[PL][S011] S11 Koszalin - Poznań - Bytom

Moderator: Moderatoren

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [PL][S011] Kołobrzeg - Poznań - Bytom

Bericht door chriskrusz » di 30 aug 2011, 14:55

^^ Vrij ver buiten de foto eigenlijk, maar verder wel gewoon met een lus voor de oprit etc.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL][S011] Kołobrzeg - Poznań - Bytom

Bericht door Chris » di 04 okt 2011, 10:13

Gisteren is de milieukundige beslissing DŚU (tracébesluit) genomen voor de aanleg van de S11 tussen Koszalin en Szczecinek, een afstand van een kleine 70 kilometer in noord-Polen. Een DŚU is één ding, maar er lijkt voorlopig nog geen geld beschikbaar voor deze snelweg, die het Silezische stedengebied met de toeristische kust moet gaan verbinden. Szczecinek lijkt weliswaar op Szczecin, maar ligt ruim 150 kilometer ten oosten van die stad. De snelweg moet vanaf Szczecinek zuidwaarts via Piła naar Poznań gaan lopen, en vanuit daar zuidoostwaarts naar Bytom en op het belangrijke toekomstige knooppunt Pyrzowice aansluiten, waar ook de A1 doorheen loopt en de S1 uit Katowice eindigt. Een voltooiing van deze snelweg is voor het jaar 2020 niet te verwachten, alhoewel her en der wat korte stukjes al opengesteld of in aanleg zijn, meest prominent rond Poznań.

ReneeBos
dorpsstraat
Berichten: 211
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 17:17

Re: [PL][S011] Kołobrzeg - Poznań - Bytom

Bericht door ReneeBos » wo 05 okt 2011, 9:22

Dat is een positief bericht, laten we hopen dat de andere stukken snel volgen.

snelweg65
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 8:13
Locatie: 013

Re: [PL][S011] Kołobrzeg - Poznań - Bytom

Bericht door snelweg65 » wo 05 okt 2011, 11:17

Het is inderdaad niet te verwachten dat dit stuk snelweg er snel zal komen om de door Chris genoemde redenen.
Ze gaan wel de S11 aan de oostkant van Szczecinek omleggen, wat voor die stad al een hele verbetering zal geven.
En natuurlijk voor de doorstroming van de S11
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

ReneeBos
dorpsstraat
Berichten: 211
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 17:17

Re: [PL][S011] Kołobrzeg - Poznań - Bytom

Bericht door ReneeBos » wo 05 okt 2011, 14:42

En ondertussen loopt de 11 vol en kampen steden en dorpen met de overlast van het vele verkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL][S011] Kołobrzeg - Poznań - Bytom

Bericht door Chris » za 08 okt 2011, 11:40

S11 Koszalin - Szczecinek

In het milieubesluit staat ook het tracé die de S11 moet gaan volgen. Dit zal tussen Koszalin en Bobolice wat westelijker zijn, waarschijnlijk vanwege natura-2000 gebieden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Rene » za 08 okt 2011, 12:00

Ik vind de S6 wel logischer getraceerd dan de oude DK6, vooral voor Kolberg. Dat lag er vroeger maar een beetje bij, en wordt nu onderdeel van de hoofdverbinding tussen Naugard en Stolp.

De nieuwe S11 volgt tussen Köslin en Neustettin een route die heel dicht langs een vliegstrip gaat. Misschien dat de regio iets met dat vliegveldje wil ?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 okt 2011, 3:11

^^ Is het nou echt nodig om al die oude Duitse benamingen te gebruiken? Het is niet incorrect, maar wel verwarrend.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Rene » zo 09 okt 2011, 12:38

Ach, de verschillen zijn hier niet zo groot dat het onbegrijpelijk is.
Maar wel een stuk makkelijker dan al die sczcscs-combinaties en die ALT-codes voor bijvoorbeeld die l met dat rare streepje erdoorheen...

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door chriskrusz » ma 10 okt 2011, 1:01

Welnu ik ken al die Duitse namen niet dus ik moet telkens op de kaart kijken en nadenken welke steden je nu bedoelt.

Dat nog afgezien van het feit dat het gebruik van de oude Duitse namen hier en daar de verkeerde sentimenten opwekt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Rene » ma 10 okt 2011, 8:54

chriskrusz schreef:Dat nog afgezien van het feit dat het gebruik van de oude Duitse namen hier en daar de verkeerde sentimenten opwekt.
Ach gut. :facepalm:

Dat levert bij mij een heel krom beeld op. In Duitsland zijn de Sorben na WO-II altijd cultureel platgeknuffeld geweest, en moesten alle plaatsnaamborden in "Sorbisch gebied" ook tweetalig zijn. Ook werd het Sorbisch onderwezen. Maar dan aan de andere kant van de grens. De verliezers van de oorlog werden in grote getalen (90%) op de trein naar de westgrens gezet, maar desondanks mochten in landelijk gebied de nodige Duitsers blijven - in Silezië zelfs de helft van de bevolking, voornamelijk de plattelandsbewoners. Maar wel op voorwaarde van totale assimilatie. Duits spreken in het openbaar was totaal verboden. Hun kinderen mochten ook geen Duits op school meer leren - een taak die de ouders dan maar overnamen. Tweetalige plaatsnamen waren taboe, alle Duitse inscripties op huizen etc. werden verwijderd. Maar wie door Silezische, Pommerse en Ermlandse dorpen gaat, weet wel beter. Daar wordt het oude Duitse lokale platt nog altijd gesproken door een aanzienlijk aantal mensen. Na de oorlog bleef in bepaalde delen van Silezië ruim de helft van de Duitsers wonen - echter verplicht geassimileerd, tot verpoolsing van hun voor- en achternaam aan toe. Tussen 1951 en 1991 bestonden er officieel geen Duitsers meer in Polen.
Thans voeren zo'n 150.000 Poolse staatsburgers het Duits als eerste taal, maar daarbovenop nog velen uit de volgende generaties die het na het Pools als tweede taal in familiaire kring nog gebruiken. Inmiddels zijn de rechten van de Duitsers (net als diverse andere gemeenschappen) erkend, echter men heeft wel een flink stokje gestoken voor Duitse plaatsnamen op de borden: om als tweetalig te boek te staan, moet een gemeente minstens voor 20% uit primaire sprekers van die andere taal bestaan. Iets wat veel gemeenten niet halen - en wat voor veel dorpjes in Pommeren en Ermland (Warmia) een flinke domper is en blijft, omdat ze zelf de 20% makkelijk halen maar de grotere gemeente waarin ze liggen door de grotere plaatsen die 20% niet haalt. In Silezië is dat nu al anders. Op dit moment zijn er 28 gemeenten in Polen officieel tweetalig Pools/Duits, waarvan 27 in de regio Opole (deel van het oude Silezië dus).

Zie ook dit kaartje van Wikipedia:
Afbeelding

Het kan m.i. geen kwaad om af en toe eens een exoniem er tegenaan te gooien, zeker in gebieden waar wel degelijk nog Duitstaligen wonen, zoals Silezië en Pommeren. Voor mij vooral omdat het veel makkelijker schrijft dan de gecompliceerde Poolse schrijfwijze, en zeker als de schrijfwijze veel op elkaar lijkt - zoals bij Kolberg. (Uiteraard ligt dat anders bij de "vertaalde" plaatsnamen, zoals Groene berg en Herten berg, daar ligt de schrijfwijze zoveel anders dat het gebruik van de Duitse plaatsnamen niet handig is).

De kans is groot dat met het toenemen van de "eigen identiteit" in de dorpen ook de Polen zullen moeten gaan wennen aan het feit dat diverse plaatsen naast hun Poolse naam hun oorspronkelijke Duitse naam weer terugkrijgen. Niet als primaire plaatsnaam, maar bijvoorbeeld wel als tweede naam op het kombord. Dus een beetje "wennen" aan de exoniemen kan geen kwaad. Want de manier waarop de Poolse overheid zelfs nog tientallen jaren na het einde van de oorlog de achtergebleven Duitsers behandelde, verdient om het nog netjes uit te drukken allesbehalve de schoonheidsprijs, toch ?

:idea: Enige zelfreflectie door de Polen zou een goede zaak zijn, in plaats van alleen maar te wijzen op de eigen lange tenen.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door chriskrusz » ma 10 okt 2011, 11:13

Het is 20% gebruik makend van een streektaal, of enkel behorend tot een nationale of etnische minderheid. Dan mag binnen de gemeente voor officiële communicatie die taal gebruikt worden, en mag hij ook op naambordjes.

Overigens hebben de Polen zelf ook helemaal niet om al die volksverhuizingen gevraagd. En het land heeft bij die gelegenheid 20% van zijn grondgebied verloren. Het idee is dan ook "we zijn het hele oostelijke deel kwijtgeraakt, we hebben een stuk in het westen erbij gekregen maar straks pikken de Duitsers dat ook weer in en dan hebben we al helemaal niks meer, want de oosterburen gaan hun deel echt niet teruggeven".

Maar dit raakt allemaal :offtopic:, als Polen 'Haga' of 'Lejda' zeggen, dan moet je ook even nadenken welke Nederlandse stad ze daar nu weer mee bedoelen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Rene » ma 10 okt 2011, 23:14

chriskrusz schreef:Overigens hebben de Polen zelf ook helemaal niet om al die volksverhuizingen gevraagd.
Mee eens. Het was vooral de USSR die aan de grens van het Molotov-Ribbentrop-pact vast wilde houden.
chriskrusz schreef:Het idee is dan ook "we zijn het hele oostelijke deel kwijtgeraakt, we hebben een stuk in het westen erbij gekregen maar straks pikken de Duitsers dat ook weer in en dan hebben we al helemaal niks meer, want de oosterburen gaan hun deel echt niet teruggeven".
Klinkt erg bekend in de oren van een recente politieke uitspraak. Maar dat is natuurlijk onzin. De kans dat de Duitsers hun in 1990 definitief vastgelegde oostgrens niet meer zouden respecteren zie ik slechts in twee mogelijke, maar vrij ver gezochte situaties:
1. Als de Polen diezelfde grens niet meer respecteren en Duitsland zouden binnenvallen,
2. Als de Polen hun vroegere oostgebieden zouden opeisen en zouden verkrijgen.
Beiden zijn niet echt reëel, laten we het daarover eens zijn. Evenmin zijn de populistische uitspraken over de Duitse aanspraken op west-Polen van bepaalde politieke figuren afgelopen week van hetzelfde onzinnige niveau. Stemmingmakerij en bangmakerij.
chriskrusz schreef:als Polen 'Haga' of 'Lejda' zeggen, dan moet je ook even nadenken welke Nederlandse stad ze daar nu weer mee bedoelen.
Als ze dat op een Pools forum doen, is dat geen enkel probleem.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Vinny » di 11 okt 2011, 13:20

Ik kende een Pools meisje die is gaan studeren aan de universiteit van Gandawa. Toen dacht ik ook van: Hé? Blijkt ze eigenlijk harstikke dichtbij te wonen. :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Polencafe
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 22:26

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Polencafe » di 11 okt 2011, 20:05

Rene schreef:
chriskrusz schreef:Overigens hebben de Polen zelf ook helemaal niet om al die volksverhuizingen gevraagd.
Mee eens. Het was vooral de USSR die aan de grens van het Molotov-Ribbentrop-pact vast wilde houden.
chriskrusz schreef:Het idee is dan ook "we zijn het hele oostelijke deel kwijtgeraakt, we hebben een stuk in het westen erbij gekregen maar straks pikken de Duitsers dat ook weer in en dan hebben we al helemaal niks meer, want de oosterburen gaan hun deel echt niet teruggeven".
Klinkt erg bekend in de oren van een recente politieke uitspraak. Maar dat is natuurlijk onzin. De kans dat de Duitsers hun in 1990 definitief vastgelegde oostgrens niet meer zouden respecteren zie ik slechts in twee mogelijke, maar vrij ver gezochte situaties:
1. Als de Polen diezelfde grens niet meer respecteren en Duitsland zouden binnenvallen,
2. Als de Polen hun vroegere oostgebieden zouden opeisen en zouden verkrijgen.
Beiden zijn niet echt reëel, laten we het daarover eens zijn. Evenmin zijn de populistische uitspraken over de Duitse aanspraken op west-Polen van bepaalde politieke figuren afgelopen week van hetzelfde onzinnige niveau. Stemmingmakerij en bangmakerij.
chriskrusz schreef:als Polen 'Haga' of 'Lejda' zeggen, dan moet je ook even nadenken welke Nederlandse stad ze daar nu weer mee bedoelen.
Als ze dat op een Pools forum doen, is dat geen enkel probleem.

De Poolse grenzen door de eeuwen heen.
Link
Link
http://www.polencafe.nl
Forum over Polen, voor uw vragen, reisverhalen, en hulp.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door chriskrusz » wo 12 okt 2011, 16:00

Rene schreef:
chriskrusz schreef:als Polen 'Haga' of 'Lejda' zeggen, dan moet je ook even nadenken welke Nederlandse stad ze daar nu weer mee bedoelen.
Als ze dat op een Pools forum doen, is dat geen enkel probleem.
Ja maar het ging me om het gebruik van Duitse namen van Poolse steden op een Nederlands forum, in verwijzing naar een post met een kaart waarop de Poolse en niet de Duitse namen stonden. En dan ook nog van allerlei kleinere plaatsen waarvan het verband tussen de Duitse en Poolse naam niet meteen duidelijk is. (bv. Neustettin - Szczecinek, Stolp - Słupsk)

ReneeBos
dorpsstraat
Berichten: 211
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 17:17

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door ReneeBos » wo 12 okt 2011, 16:29

Duitse namen gebruiken voor Poolse steden in een forum over poolse wegen, lekker logisch, mijn vrouw Poolse vindt het ongepast, en ik ben het met haar eens
Dus mijn verzoek om alleen de Poolse namen te gebruiken, wel zo helder.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Rene » wo 12 okt 2011, 17:26

Ach, hou toch op met dat "ongepast". De Duitse namen zijn gewoon ook voor Nederland de valide exoniemen. Op de bewegwijzering wil ik die exoniemen ook niet zien, maar op een Nederlands forum moet dat gewoon mogelijk zijn. Denk nou echt niet dat ik zomaar Warschau, Krakau of Stettin op zijn Pools gaan schrijven. :neenee:

Ik ga ook echt niet stuiteren als een Fransoos het op een Frans forum heeft over Bois-le-Duc of La Haye, etc.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Chris » wo 12 okt 2011, 17:29

Warschau, Stettin en Krakau zijn natuurlijk wat anders dan exoniemen van kleine dorpjes waar echt nog nooit iemand van gehoord heeft en die al 3 generaties niet meer relevant zijn... Overigens is het ook prima geaccepteerd om de de Poolse schrijfwijze zonder accenten te gebruiken, bijvoorbeeld Lodz en Wroclaw.

Het staat eenieder vrij om exoniemen te gebruiken, maar je moet niet gek opkijken als niemand ook maar enig idee hebt waar je het over hebt met namen als Schneidemühl of Lissa.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Vinny » wo 12 okt 2011, 20:25

Zullen we de discussie over exoniemen voortzetten in de daarvoor bestemde draad?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ReneeBos
dorpsstraat
Berichten: 211
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 17:17

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door ReneeBos » do 13 okt 2011, 11:56

Het staat mij vrij om zelf te kiezen welke woorden ik gebruik om mijn gevoelens, ideeen of mening te uiten op dit forum, zolang ik doen binnen de lijnen van normale omgangsvormen, en anderen mogen daar weer een mening over hebben en daar weer op reageren. Ik ben met de moderator eens dat we het onderwerp exoniemen beter kunnen afsluiten

Dus mijn vraag is er al wat bekend over de route sczecinek-poznan ??

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Vegi » do 13 okt 2011, 13:21

Ach. 90% van de Duitse namen kunnen vrij makkelijk aan de Poolse naam geplakt worden (lijken tot op zekere hoogte op elkaar), en anders.. Google is your friend. Ik zie niet zo'n probleem inderdaad :).

ReneeBos
dorpsstraat
Berichten: 211
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 17:17

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door ReneeBos » do 13 okt 2011, 15:46

Zulllen we het onderwerp van dit forum aanpassen ? naar Duitse namen voor Poolse plekken of toch over de s11

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Chris » ma 07 nov 2011, 22:00

S11 Poznań

Klaverblad S11 / DW307 aan de westkant van Poznań.
Afbeelding

De rest van de S11 langs Poznań is echter nog niet zo ver gevorderd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

aansluiting S11 / DK92
Afbeelding

ruimtereservering 2x3:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Rene » ma 07 nov 2011, 22:57

Bouw vordert netjes.
Zelf ben in nooit zo'n fan van versimpelde klaverbladen, maar het is altijd beter dan een halfklaverblad wanneer twee 2x2-wegen elkaar kruisen. Wel jammer dat de S11 op het klaverblad geen rangeerbaantjes heeft gekregen, bij een lagere orde-weg als de DW307 kan ik begrijpen dat men daar vanaf heeft gezien.

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door tomtomgo90 » di 08 nov 2011, 10:18

Prachtige luchtfoto's. Dank daarvoor Chris.
Loopt het allemaal wel goed op schema? Een deel lijkt nog niet zo ver gevorderd.

Maar in lijn met enige posts eerder in deze draad nog even het volgende: Misschien moeten we in deze draad voortaan Posen zeggen i.p.v. Poznań. Sommigen (ik ga geen namen noemen) schijnen hier een voorkeur te hebben voor de Duitse exoniemen boven de originele Poolse plaatsnamen. Uiteraard hoop ik dat alsnog gewoon de naam Poznań op dit forum gebruikt blijft worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Chris » di 08 nov 2011, 10:31

De westelijke bypass van Poznań is opgedeeld in drie segmenten, die niet allemaal tegelijkertijd in aanleg zijn gegaan. Sterker nog, het middensegment tussen de DK92 en Rokietnica moet nog in aanleg gaan. Volgend jaar zullen twee segmenten geopend worden; het zuidelijk deel vanaf de A2 tot de DK92 en een stuk van Rokietnica tot de DK11 bij Złotkowo.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door Groningen » di 08 nov 2011, 10:38

tomtomgo90 schreef:Misschien moeten we in deze draad voortaan Posen zeggen i.p.v. Poznań.
Lijkt me niet. De stad heet Poznan. Bovendien worden hier meestal, en op de Wegenwiki altijd, de huidige namen zoals in het betreffende land zelf worden gebezigd, gebruikt.

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door tomtomgo90 » di 08 nov 2011, 10:54

Chris schreef:Volgend jaar zullen twee segmenten geopend worden; het zuidelijk deel vanaf de A2 tot de DK92 en een stuk van Rokietnica tot de DK11 bij Złotkowo.
Dat is mooi.De noordkant van Poznań wordt een stuk makkelijker berijkbaar wanneer het gedeelte vanaf de A2 klaar is. Mijn oom woont in een wijk aan de DK92 in het noordoosten van de stad. In de zomer ben ik daar een week, dus Ik hoop dat ze op tijd klaar zijn.

ReneeBos
dorpsstraat
Berichten: 211
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 17:17

Re: [PL][S011] Koszalin - Poznań - Bytom

Bericht door ReneeBos » di 08 nov 2011, 12:58

Het is goed nieuws dat de s11 om Poznan opschiet

Nog even over de namen, wat mij betreft heb ik liever Poznan, de duitse versie Posen is bij mijn schoonfamilie nog steeds zeer beladen. Hoewel de inwoners van de stad qua mentaliteit wel enigszins duits redeneren is de stad toch Pools.

Plaats reactie