[PL] Polen van west naar oost

Moderator: Moderatoren

Folkishpeter
woonerf

[PL] Polen van west naar oost

Bericht door Folkishpeter » zo 05 dec 2010, 22:39

De afgelopen 2 jaar ben ik met nog een aantal anderen op bezoek geweest in een weeshuis in de buurt van Rivne OEK.
Daar hebben we en week opgetrokken met die kinderen lekker met hun gespeeld en spelletjes gedaan.

We zijn de afgelopen jaren bij Frankfurt de grens over gegaan de A2 helemaal afgereden en bij Chelm de grens over gegaan naar Oekraine. De eerste keer duurde het heen 3 uur voor we de grens konden passeren en terug zelfs 5 uur!

Afgelopen jaar ging het passeren van de grens een heel stuk sneller. Op de heenweg maar een uurtje, om 3 uur s'nachts en 2 uur op de terugweg om een uurtje of 8 s'avonds.

Volgend jaar gaan we er weer heen, maar we zijn wel een beetje uitgekeken op de A2 en we willen nou de A4 onderlangs pakken. Maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoever de A4 nou loopt is dat tot Krakow of al tot Rzesnow? Mijn eigen kaartmateriaal (City Navigator) zegt tot Rzesnow. Wie kan me daar wat meer over vertellen?

Verder de vraag, wat zijn de wachttijden daar bij de grensovergang naar Oekraine? De eerste stad in Oekraine is dan L'Vov.

We nemen ook elk jaar een aantal spullen mee voor de kinderen in het weeshuis. Dat lukt ons prima met 2 bestelbusjes. Maar we hebben nu een aantal ziekenhuisbedden gekregen en dat lukt ons nooit met een bestelbusje. Zien jullie nog mogelijkheden om die bedden in Rivne te krijgen?

Chris
Moderator

Re: Polen van west naar oost

Bericht door Chris » zo 05 dec 2010, 22:58

De A4 loopt momenteel tot Szarów, zo'n 20 kilometer ten oosten van Kraków. De rest tot aan de Oekraïense grens is in aanleg, en zal in 2012 openen.

Over de wachttijden kan ik weinig zeggen, maar de grensovergang Korczowa - Krakovets is de modernste en grootste tussen Polen en Oekraïne.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 06 dec 2010, 20:56

Van verschillende kanten gehoord over een wachttijd van ongeveer 1,5 uur op de heenweg en 6 uur op de terugweg.
Maar dat was overdag in de zomerperiode.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 06 dec 2010, 21:04

Folkishpeter schreef:We nemen ook elk jaar een aantal spullen mee voor de kinderen in het weeshuis. Dat lukt ons prima met 2 bestelbusjes. Maar we hebben nu een aantal ziekenhuisbedden gekregen en dat lukt ons nooit met een bestelbusje. Zien jullie nog mogelijkheden om die bedden in Rivne te krijgen?
Is een (tendemasser)-aanhanger geen optie? Of zoiets als hieronder afgebeeld?

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn slechts voorbeelden, en U kunt er met een BE rijbewijs mee rijden.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Folkishpeter
woonerf

Bericht door Folkishpeter » ma 06 dec 2010, 21:37

^^
Die onderste lijkt me prima voor het vervoer van die bedden, kunnen we die ook voor een schappelijke prijs meenemen. Het is nl allemaal vrijwilligerswerk wat wij doen.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 06 dec 2010, 21:49

Daar had ik al rekening mee gehouden; U kan nl. ook een vrachtwagen bestellen (CE rijbewijs) maar dat leek me nu een beetje duur voor die paar bedden. Ik neem aan dat U die bedden kan demonteren, alvorens op transport te zetten?
WeFo Lidnummer 0010.

Folkishpeter
woonerf

Bericht door Folkishpeter » ma 06 dec 2010, 22:25

mhkamp schreef:Daar had ik al rekening mee gehouden; U kan nl. ook een vrachtwagen bestellen (CE rijbewijs) maar dat leek me nu een beetje duur voor die paar bedden. Ik neem aan dat U die bedden kan demonteren, alvorens op transport te zetten?
Klopt ze worden eerst gedemonteerd, anders is die met 4 bedden al vol. En ik heb alleen het rijbewijs A/BE .

Folkishpeter
woonerf

Bericht door Folkishpeter » ma 06 dec 2010, 22:28

mhkamp schreef:Daar had ik al rekening mee gehouden; U kan nl. ook een vrachtwagen bestellen (CE rijbewijs) maar dat leek me nu een beetje duur voor die paar bedden. Ik neem aan dat U die bedden kan demonteren, alvorens op transport te zetten?
Klopt, ze worden eerst gedemonteerd, anders is die met 4 bedden al vol. En ik heb ook alleen maar A/BE.
We vertrekken op 23 juli en komen weer terug op 1 augustus. En het aantal km zal een 3500 km bedragen.

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » vr 24 dec 2010, 23:48

Wachttijden UA ín zijn laag ( ~ 1/2 - 1 uur )
Terug kan het oplopen tot 12 uur of meer.

Bongo
stadsweg

Re: [PL] Polen van west naar oost

Bericht door Bongo » di 08 feb 2011, 12:43

Let er ook even op dat je de juiste documenten bij je hebt (indien van toepassing) Daar kunnen Oekraïeners nog wel eens moeilijk over doen.

Folkishpeter
woonerf

Bericht door Folkishpeter » vr 01 jul 2011, 21:09

Toch maar hier ook een oproep plaatsen.
Ik had via een klein reisburo een 9 persoonsbus gekregen voor onze reis naar Oekraine om daar de kinderen in een weeshuis een leuke week week te bezorgen met sport en spel. Maar ik krijg nu te horen dat de bus defect is en we kunnen hem niet mee krijgen en over 3 weken vertrekken we al.
Wie kan ons helpen met een andere bus?

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 01 jul 2011, 22:20

^^ Kan je niet terecht bij een verhuurbedrijf als KAV, Autorent, Sixt ect?

Daarbij lijkt het me dat, wanneer er een huurovereenkomst getekend is / of er een afspraak gemaakt is met de verhuurder, dat de verhuurder bij calamiteit (weet het, groot woord) moet zorgen voor vervanging.
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 jul 2011, 22:30

Zou je met een Nederlandse huurauto überhaupt buiten de EU mogen komen? (en dan doel ik op landen als Oekraïne, niet Zwitserland).

Folkishpeter
woonerf

Bericht door Folkishpeter » vr 01 jul 2011, 22:34

Ik ben al bij een verhuurbedrijf (europcar) geweest, maar ze willen niet dat hun auto's Oekraine binnenkomen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 01 jul 2011, 23:27

Dan moet je nog even verder informeren, bij andere verhuurders kan het weer heel anders zijn.

Houtstoker
zandpaadje

Bericht door Houtstoker » za 02 jul 2011, 6:51

Kun je dan niet beter een goedkope bus kopen en (laten) nakijken.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » za 02 jul 2011, 9:40

^^ Kan ook een optie zijn, maar let daarbij heel goed op de technische staat ervan.
Folkishpeter schreef:Ik ben al bij een verhuurbedrijf (europcar) geweest, maar ze willen niet dat hun auto's Oekraine binnenkomen.
Omgekeerd doen ze er niet moeilijk over: er stond hier eind vorig jaar een Europcar-busje uit BiH (Bosnië).
Maar goed, zal wel met de moeilijkheidsgraad van eventuele problemen te maken hebben, dat ze het niet willen.

Clint
woonerf

Bericht door Clint » za 02 jul 2011, 10:29

Folkishpeter schreef:Ik ben al bij een verhuurbedrijf (europcar) geweest, maar ze willen niet dat hun auto's Oekraine binnenkomen.
Sterker nog, een vriend van mij die een auto wou huren bij Hertz in Nijmegen kwam erachter dat hij niet eens met een Nederlandse huurauto Polen binnenmag, nota bene een EU-land. Aangezien ik het omgekeerd al meerdere malen had gedaan geloofde ik hem niet, want ik ging ervan uit de EU, EU is. Blee dus wel zo te zijn...

Het probleem bleek echter eenvoudig opgelost te zijn, in Weeze kon je ook een auto huren, en de Duitsers bleken een stuk minder moeilijk hierover te doen.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 03 jul 2011, 23:46

Bij het bedrijf waar ik vroeger auto's huurde in San Francisco (Enterprise) mocht ik niet eens Californië uit ...

vanAnaarB
polderweggetje

Bericht door vanAnaarB » ma 04 jul 2011, 15:12

Folkishpeter schreef:De afgelopen 2 jaar ben ik met nog een aantal anderen op bezoek geweest in een weeshuis in de buurt van Rivne OEK.
Daar hebben we en week opgetrokken met die kinderen lekker met hun gespeeld en spelletjes gedaan.

We zijn de afgelopen jaren bij Frankfurt de grens over gegaan de A2 helemaal afgereden en bij Chelm de grens over gegaan naar Oekraine. De eerste keer duurde het heen 3 uur voor we de grens konden passeren en terug zelfs 5 uur!

Afgelopen jaar ging het passeren van de grens een heel stuk sneller. Op de heenweg maar een uurtje, om 3 uur s'nachts en 2 uur op de terugweg om een uurtje of 8 s'avonds.

Volgend jaar gaan we er weer heen, maar we zijn wel een beetje uitgekeken op de A2 en we willen nou de A4 onderlangs pakken. Maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoever de A4 nou loopt is dat tot Krakow of al tot Rzesnow? Mijn eigen kaartmateriaal (City Navigator) zegt tot Rzesnow. Wie kan me daar wat meer over vertellen?

Verder de vraag, wat zijn de wachttijden daar bij de grensovergang naar Oekraine? De eerste stad in Oekraine is dan L'Vov.

We nemen ook elk jaar een aantal spullen mee voor de kinderen in het weeshuis. Dat lukt ons prima met 2 bestelbusjes. Maar we hebben nu een aantal ziekenhuisbedden gekregen en dat lukt ons nooit met een bestelbusje. Zien jullie nog mogelijkheden om die bedden in Rivne te krijgen?
Ik rijd zelf ook ieder jaar naar Rivne en vaak ook naar andere steden in Oekraïne. De wachttijden zijn lastig, met name als je Oekraïne weer uitgaat. Dorohusk-Jagodin kan rustig op lopen tot 6 à 7 uur, gemiddel 4 heel normaal. Als je met een personenauto bent kun je beter via Zosin-Usti Lug duur nooit langer dan 3 uur, meestal maar 1 à 2 uur.
Krakovets ligt mooi voor de A4 (volgend jaar in Polen helemaal af) maar de wachttijen zijn hier vaak nog langer. Ik ken mensen die hier 12 uur moesten wachten voordat men Polen weer binnen kon rijden :wall: ........... Over de wachttijden kun je het nodig achterhalen op deze site: http://granica.gov.pl/index_czasy.php?p=u&c=t&v=pl. Er zijn ik plannen om de grensdoorlaatcapaciteiten te vergroten, maar voor je het weet duurt dat nog jaren. Misschien wordt één en ander versoepelt voor het voetbal, volgend jaar.
Ziekehuisbedden zou ik toch met een vrachtwagen laten vervoeren, maar ja dat kost een hoop geld...... is misschien lastig voor jullie stichting. Misschien is het handig om een Oekraïense vervoerder in te huren (allicht goedkoper). Bovendien zijn die gewend om een etmaal te staan aan de grens :D

Folkishpeter
woonerf

Bericht door Folkishpeter » do 27 okt 2011, 21:38

Inmiddels al weer twee keer naar Oekraine geweest. Eerst in Juli. De grensovergang bij Chelm gepasseerd smorgensvroeg om 7 uur dat ging behoorlijk snel binnen een uur reden we in Oekraine.
Terug maar eens geprobeerd via Medyka, drama hoor 3,5 uur duurde de oversteek.
Verleden week geprobeerd via Krakovets Oekraine binnen te komen. We stonden om 05.30 voor de grens en om 11.30 waren we de grens over om binnen 500 meter aan gehouden te worden door de politie die alles ook nog wilde zien. We hadden de wagen vol met schoenen en winterjasssen voor kinderen in het weeshuis. Totale reistijd Enschede-Rivne 27 uur. Wat waren we het zat!!
Maar nu het mooie, iemand uit Rivne vertelde dat je met platen van het Rode Kruis achter je raam gewoon door moet rijden naar de grens zelf dus niet netjes achteraan de rij aansluiten. Zo gezegd zo gedaan, via de busbaan naar de grens bij Chelm gereden en ja hoor we konden vrijwel direkt de grens passeren bij de Poolse douane hetzelfde verhaal en binnen 20 minuten reden we Polen binnen. Reisduur van Rivne naar Enschede 17 uur!

Folkishpeter
woonerf

Bericht door Folkishpeter » di 12 mar 2013, 23:47

In 2009 voor het eerst door Polen gereisd naar Rivne in Oekraine. In het eerste jaar nog meer dan een dag onderweg.
Nu na een update van het kaartmateriaal van de GPS is de reistijd nog maar 15 uur vanuit Enschede. En dit komt voor 99 procent door de uitbreiding/verbetering van het poolse wegennet! Hulde voor de poolse wegenbouwers!!

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 13 mar 2013, 0:58

Hulde voor de Europese subsidie. B(
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 13 mar 2013, 9:19

^^ In dit geval: Wees blij. Anders had je misschien nog met de langste trap van Europa gezeten.
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 13 mar 2013, 11:19

^^ Die snap ik niet.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » wo 13 mar 2013, 13:00

^^ Betonplaten.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 13 mar 2013, 13:46

Attietattie schreef:^^ Die snap ik niet.
Ik, in het [PL] A018 topic schreef: Filmpje van 1 oktober 2011:

Klikkerdeklik.
en
Ik, in het [PL] A018 topic schreef: Ondertussen:
[youtube]hkyVuJZFYcI[/youtube]
Van 2009:
Klik.

BAB11 bij Schmölln vorig jaar mei:
Klik.

Dit noemen ze nu traplopen, al is het hier nog niet zo erg. En nog meer filmpjes
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 13 mar 2013, 15:52

mhkamp schreef:In dit geval: Wees blij. Anders had je misschien nog met de langste trap van Europa gezeten.
Nee helaas, daar ben ik niet blij om.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 13 mar 2013, 16:20

Leg uit?
WeFo Lidnummer 0010.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » wo 13 mar 2013, 17:06

Attietattie ziet niet hoe investering in infrastructuur internationale handel bevordert en allerlei economieën stimuleert en denkt dat enkel de Polen enige profijt van de betere wegen hebben, of dat de bouw ervan Europees is aanbesteed en dat dus ook niet al het subsidiegeld enkel in Polen is terechtgekomen.