[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

marcel
expressweg

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » di 06 jul 2021, 19:17

Lang geleden had ik een keer gelezen dat er een rondweg gepland was voor 2035, en ik dacht dat ze daar wel op zouden wachten voor de belangrijkste hoofdwegen een lagere snelheidsbeperking krijgen, maar die schijnt inmiddels geschrapt te zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 jul 2021, 21:32

Vinny schreef: di 06 jul 2021, 18:39 Het wordt pas vervelend als ze flitspalen gaan neerzetten.
Er staan al een paar vaste flitspalen in Winterthur en als men een Vmax van 30 km/h insteld, kan ik me goed voorstellen dat er eventueel meer bij komen en/of vaker mobiel geflitst zal worden. Men is in die regio relatief meedogenloos met snelheidscontroles.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 18 jul 2021, 15:25

Tussen Au en de A3:

Om een of andere redenen staat AU in hoofdletters
Afbeelding

ook op het bebouwde kombord
Afbeelding

maar nog vreemder is eigenlijk dat er aan de andere kant niets staat
Afbeelding
Je kunt hier dus niet zien dat je de bebouwde kom verlaat.

In Horgen stond het pad langs de spoorlijn deels onder water
Afbeelding

Afbeelding

Dit is het enige wat ik van de watersnood gezien heb.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 24 jul 2021, 17:55

Omleiding Chiasso via A4, A3 en A13:
Afbeelding

Zie het verschil hiermee:
Afbeelding

Deze is blijkbaar kapot
Afbeelding

Hier ontbreekt het filesymbool - zo lijkt het net alsof je over 10 km moet afslaan
Afbeelding

Toen ik mijn oude foto's bekeek kwam ik nog deze tegen met 7 borden naast elkaar

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 jul 2021, 19:22

Vanwege het intensieve verkeer op autosnelwegen met 2x2 rijstroken (vooral A1 en A2) is er tegenwoordig bijna geen wegwerkzaamheden meer mogelijk waarbij er sprake is van een vermindering van het aantal rijstroken. Pas na 23 uur kan er eigenlijk een rijstrookafzetting worden ingezet, daardoor zijn nachtwerkzaamheden steeds lastiger omdat het elke dag opnieuw opbouwen van verkeersmaatregelen teveel tijd kost.

De oplossing: de 'ASTRA-Bridge'. De wegbeheerder ASTRA heeft voor 20 miljoen franken een tijdelijke brugconstructie gekocht als pilotproject, waarbij er een 240 meter lange brug met 2 rijstroken en 60 km/h over de baustelle komt, waarna er dan over 100 meter daadwerkelijk gewerkt kan worden op 5,2 meter breed en 3,1 meter hoog. In 2022 wil men dit voor het eerst gaan testen.

https://www.admin.ch/gov/de/start/dokum ... 84524.html

In Nederland is hier volgens mij ook wel eens mee getest maar dat was niet zo'n succes meen ik. Het is niet herhaald voor zover ik weet. Het is te laag om eronder te asfalteren dus dit soort oplossingen zijn denk ik vooral geschikt voor het vervangen van voegovergangen en wellicht de sanering van brugdekken.

Het Zwitserse snelwegennet heeft ook geen structuur dat verkeer makkelijk omgeleid kan worden zoals in Nederland. Dat betekent dat in de meeste gevallen bij wegafsluitingen het verkeer door veel bebouwde kommen moet want het onderliggend wegennet van Zwitserland is veelal niet hoogwaardig uitgebouwd. Een weekendafsluiting is daardoor ook niet zo goed mogelijk zoals in Nederland.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 jul 2021, 20:51

Ik meen dat ik in Zwitserland al eens eerder zoiets heb gezien, in ieder geval wel iets met een tijdelijke brug op een plek waar er normaal niet eentje is. Ging vrij steil omhoog, was kort, en was nogal opvallend. Als ik het mij goed herinner was het op de A2 bij Dagmersellen in de buurt, een jaar of zes geleden.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 26 jul 2021, 20:53

Die heb ik een paar maanden terug nog op de A9 bij Lutry gezien. Daar was wel een Vmax van 60 ingesteld.

Ik vind het wel opvallend dat het onderliggende wegennet in Zwitserland zo onderontwikkeld is. Veel snelwegen zijn daar toch een stuk recenter dan in Nederland.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » di 27 jul 2021, 19:54

Coen Tunnel schreef: ma 26 jul 2021, 20:51 Ik meen dat ik in Zwitserland al eens eerder zoiets heb gezien, in ieder geval wel iets met een tijdelijke brug op een plek waar er normaal niet eentje is. Ging vrij steil omhoog, was kort, en was nogal opvallend. Als ik het mij goed herinner was het op de A2 bij Dagmersellen in de buurt, een jaar of zes geleden.
Ik ken het van de A3 bij Rheinfelden (2013)
Afbeelding

Het nieuwe is blijkbaar dat ze zoiets veel groter gaan maken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 27 jul 2021, 21:41

^^ Ja, zo'n ding inderdaad! :top:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 jul 2021, 21:42

De ASTRA-Brücke is wel een stukje hoger, met 3,1 meter werkruimte onder de brug, dat betekent dat je dan zo'n 3,5 meter boven normaal rijdt.

SRF heeft ook een artikel erover gemaakt: https://www.srf.ch/news/schweiz/bau-sta ... ird-gebaut

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 27 jul 2021, 21:46

Leest Duitsland mee?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 jul 2021, 21:49

Chrysa schreef: ma 26 jul 2021, 20:53Ik vind het wel opvallend dat het onderliggende wegennet in Zwitserland zo onderontwikkeld is. Veel snelwegen zijn daar toch een stuk recenter dan in Nederland.
De belangrijke corridors zijn veelal wel vrij vroeg ontwikkeld, de A1 was in 1974 al doorgaand te berijden tussen Bern en St. Gallen. Maar Zwitserland had ook tot in de jaren '90 nog ontbrekende schakels op belangrijke corridors, zoals de A3 tussen Basel en Zürich. En pas nog later kwam die bypass van Zürich.

Mijn indruk is dat in Zwitserland vanaf de late jaren '70 een weerstand ontstond tegen automobiliteit, dit mocht steeds minder gefaciliteerd worden en later kwam die Alpen-Initiative erbij. Maar er zit nogal een groot verschil met tussen wat beleidsmatig het doel is en wat de bevolking doet (= autorijden). Zwitserland wordt vaak gezien als het walhalla van openbaar vervoer maar kennelijk 'vergeten' is dat verreweg het meeste verkeer in Zwitserland ook gewoon per auto gaat. En dat uit zich bijvoorbeeld in het geringe aantal werkbare uren voor rijstrookafzettingen op hoofdassen.

Als de A1 tussen Bern en Zürich integraal 2x3 rijstroken had gekend dan hadden ze ook wel het onderhoud makkelijker kunnen doen. Als ze nu een rijstrook afzetten dan heb je er maar één over en dan krijg je direct forse congestie behalve echt in de nacht. Als er 2x3 rijstroken lagen kan je 1 rijstrook afzetten en zolang je buiten de spits werkt zal de hinder relatief meevallen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 27 jul 2021, 21:50

Chris schreef: di 27 jul 2021, 21:49 De belangrijke corridors zijn veelal wel vrij vroeg ontwikkeld, de A1 was in 1974 al doorgaand te berijden tussen Bern en St. Gallen. Maar Zwitserland had ook tot in de jaren '90 nog ontbrekende schakels op belangrijke corridors, zoals de A3 tussen Basel en Zürich. En pas nog later kwam die bypass van Zürich.

Mijn indruk is dat in Zwitserland vanaf de late jaren '70 een weerstand ontstond tegen automobiliteit, dit mocht steeds minder gefaciliteerd worden en later kwam die Alpen-Initiative erbij. Maar er zit nogal een groot verschil met tussen wat beleidsmatig het doel is en wat de bevolking doet (= autorijden). Zwitserland wordt vaak gezien als het walhalla van openbaar vervoer maar kennelijk 'vergeten' is dat verreweg het meeste verkeer in Zwitserland ook gewoon per auto gaat.
Dat is nagenoeg identiek aan Nederland :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 27 jul 2021, 22:21

Alleen zijn hier nu wel fatsoenlijke stukken met 2x3+ rijstroken.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 27 jul 2021, 22:57

Chris schreef: di 27 jul 2021, 21:49 Zwitserland wordt vaak gezien als het walhalla van openbaar vervoer maar kennelijk 'vergeten' is dat verreweg het meeste verkeer in Zwitserland ook gewoon per auto gaat.
Dat is niet helemaal eerlijk wat je nu zegt. In Zwitserland rijden de meesten auto, net als in de rest van Europa, dat klopt. Maar, het aanbod van openbaar vervoer is wel veruit het beste van Europa, en de modal split is dan ook relatief meer in het voordeel van het OV. In Nederland is de modal split 75,8% auto, 10,9% OV en 7.2% fiets. In Zwitserland is dat 65% auto, 28% OV en 6% fiets/lopen. Ook groeit het percentage OV-kilometers in Zwitserland, waar dat in Nederland tussen 2007 en 2015 hetzelfde is gebleven. Wat dat betreft doen ze daar wel iets goed. Nu nog die exorbitante ticketprijzen van de SBB omlaag halen, en dan wordt het OV nog aantrekkelijk voor dagjesmensen ook.

Neemt natuurlijk niet weg dat het totale aantal reizen is toegenomen, en het aandeel auto's in absolute aantallen niet minder wordt, maar het beleid lijkt geen complete onzin te zijn.

(NL Cijfers van de wegenwiki, bron voor CH cijfers: PDF)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 jul 2021, 23:10

De modal split in afgelegde personenkilometers is 75% per auto (zie abbildung #4). Dat is dus verreweg de grootste modaliteit in Zwitserland en ook vergelijkbaar met Nederland. Ik zie zo niet wat daar niet eerlijk aan zou zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 jul 2021, 0:40

Ik snap het onderscheid tussen de tweede Abbildung 1 en Abbildung 4 niet?

Hoe dan ook: als je kijkt naar de vergelijking tussen Zwitserland en Nederland, heeft Zwitserland natuurlijk een enorme anti-transit-verkeer dynamiek gehad. Verzet sterk gedreven door overlast in bergachtiger streken en het idee dat je dat toch beter per spoor kon doen, maar dan dus ook meteen vertaald in een wens om dan maar ook niet te investeren op de belangrijkere corridors van het Mittelland. Nu laten de statistieken mooi zien dat het spoor op die corridors wel vrij sterk staat (er wordt gesproken over een gouden driehoek), maar met alles 2x2 daar blijft het krap.

Uiteindelijk was Zwitserland best laat met snelwegen bouwen in mijn optiek. Ja, in 1974 lag er een hoofd-net tussen de voornaamste steden in het Mittelland (met gaten/beperkingen, maar toch), maar daarmee begon men toch echt pas een beetje met bouwen in de eerste helft van de jaren '60. En dat is laat wanneer je het vergelijkt met andere West-Europese landen. Uitgezonderd Frankrijk en Spanje, maar juist die hebben een vrij hoogwaardig OWN omdat men eerst nog inzette op enkelbaans wegen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 28 jul 2021, 1:32

Pino schreef: wo 28 jul 2021, 0:40 Ik snap het onderscheid tussen de tweede Abbildung 1 en Abbildung 4 niet?
Ik nu eerlijk gezegd ook niet. Ik keek naar die Abbilding 1. Chris kijkt naar 4. Het verschil is me nu niet duidelijk, net als wie gelijk heeft.

Verder vind ik zelfs de jaartallen die jij noemt nog vroeg. Zwitserland heeft nog steeds meerdere missing links: A5 Neuchâtel - Biel, A9 in Wallis, A8 ten oosten van Interlaken, en de A1 tussen Lausanne en Bern is ook pas na 2000 opengesteld. Op zulke schaal kom je ze in Nederland of België niet veel tegen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 28 jul 2021, 7:52

OV lijkt me in dichtbevolkte dalen en dunbevolkte hoogten sowieso efficiënter. Van oudsher is er veel mobiliteit in de lengte van een dal en weinig uitwisseling tussen dalen onderling, behoudens een pas hier en daar. Je hebt dan vrij sterke mobiliteitcorridors door de dalen en die laten zich efficiënt bedienen door OV.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Sondermaut
dorpsstraat

Bericht door Sondermaut » wo 28 jul 2021, 9:49

Er zit in Zwitserland een enorme ruis in de modal split die door het dichte spoorwegennet wordt veroorzaakt. In Zwitserland zijn er veel kleine spoorlijntjes die naar gebieden gaan die met de auto zeer moeilijk of zelfs niet bereikbaar zijn. Denk dan aan de talloze bergbaantjes en bijvoorbeeld de dorpen Mürren, Wengen en Zermatt waar autoverkeer verboden is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 jul 2021, 10:14

Pino schreef: wo 28 jul 2021, 0:40Ik snap het onderscheid tussen de tweede Abbildung 1 en Abbildung 4 niet?
In die eerste worden volgens mij reizigerskilometers in het OV met voertuigkilometers vergeleken. Dat zie je wel vaker, maar dat is geen correcte vergelijking. Een auto heeft gemiddeld 1,2 of 1,3 personen aan boord. Dat klinkt weinig, maar in personenkilometers maakt dat dus 20 - 30% verschil.

Eurostat komt met personenkilometers ook uit op ongeveer 75%:
Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 jul 2021, 10:17

^^ Als dat Eurostat-overzicht een goede vergelijking is ("appels met appels"), is de Zwitserse modal split toch wel significant méér trein dan Nederland. En heel veel andere landen.
Sondermaut schreef: wo 28 jul 2021, 9:49 Er zit in Zwitserland een enorme ruis in de modal split die door het dichte spoorwegennet wordt veroorzaakt. In Zwitserland zijn er veel kleine spoorlijntjes die naar gebieden gaan die met de auto zeer moeilijk of zelfs niet bereikbaar zijn. Denk dan aan de talloze bergbaantjes en bijvoorbeeld de dorpen Mürren, Wengen en Zermatt waar autoverkeer verboden is.
Is dat nou zo? De grote meerderheid van de verplaatsingen vindt toch in verstedelijkt gebied plaats, en die paar kilometer tussen Täsch en Zermatt verstoren ook de split per kilometer niet.

Sondermaut
dorpsstraat

Bericht door Sondermaut » wo 28 jul 2021, 10:51

In verstedelijkt gebied zal de modal split uiteraard iets anders in elkaar steken. In landelijker gebied komt het met name in het recreatieve verkeer voor dat de genoemde bergbaantjes het primaire doel zijn van een uitstapje. In combinatie met regionale voordeelpassen voor toeristen hebben de bergbaantjes meer invloed op de modal split dan je denkt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 jul 2021, 10:59

^^ Toeristen pakken overal vaker het OV, om de simpele reden dat velen niet met de auto komen. Of, als ze al met de auto aankomen, het niet echt in een rondzwerf-dagschema past (van bijvoorbeeld een stedentrip) om je auto steeds maar mee te slepen. Misschien heeft dit nog invloed als je op het niveau van een zwaar toeristisch gebied als Wallis kijkt (dubbel omdat veel mensen daar in hun eigen dorp werken en minder in de stad verderop), maar op landelijk niveau zou ik zo vlug geen significante impact verwachten. En wat er aan landelijke impact is, laat zich dan vergelijken met andere landen die wel het een en ander aan buitenlandse bezoekers krijgen. Maar wellicht ben ik hopeloos naïef.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 28 jul 2021, 13:40

Mijn indruk is toch wel dat treinstations in Zwitserland een stuk drukker zijn. Zürich is in inwoneraantal vergelijkbaar met Rotterdam, maar Zürich HB is wel een station van wereldformaat terwijl Rotterdam een station heeft dat vergelijkbaar is met dat van een gemiddelde provinciehoofdstad.

Ik denk dat vooral het voorstadsnet is dat het verschil maakt. De meeste buitenwijken en voorsteden zijn prima ontsloten met de S-bahn. In Nederland ben je dan al snel aangewezen op de auto.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 28 jul 2021, 13:42

Ik weet niet in welk Rotterdam jij bent geweest, maar Rotterdam heeft zijn eigen spoorwegkathedraal. Ruim opgezet, veel voorzieningen en alle modaliteiten op korte afstand.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 28 jul 2021, 13:45

Geen ondergronds winkelcentrum en ongeveer de helft van het aantal sporen van Zürich. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sondermaut
dorpsstraat

Bericht door Sondermaut » wo 28 jul 2021, 13:47

Een en ander ligt ook aan de definitie van het begrip trein. Naast de tandradbanen heeft Zwitserland, ook in steden zoals Zürich en Luzern, veel funiculaires. Of die ook meetellen onder de rezigerskilometers per trein maakt wel een substantieel verschil, al lijkt het op het eerste gezicht niet veel. Ik zie ook dat tram niet expliciet een eigen categorie vormt. Het zou best kunnen dat de Zwitserse tramnetten ook onder de rezigerskilometers per trein vallen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 jul 2021, 13:47

Vinny schreef: wo 28 jul 2021, 13:45 Geen ondergronds winkelcentrum en ongeveer de helft van het aantal sporen van Zürich. :dyn_hyp:
Het feit dat Zürich HB (grotendeels) een kopstation is, is natuurlijk ook een recept voor een kathedraal. Maar helaas ook voor inefficiënt ruimtegebruik. Dus da’s nou niet echt een vergelijking. Ik begrijp desalniettemin dat Zürich HB echt een enorm aantal reizigers verwerkt.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 28 jul 2021, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 jul 2021, 13:51

Zürich is een kopstation, Rotterdam niet. Kopstations hebben bijna altijd meer sporen.

Maar het ging om de constatering dat ook in Zwitserland verreweg het meeste verkeer gewoon per auto gaat zoals in de rest van Europa, ondanks het imago van een OV-walhalla. Dat imago is misschien niet onterecht gezien het uitgebreide netwerk, maar dat laat onverlet dat het overgrote deel van het verkeer per auto is en blijft. De modal split gemeten naar personenkilometers is sinds 2005 al min of meer hetzelfde ondanks dat er enorme investeringen in het OV zijn en worden gedaan. Op een gegeven moment is er wel een maximum potentieel voor modal shift bereikt, in Nederland zie je dat ook, de aandelen fiets, auto en OV zijn al decennia globaal hetzelfde.