[S 8] / [S61] Via Baltica: Warszawa - Budzisko (LT)

Moderator: Moderatoren

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 31 jul 2007, 11:48

Polen heeft (gelukkig) besloten de aanleg van de weg op te schorten. Hopelijk leidt dit uitstel ook tot afstel, en kiest men voor het alternatieve tracé dat langs ipv door het natuurgebied loopt. Zorgt net zo goed voor een betere verbinding dan de huidige.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 31 jul 2007, 14:11

Het lijkt een klein beetje op de Nederlandse A4 :lol: . Het stuk door een kwetsbaar gedeelte wordt voor bepaalde tijd opgeschort terwijl de rest gewoon wordt gebouwd.
[url=http://www.nu.nl/news/1177444/30/Polen_staakt_aanleg_van_snelweg_door_natuurgebied.html]www.nu.nl[/url], 31 juli 2007 schreef: Polen staakt aanleg van snelweg door natuurgebied
Uitgegeven: 31 juli 2007 13:27

BRUSSEL - Polen heeft de bouwwerkzaamheden voor een omstreden snelweg door beschermd natuurgebied voorlopig gestaakt. Het wil eerst de onenigheid hierover met de Europese Commissie oplossen, zei de Poolse premier dinsdag.

Polen gaat ondertussen wel gewoon door met het bouwen van andere delen van de snelweg. Uiteindelijk moet de weg van Praag via Warschau langs de Baltische staten naar Helsinki lopen (de E67).

Spoedproces

De opschorting komt een dag nadat de Commissie bekendmaakte een uniek spoedproces bij het Europese Hof van Justitie te beginnen, om te voorkomen dat Polen woensdag kilometers van de unieke Rospuda vallei zou asfalteren. "Nadat we gewonnen hebben, gaan we door met de aanleg", zei de Poolse premier hierover.

Europarlementariër Thijs Berman, die het debat over de snelweg namens het Europees Parlement volgt, toonde zich tevreden. "Beter laat dan nooit", zei de PvdA'er. Volgens hem kan de snelweg gewoon rechtstreeks tussen Warschau en Helsinki komen. Polen ontziet dan het natuurgebied, maar de "koppige" Poolse minister van Transport vertikt dat, meent Berman.

Het Europees Hof van Justitie kon nog niet precies zeggen wanneer het uitspraak zal doen. "De president van het Hof beslist woensdag of donderdag hoe de procedure eruit komt te zien", aldus een woordvoerster.

De Europese Commissie meldde dinsdag de rechtszaak bij het Hof voorlopig door te zetten. Wel liet een woordvoerster doorschemeren dat als Polen formeel meldt dat het niet in het beschermde gebied bouwt, Brussel de aanvraag bij het Hof kan intrekken.

Veenmoeras

De Rospuda vallei is een ongerept veenmoeras met zeventien bedreigde dier- en plantensoorten. Hier leven zeldzame adelaars, wolven en lynxen. Het geniet speciale status onder EU-regelgeving, hetgeen inhoudt dat lidstaten het gebied alleen mogen aantasten als daar zeer goede redenen voor zijn.

(c) ANP
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 31 jul 2007, 16:19

Het stuk door een kwetsbaar gedeelte wordt voor bepaalde tijd opgeschort terwijl de rest gewoon wordt gebouwd.
Logisch, het gaat hier om de S8, en dat is de langste snelweg van Polen. Voor dat kleine stukje tussen Augustów en Suwałki gaan ze niet de hele wegenaanleg stilleggen.
Kan Polen niet uit de EU gezet worden? Sinds de toetreding doet Polen haar uiterste best om de EU goed dwars te zitten: Het Hof negeren, de nieuwste onderhandelingen dwarsbomen (met als dieptepunt het 2e-wereldoorlog-argument), om maar te zwijgen van de gepropageerde homohaat. Turkije willen 'we' niet hebben vanwege de 'normen en waarden', maar met Polen hebben we al een paard van Troje binnengehaald.

Als Polen sch*t heeft aan het Europese hof, moet het niet in de EU zitten.
De Poolse tweelingbroers zijn BIJZONDER ontactvol, en het ontbreekt ze eigenlijk totaal aan diplomatie. Ik denk dat ze zowieso niet lang zullen standhouden, wat ik zo lees op fora is dat de weerstand binnen Polen tegen de Kaczyński's met de dag groeit.

Als ik zo lees wat de standpunten van zijn partij zijn, denk ik dat je het wel kan vergelijken met de SGP.
één en ander komt denk ik door de sterke platteland-minded Katholieken, die er nogal ouderwetse gewoontes op nahouden.

Maargoed, in Polen is het de gewoonte de zittende regering af te straffen. De vorige regering was nogal links, en nu zijn ze helemaal op rechts gaan hangen. Bij de volgende verkiezingen zal links wel weer winnen, dan weer rechts etc.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 31 jul 2007, 18:54

Mijn suggestie voor de S8:

Afbeelding

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 31 jul 2007, 19:21

Dat is ook het officieuze alternatieve voorstel. Inderdaad een veel betere route die een win-win-situatie creëert: de Via Baltica kan alsnog aangelegd worden én het Rospudadal blijft gespaard cq ondervindt veel minder hinder van een nieuwe snelweg.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » di 31 jul 2007, 19:45

En de DK8 Augustow-Suwalki wordt met de route over Raczki geheel ontlast van het transitverkeer, zodat de doorsnijding van het Woud van Augustow (waar Rospuda ook toe behoort) kan verminderen. Het is zeer gewenst om met de keuze voor de bypass over Raczki (dwz het officieuze alternatief) de huidige DK8 tussen Suwalki en Augustow te downgraden. Dit lijkt mij zelfs een bijzonder voor de hand liggende maatregel om de natuurschade op het alternatief trace te compenseren of mitigeren.

NB. Het doorsnijden van het Rospudadal heeft zoveel impact, dat dit nooit op een goede manier kan worden gecompenseerd.

Overigens zegt de natuurbeweging dat het traject van de Via Baltica niet over Bialystok moet lopen, maar over Lomza en Grajewo, want: kortere route, goedkopere aanleg en geen doorsnijding of aantasting van Nationaal Park Biebrza en Narew, Rospudadal, Knyszyn Woud en Augustow Woud!

En ~ dit is mijn toevoeging ~ geen transitverkeer vlak langs Bialystok, en een sterke ontlasting van de rijkswegen naar Bialystok, met de Via Baltica over het Lomza-trace, als de Via Baltica er dan moet komen (waar ik het NIET mee eens ben).

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 31 jul 2007, 20:09

Ik zag in het RTL nieuws dat mensen in Polen aan het protesteren waren tegen het uitstel. Zij willen al het verkeer zo snel mogelijk uit hun dorp weg hebben. Voor hun kon de aanleg niet snel genoeg gaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 31 jul 2007, 20:28

Frank_NL schreef: Overigens zegt de natuurbeweging dat het traject van de Via Baltica niet over Bialystok moet lopen, maar over Lomza en Grajewo, want: kortere route, goedkopere aanleg en geen doorsnijding of aantasting van Nationaal Park Biebrza en Narew, Rospudadal, Knyszyn Woud en Augustow Woud!

En ~ dit is mijn toevoeging ~ geen transitverkeer vlak langs Bialystok, en een sterke ontlasting van de rijkswegen naar Bialystok, met de Via Baltica over het Lomza-trace, als de Via Baltica er dan moet komen (waar ik het NIET mee eens ben).
Daar ben ik het niet zo mee eens. De route via Łomza mag dan korter zijn, maar de S8 is er niet alleen voor het transitverkeer, maar moet ook Białystok bedienen.
Nu is het misschien nog niet waanzinnig druk daar, maar moet je eens een Nederlandse stad van 370.000 inwoners voorstellen zonder een snelweg in de buurt. Dat kunnen die locale wegen nooit verwerken.

Overigens is er nog een snelweg in de planning rond Białystok; de S19, een 570km lange snelweg die van Hrodna (BY) richting Lublin en verder moet lopen. Dat zal echter nog wel jaren duren, voorlopig heeft het gedeelte ten zuiden van Białystok daar de hoogste prioriteit.

Overigens zou ik graag rond Augustów nog eens op vakantie gaan. Lijkt me een schitterende streek, en Polen is sowieso een fascinerend land.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 01 aug 2007, 9:11

Frits schreef:Ik zag in het RTL nieuws dat mensen in Polen aan het protesteren waren tegen het uitstel. Zij willen al het verkeer zo snel mogelijk uit hun dorp weg hebben. Voor hun kon de aanleg niet snel genoeg gaan.
Dat heb ik ook gezien. Maar dan zou je toch kunnen volstaan met een rondweg om de plaats heen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 01 aug 2007, 10:02

Het Rospudagebied begint zo ongeveer in het centrum van de stad. Een rondweg zou ook het Rospudagebied aantasten.

Maar Augustów is ook weer niet zo groot. Met een doorgaande S8 westelijk langs het Rospudagebied heb je al een hoop verkeer uit Augustów. Het enige verkeer over de huidige DK8 wat overblijft tussen Suwałki en Augustów zijn die van een paar dorpjes onderweg, dat kan nooit veel zijn.

Zoals Frank zegt, S8 om het Rospudagebied bouwen, en de DK8 degraderen tot een DW-weg.

Een ring is ook niet echt nodig, Augustów telt maar 30.000 inwoners.
Ik snap niet waarom de huidige regering Kaszyński de S8 per se door het Rospudagebied wil bouwen, het alternatief ten westen ervan is nog geen 10 - 15km om, dat maakt op een snelweg van 800km lengte weinig meer uit.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 02 aug 2007, 14:50

Ik ben tegen de aanleg van deze snelweg zoals die op dit moment in uitvoering is genomen. Ik heb de berichtgeving over deze snelweg de laatse dagen gevolgd en moet inderdaad bekennen dat het een prachtig en uniek natuurgebied is waar de weg doorheen wordt aangelegd.

Polen dient dan ook een ander tracé te vinden waarbij Chris' idee mij wel aanspreekt.
Donateur Vereniging Wegenforum

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » do 02 aug 2007, 20:47

Chris schreef:
Frank_NL schreef: Overigens zegt de natuurbeweging dat het traject van de Via Baltica niet over Bialystok moet lopen, maar over Lomza en Grajewo, want: kortere route, goedkopere aanleg en geen doorsnijding of aantasting van Nationaal Park Biebrza en Narew, Rospudadal, Knyszyn Woud en Augustow Woud!

Daar ben ik het niet zo mee eens. De route via Łomza mag dan korter zijn, maar de S8 is er niet alleen voor het transitverkeer, maar moet ook Białystok bedienen.
Nu is het misschien nog niet waanzinnig druk daar, maar moet je eens een Nederlandse stad van 370.000 inwoners voorstellen zonder een snelweg in de buurt. Dat kunnen die locale wegen nooit verwerken.
Ik denk dat Bialystok zo'n 300.000 inwoners heeft. Check Wikipedia: 290.000. Dit is nu nog niet het belangrijkste. Het aantal inwoners in Bialystok zal in de komende decennia wel afnemen, aangezien Polen als geheel over 50 jaar enige tientallen procenten minder inwoners heeft. Daar de bevolkingsafname in de oostelijke buurlanden van Polen nog harder gaat, lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat in het "Russische" deel van Polen de bevolkingsafname ook sterker zal zijn als in het "Europese" deel. We bouwen dan dus een snelweg langs Bialystok voor een afnemende bevolking, al zal de afname ook in de enige grote stad in Noordoost-Polen wel minder zijn dan op het platteland.

Voor mij weegt de rust in de twee Nationale Parken en twee Landschapsparken, waar het Rospuda-dal deel van uitmaakt, erg zwaar.

En ik denk dat de bereikbaarheid van Bialystok vanuit Lomza en Augustow, waar de DK8 aan zou takken op het Baltica-trace dat ik zou willen prefereren, ook sterk toeneemt, als het transitverkeer van deze delen van de DK8 af gaat. Ik weet dat de DK8 een ruim gedimensioneerde weg is, grotendeels vergelijkbaar met de DK2 tussen de grens en Nowy Tomysl (traject Berlijn-Poznan op een grotere schaal gezien). Het vrachtverkeer rijdt op deze wegen aan maximale snelheden.

Overigens zeggen de beleidsmakers dat de vakantiegangers die per auto naar Augustow gaan, dat je de DK61 over Lomza en Grajewo zou moeten nemen. Deze DK is in het beleid namelijk vooral bedoelt voor het recreatief verkeer en niet voor vrachtverkeer. Dan draai ik het liever om, laat de vrachtwagens de korte route door de meer agrarische gebieden rijden, en de toeristen over de langere route, door en langs de natuurparken... En uit informatie van het WWF (!) heb ik ook begrepen, dat het transitvrachtverkeer van Warschau naar Litouwen vroeger over de DK61 reed, maar dat men dat is gaan omleiden, omdat de weg aan herstel toe was. Daarna heeft men het zo gelaten. Of dit verhaal volledig juist is weet ik niet, maar het zou betekenen dat het transitvrachtverkeer nu dus al tien jaar langs Bialystok door het Knyszyn Woud en het Augustow Woud wordt gestuurd.

We zijn benieuwd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 02 aug 2007, 21:39

en de DK8 degraderen tot een DW-weg
Dat is een vrij kosmetische operatie vergelijkbaar met het degraderen van een N 34 (rijksweg) tot N 340 (provinciale weg) ;)

edit Chris: onderwerp gesloten, discussies afgerond. Zie A8/S8 en S61 voor de huidige planvorming.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.