[A077] Verlenging A77 Brabant in

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door duikgek89 » do 28 apr 2016, 12:15

Rene schreef:Per slot van rekening zal de verbinding qua intensiteit geen snelweg rechtvaardigen.
Dat had een boekhouder kunnen zeggen. Alleen een boekhouder staart zich blind op een sommetje Efficiëntie = belasting / capaciteit en probeert dat zo dicht mogelijk bij 1 te krijgen.

Praktisch gezien zijn er ook andere redenen om snelwegen aan te leggen. Een snelweg betekent een snellere en veiligere verbinding, met minder frustraties, die bovendien een heel gebied ontsluit EN een fatsoenlijke verbinding tussen Den Bosch en de noordelijke kant van het Roergebied oplevert. Bovendien reduceert deze verbinding het aantal omrijkilometers over de snelwegroute of het aantal te passeren rotondes via de N264, wat goed is voor het milieu.

In het netwerk kan het goed uitvoeren van een dergelijke verbinding mijns inziens een paar effecten hebben:

Een deel van het verkeer dat nu via Den Bosch - Eindhoven - Venlo richting Duitsland gaat, zal een doorgetrokken A77 kiezen --> Beetje ontlasting op een aantal drukke wegen.
Een deel van het verkeer dat nu via de A59 - A50 - A326 - A73 gaat, zal de A77 verkiezen. Dat is een gigantisch welkome ontlasting van de overbelaste en door het rijk genegeerde A50. De A59 blijft een drama, verbreding zou daar welkom zijn.

En dan natuurlijk het veiligheidsaspect. Het verkeersbeeld op de N264 is nu ongeveer zo:
Tante Treuzel meent dat 60km/h de juiste snelheid is om de hele route te rijden, behalve bij de rotondes want die moeten met 10km/h genomen worden om omvallen te voorkomen. Een vrachtwagen hangt op een paar centimeter van haar bumper en de auto daarachter denkt: Lazer op met je doorgetrokken streep waar ik genoeg kan zien en die haalt in. De volgende auto denkt: Mwah wat hij kan, dat kan ik ook en die negeert ook de doorgetrokken streep, net op een stukje waar het zicht even rottig is en die klapt bijna op een tegenligger. Dan rijden er nog een paar auto's in de kolonne die bijna platgereden worden door vrachtwagens, allemaal omdat Tante Treuzel nog steeds mag rijden en omdat politiek-randstad-tuig besloten heeft dat inhalen in heel Nederland een schandelijke daad is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Vinny » do 28 apr 2016, 20:16

Kaaiman schreef:^^ Je geeft me dus gelijk, met als enige 'gigantische' verschil dat ik deze regionale verbinding een stroomweg waard vind en jij een gebiedsontsluitingsweg. Waarom reageer je dan als door een 'gigantische' wesp gestoken? :dontknow:
Omdat een investering in de A 77 betekent dat er veel minder geld beschikbaar is voor infrastructuur die wel zoden aan de dijk zet, omdat ze wel een significante vervoersvraag bedient ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Ds79m » do 28 apr 2016, 20:33

^^ Neuh, het kan net zo goed betekenen dat er minder geld beschikbaar is voor gratis OV voor bejaarden in Aarle-Rixtel. Als er politiek enthousiasme is voor de aanleg van een weg, kan je dat maar beter met beide handen aangrijpen om ook daadwerkelijk iets te doen, dan dat het geld naar andere doelen verdwijnt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

johanvonderatlantis
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 18:09
Contacteer:

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door johanvonderatlantis » za 18 jun 2016, 11:08

Kaaiman schreef:Zo'n 1,5 jaar geleden had ik ook al eens voorgesteld de A77 door te trekken naar KP Paalgraven. Dat plannetje is toen direct onder het mom van 'kan niet uit - te weinig aantrekking verkeer' de grond in gestampt. Misschien kan ik 'm nog ergens terugvinden op dit forum...
Er is een nieuwe discussie opgestart van de ombouw N277 naar A-60 tracé maar in het verlengde daarvan vanaf Venlo via Oss-Oost zo naar Tiel A-15 aansluiting. Dit zal de drukte rondom Nijmegen en Den Bosch ontlasten en het gebied beter ontsluiten. Dan heb je andere variaties niet meer nodig en beantwoord dan ook meteen alle voordelen hiervan.

viewtopic.php?f=7&t=20308
Allen voor een en een voor allen. von der Atlantis familie.

http://i0.wp.com/vonderatlantis.de/mill ... 2acb68.jpg

johanvonderatlantis
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 18:09
Contacteer:

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door johanvonderatlantis » za 18 jun 2016, 11:14

Het enige wat ik kan bedenken is de A-77 doortrekken niet naar Uden maar juist via Helmond naar de ruit van Eindhoven. Want juist Helmond is op dit moment een kwelling. De stad groeit snel maar infrastructuur blijft achter. Dan kan meteen de A-77 direct aansluiten op A-50 Eindhoven-Noord. :wow:
Allen voor een en een voor allen. von der Atlantis familie.

http://i0.wp.com/vonderatlantis.de/mill ... 2acb68.jpg

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Kaaiman » za 18 jun 2016, 11:36

^^ Dat is echt verspilling van geld en ruimte.

Les 1 in de planologie: gebruik zo veel mogelijk wat er al is. Dat is meestal het goedkoopst en spaart de ruimte het meest.

In dit geval kun je het beste aanhaken op bestaande structuren. Met een aansluitpunt van de A77 bij Uden is de bestaande A50 een prima verbinding naar Eindhoven. Totaal geen noodzaak om de A77 met een boog naar de aansluiting Ekkersrijt bij Eindhoven te leiden. De verkeersstromen zijn daar te beperkt voor en verkeer Eindhoven - Duitsland neemt toch al de A67. Daarvoor levert een doorgetrokken A77 nauwelijks verbetering op.

De doorgetrokken A77 moet je zien als een regionale verbinding tussen regionale kernen. Zie ook mijn betoog eerder in dit topic.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op di 19 feb 2019, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Schelpenpaadje » za 18 jun 2016, 11:40

johanvonderatlantis schreef:
Kaaiman schreef:Zo'n 1,5 jaar geleden had ik ook al eens voorgesteld de A77 door te trekken naar KP Paalgraven. Dat plannetje is toen direct onder het mom van 'kan niet uit - te weinig aantrekking verkeer' de grond in gestampt. Misschien kan ik 'm nog ergens terugvinden op dit forum...
Er is een nieuwe discussie opgestart van de ombouw N277 naar A-60 tracé maar in het verlengde daarvan vanaf Venlo via Oss-Oost zo naar Tiel A-15 aansluiting. Dit zal de drukte rondom Nijmegen en Den Bosch ontlasten en het gebied beter ontsluiten. Dan heb je andere variaties niet meer nodig en beantwoord dan ook meteen alle voordelen hiervan.

viewtopic.php?f=7&t=20308
Een verlengde A77 kan dit net zo goed of zelfs beter, met minder asfalt en kunstwerken. Dat deze bij Uden aan zou sluiten op de A50 en niet bij Praalgraven heeft eerder voordelen dan nadelen.
johanvonderatlantis schreef:Het enige wat ik kan bedenken is de A-77 doortrekken niet naar Uden maar juist via Helmond naar de ruit van Eindhoven. Want juist Helmond is op dit moment een kwelling. De stad groeit snel maar infrastructuur blijft achter. Dan kan meteen de A-77 direct aansluiten op A-50 Eindhoven-Noord. :wow:
Voor Helmond en omgeving heeft een directe verbinding naar Rijkevoort weinig meerwaarde. De A77 loopt direct over de grens in zuidoostelijke richting, waardoor de route over de A67 altijd korter zal zijn. Investeren in een oostelijke randweg om Eindhoven en verbreding van de A67 levert ook hier veel meer op voor minder geld.

johanvonderatlantis
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 18:09
Contacteer:

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door johanvonderatlantis » za 18 jun 2016, 17:48

Dat denk ik niet. Eindhoven en Helmond groeien nog steeds en weer wordt de fout gemaakt met het infrastructuur. Wanneer leren de politicie en anderen eens meer in megastad te denken? Kijk maar naar Almere. De grootste fout qua infrastructuur, Eindhoven die elke keer vast loopt en Utrecht, het ontbrekende noorde ring als auto snelweg. N11 en dan Tilburg, altijd blijf het infrastructuur achter met de stedelijke ontwikkeling. Durf een keer de nek uit te steken en de toekomst voor te zijn. Want geloof mij maar, Helomond gaat echt naar 150.000 inwoners komend 20 jaar en het moet net zo zijn dat Helmond het Zuphen van Brabant wordt. Wat betreft A-77 aansluiten op Uden is niks, want weer wordt hier iets naar voren gehaalt dat geen waarde heeft. Wordt het niet eens tijd dat Uden gewoon een een leuk plaats is maar te groot wordt voorgesteld? Paalgraven is echt beter want het sluit ook direct aan op de A-59 en de toekomstige verbinding met Tiel als die er komt. In dat opzicht is Oss veel belangrijker dan Uden.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op za 18 jun 2016, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote. Bij het reageren op een bericht direct boven je niet quoten alstublieft.
Allen voor een en een voor allen. von der Atlantis familie.

http://i0.wp.com/vonderatlantis.de/mill ... 2acb68.jpg

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 jun 2016, 10:19

^^ Op die manier wordt de toch al drukke A59 nog meer belast. Ik zie dan meer in een A77 tot aan Uden en een uitbouw van de N279 Veghel-Den Bosch tot volwaardige autosnelweg, met 2x3 rijstroken voor de A50 tussen Uden en Veghel.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Schelpenpaadje » zo 19 jun 2016, 10:34

johanvonderatlantis schreef:Dat denk ik niet. Eindhoven en Helmond groeien nog steeds en weer wordt de fout gemaakt met het infrastructuur. Wanneer leren de politicie en anderen eens meer in megastad te denken? Kijk maar naar Almere. De grootste fout qua infrastructuur, Eindhoven die elke keer vast loopt en Utrecht, het ontbrekende noorde ring als auto snelweg. N11 en dan Tilburg, altijd blijf het infrastructuur achter met de stedelijke ontwikkeling. Durf een keer de nek uit te steken en de toekomst voor te zijn. Want geloof mij maar, Helomond gaat echt naar 150.000 inwoners komend 20 jaar en het moet net zo zijn dat Helmond het Zuphen van Brabant wordt. Wat betreft A-77 aansluiten op Uden is niks, want weer wordt hier iets naar voren gehaalt dat geen waarde heeft. Wordt het niet eens tijd dat Uden gewoon een een leuk plaats is maar te groot wordt voorgesteld? Paalgraven is echt beter want het sluit ook direct aan op de A-59 en de toekomstige verbinding met Tiel als die er komt. In dat opzicht is Oss veel belangrijker dan Uden.
Heb je dit topic wel gelezen? Er staan meerdere argumenten in waarom een aansluiting op Praalgraven lastig en minder wenselijk is.

Verder snap ik nog steeds niet waarom je Helmond er bij sleept in dit topic. In relatie tot de N277 kan ik me nog voorstellen dat die als een soort oostelijke Randweg Eindhoven zou kunnen dienen. De A77 zoals die hier wordt voorgesteld doet weinig voor de ontsluiting van Helmond en de drukte rondom Eindhoven.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Jeroen » zo 19 jun 2016, 16:34

Coen Tunnel schreef:^^ Op die manier wordt de toch al drukke A59 nog meer belast. Ik zie dan meer in een A77 tot aan Uden en een uitbouw van de N279 Veghel-Den Bosch tot volwaardige autosnelweg, met 2x3 rijstroken voor de A50 tussen Uden en Veghel.
De A59 zal gezien de hoge intensiteiten op termijn toch al naar 2X3 verbreed moeten worden. Aansluiting van de A77 bij Uden legt ook weer een extra druk op de A50, alhoewel daar eigenlijk hetzelfde voor geldt. Het deel tussen Uden en Veghel is nu al overbelast, maar ook Veghel - Eindhoven zal vroeg of laat broodnodig een verbreding nodig hebben.

Aansluiting bij Uden lijkt me ook lastiger dan bij Paalgraven. Uden is al een eind richting het zuiden gegroeid en verder liggen ook de Peel en de vliegbasis Volkel nogal in de weg. Het lijkt me lastig om daar een haalbaar tracé uit te halen, zonder grote omwegen of tunnels.

johanvonderatlantis
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 18:09
Contacteer:

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door johanvonderatlantis » zo 19 jun 2016, 22:51

Coen Tunnel schreef:^^ Op die manier wordt de toch al drukke A59 nog meer belast. Ik zie dan meer in een A77 tot aan Uden en een uitbouw van de N279 Veghel-Den Bosch tot volwaardige autosnelweg, met 2x3 rijstroken voor de A50 tussen Uden en Veghel.
Daarom snel gedacht moet worden aan de verbinding Oss-Tiel-Ede (A-60?) om de A-59 en A-2 voor een groot gedeelte te ontlasten.
Allen voor een en een voor allen. von der Atlantis familie.

http://i0.wp.com/vonderatlantis.de/mill ... 2acb68.jpg

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door frame » di 21 jun 2016, 9:00

Volgens mij is het huidige traject A77 (Gennep/Goch-Rijkevoort), verbonden met de A73 richting Nijmegen, destijds aangelegd om via de A15 een snelle verbinding te hebben met Rotterdam en de verdere randstad. Daarvan getuigt ook de nummering E31. De verkeersintensiteit op de A77 is naar mijn waarneming (ik rijd er regelmatig) alleszins redelijk. Die op de A73 daarentegen neemt nog steeds toe met als negatief gevolg een flinke toename van het aantal ongelukken en files. Het lijkt mij interessant en tegelijk noodzakelijk om nieuwe studies te doen naar de verkeersbewegingen op deze trajecten alvorens nieuw asfalt uit te rollen. De A77-doortrekking zou mogelijk de N264 (Gennep-Uden-A50) ontlasten maar volgens mij valt het daar met de verkeersdrukte wel mee. Dat de N264 in enkele dorpskernen qua verkeersintensiteit de nodige overlast veroorzaakt, staat buiten kijf maar of daarvoor een volledige A77- 2x2 voor moet worden aangelegd?
oost west thuis best

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Schelpenpaadje » di 21 jun 2016, 9:32

Bij een verbreding van de A73 zou ook eens naar de veiligheid en capaciteit van Knooppunt Neerbosch gekeken kunnen worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Pino » di 21 jun 2016, 10:35

^^ Ik zou zeggen dat je naar beide moet kijken als twee losse projecten. De verlengde A77 is een Oost-Brabants project, puur gericht op de streek tussen A50 en A73. De merites daarvan moet men in Oost-Brabant zelf maar beoordelen, maar een nieuwe transit-route die Nijmegen zal ontlasten kan ik er allerminst in zien. Dus de situatie bij Nijmegen vraagt om een andere oplossing. Nu doortrekking van de A73 tot aan de A15 geen optie meer is (lijkt?), zie ik wel wat in een variant waarmee je doorgaand verkeer met een vloeiende westelijke boog langs Nijmegen naar de A15 brengt in plaats van over Neerbosch, Ewijk en Valburg die nooit zijn ontworpen op de grote afslaande bewegingen die deze knooppunten nu verwerken. Maar deze bretel zou veel noordelijker moeten liggen dan de A77-corridor - dus daarom twee losse projecten.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door kees » di 19 feb 2019, 10:20

* stof *
Het steekt weer eens de kop op.
https://www.bd.nl/uden-veghel-e-o/opnie ... ~a4b7ddb1/

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Schelpenpaadje » di 19 feb 2019, 10:38

Wat heeft verkeer tussen :KP: Rijkevoort en 's-Hertogenbosch er aan als de A77 doodloopt op de A50 bij Uden?

Als men tussen de A50 en 's-Hertogenbosch aangewezen blijft op de N279 ligt het meer voor de hand om de A77 door te trekken als 2x2 N77 (oftewel een opgewaardeerde N264). Dan hopelijk wel zo veel mogelijk ongelijkvloers in plaats van slimme VRI's en andere suboptimale verbeteringen.

Eventueel kun je tussen Haps en de A73 een klein stukje nieuw tracé aanleggen (3km), zodat de weg bij :KP: Rijkevoort direct aansluit op de A77. Is die variant bij de omlegging van de N264 rond Haps ook in beeld geweest? Al zul je voor 2x2 ongelijkvloers op meer plaatsen niet ontkomen aan een nieuw tracé.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Pino » di 19 feb 2019, 11:27

Schelpenpaadje schreef: di 19 feb 2019, 10:38 Wat heeft verkeer tussen :KP: Rijkevoort en 's-Hertogenbosch er aan als de A77 doodloopt op de A50 bij Uden? Als men tussen de A50 en 's-Hertogenbosch aangewezen blijft op de N279 ligt het meer voor de hand om de A77 door te trekken als 2x2 N77 (oftewel een opgewaardeerde N264). Dan hopelijk wel zo veel mogelijk ongelijkvloers in plaats van slimme VRI's en andere suboptimale verbeteringen.
Uitbouw van de N264 blijft hoe dan ook de oplossingsrichting van de provincie, en dan moet je richting Den Bosch inderdaad verder over de N279. Als je de verlenging van de A77 al zou willen rechtvaardigen met het idee dat verkeer dat Brabant in wil dan niet langer door de flessenhals rond Nijmegen moet, ben je met een hoogwaardiger N264 al een heel eind. Je moet dan uiteraard wel blijven zorgen voor een voldoende hoogwaardig vervolg in de vorm van een 2x2 N279 tussen Veghel en Den Bosch, maar ik heb nooit het idee gehad dat je hier praat over heel grote hoeveelheden (vracht)verkeer die vanaf grensovergang Gennep naar Den Bosch en de Langstraat zouden willen. Dus een hoogwaardiger N-weg zou dan nog steeds wel volstaan, waarmee ook het regionale belang bij een betere oost-west-verbinding wel voldoende is gediend.

Ik vind het verhaal van de Boxmeerse burgemeester over A73 ontlasten niet vreselijk sterk. Prima dat de A73 bij Cuijk nu filegevoeliger wordt, maar je kunt daarin geen rechtvaardiging voor aanleg van een verlenging A77 vinden wanneer je niet laat zien dat die file bij Cuijk minder zou worden wanneer je het verkeer Brabant in kwijt zou kunnen raken aan de A77. De A73 verbreden in deze omgeving lijkt een veel praktischer oplossing voor dat fileprobleem dan de A77 verlengen. Maar goed, de verlengde A77 is voor deze man nu eenmaal een stokpaardje. Hij doet dat vermoedelijk eerder om het al genoemde regionale belang, en dit sleept hij er een beetje aan de haren bij.

Wat betreft een inprikker tussen Rijkevoort en de "N264 neu": geen idee of daar ooit over is nagedacht. Maar op zich is het stuk direct noordelijk van Rijkevoort niet overbelast, dus een verkeerstechnische noodzaak voor de inprikker bestaat voorlopig niet. Maar wederom: als dit de regio net een beetje beter zou helpen, laat de provincie het vooral integreren met de plannen voor de N264 en laat het Rijk genereus wat bijdragen. Het feit dat men de N264 zuidelijk langs Haps heeft geleid, maakt het relatief goedkoop om nog eens aan te binden met de A77.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Schelpenpaadje » di 19 feb 2019, 11:40

Voor het oplossen van problemen op de A73 kun je inderdaad beter de A73 verbreden.

Een "verlengde A77" kan tussen Rotterdam en het Ruhrgebied een korter en mogelijk sneller alternatief opleveren voor A15-A73-A77 en A16-A67. Hoewel je ook die routes kunt verbreden en de winst niet substantieel is lijkt me dit een al meer legitieme reden, die hier volgens mij al meer voorbij is gekomen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Jeroen » di 19 feb 2019, 13:56

De A73 heeft sowieso binnen niet al te lange termijn een verbreding nodig, wil er geen structurele filevorming ontstaan. Bij de N264 speelt gewoon het probleem wat bij heel veel drukke N-wegen in Nederland speelt, namelijk een overvloed aan rotondes en een gebrek aan ongelijkvloerse kruisingen. Met de vrachtwagen heb ik niet eens de tijd en afstand om tot 80 te versnellen, omdat dan al weer de volgende rotonde op duikt. Het deel tussen de A50 en de industrielaan zou sowieso al naar 2x2 verbreed moeten worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Pino » di 19 feb 2019, 14:42

^^ Voor een goede uitbouw van de N264 zijn genoeg rechtvaardigingen te vinden. Of dat nu 2x2 is, 1+2 of zelfs 1x2 mogen anderen bepalen; vermoedelijk koop je meer voor meer ongelijkvloerse aansluitingen. Het helpt vermoedelijk ook deze regio die toch enigszins witte vlek op de snelwegkaart is.

Ik heb nooit echt een rechtvaardiging kunnen vinden in het creëren van een nieuwe achterlandverbinding voor Rotterdam. Zoals Schelpenpaadje al noemt, er zal geen substantiële winst in kilometers worden geboekt én er lijken lichtere oplossingen denkbaar voor de problemen rond Nijmegen (waar toch al naar moet worden gekeken). Om het maar zo te zeggen: voor het geld dat je kwijt zult zijn aan die nieuwe achterlandverbinding, had je vermoedelijk ook de A15 verder kunnen verbreden én bij Nijmegen een extra oeververbinding bouwen, de N322 uitbouwen of met ander nieuw asfalt verlichting brengen. Doe mij dan dat maar. De rechtvaardiging voor de "A77" moet uit de regio komen, niet uit Rotterdam.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Schelpenpaadje » di 19 feb 2019, 15:31

Voor de zekerheid: Het aanvoeren van de klassieke relatie Rotterdam-Duitsland is vooral illustratief omdat dit een vrij grote stroom is over een langere afstand. Onderweg kom je een hoop plaatsen tegen waartussen de onderlinge relaties sterker verbeteren. Dat geldt binnen de 'witte vlek' zelf, maar bijvoorbeeld ook voor plaatsen als 's-Hertogenbosch en Veghel (die weliswaar goed ontsloten zijn met snelwegen maar waarbij een N77 méér winst in afstand en tijd oplevert dan voor de relatie Rotterdam-Duitsland). Juist de optelsom kan maken dat een nieuwe weg of upgrade toch interessant wordt.

Het nationale belang (versterking en ontlasting van het netwerk) kan ook op andere doelen worden bereikt zoals ik al aangaf. De houding van 'Den Haag' lijkt in zulke gevallen meestal te zijn 'wij zien geen belang dus we doen niet mee'. In een ideale wereld zouden rijk en provincies in gevallen als deze toch om tafel gaan zitten, waarbij het rijk zich de vraag stelt 'welke investeringen hoeven we elders niet te doen als we dat geld hierin steken', en lagere overheden kijken of ze dat bedrag kunnen aanvullen om de financiering rond te krijgen.

Ergens lijkt deze situatie wel wat op de N35. Ook daar zijn de omliggende grote steden "te goed" ontsloten om een op het oog logische verbinding toe te voegen aan het netwerk van rijks(snel)wegen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Pino » di 19 feb 2019, 17:42

Schelpenpaadje schreef: di 19 feb 2019, 15:31 Het nationale belang (versterking en ontlasting van het netwerk) kan ook op andere doelen worden bereikt zoals ik al aangaf. De houding van 'Den Haag' lijkt in zulke gevallen meestal te zijn 'wij zien geen belang dus we doen niet mee'. In een ideale wereld zouden rijk en provincies in gevallen als deze toch om tafel gaan zitten, waarbij het rijk zich de vraag stelt 'welke investeringen hoeven we elders niet te doen als we dat geld hierin steken', en lagere overheden kijken of ze dat bedrag kunnen aanvullen om de financiering rond te krijgen.

Ergens lijkt deze situatie wel wat op de N35. Ook daar zijn de omliggende grote steden "te goed" ontsloten om een op het oog logische verbinding toe te voegen aan het netwerk van rijks(snel)wegen.
Het verhaal van de tweecijferige N-wegen in Overijssel en het Noord-Oosten is ergens wel illustratief, ja. Doordat het begrip van 'rijksweg' is teruggebracht naar de grote interregionale verbindingen, blijven de N-wegen in dunner bevolkt gebied die geen onderdeel zijn van zo'n klassieke grote corridor een beetje achter. Dat is aan de ene kant begrijpelijk, maar je kunt die projecten ook niet eeuwig laten liggen omdat het toevallig om een rijksweg gaat en men in de provincie staat te springen om zelf aan die uitbouw te mogen bijdragen. Of omgekeerd, wanneer sprake is van een provinciale weg, maar de regio het project onvoldoende kan dragen terwijl er op landsniveau wel vruchten van te plukken zijn (op zijn minst doordat die regio's wat meer in de vaart der volkeren terecht komen). De logische middenweg is een samenwerking waarbij rijk en provincie er allebei geld in stoppen om sneller tot een resultaat te komen. Dat is nu een relatieve uitzondering, maar het komt voor. En het zou wat meer gefaciliteerd moeten worden - wat dat laatste betreft, ik zei al dat het Rijk aan deze "N77" vooral zou moeten bijdragen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Kaaiman » di 19 feb 2019, 19:31

Wanneer en hoeveel het Rijk wel of niet meebetaalt lijkt soms wel eens wel pure willekeur. Het is net of bij een verzoek om geld vanuit de regio er een pijltje op een dartbord wordt gegooid. N434 krijgt triple-20, doorgetrokken A8 krijgt single-2, Rotterdamsebaan krijgt triple-18 en N307 (N23) is naast. :nahzeg:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Pino » di 19 feb 2019, 20:23

Tja. Ik ben wel voorstander van de vormgeving van het rijkswegennet zoals het nu (sinds midden jaren '90) is. Een groot netwerk, zoals bijvoorbeeld het Duitse, vind ik moeilijker te rechtvaardigen. Het is toch dat je aan de belastingbetaler in Cadzand moet kunnen uitleggen waarom je een deel van zijn belastingcenten in Groningen investeert. Maar het loopt wel over in regionale ontwikkeling, en dat is een landsbelang. Of je nu praat over de grote steden waarvan we de concurrentiepositie willen verbeteren, de centrale provincies waar ook veel gebeurt of de periferie die krimpt of op zijn minst achterblijft. Als dat nu bijna langs lijnen van willekeur of de beste regionale contacten op het Ministerie loopt, gaat er ook iets niet goed.

Je zou misschien kunnen denken aan bepaalde structuurfondsen per provincie die per jaar groeien, waar de provincies naar eigen keuze uit kunnen opnemen voor bepaalde structuurprojecten waarvan ze zelf tenminste 50% financieren. En wat je niet opneemt, neemt de desbetreffende provincie mee naar volgend jaar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Vinny » ma 25 feb 2019, 8:26

Ik zou gewoon de budgetten voor de provincies verhogen waarmee zij hun wegennet kunnen verbeteren, door regionale dubbelbaans autowegen te bouwen. Sommige provincies zijn daar verder in dan andere.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Westfrisiaweg
dorpsstraat
Berichten: 218
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 21:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Westfrisiaweg » zo 24 mar 2019, 13:09

Noord-Brabant heeft geld zat. Als ze denken dat met deze verbinding terug te verdienen dan moeten ze dat vooral doen.

Plaats reactie