[N003] Kruising met A15 op de schop?

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x2 autosnelweg

Re: N3: kruising met A15 op de schop?

Bericht door Hajo » ma 15 jun 2009, 16:47

Rene schreef:Bijkomende voordeel is dat de fly-over minder naar de woningen in het zuidwestelijk kwadrant van de aansluiting toekomt.
Die woningen kun je ook afbreken. :twisted:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 20 jun 2009, 19:16

Ik heb hier al tijden geen nieuws meer over gehoord helaas. Overigens zou je volgens mij ook nog creatief gebruik kunnen maken van het viaduct in de Veerweg over de A15, dus waar vroeger de afslag naar Papendrecht was. Dit voor het verkeer vanaf de A15 in noordelijke richting en andersom.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 08 nov 2009, 22:32

In het blad "Wegen" van oktober 1972 trof ik de volgende afbeelding aan van de plannen die men toen had voor de knooppunten van de provinciale weg 43 met de rijkswegen 15 en 16:

Afbeelding
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » zo 08 nov 2009, 22:36

Mijn opa en oma hebben wel eens verteld dat de N 3 oorspronkelijk als autosnelweg gepland was, maar de weg zwaar versoberd is omdat de gemeente geen geld had om de weg ook daadwerkelijk aan te leggen. Er schijnen zelfs aannemers op failliet te zijn gegaan... :shock:

Het toppunt was de brug over de Merwede. Toen die werd aangelegd heeft men een 15 jaar oud plan uit de kast getrokken, en was de brug bij opening al te smal... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 08 nov 2009, 22:59

^^ Wat een vreemd verhaal. Ik dacht altijd dat de S43 door de provincie aangelegd zou worden. Ik heb er zelfs nog een ontwerptekening van gezien in een boek. Dat herinnert mij er gelijk aan dat ik die tekening hier kan plaatsen ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » zo 08 nov 2009, 23:11

Aansluiting A16 is ook niet bepaald oninteressant . . . :schrikreactie:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 08 nov 2009, 23:44

Even snel een foto van gemaakt. Het plan van de randweg Dordrecht:

Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 09 nov 2009, 7:12

Grappig te zien dat in dat boek nog van "Rondweg" (ipv Randweg) gesproken wordt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 09 nov 2009, 11:09

Waarom niet een soort van SPUI (slects één verkeerslicht dus, en vrije rechtsaffers)? Dan is in ieder geval dordrecht -> a 15-oost en a15-oost -> dordrecht vrij. Het enige wat hoeft te gebeuren is een verbreding van het viaduct (of anders twee parralelle viaducten).
Afbeelding
Dmv een extra kunstwerk kun je dan nog de hele relatie doordrecht <-> r'dam kruisingsvrij maken. Dit kost slechts één extra viaduct, dat echter wel erg hoog vliegt.
Afbeelding
In theorie kun je ook nog een kunstwerk gorinchem -> dordrecht plaatsen, maar dan kom je uit op niveau 4 en dan wordt het wel een beetje erg megalomaan allemaal. De boogstralen zijn soms misschien een beetje krap, maar als je de invoegers of uitvoegers lang genoeg maakt is dat niet zo heel erg. Hoogteverschil hetzelfde: is het te steil, dan maak je het viaduct gewoon langer.

Volgens mij past het allemaal net, en als je die paar woninkjes aan de Duindoornhof eventjes afbreekt en een groot geluidsscherm plaatst (zijn er maar een paar) heb je ook geen gezeur over uitzicht of geluidsoverlast meer. De betuwelijn hoeft niet te worden gekruist (ja ik heb de vrije rechtsaffers over de betuwelijn getekend maar je weet wat ik bedoel).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 09 nov 2009, 11:14

Kaaiman heeft op bladzijde 1 van deze draad reeds een goed plan geplaatst, waarbij de primaire relatie vanaf de N3 (van/naar Gorinchem) in elk geval ongelijkvloers is:

Afbeelding
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 09 nov 2009, 11:41

Dan zit je voor alle andere richtingen wel met twee kruispunten in plaats van 1!

Als je dan mijn tweede plan neemt maar in plaats daarvan een fly-over gorinchem -> dordrecht (die naar rotterdam schrappen) heb je die ongelijkvloers, en alle andere relaties maximaal één kruispunt. Of is rotterdam-dordrecht zo onbelangrijk dat dit absoluut geen opstopping veroorzaakt? Dan lijkt kaaimans oplossing inderdaad de beste, maar ik dacht dus dat dat niet zo was.

Veel duurder is mijn oplossing niet (het viaduct moet verbreed worden, verder niks extra's) en je krijgt er heel wat voor terug.

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » ma 09 nov 2009, 13:21

2 losse kruispunten hebben vaak een hogere capaciteit dat 1 groot kruispunt. De cyclustijd kan namelijk een stuk kleiner zijn. Je moet wel oppassen met de afstelling van de VRI's dat de rijen voor de ene VRI niet het andere kruispunt blokkeren. De vrije rechtsaffers zijn natuurlijk wel een verbetering vergeleken met de huidige situatie omdat de verliestijd dan gewoon weg is.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » ma 09 nov 2009, 13:23

Wat is het voordeel van 1 kruising ipv 2? Wanneer je van de huidige situatie uitgaat en met zo weinig mogelijk aanpassing de situatie wil verbeteren dan vind ik jouw plan erg complex. De fly overs verbeteren de belangrijkste relatie. Bovendien moeten we de fietsers niet vergeten!

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 09 nov 2009, 14:29

Oh rijden er fietsers? Dat wist ik niet. Maar om eerlijk te zijn vind ik het niet erg handig als fietsers op een kruising tussen twee rijkswegen gaan rijden...

Dus twee kruispunten gaat sneller dan 1? Ook als we het hebben over één onvolledig kruispunt? De enige relaties zijn namelijk rotterdam - n214, dordrecht/n214 - rotterdam en dordrecht <-> n214. De rest neemt een bypass of viaduct. Goed als dat nu echt sneller gaat (wat mij ten zéérste verbaast !) dan is kaaiman's oplossing beter, maar ik wilde wel even duidelijk maken dat in mijn oplossing slechts weinig verkeer langs het stoplicht moet.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 09 nov 2009, 15:17

Ik zou er zelf voor kiezen om een halve afslag aan te leggen bij de Veerweg, even ten westen van de plek waar de N3/N214 en A15 samenkomen. Daarmee kun je die laatste afslag redelijk onveranderd laten:

Afbeelding

Verkeer van Rotterdam naar de N214 (en ook direct een deel van Papendrecht) neemt de westelijke afrit en andersom. Op de kruising van de N3 en A15 kan aan de zuidkant verkeer uit Rotterdam alleen rechtsaf richting Dordrecht, en uit Dordrecht naar Gorinchem zo ook zonder kruisend verkeer. Aan de noordkant zijn er 2 afritten vanaf de A15, eerst voor de N214, en dan voor de N3 (dus volgens het plan waarvan het de bedoeling is het aan te leggen). Het enige kruisende verkeer is dan nog N214 -> Dordrecht en Dordrecht -> Rotterdam.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » ma 09 nov 2009, 15:29

Dat is de oude aansluiting toch?

Maar Kaaimans plan ICM het originele plan draaien? Dus een vrije rechtsaf voor de relatie N3- A15 W. Lijkt me ook een interessante optie.

Het liefts wil ik gewoon het volgende:
Een opnieuw aangelegde A15 tussen Gorinchem en papendrecht ten Noorden van de A15.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » ma 09 nov 2009, 18:01

sirdanilot schreef: Veel duurder is mijn oplossing niet (het viaduct moet verbreed worden, verder niks extra's) en je krijgt er heel wat voor terug.
Het viaduct alleen verbreed? Wat voor boogstraal had je in gedachten dan? Het lijkt mij dat dat nooit past en dat je twee viaducten extra nodig hebt. Zelfs als je het hebt over het verbreden van het bestaande viaduct heb je het over hoge kosten. Je plan is dus wel degelijk heel duur..

mavas
2x5 autosnelweg

Re: [N003] Kruising met A15 op de schop?

Bericht door mavas » za 07 mei 2011, 15:45

Schopperdeschop

Was deze ontwerptekening al bekend?
Afbeelding
Bron: http://www.zuid-holland.nl/documenten/o ... 69&llvol=0

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 07 mei 2011, 21:51

Was niet bekend, nee.
Krijg er ook geen warme gevoelens van.
"Doe het goed, of doe het niet", zou ik zeggen.
Met dit ontwerp zou ik dan zeggen: doe het niet...
Anno 1906.

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 08 mei 2011, 12:28

Houdt dit plan nu alleen een vrije rechtsaffer vanaf de A15 in?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 08 mei 2011, 13:03

Het kan aan mij liggen, maar ik zie het hele nut niet in van deze aanpassing. Naar mijn idee verbeter je er helemaal niets mee en is het dus pure geldverspilling.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » zo 08 mei 2011, 13:18

Volgens mij kom je nu aan de andere kant van het viaduct voor een VRI stil te staan, dus daar schiet je idd niet zoveel mee op.
Ik snap dit hele verhaal ook niet zo, eigenlijk wordt hierdoor geen enkele relatie conflictvrij...

Mijn oplossing 1:

Begin met een fiets tunnel/viaduct, dit maakt het geheel sowieso veiliger.
Turborotondes aan beide zijdes, met vloeiende bypasses (zo heb je A15W-N3 en N3-A15O al conflictvrij)

Mijn oplossing 2:

Maak een nieuwe verbinding tussen de N214 en Papendrecht. Dit verkeer kan dan bij de eerste oprit van de N3 weer de normale weg vervolgen.
De huidige aansluiting kan dan omgevormd worden tot een trompetje.
Al het langzame verkeer gebruikt ook de nieuwe verbinding.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 08 mei 2011, 13:46

De bedoeling van deze oplossing is dat de belangrijkste linksafslaande verkeersstromen, namelijk Dordrecht -> Rotterdam en Gorinchem -> Dordrecht elkaar niet meer kruisen. Maar in dit plan is het inderdaad maar van beperkte toegevoegde waarde.

In het verleden heb ik ooit dit bedacht:

Afbeelding

alexanderpas
woonerf

Bericht door alexanderpas » ma 16 mei 2011, 12:21

Volgens mij wordt er hier nog een verkeersstroom waar rekening mee gehouden dient te worden over het hoofd gezien: Gevaarlijke Stoffen Rotterdam-Dordrecht v.v. welke om de Drechttunnel heen worden geleid via de N3 en A15 (en de brug over de Noord)
En laten we tevens niet die traktors vergeten die op het niet-autoweg gedeelte van de N3 mogen rijden

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 16 mei 2011, 15:39

alexanderpas schreef:En laten we tevens niet die traktors vergeten die op het niet-autoweg gedeelte van de N3 mogen rijden
Ik dacht dat de N3 helemaal autoweg was :?:
Of is het bericht hierboven heel sarcastisch bedoeld?
TOEVOEGING
In een ander topic (Google Earth/Maps) heb ik gelezen dat het de brug(gen) betreft. Ik weet het antwoord dus inmiddels al ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » ma 16 mei 2011, 21:01

Ds79m schreef:De bedoeling van deze oplossing is dat de belangrijkste linksafslaande verkeersstromen, namelijk Dordrecht -> Rotterdam en Gorinchem -> Dordrecht elkaar niet meer kruisen. Maar in dit plan is het inderdaad maar van beperkte toegevoegde waarde.

In het verleden heb ik ooit dit bedacht:

Afbeelding

Om eerlijk te zijn vind ik 3 aansluitingen op 2000 meter iets te veel van het goede.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 17 mei 2011, 18:49

De ruimtelijke ordening in dat gebied is sowieso slecht te noemen. Als ze de Betuwelijn nou iets naar het noorden hadden aagelegd, was er voldoende ruimte geweest om daar een knooppunt aan te leggen. Aanleggen van dat knooppunt zou dan veel makkelijker zijn geweest.
Road to Alpe d'huzes: Doneer op https://www.opgevenisgeenoptie.nl/fundr ... pedhubress om mij te ondersteunen de berg op te lopen en alle patiëntjes te helpen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 17 mei 2011, 19:10

[flauw]Als ze de Betuwelijn ook nog eens naar het noorden hadden verplaatst, was het zelfs nog moeilijker geweest om een fatsoenlijke oplossing te kiezen, zo naast de Betuweroute [/flauw]

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 17 mei 2011, 19:39

orionpax schreef: In het verleden heb ik ooit dit bedacht:
Afbeelding
[/quote]

Lijkt me fijn!

De BK weg staat in de spits compleet vast met sluipverkeer.
En vanuit het oosten neem ik liever de veerweg dan de N3 ook als het rustig is is dat een stuk sneller.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

barnovens
polderweggetje

Bericht door barnovens » vr 17 jun 2011, 10:24

A15 Papendrecht - Gorinchem
* Het streven blijft om de uitkomsten van de doorstromingsstudie A15 in het BO MIRT najaar 2011 te agenderen.
* Indien uit deze doorstromingsstudie blijkt dat er significante doorstromingsproblemen op de A15 blijven bestaan, ook ná de aanpak van de aansluiting A15/N3 en de A15/A27 (Knooppunt Gorinchem), dan zal hierover besluitvorming plaatsvinden in het BO MIRT.

Voorlopig blijft het hier dus wel bij :neenee: