[A077] Verlenging A77 Brabant in

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester

Re: [A077] Verlenging A77 Brabant in

Bericht door RSK » do 09 jul 2015, 10:18

^^ Dat bedoel ik wel, maar dan in de vorm van een grote driehoek met vloeiende splitsingen. Vergelijk E45/E20 in Denemarken. Eigenlijk is dat een gigantisch half sterknooppunt.

Maar wat ik nog meer bedoelde, is dat ik graag de ring van Den Bosch ontlast zie. Dus eigenlijk zou de nieuwe weg ter vervanging moeten komen van het oostelijke stuk A59 en aansluiten op het verlengde van de A59 bij knooppunt Empel. Of in het andere geval (N279-variant) zou de A77 een zuidwestelijke ring moeten vormen om met een splitsing aan te sluiten op de A59.

Helemaal ideaal zou het zijn als men mijn 'Masterplan Snelwegen Brabant' ten uitvoer zou brengen, wat volgens mij ook elders op het forum te vinden is.

Afbeelding
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 09 jul 2015, 11:08

RSK schreef:^^ Een gemeente die voor een snelweg is... Het is weer eens wat anders. :)
Het beoogde deel loopt ook niet over het grondgebied van de gemeente Gennep, dus dan is het gemakkelijk praten.

kees
expressweg

Bericht door kees » do 09 jul 2015, 11:35

^^
Een reden waarom een burgemeester voor kan zijn, is heel simpel: sluipverkeer door de plaats heen.
Bij teveel voertuigen door de dorpskern, die er niet moeten wezen, komt al snel de gedachte in beeld om een weg buiten het dorp om te leiden in welke vorm dan ook.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 09 jul 2015, 11:39

Vroeger had men bij zulke overlast gewoon een 1x2 N77 als ongelijkvloerse autoweg aangelegd met voorbereiding voor een 2x2 A77. Lijkt me hier ook een goede optie, tenzij de verwachte intensiteiten meteen al boven de 15.000 uitkomen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 09 jul 2015, 12:17

Dat lijkt me inderdaad een prima optie, zolang er dan maar uitdrukkelijk rekening mee gehouden wordt dat de weg 1x2 met ruimtereservering voor 2x2 wordt aangelegd. Qua intensiteiten zijn de voornaamste alternatieven op dit moment de N264 en in mindere mate de N321/N324. Hoeveel verkeer de weg trekt, is lastig te zeggen. Als je kijkt naar bovenstaande routes, dan zou je maximaal 14.000 voertuigen verwachten.

Je zult echter ook in zekere mate een verschuiving krijgen van interregionaal verkeer. Dan denk ik aan verkeer van de A57 (D) richting de regio Utrecht/Rotterdam (nu A73/A50/A15) en verkeer van de A50 A40 (D) naar bestemmingen rond de A59 (nu A67/A2). Het zou ook nog wel eens een populaire route kunnen worden voor verkeer naar de luchthaven in Weeze. Bij een optimale aanleg (ongelijkvloers en zonder TOTSO's) is de route in ieder geval een stuk aantrekkelijker dan de noordelijke A73. Vanaf de A2 benoorden Deil heb je nu 5 afslaande bewegingen (Deil, Valburg, Ewijk, Neerbosch en Rijkevoort) nodig om op de A77 te komen, bij een optimale aanleg nog maar 1 (Empel).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 09 jul 2015, 12:36

RSK schreef:en verkeer van de A50 naar bestemmingen rond de A59 (nu A67/A2).
Die snap ik even niet.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 09 jul 2015, 12:48

^^ En terecht, daar had A40 moeten staan. Ik doelde op verkeer Duisburg-Den Bosch.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 09 jul 2015, 12:52

RSK schreef: Vanaf de A2 benoorden Deil heb je nu 5 afslaande bewegingen (Deil, Valburg, Ewijk, Neerbosch en Rijkevoort) nodig om op de A77 te komen, bij een optimale aanleg nog maar 1 (Empel).
Het meeste doorgaande verkeer rijdt nu via de A15/N322/A73/A77. Qua afstand komt die route al heel aardig in de buurt van de route die een nieuwe A77 tot de A50 zou opleveren. Ik vermoed dus dat een doorgetrokken A77 in verhouding weinig toevoegd voor het doorgaande verkeer. Komt nog bij dat de route via de A2/A59/A50 een stuk filegevoeliger is door capaciteitsproblemen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 09 jul 2015, 13:06

Tsja, omdat de verbinding niet allermeest nodig is, is deze natuurlijk ook nooit aangelegd.

Voor het netwerk zou het mooi zijn als er een verbinding komt, maar om e.e.a. haalbaar te maken, zal het tracé zo goedkoop mogelijk moeten zijn. Het tracé moet dus zo kort mogelijk zijn, zo veel mogelijk op maaiveld, zo min mogelijk door natuurgebieden en voorlopig 1x2, maar wel met ruimte (maar geen aardebaan) voor latere verdubbeling. Alleen als een cheap-ass-autoweg zie ik deze verbinding nog eens gerealiseerd worden. Door de provincie, welteverstaan, want vanuit Den Haag hoef je niet op steun te rekenen.

Deze verbinding is qua belang denk ik het best te vergelijken met de N23.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 09 jul 2015, 13:33

captain007 schreef:Het meeste doorgaande verkeer rijdt nu via de A15/N322/A73/A77. Qua afstand komt die route al heel aardig in de buurt van de route die een nieuwe A77 tot de A50 zou opleveren. Ik vermoed dus dat een doorgetrokken A77 in verhouding weinig toevoegd voor het doorgaande verkeer. Komt nog bij dat de route via de A2/A59/A50 een stuk filegevoeliger is door capaciteitsproblemen.
Eerlijk gezegd maak ik vrij weinig gebruik van de route over de N322 vanwege de beperkte inhaalmogelijkheden, het 80-stuk met rotondes/VRI's en de sub-optimale aansluiting met de A15*. Als men vanaf Ewijk een volwaardige 2x2 N73 of liever nog A73 kan realiseren tot aan de A15, ben ik voor mijn eigen bestemmingen net zo gelukkig als met de N77.

Alleen de mensen in Gennep dus niet, ook vind ik voor het netwerk-argument van Kaaiman altijd veel te zeggen. In Nederland is het credo maar al te vaak 'maar er ligt toch al een weg?', terwijl het voor onderhoud en calamiteiten prettiger is om een fijnmaziger netwerk van rustige wegen te hebben, dan een netwerk met een handvol constant overbelaste grote assen.

* Waarvoor ik ook al een uitgewerkte goedkope oplossing klaar heb.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Uiteraard zou de aansluiting zuid-west beter kunnen met een tactisch geplaatst turbineboogje, dat kost echter een extra viaduct.

Steyn_E
verkeersader

Bericht door Steyn_E » do 09 jul 2015, 16:24

Het probleem is niet dat er geen wegen liggen in Oost-Brabant, maar dat er geen enkele snelle verbinding is. Waar in de noordelijke provincies er veel autowegen liggen, zijn het hier alleen maar 80-per uur rotondegedrochten van GOW's. Die zijn voor doorgaand verkeer veel minder geschikt en voor vrachtverkeer al helemaal vervelend. Al zouden ze de A77 doortrekken als N77 met ongelijkvloerse kruisingen zou dat al een hele verbetering zijn. Ik zie liever dat het geld voor rondwegen en dergelijke in die N/A77 wordt gestopt. Als inwoner van Veghel ga ik eigenlijk nooit in de richting van bijvoorbeeld Cuijk vanwege het simpele feit dat je voor een stukje van 30 kilometer ca 40 minuten onderweg bent. Een nette auto(snel)weg zou een groot verschil maken qua reistijd en comfort.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 jul 2015, 16:28

^^ Zelfde probleem als een groot deel van Overijssel en het oosten van Gelderland. Dat zijn van die wegen die qua intensiteiten niet erg overbelast zijn, maar waar het allemaal niet erg opschiet.

Zwolle - Winterswijk is ook zo'n verbinding. 85 kilometer, maar via de directe route duurt dat ruim 1,5 uur (gemiddeld circa 55 km/h) ondanks dat het aantal bebouwde kommen heel beperkt is. Dat komt door de overmatige hoeveelheid rotondes.

Ik wil nog een keer de N277 integraal rijden door Oost-Brabant. Die schijnt ook erg veel rotondes te hebben tegenwoordig.

Steyn_E
verkeersader

Bericht door Steyn_E » do 09 jul 2015, 16:43

12 (!) rotondes tussen Ravenstein en de grens met Limburg. Nog geen 35 KM, da's flink doorzuipen met een vrachtwagen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 09 jul 2015, 17:07

Steyn_E schreef:Het probleem is niet dat er geen wegen liggen in Oost-Brabant, maar dat er geen enkele snelle verbinding is. Waar in de noordelijke provincies er veel autowegen liggen, zijn het hier alleen maar 80-per uur rotondegedrochten van GOW's.
Dit is helaas maar al te waar, dat merk ik wel als ik richting Boxmeer moet. Dan kan ik kiezen om via Nijmegen te gaan of Grave. Laatstgenoemde optie schiet ook nog wel redelijk op, maar volgens mij wil men de N324 ook vol rotondes gooien in de toekomst... :nothanks:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 09 jul 2015, 18:10

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 13 aug 2015, 15:16

De gemeente Gennep ziet het in ieder geval wel zitten. (Eigenlijk een vervolg op dit bericht.)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 06 nov 2015, 14:11

A77 iemand? ;)

Afbeelding

Even wat mogelijke tracés ingetekend. Ik denk dat het zuidelijke tracé uiteindelijk het makkelijkst is te realiseren en voor een autosnelweg ook het meest gewenste verloop heeft qua bochtenwerk. Bij het zuidelijke tracé heb ik geprobeerd zo veel mogelijk aan te haken bij de bestaande N264.

Een mogelijke fasering is om eerst het gedeelte om Uden en Volkel aan te leggen als autoweg N264, voorbereid op autosnelweg.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 06 nov 2015, 14:48

Heb je ook een tracé richting Paalgraven overwogen?

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 06 nov 2015, 14:58

Ik ben uitgegaan van een combi met de straks verdubbelde N279 voor de richting 's-Hertogenbosch, omdat dit de minste aantal kilometers nieuwe snelweg is, en daarmee voordeliger qua kosten en landschap.

Bij een Paalgravenvariant zou ik zo veel mogelijk de N277 volgen.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 06 nov 2015, 15:49

Ik zou ook voor een ander tracé kiezen en richting Paalgraven, of als je het nog groter aan zou willen pakken richting Ekkersrijt gaan. Uden is een relatief wat kleinere en minder belangrijke plaats in oost-Brabant. Daarbij zijn er nú al capaciteitsproblemen op de A50, laat staan als daar een nieuwe snelweg op aangesloten zou worden.

Ik denk dat het beter is om geld te reserveren voor het verbreden en upgraden voor bestaande snelwegen en provinciale wegen (A50/A73/N264) om te voorkomen dat de regio op lange termijn vast loopt. Dit zal waarschijnlijk ook makkelijker te realiseren zijn dan een splinternieuwe snelweg over een grotendeels nieuw tracé.

Temlin
dorpsstraat

Bericht door Temlin » vr 06 nov 2015, 18:04

Eens met Jeroen, verbreden van Paalgraven - (Bankhoef) Ewijk zal veel meer opleveren per geïnvesteerde euro dan een nieuwe snelweg.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » za 07 nov 2015, 1:31

Anderzijds levert een nieuw ongelijkvloers tracé (met de intensiteiten volstaat een 1x2 autoweg) veel meer op voor de bereikbaarheid dan het volgen van het oude tracé met her en der een dorpsomlegging die de weg alleen maar langer maakt en zonder twijfel voorziet van zo'n 3 rotondes per dorp. Wat mij betreft is de manier waarop de N322 voortvloeit uit de A73 exemplarisch voor hoe je zoiets aan kunt pakken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 07 nov 2015, 21:21

Temlin schreef:Eens met Jeroen, verbreden van Paalgraven - (Bankhoef) Ewijk zal veel meer opleveren per geïnvesteerde euro dan een nieuwe snelweg.
In dit geval is het voordeel dat die ruimte er ook voor is, zelfs de brug bij Ravenstein is als de vluchtstrook wordt opgeofferd waarschijnlijk net breed genoeg voor 2x3 rijstroken (misschien met wat smallere rijstroken en Vmax 100). Ook de andere kunstwerken kunnen makkelijk nog een extra rijstrook erbij hebben.

Maar het is niet zo dat verbreden altijd beter/goedkoper is, als er veel kunstwerken moeten worden vervangen omdat ze te smal zijn kan het een dure grap worden en kan het aanleggen van een compleet nieuwe verbinding soms een goed alternatief zijn.
RSK schreef:Anderzijds levert een nieuw ongelijkvloers tracé (met de intensiteiten volstaat een 1x2 autoweg) veel meer op voor de bereikbaarheid dan het volgen van het oude tracé met her en der een dorpsomlegging die de weg alleen maar langer maakt en zonder twijfel voorziet van zo'n 3 rotondes per dorp. Wat mij betreft is de manier waarop de N322 voortvloeit uit de A73 exemplarisch voor hoe je zoiets aan kunt pakken.
Zo'n nieuwe verbinding zal verkeer van de huidige provinciale wegen halen, en ook van de A73, A50 en A326. Die nieuwe infrastructuur zal dus een aanzuigende werking krijgen (al wordt het op andere wegen dan weer rustiger). 1x2 is niet bepaald toekomstbestendig. Zeker niet als je al intensiteiten van 15.000+ mvt/dag verwacht. In zo'n geval zou ik gelijk voor 2x2 kiezen. Is een autosnelweg niet haalbaar dan is een 2x2 N77 een goed alternatief.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 07 nov 2015, 22:24

Ik snap trouwens niet helemaal waarom iedereen zo nodig op KP Paalgraven wil aansluiten. :dontknow:
Als je het een beetje fatsoenlijk wil doen, zonder al te veel extra ruimte in beslag te nemen heb je om en nabij de 7 extra kunstwerken nodig...

Afbeelding

Gehanteerde principes bij deze schets:
  • zo veel mogelijk handhaving bestaande infrastructuur
  • alle kanten uitwisseling mogelijk tussen A50, A59 en A77 (zij het soms via OWN)
  • N329 te bereiken vanaf alle snelwegen (ik zie nu dat ik ben vergeten de toerit vanaf de N329 naar de A50-zuid)
Realistischer lijkt het me om een gewoon knooppunt te maken t.h.v. VZP Ganzeveen/De Gagel, die daarvoor zullen moeten wijken:

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 07 nov 2015, 22:35

Kaaiman schreef:Ik snap trouwens niet helemaal waarom iedereen zo nodig op KP Paalgraven wil aansluiten. :dontknow:
Omdat dat voor het netwerk een logische keuze is. Aansluiten op de A50 bij Uden is naar mijn mening niet zo'n geweldig idee. Het zal nog meer drukte op de A50 genereren en de toegevoegde waarde van de weg als mogelijke doorgaande verbinding van de Randstad naar het Ruhrgebied valt dan weg.
Realistischer lijkt het me om een gewoon knooppunt te maken t.h.v. VZP Ganzeveen/De Gagel, die daarvoor zullen moeten wijken:

Afbeelding
Ook een optie. Aansluiten op KP Paalgraven is geen must, ik kan me voorstellen dat dat lastig gaat worden, maar dan is aansluiten zo dicht mogelijk bij KP Paalgraven, met eventueel een parallelstructuur, wel een idee. Je kunt het dan gewoon als één knooppunt beschouwen.

Er kan dan bij Herpen een nieuwe VZP gebouwd worden, of het ontwerp van het knooopunt moet zo gemaakt worden dat de VZP in het knooppunt behouden kan blijven (maar die zal dan niet bereikbaar zijn voor verkeer vanaf de A77). Viaducten over een VZP zouden natuurlijk prima kunnen. Een parallelstructuur, wellicht deels om de VZP's heen, lijkt mij dan een must om de VZP goed aan te kunnen sluiten.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 07 nov 2015, 22:47

Kaaiman schreef:Realistischer lijkt het me om een gewoon knooppunt te maken t.h.v. VZP Ganzeveen/De Gagel, die daarvoor zullen moeten wijken:

Afbeelding
Totaal onrealistisch.
Boogstraal van 50 meter, daar waar 80 meter de minimumnorm is in een knooppunt. Dat is niet "een beetje" onder de norm, dat is een kermis-achtbaan bouwen.
En verder moet je enorm veel extra kosten maken voor uitkoop van de exploitanten, plus dat je elders dergelijke voorzieningen weer nieuw zult moeten bouwen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 07 nov 2015, 22:57

^^ Ik had die reactie al min of meer verwacht, want ik zag bij nader inzien al dat het niet binnen de VZP-ruimte zou passen, maar ik had geen zin om alles opnieuw te tekenen. Het ging me vooral om het idee van een nieuw knooppunt in plaats van een verknoping in het bestaande KP Paalgraven.
Coen Tunnel schreef:
Kaaiman schreef:Ik snap trouwens niet helemaal waarom iedereen zo nodig op KP Paalgraven wil aansluiten. :dontknow:
Omdat dat voor het netwerk een logische keuze is. Aansluiten op de A50 bij Uden is naar mijn mening niet zo'n geweldig idee. Het zal nog meer drukte op de A50 genereren en de toegevoegde waarde van de weg als mogelijke doorgaande verbinding van de Randstad naar het Ruhrgebied valt dan weg.
Meer drukte op de A50: zeker. Maar de A59 is ook niet erg ruim in capaciteit, en daar hoor ik hier niemand over. :idea:

Zoals eerder aangegeven, heb ik vooral een combi met de N279 in gedachten. Dat behelst dus meer dan alleen de aanleg van een A77 of N77, maar ook verbreding van de A50 naar 2x3 tussen Uden en Veghel en een volwaardig knooppunt van de N279 aan beide zijden, dus de A50 en de A2. Dat zijn extra kosten, maar die dienen wel ook andere belangrijke verkeersstromen.

Vanuit Uden zijn Oss, Veghel, Eindhoven en 's-Hertogenbosch goed bereikbaar, terwijl met name Eindhoven vanuit Paalgraven gezien oninteressant is voor een A77. De richting 's-Hertogenbosch wordt met een tracé via Uden niet oninteressanter, mits dus de N279 op niveau wordt gebracht.

Daarbij is een zuidelijke A77 qua maaswijdte een betere keuze dan eentje die bij Paalgraven aansluit. Het SVV-1 ging uit van een doortrekking van de huidige A59 vanaf Paalgraven naar Cuijk. Dat is mijns inziens een veel logischere keuze dan een tracé tussen Paalgraven en Rijkevoort.

Ergo, wat mij betreft zijn dit de enige logische opties:
  • A77 Uden - KP Rijkevoort (i.c.m. A50 2x3 en knooppunten voor N279)
  • A59 KP Paalgraven (nieuw KP aan oostzijde) - Cuijk
Uiteraard is een A77 of N77 vooral een gedachte-experiment. Ik zie het er zelf niet van komen de eerste 20 jaar, maar mochten zich politieke wonderen voordoen, dan is het toch wel leuk om eens te kijken wat het zou kunnen opleveren. Vandaar mijn schetsen. En mocht het vooralsnog enkel bij een opwaardering van de N264 blijven, dan zou ik een zuidelijke omlegging om Uden en Volkel, geschikt voor eventuele opwaardering tot A77, zeker toejuichen.

Temlin
dorpsstraat

Bericht door Temlin » di 29 mar 2016, 17:23

Er is weer wat nieuws:
Snel duidelijkheid over de A77

Nog voor de zomer hopen de gemeenten uit het Land van Cuijk en de regio Uden-Veghel op een rijtje te hebben of, en zo ja op welke manier, de snelweg A77 doorgetrokken kan worden naar de A50. De gemeenten in beide regio's werken 3 opties uit voor een betere oost-westverbinding.

Er zijn 3 opties: A77, N77 en verbetering van het huidige tracé.
http://www.gelderlander.nl/regio/maasla ... -1.5868229

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 29 mar 2016, 17:39

Wie meer wil dan een zuidelijke rondweg om Grave, in westelijke richting als N-weg doorlopend naar Schaijk met aldaar een aansluiting op de A50, is weinig realistisch.
Dan is de vraag vervolgens of je dat als regionale stroomweg in wilt richten of als gebiedsontsluitingsweg.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 29 mar 2016, 23:42

^^ Wat mij betreft wordt het concept 'gebiedsontsluitingsweg' afgevoerd. Er moet immers tegenwoordig een :C9: bij om de weg :A1-80: te krijgen, en dan mogen er dogmatisch geen ongelijkvloerse aansluitingen in. Tja, dan kun je dus net zo goed een :G3: plaatsen en een groen lijntje tussen de onderbroken strepen leggen. Mij interesseert het niet of dat een regionale of nationale stroomweg wordt, als je er maar 100 mag, de aansluitingen ongelijkvloers worden, het toekomstvast (ruimtereservering 2x2) is en een logisch nummer krijgt vanuit het perspectief van de weggebruiker.