[S 8] / [S61] Via Baltica: Warszawa - Budzisko (LT)

Moderator: Moderatoren

Frank_NL
stadsweg

[S 8] / [S61] Via Baltica: Warszawa - Budzisko (LT)

Bericht door Frank_NL » di 02 aug 2005, 18:49

Via Baltica - expressway threatening wilderness, take action now !

Afbeelding

red line - Bialystok route
green line - Lomza route
green fields - areas proposed for Natura 2000 sites
yellow fields - national parks

Via Baltica is planned to connect Helsinki with Warsaw. Polish government promotes the route via the city of Bialystok through the most valuable areas proposed for Natura 2000 sites and protected under Polish law as well as international conventions in Podlasie region of Poland:

Augustowska Primeval Forest with unique Rospuda river valley - an Important Bird Area (IBA) and a potential Natura 2000 site
Biebrza Valley - a national park, a Ramsar site, an Important Bird Area (IBA) and a potential Natura 2000 site
Knyszynska Primeval Forest - a forest landscape park, an Important Bird Area and a potential Natura 2000 site
and in close proximity to the Narew National Park - an Important Bird Area (IBA) and potential Natura 2000 site.

Sign petition now to help reject the route through Bialystok in favour of the route through Lomza - not so destructive for the environment:

http://www.darzbor.v24.pl/vb/index.php

Thank you

Help for signing the petition:

Podpisz petycje - Sign the petition
Imie i nazwisko - First Name and Last Name (full name !)
Miejscowosc .... - City, Area, Country
Strona domowa - Homesite
PESEL - ID Number (Passport, Driver License etc)
Komentarz - Comments

Mijn toevoeging:
De langere route via Bialystok, die nu de voorkeur heeft van de Poolse overheid, voert door of direct langs de Nationale Parken Biebrza, Narew en Wigry. Bovendien voert de route door het Augustow-woud, het Knyszyn-woud en het ongeschonden, maar formeel onbeschermde dal van de Rospuda-rivier.

De alternatieve route via Lomza (en eventueel Elk), waarvoor U hier uw voorkeur kan tekenen, ontziet deze natuurparken geheel.

Wellicht is de gedeeltelijke vernietiging van het natuurlijke beekdal van de Rospuda, waar ik drie dagen heb gespendeerd om er van onder andere Kraanvogels, Elanden en twintig soorten orchideeen te genieten, het meest verwonderlijke onderdeel van de route via Bialystok. Het gaat hier om een uiterst oorspronkelijk natuurgebied. De impact van de doorsnijding van het Biebrza Nationaal Park is wellicht relatief gering, omdat deze voorzien is op het deel waar het park het smalst is (ongeveer een kilometer) en de expresweg wordt aangelegd op de plaats waar nu (reeds) hoofdweg 8 van Bialystok naar Augustow ligt.

Afbeelding

De bovenstaande luchtfoto laat duidelijk zien waar de route over Bialystok doorheen voert: dwars door het Rospudabeekdal, met haar kwetsbare beekbegeleidende laagveenmoerassen (hydrologisch gezien zeer kwetsbaar voor wegenbouwkundige ingrepen), bij Szczeberka, of de route via Lomza, die bij Augustow naar het westen afbuigt en het kwetsbare deel van Rospuda-dal geheel ontziet. Rechtsonder ligt Augustow. De huidige weg 8, waaraan bij de variant via Lomza niets hoeft te veranderen, voert tussen de meren en het bos door richting Suwalki. Augustow wordt met de alternatieve weg over Lomza voldoende ontzien van het internationaal doorgaande verkeer, zodat de verkeersproblematiek in het stadje sterk kan verminderen.

Met vriendelijke groet

Frank Verhart
Bosbouwkundig ingenieur

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 02 aug 2005, 19:42

Frank, ik snap het kaartje niet helemaal, is het de bedoeling om de '8' te verbreden? Of is de rode lijn juist het door de Poolse regering gewenste tracé; en zijn de groene lijnen de varianten?

Ik denk dat ik zelf voor het opwaarderen van de N 677 en de N 61 ben. Variant B lijkt me dan de voorkeur te hebben, alleen ik snap die rare kronkel bij Biebrzanski niet... :?

Verder ben ik het met het gestelde wel min of meer eens. Een doorsnijding van een waardevol natuurgebied hoort niet te kunnen, zeker als er een veel beter alternatief voor handen is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 02 aug 2005, 20:00

De route over Lomza is uit oogpunt van internationaal netwerk te prefereren. Ik denk dat de Polen echter de route via Bialystok verkiezen om te zorgen dat laatstgenoemde stad economisch zal profiteren van de ligging aan een internationale route - de werkgelegenheid in die regio is namelijk niet bijster groot, zoals je wellicht gemerkt zult hebben.

Enfin, het is aan de Polen zelf om te beslissen.

Als de Kaliningrad oblast overigens geen Russische maffia-exclave was geweest, maar deel van Litouwen, dan was de keuze volgens mij veel eenvoudiger geweest voor de Via Baltica. In de vorm van de koppeling van de in aanleg zijnde A1 met de reeds aanwezige D22.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » di 02 aug 2005, 20:27

de werkgelegenheid in die regio is namelijk niet bijster groot, zoals je wellicht gemerkt zult hebben.
Men is er inderdaad wat minder opgefokt dan in de regio's met minder dan 10% werkeloosheid.......

Vanuit ecologisch opzicht is het van groot belang dat het (in ieder geval) niet het Bialystok-alternatief wordt (de rode lijn). De B-variant van de Lomza-route is dan te preferen boven de A-variant, waarmee ook de geluidseffecten van de expresweg uit het Rospuda-beekdal kunnen worden geweerd.

Afbeelding

De variant via Bialystok doorsnijdt meerdere natuurparken, die deel uit zullen maken van het Natura 2000-netwerk. Aspect van het Biebrza-moerasgebied, het grootste laaglandmoeras van Polen en de Europese Unie, nabij rijksweg 8. Bij uitvoering van de Bialystok-variant zou hier een 2x2 expressweg worden aangelegd en wordt het leefgebied van onder meer Eland, Wolf, Lynx, Bever, Otter en Zeearend sterk aangetast.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 03 aug 2005, 14:52

Mooie foto!

Frank_NL
stadsweg

[PL] Via Baltica: Road to ruin for Polish wildlife

Bericht door Frank_NL » di 10 okt 2006, 23:03

Road to ruin for Polish wildlife

http://www.viabalticainfo.org/spip.php?rubrique2

Proposed road construction in Poland threatens to destroy valuable wildlife and habitats protected under European law. The developments form part of the Helsinki to Warsaw international transport corridor called “Via Baltica”.

Afbeelding
© N. Selva. Elks are on the way of proposed Via Baltica expressway

More than 150,000 people in Poland have already signed a petition against the road construction, but now campaigners are calling for more people to express their concern through an e-petition.

OTOP, the Polish partner of BirdLife International, WWF Poland and the CEE Bankwatch Network are asking the Polish government to stop work immediately on four projects and await the results of a Strategic Environmental Assessment. “We understand the need for upgrading the road system, but we object to these decisions being taken without proper environmental evaluation. There are some very precious areas at risk, and a full appraisal should identify a less damaging route for Via Baltica,” said Malgorzata Znaniecka, OTOP’s Important Bird Area (IBA) Officer.

The current road development proposals cut through Augustow and Knyszyn Primeval Forests, the Biebrza Marshes National Park and skirt Narew River National Park. All four are recognised as IBAs by BirdLife and are Special Protected Areas (SPA) under the Birds Directive and proposed as Sites of Community Interest (SCI) under the Habitats Directive—Europe’s strongest laws for the protection of natural environments.

The sites host a magnificent array of threatened wildlife, including wolf, lynx and Lesser-spotted and White-tailed Eagles Aquila pomarina and Haliaeetus albicilla. Biebrza Marshes is the most important breeding site in Europe for two globally-threatened bird species; Aquatic Warbler Acrocephalus paludicola and Greater Spotted Eagle Aquila clanga. “Developing roadways through the centre of this pristine environment is nothing short of a crime,” said Anna Roggenbuck, Polish National Coordinator of CEE Bankwatch Network.

“The Polish government has said it intends to begin work on the Augustow city bypass by the end of 2006, which will begin with the logging of primeval forest for access roads. Construction sites will cause habitat loss and fragmentation, as well as the obvious impacts of noise, water and air pollution, and the heightened risk of future road collisions with animals. If the Strategic Environmental Assessment results are soon going to show the best alternative route, why not wait?”

The web petition is posted at: http://www.viabalticainfo.org/en/petition and the signatures will be presented to the Polish government on 16 November 2006.

Polish Minister of Environment breaks national and EU law with death sentence for pristine Polish wetlands

17.07.2006 In a move which environmentalists believe violates both national and European Union environmental legislation, Poland’s Minister of the Environment Jan Szyszko announced the routing of the EUR 72 million Augustow city bypass, a part of the S-8 expressway in north-east Poland, through the wetlands of Rospuda Valley.

Rospuda Valley in the Augustow Primeval Forest is a priceless part of the European Natura 2000 Network, and serves as a refuge for a number of extremely rare species of animals, some on the brink of extinction, and plants as well habitats. International environmental organisations OTOP - Polish Society for the Protection of Birds (the Polish partner of Birdlife International), CEE Bankwatch Network and WWF reacted with dismay to the minister’s decision, asserting also that the new route will in no way provide a solution for transit lorries drivng through the centre of Augustow Spa.

Robert Cyglicki, of CEE Bankwatch Network which monitors the provision of public EU money across central and eastern Europe, said: "Politics has got the better of common sense in this decision. The Minister of Environment has caved into pressure from the roadmen and politicians who are looking forward to the forthcoming local elections. The environmental and financial analysis for this bypass explicitly showed that just a minor correction of the Augustow bypass route would avoid impacting Rospuda Valley. The optimal variant has been completely ignored by the ministry."

The Augustow bypass lies within the so-called "Bialystok option" of the First Trans-European Transport Corridor "Via Baltica". The corridor can potentially be co-financed by the European Union. However, the route of the bypass now contravenes EU environmental legislation. The European Commission is currently investigating this case under its infringement procedure. Polish campaigners maintain that the Polish authorities cannot rely on EU financial support for the Augustow bypass while at the same time violating EU directives on the protection of nature valuable sites.

Majka Wisniewska, of WWF Poland, said: "We have worked hard to show that the interests of people and nature, including lorries drivers and local communities, are reconcilable. We elaborated and analysed an alternative route for the Augustow bypass, we initiated a Strategic Environmental Assessment of the First Trans-European Transport Corridor and finally commissioned an analysis of traffic safety in the Podlasie Region with specific proposals on how to improve the safety of road users. Now we can only appeal to the law courts."

The organisations also have serious concerns that this controversial decision from the Ministry of Environment will not guarantee the rapid construction of the desperately needed Augustow bypass due to a shortage of national budget funds and a mountain of legal problems.

Malgorzata Znaniecka, of OTOP, said: "Without European financial support this investment could drag on for ages, causing irreversible damage to people and unique habitats. Moreover, financial fines from the European Commission for non-compliance with European environmental principles are also feasible. It is unbelievable that by ignoring the routing correction in favour of people and the environment, with this decision the Minister has effectively ruled out the chance for EU support and the speedy construction of the bypass."

Controversial routing of Via Baltica

CEE Bankwatch Network, along with WWF Poland and the Polish Society for Protection of Birds (Birdlife Poland), is concerned by the possible negative environmental impact of the development of expressways in north-east Poland, in violation of both Polish and EU legislation. The most controversial and harmful for nature is the S-8 expressway, which is already under construction as part of the “Via Baltica” corridor.

Via Baltica is the name of the pan-European transport corridor from Helsinki to Warsaw, and the expressway is a priority for realising the vision of a seamless transportation network stretching across Europe from Portugal to Finland via Poland – the so-called Trans-European Network for Transportation.

Afbeelding
A potential parking place mapped out already in the Rospuda Valley. Photo: A. Bohdan

The current road number 8 is being gradually upgraded to a higher standard and will eventually become an expressway. The trouble is that there are well advanced plans for the construction of new sections of the S8 expressway that will increase traffic flows and cause unnecessary and irreversible damage to five extremely valuable sites for the conservation of birds, other animals, plants and habitats – indeed these are Special Protection Areas which may become Special Areas of Conservation as part of the EU’s Natura 2000 network.

The project promoter, the Polish General Directorate for Public Roads and Motorways, has already received financial support from the World Bank for upgrade works on the S8 road section through the primeval Augustowska Forest. Other construction works may be financed by a state programme established with the aid of World Bank and European Investment Bank framework loans for rehabilitation and roads maintenance.

NGOs have commissioned plans for an alternative routing of a particularly acute section of road number 8, which would have far less environmental impact and would cost less money. Such a solution is currently being ignored, although the General Directorate for Public Roads and Motorways – after several months of NGO campaigning – has agreed to carry out a Strategic Environmental Assessment (SEA) as a basis for the final decision about the routing of Via Baltica. The results of the SEA are expected in November 2006.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 10 okt 2006, 23:06

Geen Via Baltica: Snelweg naar een troosteloos economisch landschap.
Dat is voor mensen onleefbaar, dus trekken ze in steeds grotere getalen weg.
Maar ja, die diersoort is niet beschermd. :roll:

Er is daar natuur in overvloed, en goede wegen moet je zoeken als een speld in een hooiberg.
Ik kan geen warme gevoelens krijgen bij weer zo'n anti-actie.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » di 10 okt 2006, 23:12

René schreef:Maar ja, die diersoort is niet beschermd.
De soort Homo sapiensL. heeft geen bescherming nodig. Hoe vaak zie ik geen dode Reeen, Dassen, Konijnen, Hazen en vogels langs de weg liggen. Nee, Rene, de mens hoeft als soort beslist niet beschermd te worden. Mijn God.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 okt 2006, 23:16

Dus.

één snelweg door een bosgebied zo groot als Nederland is verschrikkelijk? Jammer is het natuurlijk wel, maar zo jammer als het is, is het ook belangrijk.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 10 okt 2006, 23:20

Frank, je snapt de boodschap niet.

Door allerlei wetgeving moet voorkomen worden dat een of ander vreemdsoortige kevertje haar huidige habitat verliest.
Maar als mensen die daar al jaren wonen niet meer kunnen blijven in die streek, dan zal het de milieubeweging worst wezen.
Want die denkt als het om dit soort zaken gaat voornamelijk in kevertjes, en amper in mensen. Dat irriteert mij mateloos.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » di 10 okt 2006, 23:54

Rene. Ben jij een boodschapper? Die mij een boodschap over komt dragen?

Welnu. Mijn boodschap is dat het gemiddelde menselijk individu voornamelijk met zichzelf bezig is. Dit is in het algemeen niet gunstig voor natuur en milieu als althans deze termen in een breder perspectief worden geplaatst en niet slechts wordt geredeneerd dat alles in orde is zolang het individu maar overleeft. Dit doen economen namelijk bij voortduring.

Jij geeft aan dat mensen niet in een bepaalde streek kunnen blijven wonen. Dat heeft oorzaken. De milieubeweging doet haar uiterste best - onder de censuur waarin zij zich tracht te profileren - te voorkomen dat mensen ontevreden worden. Ekonomen doen uiteraard hetzelfde, maar op een geheel andere wijze. De schaduwkanten van de ekonomie worden ernstig onderbelicht en dat is dan tegelijkertijd een van de belangrijkste randvoorwaarden om het geloof in de superioriteit van de beslissende, ontwikkelende, innoverende en konsumerende mens vast te houden.

Dat de milieubescherming sec in soorten denkt is veel te kort door de bocht. Even goed zijn er talloze ekonomen die slechts aan winstmaximalisatie denken en daar rustig ieder sociaal of ethisch besef voor in de Noordzee dumpen.

Ik las hier laatst een bericht van jou waarin je schreef dat je vroeger niet het populairste jongetje van de klas was. Welnu, ik zeg chapeau dat je dat hier zo onder woorden bracht. Ik kan je vertellen dat ook ik lastige tijden heb gekend en ik geloof dat ik mede daardoor nu aardig stand kan houden in milieubewust en overwogen denken en handelen.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » wo 11 okt 2006, 0:57

Afbeelding

Anyway, het leven gaat zijn gang. Zo was ik onlangs nog van een heerlijke vegetarische maaltijd aan het genieten. Wel heel jammer dat de Appelsap uit Bunnik kwam, terwijl er in de regio ook heerlijk sap te krijgen is. Doodzone van al die vervoerkilometers, en dan heeft dus niks met beestjes te maken.

En wat een lol in de jeugdherberg. Kijk maar eens naar het filmpje dat je op dit weblog tegenkomt bij 7 oktober.

http://ploenk.blogspot.com/

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 11 okt 2006, 8:58

Frank_NL schreef:Rene. Ben jij een boodschapper? Die mij een boodschap over komt dragen?
Wie plaatst dit topic in de eerste plaats ?
Tja, dan kun je commentaar verwachten.

Wout79
polderweggetje

Bericht door Wout79 » wo 11 okt 2006, 16:11

Frank_NL schreef:Rene. Ben jij een boodschapper? Die mij een boodschap over komt dragen?
Welnu. Mijn boodschap is dat het gemiddelde menselijk individu voornamelijk met zichzelf bezig is. Dit is in het algemeen niet gunstig voor natuur en milieu als althans deze termen in een breder perspectief worden geplaatst en niet slechts wordt geredeneerd dat alles in orde is zolang het individu maar overleeft. Dit doen economen namelijk bij voortduring.

Wat economen voortdurend doen bij wegenprojecten is kijken naar kosten en baten voor de gehele economie, voor het collectief dus en niet voor het individu. In de kosten wordt ook de schade aan de natuur meegerekend. Probleem is vaak hoe die schade te waarderen (wat is de prijs van een dood vogentje? zeggen wij altijd). De meeste economen zijn bij het afwegen van kosten en baten onpartijdig en proberen met zo objectief mogelijke data te werken om tot een oordeel te komen. Maar vaak is het besluit van het wel of niet doorgaan van een infrastructuurproject afhankelijk van welke partij de sterkste lobby (grootste bek) heeft. Soms zijn dat de milieu/natuur-mensen en soms zijn dat de mobiliteits-mensen om zo het onderscheidt maar even te maken. De 'economen' waar jij op doelt, zijn de mensen die koste van het kost die weg er willen hebben.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 11 okt 2006, 16:46

Wout79 schreef:De 'economen' waar jij op doelt, zijn de mensen die koste van het kost die weg er willen hebben.
Niet zo zwart-wit. Economen maken het vaak aannemelijk dat de uitvoering van een project te verantwoorden is. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Ben je het er niet mee eens, dan hebben "de economen" het dus gedaan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 11 okt 2006, 18:55

De meeste economen zijn bij het afwegen van kosten en baten onpartijdig en proberen met zo objectief mogelijke data te werken om tot een oordeel te komen
Mis. Het maken van een kosten-baten analyse is zo subjectief als het maar zijn kan. Er liggen een behoorlijk aantal premisses aan ten grondslag die vaak politiek of maatschappelijk gemotiveerd zijn.

* persoonlijk heb ik nogal wat ervaring met Multi-criteria analyses en Kosten Batenanalyses. En geloof me: je kunt alles bewijzen wat je maar wil. Die macht heb je :P

Daar staat tegenover dat je als KBA-of MCA opsteller hoog of laag kunt springen. De politiek trekt haar eigen plan toch wel. Soms is dat om moedeloos van te worden. Het is immers prestige dat telt, niet of een bepaald project bijvoorbeeld van enig toegevoegde waarde voor de samenleving hoeft te zijn. Een sexy ding als een sneltram (light-rail) is rete-hip op het moment. Kortom elk voorstel voor zoiets kan op brede politieke steun rekenen en wordt al bij voorbaat aangelegd. :)

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » wo 11 okt 2006, 19:15

Bewaak het onderscheid tussen ekonomen en ekologen!

Dat is mijn boodschap!

Voor het overige - we kunnen onze individuele voorkeur uitspreken, maar al zijn we specialist in ons vakgebied, dan nog prevaleert de emotie en hetgeen waarmee wij ons verbonden voelen.

Het objectief bepalen van wat de juiste manier zou zijn in dit soort situaties is absoluut ondenkbaar en objektiviteit is ook in studiebureau's en dergelijke een waanillusie.

Ik kan alleen maar zeggen dat het bloed uit mijn hart stroomt als ik bepaalde ideeen verneem. Je kan roepen dat dat pure emotie is, maar ik weet (toevallig) dat het daar stil, schoon en ongerept is. Ik heb dat ervaren en beleefd en ik kom daar graag weer, omdat we er hier zo'n bende van maken.

"Alles Van Waarde Is Weerloos."
Lucebert

"Als ik die foto's zie (en terug denk aan ons dagje in het Rospudadal) word ik echt boos en teneergeslagen als ik denk dat daar die snelweg doorheen geplempt zou worden. Dus van harte ondertekend."
Max Verhart

"En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg."
C.S. Crone

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » wo 11 okt 2006, 19:18

Vinny schreef:Een sexy ding als een sneltram (light-rail) is rete-hip op het moment. Kortom elk voorstel voor zoiets kan op brede politieke steun rekenen en wordt al bij voorbaat aangelegd. :)
Maar een snelle railverbinding had er al heel lang moeten liggen tussen de vier grote steden! Dan hoefden we niet dagelijks met miljoenen te parkeren op de snelweg!

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » wo 11 okt 2006, 19:21

René schreef:
Wout79 schreef:De 'economen' waar jij op doelt, zijn de mensen die koste van het kost die weg er willen hebben.
Niet zo zwart-wit. Economen maken het vaak aannemelijk dat de uitvoering van een project te verantwoorden is. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Ben je het er niet mee eens, dan hebben "de economen" het dus gedaan.
Neen.

De mensheid heeft het dan gedaan! Mensen zoals jij en ik. Ja, ook de felste tegenstander is dan schuldig, omdat we allemaal verantwoordelijk zijn.

Wout79
polderweggetje

Bericht door Wout79 » do 12 okt 2006, 15:04

Vinny schreef:
* persoonlijk heb ik nogal wat ervaring met Multi-criteria analyses en Kosten Batenanalyses. En geloof me: je kunt alles bewijzen wat je maar wil. Die macht heb je :P
Die macht heb je inderdaad. Maar maak je daar ook gebruik van? Ik heb zelf geen ervaring met het uitvoeren van KBA's of MCA, maar collega's van mij wel. Van hen weet ik dat ze het liefst willen werken met gegevens die niet-gekleurd zijn, dus niet afkomstig van een partijdige bron en als het niet anders kan dan zijn ze heel kritisch.
Vinny schreef:
Daar staat tegenover dat je als KBA-of MCA opsteller hoog of laag kunt springen. De politiek trekt haar eigen plan toch wel. Soms is dat om moedeloos van te worden. Het is immers prestige dat telt, niet of een bepaald project bijvoorbeeld van enig toegevoegde waarde voor de samenleving hoeft te zijn. Een sexy ding als een sneltram (light-rail) is rete-hip op het moment. Kortom elk voorstel voor zoiets kan op brede politieke steun rekenen en wordt al bij voorbaat aangelegd. :)
Volledig mee eens. Neem nou de Betuweroute, had er nooit moeten komen, maar ja, prestige he... Of rekeningrijden, dat had er allang moeten zijn vanuit KBA oogpunt, maar ja, dat kost stemmen he.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » ma 16 okt 2006, 20:13

De Betuweroute had gewoon de meest langgerekte ecoverbinding van ons land moeten worden. Klaar als een klontje.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 16 okt 2006, 20:42

En dan dieren eroverheen laten gaan ipv treinen. :lol:

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » ma 16 okt 2006, 22:27

Absoluut. Dat is duizend keer beter dan kapitale blunders maken.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » di 06 feb 2007, 20:05

Het onderstaande bericht is vertaald door een kameraad van me in Warschau en de bron is IAR, het Poolse radiopersbureau. Publicatie 7 februari '07.
Start aanleg ringweg door Rospudadal

Ambtenaren van de Europese Commissie hebben verbaasd gereageerd op de beslissing van de regering in Warschau te beginnen met de aanleg van de ringweg rond Augustów, waarvan het trace loopt door het Rospudadal. De verbazing is extra groot omdat Brussel enkele weken geleden aangegeven heeft dat het verstrekken van de bouwvergunning in strijd is met EU-regelgeving.

De Europese Commissie ondernam toen reeds stappen tegen Polen. Brussel is zich gaan verdiepen in de controversiele plannen na protesten van ecologen. Volgens hen heeft de aanleg catastrofale gevolgen voor het plaatselijke ecosysteem. De EC stuurde een brief naar Polen waarin om opheldering gevraagd werd. Warschau zou tot 15 februari de tijd hebben om op deze brief te reageren. In tegenstelling tot een reactie heeft minister van milieu Jan Szyszko nu besloten de investering te beginnen, de waarschuwing uit Brussel duidelijk negerend. "We verwachtten dat de procedure op z'n minst stilgelegd zou worden totdat we opheldering hebben gekregen," aldus Barbara Helfferich, een van de woordvoersters van de Europese Commissie. Ze onderstreepte dat wanneer de opheldering niet bevredigend zal zijn, Brussel verdere stappen zal ondernemen tegen Polen. Uiteindelijk kan de zaak voor het EU-tribunaal belanden, wat kan leiden tot hoge boetes voor Polen.
Ik reageer met een afleving uit mijn "Geluid uit het Oerbos", dat ik een tijdje geleden, voorjaar 2002, geschreven heb over het Rospudaldal tijdens mijn stage voor het Geobotanisch Station van Bialowieza.

http://www.franknature.nl/pl/gel5.htm
Dit "Geluid" staat in het teken van de bedreiging van grote en kleine
meer dan waardevolle natuurgebieden, waaronder Rospuda en Biebrza, in
Noordoost Polen door de aanleg van de "Via Baltica". Ik begin met een
kleine sprong in de tijd.

=====
donderdag 1 augustus 2007, 11:45
=====
Ik sta op een indrukwekkend bouwwerk waar ik liever niet had gestaan, maar
wat moet moet. Van hier heb je een schitterend zicht op het dal van de
Rospuda-beek, nabij Augustow in het uiterste Noordoosten van Polen. Oud
sparrenbos, een 1 kilometer breed beekdal met levend hoogveen,
zeggenmoerassen, beverburchten en elandenfamilies, dan weer oud
sparrenbos. Enkele duizenden hectaren onbewoond gebied. Puur
natuur. Was het dat maar. Ondanks het feit dat hier veel
zeldzaamheden leven, heeft het gebied het nooit tot reservaat
gebracht. Bij eerdere bezoeken begaf ik mij werkelijk in het dal, 20 meter
lager, op de grens van de droge naaldbossen en de
natte elzenbossen. Dit genot wordt nu sterk ingeperkt. De hogere diersoort
"mens" zoekt het ook hier hogerop. Ik sta op de Via Baltica, de weg
die minstens 120 km/u mogelijk en verplicht maakt tussen Litouwen en
Warschau. Over 15 minuten wordt hij officieel geopend. Dan is het gedaan
met de schijnbaar oneindige rust. En, volgend jaar is de Biebrza aan de
beurt.

Terug naar nu.

Mijn begeleider op het onderzoeksstation telt jaarlijks de aantallen
Honingorchis in het Rospuda-beekdal. Het is de zeggekorfslak van
Polen; onooglijk klein, kenmerkend voor een grote natuurlijke variatie en
haar enig bekende groeiplaats is juist op de plek waar de onstopbare
wegenbouwer een brug door het hoogveen (!) heeft gepland. Eigenlijk is er
maar een scenario; die weg komt er en ja hoor, de ongestoorde waterstromen
worden onomkeerbaar aangetast. Dat de soort internationaal bedreigd en
beschermd is maakt niet uit. Enkele plantjes redden het nog tien jaar...

Ik en mijn begeleider vragen ons hardop af hoeveel "natuur" er vernietigd
moet worden voordat de Polen vraagtekens gaan zetten bij de zin
ervan. Zoveel als in Nederland? Dan kunnen ze hier nog even vooruit.

=====
Terug naar het 'oerbos'
=====

Het bos wordt ook bezocht door Nederlanders. Velen hebben een chronische
behoefte aan natuurbos om zich heen. Voor enkele dagen was hier een groep
beroepsecologen. Een mooie gelegenheid voor mij om het een en ander over
het bos te vertellen tijdens het bezoek per paard en wagen aan het
'oerbos'. Het begon spectaculair. Een schreeuwarend besloot te gaan landen
bovenop een prooi in het veld, 100 meter verder. Allerhande grapjes. 'The
eagle has landed!'. Het bleef spectaculair, maar voor nu even genoeg...

Oh ja, voor ik het vergeet. Het geluid. Gisteren hoorde Wojciech 's avonds
een roerdomp in de verte. Dus ik erheen, want een roerdomp hoor ik niet
elke dag. Ik loop om het paleispark en luister. Niets, behalve
kwartelkoningen en -koninginnen. Ik luister. Nu komt het geluid weer van
de andere kant. Het komt dus uit het park. Ik stap het park in. Dat het
geen roerdomp kan zijn is wel zeker. Op een bepaald moment komt het geluid
van boven. Aha, definitly een velduil.

Groeten,

Frank Verhart

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 06 feb 2007, 20:37

Polen heeft dus nog 9 dagen om een brief te sturen naar Brussel waarin staat dat men het milieubelang heeft afgewogen tegen andere belangen, en vervolgens direct na het nemen van een besluit met de uitvoering is gestart.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 10 feb 2007, 12:11

:lol: Weer een typische Frank_NL <> René discussie. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » do 22 feb 2007, 18:52

Er zijn allerlei zeer actuele ontwikkelingen rond de verderfelijke aanleg van de westelijke ring rond Augustow; alleen de bypass over Lomza is uit ecologisch oogpunt uit te leggen!

Jullie zijn allemaal van harte uitgenodigd hier verder te lezen:

Start aanleg ringweg door Rospudadal

Ik weiger de berichten over te nemen naar dit forum, gezien de overheersende opinie alhier en het gegeven dat het om door anderen vertaalde nieuwsberichten uit Polen gaat.

Reageer gerust binnen het forum waar ik hier naar verwijs en ga de discussie daar eens lekker aan.

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » do 22 feb 2007, 19:28

nou maar hopen dat ie snel klaar is, dan zijn we van al dat gezeik af..

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 22 feb 2007, 22:55

Geen wildviaducten en -tunnels zeker... :( Jammer, maar tsja, da's ook iets van de laatste jaren... in Nederland dan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » do 01 mar 2007, 19:13

EU-Commissie wil zeldzaam Pools natuurgebied redden

Bron: Belga

28/2/2007 14:46

BRUSSEL 28/02 (BELGA) = De Europese Commissie geeft de Poolse regering zeven dagen tijd om de geplande aanleg van een autoweg door een uniek natuurreservaat te staken. Zoniet zal het dagelijks bestuur van de Europese Unie het Hof van Justitie in Luxemburg verzoeken, de werkzaamheden op te schorten. De Commissie en Polen zijn sinds eind 2006 verwikkeld in een dispuut over de aanleg van een autoweg in de Rospudavallei, een natuurgebied in het noordoosten van Polen. De constructie dreigt volgens eurocommissaris voor Milieu Stavros Dimas onherstelbare schade aan te richten aan zeldzame wouden en moerassen en de habitat van bedreigde vogelsoorten. Warschau weigert echter al maanden in te binden. De nodige vergunningen zijn inmiddels afgeleverd en de projectontwikkelaars staan op het punt om de werkzaamheden aan te vatten. Volgens de Poolse regering zijn er geen betere alternatieven voorhanden om de verbindingen naar Finland te verbeteren. De compenserende maatregelen die Polen voorstelt om de schade aan de natuur te beperken, acht Dimas ontoereikend. Hij stuurde de Poolse regering woensdag een laatste waarschuwing in een lopende inbreukprocedure. (KVA).