[A012] Utrecht: 10.000 nieuwe huizen gepland

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

simon
autoweg

[A012] Utrecht: 10.000 nieuwe huizen gepland

Bericht door simon » di 03 jun 2008, 16:12

AD, 2 juni 2008 schreef:Plan bij A12: 10.000 huizen

Door JOS VAN DER MEER

UTRECHT - De bouw van maximaal 10.000 woningen is mogelijk langs de randen van rijksweg A12 (Den Haag-Arnhem) bij Houten, Utrecht en Nieuwegein.

Deels wellicht boven op een overkapping van de snelweg.

Gedeputeerde De Wilde (bouwen en wonen) zei gisteren dat ideeën daarover worden ontwikkeld door die drie gemeenten en de stadsregio Utrecht (BRU). Het studiegebied ligt tussen de knoppunten Oudenrijn en Lunetten.

Een woordvoerster van de gemeente Houten bevestigt een en ander. Maar het bericht komt volgens haar ‘wel erg voortijdig’ naar buiten: ,,Er leven inderdaad ideeën over een herstructurering van de zone langs de A12, zowel qua bouwen als qua verkeer. Maar het dagelijks bestuur van de stadsregio Utrecht moet daar nog uitspraken over doen.’’ Overkapping van de snelweg is wellicht mogelijk, zegt ze: ,,Maar ook daar moet het bestuur nog over praten.’’

BRU-woordvoerster Bouwma voegt eraan toe dat de bouw op zijn vroegst in 2020 plaatsvindt.

De Wilde meldde de ontwikkelingen tijdens een debat van Provinciale Staten over het groeiend woningtekort in de provincie. Gisteren ging het over het Utrechtse bouwprogramma tot 2015.
Afbeelding

10.000 huizen... toe maar. Er is inderdaad nog wel wat grond beschikbaar. Je blijft hoe dan ook te maken hebben met een passage van het Amsterdam Rijnkanaal. Dat lijkt mij lastig overkappen.

Ik vraag me af in hoeverre het wenselijk om een stuk snelweg over een lengte van 5-6 km te overkappen.

Chris
Moderator

Re: Utrecht: 10.000 huizen langs A12

Bericht door Chris » di 03 jun 2008, 16:20

10.000 is nogal wat. Die komen ongetwijfeld in de geluidzone van de A12, en een overkapping zie ik er nog niet zo snel van komen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 03 jun 2008, 16:25

Werken overkappingen en tunnels geen files in de hand op filegevoelige punten?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 03 jun 2008, 17:30

En dat met de fijnstofproblematiek in het achterhoofd... :wijsvinger:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 03 jun 2008, 17:48

Nog meer huizen, nog meer verplaatsingen, en waarschijnlijk niet meer asfalt :shutup:
*zucht*
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 jun 2008, 18:03

Welja, gewoon nog een paar OZB-melkkoeien huizen neergooien op overvolle plekken :neenee:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 03 jun 2008, 18:48

Verdichting van bebouwd gebied is de nieuwe trend in het ruimtelijk beleid, om open zones groen te houden/maken. Zo bezien is het dus kiezen tussen twee kwaden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 03 jun 2008, 19:04

Nieuw in Nederland: Dokmodel II, nu met woningen ipv kantoren boven de weg, maar met dezelfde bouwtijd als Dokmodel I.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

simon
autoweg

Bericht door simon » wo 04 jun 2008, 9:16

AD, 3 juni 2008 schreef:’Bouwen langs A12 is haalbaar’

UTRECHT - Bouwondernemers en projectontwikkelaars achten de bouw van 10.000 woningen vlak langs en deels op de A12 bij Utrecht technisch mogelijk. Maar ze hebben wel vragen bij de financiële haalbaarheid. Overkappen is duur, evenals de geluids- en fijnstofwering.

BRU-bestuurder Lubbinge denkt dat de kosten niet zo’n punt zijn. De wegen rond Utrecht en de Galecopperbrug moeten toch worden aangepakt. Dat is samen met het bouwen in één groot plan te doen. Zoiets drukt de kosten.
het hele artikel

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 05 jun 2008, 20:30

Wouter N14 schreef:Verdichting van bebouwd gebied is de nieuwe trend in het ruimtelijk beleid, om open zones groen te houden/maken. Zo bezien is het dus kiezen tussen twee kwaden.
Toch weet ik niet of dat op een kluitje wonen wel zo lekker is.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 05 jun 2008, 20:41

^^ Dat weet ik ook niet ;) Ik ben er heus geen voorstander van hoor, mocht je die indruk gekregen hebben :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » wo 02 jul 2008, 22:16

Als ze dan maar genoeg ruimte laten om in de toekomst uitbreidingen van de snelweg niet in de weg te staan.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 02 jul 2008, 22:27

Naar goed Nederlands gebruik zal daar geen rekening mee worden gehouden...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Eric
zandpaadje

Bericht door Eric » di 04 nov 2008, 10:10

Ik las gisteren dat er voor de lange termijn een plan wordt ontwikkeld voor een A12-tunnel onder het Amsterdam-Rijnkanaal en het Merwedekanaal. Dit moet een brede tunnen worden vanwege de structuur van hoofd- en parallelrijbanen.

Alles bij elkaar lijkt het me een onzinnig plan. De ruimte die je vrij speelt voor gebiedsontwikkeling zal liggen tussen de 30 en 50 hectare. Zelfs als je dit erg dicht gaat bebouwen, lijkt het me knap om hier meer dan 2500 woningen op te plempen.

Verder ligt er ook het nogal complexe probleem dat je o.a. een oplossing moet vinden voor de afslag naar bijvoorbeeld de Europalaan.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 04 nov 2008, 11:44

Na ja, de huidige Galecopperbruggen zullen wel een keer moeten worden vervangen.
Ze zijn in een technisch niet al te beste staat. Op zich is nadenekn over vervanging dus zo gek nog niet.
Alleen kun je je hier gevoeglijk afvragen of een tunnel niet overbodig is, gezien de ligging van de A12 ter plekke tussen bedrijfsterreinen. Mijns inziens is een tunnel prima, maar dan wel alleen als de maximumsnelheid op de A12 weer terug omhoog gaat. De investering mag ook voor het verkeer wel een tastbare verbetering opleveren.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 nov 2008, 17:42

Kortom een afsluiting tijdens de weekends gedurende negen maanden en af en toe twee weken achter elkaar :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 04 nov 2008, 23:11

Het kan wel als KP Everdingen wordt gecompleteerd als omleiding en de N230 geheel ongelijkvloers wordt gemaakt.

Echter zal het tijdens de ombouw wel een enorm knelpunt blijven.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 05 nov 2008, 1:11

Rene schreef:Nog meer huizen, nog meer verplaatsingen, en waarschijnlijk niet meer asfalt :shutup:
*zucht*
Verplaatsingen worden uitgevoerd door mensen, niet door huizen, toch?
Of denk je dat je de bevolking klein kan houden door simpelweg de benodigde huizen niet te bouwen?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 05 nov 2008, 9:52

De huizen kunnen ook gebouwd worden op plekken waar geen acute mobiliteitsproblemen bestaan. Waarom niet een paar VINEX-wijkjes in Drenthe droppen, maar wel alls hutje-mutje in de toch al overvolle Randstad?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 05 nov 2008, 9:54

Waarom Drenthe? Dan liever in de toch al overvolle Randstad... :twisted:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 05 nov 2008, 10:32

Haha, zo'n reactie had ik wel verwacht ;)

Maar goed, ik bedoel het wel serieus. Het is niet goed dat er zoveel in de Randstad wordt geconcentreerd, want al zou je flink wat wegen gaan verbreden (en wat missing-links gaan aanleggen), dan nog blijf je er grote problemen houden. Daar komt bij dat een aanzienlijk deel van de huizen gebouwd wordt in risicovolle gebieden (onder zeeniveau), en dat het noorden en het oosten ook wel wat werkgelegenheid kunnen gebruiken (en dus ook bewoners en bedrijven). En de grond is er niet al te duur. Ik pleit zelfs voor een totale bouwstop in de Randstad totdat een aantal probleme is opgelost. Helaas gaat daar zoveel geld in om dat ik niet verwacht dat zoiets ooit gerealiseerd zal worden.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 05 nov 2008, 12:01

Het gekke is dat een slecht bebouwbaar een gevaarlijk gebied is en wordt volgebouwd, terwijl een goed bebouwbaar en veilig gebied als natuurgebied is verklaard. Waarom zou de Randstad verder volgebouwd moeten worden, terwijl dat gebied zich na al die eeuwen ontwatering en inzakking meer leent voor een (nat) natuurgebied met uitgestrekte meren en moerassen?

Ik heb het nu dus over respectievelijk de Randstad en de Veluwe...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 05 nov 2008, 14:26

Kaaiman schreef:Waarom zou de Randstad verder volgebouwd moeten worden, terwijl dat gebied zich na al die eeuwen ontwatering en inzakking meer leent voor een (nat) natuurgebied met uitgestrekte meren en moerassen?
Omdat "het" allemaal daar gebeurt. De grootste haven ter wereld (tot voor kort toch), het financiële centrum Amsterdam en een van de 4 grootste luchthavens van Europa trekken veel werk. Daar wil iedereen in de buurt zitten.
En dat verplaats je niet zomaar even.
Er is een poging gedaan om Noord-Nederland op kortere afstand van de Randstad te krijgen, zodat meer mensen daar kunnen gaan wonen. Dat is niet gelukt (Zuiderzeelijn), met als bijwerking dat er in het Noorden nu meer geld is voor aanleg en uitbreiding van (snel)wegen. Dat lost het probleem niet op, maar misschien helpt het een beetje.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 05 nov 2008, 17:03

Ik weet ook wel dat het economisch, politiek en maatschappelijk zwaartepunt in West-Nederland ligt (vandaar misschien die bodemdaling?) en dat dat historisch zo gegroeid is. Heel vroeger was het immers ook geen probleem. De oeverwallen, zandkoppen en duinen waren groot genoeg voor de schaarse bebouwing. Al snel moest men echter op slappere grond bouwen, en tegelijkertijd maalde men door de ontwatering het land naar beneden.

Ooit gaat het fout, maar wanneer?

Het beleid is nu inderdaad om Oost-Nederland dichter bij de Randstad te krijgen in relatieve afstand, maar zou het concept niet eigenlijk precies andersom moeten zijn?

Zelf heb ik overigens wel eens gedacht aan een Midnederlandse Waterkering. Dat zou een dijk moeten zijn die ongeveer loopt op de 0 NAP-lijn van Flevoland naar Zuidwest-Noord-Brabant, om zo het hogere land te beschermen tegen de stijgende zee.

Ik stel deze vragen niet omdat ik een antwoord wil, maar om gewoon even wat knuppels in de hoenderhokken te gooien.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 05 nov 2008, 18:09

Kaaiman schreef:Ik weet ook wel dat het economisch, politiek en maatschappelijk zwaartepunt in West-Nederland ligt (vandaar misschien die bodemdaling?)
Letterlijk genomen: ja, vandaar die bodemdaling.
Vanaf de late middeleeuwen werden de steden in Holland steeds groter. Die hadden brandstof nodig. Dat werd uit het omringende land gegraven, waardoor dat steeds lager kwam te liggen. (En meestal onder water, wat dan later weer drooggemalen werd.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 05 nov 2008, 20:41

Rene schreef:Na ja, de huidige Galecopperbruggen zullen wel een keer moeten worden vervangen.
Ze zijn in een technisch niet al te beste staat. Op zich is nadenekn over vervanging dus zo gek nog niet.
Kan je specifieker zijn wat er precies niet meer zo best is of mag dat publiekelijk niet kenbaar worden gemaakt? Bovendien vraag ik me af hoe men een reconstructie wilt uitvoeren (waar laat men het verkeer?).

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 05 nov 2008, 20:53

De graaf van Holland en de bisschop van Utrecht gaven zelfs de opdracht om het veen te ontginnen. Hiervoor werden vaste kavelmaten gebruikt (1,25 km kaveldiepte). Dit is de zogeheten copeverkaveling. De suffix -koop of -cop zie je nog in veel plaatsnamen terug, zoals Boskoop, Nieuwkoop en Galecop. Waarmee we weer bij het onderwerp zijn. ;)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » za 08 nov 2008, 12:53

Palance schreef:Het is niet goed dat er zoveel in de Randstad wordt geconcentreerd, want al zou je flink wat wegen gaan verbreden (en wat missing-links gaan aanleggen), dan nog blijf je er grote problemen houden. Daar komt bij dat een aanzienlijk deel van de huizen gebouwd wordt in risicovolle gebieden (onder zeeniveau), en dat het noorden en het oosten ook wel wat werkgelegenheid kunnen gebruiken (en dus ook bewoners en bedrijven). En de grond is er niet al te duur. Ik pleit zelfs voor een totale bouwstop in de Randstad totdat een aantal probleme is opgelost. Helaas gaat daar zoveel geld in om dat ik niet verwacht dat zoiets ooit gerealiseerd zal worden.
Spreidingsbeleid is al eens geprobeerd. Niet gelukt.

Je kunt wel woningen uit de grond stampen in Drenthe of de Achterhoek, maar bedrijven willen daar niet zitten. Dus komen er ook geen mensen in die huizen. Daarnaast ben ik van mening dat je moet inzetten op de sterke punten. In de Randstad is dat de economie en in grote delen van Noord- en Oost Nederland is dat natuur, ruimte, rust en landbouw. Door woningen en werkgelegenheid (geforceerd en dus tot mislukken gedoemd) vanuit de Randstad naar meer perifere gebieden te verplaatsen, neem je de sterke punten van beide regio's weg. Daarom zou ik inzetten op de Randstad als motor van de economie (inclusief bereikbaarheid uiteraard en waterbestendig maken) en op gebieden in Noord- en Oost Nederland voor natuur en recreatie.
Rainier

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 08 nov 2008, 15:01

Riva schreef:Je kunt wel woningen uit de grond stampen in Drenthe of de Achterhoek, maar bedrijven willen daar niet zitten.
Daar zet ik vraagtekens bij. De Radnstad begint zo'n beetje onbereikbaar te worden, hetgeen ook voor bedrijven funest is. Daarnaast zie ik ook bij de steden buiten de randstad steeds meer bedrijventerreinen ontstaan. De grond is er goedkope en blijkbaar gaan er genoeg bedrijven naartoe.

Het hangt natuurlijk af van het soort bedrijf. Maar als je bv. een callcenter hebt is het veel goedkoper (en mooier!) om in een Achterhoeks dorpje een vestiging te openen dan in een duur en saai kantoorpand langs de Amsterdamse Zuidas. Bedrijven kunnen óók daarover eens nadenken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 08 nov 2008, 18:55

Tja, als de hoge bedrijfsbazen daar nu eens echt over zouden nadenken, en ernaar zouden handelen, dan zouden we in de komende decennia langzaam kunnen werken aan het ècht oplossen van de files. De overheid kan daarbij wellicht nog helpen met een fikse lokatieheffing in de steden, en een lokatiepremie in het achterland. Onder het mom: de veroorzaker van files betaalt, degene die ze helpt oplossen krijgt wat extra.

Durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat je dan helemaal geen algemeen kostenverhogende kilometerheffing voor werknemers nodig hebt.