[PL] tolwegen in Polen

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Jeff » zo 13 mei 2018, 11:08

@duikgek: om bij de pomp te komen, moet ik voor of na de tolpoort de weg af?
--

Verder zie ik dat men werkt met de koers van € 1 = 4,1 PLZ. De marktkoers is 4,25, maar heeft 3 weken geleden ook even 4,08 gedaan.
Voor een hoop gemak zie ik het probleem niet om 3 a 4 briefjes van 10 euro mee te nemen.

ik kwam uit op 88 PLZ (grens -> knp. A2/S8 - Noordelijke Ring Warschaw), wat zo rond de 21 euro is.
21 euro was ik 2013 al kwijt om van de franse grens bij Lille naar Parijs te komen

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door duikgek89 » zo 13 mei 2018, 11:40

Coen Tunnel schreef: zo 13 mei 2018, 10:44 ^^ Tot aan Poznan is er een gesloten tolsysteem waar ik vorig jaar mei 39 PLN betaalde. Daarna tot Lodz een open systeem met twee tolstations waar ik tweemaal 19 PLN betaalde. Tussen Lodz en Warschau is weer een gesloten tolsysteem waar ik vorig jaar 9,90 PLN betaalde.

In totaal was ik 86,90 PLN kwijt, het kan zijn dat de prijzen nu iets hoger liggen. Maar daarvoor krijg je wel een prima snelweg.
^^ Die opfrisser had ik even nodig. Ik was bij de vorige post even in de war omdat de laatste keer dat ik het stuk ten oosten van Poznan gereden heb we niet helemaal vanuit Warschau daaraan begonnen zijn (maar vanaf Wiskitki, de aansluiting met de DK50) en vervolgens hebben we ook nog ergens een afrit gehad om te gaan eten.

Het stuk ten westen van Poznan kan ik onderhand met de ogen dicht rijden. Bij wijze van spreken dan. Maar ik tank zelf bijna altijd in Torzym, daarom dat ik niet helemaal de juiste prijs in gedachten had.

In Februari was het open systeem twee keer 20PLN en zoals gezegd van Poznan tot Torzym 35PLN (dat zal toen tot het einde bij Tarnawa nog de 39PLN zijn geweest die Coen Tunnel noemt).
Het gesloten systeem loopt alleen niet tot Lodz maar tot Konin (eindpunt is tolstation Zdary)


Voor de vraagsteller: Open betekent geen kaartje trekken maar gewoon bij het eerste poortje wat je tegen komt betalen.
Jeff schreef: zo 13 mei 2018, 11:08 @duikgek: om bij de pomp te komen, moet ik voor of na de tolpoort de weg af?
--

Verder zie ik dat men werkt met de koers van € 1 = 4,1 PLZ. De marktkoers is 4,25, maar heeft 3 weken geleden ook even 4,08 gedaan.
Voor een hoop gemak zie ik het probleem niet om 3 a 4 briefjes van 10 euro mee te nemen.

ik kwam uit op 88 PLZ (grens -> knp. A2/S8 - Noordelijke Ring Warschaw), wat zo rond de 21 euro is.
21 euro was ik 2013 al kwijt om van de franse grens bij Lille naar Parijs te komen
Om het gezeur bij tolstations te vermijden is dat wel een aardige oplossing, dat deed ik vroeger ook weleens. De laatste jaren heb ik als ik naar/door Polen moet telkens Zloty's bij me (die ik niet gebruik omdat ik alles met plastic betaal, maar dat beetje wat ik heb is prima als het bij de tol een keer niet werkt).

Je kunt twee dingen doen:
1. Door de tol heen rijden en bij de afrit daarna afslaan (Torzym). Dan hoef je maar een klein stukje OWN te rijden maar wel vaker door de tol heen (kaartje trekken, bij de eerste afrit betalen, tanken, weer een kaartje trekken en verder rijden, kost je geen extra tol).

2. Of wat ik doe, omdat het met dat gezeur met die tol toch niet langzamer is, zeker niet op de tijden dat ik daar meestal langs kom, is voor de tol van de snelweg af (afslag Rzepin) en bovenaan rechtsaf de oude hoofdweg (DK92, Poznan staat via beide wegen aangegeven) volgen, dat is een brede vlotte rechttoe rechtaan weg. In Torzym bij de verkeerslichten (de A2 zal hier weer aangegeven staan naar links) ga je linksaf en daarna de eerste rechts, de pomp, die er niet al te mooi uitziet overigens, zit een klein stukje verder aan de rechterkant.
Dit dus: https://www.google.nl/maps/dir/52.33285 ... 84!1m0!3e0

Optie 1 zou ik wel kiezen als je zeer veel vrachtverkeer af ziet slaan bij de afslag Rzepin, die kunnen dan goed tolvrij naar Poznan willen rijden en dat veranderd de oude weg van een fijne vlotte OWN weg in een drukke vervelende bedoeling.


Verder: Als dit je eerste keer in Polen is, let goed op met de groene pijlen, als lamp bij de stoplichten. Die werken hetzelfde als de klassieke groene pijl die in Duitsland en Oekraïne op bordjes staat: Je bent verplicht te stoppen* en daarna ook voorrang te verlenen (in Warschau vielen met name overstekende voetgangers die parallel aan je oude richting de weg volgen op).
Dit is erg verwarrend als je het Duitse systeem gewend bent waar de groene pijl indien deze als lamp is uitgevoerd betekent dat je gewoon door kunt gaan.

*In de praktijk doet men dat uiteraard alleen als men verkeer of politie ziet...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 mei 2018, 16:50

Jeff schreef: zo 13 mei 2018, 11:08 @duikgek: om bij de pomp te komen, moet ik voor of na de tolpoort de weg af?
--

Verder zie ik dat men werkt met de koers van € 1 = 4,1 PLZ. De marktkoers is 4,25, maar heeft 3 weken geleden ook even 4,08 gedaan.
Voor een hoop gemak zie ik het probleem niet om 3 a 4 briefjes van 10 euro mee te nemen.
Ik zou gewoon langs de snelweg tanken en wisselen, maar je kunt wat meer besparen als je de snelweg verlaat.
ik kwam uit op 88 PLZ (grens -> knp. A2/S8 - Noordelijke Ring Warschaw), wat zo rond de 21 euro is.
21 euro was ik 2013 al kwijt om van de franse grens bij Lille naar Parijs te komen
Dat is met een personenauto toch een stuk goedkoper, tenzij je op zondagavond rijdt in de rode periode, dan geldt er 25% toeslag en zul je rond die 20-21 euro uitkomen. Maar anders is Lille-Parijs ergens rond de 17 euro.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door duikgek89 » zo 13 mei 2018, 21:58

Coen Tunnel schreef: zo 13 mei 2018, 16:50Ik zou gewoon langs de snelweg tanken en wisselen, maar je kunt wat meer besparen als je de snelweg verlaat.
Het verschil in literprijs kan best flink zijn, waarbij de pomp die ik aangeef nog iets onder de meeste tankstations naast de oude weg zit qua prijs. Het is niet mooi of groot, maar ik heb er al vaak getankt en nog geen problemen gehad.
Als je bij de Orlen aan de afrit Torzym tankt zal het echter vrijwel net zo duur zijn als langs de snelweg.
Met een kleine tank loont het zich wellicht niet en bovendien kan ik me voorstellen dat het met een kleine actieradius zeer irritant is om telkens de snelweg te verlaten.
Voor mij is dat vaak de eerste tankstop (als mijn voet niet te zwaar is) en dan vind ik het wel prettig om er even af te gaan en het is een zeer makkelijke manier om een paar pintjes te besparen.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Jeff » za 03 nov 2018, 19:20

Effin.. beetje late reactie, maar ondertussen heel wat wijzer:

Zoals Duikgek stelde met optie 2: Dat was heel netjes.
Bovenaan de afrit een rotonde en vervolgens een 2x1 (strak stukje DK92 over 4 km!) met Vmax 90 km/h tot aan het kombord van Torzym.
Daarna kom je in een dorp vol benzinestations, welke eigenlijk (bijna allemaal) tot de goedkoopste van Polen behoren.

Ik betaalde 5 PLN, terwijl het langs de A2 vaak tegen de 6 PLN aanzat.

Een enkeltje A2 Berlijn > Warschau is 88 PLN en als je betaald met Euro's is er niemand die je vreemd aankijkt.
Op mijn terugrit was de koers zelfs aangepast van 4,1PLN/1 € naar 4,2PLN/1 €, Wat op dat moment was dat ook de koers op de valutamarkt, dus zelfs nog goedkoper dan wisselen bij een bank.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Jeff » do 20 feb 2020, 18:15

Tolkosten omhoog op wegvak A2 Poznan - Warszawa

Afbeelding

Binnenkort zal de tol van de A2 met 6 PLN verhoogd worden tussen Poznan en Warszawa ("Knooppunt Lodz") en komt dan uit op een totaal bedrag van 66 PLN. Wie van de Duitse grens naar Warszawa en daarbij de A2 gebruikt, zal voortaan 94 PLN ( ~24 euro) kwijt zijn tov 88 PLN eerst.

De Concessiehouder heeft in een verklaring aangegeven dat de verhoging nodig is om de verbreding van de A2 bij Poznan naar 2x3 te betalen. Kosten hiervan zijn opgelopen tot zo'n 202 MLN PLN ( ~ 50 MLN euro). De Passage van Poznan is tussen de S11 en de S5 tolvrij voor weggebruikers, maar is wel onder concessie.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Jeff » za 08 aug 2020, 19:28

Even een update die het melden waard is:
Ik kon met m'n ING V-Pay pinpas bij alle tolpoortjes betalen.

Komend vanuit Berlijn heeft het eerste betaalplein (vlak voor Poznan) nu op elke tolpoort een lezer voor contactloos betalen: Werkt erg vlot.
Mogen ze van mij ook wel invoeren op de andere betaalpleinen :top:

Verder is het wegdek van groot verschil:
- In beheer van GDDKiA: Spoorvorming, lichte kuilvorming (lekker stuiteren :roll: )
- In beheer van Autostrada W: Erg soepel, weinig over te klagen.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Ger81 » do 20 aug 2020, 15:11

^^
Opvallend, dat verschil.
Op de A4 is het GDDKiA-deel (Wroclaw-Gliwice) van uitstekende kwaliteit, en doet het zeker niet onder voor het stuk van Autostrada Malopolska (Katowice-Krakow).
Ubi volentia est, via est

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Jeff » vr 21 aug 2020, 18:25

^^ Op de terugweg zag ik dat er borden geplaatst worden voor werkzaamheden, dus wellicht is verbetering "onderweg"

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Jeff » zo 22 nov 2020, 13:04

In Polen is een project gestart voor elektronische tolheffing (gebaseerd op de Tele-peage) voor alle tolconsessies trajecten voor voertuigen lichter dan 3,5t (het zwaardere verkeer kan al wel gebruik maken van een soort gelijk systeem).

Als het project niet vertraagd wordt, zal deze vorm van tolbetaling per 1 dec 2021 live gaan.

bron: https://www.cashless.pl/8893-likwidacja ... autostrady

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door chriskrusz » di 24 nov 2020, 10:37

^^
Dat is niet wat ik in het artikel lees. Waar ze mee bezig zijn, zijn eigenlijk 2 enigszins aparte dingen, welke bovendien alleen van toepassing zijn op de GDDKiA-snelwegen:
  • De bestaande e-Toll mogelijk maken voor lichte voertuigen, m.b.v. een app (welke dan wel locatiegegevens doorstuurt o.i.d.). Dit zou al mogelijk moeten zijn vanaf het 1e kwartaal van 2021.
  • Verwijderen van de slagbomen en invoeren van e-Tickets. Deze zou je dan overal moeten kunnen kopen, ook online, en dit moet ook mogelijk zijn met de app die nu werkt op de A1 en de A4 Katowice – Kraków. Dit is dan vanaf december 2021.
Het lijkt er op dat de slagbomen blijven staan op de A1 en de A4 Katowice – Kraków (ik kon niet vinden of de concessiehouders zich kunnen aansluiten bij het e-ticket systeem). En over de niet-GDDKiA stukken op de A2 wordt al helemaal met geen woord gerept, die hebben nu dacht ik ook nog helemaal geen automatische betaaloptie..

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Jeff » ma 15 feb 2021, 15:48

Autostrada Wielkopolska II SA heeft per vandaag de toltarieven verhoogt naar 0,046 PLN/KM (Concessie Nowy Tomyśl - Konin).
Een rit Rzepin - Konin kost dan 87 PLN (2018: 78 PLN)

GDDKiA heeft aangekondigd de prijs van 9,90 PLN niet aan te passen op het traject dat bij GDDKiA in beheer is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Chris » ma 15 feb 2021, 15:55

Valt de passage van Poznań nou ook onder de concessie van Autostrada Wielkopolska?

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Jeff » ma 15 feb 2021, 16:04

Chris schreef: ma 15 feb 2021, 15:55 Valt de passage van Poznań nou ook onder de concessie van Autostrada Wielkopolska?
Lang:
Rzepin <-> Nowy Tomyśl is onder concessie bij Autostrada Wielkopolska SA
Nowy Tomyśl <-> Konin is onder concessie bij Autostrada Wielkopolska II SA

Autostrada Wielkopolska SA en Autostrada Wielkopolska II SA zijn 2 aparte bedrijven binnen Autostrada Wielkopolska.


Autostrada Wielkopolska II SA, was samen met GDDKiA en WIELKOPOLSKIE opdrachtgever voor de verbreding van de Passage van Poznan. Strabag mocht de opdracht uitvoeren (verbreden naar 2x3) omdat Strabag een belang heeft in Autostrada Wielkopolska.

------
Kort: Ja, Autostrada Wielkopolska II SA is de concessiehouder van de Passage van Poznan (inclusief onderhoud en winterdienst -- geen wegsleepverplicht)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Chris » ma 15 feb 2021, 16:06

Ik vroeg mij al af hoe dat zat, want die verbreding van de A2 door Poznań kwam toch wel een beetje uit de lucht vallen en was zeer snel uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Chris » wo 31 mar 2021, 10:46

Vanaf 1 december 2021 worden delen van de A2 en A4 voorzien van volledig elektronische tolheffing en worden de fysieke tolpoorten verwijderd. Het gaat om de A2 Konin - Stryków en A4 Wrocław - Gliwice. Er wordt dan de online applicatie e-Toll PL uitgerold.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door chriskrusz » wo 31 mar 2021, 15:42

^^ :woop: ik heb een jaar geleden in een enorme file gestaan op de A4 voor Wrocław vanwege de tolpoortjes daar.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Ger81 » vr 02 apr 2021, 16:30

Dat is goed nieuws!
Dat betekent dus ook geen badge mee, maar obv voertuigherkennning?
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Chris » vr 07 mei 2021, 12:32

In juni 2021 wordt het viaTOLL systeem vervangen door e-TOLL. Dit systeem gebruikt een andere technologie. ViaTOLL maakte gebruik van radiosignalen (transponders van Kapsch, vergelijkbaar met Noorwegen en Frankrijk). e-TOLL maakt gebruikt van plaatsbepaling met GPS.

Bijzonder is dat er ook een app gelanceerd wordt die als transponder dient. Dit is volgens mij het eerste elektronische tolsysteem in Europa dat een app als transponder gebruikt. Apps voor vignetten bestaan al enige tijd.

De etoll website: https://etoll.gov.pl/en/light-vehicles/

De info over de app: https://etoll.gov.pl/en/light-vehicles/ ... ll-pl-app/

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Willem » vr 07 mei 2021, 14:48

Met zo'n GPS-systeem kun je regelmatig wegen in het tolsysteem toevoegen (of juist gratis maken) zonder dat het veel voeten in de aarde heeft. Alleen de ICT hoeft dan aangepast te worden.
Normaal staat de locatiegegevens op mijn telefoon altijd uit. In Polen kam dat dan dus niet als je over de snelweg wilt rijden. :rofl2:

Het lijkt een soort eerste stap richting rekeningrijden, voor zover die discussie in Polen speelt.
Zo'n systeem had ik eerder in een land als China verwacht.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Jeff » vr 07 mei 2021, 15:27

^^ Kaartje trekken en betalen blijft mogelijk. Alleen met minder tolpoortjes hiervoor.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Coen Tunnel » za 08 mei 2021, 18:23

Chris schreef: vr 07 mei 2021, 12:32Bijzonder is dat er ook een app gelanceerd wordt die als transponder dient. Dit is volgens mij het eerste elektronische tolsysteem in Europa dat een app als transponder gebruikt. Apps voor vignetten bestaan al enige tijd.
Had men in Frankrijk ook niet een test met een app?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Chris » ma 29 nov 2021, 18:41

Vanaf 1 december 2021 is het op de A2 Konin - Stryków en de A4 Wrocław - Gliwice niet meer mogelijk om de tol met bankkaarten of contant te betalen. Het is dan alleen nog mogelijk om elektronisch tol te betalen;

Er zijn 3 betaalmethodes;
* de transponder
* een e-ticket vooraf: https://etoll.gov.pl/en/light-vehicles/ ... -e-ticket/
* met de e-toll app: https://etoll.gov.pl/en/light-vehicles/ ... icket-app/

https://etoll.gov.pl/en/light-vehicles/ ... ecember-1/

Het is wel te verwachten dat er een vloedgolf aan onbetaalde tol en boetes gaat volgen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 nov 2021, 20:16

^^ Vooral ook raar dat men geen mogelijkheid biedt tot betaling achteraf. Als je het vooraf niet weet en daar onvoorbereid aankomt ben je dus al de pineut. Tenminste, het wordt me niet helemaal duidelijk of je bijvoorbeeld ter plekke nog de tol kan betalen bij een VZP langs de route bijvoorbeeld... :dontknow:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Pino » ma 29 nov 2021, 20:25

^^ Of door alsnog met spoed die app te downloaden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door mavas » ma 29 nov 2021, 20:27

Dat ze contant betalen niet meer toestaan snap ik nog, maar je ozu contactloos toch prima in stand kunnen houden? DAt is een veelgebruikte methode.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 nov 2021, 20:45

^^ Als je helemaal van de fysieke tolstations af wil is dat natuurlijk ook niks.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Pino » ma 29 nov 2021, 20:51

^^ En dat lijkt me uiteindelijk ook wel een terechte ontwikkeling. Al was het maar vanwege de extra uitstoot van het remmen en weer optrekken. De tijd lijkt me hier bepaald rijp voor, ook als je kijkt naar ontwikkelingen elders in de wereld. Alleen je moet voor de digitaal net wat minder onderlegde gelegenheids-passant wel een nette uitweg bieden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Chris » di 30 nov 2021, 12:00

Bij Stryków:
Afbeelding

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [PL] tolwegen in Polen

Bericht door Jeff » di 30 nov 2021, 12:26

Zo te lezen wordt de max. snelheid verhoogd van 30km/h naar 50km/h op de tolpleinen. Komend vanaf 120 - 150km/h (op teller) is dat alsnog een beste tegenvaller.

Zelfs in de zomer waren de tolpleinen nooit echt druk (ook omdat vrachtverkeer sowieso al rechts moest blijven houden), dus de tijdwinst zal daarom ook beperkt blijven.

Plaats reactie