[A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door duikgek89 » vr 20 jun 2014, 21:26

Ja, maar het is niet zo dat daar nu veel dure panden staan. Men graaft ergens wat uit, kiepert er wat zand in, lazert er wat beton op et voila alle rommel kan er zo opgereden worden.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Naturist » ma 29 sep 2014, 23:58

Werkzaamheden zijn begonnen:

Excuses voor het karig materiaal.
[youtube]BOsNYgLe48A[/youtube]
De aanwezige rotonde lijkt verbreed te worden en de cirkel daarvan kleiner. De curvestones waren inmiddels al weggehaald.
De oprit naar Nijmegen ligt zoals je ziet dicht en de gebruikelijke vluchtstrook-file was ook rond dit tijdstip uiteraard aanwezig.
Het zal mij benieuwen, zal trachten binnenkort weer een update te filmen.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Wouter8
polderweggetje
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 jul 2020, 21:49
Locatie: Rosmalen

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Wouter8 » wo 01 jul 2020, 22:34

Ik volg al een tijdje de ontwikkelingen dit forum. Nu dan toch maar een account aangemaakt. Hallo allemaal!

Gelijk maar even wat stof doen opwaaien, eh ik bedoel wegblazen. Ik heb de laatste tijd regelmatig zitten puzzelen op dit knooppunt. Recentelijk ben ik geïnspireerd geraakt door het omgebouwde knooppunt Joure en daar is deze oplossing uit gekomen.

Afbeelding

Geen idee waarom er in het noorden een strook zonder bomen is. Misschien alvast gekapt voor mijn oplossing :D
De N324 en N329 krijgen een nieuw tracé via die strook en het industrieterrein wordt ontsloten naar de N329 in het noorden. Het knooppunt wordt een half sterknooppunt met hergebruik van de 2 viaducten in de A50. Ten westen van het huidige knooppunt komt een nieuwe aansluiting.

Ik weet niet precies alle regels m.b.t benodigde afstanden van knooppunten tot op- en afritten en verzorgingsplaatsen, maar dat moet toch wel geregeld kunnen worden met die aansluiting?
Ik weet dat er een verzorgingsplaats zit net na mijn nieuwe aansluiting ja, maar de vraag is ook wat daarmee gaat gebeuren als dat stuk van de A50 verbreed gaat worden naar 2x4…

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Chrysa » wo 01 jul 2020, 22:37

Welk probleem wil je hiermee oplossen? Misschien dat ik er op de verkeerde momenten langskom, maar ik heb daar nog nooit in de file gestaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Chris » wo 01 jul 2020, 22:38

Je krijgt in dat 'Joure' concept een weefstrook van ongeveer 500 - 600 meter tussen de aansluiting en het knooppunt. Dat is vrij kort, zeker als op dit punt ook nog een verbreding van de hoofdrijbaan naar 3 rijstroken per richting nodig is. Dan krijg je veel rijstrookwisselingen en weven over een korte afstand.

Die kale strook aan de noordzijde is omstreeks 2010 omgevormd van weiland naar natuurgebied. Ik denk niet dat je daar een weg doorheen kan aanleggen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Schelpenpaadje » do 02 jul 2020, 0:51

De gedachte van een halve stack is wel interessant.

Om weefvakken te voorkomen zou ik kiezen voor halve aansluitingen rondom het knooppunt. Het totale ruimtebeslag van knooppunt en aansluitingen blijft hiermee beperkt, zonder lange verbindingswegen en onnodig grote aantasting van natuurgebieden.

Dit zou in grote lijnen neer kunnen komen op iets als dit.
Afbeelding

Of het heel hard nodig is vraag ik me af.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Kaaiman » do 02 jul 2020, 6:59

Er moet een referentieontwerp bestaan van KP Paalgraven waarin A50 en A59 in alle richtingen conflictvrij worden verknoopt. Vervolgens is daarop bezuinigd, maar ik meen op dit forum gelezen te hebben dat er wel voorbereidingen zijn getroffen om een en ander in de toekomst alsnog conflictvrij te maken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Geisterfahrer
dorpsstraat
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 16 dec 2016, 22:11

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Geisterfahrer » za 04 jul 2020, 0:21

Schelpenpaadje schreef: do 02 jul 2020, 0:51 Dit zou in grote lijnen neer kunnen komen op iets als dit.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Met die halve aansluitingen doet het een beetje denken aan Knooppunt Zürich ipv Knooppunt Joure. Wel dezelfde provincie. ;)

Op zich denk ik dat het wel een goed idee is om Knooppunt Paalgraven volledig conflictvrij te maken. Qua doorstroming denk ik echter dat het grote probleem is dat de capaciteit op de A50 tussen Paalgraven en Bankhoef te beperkt is. Files bij Paalgraven worden in mijn beleving vooral veroorzaakt doordat het capacitair gewoon niet past op de A50.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Alain » zo 05 jul 2020, 19:59

Is er echt zoveel verkeer van de A50-zuid naar de A59-west vv? Ik zou toch denken dat bijv. de verkeersstroom van A50-zuid naar N329 vv verhoudingsgewijs groter is. Naast een verbreding van de A50 tussen Paalgraven en Bankhoef naar 2x3 of 2x4, zou ik voor dit knooppunt het meeste zien in een ongelijkvloerse kruising van de N329, zodat je vanaf de A50-zuid kruisingsvrij de N329 op kunt - en vice versa.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Kaaiman » zo 05 jul 2020, 20:22

Het bestemmingsplan Vorstengrafdonk (vastgesteld 2013) verraadt een ruimtereservering voor een toekomstige fly-over:
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door mavas » ma 06 jul 2020, 0:29

Ik zie hem niet :dontknow:
Kun je hem intekenen wat de verwachting is?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door sven_engelen » ma 06 jul 2020, 0:40

^^ Even gauw met paint denk ik dat dit het moet zijn?
Afbeelding
SPOILER: TOON

Of dit maar dat lijkt me heel krap en onlogisch
Afbeelding
Svenlo

mlouter
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 13:01

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door mlouter » di 17 nov 2020, 13:05

Volgens mij heeft dat meer te maken met het paalgraf op die locatie (de naamgever) kunstwerk / opstelling / infopunt dan dat het een ruimtereservering is.

De vloeiende bocht die je ziet is de oude route van de parallelweg die nu een knikje heeft.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Schelpenpaadje » di 17 nov 2020, 13:16

^^ Ik denk ook niet dat het een ruimtereservering is. Of zo'n verbinding moet al om het Vorstengraf heen worden geleid.

Een oplossing die (vrijwel) binnen de bestaande contouren past lijkt wel mogelijk. Mits je het knooppunt en het OWN volledig van elkaar scheidt en het OWN weghaalt op de plekken waar het nu nog in de weg ligt.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op di 17 nov 2020, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

mlouter
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 13:01

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door mlouter » di 17 nov 2020, 13:24

(na lang lezen toch maar is een account aangemaakt).

Nadeel is dat het OWN ook erg druk is, de N329 is met 30.000+ voertuigen al druk, daar helpt bovendien een landelijk DC van een supermarkt en Amazon op het industrieterrein niet aan bij. De N329 zal je eigenlijk moeten integreren als een klaverblad, de N324/weg naar Heesch is van onderliggend belang.

Als het circuit weg zou gaan (wat al eeuwig een gevecht is) zou je pas ruimte mogelijkheden krijgen, maar de hele 270 graden Noord tot west hoek is een natuurgebied, de 90 graden west naar noord hoek een industrieterrein..

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Schelpenpaadje » di 17 nov 2020, 14:05

^^ Welkom!

Op welke manier zorgt het weghalen van het circuit voor ruimte voor het knooppunt?
Naast de natuurgebieden is vooral de (geplande) bebouwing ten zuiden van de Vorstengrafdonk maatgevend.
Beschikbaarheid van dit terrein kan wel worden ingezet als compensatie voor benodigde grond elders.

Een conflictvrije integratie van de N329 als klaverblad maakt een oplossing nog ingewikkelder. Daarbij heb je met een klaverblad ook weer te maken met weefvakken (in elk geval aan de zuidkant van de A59).

Nu gaat een groot deel van het verkeer (inclusief snelwegrelaties) via VRI-geregelde kruispunten.
In mijn schets gaan de snelwegrelaties er al uit en is er in de effectieve capaciteit van de overgebleven VRI ook nog wel winst te behalen.
Voor de relatie N329 -> A59 zou je in die schets nog een extra toerit kunnen maken aan de westkant, aan het eind van de Vorstengrafdonk, zodat dit verkeer niet linksaf hoeft te slaan op de drukke kruising om de bestaande toerit te gebruiken.

Schiet er gerust gaten in, daar is het voor gemaakt :mrgreen:

En ik denk dat we hier nog steeds benieuwd zijn naar bestaande plannen voor dit knooppunt.

mlouter
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 13:01

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door mlouter » di 17 nov 2020, 14:14

Vergelijkbaar wat ik heb gedaan, ik ging iets meer met de losse hand (en paint, sorry).

Afbeelding

Hierin is de relatie met Heesch/Vorstengrafdonk verderop geplaatst, in een verdiepte ligging zoals de eerste afrit van de N329 in Oss. Vooral de boog Eindhoven A50 -> A59 is een erg vervelende.

Bovenstaand is ook de capaciteitsvervelende rotonde weggehaald bij de afrit, daar waren vooral capaciteitsproblemen.

Ik doe dit even snel in een pauze momentje, vooral de links invoeg/uitvoeg zit mij dwars.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door mavas » di 17 nov 2020, 15:45

Je plaatst op deze manier een heleboel extra kunstwerken die schrijnend duur zijn. Dat zorgt er voor dat de oplossing niet snel tot uitvoering zal gaan.

Wat overheden graag willen is de grootste doorstromingswinst met de minste kosten kunnen behalen. Dus probeer daar de oplossingen in te zoeken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door fonsoy » di 17 nov 2020, 16:50

Ik vind het wegenbouwtechnisch een geweldige oplossing met tig viaducten en fly-overs, maar er moet in je voorbeeld ook flink wat bebouwing wijken voor de aanpassing van het knooppunt. En dat zal heel waarschijnlijk slecht vallen bij de (lokale) overheid en weggebruikers.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Jackbauer1350 » di 17 nov 2020, 18:30

Maar wat geprobeerd in paint:

Afbeelding

Knooppunt zelf naar half-stack. Takken van en naar OWN gaan onder die verbindingswegen door.
De verbindingswegen van/naar Nijmegen/Arnhem met N324/N239 via de bestaande die nu vanaf/naar de A59 lopen. Die komen dan uit op de kruising met de N329 die er nu ook al ligt.
Rotonde (die wat klein oogt zo) met:
- N329
- N324
- afrit vanuit Nistelrode die aftakt vanaf de verbindingsweg naar de A59. Gebruikt de bestaande onderdoorgang van de A50.
- afrit vanaf de verbindingsweg A59 -> A50 richting Nistelrode.
- toerit naar A50 richting Nistelrode (die uitkomt op de verbindingsweg welke vervolgens samenvoegt met de A50.
- toerit naar de A59

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Egbert » di 17 nov 2020, 20:08

Als je de poot van de A59 uit Den Bosch direkt naar de rotonde leidt kun je de poot van de rotonde naar de A50 richting Eindhoven aansluiten op ongeveer dezelfde plek als nu.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Schelpenpaadje » di 17 nov 2020, 22:47

Het idee van Jackbauer lijkt me beter dan dat van mlouter, maar de locatie van de rotonde vraagt wel een hoop lange fly-overs op pootjes. Vanaf de A59 in korte afstand recht op de rotonde afrijden zoals Egbert voorstelt lijkt me qua veiligheid een no-go.

Als de N324 zo'n relatief klein belang heeft als mlouter schrijft, is het dan ook een optie om doorgaand verkeer via een westelijke rondweg van Schaijk naar een nieuwe aansluiting met de A50 te leiden? Volledig afsluiten van de N324 t.h.v. het knooppunt zal niet kunnen, maar een directe relatie met de N329 zou dan niet meer nodig zijn.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Jackbauer1350 » wo 18 nov 2020, 9:23

^^ Dan zou ook nog de N324 via een bocht naadloos over kunnen gaan in de N329 (met eventuele omnummering van de N324 naar N329 tot aan de turborotonde met de N277). De Vorstengrafdonk opwaarderen en ter hoogte van de bocht waar deze over gaat in de IJzerweg een nieuwe aansluiting op de A59 maken. Dan is het onderliggend wegennet helemaal los van het knooppunt Paalgraven.

mlouter
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 13:01

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door mlouter » wo 18 nov 2020, 12:40

Grote probleem in mijn hoofd zijn de verknoping met industrieterrein vorstengrafdonk en de weg naar Heesch.
Ik heb de feedback proberen te verwerken, en uiteindelijk kwam ik hier op uit. Ik denk wel dat het een hoog Duits gehalte heeft met toch wat krappe boogstralen, dus pin me er niet op vast.

Het geheel beperkt zich nu tot drie nieuwe bruggen, wat wel resulteert in volledig free-flow van al het verkeer tussen de n329/a59/a50. De N324 is een nieuwe afrit van de N324 geworden. Het verkeer van en naar Heesch / Vorstengrafdonk is een verplaatste afrit 53.

Een combinatie van een klaverblad en een half-stack.

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Schelpenpaadje » wo 18 nov 2020, 13:50

^^ Je gaat door een paar grafheuvels heen en ik denk dat zelfs de Duitsers dit een spannend plaatje vinden :mrgreen:
Het weefvak N324/A50 -> N329/A59 maakt dit plan ook minder robuust en veilig dan wenselijk is.

Een gescheiden ongelijkvloers knooppunt A50*A59 tekenen is niet zo spannend, ondanks de beperkte ruimte en aanwezige paalgraven.

Volgens mij wordt elke opzet waarbinnen je voor uitwisselingen tussen snelwegen en OWN het knooppunt "in" moet nodeloos ingewikkeld. Ze kosten meer ruimte en vereisen meer en ingewikkelder kunstwerken.

Voor de uitwisseling met het OWN volstaan halve aansluitingen aan de uiteinden van de knooppunten. Hierdoor hoef je minder geld en ruimte te besteden aan kunstwerken en ingewikkelde lussen en bogen en houd je het ook voor de gebruiker het meest overzichtelijk.

Vanuit deze filosofie hoeft er in mijn schets voor het knooppunt zelf maar één kunstwerk bijgebouwd te worden (t.b.v. verlegde boog A59->Ewijk). Daarbovenop twee kunstwerken over het OWN: voor de halve aansluiting t.h.v. de IJzerweg (waar ik bij nader inzien toch een toerit richting Den Bosch zou intekenen) en voor de toerit Vorstendonk->Eindhoven (onder de A59). Voor de invoeger van die laatste boog moet het viaduct in de A50 over de N324 worden verbreed, wat bij een verbreding van de A50 toch al komt kijken. Verder betreft het alleen het aanpassen van OWN en het toevoegen van enkele op- en afritten, waarvoor wat extra ruimte nodig is, maar wat relatief binnen de perken blijft.

mlouter
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 13:01

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door mlouter » wo 18 nov 2020, 18:04

Oh wauw zelfs als ossenaar nooit geweten dat die paalgraven voornamelijk in de oksel van de splitsing zaten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Vinny » wo 18 nov 2020, 20:22

Even een snel schetsje wat volgens mij net aan kan. Er moet wel een ingraving komen op het oude (pré 1970) tracé van de Zevenbergseweg, waar ik nu de N 324 heb lopen met dus een tunnel onder de bestaande rijbanen en verbindingswegen in het knooppunt:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Alain » vr 07 mei 2021, 11:40

Goed, laat ik dan ook eens een poging wagen om dit Waterloo voor knooppuntontwerpers enigszins te ontwarren.

Uitgangspunten:
  • Volledig ongelijkvloerse relaties A50<->A59
  • Zoveel mogelijk de ruimte van het bestaande knooppunt gebruiken
  • Alle relaties die nu bediend worden intact laten
  • Geen wegen via het bedrijventerrein Vorstengrafdonk
  • Zo min mogelijk kunstwerken
Aan het resultaat (Paint) valt vast nog het nodige te optimaliseren, vooral qua boogstralen, maar het gaat om het idee. Ik ben ervanuitgegaan dat die boog langs het Vorstengraf inderdaad een ruimtereservering voor A50 zuid -> A59 is.

Vooral het invlechten van de weg van en naar Heesch was een aardige opgave, maar dat heb ik opgelost door dit verkeer zoveel mogelijk te integreren met andere op- en afritten. Het parallelweggetje (oranje) is geheel conflictvrij ingepast.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door waldo79 » vr 07 mei 2021, 11:47

Het bezorgt me wel een lach deze vrijdagochtend :lol:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A050][A059] Filevorming bij knooppunt Paalgraven

Bericht door Willem » vr 07 mei 2021, 14:57

Vandaar de term spaghettiknoop.

Plaats reactie