[A028] Utrecht - Amersfoort: 2x3

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

koef
verkeersader

Re: A28 Amersfoort - Utrecht

Bericht door koef » za 01 nov 2008, 11:14

Beton? In een wegvak dat in 1986 is opengesteld?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 01 nov 2008, 11:25

De A1 is ten oosten van Hengelo van 1988 tot 1992 opengesteld en heeft ook beton.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 01 nov 2008, 19:55

Zat er ook niet beton in de A50 Oss-Eindhoven :)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 01 nov 2008, 21:58

koef schreef:Beton? In een wegvak dat in 1986 is opengesteld?
Dat had te maken met geluidsreductie t.b.v. de naastgelegen Soesterbergse wijk Apollo.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 01 nov 2008, 23:35

koef schreef:Beton? In een wegvak dat in 1986 is opengesteld?
Net als bij de A73 tussen Cuijk en KP Rijkevoort en de A77 tussen KP Rijkevoort en de Duitse grens. Ook uit 1986, ook beton.

HotRod
zandpaadje

Bericht door HotRod » ma 03 nov 2008, 19:12

De pechhavens die nu aangelegd worden voor DAS Utrecht hoeven maar 2 jaar te bestaan daarna zullen ze worden opgebroken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 30 dec 2008, 17:21

Op 23 november heb ik foto's gemaakt van enkele toekomstige, huidige en reeds afgeronde projecten rondom de A28 bij Amersfoort. De projecten zijn:
- Bouw Hanzetunnel tussen Hoevelaken en Hooglanderveen
- Ombouw aansluiting Amersfoort (8)
- Aanpassing aansluiting Leusden (7) en verbreding Randweg tussen A28 en Leusden
- Aanleg tijdelijk P+R-terrein bij afslag Leusden-Zuid (6)

De foto's staan hier (Picasa).

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » do 01 jan 2009, 16:57

- Aanleg tijdelijk P+R-terrein bij afslag Leusden-Zuid (6)
Over welk project heb jij het boe!?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 01 jan 2009, 17:20

Als je de onderschriften bij de foto's leest, dan heb je het antwoord.

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » za 03 jan 2009, 21:16

boe! schreef:Als je de onderschriften bij de foto's leest, dan heb je het antwoord.
:)<>: Met dank, ik was iets te snel met mijn vraag.

Buiten het WIS (Wandelgangen Informatie Systeem) had ik nog niet gehoord van dit project. En de info die jij onder de foto's gezet heb is ook alle info die ik heb. Heb jij er nog meer informatie over?

Overigens deel ik jouw conclusie!!

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 03 jan 2009, 22:10

Het project Utrecht Bereikbaar heeft een eigen website. Het P+R terrein aan de Lockhorsterweg is daar een onderdeel van. Lijn 299 van Leusden naar Utrecht krijgt daar een bushalte.
Remco schreef:Ik zag vandaag dat ze tussen Rijnsweerd en Amersfoort Zuid pechhavens aan het aanleggen zijn. Waarom is dat? Ik dacht dat we tussen Rijnsweerd/Zeist en Leusden Zuid gewoon 2x3 kregen en tussen Leusden-Zuid en Hoevelaken spitsstroken. Waarom dan toch die pechhavens op een stuk dat voor 2x3 in de planning staat?
Dat is mij nu ook duidelijk geworden. Omdat de bus bij file over de vluchtstrook rijdt zijn op de A28 en op de A12 pechhavens aangelegd, zodat de pechgevallen daar naartoe kunnen en de bus ongehinderd door kan rijden.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 23 jan 2009, 16:02

De "bus op vluchtstrook" is de eerste stap naar een spitsstrook en eventueel later een normale verbreding las ik ergens.
Donateur Vereniging Wegenforum

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » ma 02 mar 2009, 10:58

FD (27-2-2009) schreef:Arcadis krijgt order Rijkswaterstaat

Ingenieursbedrijf Arcadis heeft van Rijkswaterstaat opdrachten gekregen waarmee een omzet is gemoeid van €3,6 miljoen. Arcadis onderzoekt de mogelijkheden files tegen te gaan op de 'driehoek Utrecht', waarbij het gaat om de driehoek van de A1, de A27 en de A28 in de provincie Utrecht. Ook doet het bedrijf een verkeerskundige studie bij de Ring Utrecht en Knooppunt Hoevelaken.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » ma 02 mar 2009, 11:36

Ik hoop dat dit soort onderzoek uiteindelijk ook integraal gepubliceerd wordt.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 28 mar 2009, 20:26

Afgelopen woensdag is het P+R terrein in Leusden officieel geopend. Pas aanstaande woensdag is dit terrein ook daadwerkelijk toegankelijk voor het grote publiek. In het kader van creatief met abri's is een bushokje met betonnen voet op het asfalt neergezet i.p.v. een beetje netjes ingegraven in de grond.
Gemeente Leusden schreef:Woensdag 25 maart opent verkeerswethouder Erwin Jansma samen met de Directeur Regionale Economie Kamer van Koophandel Midden-Nederland, Jaap Docter, het nieuwe P+R terrein aan de Lockhorsterweg. Na de opening van het P+R terrein vertrekken de aanwezigen met een Utrecht Bereikbaar snelwegbus richting Utrecht. Daar geeft staatssecretaris Tineke Huizinga het startsein voor het hele project van de filevrije snelwegbus. Het P+R terrein aan de Lockhorsterweg in Leusden is één van de tien terreinen die worden aangelegd om extra fileoverlast door werkzaamheden aan de snelwegen rondom Utrecht te voorkomen.

De toekomstige gebruikers van het bewaakte P+R terrein zijn in bezit van de Utrecht Bereikbaar Pluspas. Zij hebben de keuze om hier hun auto achter te laten en verder te reizen met de Utrecht Bereikbaar snelwegbus. In de spits rijden vijf keer per uur bussen van en naar de bedrijventerreinen en overstappunten in Utrecht en Nieuwegein. Reguliere bussen en Utrecht Bereikbaar snelwegbussen mogen bij file gebruik maken van de vluchtstrook. Utrecht Bereikbaar ontwikkelt momenteel ook dagpassen. Iedereen kan dan een dagpas kopen die recht geeft op gebruik P+R en vervoer naar Utrecht. Vanuit het bedrijfsleven is voor congressen en evenementen vraag naar deze dagpassen. Utrecht Bereikbaar is een unieke samenwerking tussen Gemeente Utrecht, Rijkswaterstaat Utrecht, Provincie Utrecht, Bestuur Regio Utrecht en het bedrijfsleven op het gebied van mobiliteitsmanagement.
Ter hoogte van het Valleikanaal zijn ook de werkzaamheden gestart voor de nieuwe fietstunnel.
De Stad Amersfoort schreef:AMERSFOORT/LEUSDEN - Op symbolische wijze wordt maandagmiddag gestart met de aanleg van de fietstunnel onder de A28. De aanleg van de tunnel is een initiatief van de provincie Utrecht in samenwerking met de gemeenten Amersfoort en Leusden.

De A28 vormt een barrière voor het fietsverkeer tussen Leusden en Amersfoort en vanuit de richting Veenendaal. Met de aanleg van de tunnel moet dit probleem worden aangepakt. De tunnel wordt ook gezien als de 'ontbrekende schakel' in het woon- en werkverkeer en het recreatieve fietsverkeer tussen Amersfoort en Leusden. Aan de zijde van Leusden komt een nieuwe verbinding met het fietspad langs het Valleikanaal en wordt het mogelijk om het nieuwe natuur- en recreatiegebied De Schammer te bereiken. De tunnel sluit aan de kant van Amersfoort aan op de bestaande wegen. In Schuilenburg tussen de Verdiweg tot aan de Schuilenburgerweg wordt een fietspad langs het Valleikanaal aangelegd.
Wethouder Luchtenveld van Amersfoort en collega-wethouder Jansma uit Leusden geven maandagmiddag samen met gedeputeerde Ekkers van de provincie Utrecht een korte toelichting op het project. Vervolgens wordt op symbolische wijze de aanleg van de fietstunnel gestart.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 10 apr 2009, 14:31

AD/Amersfoortse Courant schreef:Weidevogels vertragen oprit

AMERSFOORT - De aanleg van een nieuwe op- en afrit van de snelweg A28 bij Amersfoort wordt deels opgeschort. In de weilanden achter de monumentale boerderij Maxhoeve broeden op dit moment kieviten, grutto’s en tureluurs. Leusdenaar Sake Jager, lid van de Weidevogelbeheergroep Leusden, trok gisteren bij de gemeente Amersfoort aan de bel. Jager hoorde van de opzichter van het project dat dinsdag zou worden begonnen met het werk in de driehoek Hogeweg, Barneveldseweg en A28. Jager: ,,Het zou verschrikkelijk zijn als er nu grote machines in het gebied gaan rijden.’’ Hij heeft meerdere broedende weidevogels gezien. ,,De weidevogelstand is de laatste jaren al desastreus afgenomen. Bovendien is het ook in strijd met de Flora- en faunawet als er nu wordt begonnen.’’

Een gemeentewoordvoerster bevestigde gistermiddag dat het werk is opgeschort. De komende weken wordt in kaart gebracht waar de vogelnesten zitten, aldus de woordvoerster. Volgens haar begint het werk rondom Maxhoeve pas als de jonge vogels zijn uitgevlogen. Volgens Jager betekent de opstelling van de gemeente dat het gebied tot half juni wordt ontzien. Tegenover Maxhoeve, aan de overkant van de Hogeweg, is al ruim voor het broedseizoen begonnen met het werk.
Het gaat in dit artikel dus om de afslag Amersfoort/Hoevelaken. De nieuwe af- en toerit (aan de oostkant van de A28) grenst aan het natuurgebied De Schammer/Bloeidaal. Een beetje knullig dus dat er geen rekening is gehouden met het broedseizoen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 02 jul 2009, 21:42

Afgelopen week stond in het AD/Amersfoortse Courant een achtergrondartikel over de aanleg van een fietstunnel bij het Valleikanaal tussen de afritten Leusden en Amersfoort. Het artikel gaat met name in op de bijzondere bouwmethode die gebruikt wordt: de tunnel wordt onder de snelweg doorgetrokken waardoor de snelweg niet afgesloten hoeft te worden.

:arrow: Locatie
Tunnelbak onder A28 is halverwege
Door HELEEN DE BRUIJN

AMERSFOORT/LEUSDEN - Bij de bouw van de fietstunnel onder de A28 is gisteren een bescheiden mijlpaal bereikt: één van de uiteinden van de tunnelbak ligt nu precies onder de middenberm van de A28. We kijken vanaf de kant van Leusden, bij de Driftakkerweg, de 53 meter lange tunnelbak in.

Afbeelding
FOTO HARRY VERKUYLEN

Binnen is het koel en donker, kleine graafmachines rijden af en aan. Aan het einde van de tunnel stuiten we op een muur van zand, pal onder de A28. Daar is een soort ijzeren constructie aangebracht, die doet denken aan een enorme patatsnijder, met vierkante vakken. Uit deze vakken wordt met een kleine grijper zand verwijderd. ,,Deze zogenaamde snijkop is bedoeld om te voorkomen dat bij het graven de hele muur van zand instort. Het ondersteunt de weg tegen inzakken,’’ vertelt uitvoerder Coen Wouda. Het zand, dat beetje bij beetje wordt weggeschraapt, wordt naar buiten gebracht en via een soort lopende band naar boven vervoerd. Een bulldozer neemt dat zand weer op en gooit het verderop op een grote hoop.

De sleufloze methode die gebruikt wordt om de fietstunnel aan te leggen, is volgens Wouda bijzonder. Het hele stuk onder de A28 door wordt ondergronds uitgegraven. De tunnelbak is aan de ene kant in de bouwput gelegd en wordt vanaf de andere kant steeds verder onder de A28 door getrokken, totdat ie op zijn plaats ligt.

De bak ligt nu ongeveer halverwege. Vanuit de tunnelbak wordt verder gegraven naar de overkant van de A28. Bijzonder is ook dat de tunnel heel dicht onder het asfalt door wordt gegraven. Op sommige plaatsen zit er niet meer dan zestig centimeter tussen het asfalt en de bovenkant van het tunnelgat. Om te voorkomen dat bij het doortrekken van de tunnelbak de grond tussen tunnelbak en asfalt meeschuift, zijn maatregelen genomen. Zo is er een soort glijmiddel om de tunnelbak aangebracht. Het voordeel van deze techniek is dat het wegdek niet open hoeft om de tunnelbak erin te hijsen, zoals anderhalve week geleden wel het geval was bij de plaatsing van een bak voor een fietstunnel onder de Leusderweg in Amersfoort (kruising Dodeweg/Laan 1914). Daar werd de kruising een weekend afgesloten voor autoverkeer. In dit geval wordt verkeer op de A28 niet gehinderd door de tunnelbouw.

Uitvoerder Wouda verwacht dat de tunnelbak eind volgende week op zijn plaats ligt. Daarna beginnen de afwerking en de aanleg van de toeritten naar de fietstunnel. De fietstunnel, die aan de Amersfoortse Verdistraat begint, sluit aan de Leusderkant aan op de Driftakkerweg. Fietsers kunnen daar kiezen: linksaf richting de Schammersteeg, rechtsaf richting het Jaagpad, langs het Valleikanaal. Met de fietstunnel wordt het voor fietsers makkelijker de afstand tussen Amersfoort en Leusden te overbruggen. Ook kunnen recreanten vanuit Amersfoort makkelijker de Schammer bereiken, een recreatiegebied dat nog wordt aangelegd.

Kling

Bericht door Kling » vr 17 jul 2009, 22:23

oplossing zoals omschreven ziet erg spectaulair uit, hoe lost men het ( hydrolegische )grondwaterprobleem op, is daar meer over bekend.
omdat ik gehoord heb dat bij een dergelijke tunnelbak normaal een behoorlijk groot fundament wordt toegepast om het "opdrukken"door grondwater te voorkomen,maar misschien weet iemand hoe dit is op te lossen.

verder zoek ik enkele voorbeelden in nederland van ondergrondse wegkruising tunnelbak. ook opentunnelbakkonstrukties zijn welkom.

mvg

Kling :D

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 12 okt 2009, 14:22

Volgens mij bestaan er plannen om verkeer vanaf de Waterlinieweg via de parallelbaan te sturen, onder het viaduct van het weefvak door. Daar kun je dan rechts uitvoegen naar De Uithof. Rechtdoor is nu één rijstrook, dat worden er twee.

De doorgaande richting vanaf de Waterlinieweg rechtstreeks naar de A28 richting Amersfoort (2 rijstroken waarvan er één afvalt en een linker invoegstrook wordt) komen te vervallen.

De A27 --> A28 vanaf Lunetten gaat over het viaduct van het weefvak, zoals nu al het geval is, en heeft in deze situatie geen last meer van links invoegend verkeer. In plaats daarvan wordt die invoegende rijstrook een normale doorgaande rijstrook. Bij de inmiddels geschrapte aansluiting Zeist-West komen de A28 hoofdrijbaan (2 rijstroken) en de parallelbaan (die na de aansluiting De Uithof versmalt naar één rijstrook) samen om gedrieën (die derde rijstrook wordt een spitsstrook) naar Amersfoort door te gaan.

Vraag blijft natuurlijk of dit doorgaat. De spitsstrook Rijnsweerd --> Amersfoort is zeker, de boven geschetste oplossing echter niet.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 12 okt 2009, 14:39

Is dit knooppunt dan een probleem ? Na de rijstroken-herindeling ri Amersfoort functioneert het prima volgens mij, ondanks het "links invoegen". Probleem ligt hem in de 2 rijbanen van de Vollenhove(n)tunnel en verder. Alleen de korte weefstrook de andere kant op (verkeer uit A28 hoofd en parallel met A27 noord-zuid) is voor verbetering vatbaar.

De zandlichamen bij Amersfoort beginnen nu overigens ergens op te lijken. Komt de Maxhoeve (mooie boerderij overigens) nu straks tussen twee richtingen A28 in te liggen of wordt de hele A28 naar de andere kant van de hoeve verplaatst ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 12 okt 2009, 21:17

Hajo schreef:Volgens mij bestaan er plannen om verkeer vanaf de Waterlinieweg via de parallelbaan te sturen, onder het viaduct van het weefvak door.
Dat lijkt mij een erg ongelukkige keuze. Er staat in de spits al file op de parallelbaan, die wordt door deze keuze echt niet korter.
Peter schreef:De zandlichamen bij Amersfoort beginnen nu overigens ergens op te lijken. Komt de Maxhoeve (mooie boerderij overigens) nu straks tussen twee richtingen A28 in te liggen of wordt de hele A28 naar de andere kant van de hoeve verplaatst ?
Ik zal daar binnenkort een foto's maken. De Maxhoeve wordt helemaal ingebouwd. In de nieuwe situatie gaat de Hogeweg vanuit Amersfoort over in de toerit richting Zwolle. De toerit wordt om de Maxhoeve heen gelegd.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 12 okt 2009, 22:17

boe! schreef:
Hajo schreef:Volgens mij bestaan er plannen om verkeer vanaf de Waterlinieweg via de parallelbaan te sturen, onder het viaduct van het weefvak door.
Dat lijkt mij een erg ongelukkige keuze. Er staat in de spits al file op de parallelbaan, die wordt door deze keuze echt niet korter.
Als de parallelbaan als 3e rijstrook wordt doorgetrokken zou het kunnen. Overigens is het vaak lonend om in/rond de avondspits op de A27 vanuit de A12 de afslag Uithof/De Bilt te nemen, om vervolgens via de weefstrook en de parallelbaan weer in te voegen een km of 2 verderop. Vrijwel altijd levert dit tijdswinst op, ondanks de doseerinstallatie omdat er op de hoofdbaan een langere file staat. Mijn ervaringen zijn vooral rond de spits, dus ofwel tegen vieren of tegen zessen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 13 okt 2009, 9:42

Ik meen dat de rechtdoor gaande richting van de parallelbaan twee rijstroken krijgt. Vlak voor het invoegen op de A28, daar waar nu de TDI staat, valt er één rijstrook af.

Zelf rij ik vanuit Utrecht (ik werk maandag, dinsdag en woensdag ergens in de omgeving van het 24-oktober-plein), door de stad (Beneluxlaan en 'T Goylaan) naar de Waterlinieweg. Die neem ik in noordelijke richting tot De Berekuil om daar rechtsaf te slaan en de N237 naar Zeist te volgen. Dat werkt perfect: ik doe er, gemiddeld, ongeveer 30 -35 minuten over. Via de snelwegen (A2, A12, A27 en A28, afrit De Uithof), heb ik het een tijdje geprobeerd, maar dat is niet te doen. De tijd die ik er dan over doe om thuis te komen bedraagt minimaal 45 minuten, soms zelfs meer dan een uur. Ter vergelijking: buiten de spits rij je dit in slechts 25 minuten...

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 13 okt 2009, 20:07

Of de gemeente Utrecht blij is met dit soort alternatieve routes is een andere vraag.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 14 okt 2009, 12:04

Dat zijn ze vast niet, maar zo lang de doorstroming op de snelwegen niet verbetert, blijft het door de stad rijden een goed alternatief.

Het is natuurlijk ook van de zotte: door de stad heen rijden is sneller dan via de snelwegen, ondanks soms belachelijk slecht afgestelde verkeerslichten. :neenee: Dat hoort uiteraard andersom te zijn.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 15 okt 2009, 19:54

[url=http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/219663]RTV Utrecht[/url] (15-10-2009) schreef:Amersfoorters tegen verbreding A28

AMERSFOORT - Inwoners van de Amersfoortse wijken Schuilenburg, Randenbroek en Dorrestein slaan de handen ineen. Ze hopen zo te voorkomen dat Rijkswaterstaat de plannen doorzet om de A28 te verbreden, zonder rekening te houden met de wijkbewoners. Die verwachten door de wegaanpassingen ondermeer extra geluidsoverlast in hun wijk. Een aantal buurtcomites hebben daarom besloten om samen actie te gaan voeren. Voor de zomer kwamen Rijk, provincie en gemeenten met een voorkeursvariant voor Knooppunt Hoevelaken.
De autogordel: een band voor het leven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 15 okt 2009, 19:59

De kop dekt de lading waarschijnlijk niet...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 15 okt 2009, 20:01

Er staat nu geen enkele geluidswering t.h.v. deze wijken (het gaat om het deel tussen afslag Amersfoort [8] en Leusden-Zuid [6]). Ik ga er vanuit dat dat niet zo blijft.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 15 okt 2009, 20:04

Dit deel opende in 1962. Wellicht stonden die flats er toen nog niet eens. Sindsdien is er niks aan veranderd, pas wanneer er een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder is (toename van 2 dB of meer) moeten er maatregelen getroffen worden. ZOAB of andere nieuwere verhardingen zullen dus zeker geen reconstructie zijn geweest, aangezien dat stiller is.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 15 okt 2009, 20:18

Chris schreef:Dit deel opende in 1962. Wellicht stonden die flats er toen nog niet eens.
De flats in Schuilenburg niet; die kwamen pas eind jaren '60. Het gedeelte in Dorrestein/Randenbroek is van eind jaren '50.