[A080] Route van de ooit geplande A80

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

[A080] Route van de ooit geplande A80

Bericht door Rene » vr 08 jul 2005, 8:50

praatpaal schreef:Heeft iemand een kaartje van hoe die weg had moeten lopen?
Ja. Maar niet op het internet.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 08 jul 2005, 13:52

Ruwweg langs de huidige N201 van Heemstede, Hoofddorp, Uithoorn, Vinkeveen (kruising met A2) naar Hilversum. (Correct me if I'm wrong)
Donateur Vereniging Wegenforum

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » vr 29 jul 2005, 16:37

Mooie foto's de A80 moest toch een snelweg worden van Hilversum (a27 naar de A2 of nog verder?
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 29 jul 2005, 16:57

Waarom is die weg eigenlijk nooit aangelegd?

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 29 jul 2005, 17:03

snelwegracer schreef:Mooie foto's de A80 moest toch een snelweg worden van Hilversum (a27 naar de A2 of nog verder?
Ja. Oorspronkelijk vanaf Heemstede via Hoofddorp, Uithoorn, Vinkeveen kruising met A2) naar Hilversum.

Op een gegeven moment is alleen het deel Heemstede - Hilversum overgebleven, maar ook dat werd geschrapt.

Ik heb foto's van de situatie bij Hilversum (zie boven). In mijn vakantie wil ik wel eens kijken of ik eventueel van de andere stukken ook foto's kan maken.

rene19663
stadsweg

Re: Route van de ooit geplande A 80

Bericht door rene19663 » do 27 mei 2010, 12:42

Is het niet zo dat deze weg gepland was van Heemstede naar Hilversum en vervolgens door naar Amersfoort en via Wijk bij Duurstede, Prins Willem Alexanderbrug bij Tiel langs Oss naar Veghel. Ik heb het structuurschema hoofdwegennet 1966 hiervoor bekeken. Ik weet dat niet elke weg die hierop ingetekend staat bedoeld is als autosnelweg maar het lijntje loopt wel door na Hilversum via bovengenoemde route.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 27 mei 2010, 18:17

Het structuurschema 1966 moet je even helemaal buiten beschouwing laten. Dat was een groot sprookjesboek.
In rijkswegenplannen is rw80 nooit oostelijker dan Hilversum ingetekend. Je kunt het ook zien aan de vorm van de aansluiting Hilversum op de A27: wel voorbereid op aantakking van rw80 vanuit het westen, maar doortrekking naar het oosten civieltechnisch niet zonder slag of stoot mogelijk. Als dat laatste maatschappelijk al wel zou hebben gekund...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » do 27 mei 2010, 18:26

Ik weet dat het wilde plan uit 1966 zeker niet reeel is maar het is het enigste plan dat ik ken wat de brede Prins Willem Alexanderbrug bij Tiel verklaard of is dit misschien ooit als onderdeel van iets heel anders aangelegd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 27 mei 2010, 18:28

Rene schreef:Het structuurschema 1966 moet je even helemaal buiten beschouwing laten. Dat was een groot sprookjesboek.
Eerder een soort van science fiction. Want sprookjes beginnen met "Er was eens" en dat gaat nou niet echt op voor vele wegen uit het structuurschema.

Wat betreft de PWA-brug, Wikipedia spreekt over plannen voor een snelweg van Tiel naar Oss en Eindhoven (een soort noordelijke verlenging van de huidige A50 bij Paalgraven dus), maar noemt geen bron. In deze draad noemt René eenzelfde route, maar geeft hij aan ook niet precies te weten hoe en wat. Het zullen allemaal vrij vage plannen zijn geweest. Wat ik wel weet, is dat op Maas en Waal behoefte bestond aan een noordelijke ontsluiting. Buiten de PWA-brug ontbreekt het tussen Zaltbommel en Nijmegen (Ewijk lag er in die tijd ook nog niet) aan een vaste verbinding naar de overkant van de Waal. Men meende dat door het ontbreken van een goede ontsluiting Maas en Waal economisch achterbleef bij de rest van Gelderland. Deze brug is uiteindelijk mooi in het midden tussen de toen al bestaande oeververbindingen komen te liggen.

Ik vermoed sterk dat de plannen voor een brug gewoon zijn begonnen met een regionale vervoersvraag: verkeer tussen Maas en Waal en de Betuwe. Vervolgens is er iemand megalomaan gaan denken en besloot dat je deze brug maar beter kon voorbereiden op een autosnelweg die nog niet eens echt in de planning lag. Sterker nog, het is heel goed mogelijk dat megalomaan denken de basis is geweest van het slagen van de lobby. De provincie Gelderland vond de investering oorspronkelijk te groot voor een klein gebied als Maas en Waal (bron). Ik kan me voorstellen dat op enig moment iemand heeft gedacht "dan maar de lucht in", dus een 2+2-tolbrug die zich wel terug zou verdienen door haar in te passen in een verbinding naar Eindhoven of anders wel die weg die in het SVV was opgenomen. Met andere woorden: het terugverdienen van een duurdere brug uit tolopbrengsten gegenereerd door interregionaal verkeer werd realistischer geacht dan het terugverdienen van een goedkopere brug uit uitsluitend regionaal verkeer.

Het terugverdien-model kan ik me voorstellen, maar als die interregionale verbinding vervolgens uitblijft, heb je extra geïnvesteerd en komt die extra investering zeker niet terug. Laat staan de basis-investering van een tweebaansweg.
Laatst gewijzigd door Pino op do 27 mei 2010, 21:17, 5 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Re:

Bericht door harry » do 27 mei 2010, 18:53

Hajo schreef:Ik heb foto's van de situatie bij Hilversum (zie boven).
Of zie hier.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De situatie (lees: de markering) is inmiddels veranderd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 28 mei 2010, 9:49

Met andere woorden: het terugverdienen van een duurdere brug uit tolopbrengsten gegenereerd door interregionaal verkeer werd realistischer geacht dan het terugverdienen van een goedkopere brug uit uitsluitend regionaal verkeer.
De investering van de brug is nooit terug verdiend in de 22,5 jaar dat er tol werd geheven.
Sinds de tol er eind 1996 af is gegooid is de intensiteit wel fors toegenomen en betekent het zeker deels een ontlasting van de A50. Heel gunstig voor de leefbaarheid in Beneden-Leeuwen is het niet geweest, maar daar wordt nu een omlegging in de N322 gebouwd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 28 mei 2010, 10:51

De N322 lag ooit ruim aan de zuidkant van het dorp. de bebouwing die het dichtste tegen de N322 aanligt bestaat uit bedrijven en huizen die er volgens mij pas in de jaren '90 zijn aangelegd. Lekker vooruitziende blik is dat geweest, die we nu moeten bekopen met een nieuwe bypass. Overigens had de tol van de PWA-brug oorspronkelijk in 2006 af moeten lopen, dus die extra verkeersstromen op de N322 waren er vroeg of laat wel gekomen. De impact van een complete autosnelweg naar Oss wil je in dat verhaal niet inschatten.

Het is duidelijk dat de wens van de jaren '60 om adequaat te worden ontsloten nogal is omgeslagen in de afgelopen 40 jaar. Die push van toen had ook een heel specifiek Beneden-Leeuwens tintje. Willy Hol, het statenlid dat jarenlang voor de brug heeft gestreden, kwam bij mijn weten uit Beneden-Leeuwen (zou het eens moeten navragen bij mijn moeder). De man had een enorme lokale support voor zijn project. Over de beloning van toen, een brug in de achtertuin van het statenlid in kwestie, zal tegenwoordig misschien met wat gemengde gevoelens worden nagedacht.

kees
expressweg

Re: Re:

Bericht door kees » vr 28 mei 2010, 10:56

harry schreef: De situatie (lees: de markering) is inmiddels veranderd.
Weet je zeker dat alleen de markering is aangepast? Ik dacht aan de foto's van de nieuwe situatie te zien dat de hele bocht iets ruimer is geworden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 28 mei 2010, 11:02

kees schreef:Weet je zeker dat alleen de markering is aangepast?
Nee, dat heb ik alleen van horen zeggen.
kees schreef:de foto's van de nieuwe situatie
Welke foto's? Heb ik iets gemist?
Ruik ik hier een onduidelijke moderator-actie?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 28 mei 2010, 11:53

harry schreef: Welke foto's? Heb ik iets gemist?
Ja. http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... a&start=30
Bijdrage van Hanno op 1 januari 2008.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 28 mei 2010, 12:44

We hebben natuurlijk ook altijd Strietfjoew nog. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 28 mei 2010, 12:50

Pino schreef: Het is duidelijk dat de wens van de jaren '60 om adequaat te worden ontsloten nogal is omgeslagen in de afgelopen 40 jaar. Die push van toen had ook een heel specifiek Beneden-Leeuwens tintje. Willy Hol, het statenlid dat jarenlang voor de brug heeft gestreden, kwam bij mijn weten uit Beneden-Leeuwen (zou het eens moeten navragen bij mijn moeder). De man had een enorme lokale support voor zijn project. Over de beloning van toen, een brug in de achtertuin van het statenlid in kwestie, zal tegenwoordig misschien met wat gemengde gevoelens worden nagedacht.
Interessante toevoeging :blauweduim: Tot 1974 moest het verkeer vanuit de Betuwe naar Maas en Waal dwars door Tiel om daar met het veer over te steken naar Wamel. Dat zou je anno 2010 ook niet meer willen :x

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 28 mei 2010, 13:01

Daarom is Maal en Waal van oudsher ook gericht op Nijmegen. Zoveel verkeer van en naar Tiel was er niet, en is er geloof ik ook nog steeds niet. Net zoals mijn moeder vijftig jaar geleden, gingen mijn nichtjes uit Beneden-Leeuwen vijftien jaar geleden nog steeds in Nijmegen naar school, om maar eens iets te noemen. Van Willy Hol vind ik op internet bevestiging dat het een Leeuwenaar was.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 28 mei 2010, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 28 mei 2010, 13:06

Maas en Waal sterk op Nijmegen gericht
Daar kan ik je gelijk ingeven. De bussen richting Nijmegen zitten afgeladen vol, maar naar Tiel zie je bij wijze van spreke anderhalve man en een paardenkop (die dan meestal nog overstappen op de trein naar Utrecht) ;)

Overigens was er nog wel een verbinding bij Ochten die via het OWN vlot vanaf de A15 zou zijn te ontsluiten 8-)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 29 mei 2010, 13:50

Bij Wijk bij Duurstede zou ook een brug over de Lek moeten komen, meen ik. Volgens mij voor een weg in het verlengde van de PWA-brug. Ik meen me zoiets te herinneren, maar de bron weet ik niet meer. Het is ook al jaren geleden en een brug bij WbD komt er tegenwoordig zeker niet.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 29 mei 2010, 18:36

Een brug bij Wijk bij Duurstede is niet zo zinvol: er is maar heel weinig verkeer tussen Wijk bij Duurstede en Tiel (plus de andere plaatsen aan de "overkant"). Wijk bij Duurstede is vooral op Utrecht gericht, terwijl de dorpen in de Betuwe meer op Tiel gericht zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 29 mei 2010, 20:29

Vicieuze cirkel: zo lang zo'n brug er niet is zal dat ook wel zo blijven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 29 mei 2010, 21:01

*** Een brug bij Wijk heeft weinig meer met de A80 van doen ***

Seat
autoweg

Bericht door Seat » za 29 mei 2010, 21:03

^^ Dan maar weer ontopic:

Zal de N201 (en ja, dat wegnummer is echt een begrip in deze regio) ooit nog N80 gaan heten, nu het meer en meer als stroomweg wordt ingericht? ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 29 mei 2010, 21:05

De provincie Utrecht ziet je aankomen...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 29 mei 2010, 22:54

Seat schreef:^^ Dan maar weer ontopic:

Zal de N201 (en ja, dat wegnummer is echt een begrip in deze regio) ooit nog N80 gaan heten, nu het meer en meer als stroomweg wordt ingericht? ;)
Nee. De provincie Noord-Holland gebruikt liever wegnummers in de N19x range.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.