[A007] Groningen - Duitse Grens

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Coen Tunnel » di 03 sep 2019, 18:54

^^ Voor de verbinding Groningen-Delfzijl vind ik het een interessante gedachte, maar ook een fikse investering. En het is slechts voor verkeer van/naar de noordkant van de stad Groningen interessant. Moet je van/naar het zuiden (en de meeste industrie zit in het zuidoosten), dan zijn de N360, A7-N33 of A7-N387-N33 sneller, en is een route N46-N996-N360 eigenlijk niet sneller te krijgen dan die al bestaande routes. Ook voor grote delen van Appingedam, toch ook een wat grotere plaats die door zo'n route ontsloten zou worden, is een zuidelijke route via de A7-(evt. N387)-N33-N989 logischer.

Naar Winsum, Leens en Lauwersoog zal een nieuw tracé qua reistijd niet kunnen concurreren met de N361, tenzij je die flink gaat afwaarderen. Maar dan zijn de ingrepen aan de N996 ook nog eens forser dan aan de oostkant, vooral rond Onderdendam. Ik acht dat weinig realistisch.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Emil » di 03 sep 2019, 22:21

Kaaiman schreef: di 03 sep 2019, 12:50 De provincie Groningen beschouwt de N387 als GOW-A met een stroomweguiterlijk. Verkeer Groningen - Delfzijl wil men over stroomwegen hebben, dus niet over de N360 en N387.
Euhm, Delfzijl wordt gewoon bewegwijzerd over de N360. Leuk en aardig wat de provincie wil, maar met de huidige real-time routeplanners en menselijke gewoontes valt niet te sollen ;)

Overigens, behoorlijke gedeeltes van de N360 zou je met redelijk gemak kunnen omzetten tot stroomweg. Er zitten weinig kruisingen in die weg en slechts een handjevol erfaansluitingen, waarvoor genoeg ruimte voor een parallelweg is.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Sibren » ma 09 sep 2019, 10:48

Van 16 september tot 22 oktober wordt er onderhoud gepleegd aan de A7 tussen Winschoten en Oudeschans. Verkeer blijft mogelijk in beide richtingen, het wordt over de vluchtstrook of over één rijbaan geleid. Opvallend is dat op 3 oktober de weg tijdelijk in volledige capaciteit wordt opengesteld vanwege een Duitse feestdag.

:arrow: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/212640/M ... se-Eenheid
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door GuteFahrt » di 18 feb 2020, 19:19

De halfklaverbladaansluiting :AS: Westerbroek heeft een upgrade gehad:

Afbeelding

De bebording is nog niet geleverd en geplaatst. Zodra dit het geval is, kan de bypass in gebruik worden genomen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Sibren » vr 29 mei 2020, 18:00

Op 6 mei 2016 heb ik een aantal foto's gemaakt van het oude stuk Rijksweg 42 / N7 tussen knooppunt Zuidbroek en Scheemda.

Er ligt nog 50 meter rijbaan in de volledige breedte, iets ten oosten van het knooppunt. Op de onderstaande foto zie je dit stuk richting Scheemda. Hier eindigt het fietspad langs het Winschoterdiep; de fietsroute loopt verder over de oude rijbaan van de N7 waarvan de rechter weghelft is weggezaagd. Achter ons ligt een bosje; het grondlichaam van de oude weg richting Zuidbroek is nog aanwezig, maar hier was niets interessants te vinden. Er ligt een overwoekerde onverharde weg op de plek van de oude rijbaan.
Afbeelding

Meer foto's in de spoiler:
SPOILER: TOON

Een eind verderop ligt nog een pechhaven.
Afbeelding

Dezelfde pechhaven vanaf de andere kant gezien. De rij windmolens, een bekend herkenningspunt langs de A7, is inmiddels verdwenen.
Afbeelding

Over het Meedenerdiep ligt nog altijd de oude brug voor langzaam verkeer parallel aan de N7. Aangezien de fietsers tegenwoordig over de oude rijksweg fietsen, dient deze brug alleen voor landbouwverkeer tussen de twee velden.
Afbeelding

Nog een pechhaven. Er is duidelijk ooit een slijtlaag op het fietspad aangebracht, maar sinds deze is gaan wegslijten zijn de oude markeringen weer zichtbaar.
Afbeelding

Ten zuidwesten van Scheemda komen we op een markante plek waar de bomenrijen uit elkaar gaan. Hier lag vroeger het kruispunt met de N362 naar Delfzijl. De N7 had hier een rijbaansplitsing, vandaar dit grote open veld. De imposante bomen zijn inmiddels allemaal gekapt.
Afbeelding

Het laatste stuk van die oude N362 ligt er ook nog, compleet met voorrangsdriehoek.
Afbeelding

Dezelfde N362 gezien richting Scheemda. Het is nu een opslagplaats voor materiaal en materieel.
Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Emil » zo 31 mei 2020, 0:42

Leuk Sibren! Verderop, bij Winschoten, zijn ook nog een aantal leuke restanten te vinden van de oude Rijksweg. Zoals hier, een aantal pechhavens: https://goo.gl/maps/2Mojx4S7aPNvxJfy9

Restanten van een verzorgingsplaats, opgeheven na de verdubbeling. Iemand enig idee wat de naam was van deze verzorgingsplaats? Ik heb het nergens terug kunnen vinden: https://goo.gl/maps/D8c2ddgW9AYpEPmY8

Wat tracé restanten van de oude aansluiting van het einde van de Rijksweg op het OWN. Tot 1971 (?) was dit het einde van de Rijksweg. Het bruggetje wat er nu ligt was er destijds nog niet: https://goo.gl/maps/35dyAHpf3oydCoNq5

Het zou mij niet verbazen als er in de bomenrij bij aansluiting Hoogezand ook nog wat resten te vinden zijn.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Sibren » zo 31 mei 2020, 9:28

Emil schreef: zo 31 mei 2020, 0:42 Leuk Sibren! Verderop, bij Winschoten, zijn ook nog een aantal leuke restanten te vinden van de oude Rijksweg. Zoals hier, een aantal pechhavens: https://goo.gl/maps/2Mojx4S7aPNvxJfy9
Volgens mij is dat de oude parallelweg van de RW42 (zoals de naam op Google Maps ook doet vermoeden), niet de hoofdrijbaan. De 'pechhavens' zijn volgens mij toegangen voor het landbouwperceel, later aangelegd, getuige de naad tussen de stukken asfalt waar het gras uit steekt.

De Vosseweg sloot ook op deze parallelweg aan, daarvan staat nog een (RVV 1966?) voorrangsbord:
https://goo.gl/maps/uhC5RLWPzk353grG7

In de huidige situatie is het natuurlijk totaal onnodig om voor zo'n doodlopend weggetje een voorrangssituatie te hebben, dus dit is gewoon nooit opgeruimd.

En wat deze voorrangsborden hier te zoeken hebben... Waarschijnlijk ook van het opruimen van de N7, en door de omwonenden bewaard:
https://goo.gl/maps/UT7WapN8ZnU6fy7PA
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 mei 2020, 12:05

Sibren schreef: zo 31 mei 2020, 9:28En wat deze voorrangsborden hier te zoeken hebben... Waarschijnlijk ook van het opruimen van de N7, en door de omwonenden bewaard:
https://goo.gl/maps/UT7WapN8ZnU6fy7PA
Dat betwijfel ik. Deze borden zijn duidelijk RVV 1990 en zullen dus ook niet ouder zijn dan uit 1990. De ombouw van N7 tot A7 was toen al bezig of stond op het punt van beginnen en rond 1992/1993 gereed.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Chris » ma 21 sep 2020, 13:17

Tussen Heiligerlee en Winschoten komt de langste fietsbrug van Europa over de A7, met een vaste brug over de snelweg en een beweegbaar deel over het Winschoterdiep. In de nacht van 2 op 3 oktober wordt de brug geplaatst.

RTV Noord: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/744700/E ... van-Europa


Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Schelpenpaadje » zo 04 okt 2020, 11:33

Goed afgekeken van de houten bruggen over de N7 bij Sneek ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door harry » ma 19 okt 2020, 19:57

Vanaf de andere kant.
RIchting Winschoten is inmiddels meer op zijn plek gelegd, richting Blauwestad nog niet.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op di 20 okt 2020, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door martien » di 20 okt 2020, 8:27

^^ Blauwestad ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Peter » di 20 okt 2020, 9:25

Harry woont te lang in Leipendam ;) Meerstad ligt vlak bij zijn opgroei-woning aan de N41 (eh: verlengde N360).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door GuteFahrt » ma 01 feb 2021, 14:19

De fietsbrug is vanmorgen vrijgegeven: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/785292/L ... r-Smitbrug

Het kunstwerk is vernoemd naar de oud burgemeester van de gemeente het Oldambt: de Pieter Smitbrug.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door boe! » wo 10 feb 2021, 6:55

Video over deze fietsbrug (Engelstalig).
Link

Fietsrit over deze brug.
Link

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Robbert297 » do 18 mar 2021, 19:49

Vorige week ook even een paar foto's gemaakt van de Pieter Smitbrug.

AfbeeldingPieter Smitbrug Winschoten by Robbert Kuiper, on Flickr
Nee Robbert, tegen de zon in werkt niet...

AfbeeldingPieter Smitbrug Winschoten by Robbert Kuiper, on Flickr
Kijkend richting Winschoten

AfbeeldingPieter Smitbrug Winschoten by Robbert Kuiper, on Flickr
Gezien vanaf Blauwestad, kijkend richting Winschoten

AfbeeldingPieter Smitbrug Winschoten by Robbert Kuiper, on Flickr
Kijkend richting Blauwestad

AfbeeldingPieter Smitbrug Winschoten by Robbert Kuiper, on Flickr
Met zoom...

AfbeeldingPieter Smitbrug Winschoten by Robbert Kuiper, on Flickr
...Zonder zoom. Zouden ze bij de bandensporen nog een fietspad aanleggen?

AfbeeldingPieter Smitbrug Winschoten by Robbert Kuiper, on Flickr
Speciaal voor Harry!

AfbeeldingPieter Smitbrug Winschoten by Robbert Kuiper, on Flickr
Ook prima uitzicht op m'n Fiat Punto. 8-)
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Chris » do 29 apr 2021, 11:15

Rijkswaterstaat schreef:Werkzaamheden A7 tussen aansluitingen Duitse grens en Oudeschans

Rijkswaterstaat voert in mei 2021 grootschalig onderhoud uit aan de snelweg A7 tussen de Duitse grens en de aansluiting Oudeschans (48).

Als gevolg van de werkzaamheden is op de rijbaan van de snelweg A7 in de richting van Groningen slechts 1 rijstrook beschikbaar voor het verkeer. Weggebruikers dienen rekening te houden met een langere reistijd.

De werkzaamheden vinden plaats van maandagochtend 3 mei tot vrijdagavond 28 mei 2021.
Dit is wel grappig, de snelweg is hier net zo oud als aan Duitse kant. Aan Duitse zijde is men 1,5 jaar bezig geweest, in Nederland 3 weken. :p

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Rogier » do 29 apr 2021, 11:36

In Duitsland reconstructie tot op het zandbed met 1 graafkraantje, enz. In Nederland versterking van de verharding met diverse teams.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Hajo » do 29 apr 2021, 12:54

Anderhalf jaar versus drie weken. Goeiedag, zeg. :schrikreactie:

Ok, het lijkt erop dat de werkzaamheden aan de Nederlandse kant minder ingrijpend zijn, maar dan nog. Wat in Duitsland anderhalf jaar heeft geduurd, hadden we in Nederland in wellicht drie maanden geklaard. :facepalm:

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door martien » wo 11 mei 2022, 9:10

De afrit Winschoten is al geruime tijd overbelast door het samenkomen van verkeer uit vijf richtingen en een brug over het Winschoterdiep naast de afrit [afrit Hoogezand kampt met een vergelijkbaar probleem, maar daar is wat meer ruimte]. Een jaar of tien geleden is daarom een grote rotonde (Blauwe Roos) aangelegd, maar deze kan het verkeer niet aan. Er zijn nu plannen voor een upgrade naar een turborotonde: RTV Noord

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door mavas » wo 11 mei 2022, 9:18

Men heeft het ook over een "nieuwe afslag". Bedoelen ze daar een bypass op de turborotonde mee, of een rechtstreekse afsnijding vanaf de afrit naar de weg richting de brug?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door GuteFahrt » wo 11 mei 2022, 9:26

^^

Volgens mij een bypass of strook op de rotonde.
Dagblad van het Noorden (3-3-2020) schreef:Om de problemen op korte termijn gedeeltelijk op te lossen, gaan provincie, gemeente en Rijkswaterstaat aan de slag met de noordelijke rotonde. Het is de bedoeling hiervan een zogeheten turborotonde te maken met een extra rijbaan voor het verkeer vanuit de richting Groningen naar Winschoten.
https://dvhn.nl/groningen/oldambt/Inloo ... 18419.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door martien » wo 11 mei 2022, 9:27

^^ bypass volgens de project website van de provincie.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door harry » ma 06 mar 2023, 20:08

Robbert297 schreef: do 18 mar 2021, 19:49 Vorige week ook even een paar foto's gemaakt van de Pieter Smitbrug.
En ik afgelopen zaterdag.
Mijn foto's blijken er ongeveer hetzelfde uit te zien (met een klein beetje minder zon :) ).

Afbeelding

Aan het eind van de brug ligt Blauwestad. Dat ziet er tegenwoordig zó uit:

Afbeelding

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie