[PL] Grensovergangen van Polen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Chris » ma 10 nov 2014, 16:04

De grens met Litouwen bij Budzisko (DK8). Dit is de belangrijkste grensovergang tussen Polen en Litouwen. Sinds 2007 zijn er geen grenscontroles meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kudowa-Słone 804 kilometer.
Afbeelding

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Davy » ma 10 nov 2014, 17:27

Het straalt nog wel een vleugje "oostbloksfeer" uit, vooral die lichtmasten op de eerste foto.

Folkishpeter
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 dec 2010, 22:00
Locatie: Enschede

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Folkishpeter » ma 10 nov 2014, 19:02

Wat betekend op de 1 na laatste foto op het grote verkeersbord het onderste plaatje?

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door chriskrusz » ma 10 nov 2014, 23:49

^^ 70 bij bermbommen?

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door chriskrusz » ma 10 nov 2014, 23:52

Even nazoeken (wegenwiki) doet vermoeden dat dit onverharde wegen betreft, daar geldt namelijk een Vmax van 70.

Folkishpeter
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 dec 2010, 22:00
Locatie: Enschede

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Folkishpeter » ma 10 nov 2014, 23:56

Bedankt, maar 70 km op een zandweg lijkt me nog erg hard :o .

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door chriskrusz » di 11 nov 2014, 0:35

Zand, ja, maar op een grindweg zou het wel kunnen.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Bongo » di 11 nov 2014, 10:14

Daar doen ze wat verder naar het oosten toch niet zo moeilijk over?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Chris » di 11 nov 2014, 14:23

Op goed onderhouden gravelwegen kan je tegen de 100 rijden. Alleen slijten je banden wel een stuk harder als je dat vaak doet.

Gravelwegen komen in Polen - behoudens bospaadjes - eigenlijk niet voor, behalve in sommige buitenwijken (contrast: luxe huizen en zandwegen). De Baltische staten zijn echter ex-USSR, daar was het secundaire wegennet slechter ontwikkeld dan in de rest van het voormalig oostblok. Met name in Letland zijn veel regionale wegen nog onverhard.

Ik heb wel eens een kaart van het Poolse wegennet in 1920 gezien. In het oostelijk deel (tegenwoordig Belarus en Oekraïne) waren toen praktisch geen verbeterde wegen. Asfaltwegen liepen toen nauwelijks buiten de bebouwde kommen. Volgens mij is dat ook een reden waarom in de westelijke USSR zoveel kaarsrechte wegen zijn, er waren weinig historische wegen die zijn uitgebouwd tot asfaltwegen zoals in West-Europa.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door SnarfFlevoland » di 11 nov 2014, 15:16

Chris schreef:Op goed onderhouden gravelwegen kan je tegen de 100 rijden.
Krijg je daar desondanks de bandenslijtage geen lakschade o.i.d. van? Steenslag lijkt me nogal makkelijk op gravelwegen.
Chris schreef:Gravelwegen komen in Polen - behoudens bospaadjes - eigenlijk niet voor, behalve in sommige buitenwijken (contrast: luxe huizen en zandwegen).
Heb ik in de buurt van Kraków al eens meegemaakt. Erg apart inderdaad. Heb het in Slowakije ook nog wel gezien, alhoewel daar de huizen niet echt luxe meer waren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 nov 2014, 11:42

^^ Zelfs in Nederland komt dat voor. Aan de Teenslaan in Assen staan een paar grote en dure huizen aan de rand van het bos, maar juist dat stukje weg is onverhard.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 12 nov 2014, 11:56

^^
Hmm... nu je dat zegt heb ik dat in Doornspijk en Enschede ook wel eens gezien. Vooral die laatste weg ken ik nog goed toen m'n grootouders in die buurt nog woonden. Vroeger had je ook nog wel een aantal onverharde wegen in Hulshorst, maar dat is inmiddels allemaal geasfalteerd zover ik weet. Het zijn/waren allemaal weliswaar geen gravel, maar zandwegen, maar desalniettemin wel erg interessant! :) En natuurlijk de Asselseweg tussen Kootwijk en Hoog Soeren als bekende doorgaande gravelweg in Nederland. 8-)

In Duitsland is zelfs bijna elk afgelegen boerenweggetje nog geasfalteerd. Eerlijk gezegd ben ik daar ook wel blij mee, maar het mist natuurlijk wel wat charme.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door MotelMioveni » za 13 feb 2016, 14:57

* blaast laag stof weg *

Vanaf 2007 zijn de binnengrenzen tussen de lidstaten van het Schengen-verdrag open. Toch zijn waren er tussen Polen en Litouwen slechts 3 plaatsen waar je per auto de grens kunt oversteken, namelijk

hier: https://www.google.lt/maps/@54.3089553, ... 312!8i6656
(DK 8 in Polen, E67 en A5 in Litouwen, tussen Suwałki, Polska en Kalvarija, Lietuva)

hier: https://www.google.lt/maps/@54.2696209, ... 312!8i6656
(een landweggetje tussen Puńsk in Polska/Polen en Sangrūda in Lietuva/Litouwen)

en hier: https://www.google.lt/maps/@54.163114,2 ... 312!8i6656
(DK 16 in Polen, weg 135 in Litouwen, tussen Augustów, Polska en Lazdijai, Lietuva)

Bij het drielandenpunt van Polen, Litouwen en Rusland (Kalinigrasdkaya Oblast') ligt aan de Litouwse kant het meer van Vištytis. Aan de Poolse kant loopt een weg met het nummer 651. Aan de Litouwse kant loopt weg nummer 186 vanaf Vystutis recht langs de Russische grens naar het noorden. Via Šakiai kom je over de rivier Nemunas in Jubarkas op weg nummer 141 uit, die langs Šilutė naar de havenstad Klaipėda voert.

De kortste weg tussen Gdańsk of Elbląg in Polen en Nida of Klaipėda in Litouwen zou via Kaliningrad zijn, maar het visum voor Rusland is duur en lastig te verkrijgen. Rusland is bovendien op de meeste groene kaarten doorgestreept, zodat voor de doortocht een aparte autoverzekering nodig is en dus ligt het toch meer voor de hand om om de exclave Kaliningrad heen te rijden (of er omheen te varen, maar dat past niet bij deze discussie die vooral over de landgrenzen van Polen gaat).

Ik had verwacht dat er voor het omrijdend verkeer bij Vištytis een grensovergang zou zijn, maar de enige weg die ten zuiden van Vištytis op de oever van het meer ligt (bijzonder: de Russische grens ligt op de Litouwse oever) en dus min of meer recht naar het zuiden loopt gaat niet de Poolse grens over, maar loopt 4km ten noorden van de Pools-Litouwse grens dood in Pakalniai, aan de zuidkant van het meer van Vištytis, zodat de omweg tussen Gdańsk en Klaipėda nog veel langer wordt, namelijk via Marijampole.

Ik heb een wegenatlas van Litouwen (Mažasis Lietuvos autokelių atlasas), op een schaal van 1 cm = 2 km, van de Letse uitgeverij Jāņa sēta. In die wegenatlas uit 2009 zie ik behalve de DK8 en de DK16 nog wel wat andere wegen tussen Polen en Litouwen op de kaart staan, maar dat zijn onverharde bospaden en geen geasfalteerde wegen. Volgens Jāņa sēta waren er in 2009 zelfs maar 2 geasfalteerde wegen tussen Litouwen en Polen, namelijk de DK8 en de DK16.

Ik heb tevens op de Michelinkaart van Litouwen (nummer 784, uitgave 2012, 1 cm = 3½ km) gekeken en ook daarop is Vištytis niet via een directe weg met Polen verbonden, maar het is de vraag in hoeverre je Michelin als kaartenuitgever nog serieus moet nemen, aangezien de spelfout Litouzen (Azerty-toetsenbord?) op de kaft is blijven staan. Jammer, want ooit maakte Michelin hele goede wegenkaarten. Volgens de regionale Michelinkaart 555 van Noordoost Polen (uitgave 2013, 1 cm = 3 km) zou Vištytis in Litouwen nog steeds onbereikbaar zijn vanuit Polen.

Mijn observaties deed ik vlak na aankoop van de wegentalas van Litouwen, van Jāņa sēta, maar ik schreef niet actief mee op het Wegenforum, want anders had ik mijn vraag wel eerder gesteld. Ik had natuurlijk eigenlijk willen vragen: "Waarom is er ten zuiden van Vištytis geen weg die de Poolse grens oversteekt?", maar die vraag blijkt inmiddels een beetje achterhaald: ik ontdek net op Google Maps een weggetje wat vanaf het meer van Vištytis naar het zuidoosten loopt en wel de Poolse grens passeert:

https://www.google.lt/maps/@54.3807883, ... 312!8i6656

De Litouwse weg 5144 loopt vanuit Varteliai (LT) naar de Pools-Litouwse grens. Via 2 haakse bochten en een stukje weg wat pal op de grens ligt kun je, na nog een paar keer afslaan, met een personenauto naar Wiżajny (PL) rijden, langs de Poolse weg 651. Aan de Litouwse kant is Google Streetview langs geweest, maar aan de Poolse kant niet. Volgens Jāņa sēta (©2009) is dit een grindweg en een bospad, maar de foto’s die Google Streetview in 2012 maakte, laten een asfaltweg zien, met een gewichtsbeperking tot 8 ton.

Weet iemand wanneer die weg van Vištytis via Varteliai naar Wiżajny is geasfalteerd? Zijn er meer voormalige bospaden of grindwegen tussen Litouwen en Polen die de grens oversteken en die in de laatste jaren geasfalteerd zijn? Zijn er ergens op het internet gegevens te vinden over het aantal voertuigen per dag wat de Poolse grens passeert? Is er daadwerkelijk veel vrachtverkeer tussen Gdańsk (PL) en Klaipeda (LT) wat helemaal om Kaliningradskaya Oblast’ heen rijdt? Waarom mag dat vrachtverkeer niet via Vištytis?

Weet iemand andere voorbeelden van buurlanden van Polen die lid zijn van het Schengen-verdrag, waarbij een stuk weg ontbreekt, of afgesloten is gebleven, zodat er een enorme omweg ontstaat? Veel afsluitingen zijn waarschijnlijk historisch zo gegroeid, omdat een grens nou eenmaal een onneembare hinderhis was ten tijde van het communisme. Of weet iemand voorbeelden van weggetjes vanuit Polen naar een buurland die sinds de opening van de grenzen onder het Schengen-verdrag zijn geasfalteerd of aangelegd?

Edit: kleine foutjes verbeterd...
Laatst gewijzigd door MotelMioveni op za 13 feb 2016, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door MotelMioveni » za 13 feb 2016, 15:05

Chris schreef:
"Met name in Letland zijn veel regionale wegen nog onverhard."
Mijn wegenatlas van Letland (Mazais Latvijas autoceļu atlants), ook van uitgeverij Jāņa sēta, uitgave 2011, bevestigt wat Chris zegt: ik zie veel onverharde wegen op de kaart staan. Aangezien deze discussie over de grenzen van Polen gaat, is de opmerking van Chris wel interessant, maar natuurlijk ook een beetje bezijden het onderwerp… :offtopic: ;)
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Gerhard » zo 14 feb 2016, 22:23

Sinds het in werking treden in 2003 van een verdrag uit 1997 loopt de grens niet meer langs de Litouwse oeverlijn maar meer er vanaf.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 14 feb 2016, 22:48

MotelMioveni schreef:De kortste weg tussen Gdańsk of Elbląg in Polen en Nida of Klaipėda in Litouwen zou via Kaliningrad zijn, maar het visum voor Rusland is duur en lastig te verkrijgen. Rusland is bovendien op de meeste groene kaarten doorgestreept, zodat voor de doortocht een aparte autoverzekering nodig is en dus ligt het toch meer voor de hand om om de exclave Kaliningrad heen te rijden (of er omheen te varen, maar dat past niet bij deze discussie die vooral over de landgrenzen van Polen gaat).
Een Russisch visum kan je via een reisorganisatie vrij makkelijk krijgen, zonder zelf ervoor naar de ambassade of consulaat te moeten lopen. Als je je reis optijd plant valt het qua kosten ook nog wel mee, maar goedkoop is het inderdaad niet: ca. €100 kost een toeristenvisum (double-entry) als je het 'relaxed' wilt laten regelen (incl. uitnodiging). Spoedaanvragen zijn wel flink duurder met prijzen tot de €300 als je het binnen 48 uur nodig hebt.

Verder staat op mijn groene verzekeringskaart Rusland (en Turkije) niet doorgekruist. Heb er bij het afsluiten van m'n autoverzekering totaal niet extra op gelet, maar zag het toevallig toen ik het groene papiertje thuis had. Nu dit zo het geval is kriebelt het wel eens in m'n buik om Rusland eens op te zoeken. Een visum heb je voor €100 in ieder geval probleemloos na ca. 15 werkdagen binnen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 feb 2016, 22:56

^^ Het kan nog een stuk goedkoper als je het zelf wil gaan regelen, een vriendin van mij heeft dat wel eens gedaan. Is wel meer werk omdat je dan zelf alles naar de ambassade of het consulaat moet sturen. Voor Kaliningrad is er overigens ook een speciaal visum verkrijgbaar waarvoor je geen uitnodiging nodig hebt, en wat je moet regelen via een reisbureau in Kaliningrad.

Kaliningrad is in een dagje te bereizen vanaf Nederland. Als je 's ochtends vroeg vertrekt kun je 's avonds al in Kaliningrad zijn. Het is vanaf Nederland maar zo'n 1300 km.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 14 feb 2016, 23:07

^^
Dan moet je wel dichtbij een ambassade of consulaat wonen, aangezien voor mij anders de reiskosten hoger uitvallen dat het zelf regelen. Verder heb je sowieso een uitnodiging nodig die een reisorganisatie makkelijk kan fixen. Als je dat zelf moet regelen (of dit bij een reisorganisatie 'los' besteld) ben je heel wat meer moeite en/of geld kwijt.

Overigens lijkt dat 72 uur visum voor Kaliningrad weinig goedkoper dan een toeristenvisum als je verder toch zelfstandig met de auto op pad gaat. Ook zo'n 72 uur visum moet je via een (door Rusland) erkende reisorganisatie regelen. Je kunt niet zomaar spontaan aan de grens komen opdraven voor zo'n 72 uur visum.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 feb 2016, 23:23

SnarfFlevoland schreef:^^
Dan moet je wel dichtbij een ambassade of consulaat wonen, aangezien voor mij anders de reiskosten hoger uitvallen dat het zelf regelen.
Volgens mij kun je het (of moet je het zelfs) gewoon per post opsturen.
Overigens lijkt dat 72 uur visum voor Kaliningrad weinig goedkoper dan een toeristenvisum als je verder toch zelfstandig met de auto op pad gaat. Ook zo'n 72 uur visum moet je via een (door Rusland) erkende reisorganisatie regelen. Je kunt niet zomaar spontaan aan de grens komen opdraven voor zo'n 72 uur visum.
Dat klopt, en het visum zelf is ook niet goedkoper. Wel is het makkelijker zelf te regelen en heb je geen uitnodiging nodig, die voor normale visa wel verplicht is.

De enige manier om zonder visum naar Rusland te reizen is per cruiseboot naar Sint-Petersburg. Ook vanuit Helsinki worden boottochten naar Sint-Petersburg aangeboden en dan kun je visumvrij Rusland in. Je mag dan een beperkte tijd (ik meen 72 uur) in Sint-Petersburg verblijven en formeel mag je de stad dan niet verlaten (in theorie kun je in die tijd echter prima op en neer naar Moskou, al weet ik niet in hoeverre je visum binnen Rusland gecontroleerd wordt). Er zijn/waren ook plannen om eenzelfde systeem in te voeren voor reizigers van de hogesnelheidstrein van Helsinki naar Sint-Petersburg.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Gerhard » zo 14 feb 2016, 23:25

Van 25 Juli t/m 1 Augustus ben ik in de Kaliningrad Oblast. Het toeristenvisum kan je pas 3 maanden van te voren aanvragen. Als je met je eigen auto gaat moet dat idd aangekruist zijn op je groene kaart of een in het Engels geschreven verklaring hebben van je verzekeringsmaatschappij. Een internationaal rijbewijs wordt aanbevolen maar is niet verplicht. Ik ga met mijn eigen auto :facepalm: Ja, ik ga naar een onderkomen met een behoorlijk hek eromheen. Ik wil ook naar de Marinedagen in Baliysk op 31 Juli maar het werd me door een Russisch toeristenburo afgeraden om dat met een auto met EU-kentekenplaten te doen; "You better rent a car".
Ik verwacht geen ernstige dingen maar heb wel een supere dashcamset met touchscreen (voor en achter een camera) gekocht.
Verdere tips zijn welkom.
Nog over het meer waar het een beetje om ging; Litouwen least ongeveer 1/3 van het meer voor 49 jaar. Daardoor verloopt de grens door het meer en niet direct langs de Litouwse oeverlijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 15 feb 2016, 0:03

Gerhard schreef:Het toeristenvisum kan je pas 3 maanden van te voren aanvragen.
Volgens mij kan dat zelfs binnen 3 werkuren als je alle benodigde gegevens bij elkaar hebt. ;)
Coen Tunnel schreef:Volgens mij kun je het (of moet je het zelfs) gewoon per post opsturen.
Volgens de informatie van de website van de Russische ambassade in zowel Nederland als Duitsland moet je een afspraak maken en ter plaatse je aanvraag indienen en later ter plaatse je visum afhalen. Dat vind ik zelf iets teveel van het goede.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door MotelMioveni » ma 15 feb 2016, 15:16

Snarf Flevoland schreef:
Verder staat op mijn groene verzekeringskaart Rusland (en Turkije) niet doorgekruist.
Bij welke maatschappij is jouw auto verzekerd, Frans? Kan ik mijn auto daar ook verzekeren? Of moet ik MotelMioveni dan eerst van witte nummerplaten uit het Sauerland laten voorzien?
Snarf Flevoland schreef verder ook nog:
Heb er bij het afsluiten van m'n autoverzekering totaal niet extra op gelet
In 2008 heb ik geprobeerd om vooraf te achterhalen of ik een groene kaart kon krijgen waarop Rusland niet is doorgehaald, maar 90% van de reacties was:"Wacht maar tot u de groene kaart in huis heeft" :facepalm:

Ik vond de reacties die over Kaliningrad en Rusland gaan wel aardig om te lezen. Ik leer nu van Gerhard dat ik in het meer van Vištytis kan zwemmen, omdat Litouwen een verdrag heeft gesloten met Rusland. :top:

Toch ben ik blij dat ik geen moderator ben, want dit levert natuurlijk weer knip- en plakwerk op, om alles naar de juiste draad te verplaatsen... ...Heeft niemand iets over de Schengen-grenzen van Polen te melden? :dontknow:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Chris » ma 15 feb 2016, 15:22

Bij Univé is Rusland niet doorgekruist op de groene kaart. Sterker, geen enkel land is door gekruist, je zou ook naar Iran of Tunesië kunnen rijden als je dat zou willen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 feb 2016, 17:12

^^ Ah, goed om te weten voor toekomstige reisplannen.

Ik heb geen aparte groene kaart meer gekregen, maar mijn auto is niet in Rusland of Iran verzekerd. Wel Turkije, Oekraïne, Moldavië, Wit-Rusland, Marokko, Tunesië en Israël.

Hoe zit het eigenlijk met reizen naar gebieden die buiten de groene kaart vallen? In Kosovo bijvoorbeeld kun je aan de grens een verzekering kopen, werkt dat voor andere landen ook zo? Als ik bijvoorbeeld met de auto naar Mauritanië, Kazachstan of Georgië zou rijden, of vanaf Iran de boot naar Dubai zou nemen met de auto?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 15 feb 2016, 18:46

MotelMioveni schreef:Bij welke maatschappij is jouw auto verzekerd, Frans? Kan ik mijn auto daar ook verzekeren? Of moet ik MotelMioveni dan eerst van witte nummerplaten uit het Sauerland laten voorzien?
AllSecur Deutschland. Geen idee of de dochteronderneming in Nederland hetzelfde beleid toepast.
Coen Tunnel schreef:Als ik bijvoorbeeld met de auto naar Mauritanië, Kazachstan of Georgië zou rijden, of vanaf Iran de boot naar Dubai zou nemen met de auto?
Wat betreft Georgië weet ik dat je geen verzekering aan de grens kunt kopen. Bekenden van mij die vanuit Duitsland naar Georgië zijn gereden hebben daar zonder verzekering rondgereden. Wat betreft Armenië konden ze wel gewoon aan de grens een verzekering kopen (Turkije overigens ook als het op je groene kaart is doorgestreept). Verder werd in Zuid-Ossetië kennelijk dat geaccepteerd wat in Rusland geaccepteerd wordt, aangezien het gebied grotendeels onder Russische controle staat.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 feb 2016, 22:05

SnarfFlevoland schreef:
MotelMioveni schreef:Bij welke maatschappij is jouw auto verzekerd, Frans? Kan ik mijn auto daar ook verzekeren? Of moet ik MotelMioveni dan eerst van witte nummerplaten uit het Sauerland laten voorzien?
AllSecur Deutschland. Geen idee of de dochteronderneming in Nederland hetzelfde beleid toepast.
Nee, ik heb namelijk ook Allsecur. Rusland en Iran staan niet op het verzekeringsbewijs of de groene kaart.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Chris » do 18 feb 2016, 14:32

De DK63 bij Sławatycze.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Rene » vr 19 feb 2016, 10:33

Dat rijstrokenbord maakt het voor mij er niet bepaald duidelijker op...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Snelwegfreak » vr 19 feb 2016, 10:38

Hoezo? Drie rijstroken in één richting met een beperking op de linker rijstrook.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Rene » vr 19 feb 2016, 11:05

Het bord is identiek aan het bord ervoor, en daar ligt geen halve vluchtstrook rechts...
https://www.google.nl/maps/@51.7732679, ... 312!8i6656

Plaats reactie