[A029] De A29 na opening A4 West-Brabant

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

mafKees
dorpsstraat

[A029] De A29 na opening A4 West-Brabant

Bericht door mafKees » di 22 jul 2008, 20:25

mafKees schreef:Ik verwacht op de huidige A29 ri. Rotterdam een enorme toeloop van vrachtwagens en ander verkeer als strax de A4 bij steenbergen er ligt. Nu loopt de A29 sochtends al vast door filevorming op de A15 ri. Europoort.
Ik hoop en denk dat de verbinding ri. Europoort t.z.t. zo is aangepast (denk aan nieuwe A15 Maasvlakte-Vaanplein) dat dit geen ploblemen meer zal geven.
Hoe denken jullie hier over?
boe! schreef:Er wordt verbreed naar 5 rijstroken dus je zou de twee rijstroken vanaf de A29 kunnen toevoegen aan de 3 rijstroken vanaf Ridderkerk. Dat lijkt mij voldoende.
mafKees schreef:
Palance schreef: De huidige bocht in het Vaanplein houdt nu al een hoop tegen.
Nee, komt door de (slechte) doorstroming op de A15.

Maar dan nog blijft het stuk Hellegatsplein - Oud-Beierland 2 rijstroken, dat gaat gegarendeerd vollopen door de N59 die er ook nog eens bij komt.
Aangezien de A4 Hoeksche Waard pas veel later wordt aangelegd............
hneel schreef:^^ Klopt van die lus A29 -> A15. Als het op de A15 te druk is kan de verkeersstroom van de A29 er nauwelijks meer bij. De rechterbaan van de A15 zit dan helemaal vol en die heeft voorrang op het invoegend verkeer. Soms zie je nog weleens dat de vrachtwagens die aan komen rijden nog wat afstand tot elkaar houden, maar zodra ze dan moeten afremmen bij het punt waar de A29 er bij komt zie je dat ze de gaten dichtrijden en dan bumper aan bumper gaan staan. En vervolgens moet het invoegend verkeer er dan tussen...

Zo af en toe komt het voor dat er een ongeluk gebeurt op het stuk A15 tussen Ridderkerk en Vaanplein. Dat merk je op de A29 meteen. Weg zijn de files, en je kan dan gewoon met 60 km/u door die lus ipv stapvoets. Alleen al in die lus scheelt dat 5 volle minuten tijdswinst.

Het is overigens niet uniek voor Vaanplein. Bij Klaverpolder zie je precies hetzelfde bij de aansluiting A17 op A16. En waarschijnlijk op nog veel meer plekken. Het principe van het op deze manier samenvoegen van snelwegen (alsof de invoegende snelweg een oprit van het secundaire wegennet is) klopt gewoon niet. Maar ik zou zo snel geen andere betere manier weten...
orionpax schreef:Ik zou wel een manier weten voor bij Klaverpolder hoor. Dezelfde manier als bij Everdingen richting het Noorden gebeurt bij de kruising A2-A27. Vanaf een dergelijk moment een rijstrook erbij. Het stuk 2*3 tussen de drechttunnel en de moerdijkbrug kan voor 90% makkelijk naar 2*4. Enkel het stukje bij de geluidswal (en nog veel belangrijker de moerdijkbrug) zijn niet geschikt voor 2*4
Dan nog hebben we een capaciteitsprobleem op de A29 Hellegatsplein-Oud Beijerland

orionpax
verkeersader

Re: De A29 na opening A4 West-Brabant

Bericht door orionpax » vr 25 jul 2008, 15:10

Het traject vanaf Klaaswaal tot Sabina moet naar minimaal 2*3. Over de huidige Haringvliet bruggen moet het met passen en meten mogelijk zijn om op te waarderen naar 2*3.

Voor de lange termijn dient de capaciteit voor de Haringvliet bruggen omhoog te gaan. De 2e sluis van Noord naar Zuid zo opgezet dat er een aparte brug naast kan voor de A/N59. Maar dat lost nog niet het probleem op van de eerste brug vanuit het noorden gezien.

Verder denk ik dat Hellegats plein tot Sabina 2*4 in een situatie dat Klaaswaal-Hellegatsplein 2*3 is. Voorlopig zou 2*3 volstaan.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 25 jul 2008, 15:37

orionpax schreef:Het traject vanaf Klaaswaal tot Sabina moet naar minimaal 2*3.
Nou, als je dat koppelt aan de aanleg van het ontbrekende stuk A4, dan komt dat er natuurlijk nooit.

Eerst maar eens de ontbrekende stukken A4 aanleggen, en dan maar eens kijken hoe ernstig de files uitpakken.
Dan kun je eerst nog met een TDI/HDI aan komen zetten om verkeer vanaf de A29 naar het Zuiden bij Klaaswaal en op de N59 naar het noorden bij het Hellegatsplein flink te doseren.

En als het stuk tussen Klaaswaal en Hellegatsplein in de toekomst toch ooit 2x3 zou moeten worden, dan lijkt me dat we toch eens moeten gaan nadenken over de noodzaak van een langzaam-verkeersweg op de Haringvlietbrug. Dan zou 2x3 op de bestaande brug passen, en dat maakt het financieel uiteraard een stuk interessanter...

Verbreding van Hellegatsplein - Sabina lijkt me gezien de huidige intensiteiten voorlopig de eerste decennia nog niet nodig.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 25 jul 2008, 18:29

Rene schreef: En als het stuk tussen Klaaswaal en Hellegatsplein in de toekomst toch ooit 2x3 zou moeten worden, dan lijkt me dat we toch eens moeten gaan nadenken over de noodzaak van een langzaam-verkeersweg op de Haringvlietbrug.
En hoe had jij gedacht dat fietsers en landbouwverkeer aan de andre kant van het Haringvliet komen? Met een (dure) veerboot?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 25 jul 2008, 18:55

^^ Per TRAM natuurlijk :PP:
(Tijdelijk Railgebonden Alternatief Materieel)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 25 jul 2008, 20:30

Palance schreef:En hoe had jij gedacht dat fietsers en landbouwverkeer aan de andre kant van het Haringvliet komen? Met een (dure) veerboot?
Waarom zou je landbouwverkeer moeten faciliteren ?
Fietsers en voetgangers zou je met een volautomatische kabelbaan of kabelveer kunnen overzetten. Dat is toch wel goedkoper dan een extra brug.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 25 jul 2008, 21:08

Waarom zou je landbouwverkeer moeten faciliteren ?
Omdat dat anders via de hoofdrijbaan van de autosnelweg moet worden afgewikkeld. Dat is een minder gewenste situatie (bovendien moet de formele status enkele honderden meters worden onderbroken. Terugkeer van de N 4 :evil: )

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 25 jul 2008, 22:08

Is er überhaupt landbouweverkeer daar? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een boer percelen heeft liggen aan de overkant van het water. En anders ruilen ze maar wat kavels hoor. :roll:

Voor brommobielen e.d. wordt het overigens wel een probleem.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 25 jul 2008, 22:37

Kaaiman schreef:En anders ruilen ze maar wat kavels hoor.
Zo denk ik er dus ook over.
Kaaiman schreef:Voor brommobielen e.d. wordt het overigens wel een probleem.
Waarom zou je lange-afstandsverplaatsingen per brommobiel moeten faciliteren ? Die dingen zijn met hun bestuurders een gevaar in het verkeer, en hoe beperkter en lokaler ze worden ingezet, hoe beter. Voor de lange afstand is er de auto.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 25 jul 2008, 22:55

Willemstad - Numansdorp wordt zo wel een lange afstandsverbinding ja... :evil:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 26 jul 2008, 15:34

Tsja, als de auto maar voorrang heeft zeker :roll: Ik vind het prima dat er nog tenminste aan fietsers wordt gedacht in deze tijden. Het is een prachtig stuk om te fietsen getuige de drukte die je met mooi weer ziet (en soms ook met slecht weer trouwens). Ee nieuwe brug is een stuk slimmer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » zo 27 jul 2008, 15:11

Wat betreft een 2e haringvlietbrug: in zuidelijke richting moet die er m.i. alleen komen als de A4 HW wordt aangelegd.
Maar in noordelijke richting zullen we aan 2 rijstroken al niet meer genoeg hebben als de A4 west brabant er ligt, dan komt er veel meer verkeer vanuit het zuiden en ook nog eens de toerit van de N59 vlak voor de brug er bij.
Dus als straks de A4 West-Brabant er ligt moet er gewoon iets gedaan zijn aan de brug, ik vindt het vreemd overigens dat daar in persberichten niks over te lezen valt, zal wel komen als er daadwerkelijk files staan.... lopen we in ons landje weer achter de feiten aan..

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 jul 2008, 16:25

Palance schreef:En hoe had jij gedacht dat fietsers en landbouwverkeer aan de andre kant van het Haringvliet komen? Met een (dure) veerboot?
Nou, die veerpont is er in het seizoen geweest. Heeft in 2001 en 2002 nog gevaren. In het boekje 'Overzetveren' van de Vereniging Vrienden van de Voetveren (ontzettend leuk boekje met alle pontjes in Nederland, overigens staat ook alles op http://www.voetveren.nl) stond/staat deze verbinding ook bij de gewenste verbindingen, omdat Numansdorp-Willemstad via de Haringvlietbrug een behoorlijke zware omweg zou zijn voor veel fietsers. Blijft natuurlijk dat je dan nog wel een weg over de Volkeraksluizen moet behouden voor fietsers naar Achthuizen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 27 jul 2008, 16:31

En ook van Achthuizen (en de rest van Goeree-Overflakkee) naar de HOeksche Waard natuurlijk.

Een tunnel is veel duurder maar wel beter: Dat scheelt in de brugopeningen.

JanAuwke
polderweggetje

Bericht door JanAuwke » za 18 okt 2008, 19:34

Kaaiman schreef:Is er überhaupt landbouweverkeer daar? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een boer percelen heeft liggen aan de overkant van het water. En anders ruilen ze maar wat kavels hoor. :roll:

Voor brommobielen e.d. wordt het overigens wel een probleem.
Je ziet ook wel eens dat ze voor langzamer / lichter verkeer de brugconstructie iets naar buiten kunnen uitbreiden...
Blijf je echter nog wel zitten met eventueel landbouwverkeer, maar dat moet m.i. op een andere wijze op te lossen zijn.
mafKees schreef:Ik verwacht op de huidige A29 ri. Rotterdam een enorme toeloop van vrachtwagens en ander verkeer als strax de A4 bij steenbergen er ligt. Nu loopt de A29 sochtends al vast door filevorming op de A15 ri. Europoort.
Ik vraag me af in hoeverre deze toename waarheid wordt, omdat met al de slingers die in het tracé komen te zitten de A16-route niet veel langer zal zijn.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 18 okt 2008, 20:12

Veel vrachtverkeer moet naar de Botlek, Europoort en Maasvlakte.
Voor hen is de rustige A4/A29 natuurlijk wel prettig, ten opzichte van de altijd bomvolle A16-E19, terwijl het omrijden wel meevalt.

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » zo 19 okt 2008, 17:49

JanAuwke schreef: Ik vraag me af in hoeverre deze toename waarheid wordt, omdat met al de slingers die in het tracé komen te zitten de A16-route niet veel langer zal zijn.
Slinger is niet zo on-aantrekkelijk dan bijvoorbeeld rotondes dus ik denk dat het wel veel vrachtverkeer zal aantrekken. Over enkele jaren zou er begonnen moeten worden met de ombouw van de A15 maasvlakte-vaanplein, dan zal de doorstroming thv Vaanplein ongetwijfeld soepeler verlopen dan nu het geval is. De A29 zelf zal meer een '' 70-km zone'' worden in de ochtendspits vrees ik. (Lees: lange rijen vrachtautos waardoor de weg gereduceerd wordt tot 1 RS voor de luxe auto's).

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 20 okt 2008, 7:21

Men is nu al langzamerhand bezig met de voorbereidingen op de verbreding van dat stukje A15. (Tussen Benelux en Vaanplein)

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » ma 20 okt 2008, 19:38

Palance schreef:Men is nu al langzamerhand bezig met de voorbereidingen op de verbreding van dat stukje A15. (Tussen Benelux en Vaanplein)
Voorbelasting, ook in de vorm van een oude vuilnisbelt.

JanAuwke
polderweggetje

Bericht door JanAuwke » vr 24 okt 2008, 14:54

mafKees schreef:Over enkele jaren zou er begonnen moeten worden met de ombouw van de A15 maasvlakte-vaanplein, dan zal de doorstroming thv Vaanplein ongetwijfeld soepeler verlopen dan nu het geval is.
Zoals het zich nu laat aanzien, wordt knooppunt Vaanplein gereconstrueerd met een directere fly-over van zuid naar west (net zoals nu van oost naar zuid), die aantakt op de parallelstructuur van de A15 MaVa (met een verbinding naar de hoofdrijbaan die minimaal 2x4 wordt). De doorstroming zal zodoende ongetwijfeld soepeler verlopen.

ruudvanderreijden
zandpaadje

Bericht door ruudvanderreijden » vr 12 dec 2008, 16:43

Wat is de planning van de oplevering/ontsluiting A29 bij Dinteloord naar Bergen op Zoom? Kan iemand mij dit vertellen?

peejay
autoweg

Bericht door peejay » ma 26 jan 2009, 9:49

^^ Zie het onderwerp A4-zuid: Dinteloord - Halsteren - Bergen op Zoom.
Welkom op het forum!
Rij met je hart

ruudvanderreijden
zandpaadje

Bericht door ruudvanderreijden » vr 27 feb 2009, 10:43

Wie kan mij vertellen wanneer de A29 wordt open gesteld richting Steenbergen met aansluiting op Bergen op Zoom ( A4 meen ik).
Wat is de verwachting? Nu rij ik iedere keer aan het einde van d A29 over de N268 naar Bergen op Zoom.

Ruud

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 27 feb 2009, 11:35

In een andere, inmiddels al behoorlijk lange draad op dit forum (in het A4-subforum) staat een overzicht van wat er zoal aan nieuwsfeiten voorbij is gegaan. De laatste maanden is het akelig stil rond dit project, waar nog altijd de Steenbergse wens voor een aquaduct de voortgang in de weg staat...

De aanbestedingsprocedure is gestart, en naar de huidige inzichten zou de aanleg begin 2012 kunnen beginnen.
Ergens 2013-2014 zou dan de openstelling verwacht kunnen worden.