[A012] Utrecht: 10.000 nieuwe huizen gepland

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Utrecht: 10.000 huizen langs A12

Bericht door Palance » zo 09 nov 2008, 11:12

Op de langere termijn lijkt mij dat inderdaad de allerbeste oplossing voor Nederland. Maar goed, zolang er nog bedrijven zijn die zeker weten dat een lokatie naast de, laten we zeggen, A13, perfect s voor de bereikbaarheid, dan zit er in de mentaliteit (en realiteitszin) van die bedrijven iets niet helemaal lekker.

Eens zien welke politieke partij zoiets tot verkiezingsthema durft te maken. Die krijgt mijn stem, zelfs al is het de VVD ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 10 nov 2008, 11:19

Palance schreef:zolang er nog bedrijven zijn die zeker weten dat een lokatie naast de, laten we zeggen, A13, perfect is voor de bereikbaarheid
Het is in ieder geval perfect voor de zichtbaarheid. De tekst op een kantoorgevel aan de A13, "Innoveren met ICT", heeft TNO-ICT minimaal 1 nieuwe klant opgeleverd.
Tja, en voor die klant moeten wij dan 10 minuten lopen voor de dichtstbijzijnde tramhalte.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 10 nov 2008, 11:40

Misschien wordt de Randstad onbereikbaar, een exodus van bedrijven naar meer perifere gebieden is niet waarneembaar. Kennelijk is de nood nog niet zo hoog, of wegen andere factoren nog altijd zwaarder in de vestigingsplaatskeuze.

Overigens zijn er naast werk en woning nog wel meer zaken die meewegen als vestigingsplaatsfactor. Je kunt leuk wonen in een dorp in de Achterhoek als je bedrijf zich daar ook vestigt, maar voor cultuur, uitgaansleven en vaak ook sociale contacten wordt het wel wat verder rijden. Niet iedereen wil dat.

Daarnaast zie ik bedrijven ook niet uit zichzelf van Amsterdam naar Aalten verhuizen, mede vanwege het feit dat hoogopgeleid personeel zich toch voornamelijk in de Randstad en enkele universiteitssteden daarbuiten bevindt.

Misschien dat een incentive van de overheid kan helpen om bedrijven toch zover te krijgen, maar als je op een perifere locatie niet aan je personeel komt, heeft een zak geld ook weinig zin.
Rainier

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 10 nov 2008, 11:48

Riva schreef:maar voor cultuur, uitgaansleven en vaak ook sociale contacten wordt het wel wat verder rijden.
Dat is niet elke werkdag, en ook niet elke keer op hetzelfde moment. Daarmee is het een "probleem" van een totaal andere orde.
Riva schreef:Daarnaast zie ik bedrijven ook niet uit zichzelf van Amsterdam naar Aalten verhuizen, mede vanwege het feit dat hoogopgeleid personeel zich toch voornamelijk in de Randstad en enkele universiteitssteden daarbuiten bevindt.
Velen zouden maar wat graag een vrijstaand huis op het land willen betrekken. Plus dat in lang niet alle sectoren het gros van het personeelsbestand uit universitair geschoolden bestaat. Integendeel.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 10 nov 2008, 19:11

Rene schreef:Dat is niet elke werkdag, en ook niet elke keer op hetzelfde moment. Daarmee is het een "probleem" van een totaal andere orde.
Dat klopt, maar ik bedoelde het niet zozeer als een mobiliteitsprobleem. Ik kan me echter voorstellen dat mensen die graag een avondje bij vrienden langsgaan, zich wel een keertje bedenken om op een uur rijden te gaan wonen, omdat de baas zich daar vestigt. Er zijn immers miljoenen alleenstaanden in Nederland.
Rene schreef:Velen zouden maar wat graag een vrijstaand huis op het land willen betrekken. Plus dat in lang niet alle sectoren het gros van het personeelsbestand uit universitair geschoolden bestaat. Integendeel.
Ook dat klopt, maar is het ook niet zo dat juist hoger opgeleiden vaak het hele land doorcrossen naar hun werk en dat lageropgeleiden juist vaker een baan dichter bij huis hebben? Daarmee dragen die hogeropgeleiden relatief meer bij aan het fileprobleem. Wil je d.m.v. een verhuizing naar het platteland iets doen aan het mobiliteitsprobleem, dan is het belangrijk dat mensen dichter bij het werk wonen. Dan heeft het weinig zin als bedrijven naar het platteland verhuizen en de hogeropgeleiden als nog van heinde en verre moeten komen.

Bij mij op het werk wonen ook de meeste secretaresses in Amersfoort, terwijl de adviseurs uit het hele land komen.
Rainier

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 10 nov 2008, 19:23

Riva schreef:is het ook niet zo dat juist hoger opgeleiden vaak het hele land doorcrossen naar hun werk en dat lageropgeleiden juist vaker een baan dichter bij huis hebben? Daarmee dragen die hogeropgeleiden relatief meer bij aan het fileprobleem. Wil je d.m.v. een verhuizing naar het platteland iets doen aan het mobiliteitsprobleem, dan is het belangrijk dat mensen dichter bij het werk wonen. Dan heeft het weinig zin als bedrijven naar het platteland verhuizen en de hogeropgeleiden als nog van heinde en verre moeten komen.

Bij mij op het werk wonen ook de meeste secretaresses in Amersfoort, terwijl de adviseurs uit het hele land komen.
Is het niet andersom dat er gewoon meer laag-opgeleiden zijn, en je die dus automatisch in de eigen stad vindt, terwijl je voor hogeropgeleiden beter moet zoeken?

Overigens lijkt het me logisch dat wanneer je hogeropgeleiden wilt trekken, je al snel voor een locatie in een mooie stad kiest. Als een Amerikaanse afgestudeerde kan kiezen tussen Parijs, Londen en Emmeloord, is de kans aanwezig dat hij niet voor Emmeloord kiest.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 11 nov 2008, 7:03

Riva schreef:Ik kan me echter voorstellen dat mensen die graag een avondje bij vrienden langsgaan, zich wel een keertje bedenken om op een uur rijden te gaan wonen, omdat de baas zich daar vestigt. Er zijn immers miljoenen alleenstaanden in Nederland.
Ik woon in de Randstad maar ook niet al mijn vrienden wonen binnen een uur rijden. Mijn vrienden zitten verspreid over het hele land (waarvan weliswaar de meeste, maar lang niet allemaal in de buurt).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Queue
autoweg

Bericht door Queue » za 15 nov 2008, 9:51

Riva schreef:mede vanwege het feit dat hoogopgeleid personeel zich toch voornamelijk in de Randstad en enkele universiteitssteden daarbuiten bevindt.
Terwijl hoog opgeleid personeel naar de grote steden trekt omdat daar de interessante werkgevers zitten. Theoretisch zou je dan denken dat er iets niet klopt.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » za 15 nov 2008, 17:32

^^ Jonger hoogopgeleid personeel zit voornamelijk in de kernsteden. Ouder hoogopgeleid personeel woont vaak in suburbs. Maar wel in de Randstad. Vandaar dat een verhuizing van kennisintensieve bedrijvigheid m.i. niet altijd werkt.
Rainier

simon
autoweg

Bericht door simon » za 15 nov 2008, 17:50

Ik denk eerder dat hoogopgeleid personeel naar de Randstad gaat vanwege de carrièremogelijkheden dan andersom. Een afgestuurde econoom aan de Universiteit Maastricht heeft niet veel werkgevers in de regio waar hij of zij uit kan kiezen.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » za 15 nov 2008, 19:01

^^ Dat is inderdaad wat ik bedoel: beide trends worden regelmatig genoemd in de media. Als het waar is dat economen in Maastricht wanhopig naar een baan zouden zoeken en daarom massaal naar de Randstad verhuizen, dan is het gek dat werkgevers in Maastricht ook naar de Randstad gaan omdat daar meer personeel is om uit te kiezen. Als de eerste stelling juist is, dan zou Maastricht voor een werkgever juist een ideale visvijver zijn. Als het waar is dat werkgevers in Maastricht moeilijk personeel kunnen vinden, dan zou het voor die econoom juist handig zijn om in Maastricht te blijven.
Een beetje ongenuanceerd misschien, omdat misschien ook de factor meespeelt dat beide partijen liever meer keuze hebben, en daarmee liever in een 10 keer zo grote vijver vissen en voor lief nemen dat er niet 10 maar 20 keer zo veel concurrenten in dezelfde vijver vissen. Toch zou ik het sterk vinden als die factor zwaarder is dan de simpele vraag-aanbod-factor.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 15 nov 2008, 19:44

Het hoofdkantoor van Vodafone is onlangs verhuisd van Maastricht naar Amsterdam... Dat zouden ze toch niet gedaan hebben als het in Maastricht beter toeven is (lagere grondprijs, groot aanbod van hoog-opgeleiden, nauwelijks fileproblematiek wanneer de A 2-tunnel gereed is). Nee ze willen met alle geweld naar Amsterdam komen. Dat zal dus voor het bedrijf beter zijn anders zouden ze dat niet doen. Denk ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 15 nov 2008, 20:24

^^
Vodafone vertoont al jaren een zwalkbeleid wat betreft huisvesting / standplaats: callcenter gecentraliseerd, callcenters gedecentraliseerd, callcenter weer gecentraliseerd. Hoofdkantoor in Maastricht, nevenkantoor erbij in Den Bosch, nevenkantoor weer dicht...

Nu roept men dat men niet aan gekwalificeerd personeel kan komen. Wat een ***-verhaal! Misschien deugt het wervingsbeleid niet of misschien is de betaling te slecht? Maar nee, in plaats van daar wat aan te doen (kijk ook eens over de grens!), gaat men voor vele miljoenen een nieuw kantoor openen in Amsterdam. Enig idee hoeveel gekwalificeerd personeel je voor die investering kan aantrekken en hoeveel personeel ze zijn kwijtgeraakt dat niet mee wil verhuizen naar Amsterdam? Typisch dat Maastricht en de Universiteit Maastricht, terwijl Vodafone dit aankondigt, klagen over het feit dat hoogopgeleide mensen massaal wegtrekken omdat er geen werk voor ze is! :evil:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 15 nov 2008, 23:51

Blijf het toch vreemd vinden dat er in Amsterdam een wervingscampagne van Vodafone onder hoogopgeleiden is. Ik werd onlangs ook gepolst of ik intresse had, terwijl ik helemaal niets interessants vind aan de telecomsector... :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 16 nov 2008, 10:21

Het is natuurlijk ook status. Internationaal bekt het beter als je roept dat je in Amsterdam zit dan dat je in Maastricht zit. Maar verstandig is het niet: Verhuizen en dan nog mensen gaan zoeken.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 16 nov 2008, 10:56

Exact Palance. Ze 'moeten' mee in de vaart der volkeren... uhm bedrijven.
Volgens mij is het hoog tijd dat de overheid dit soort onnodige verhuizingen naar de Randstad op de een of andere manier (fiscaal?) onaantrekkelijk maakt en zelf weer eens het goede voorbeeld geeft door een aantal diensten en / of ministeries naar de regio's verhuisd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 16 nov 2008, 10:59

Het ministerie voor ontwikkelingssamenwerking mag naar Maastricht :PP:

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 16 nov 2008, 12:16

Dat er in Maastricht veel hoger opgeleide mensen wonen, wil nog niet zeggen dat er voor Vodafone ook veel geschikt personeel woont. Ik denk dat mijn bureau in de regio Maastricht niet echt veel planologen zal vinden, omdat de universiteit daar die opleiding niet aanbiedt. Misschien blijkt dit probleem ook voor Vodafone wel te spelen.
Rainier

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 16 nov 2008, 13:09

^^
Vodafone is een bedrijf dat hogeropgeleide mensen nodig heeft van allerlei verschillende opleidingen, zoals (bedrijfs)economie, rechten en managementopleidingen. Opleidingen die toevallig (ook) allemaal in Maastricht en omgeving worden gegeven...

simon
autoweg

Bericht door simon » do 18 dec 2008, 12:52

Algemeen Dagblad schreef:10.000 huizen rond overkapte A12

UTRECHT/DEN HAAG - Het idee 10.000 tot 15.000 woningen te bouwen rond een deels te overkappen snelweg A12 bij Utrecht wordt steeds serieuzer. Het project is opgenomen in de 'Ontwikkelingsvisie 2015-2030' waarover minister Cramer (vrom) en de NV Utrecht vanmiddag een akkoord sloten. De visie geeft aan hoe na 2015 de benodigde 65.500 woningen zo zijn te bouwen dat ze een minimaal beslag leggen op de groene ruimte tussen de verschillende steden en dorpen in de provincie. Het devies is: binnenstedelijk bouwen. De helft van de woningen moet daar komen, bij voorkeur rond stations van Randstad Spoor. Bijvoorbeeld rond station Amersfoort en bij Veenendaal/De Klomp.
Voor de toekomstige Utrechtse uitbreiding Rijnenburg staan nog steeds maximaal 7000 woningen gepland. Een onderzoek van de provincie naar de mogelijkheid tot meer huizen daar zonder dat dit grote verkeersproblemen geeft, loopt nog. Andere grotere nieuwe bouwlocaties moeten nog eens ruim 9000 woningen herbergen, bijvoorbeeld op enkele plekken tussen Wijk bij Duurstede en Houten. Almere zal nog eens 15.000 woningen leveren voor woningzoekenden uit de noordvleugel van Utrecht. Binnenstedelijk bouwen kost maximaal 1,6 miljard euro extra vergeleken bij bouwen in het weiland. Rijk, provincie en gemeenten gaan afspraken maken over wie daarvan wat zal betalen, aldus de visie. De komende maanden worden de grote lijnen uit de visie verder uitgewerkt.