[PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Ger81 » ma 09 nov 2015, 15:48

SnarfFlevoland schreef:^^
Ach, Slowakije heeft sinds 2009 de Euro, en het is er beslist wat duurder geworden, maar uiteindelijk blijft het nog een goedkoop land en is zeker niet persé in alles duurder als Tsjechië.
Tot 2009 deden veel Polen uit de zuidoostelijke grensstreken hun inkopen in Slowakije.
Het verschil met -het toch ook niet dure- Polen was de rit wel waard. In de Slowaakse grensstreek waren er veel winkels met tweetalige reclames.
Nu is het andersom, de Slowaken komen naar Polen, afhankelijk van de wisselkoers in kleinere of grotere mate.
Ubi volentia est, via est

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door SnarfFlevoland » di 10 nov 2015, 0:26

^^
Dat weet ik, maar de prijsverschillen zijn nu absoluut niet zo schokkend. In Polen ben je weliswaar iets minder kwijt in de supermarkt, maar het scheelt dermate weinig, dat je daarvoor zelfs in de grensstreek er niet speciaal voor naar Polen gaat rijden. Misschien leuk voor een dagje uit, maar dat was het dan wel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Chris » ma 07 dec 2015, 14:27

Zoals verwacht is na de verkiezingen de directeur van de GDDKiA ontslagen en is een nieuwe benoemd door de nieuwe minister van verkeer. Als reden voor het ontslag werd genoemd dat de investeringen in wegen verbeterd moesten worden.

Het CV van de nieuwe directeur Jacek Bojarowicz is wel redelijk indrukwekkend, hij heeft een achtergrond in wegontwerp en supervising management voor de bouw van wegen en bruggen, en heeft meer dan 30 jaar ervaring als directeur of onderdirecteur bij diverse regionale kantoren van de GDDKiA. Hij werkt al sinds 1976 bij GDDKiA en voorgangers.

Het schijnt zo te zijn dat er geen agentschap in de hele Europese Unie is dat zoveel EU-geld krijgt toegekend als de GDDKiA. Tot nu toe is Brussel daar erg tevreden over.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Ger81 » ma 07 dec 2015, 17:13

Chris schreef:Zoals verwacht is na de verkiezingen de directeur van de GDDKiA ontslagen
Laat dit zinnetje even op je inwerken... :nuts:
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door GuteFahrt » di 15 dec 2015, 16:05

Het is niet alles goud wat er blinkt... ;)

http://nos.nl/artikel/2075330-poolse-ge ... -goud.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Chris » di 15 dec 2015, 16:08

Ik vraag me af hoe journaal-presentators de plaatsnaam Wałbrzych uitspreken... :lol:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Alfa » wo 06 jan 2016, 19:16

Ger81 schreef:
Chris schreef:Zoals verwacht is na de verkiezingen de directeur van de GDDKiA ontslagen
Laat dit zinnetje even op je inwerken... :nuts:
Compleet logisch, andere regering ander beleid. Daarvoor zijn andere pionnen nodig op de cruciale plaatsen. Dat lijkt me perfect democratisch en legitiem. Politieke benoemingen is niet altijd negatief.

PiS doet het trouwens geweldig slecht. Nog maar enkele weken aan het bewind en al meteen is de rechtelijke macht uitgehold, ligt het land op ramkoers met iedereen (van de EU tot Rusland), regent het conservatieve "Polen zijn katholiek"-pleidooien, hollen de mensenrechten achteruit (vooral homoseksuelen, maar ook vluchtelingen) en geraakt het land steeds meer in zichzelf gekeerd. Jammer dat de regering wellicht niet zal vallen omdat ze een absolute meerderheid heeft.
Chris schreef:Ik vraag me af hoe journaal-presentators de plaatsnaam Wałbrzych uitspreken... :lol:
Ik zou het als Walbritsj uitspreken voor ik de basis van de Poolse spelling geleerd had en dat het wellicht eerder iets als Vawbjitsj moet zijn. Maar ja, de Polen zijn zelf verantwoordelijk voor hun internationaal afwijkende spelling. Men oogst wat men zaait.

De fameuze Nazistrein is overigens nog altijd niet gevonden.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Vegi » wo 06 jan 2016, 19:37

Alfa schreef:
Chris schreef:Ik vraag me af hoe journaal-presentators de plaatsnaam Wałbrzych uitspreken... :lol:
Ik zou het als Walbritsj uitspreken voor ik de basis van de Poolse spelling geleerd had en dat het wellicht eerder iets als Vawbjitsj moet zijn. Maar ja, de Polen zijn zelf verantwoordelijk voor hun internationaal afwijkende spelling. Men oogst wat men zaait.

De fameuze Nazistrein is overigens nog altijd niet gevonden.
Die uitspraak van deze plaats is zowat niet in het Nederlands te typen. rz wordt ongeveer uitgesproken als 'zj' en zelfs dat komt niet echt overeen. De y is een klant tussen 'uh' en 'eh' in en de 'ch' aan het einde is een zachte g. Het wordt dus zoiets als.. vawbzjuhch? :facepalm: ... laat ik maar stellen dat uitspreken makkelijker is dan uittypen.

Verder vind ik het jammer dat PiS zo op ramkoers ligt met alles en iedereen in Europa en daarbuiten. Dit gaat naar mijn idee negatief voor Polen uitpakken. Als het zo doorgaat zie ik het nog gebeuren dat de EU stopt met geld geven aan Polen.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Ger81 » wo 06 jan 2016, 23:24

Alfa schreef:
Ger81 schreef:
Chris schreef:Zoals verwacht is na de verkiezingen de directeur van de GDDKiA ontslagen
Laat dit zinnetje even op je inwerken... :nuts:
Compleet logisch, andere regering ander beleid. Daarvoor zijn andere pionnen nodig op de cruciale plaatsen. Dat lijkt me perfect democratisch en legitiem. Politieke benoemingen is niet altijd negatief.
Gebeurt zoiets bij Rijkswaterstaat, UWV en dergelijke overheidsinstanties hier ook na een politieke omslag?

Alfa schreef:
Chris schreef:Ik vraag me af hoe journaal-presentators de plaatsnaam Wałbrzych uitspreken... :lol:
Ik zou het als Walbritsj uitspreken voor ik de basis van de Poolse spelling geleerd had en dat het wellicht eerder iets als Vawbjitsj moet zijn.
Poging-tot in fonetisch Nederlands: Wauw-bsich.
Ubi volentia est, via est

Clint
woonerf
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 25 mei 2011, 20:29
Locatie: Kowaniec, Nowy Targ (Podhale)

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Clint » do 07 jan 2016, 11:46

Alfa schreef:PiS doet het trouwens geweldig slecht. Nog maar enkele weken aan het bewind en al meteen is de rechtelijke macht uitgehold, ligt het land op ramkoers met iedereen (van de EU tot Rusland), regent het conservatieve "Polen zijn katholiek"-pleidooien, hollen de mensenrechten achteruit (vooral homoseksuelen, maar ook vluchtelingen) en geraakt het land steeds meer in zichzelf gekeerd. Jammer dat de regering wellicht niet zal vallen omdat ze een absolute meerderheid heeft.
Het ergste is dat maar een dikke 18% van de stemgerechtigde Polen op PiS heeft gestemd. De opkomst was 50%, en 37% daarvan stemde PiS. Op basis daarvan heeft PiS 50,5% van de zetels gewonnen, want kleine partijen die minder dan 5% halen (en coalities die minder dan 8% halen) verliezen hun recht op representatie.

Verder hebben ze een slim spelletje gespeeld - Kaczyński en Macierewicz hebben zich keurig op de achtergrond gehouden totdat de verkiezingen gewonnen waren. Een hoop Polen wouden wel een PiS een kans geven, maar Kaczyński en Macierewicz zijn gehaat. Ze hadden hooguit 25-30% gehaald bij een opkomst van 50% als die twee de campagne hadden geleid, in plaats daarvan hebben ze Duda en Szydło naar voren geschoven.

Wat er in Polen is gebeurd is echt rampzalig - het zou vergelijkbaar zijn met een PVV die in Nederland 76 zetels haalt in de Tweede Kamer op basis van een verkiezingsuitslag van 22% (bij 80% opkomst). Het is spijtig dat Jarek K. en Antoni M. zes jaar geleden niet gewoon op het vliegtuig zijn gestapt...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Rogier » do 07 jan 2016, 17:04

Polen gaat nog wel de hoge prijs betalen als men zo door blijft gaan.
Denk maar niet dat het investeringsklimaat in Polen op hetzelfde niveau blijft, als men op deze weg door blijft gaan.
Dan ziet men snel genoeg in, wat de gevolgen van het huidige beleid kunnen zijn.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Vegi » do 07 jan 2016, 17:20

Om eerlijk te zijn verwacht ik ook niet dat ze deze lijn lang door gaan zetten. Onder de broers Kaczyński is Polen ook altijd redelijk Europees georienteerd gebleven en dat zal denk ik nu niet anders zijn. Ze zullen zelf slim genoeg zijn om door te hebben dat ze feitelijk geen keuze hebben.

Clint
woonerf
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 25 mei 2011, 20:29
Locatie: Kowaniec, Nowy Targ (Podhale)

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Clint » vr 08 jan 2016, 9:27

Vegi schreef:Om eerlijk te zijn verwacht ik ook niet dat ze deze lijn lang door gaan zetten. Onder de broers Kaczyński is Polen ook altijd redelijk Europees georienteerd gebleven en dat zal denk ik nu niet anders zijn. Ze zullen zelf slim genoeg zijn om door te hebben dat ze feitelijk geen keuze hebben.
De intelligente Kaczyński zat op dat vliegtuig. Zijn simpele tweelingbroer die nu ook nog eens fors verbitterd is geraakt en zich ophoudt met volidioten zoals Antoni Macierewicz, die zich op zijn beurt graag met jonge jongetjes bezighoudt (google maar eens Paweł Kurtyka en Edmund Janniger), runnen nu het land. Die twee zijn volstrekte idioten, en ik zie eerlijk gezegd niet hoe ze deze lijn kunnen blijven volhouden. Het zou me niet eens verbazen als het in de zomer eens tot massale ongeregeldheden in Polen komt.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door mhkamp » za 09 jan 2016, 10:36

^^ Ongeregeldheden... Een paar weken geleden op het NOS journaal dat een demonstrant het over een burgeroorlog had. Nee, daar wordt je vrolijk van...
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Chris » vr 15 jan 2016, 19:45

In 2015 vielen in Polen 2.824 verkeersdoden, een daling van 12,7% ten opzichte van 2014. Het aantal verkeersdoden per 1 miljoen inwoners is gedaald naar 73, vergelijkbaar met België in 2012. Het relatieve aantal verkeersdoden (t.o.v. het inwonertal) is sinds 2010 met 30% gedaald, en gehalveerd sinds 2001.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Chris » di 02 feb 2016, 18:52

Momenteel in aanbouw:

* 122 kilometer autostrada
* 1020 kilometer 2x2 droga ekspresowa
* 13 kilometer 1x2 droga ekspresowa

totaal: 1155 kilometer

Enkelbaans droga ekspresowa is nu dus nog maar ongeveer 1% van het totaal.

Vanaf 2017 komt er echt een stortvloed aan openstellingen. Bijna alles wat nu in aanleg is (1155 kilometer) opent tussen 2017 en 2020.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door mavas » di 09 feb 2016, 11:45

Meer dan 1.000 kilometer openen in een paar jaar, dat is echt prachtig. Ik weet niet of we ooit in Nederland zo'n soortgelijke openingsgolf hebben gehad.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Coen Tunnel » di 09 feb 2016, 11:59

^^ Zie http://www.autosnelwegen.nl. De Nederlandse piek zat in 1972:

Afbeelding

De jaren '60 en '70 waren de hoogtijdagen. Daarna zijn vooral in het noorden, oosten en zuiden van het land nog nieuwe wegen geopend, de belangrijkste openingen in het westen na de jaren '70 zullen de A10 rond Amsterdam, de A27 langs Utrecht en de A4 van Den Haag naar Rotterdam geweest zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Rene » di 09 feb 2016, 13:47

mavas schreef:Meer dan 1.000 kilometer openen in een paar jaar, dat is echt prachtig.
Polen heeft al eerder een openingsgolf gehad, tussen 2011 en 2013. Ten behoeve van het voetbal in 2012, maar niet alles was tijdig klaar...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Chris » di 09 feb 2016, 18:19

Dat klopt. In januari 2011 was 1325 kilometer A/S-weg in aanleg. Dit daalde naar 266 kilometer in mei 2014, en is nu dus weer opgelopen tot meer dan 1000 kilometer.

Hier een grafiek die het aantal kilometers A en S-weg in aanbouw laat zien (tot oktober 2015). Momenteel zou de rode lijn dus weer boven de 1000 kilometer uitkomen.
Afbeelding

* De zwarte lijn geeft het totaal aantal kilometers weer
* De rode lijn geeft het totaal dubbelbaans weer
* De groene lijn geeft de autostrada weer
* De blauwe lijn geeft de dubbelbaans droga ekspresowa weer
* De paars lijn geeft de enkelbaans droga ekspresowa weer

Dezelfde grafiek, maar dan met het aantal kilometers in gebruik:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Chris » do 11 feb 2016, 18:01

De tunnel onder de Martwa Wisła in Gdańsk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Chris » vr 04 mar 2016, 19:02

De verkeersveiligheid van Polen gaat structureel de goede kant op. In dit overzicht zie je de ontwikkeling in de eerste twee maanden van 2016 t.o.v. de eerste twee maanden van 2015. Een dergelijk significante daling (jaar-op-jaar) is al enkele jaren zichtbaar. In 2015 was het aantal verkeersdoden per 1 miljoen inwoners al vergelijkbaar met dat van België in 2012.

aanrijdingen - doden - gewonden
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Rene » vr 04 mar 2016, 20:58

Over januari en februari kun je alleen wat zinnigs zeggen als je ook inzicht heb in de verschillen in winterweer.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door chriskrusz » za 05 mar 2016, 0:05

Volgens mij is het dit jaar meer winters geweest dan vorig jaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Chris » za 19 mar 2016, 15:04

Nogmaals de tunnel onder de Martwa Wisła in Gdańsk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Chris » do 07 apr 2016, 14:14

De resultaten van de verkeerstellingen van 2015 zijn gepubliceerd: https://www.gddkia.gov.pl/userfiles/art ... 015_DK.pdf

Het drukste punt op het GDDKiA-netwerk in 2015 was de DK8 (nu S8) in Warszawa met 142.000 voertuigen per dag. Dit was ten tijde van de werkzaamheden aan de brug over de Wisła.

Nog enkele opvallendheden;

* Op de A2 tussen de Duitse grens en Poznań rijden 14.000 tot 20.000 voertuigen per dag op het tolgedeelte. Op de parallelle tolvrije DK92 rijden nog 7.000 tot 9.000 voertuigen per dag.
* Op de A2 langs Poznań rijden al 62.000 voertuigen per dag.
* Op de A2 voor het knooppunt Konotopa bij Warszawa rijden 75.000 voertuigen per dag. Deze snelweg is nog maar 3 jaar open (op het moment van de verkeerstelling).
* Op de S2 door het zuidwesten van Warszawa rijden al 90.000 voertuigen per dag, 2 jaar na openstelling
* Het drukste punt van de A4 bij Katowice verwerkt 101.000 voertuigen per dag. Verderop bij Kraków rijden maximaal 64.000 voertuigen.
* Op de S6 bij Gdańsk rijden maximaal 77.000 voertuigen per dag.
* Op de A8 rond Wrocław rijden al 60.000 voertuigen per dag.

De tolwegen in het algemeen worden redelijk goed benut, met diverse routes rond 20.000 voertuigen per dag.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Ernst76 » do 07 apr 2016, 20:05

Zoveel verkeer kort na openstelling wijst op een grote latente vraag, lijkt mij.
Op de nieuwe snelwegen wordt veel verkeer gebundeld. Daarvoor verdeelde het verkeer zich vaak over meerdere DK-wegen.
Waarbij dan vaak de afstand bepaalde welke route je nam. Nu kun je vaak beter een omweg maken via een beter uitgebouwde weg.
Ik ken Polen van tussen 2005 en 2012, dat was een periode van veel nieuwe wegen. Maar vaak nog zeer drukke tweestrookswegen die geen pretje waren om te rijden....

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 912
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Ger81 » do 07 apr 2016, 20:15

Chris schreef: Afbeelding
Dat lijken wel dezelfde matrix-snelheidsborden als hier in Nederland, zou dat kunnen?
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Snelwegfreak » do 07 apr 2016, 20:42

Alles kan, maar ik zie de overeenkomst niet ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Algemeen Polen - Poland - Polska

Bericht door Chris » vr 22 apr 2016, 15:43

Zondag moet de tunnel in Gdańsk worden geopend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie