[PL][A018] A18 Olszyna (D) - Krzyżowa (A4)

Moderator: Moderatoren

A1_De_Lutte
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 21:47
Contacteer:

[PL][A018] A18 Olszyna (D) - Krzyżowa (A4)

Bericht door A1_De_Lutte » ma 05 sep 2005, 20:16

Vanuit Nederland is Wroclaw (Breslau) per snelweg te bereiken via Berlin (BAB 2/13/15) met grensovergang D/PL Olszyna en via Dresden (BAB 4) met grensovergang D/PL Jedrzychowice.

1. Snelwegen Olszyna-Wroclaw (A18/A4)
Deze behoren tot de oudsten in Europa en zijn eind 2006 geheel 4-baans en bijna volledig gemoderniseerd. De trajecten zijn: A18 Olszyna-Krzywa (90 km) en A4 Krzywa-Wroclaw (92 km).

2. Snelweg Jedrzychowice-Wroclaw (A4)
Vanaf de grensovergang D/PL is 2 km snelweg A4 gereed tot aan Zgorzelec. Het snelweg traject A4 Zgorzelec-Krzyzowa (50 km) zal na 2006 worden aangelegd. Vanaf Krzyzowa tot aan Wroclaw volgt de snelweg dezelfde route als die vanuit Olszyna.

Actuele informatie en foto's:

http://mitglied.lycos.de/berlinwroclaw/

Goede reis!
Laatst gewijzigd door A1_De_Lutte op za 12 aug 2006, 23:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 05 sep 2005, 20:24

Mijn ervaringen: De A18 is 2-baans, en nog oud wegdek, geen sporen van vernieuwing.

De A4 stopt direct na de grensovergang Zgorzelec, dit was allebei 2 jaar geleden. Blijkbaar is er dus wat meer aangelegd.
Maargoed, de 4 tussen de grens en de A4 is wel goed doorrijden. Maar, goed dat er nog goed geinvesteerd wordt! In Nederland is dat namelijk veel minder het geval. De A4 tussen Krzywa en Wroclaw is zeer slecht. Ná Wroclaw is de weg stukken beter, vergelijkbaar met de nieuwste Nederlandse! Ook het stuk tussen Katowice en Krakow is goed, klein beetje tol daar. De A4 wordt nog doorgetrokken tot Tarnow of zelfs Rzeszow als ik het goed heb.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » ma 05 sep 2005, 22:26

Chrizz schreef: De A4 wordt nog doorgetrokken tot Tarnow of zelfs Rzeszow als ik het goed heb.
Zelfs tot de Oekraiense grens, mar dat zal nog wel een tijd duren.

A1_De_Lutte
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 21:47
Contacteer:

Bericht door A1_De_Lutte » di 06 sep 2005, 21:59

Chrizz schreef:Mijn ervaringen: De A18 is 2-baans, en nog oud wegdek, geen sporen van vernieuwing.

De A4 stopt direct na de grensovergang Zgorzelec, dit was allebei 2 jaar geleden. Blijkbaar is er dus wat meer aangelegd.
Maargoed, de 4 tussen de grens en de A4 is wel goed doorrijden. Maar, goed dat er nog goed geinvesteerd wordt! In Nederland is dat namelijk veel minder het geval. De A4 tussen Krzywa en Wroclaw is zeer slecht. Ná Wroclaw is de weg stukken beter, vergelijkbaar met de nieuwste Nederlandse! Ook het stuk tussen Katowice en Krakow is goed, klein beetje tol daar. De A4 wordt nog doorgetrokken tot Tarnow of zelfs Rzeszow als ik het goed heb.
> De A18 is 2-baans, en nog oud wegdek

Dit wegdek (zuidelijke rijbaan) s uit 1938. In 2007 wordt begonnen met de vernieuwing van deze rijbaan. Gereed in 2009.

> geen sporen van vernieuwing

In november 2004 is de aanleg van de noordelijke rijbaan Golnice-Krolow begonnen. Gereed in augustus 2006.
Inmiddels is een groot deel van de onderbouw klaar.
Bij Ilowa en westelijk van de Bobr brug bij Golnice liggen al meedere kilometers rijbaan-beton.
Foto's: http://mitglied.lycos.de/berlinwroclaw/

> De A4 stopt direct na de grensovergang Zgorzelec,

Niet helemaal juist. De grensovergang ligt aan de westzijde van de Neisse rivier, op Duits gebied.
Na het passeren van de grensovergang volgt nog een halve kilometer Duitse BAB 4.
Midden op de brug vindt de werkelijke grensovergang plaats en dan volgt nog 2 km Poolse snelweg A4 met afrit Zgorzelec.

> dit was allebei 2 jaar geleden. Blijkbaar is er dus wat meer aangelegd.

Helaas: er is sinds 1993 geen nieuw gedeelte snelweg A4 aangelegd na Zgorzelec.
De aanleg van het ontbrekende traject snelweg A4 Zgorzelec-Krzyzowa zal nog enige jaren duren.

> De A4 tussen Krzywa en Wroclaw is zeer slecht.

Inderdaad: Voor zomer 2004 was het wegdek afkomstig uit 1936!
Maar sinds zomer 2004 is de volledige zuidbaan van de snelweg A4 Krzywa-Wroclaw vernieuwd.
Het verkeer rijdt nu over deze zuidelijke rijbaan, terwijl de noordelijke wordt gerenoveerd.
De vernieuwing van de noordelijke rijbaan zal in juli 2006 voltooid zijn.
Vanaf Krzywa in de richting Wroclaw zijn al enkele gedeelten van de vernieuwde noordelijke rijbaan opengesteld.

> Ná Wroclaw is de weg stukken beter, vergelijkbaar met de nieuwste Nederlandse!

Die indruk had ik ook toen ik voor het eerst daar reed.
Maar later bedacht ik dat de weg tot Wroclaw voor de zomer van 2004 erg slecht was.
De overgang van zo'n weg naar een pas opengestelde snelweg met nieuw wegdek geeft dan het gevoel of je van de hel in de hemel komt.
Nu blijkt deze snelweg A4 Wroclaw-Nogowczyce niet zonder problemen. De meeste bruggen zijn versmald zonder vluchtstrook,
in de noordelijke rijbaan zit nu al een bij regen hinderlijk karrespoor. De viadukten bleken slecht gebouwd.
Enkele jaren na aanleg waren er dure spoedreparaties nodig.
De Poolse overheid gaat dit traject op korte termijn omzetten in een tolweg.

> De A4 wordt nog doorgetrokken tot Tarnow of zelfs Rzeszow als ik het goed heb.

Klopt: het is de planning om het traject Krakow-Tarnow in 2008 gereed te hebben.
Tarnow-Rzeszow-Korczowa (grensovergang PL/UA) staat gepland voor 2013.

Meer informatie en links naar sites over Poolse snelwegen: http://mitglied.lycos.de/berlinwroclaw/

A1_De_Lutte
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 21:47
Contacteer:

De langste trappen van Europa

Bericht door A1_De_Lutte » ma 28 nov 2005, 19:11

Over de snelweg Olszyna-Wroclaw zijn al heel wat grappen gemaakt. In de Volkskrant 12-11-2005 wordt de snelweg "De langste trappen van Europa" genoemd. Dat komt vanwege verzakte betonplaten van de snelweg uit 1938.
Dat duurt niet lang meer: in augustus 2006 is het voor de noordbaan, richting Berlijn geheel gerenoveerd. Dan kan Polen weer trots zijn!

De richting Wroclaw, het traject DK18 (2006: A18) Krolow-Golnice (9,4 km) is volgens planning eind 2009 gerenoveerd. In december 2005 is de opening gepland van de noordelijke rijbaan Olszyna-Krolow (8,9 km). De bouw van de noordelijke baan Krolow-Golnice verloopt bijzonder voorspoedig: meer dan de helft van het rijbaan beton ligt er al.

Zie voor een foto rapportage van 7 November 2005:

http://mitglied.lycos.de/berlinwroclaw/ ... hp?lang=en

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 28 nov 2005, 19:27

Hoe is momenteel de toestand eigenlijk van de A18/A4 vanaf de Duitse grens naar Legnica? Ik ga die mogelijk rijden in de voorjaarsvakantie, misschien gaan we skieën in het Reuzengebergte in Tsjechië.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 28 nov 2005, 19:50

Op Autostrady is ook veel info te vinden met hier en daar huiveringwekkende foto's.

http://www.autostrady.com

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 28 nov 2005, 19:59

Ja, zoals hier de A4
Afbeelding

:o :o :o :o

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 28 nov 2005, 20:16

Wie eerst :mrgreen:

Trouwens bedankt voor autostrady, die kon ik nog niet :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 28 nov 2005, 20:19

Ik heb er al eens gereden ;)
Het hele stuk is slecht van Krzywa A4-A18 totaan Wroclaw. (2003). das ongeveer 100km. Daarna is het wegdek van zeer goede kwaliteit, beter nog dan de meeste Duitse Autobahnen. Volgens mij ligt er zelfs ZOAB, maar dat weet ik niet zeker.
De eerste paar km denk je van *** wat is deze weg slecht. Na een tiental km ben je eraan gewend.

A1_De_Lutte
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 21:47
Contacteer:

Bericht door A1_De_Lutte » ma 28 nov 2005, 20:56

Chrizz schreef:Hoe is momenteel de toestand eigenlijk van de A18/A4 vanaf de Duitse grens naar Legnica?
Op vrijwel het hele traject vanaf de grensovergang tot de Bobr brug bij Golnice rij je over RAB wegdek uit 1938. Maar het is voor mij wel redelijk goed begaanbaar. Veel beter in ieder geval dan de RAB uit 1936 van Krzywa-Wroclaw. Er is alleen wat verdraagzaamheid tegen het "hobbelen" nodig. Nee, de RAB rijbaan is momenteel niet het ergste op de A18. Dat zijn de ongeveer 4 stoplichten bij de bouw van de viaducten. Je moet stoppen en wachten omdat beide richtingen over slechts 1 rijbaan geleid worden. Vlak voor de Bobr brug is de noordelijke rijbaan opengesteld. Dan begint de snelweg. Duits rijbaan-beton van nog geen 10 jaar oud. Bij Krzywa gaat de A18 over in de A4. Vanaf januari 2006 2x2 rijbanen tot Legnica. Vers rijbaan-beton van nog geen 2 jaar oud. Het hele traject van Golnice tot Legnica is zonder vluchtstook, om de paar kilometer zijn er pechavens. Voordeel van de A18/A4 vanaf de Duitse grens naar Legnica is het snelweg-gevoel. Na een lange snelweg met hoge snelheid door Duitsland hoef je in Polen niet ineens om te schakelen naar een andere rijstijl. Sommigen hebben daar moeite mee.
Chrizz schreef:...misschien gaan we skieën in het Reuzengebergte in Tsjechië.
Voor het Reuzengebergte in Tsjechië (een van mijn favoriete vakantielanden, maar dat is een andere discussie) kan ik je de BAB4 afrit Bautzen of Görlitz aanraden. Daarna via Zittau naar Tsjechië. Een kennis van mij was daar tevreden over. Wij waren in 2002 in het Reuzengebergte bij Trutnov. Het Tsjechische wegennet is aanzienlijk beter dan het Poolse. Polen heeft op dit gebied nog een achterstand weg te werken op het gebied van snelweg-aanleg en wegonderhoud.

Nog wat redenen op een rijtje:
1. Bij vorst worden de wegen in Duitsland en Tsjechië veel beter gestrooid dan de A18
2. De A18 bevat tot en met het voorjaar een groot aantal stoplichten, vanwege wegwerkzaamheden
3. De route via BAB4 Görlitz is korter naar Tsjechië, vermindert tijdrovende grenscontroles
4. De Duitse en Tsjechische wegen zijn beter aangelegd en onderhouden dan die in Polen.

Ook wanneer in augustus 2006 zowel de A18 als de A4 operationeel zijn zou ik via de BAB4 rijden. De Poolse A18 en A4 via Legnica worden voor mij pas interessant voor bestemmingen in Zuidoost-Tsjechië. Bijvoorbeeld Jesenik (ook leuk om te skieën, maar ook dat is een andere discussie).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 28 nov 2005, 21:06

Voor het Reuzengebergte in Tsjechië (een van mijn favoriete vakantielanden, maar dat is een andere discussie) kan ik je de BAB4 afrit Bautzen of Görlitz aanraden. Daarna via Zittau naar Tsjechië. Een kennis van mij was daar tevreden over.
Dat stuk vanaf Bautzen naar Zittau ken ik. Schiet niet echt op, je gaat door nogal wat dorpjes en stadjes. Bovendien heb je dan 2x een grensovergang. (Duitsland-Polen, en Polen-Tsjechië) op ongeveer 300m van elkaar ( :roll: ) . Daarna moet je door Liberec, das vrij goed te doen (tunnels ed). Maar daarna is het vrij lang via Harrachov binnendoor. De A18/A4 en dan de E65 vanaf Legnica naar Trutnov leek me wel een goed alternatief. Bovendien geven de routeplanners aan via Polen te rijden (via Görlitz en Jelenia Gora). Maar dat zijn nogal wat kleine weggetjes. De E65 lijkt me toch wel een redelijke hoofdweg. En dan naar Trutnov (De E65 gaat naar Liberec).

A1_De_Lutte
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 21:47
Contacteer:

Bericht door A1_De_Lutte » di 29 nov 2005, 15:16

Frits schreef:... huiveringwekkende foto's.
Chrizz schreef:Ja, zoals hier de A4


Deze foto is verouderd. Het gehele traject Krzywa-Legnica is inmiddels gerenoveerd. Het traject Legnica-Wroclaw wordt momenteel gerenoveerd, maar de weggedeelten uit 1936 zijn al verwijderd. Op de huiveringwekkende foto is het al vernieuwde beton van de zuidelijke rijbaan te zien. Kort daarna is het verkeer richting Wroclaw over de vernieuwde zuidelijke rijbaan geleid (Foto 1, onder). Dit jaar werd de noordelijke rijbaan voor het verkeer gesloten en gerenoveerd. Inmiddels is het traject op de foto in beide richtingen over het vernieuwde
gedeelte toegankelijk (Foto 2, onder).

Afbeelding

1. Foto vlak bij Krzywa, richting Berlijn, 15 november 2004. Verkeer richting Wroclaw over de vernieuwde zuidelijke rijbaan.



Afbeelding

2. Foto enkele km oostelijk van Krzywa, richting Berlijn, 7 november 2005. Beide rijbanen vernieuwd en opengesteld.

Actuele info en actuele foto's: http://mitglied.lycos.de/berlinwroclaw

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 01 dec 2005, 17:48

Weet iemand hoe de weg Legnica - Trutnov eruit ziet? Beetje fatsoenlijke weg om te rijden? Het betreft de 3 vanaf de A4 naar Bolków en dan de 371 naar Tsjechië.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 01 dec 2005, 19:36

Ik blijf die betonnen wegen echt het mooiste vinden wat er bestaat. Of het nou uit 1938 is of splinternieuw. Geweldig gewoon.

A1_De_Lutte
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 21:47
Contacteer:

Bericht door A1_De_Lutte » do 01 dec 2005, 22:59

Chrizz schreef:Weet iemand hoe de weg Legnica - Trutnov eruit ziet? Beetje fatsoenlijke weg om te rijden? Het betreft de 3 vanaf de A4 naar Bolków en dan de 371 naar Tsjechië.
Ik ben er 4x langs geweest in 2002 en kan alleen over die periode oordelen. De route Legnica (afrit A4)-Jawor-Bolkow-Lubawka (PL/CZ) -Trutnov. Tja, wat heet fatsoenlijk? Wil je een mooie toeristische route en schijnt het zonnetje dan is deze weg, zeker vlakbij de Tsjechische grens, een mooie route.
Ben je meer zakelijk ingesteld en gaat het je alleen erom veilig en snel van A naar B te komen, kan ik deze weg niet aanraden. Op de kaart ziet de weg eruit als een internationale doorgaande route. In werkelijkheid is het op veel plaatsen een soort veredelde bochtige landweg met weinig verkeer. Hou ook rekening met het feit dat in het vroege voorjaar in Polen mogelijk nog niet alle kuilen zijn gerepareerd. In dat geval moet je altijd alert blijven, relaxed rijden is anders :( . Positief is wel dat de weg in het weekend (toen wij passeerden) erg rustig was. Ook de grensovergang was erg rustig... Na de grensovergang zijn er geen problemen op de Tsjechische wegen.

A1_De_Lutte
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 21:47
Contacteer:

Bericht door A1_De_Lutte » do 27 jul 2006, 10:34

Overzicht snelwegen Duits-Poolse grens naar Wroclaw in juli 2006

1. Snelweg Berlijn-Olszyna-Krzyzowa-Wroclaw

In november 2004 is de aanleg van de noordelijke rijbaan Golnice-Krolow begonnen. Er wordt 24 uur per dag, 7 dagen per week aan gewerkt. De nieuwe betonnen rijbaan
is al gereed en is voor enkele trajecten al in gebruik vanwege tijdelijke wegwerkzaamheden aan de zuidelijke rijbaan. In september 2006 wordt het hele traject
van de A18 geopend als snelweg. Er is dan een doorgaande snelweg van Berlijn naar Krakow.


In gebruik:

A18 Olszyna-Krolow (2x2 rijbanen) Noordelijke rijbaan met vluchtstrook. Zuidelijke rijbaan wordt vernieuwd tussen 2007 en 2010.
A18 Krolow-Bobr (1x2 rijbanen zonder vluchtstrook)
A18 Bobr-Golnice (1x2 rijbanen)
A18 Golnice-Krzyzowa (2x2 rijbanen zonder vluchtstroken)
A18 Krzyzowa - Krzywa (2x2 rijbanen zonder vluchtstroken)
A4 Krzywa-Legnica (2x2 zonder vluchtstroken)
A4 Legnica-Pietrzykowice (2x2 rijbanen zonder vluchtstroken). De noordelijke rijbaan vernieuwing bij afritten Jaroslaw en Budziszów wordt eind juli 2006 of augustus 2006 geopend.
A4 Pietrzykowice - Wroclaw (2x2 rijbanen)


In aanleg:

A18 Krolow-Bobr (2x2 rijbanen) Noordelijke rijbaan met vluchtstrook is al gereeed. Opening september 2006.
A18 Bobr-Golnice (2x2 rijbanen) Brug voor de zuidelijke rijbaan wordt vernieuwd. Opening verwacht in februari 2007.

2. Snelweg Dresden-Zgorzelec-Krzyzowa
In gebruik:

A4 D/PL-Zgorzelec (2x2 rijbanen) Dit traject wordt volgens planning gemoderniseerd van 2006 tot 2007 voor een asdruk van 115 kN.

Gepland:
A4 Zgorzelec-Krzyzowa (2x2 rijbanen) Dit traject wordt volgens planning aangelegd vanaf eind 2006 tot eind 2008 of 2009.



Meer informatie en actuele foto's:

http://mitglied.lycos.de/berlinwroclaw/ ... hp?lang=en

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 27 jul 2006, 10:40

Interessant.

Wat is eigenlijk drukker, de A18 naar Duitsland, of de A4?

Jammer dat de A4 niet zo snel gaat. De laatste keer dat ik er reed in 2003 schoot het niet echt op.

Maar volgens mij is bij de A18 een kwestie van ombouw, terwijl de A4 nieuw gebouwd moet worden, of heb ik dat mis?

Dat stukje A4 tussen Gliwice en Katowice is ook mooi geworden! Afbeelding

A1_De_Lutte
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 21:47
Contacteer:

Bericht door A1_De_Lutte » do 27 jul 2006, 11:29

Chris schreef:Interessant.
Dank je.
Chris schreef: Wat is eigenlijk drukker, de A18 naar Duitsland, of de A4?
Moeilijk te zeggen. Ik zie bij Krzywa weinig verkeer vanuit Zgorzelec komen. In drukke perioden, b.v. met kerst is de A18 duidelijk veel drukker dan de DK4 Krzywa-Zgorzelec. Volgens officiele statistiek is DK4 Krzywa-Zgorzelec drukker dan de A18 via Olszyna. De Europese Unie en Polen willen een gelijke belasting van de grensovergangen bij Görlitz (A4) en Olszyna (A18). Daarom is de douane capaciteit enkele jaren geleden bij Olszyna op hetzelfde niveau gebracht als bij Görlitz. Daarom ook wordt de A18 geheel 2X2 met vluchtstroken en voorzien van nieuw rijbaanbeton.
Chris schreef: Jammer dat de A4 niet zo snel gaat. De laatste keer dat ik er reed in 2003 schoot het niet echt op.
Momenteel maakt de dienst voor wegenaanleg van de Poolse overheid (GDDKIA) een keuze uit de bedrijven die de aanleg van de A4 D/PL-Krzyzowa gaan doen. Van aanleg is nu nog niets te zien.
Chris schreef: Maar volgens mij is bij de A18 een kwestie van ombouw, terwijl de A4 nieuw gebouwd moet worden, of heb ik dat mis?
Klopt.
Chris schreef: Dat stukje A4 tussen Gliwice en Katowice is ook mooi geworden!
Inderdaad, nieuw, 2x3 met vluchtstroken. Net zoals de A4 ten zuidoosten van Krakow trouwens.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 27 jul 2006, 11:35

De A4 stopt nu toch bij Wieliczka?

(mooie zoutmijn daar trouwens).

Volgens mij is het uiteindelijk de bedoeling om de snelweg door te trekken naar de Oekrainse grens, alwaar de Oekrainers een snelweg (vmax=150!) bouwen naar L'viv en Kyjiv.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » do 27 jul 2006, 12:14

Chris schreef:Volgens mij is het uiteindelijk de bedoeling om de snelweg door te trekken naar de Oekrainse grens, alwaar de Oekrainers een snelweg (vmax=150!) bouwen naar L'viv en Kyjiv.
Dat mag voor zo'n groot land ook wel, zo'n maximumsnelheid!!
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 27 jul 2006, 13:06

Oekraine is het grootste land dat geheel op Europees grondgebied ligt :)

A1_De_Lutte
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 21:47
Contacteer:

Bericht door A1_De_Lutte » do 27 jul 2006, 13:15

Chris schreef:De A4 stopt nu toch bij Wieliczka?
Klopt. Eind mei 2006 was ik daar en niets gezien van bouwactiviteiten.

Chris schreef:Volgens mij is het uiteindelijk de bedoeling om de snelweg door te trekken naar de Oekrainse grens, alwaar de Oekrainers een snelweg (vmax=150!) bouwen naar L'viv en Kyjiv.
A4 Kraków-Wielicka - Szarów (20 km). Contract over de aanleg is nog niet getekend. Planning is dat het traject in 2008 wordt geopend.
Ontwerp is 2 x 3,75 m met een vluchtstroken van 3 m. Meer op http://skyscrapercity.com/showthread.ph ... e=14&pp=20

De Poolse regering wil aan de voltooiing van de A4 Kraków-Wielicka naar de Oekraine geen hoge prioriteit stellen, omdat deze weg voor Polen minder
economische voordelen heeft dan andere snelwegprojecten. Nu wil een buitenlands bedrijf ten oosten van Krakow, bij Szarów, een grote fabriek bouwen.
Vandaar de A4 aanleg tot Szarów. De Europese Unie dringt aan op een transportlijn van West-Europa via Krakow naar de Oekraine. De begroting daarvoor loopt tot 2013.
Polen heeft daarom de voltooing van de A4 tot 2013 gepland. Of dat gaat lukken is de vraag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 27 jul 2006, 13:20

De A2 ten oosten van Warszawa lijkt ook niet echt prioriteit te hebben.

Evenals een A6 van Szczecin richting Gdánsk, wat me voor het toerisme aan de kust, en Mazurisch merengebied toch wel van belang lijkt.

A1_De_Lutte
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 21:47
Contacteer:

Bericht door A1_De_Lutte » do 27 jul 2006, 14:35

Chris schreef:Interessant.

Jammer dat de A4 niet zo snel gaat. De laatste keer dat ik er reed in 2003 schoot het niet echt op.
De A4 Zgorzelec-Krzyżowa gaat ongeveer 300 miljoen euro kosten. Zo'n 80% van dat bedrag is steun van de Europese Unie, waarvoor harde toezeggingen
zijn gedaan. Maar die sponsoring wordt alleen gegeven wanneer het deel van de A4 voltooid is vóór eind 2008. De kans dat dit lukt, wordt steeds kleiner.
De overheidsdienst voor wegenaanleg (GDDKIA) realiseert projecten met financiële hulp van de Europese Unie. Polen heeft tot eind 2008 de tijd om gebruik te kunnen
maken van EU-gelden. GDDKIA heeft laten weten dat dit gaat lukken. GDDKIA staat met de rug tegen de muur: Slechts het project A2 Konin-Strykow is voltooid
(26-07-2006). Vandaar de haast die GDDKIA maakt met het aanwijzen van bedrijven die de A4 Zgorzelec-Krzyżowa gaat bouwen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 27 jul 2006, 14:58

Waarom zetten de Polen ovaaltjes met "PL" op hun borden? :?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » do 27 jul 2006, 18:00

De ovaaltjes PL en D bij elkaar verwijzen naar de grens.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 27 jul 2006, 19:02

Dat vermoeden had ik al, maar het blijft erg verwarrend om naar je eigen land te verwijzen. Pas geleden was er nog ergens een bord op de Duitse A5 met een (D)-ovaaltje, maar verder heb ik dit nog nooit eerder ergens gezien.

Polen is voor mij nog altijd terra incognita. Moet toch maar eens wat aan gaan gebeuren geloof ik.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

A1_De_Lutte
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 21:47
Contacteer:

Bericht door A1_De_Lutte » do 27 jul 2006, 20:00

Palance schreef:het blijft erg verwarrend om naar je eigen land te verwijzen
Inderdaad verwarrend. De borden met daarin Korczowa (grensovergang met de Oekraïne) hebben zelden landkentekens (PL) (UA). De borden met de Duits-Poolse grensovergangen bijna altijd (PL) (D). Het wordt allemaal nog eens extra verwarrend wanneer er ook niet-grensplaatsen in de afstandentabel voorkomen die in het buitenland liggen, bijvoorbeeld Dresden en Berlin.
Als dat het geval is dan wordt het landkenteken erachter geplaatst. In dit geval (D).

De landkenteken logica is dan als volgt:

Grensovergang = Plaats grensovergang + (PL) (landkenteken buitenland)
Plaats in het buitenland = Plaats in het buitenland + (landkenteken buitenland)

Voor de A18 naar Olszyna is dit: Olszyna (PL) (D)
Voor de A18 naar Olszyna met Berlin in de afstandentabel is dit Berlin (D)

Vraag is nu: Waarom deze zo sterk afwijkende notering van landkentekens met daarin ook nog eens opgenomen het eigen landkenteken?

Waarom weet ik niet.
Ik kan alleen gissen waarom. Nu is Polen een land waar snelwegen nog steeds nieuw zijn en het snelwegennet nog in opbouw is. Ik bedenk me ook dat in de jaren negentig toen dit bedacht was, de Poolse overheid zich goed besefte dat er Duitsers zijn die de Pools-Duitse grens niet willen erkennen. Reden voor Polen om vooral geen fouten te maken bij het beschrijven van plaatsnamen in het omsteden gebied. De snelwegen A4 en A18 naar Wroclaw liggen in een gebied dat voor 1945 bij Duitsland hoorde. Wanneer nu achter Olszyna een (D) zou worden gezet, dan (geredeneerd door mensen die niets van snelwegbewijzering weten) zou dit uitgelegd kunnen worden als Olszyna is Duits gebied. Dit kan voorkomen worden door (PL) op te nemen om aan te geven dat Olszyna een Pools/Duitse grensovergang is.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » do 27 jul 2006, 20:06

Dit probleem is op een andere manier op te lossen door i.p.v. de landenkentekens bij een grensovergang gebruik te maken van het verkeersbord voor douane. Als dit bord achter een plaatsnaam staat, is direct duidelijk dat het om een grensovergang gaat. Vroeger deed men dit altijd zo, in de buurt van de grens met Slowakije bij Zakopane zijn nog een aantal wegwijzers die dit aangeven.
Het landenkenteken kan dan alleen gebruikt worden voor plaatsen die in een ander land liggen, zoals Dresden of Berlijn.

Plaats reactie