[A077] Verlenging A77 Brabant in

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

[A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door kees » za 12 jul 2008, 0:30

Omroep Brabant schreef: Snelweg A77 doortrekken naar Uden
BOXMEER - Snelweg A77 moet doorgetrokken worden naar de A50 bij Uden. Daar pleiten de gemeenten in het Land van Cuijk voor. De snelweg A77 loopt van de A73 bij Boxmeer naar Duitsland.
De gemeenten in het Land van Cuijk schrijven in een brief aan het provinciebestuur dat het stukje Duitsland aan het eind van die A77 economisch steeds belangrijker wordt. Vooral dankzij de aanwezigheid van het vliegveld Weeze.

Brabant kan daar volgens de bestuurders in noordoost-Brabant van profiteren, maar dan moet er wel een snellere verbinding met dat gebied komen. Een nieuw stuk snelweg tussen Uden en de A77 bij Boxmeer zou, volgens de gemeentebestuurders, een goede Brabantse poort naar Duitsland kunnen zijn.
Ik vraag me af of deze uitbreiding van het snelwegennet op jullie wensenlijstjes stond. Ik vond het nogal verrassend om te lezen.
Aangezien een verlenging van deze snelweg een nationaal doel mist, denk ik niet dat ze gehoor zullen vinden bij andere overheden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Rene » za 12 jul 2008, 0:45

Is een héél oud plan, de doorgetrokken Maasroute A59.
Voor afbeelding klik hier

Alleen is het precieze tracé een optie.

Maar een A4 completeren lijkt me met alle respect toch wel wat zinvoller dan zo'n A59-oost.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Ds79m » za 12 jul 2008, 8:29

Zo lang het geen andere wegaanleg tegenhoudt, vind ik het prima als het wordt uitgevoerd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Chris » za 12 jul 2008, 8:35

Lijkt me niet echt hoog op het prioriteitenlijstje te staan. In die regio kunnen ze beter wat aan de A50 tussen Ewijk en Grijsoord doen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door DjIdee » za 12 jul 2008, 9:31

Je creert zo wel deels een alternatieve route voor vrachtverkeer vanuit Rotterdam, wat nu de A15-A50-A73- A77 of A67 neemt naar duitsland, wat dan eventueel via de A2, A59 en dan de nieuwe A77 kan... Al is de A2 bij Den Bosch momenteel natuurlijk ook een bottleneck van jewelste

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Vinny » za 12 jul 2008, 9:32

Rene schreef:Is een héél oud plan, de doorgetrokken Maasroute A59.
Voor afbeelding klik hier

Alleen is het precieze tracé een optie.

Maar een A4 completeren lijkt me met alle respect toch wel wat zinvoller dan zo'n A59-oost.
Tja dat plan lijkt meer op een zuidelijke uitvoering van de A 326.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Jeroen » za 12 jul 2008, 10:22

Kees schreef:Aangezien een verlenging van deze snelweg een nationaal doel mist, denk ik niet dat ze gehoor zullen vinden bij andere overheden.
Het vliegveld lijkt het nationale doel te zijn, al denk ik dat dat belang nogal overschat wordt.

Er staat dat ze hem bij Uden willen aansluiten, dus (lijkt mij) niet direct aangesloten op de A59. De toegevoegde waarde daarvan op het netwerk ontgaat mij eerlijk gezegd; dan is het vooral een vervanging van de N264. Boven Mill en Zeeland langs, direct op Paalgraven aangesloten, lijk mij dan logischer. Al is het huidige alternatief via de N324/N321 ook niet zo slecht.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Queue » za 12 jul 2008, 11:53

Op de kaart ziet het er wel logisch uit, maar ik denk dat het één van de rustigste stukjes autosnelweg van Nederland zou worden. Ergens onderaan op de prioriteitenlijst dus, of liever nog: helemaal niet.

Gek trouwens dat juist de gemeenten in het Land van Cuijk hiervoor pleiten. Het verkeer dat het aan zou trekken zou vooral verkeer zijn dat de regio alleen maar doorkruist. Voor de regio zelf zou een rondweg rond Grave voldoende zijn. Of om wat dichterbij het plan te blijven: een N264 van knp Rijkevoort tot Mill zodat het stuk N264 dat door bibeko St. Hubert en Haps loopt gedegradeerd kan worden. Al lijkt me dat een verbouwing van knp Rijkevoort niet waard. Of alleen een "nieuwe N264"om deze twee dorpen heen die gewoon op afrit Haps aansluit.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Jeroen » za 12 jul 2008, 15:31

Queue schreef:Op de kaart ziet het er wel logisch uit, maar ik denk dat het één van de rustigste stukjes autosnelweg van Nederland zou worden. Ergens onderaan op de prioriteitenlijst dus, of liever nog: helemaal niet.
Zo ver zou ik nog niet willen gaan. In het buitenland worden snelwegen voor minder verkeer aangelegd, dus ik zie daarin het probleem niet zo, ook al zijn er in Nederland uiteraard infraprojecten die veel belangrijker zijn.
Queue schreef:Of om wat dichterbij het plan te blijven: een N264 van knp Rijkevoort tot Mill zodat het stuk N264 dat door bibeko St. Hubert en Haps loopt gedegradeerd kan worden. Al lijkt me dat een verbouwing van knp Rijkevoort niet waard. Of alleen een "nieuwe N264"om deze twee dorpen heen die gewoon op afrit Haps aansluit.
Het laatste zal waarschijnlijk het meest haalbare zijn. Toch zou een doortrekking (al is het maar als GOW) niet verkeerd zijn, ook om bijvoorbeeld dorpen als Rijkevoort en Wanroij beter bereikbaar te maken.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Queue » za 12 jul 2008, 16:54

Hieronder heb ik de mogelijkheden even onder elkaar gezet.
Afgezien van wat eventueel moet wijken, lijkt het mij alsof er weinig mis zou zijn met het idee achter de onderste variant. Die zou ook wel wat goedkoper zijn dan een uitbouw van knp Rijkevoort.
Bij de onderste variant heb ik overigens aan de zuidkant van Haps nog een extra kleine wijziging gemaakt. De Kerkstraat (wat nu de N264 is bibeko) loopt hier over in de Zoetsmeerweg naar Rijkevoort.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Jeroen » za 12 jul 2008, 17:47

Ik had zelf zoiets in gedachte.

Afbeelding

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door kees » za 12 jul 2008, 17:55

Allereerst, ik denk dat de plannen vooral ontstaan zijn als ontsluiting van vliegveld Weeze. Maar ik vind dat een te mager argument voor een snelweg aldaar. Stel dat binnenkort op Europees niveau een vliegtax zou worden ingevoerd, dan zit je met een leeg plak asfalt.

@ René, ik vind de A77-west geen vervanging van de A59-oost plannen, want die rol vervult de A326 volgens mij. De A77 is dan wel degelijk een nieuwe verbinding, doch niet nodig.

Als ze al wat willen doen, dan lijkt me de variant van Jeroen het meest logische. Er hoeft ook geen volledig uitgevoerd knooppunt te komen. De mensen die de A73 op willen, kunnen dan gewoon naar de bestaande oprit.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Queue » za 12 jul 2008, 17:57

W.b. de aansluiting op Rijkevoort: ik kan me niet voorstellen dat de regio wel zo'n grote behoefte zou hebben aan een bibeko-vrije aansluiting op de A77 naar Duitsland terwijl het geen probleem zou zijn als de routes richting Nijmegen en Venlo dwars door de kom van Rijkevoort of Haps lopen.
Door bij Haps aan te sluiten heb je de volgende voordelen:
1) verkeer naar Nijmegen en Venlo is ook geholpen;
2) knooppunt Rijkevoort hoeft niet te worden verbouwd en afrit Haps ook niet echt rigoreus;
3) Er hoeven minder kilometers extra weg aan te worden gelegd;
4) de Kerkstraat in Haps kan volledig worden "teruggegeven" aan het dorp.

Voor St. Hubert had ik ook zoiets in gedachte als in de schets van Jeroen. Een upgrade van de weg tussen Wanroij en Haps zal niet meer zo hard nodig zijnbij die aanpasing. Direct na St. Hubert is er namelijk al een directe aansluiting naar Wanroij.
Laatst gewijzigd door Queue op za 12 jul 2008, 18:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Jeroen » za 12 jul 2008, 18:25

^^ Vanuit Haps gezien is dat om. Bovendien komt hier (zeker in het hoogseizoen) nog best wat verkeer overheen, terwijl de weg daar duidelijk niet op berekend is.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Queue » za 12 jul 2008, 18:54

Ja inderdaad. Het scheelt toch wel een stuk. Maar waarom zou je dan niet meteen zoiet als dit doen?
Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Ds79m » za 12 jul 2008, 19:13

In combinatie met een verbetering van de N279 tussen Den Bosch en Veghel (wat volgens mij best dringend is), zou je een prima oost-westroute krijgen die een goed alternatief biedt voor de A15 en de A12.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Vinny » zo 13 jul 2008, 14:27

Ik zou niet opteren voor een directe aansluiting van de N 264 op de A 77. Niet alleen is het gevaar levensgroot dat er gedrocht Hooipolder IV wordt gerealiseerd; een klaverblad zou ook wat veel van het goede zijn en ingaan tegen de ontwerp-principes van Rijkswaterstaat. Ik denk dat die richtlijn in dit soort gevallen wel nuttig kan zijn: In België zie je soms dat een autosnelweg na een knooppunt direct overgaat in een locale weg; en dit lijkt mij gevaarlijk. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het OWN niet vloeiend op een autosnelweg zou mogen worden aangesloten, in mijn ogen gaat de richtlijn hierin te ver.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Queue » zo 13 jul 2008, 16:29

Het lijkt me vrij logisch dat dit zou moeten afhangen van de intensiteiten van de aangesloten niet-autosnelweg en van wat er op die locatie mogelijk is. Of dat in een richtlijn kan worden gegoten weet ik niet maar verder ben ik het wel eens. Zaarderheiken was ook al een compleet klaverbladknooppunt toen de noord-zuid-verbinding nog de N273 was, maar die was wel van groot belang voor een N-weg. Bij knp Paalgraven daarentegen zou het waarschijnlijk aardig overdreven zijn geweest om ook de N324 en/of de N329 vloeiend aan te sluiten. Voor minder belangrijke vertakkingen is altijd nog de geïntegreerde afrit een oplossing. Maar waarom zou je een nieuwe afrit gaan integreren als er 2 km verderop al een afrit ligt die ook gebruikt kan worden?

kvtb
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 22:09

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door kvtb » za 19 jul 2008, 16:13

Ik moet vaak voor mijn werk naar klanten in Duitsland vanuit Den Bosch, en dan rij ik via A77-A57 (kun je tenminste flink doorrijden).
Hoe ik ook rijd, via Nijmegen en via Eindhoven/Venlo is een omweg. Voor mij zou het ideaal zijn, een snelweg tussen knp Paalgraven en Rijkevoort.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Via » za 19 jul 2008, 18:58

Ik vind het wel een goed idee. In Oost-Brabant missen er toch echt een paar goede oost-westverbindingen op het moment.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Kaaiman » zo 20 jul 2008, 14:07

Zo'n 1,5 jaar geleden had ik ook al eens voorgesteld de A77 door te trekken naar KP Paalgraven. Dat plannetje is toen direct onder het mom van 'kan niet uit - te weinig aantrekking verkeer' de grond in gestampt. Misschien kan ik 'm nog ergens terugvinden op dit forum...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Pino » zo 20 jul 2008, 15:16

Dat denk ik nog steeds. Maar in de tussentijd is het leuk filosoferen over hoe je zo'n verbinding het beste kan vormgeven.

Op nationaal niveau voel ik inderdaad meer voor een verbinding Rijkevoort - Paalgraven en dat is meen ik ook het oude plan geweest. Dat creëert namelijk een lekker verlopende oost-westroute zonder dat je via de A50 of de A73 twee keer moet afbuigen. Maar zo'n route laat zich alvast niet lekker realiseren door simpelweg bestaande wegen uit te bouwen en om de dorpen heen te leggen. En een snelweg dwars door de bossen bij Zeeland lijkt me ook niet zo heel lekker liggen. De vraag is dan dus of je de doorsteek moet aanleggen als uitbouw van de N321/N324 (=Cuijk - Paalgraven) of als uitbouw van de N264 met aansluiting op Rijkevoort (=A77 - Uden).

Laatstgenoemde heeft kennelijk de niet onbelangrijke ondersteuning vanuit de regio (al zul je bij het concreter worden van de plannen voor omleggingen langs de dorpen wel weer de gebruikelijke NIMBY-reacties krijgen). Eerstgenoemde lijkt me juist weer voordelig als ontsluiting voor de plaatsen aan de zuidkant van Nijmegen (Cuijk, Grave) naar het westen toe. Of er geld van het Rijk aan een dergelijke verbinding moet worden opgeofferd, laat ik maar even in het midden. Als de regio zelf graag dit soort routes heeft, kunnen ze altijd nog regionaal geld steken in de uitbouw tot 2+2 N-weg of provinciale autosnelweg.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Rene » zo 20 jul 2008, 17:27

Ik denk dat er belangrijker projecten zijn dan deze.

Maar als we de tracédiscussie willen voeren, dan denk ik dat er 3 hoofdalternatieven zijn:

A. Ongeveer het oorspronkelijke tracé van rw59 zoals dat eind jaren '70 gedacht was.
B. Eveneens een oostelijke verlenging van rw59, maar dan direct aangesloten op KP Rijkevoort. Gevolg is een fors langer tracé dan A.
C. Een westelijke verlenging van de A77. Levert alleen in de relatie met Eindhoven wat op, als oost-west-verbinding weinig zinvol.

Kijken we naar het verloop van de A77/BAB57 oostelijk van Gennep, dan zien we dat die naar het zuiden loopt.
Daarmee is een relatie met Eindhoven op de lange afstand niet zinvol.
Alternatief C dient dus enkel om Eindhoven met vliegveld Niederrhein te verbinden: dat is dan dus een duur speeltje.

Alternatieven A en B voorzien in een oost-west-route die meer relaties dan alleen Eindhoven - Niederrhein verbindt.
Gezien de matige K/B-uitkomst op een landelijke schaal zullen de kosten van deze verbinding niet te hoog moeten worden.
Dat pleit voor tracé A, als kortste tracé. Misschien daarom ook niet helemaal toevallig het oude plan ;)

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door waldo79 » zo 20 jul 2008, 17:37

Waarmee de wens van de regio Uden als niet al te realistisch kan worden afgedaan 8-)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Ds79m » zo 20 jul 2008, 22:11

Rene schreef:C. Een westelijke verlenging van de A77. Levert alleen in de relatie met Eindhoven wat op, als oost-west-verbinding weinig zinvol.
Dat is niet helemaal waar. Als je er vanuit gaat dat de N279 tussen Veghel en Den Bosch ook gaat worden aangepakt, wordt er wel een reële oost-westverbinding gevormd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Pino » zo 20 jul 2008, 22:56

Ook zonder verlenging van de N279 heb je nog best een oost-westroute. Op de route Rijkevoort - Den Bosch (en vanaf daar verder naar het westen of de A2 op) maakt het natuurlijk niets uit of je vanaf Rijkevoort een stukje naar het noorden moet en dan naar het westen (variant A) of dat je direct vanaf Rijkevoort naar het westen rijdt en dan bij Uden nog wat naar het noorden om op die manier op de oost-west A59 uit te komen (variant C). Het voordeel van variant A ten opzichte van C is echter dat A met wat goede wil kan worden gezien als middel om verkeer beter om Nijmegen heen te geleiden, terwijl C er alleen maar ligt ter ontsluiting van plaatsen als Uden en kleiner (terwijl beide verder een vergelijkbare functie in het nationale wegennet hebben).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Vinny » ma 21 jul 2008, 13:26

Uden is nog best een grote plaats met een regionale functie (en een overdekt winkelcentrum :dyn_hyp: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Queue » ma 21 jul 2008, 21:49

waldo79 schreef:Waarmee de wens van de regio Uden als niet al te realistisch kan worden afgedaan 8-)
Volgens het artikel was het alleen de wens van de gemeenten in het land van Cuijk: Grave, Cuijk, Mill en Sint Hubert, Boxmeer en Sint Anthonis.

Tukker
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: za 14 jul 2007, 20:27

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door Tukker » ma 21 jul 2008, 22:57

Was ook al een trace die ik een keer had uitgedacht,

http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&h ... f&t=h&z=12

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: Verlenging A77 Brabant in

Bericht door frame » vr 08 aug 2008, 22:49

Mij lijkt het doortrekken van de A77 naar de A50 bij Uden vooralsnog een geval van komkommertijdnieuws. Bij gebrek aan echt nieuws wordt zo'n item dan al gauw errug breed uitgemeten. Dat neemt niet weg dat er in de Oost Brabantse gemeenten serieus aandacht voor wordt gevraagd. Het blijkt dat de N264 Gennep-Uden een veel hogere verkeersintensiteit kent dan RWS uit onderzoeken meent te mogen vaststellen. Op zich niet onbegrijpelijk nu de A50 tot Eindhoven gereed is. Vanuit Noord LImburg leidt TomTom je over deze provinciale weg. In de dorpskernen klaagt men steen en been. Afgelopen week heeft in Gennep de raadsfractie van het CDA zich ondubbelzinnig uitgesproken voor het verlengen van de A77. Vastgesteld moet trouwens worden dat de oost-west as voor Noord LImburg en Oost Brabant economisch gezien van veel groter belang is dan die van het noorden naar het zuiden. Bovendien moeten we echt de betekenis van het vliegveld Weeze niet gering schatten. De Duitsers willen de infra-structuur t.b.v. de bereikbaarheid van het vliegveld verbeteren en willen dit alleen doen vanaf de BAB57, het verlengde van de A77.
Maar de realiteit gebiedt te constateren dat het verlengen van de A77 tot op heden nergens hoog op een lijstje staat. Ik ben benieuwd of we er over een paar weken nog veel over zullen horen.
oost west thuis best

Plaats reactie