[PL] Verzorgingsplaatsen in Polen.

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

[PL] Verzorgingsplaatsen in Polen.

Bericht door mhkamp » ma 20 jul 2015, 21:13

Lezende in dit dit topic, leekt het me voer om hierover een eigen topic te openen. Ik quote delen van het gesprek uit dit topic:
Chris schreef:De verzorgingsplaatsen in Polen zijn in drie categorieën ingedeeld, van luxe tot eenvoudig. Van te voren staat wel aangegeven wat je zoal kan verwachten. Ik ken niet de actuele situatie langs de Poolse A4, maar wat ik van de A2 en S3 gezien heb zijn dit uitgebreide verzorgingsplaatsen met picknickplaatsen, tankstation, restaurant en winkel. Sommige hebben ook een McDonald's of Burger King.
duikgek89 schreef:De Poolse verzorgingsplaatsen die ik gezien heb, zijn beter dan de Nederlandse (minder smerig).
SnarfFlevoland schreef:
A10 schreef:Ik heb vaak in Frankrijk gereden en gewend geraakt aan de Aires daar. Ik vraag me af hoe de toestand is bij de voorzieningen in Duitsland en Polen, en ook is de adviezen bij welke verzorgingsplaatsen ik zou moeten stoppen welkom.
De rustplaatsen langs de Poolse A4 zijn goed tot zeer goed. De meesten zijn uiterst ruim opgezet en hebben keurige sanitaire voorzieningen (gratis en schoon) en hebben tevens ook degelijke eetgelegenheden te bieden. Soms zelfs met een normaal restaurant en een fast food keten (KFC, Burger King, McD etc.). Luxe verzorgingsplaatsen hebben soms zelfs drie restaurants (één in de tankshop, één fastfood en één 'lux' wegrestaurant). Ben er in ieder geval erg over de Poolse verzorgingsplaatsen te spreken en doet zeker niet onder voor Duitsland of Frankrijk! Personeel spreekt meestal wel Engels of Duits, en soms wordt het na een vriendelijk "dobry dzień" handen en voeten werk. ;)
duikgek89 schreef:Sorry voor de Francofielen en de mensen die nog steeds denken dat Polen een onderontwikkeld gat is en Frankrijk een ontwikkeld europees land, wat ik nu zeg gaat hard aankomen.
De verzorgingsplaatsen die ik in Frankrijk gezien heb waren gruwelijk SMERIG, je gaat daar liever het bos in dan naar het toilet bij een pomp. In Polen zijn de plaatsen langs de snelweg die ik gezien heb beduidend schoner. Alleen wel bij een verzorgingsplaats met voorzieningen stoppen.
duikgek89 schreef:Helemaal mee eens, de verzorgingsplaatsen in Polen zijn gewoon erg goed, schoon en modern. Polen is een echt westers land aan het worden. En wat betreft de vele vooroordelen over criminaliteit: Ik voel me in Polen uiterst veilig en kan m'n auto ook overal zonder verdere gedachten goed kwijt.
Ik heb ik Polen nog niet zo vaak gebruik hoeven maken van de verzorgingsplaatsen. Als we al stopten was het op een gewone parkeerplaats met een toiletgebouw. Ik kan me er niet veel meer van herinneren over hoe het was, maar destijds (2006, bij Katowice) zag het er nieuw uit. Een paar jaar later (2010) hebben we gerust op het nieuwe gedeelte A4 tussen de grens Duitsland en Węzeł Krzyżowa gestaan.

Ik ben benieuwd hoe het is over een jaar of 20. Nu komen er wel tolwegen, maar er zijn geen private concessionaris zo ver ik weet, dus de overheid moet uit die tolkosten onderhouden.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Wesso
2x2 autosnelweg

Re: [PL] Verzorgingsplaatsen in Polen.

Bericht door Wesso » do 23 jul 2015, 21:47

Mijn ervaring met verzorgingsplaatsen langs de Poolse A4 is dat er weinig volledige vzp's te vinden zijn zoals in NL. Dus parkeerplaats, tankstation en evt. restaurant. Toen we moesten tanken zagen we wel een bordje, maar kwamen we uit bij een pomp langs de secundaire weg. Dat was in de buurt van Legnica. Verderop waren wel 'normale' vzp's maar naar mijn idee waren ze nogal schaars.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 jul 2015, 21:57

Het oude Reichsautobahn-deel tussen Krzywa en Wrocław heeft inderdaad geen normale verzorgingsplaatsen. Eigenlijk is dat wel opvallend, want dit deel trekt best veel verkeer voor Poolse begrippen (circa 35.000 voertuigen per dag) en dan is een grote VZP wel rendabel.

Bij Bielany Wrocławskie heb je nog die klassieke tankstations in de aansluiting met de DK98.

Wat je overigens wel ziet in Polen (en ook veel andere landen) is dat het bij nieuwe snelwegen enige tijd duurt voordat verzorgingsplaatsen met tankstation operationeel zijn. In Roemenië zijn ze ook zeldzaam. Maar ook bijvoorbeeld de Duitse A31 en A20 hadden lange tijd geen tankstations langs de snelweg.

Langs de Poolse A4 heb je overigens wel enkele truck stops, zoals bij Kąty Wrocławskie, Legnica en Krzywa. Met name die bij Krzywa is groot, met een McDonald's. Dit was vroeger het punt waar je de DK4 op ging richting Duitsland, voordat de A4 gereed kwam richting Zgorzelec.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 07 aug 2015, 14:34

SnarfFlevoland schreef:... na een vriendelijk "dobry dzień" ...
Nu wil ik niet beweren dat ik vloeiend Pools spreek, maar het Pools voor "goedemiddag" is volgens mij toch echt "dzień dobry" ;)

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » vr 07 aug 2015, 15:59

^^
Klopt, maar met dobry dzien kweek je vast net zo veel goodwill ;)