 2021, 16:53

Die gestegen cijfers van ongevallen met motorrijders en fietsers is mogelijk ook een indirect gevolg van het feit dat de Covid-19 pandemie meer mensen in eigen land op de been heeft gebracht. Echter kijkende naar de jaren voor 2019, zijn de cijfers van 2020 inderdaad niet verwonderlijk en altijd nog beter dan 2018. Wat betreft de dodelijke ongevallen op auto(snel)wegen is 2020 zelfs het beste jaar in de tabel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 19 mar 2021, 18:24

Dan focus je maar op één cijfer uit de tabel. Het gaat gewoon keihard de verkeerde kant op. Ik krijg buikpijn als ik naar de cijfers kijk. Er moet NU worden ingegrepen: vanaf 21.00 mag er niemand meer aan het verkeer deelnemen en de maximumsnelheid wordt verlaagd naar 90 km/h. En politie krijgt volmachten om op elke weg drie camera's op te hangen.

:evil:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 28 mar 2021, 21:40

De gemeente Moutier heeft een referendum met 54,9% gestemd om zich af te scheiden van het kanton Bern en zich aan te sluiten bij het kanton Jura. Men rekent op een kantonswissel per 1 januari 2026.

Moutier is één van een aantal gemeenten in het noordwesten van het kanton Bern die fysiek in de Jura liggen en Franstalig zijn. Dit was van vroeger uit al een kwestie, het hele kanton Jura is pas in 1979 ontstaan, daarvoor was dat ook een onderdeel van het kanton Bern. Moutier is de grootste gemeente van de Berner Jura. Door deze afscheidingen is het kanton Bern steeds dominanter Duitstalig geworden.

De Berner Jura is het gebied dat ten noordwesten van de stad Biel/Bienne ligt. Het was in 2000 83% Franstalig. Het hele kanton Bern is momenteel al 86% Duitstalig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 30 mar 2021, 23:18

Om nog even terug te komen op de discussie over de nieuwe Zwitserse kilometerborden met rode schildjes: Heb nu definitief de indruk dat deze overal op alle N-wegen geplaatst zijn. Ook het stuk tussen Goppenstein en Gampel-Steg in Wallis heeft nu kilometerbordjes gekregen met de A6 erop vermeld. Heeft de Astra dan toch de rode nummerschildjes gedegradeerd voor alle N-wegen i.p.v. alleen auto(snel)wegen? Ik kan hierover nog steeds geen enkele officiële informatie vinden, maar zo heeft zo'n rood schildje maar weinig bijzondere status meer, behalve dat het een Nationalstrasse aanduid.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 31 mar 2021, 15:14

Ja zo hoort het dus niet. :twisted:
Die schildjes zijn bedacht om onderscheid te maken tussen het OWN en de auto(snel)wegen. Misschien dat de wegbeheerders de richtlijn nog eens moeten doorlezen...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 31 mar 2021, 15:57

^^
Inmiddels heb ik een officiële publicatie gevonden. Nationalstrassen van de derde klasse kunnen volgens het onderstaande document, dat op 27.11.2020 in werking getreden is, dus met een rood schildje genummerd worden. De nummering wordt parallel naast de nummering van de Hauptstrassen gebruikt, beide zijn aparte nummeringssystemen. Dat betekend dus dat Nationalstrassen van de derde klasse zowel een N-nummer als een H-nummer kunnen hebben.

Uiteindelijk betekend dit min of meer ook dat de nummering met een rood schildje dus niks meer zegt over een auto(snel)weg, maar alleen nog maar over het feit of de weg een Nationalstrasse is of niet. Een nogal flink verschil.

Link naar het document: https://www.astra.admin.ch/dam/astra/de ... 20v100.pdf

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » wo 31 mar 2021, 16:27

Dit geeft de wegbeheerder natuurlijk wel de mogelijkheid om (doorgaande) routes als de A8 over de Brünigpass, de A4 - Axenstrasse of de A9 in Wallis op een consequentere manier continu te houden zonder dat steeds een nummerwissel nodig is.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 31 mar 2021, 16:51

SnarfFlevoland schreef:
wo 31 mar 2021, 15:57
^^
Inmiddels heb ik een officiële publicatie gevonden. Nationalstrassen van de derde klasse kunnen volgens het onderstaande document, dat op 27.11.2020 in werking getreden is, dus met een rood schildje genummerd worden. De nummering wordt parallel naast de nummering van de Hauptstrassen gebruikt, beide zijn aparte nummeringssystemen. Dat betekend dus dat Nationalstrassen van de derde klasse zowel een N-nummer als een H-nummer kunnen hebben.

Uiteindelijk betekend dit min of meer ook dat de nummering met een rood schildje dus niks meer zegt over een auto(snel)weg, maar alleen nog maar over het feit of de weg een Nationalstrasse is of niet. Een nogal flink verschil.

Link naar het document: https://www.astra.admin.ch/dam/astra/de ... 20v100.pdf
Dat lijkt wel alleen te gaan om het plaatsen van die nummers op kilometerpaaltjes, en niet op bewegwijzering. Al sluit ik niet uit dat dat soort nummers uiteindelijk ook wel, al dan niet bedoeld, op de bewegwijzering belanden.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 31 mar 2021, 19:35

Klopt.
Het is overigens lang niet op alle (nieuwe) Nationalstrassen zo, zie mijn overzicht:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... mbers-2020

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 31 mar 2021, 22:51

Coen Tunnel schreef:
wo 31 mar 2021, 16:51
Dat lijkt wel alleen te gaan om het plaatsen van die nummers op kilometerpaaltjes, en niet op bewegwijzering. Al sluit ik niet uit dat dat soort nummers uiteindelijk ook wel, al dan niet bedoeld, op de bewegwijzering belanden.
Op ten duur zal het denk ik ook wel op de bewegwijzering belanden (op de Brünigpass wordt de A8 N8 al langer op blauwe borden aangegeven, Axenstrasse met N4 idemdito), al zal dat mogelijk deels nog lang kunnen gaan duren, aangezien H-nummers ook lang niet overal worden aangegeven. Opzich snap ik het idee wel. Zwitserland maakt immers al een duidelijk verschil in de kleur van de borden (groen, blauw, wit), waaraan de weggebruiker de status van de weg kan ontlenen. Op die manier kan je dan de N-nummers ook best wel op het OWN doornummeren, zodat er voor de weggebruiker continuïteit geboden wordt. Uiteindelijk zijn ook de Nationalstrassen van de derde klasse vaak beter uitgebouwd dan overige Hauptstrassen en vormen ze de belangrijkste wegverbindingen van het land.
BHJ schreef:
wo 31 mar 2021, 16:27
Dit geeft de wegbeheerder natuurlijk wel de mogelijkheid om (doorgaande) routes als de A8 over de Brünigpass, de A4 - Axenstrasse of de A9 in Wallis op een consequentere manier continu te houden zonder dat steeds een nummerwissel nodig is.
De N9 door Wallis zal uiteindelijk natuurlijk geheel autosnelweg worden, maar wat betreft de N6 is dat natuurlijk andere koek. Die loopt nu vanaf Spiez niet meer richting Zweisimmen, maar richting Kandersteg en loopt in Wallis vanaf Goppenstein verder naar Gampel-Steg. En natuurlijk de N9S vanaf Brig naar Gondo en N21 van Martigny naar de Grote St. Bernardtunnel. En de N8 over de Brünigpass zal ook wel OWN blijven, aan een tunnel met autowegstatus onder de Brünigpass door geloof ik nog niet zo.

MotelMioveni
dorpsstraat

Bericht door MotelMioveni » vr 02 apr 2021, 16:34

We gaan even 56 jaar terug in de tijd: Uit een video-archief wat ik eerder vanmiddag ontdekte, leid ik af dat Zwitserland in 1965 nog geen maximumsnelheid wilde invoeren op de Zwitserse autosnelwegen, want automobilisten zouden maximumsnelheden als chicanes (hier bedoeld: vrijheidsberoving) ervaren:

https://euscreen.eu/item.html?id=EUS_FE ... 31F428692B
EuScreen schreef erbij:
Richtgeschwindigkeiten auf Autobahn
Driekwart van het filmpje wordt gevuld met een journalist en een politiecommissaris. Om hun Schwytzerdütsch te kunnen verstaan moet je wel erg gevorderd zijn met Duits. Tussendoor krijg je beelden te zien van Zwitserse snelwegen in 1965, met adviessnelheden op de borden. Ik hoop dat ik de wegenliefhebbers hiermee een plezier doe.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)